Nykyinen suomen kieli on muuttunut todella nopeasti... Ennen lähes kaikki sanoivat että Minä eikä mä, ja muitakin outoi sanoi kuten lol on tullut. Onko englanti ja muut kielet sekoittamassa suomen rikkaan kielen?
uusi kieli mutaatio?
1
265
Vastaukset
Vaikuttaa siltä, että yrität kirjoittaa näennäisen hölmösti ja sillä tavoin härnätä muita kommentoimaan – voidaksesi naureskella partaasi. Kirjoitat muka paatoksellisesti suomen kielen rikkaudesta mutta käytät itse suomea aika holtittomasti tai ainakin kehnosti. Otsikkokin on lähinnä lastenkieltä – sellaisten lasten, joita nykyisin kai pitää sanoa teinixeiksi.
Jos kuitenkin olet tosissasi, niin tutustupa hiukan suomen kielen historiaan ja murteisiin. Ennen – tarpeeksi kauan ennen – kaikki puhuivat omaa murrettaan ja sanoivat kuka ”mie”, kuka ”mnää”, kuka jotenkin muuten. Saattoi joku sanoa ”minä” – joko siksi, että se oli hänen murrettaan, tai siksi, että hän oli oppinut suomen kakkoskielenä ja puhui siksi niin sanottua kirjakieltä.
Saitko nyt hyvät naurut?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saana airola ja. muusikko spekulaatiota
Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki131394Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla
Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2521326- 1051095
Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen
Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?1201046- 65687
Miksi ETTE suostu selvittämään . . . . . ...
Asioita jotka jääneet selvittämättä toisen osapuolen kanssa? Kertoisitteko miksi ette suostu? Vaikka teidän mielestä167655- 52562
Wille Rydman on kansalaisten mielestä huonoiten onnistunut ministeri
Onneksi olkoo Wille kärkipaikasta! Oletkin sen eteen tehnyt hartiavoimin töitä. "Ministeri Wille Rydman (ps) on kansala368538Tajuan kyllä
että molemmilla on omat elämänsä ja kuvionsa ja rakkaansa. En odota mitään enkä ole tunkemassa mihinkään. Kai silti saa52505- 71483