LAKTOOSI-INTOLERNASSI

HAITAT

Olen muutamana päivänä kärsinyt kamalista mahakivuistaj aniiden yhteydessä esiintyneistä ilmavaivoista. Ja olen pannut merkille, että heti kun syön jotain missä on maitoa, oireet tulevat. Ilmavaivoja on ollut jo vuosia, mutta olen "tottunut" niihin, silti kuitenkin ihmetellyt, mistä ne johtuvuat. Nyt tämä on alkanut häiritsemään todella. Olen 11 vuotiaana käynyt testissä, ja minulle sanottiin, että kannattaa vähän vähentää maidon käyttöä, sillä mahani ei ihan normaalisti kestänyt maitoa. Laktoosi-intoleranssia ei kuitenkaan todettu varsinaisesti. Tämähän on kuulemma periytyvää, ja äidilläni onkin laktoosi-intoleranssi ja henelle se ilmeni vasta 15 vuotiaana. Itse olen siis jo kohta 18. Onko mahdollsita, että nyt tulisi vasta oireet?

Entä mitä haittaa on elimistölle jos käyttää maito tuotteita, vaikka suolisto ei oikein kestä? Onko se vaarallista, jos vahongossa käyttää maitoa vaikka tulee oireet? Siis... en osaa oikein muotoilla kysymystä, mutta kun minulla ei nyt juuri ole aikaa mennä lääkäriin tutkituttamaan asiaa, josta olen jo melko varma ilman mitään tutkimuksia. Olisi kiva kun tietäisin jatkossa, onko se mitenkään muuten suolistolle haitallista, kuin että syntyy kaasuja bekteerien hajottaessa siellä laktoosia, josta seuraa ilmavaivat. Ja olen käsittanyt, että mahakivut yl. saattavat johtua siitä kun kaasu ei pääse ulos normaalisti. Eihän sitä voi aina missä sattuu alkaa pieremään... ehkä hiukan epäkohteliasta. Sitten joutuu pidättämään ja maha kipeytyy :( Ja maha menee toisinaan sekaisin. Olen ihmetellytkin että miksi. Yhteen aikaan aamulla heti kun olin juonut kaakaota, sain mennä vessaan ja vauhilla, sillä maha meni vähän veteläksi. Ei aina ollut ihan vetistä ripulia, mutta sinne päin. Nyt en enää aamuisin syö.

Omaa tyhmyyttä kun en ole uudelleen mennyt lääkäriin. Tuntuu vain, että en kehtaa kun kerran jo sanottiin ettei laktoosi-intoleranssi vaivaa minua. Ja en sen kummemmin ole jaksanut enkä kerinnyt miettimään oireitani.

Mahan olo helpottui kuitenkin sen jälkeen, kun jätin kouluruokalassa maidon käytyön pois, samoin kotona. Viikossa join ehkä 3 lasia maitoa jos sitäkään. Mutta laktoosiahan on muuallakin, kuten suklaassa. Siitä tulee ikävät olot...

Auttakaa hyvät ihmiset!!!

27

1884

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • LAKTAASIENTSYYMI

Laktoosi-intoleranssissa on kyse laktaasientsyymin vähyydestä, jota mahasi ei tuota riittävästi ja sen puute aiheuttaa nuo oireet.

Mitäkö haittaa? No sitä, että mahassasi ja suolistossasi on alituinen tulehdusreagtio päällä. Se, kuinka paljon, riippuu siitä, minkä verran mahasi pystyy tuottamaan laktaasientsyymiä.

Toisinaan voi auttaa maidon rasva, että oireita ei tule, tai hapanmaitotute toisille sopii. Ne pitää kokeilla.
      Monasti vaikka maito aiheuttaa ongelmia, toisille sopii kokomaito, tai kerma. Olisi tietenkin itsesi kannalta hyvä tietää, minkä verran mahasi tuottaa laktaasientsyymiä. Eli laktoosi-intoleranssirasituskoe kertoisi sen.

Maito sinällään ei ole mitenkään autuaaksi tekevä, juustosta saat myös maidon kalsiumin ja ravinto-osat. Pitkäkypsytteisissä juustoissa ei ole enää laktoosia, koska se on pilkkotuunut, mutta tuorejuustoissa on.
      Ongelma vain on meidän kulttuurissa, että sitä maitoa työnnetään melkein joka paikkaan.

Vielä siitä mahan alituisesta tulehdustilasta mitä jatkuva laktoosi-intoleranssi voi aiheuttaa, eihän se pitkällä tähtäimellä hyväksi ole. Altistaa muille terveysongelmille vaikkei henkeä viekkään.

Apteekista saa laktaasientsyymiä, mutta se taitaa olla aika arvokasta? Oli ennen ainakin aika tyyristä. Sekään ei kaikilla toimi. Sitä tulisi ottaa ennen laktoosipitoisen ravinnon nauttimista. En nyt muista, kuinka paljon ennen syöntiä.

Noni toimii useimmilla ihmisillä samalla tavoin, mutta alkuun voi mennä muutama viikko, ennenkuin laktaasin eritys alkaa kehittyä täyspainoisesti.
      Nonia pitää käyttää säännöllisesti, että se aktivoi mahaa tuottamaan laktaasientsyymiä. Sen kustannukset ovat olleet samaa luokka, kuin laktaasientsyymivalmiste apteekista, mutta nonilla vastaavasti (samaan hintaan) saa paljon muita hyviä vaikutuksia kehoonsa laktaasín kehittymisen lisäksi.

Aloe veraakin voi kokeilla, se toimii monilla laktoosi-intoleranssissa. Tähänkin pätee sama juttu, että pitää käyttää säännöllisesti.

On vielä muitakin, sellaisia luonnon kasveista jauhettuja ravintolisiä, joiden käyttö aktivoi mahan laktaasientsyymin tuotantoa, mutta itse olen käyttänyt näitä nonia ja aloe veraa tähän tarkoitukseen, ja siinä samalla on saanut muitakin hyviä ja terveellisiä vaikutuksia kehoon.

• LAKTAASIENTSYYMI

Unohdin mainita, että nykuisin saa vähälaktoosisia tuotteita hyvin ja monipuolisesti. Onpa kaupassa jopa laktoositonta maitojuomaa.

Valion vähälaktoosinen on HYLA-tuotemerkin alla, eli tuottepakkauksessa HYLA- tarkoittaa vähälaktoosista. Muoilla valmistajilla lukee tekstillä, että vähälaktoosinen.

Käsitteenä:
      Hyla ja vähälaktoosinen sotketaan usein ja mielletään LAKTOOSITTOMIKSI, joita ne eivät kuitenkaan ole. Emännät usein ovat sotkeneet nämä käsitteet luullen niitä laktoosittomiksi.

Toiset pärjäävät vallan hyvin vähälaktoosisilla tuotteilla, jääteöitä on myös vähälaktoosisina ja HYLA:na. Mutta on myös täysin laktoositonta ns. soijajäädykettä, joka on todella hyvää "jäätelönä" menee oikein hyvin.

• OR.

kuvitellakaan. Suunnilleen meillä jokaisella on tämän tärkeän Lactobacillus asidophilus bakteerin puute ja suosittelen kertomuksesi huomioiden, että rupeat syömään jotain noista tuotteista, jotka olen tuonne linkkiin listannut. Vain nuo 6 tuotetta-viidestätoista täytti vaatimukset!

Huomaat muutaman viikon-muutaman kuukauden päästä, että voit käyttää laktoosia sisältäviä tuotteita! Mm ne ilmavaivat tulevat siitä että suolistosta puuttuu laktaasi-entsyymi, joka pilkkoo laktoosin ja se voi imeytyä.

Ja muuten äidillesi sama ohje!

Jos joku lääkäri kysen'alaistaa kirjoitukseni, niin huomaa, että lääkäri saa tälle aihealueelle kolmen päivän koulutuksen, kun minä olen tutkinut näitä kuvioita kuusi ja puoli vuotta!

Ja laktoosi'intoleranssi ei ole periytyvä, vaan elintapasairaus! Lue tuon linkin alusta "Tiesitkö että" -kohta tarkkaan.

http://personal.inet.fi/koti/haistahome/Kosteusvauriohome-Miten toimin.htm#Maitohappobakteeri

• Perintötekijät

Sanoit, ettei laktoosi-intoleranssi ole periytyvä, mutta kyllä sillä on hyvin vahvat perinnöllisyyden kautta vaikuttavat taipumukset.

Elintavoilla, no joillain vaikuttaa, mut ei sekään ole mikään veteen piirreety viiva. Mummollain oli jo laktoosi-intoleranssi, vaikka on 1800 luvun loppupuolella syntynyt, ja silloin maitokin tuli ihan luomuna omasta lehmästä.

Äidilläni, minulla ja tyttärellä, sekä pojilla myös. Minun aikakaudella, ja ätini sekä mummoni aikakaudella ei ole enää mitään yhtäläisyyttä elintavoissa.

Äitinikin oli syntynyt aivan 1900 luvun alkuvuosina. Silloin elämänmeno oli tyystin erilaista.

• niin...
        Perintötekijät kirjoitti:

Sanoit, ettei laktoosi-intoleranssi ole periytyvä, mutta kyllä sillä on hyvin vahvat perinnöllisyyden kautta vaikuttavat taipumukset.

Elintavoilla, no joillain vaikuttaa, mut ei sekään ole mikään veteen piirreety viiva. Mummollain oli jo laktoosi-intoleranssi, vaikka on 1800 luvun loppupuolella syntynyt, ja silloin maitokin tuli ihan luomuna omasta lehmästä.

Äidilläni, minulla ja tyttärellä, sekä pojilla myös. Minun aikakaudella, ja ätini sekä mummoni aikakaudella ei ole enää mitään yhtäläisyyttä elintavoissa.

Äitinikin oli syntynyt aivan 1900 luvun alkuvuosina. Silloin elämänmeno oli tyystin erilaista.

Laktoosi-intolerenssia pidetään sairautena vaikka se on todellisuudessa nisäkkäiden normaali ominaisuus.

Suurella joukolla ihmisiä on mutaatio joka aiheuttaa sen, että laktaasientsyymiä kehittyy suolistossa vielä imeväisyysiän jälkeenkin. Tämä ominaisuus on ollut hyödyllinen karjaa kasvattavissa kulttuureissa.

Täytyy muistaa että suurella joukolla eri kansoja tätä eminaisuutta ei ole. Esimerkiksi lähes kaikki afrikkalaiset eivät siedä maitosokeria. Tämä aiheutti kummastusta kun Suomestä lähetetyillä ruoka-avuksi tarkoitetuilla maitojauheilla nälkäänäkevät kalkitsivat majojensa seinät.

• ei maksa mitään

jo muutama päivä ilman maitoa tuo taivaallisen olon jos se on sitä mitä epäilet. Kaikkia maitotuotteita on nykyään ihan laktoosittomana kermasta ja jäätelöstä alkaen. Käytä niitä niin saat tarvittavan kalkin samalla. Ilmavaivat helpottavat ja pallona olo loppuu. Hyvin olet itse perillä ja tiedostat vaivasi ei muuta kun kokeilemaan. Jos ei helpotu niin lääkäriin.

• Pormestari.

Maito on alunperin imeväisten ravintoa. Laktaasientsyymin tuotanto sammuu normaalisti pikkuhiljaa muutaman vuoden ikäisillä yksilöillä aikuisikään tultaessa. Tämä siis normaalisti.
      Euroopassa, etenkin pohjolassa, on jossakin vaiheessa historiaa ollut väestön ravitsemus hyvin pitkälle maitotaloustuotteiden varassa. Tästä johtuen luonnonvalinnan kautta laktaasimutantit (ts. yksilöt joilla on poikkeava perimä laktaasientsyymin suhteen, laktaasientsyymin tuotanto ei hiivu imeväisiän jälkeen) ovat päässeet lisääntymään. Yksinkertaistettuna sanottakoon: normaali yksilö ei aikuisiällä tuota laktaasia, mutantit taas tuottavat.
      On totta, että useat maitohappobakteerit kykenevät hajottamaan laktoosia. Tämä ei kuitenkaan kerro siitä, että yksilön suolistosta puuttuisi joku laji maitohappobakteereista. Laktaasin tuotanto ei yleensä sammu yhdessä yössä, vaan pikkuhiljaa ajan kuluessa. Tietysti jos oireet ilmenevät hyvin nopeasti (alle kk:ssa) on järkevää poissulkea suolistosairaudet (etenkin keliakia).
      Nonimehu ja muut hömpänpömpät on syytä unohtaa, sinulle todennäköisesti riittää siirtyminen aikuisen yksilön ruokavalioon eli laktoosittomaan. Toki tulee tilanteita, joissa et voi olla varma ruoan laktoosittomuudesta. Tällöin olisi järkevintä ottaa 1-2 laktaasikapselia aterioinnin alussa.
      Jos asia vielä sinua kiusaa, olisi järkevintä ottaa yhteys lääkäriin ja selvittää asia perinpohjin. Näillä palstoilla kun kaikenmaailman nonimehukauppiata liikkuu...

• LAKTAASIENTSYYMI

Vaikka se NONI-hömppä niin kovasti kismittääkin, mutta sehän on paljon halvempaa hömppää kuin se laktaasipillerihömppä.

Ja suomalaisessa kulttuurissa maitoa työnnetään lähes joka paikkaan, niin että joka päivä pitäisi kuitenkin useaan otteeseen olla sitä latkaasihömppää syämässä, joka tulee paljon kalliimmaksi kuin NONI-hömppä. Noni toimii lisäksi paljon laajemmalla sektorilla, kuin pelkästään laktoosin tuottajasektorilla.

• Pormestari.
        LAKTAASIENTSYYMI kirjoitti:

Vaikka se NONI-hömppä niin kovasti kismittääkin, mutta sehän on paljon halvempaa hömppää kuin se laktaasipillerihömppä.

Ja suomalaisessa kulttuurissa maitoa työnnetään lähes joka paikkaan, niin että joka päivä pitäisi kuitenkin useaan otteeseen olla sitä latkaasihömppää syämässä, joka tulee paljon kalliimmaksi kuin NONI-hömppä. Noni toimii lisäksi paljon laajemmalla sektorilla, kuin pelkästään laktoosin tuottajasektorilla.

Noni-mehun ei ole todistettu tepsivän mihinkään vaivaan, ellei nestehukkaa lasketa. Laktaasi puolestaan hajottaa laktoosia, eikä maksa juuri mitään.
        Yksilö voi vaikuttaa todella paljon omilla valinnoillaan nauttimansa laktoosin määrään. Tällöin laktaasikapseleiden päivittäinen tarve jää kovin vähäiseksi, rajoittuu lähinnä toisten tarjoamiin ruokiin/juomiin ja ravintolan annoksiin.

• LAKTAASIENTSYYMI
        Pormestari. kirjoitti:

Noni-mehun ei ole todistettu tepsivän mihinkään vaivaan, ellei nestehukkaa lasketa. Laktaasi puolestaan hajottaa laktoosia, eikä maksa juuri mitään.
        Yksilö voi vaikuttaa todella paljon omilla valinnoillaan nauttimansa laktoosin määrään. Tällöin laktaasikapseleiden päivittäinen tarve jää kovin vähäiseksi, rajoittuu lähinnä toisten tarjoamiin ruokiin/juomiin ja ravintolan annoksiin.

Mihin sinä unohdit käyttäjän itsensä saamat tulokset? Jokainenhan hakee tulosta tuottavan ratkaisun itselleen.

Kuule, ihminen, joka on paljon tuolla kodin ulkopuolella, kyllä on alituista tutkimista ja narisemistä, onko tässä ja mitä on. Ja kun eivät tiedä, menee monien ihmisten aika selvittää, onko siinä nyt maitoa vai maitovalmistetta vaiko ei ollenkaan.

Seurailin tossa ravintolassa yhdenkin asiakkaan tiedonsaantia. Oli se pitkäveteistä. Tarjoilija juoksi keittiössä, tuli kokkia ja kylmäkkö selvittämään asiaa.

Nonin käyttäjänä ei oo mitään ongelmia. Voin tempasta vaikka jäätelöt, ei huolta minkäänlaista laktoosivaivoista.

• Pormestari.

Mihin sinä unohdit käyttäjän itsensä saamat tulokset? Jokainenhan hakee tulosta tuottavan ratkaisun itselleen.

Kuule, ihminen, joka on paljon tuolla kodin ulkopuolella, kyllä on alituista tutkimista ja narisemistä, onko tässä ja mitä on. Ja kun eivät tiedä, menee monien ihmisten aika selvittää, onko siinä nyt maitoa vai maitovalmistetta vaiko ei ollenkaan.

Seurailin tossa ravintolassa yhdenkin asiakkaan tiedonsaantia. Oli se pitkäveteistä. Tarjoilija juoksi keittiössä, tuli kokkia ja kylmäkkö selvittämään asiaa.

Nonin käyttäjänä ei oo mitään ongelmia. Voin tempasta vaikka jäätelöt, ei huolta minkäänlaista laktoosivaivoista.

Kyllähän tuota jäätelöä voi intolerantikkokin syödä, laktoositonta tosin. Aika hassua, että joku vielä nykypäivänä uskoo tuoremehun auttavan vaivaan kuin vaivaan

• n.n.

Tämä kirjoitus on juuri niin kuin asia on.

Muutoin tässä ketjussa on niin paljon humpuukia, että ihmettelen etteivät maasäteilytyypitkin jo ole innostuneet suosittelemaan sängyn siirtoa.

• usko ja toivo
        Pormestari. kirjoitti:

Kyllähän tuota jäätelöä voi intolerantikkokin syödä, laktoositonta tosin. Aika hassua, että joku vielä nykypäivänä uskoo tuoremehun auttavan vaivaan kuin vaivaan

Toiset uskovat, toiset toteavat tapahtumat. Niillä on vissi ero ja suuri ero.

• Pormestari.

Noni-mehua tulisi nauttia mehugurujen mukaan noin 120 ml/vrk (http://www.nonitieto.fi/Article90.html). 1 litra mehua maksaa noin 50 euroa (http://www.noni.fi/tuotteet.html?id=5/). Toisin sanoen yhdestä pullosta saa noin 8 vuorokauden annoksen hintaan 6,25 euroa/päivä. 50 eurolla saa apteekista monta sataa laktaasikapselia eli kuukausien tarpeeksi jos jatkaa laktoosipitoista ruokavaliota, lisäksi teho on lähes varma. Noni-tuoremehusta saa maksaa parissa kuukaudessa useita satoja euroja, eikä tehoa ole osoitettu. On kallista mehua tuo noni...

• eikä maksa
        Pormestari. kirjoitti:

Noni-mehua tulisi nauttia mehugurujen mukaan noin 120 ml/vrk (http://www.nonitieto.fi/Article90.html). 1 litra mehua maksaa noin 50 euroa (http://www.noni.fi/tuotteet.html?id=5/). Toisin sanoen yhdestä pullosta saa noin 8 vuorokauden annoksen hintaan 6,25 euroa/päivä. 50 eurolla saa apteekista monta sataa laktaasikapselia eli kuukausien tarpeeksi jos jatkaa laktoosipitoista ruokavaliota, lisäksi teho on lähes varma. Noni-tuoremehusta saa maksaa parissa kuukaudessa useita satoja euroja, eikä tehoa ole osoitettu. On kallista mehua tuo noni...

Noni ei taatusti maksa tuollaisia hintoja.

• rtgujlo
        eikä maksa kirjoitti:

Usein jonkin asian arvo on pelkästään siinä että tuote on kallis. Minusta näyttää siltä että nonin kohdalla on kyse juuri tästä. Lisäksi, mitä kalliimpaa, niin sitä varmemmin sen uskotaan vaikuttavan koska muussa tapauksessa henkilön olisi myönnettävä tulleensa huijatuksi.

Suoritamme maasäteilykartoituksia 2000€ hinnalla/tontti. Sängyn siirto 500€/kpl. Toimii varmasti koska olemme erittäin kalliita.

• Mauno teki
        rtgujlo kirjoitti:

Usein jonkin asian arvo on pelkästään siinä että tuote on kallis. Minusta näyttää siltä että nonin kohdalla on kyse juuri tästä. Lisäksi, mitä kalliimpaa, niin sitä varmemmin sen uskotaan vaikuttavan koska muussa tapauksessa henkilön olisi myönnettävä tulleensa huijatuksi.

Suoritamme maasäteilykartoituksia 2000€ hinnalla/tontti. Sängyn siirto 500€/kpl. Toimii varmasti koska olemme erittäin kalliita.

Pohjosen Mauno teki kartoituksia hyväntekeväisyyten, ja toimi loistokkasti. Joten Sun teorias taitaa olla omasta hihastasi peräisin.

• tyu89oph
        Mauno teki kirjoitti:

Pohjosen Mauno teki kartoituksia hyväntekeväisyyten, ja toimi loistokkasti. Joten Sun teorias taitaa olla omasta hihastasi peräisin.

Mutta on parempia tutkimuksia joissa ei ollut minkäänlaista tehoa.

• Hähhäh!
        tyu89oph kirjoitti:

Mutta on parempia tutkimuksia joissa ei ollut minkäänlaista tehoa.

Mitä tehoa Sinulle pitäis olla ?

• Pormestari.
        eikä maksa kirjoitti:

Käyhän katsomassa linkkejä jotka laitoin aiempaan viestiini. Eikö toisessa myyty nonia noin 50 euron erikoishintaan?

• Olli Lind
        Pormestari. kirjoitti:

Nonimehua ei yleensä tarvitse noin suuria määriä, ne ovat hyvin yksilöllisiä. Toisaalta noni vaikuttaa niin moneen muuhun asiaan.

Minä ostan Tahitian nonia hintaan 41 euroa postikuluineen. Mutta halvempiakin noneja on, esim. Biocurin Bionon maksaa jäseniltä 14,60.

Nonin teho moniin asioihin on osoitettu, mutta laktoosi-intoleranssia koskevia tukimuksia ei ole. Ainoastaan on hyvin monia tapauksia, joissa noni on auttanut, joskaan ei kaikilla.

Olli

• kaksi leiriä

Ihmisen elimistö valmistaa osan tarvitsemistaan entsyymeistä, ja jollei se saa niiden rakentamiseen tarivittavia rakennusaineita, eihn se silloin pysty niitä valmistamaan.

Lääketiede taas tarjoaa sidonnaisuutta, että pysytkin siinä tilassa, ettei kehosi toimi itse, niinkuin kuuluisi.

Omaan valintaasi jää, annatko kehollesi rakennusaineita, niin että se kykenee valmistamaan itse tarvitsemansa laktaasientsyymin, vai haluatko antaa lääketieteen taluttaa talutusnuorassaan, ja uskoa, että Sinä tarvitse laktaasientsyymiä ulkoa päin kehoosi, jonka kuitenkin kuuluisi valmistua Sinussa.

• Pormestari.

Laktoosi-intoleranssi on aikuiselle ihmiselle luontainen tila. Vain mutantit sietävät laktoosia aikuisina. Mikähän mahtaa olla se lähtöaine, josta laktoosi-intolerantilla olisi puutetta? Varmaan joku törkyhintainen noni-mehu tai muu jonninjoutava ylihinnoiteltu puoskarituote.

• tiedän
        Pormestari. kirjoitti:

Laktoosi-intoleranssi on aikuiselle ihmiselle luontainen tila. Vain mutantit sietävät laktoosia aikuisina. Mikähän mahtaa olla se lähtöaine, josta laktoosi-intolerantilla olisi puutetta? Varmaan joku törkyhintainen noni-mehu tai muu jonninjoutava ylihinnoiteltu puoskarituote.

Jokkait minä sen tiedän, jos laboratorio-olosuhdemittauksissakin laktaasia ei kehity sitä vertaa, että pystyisi edes vähälaktoosisia tuotteita käyttämään, ja oireet on niin hirveitä, että melkein suolien luulisi jo puhekavan ja ripulina ulos lentävän.

Lääkärin kommentti oli, että tällaista tulosta ei voi olla olemassakaan eihän eläminenkään olem ahdollista näillä arvoilla. Lääkäri soitti labraan, että tutkimus on epäonnistunut. Labra taas väitti, että ihan on onnistunut niinkuin pitääkin, mutta kun sitä laktaasia ei erity niin ei.

Mutta annas olla, kyllä laktaasientsyymiä kehittyy, kun se saa siihen vaan oikeat rakennusaineet. Aivan tavallisia maitotuotteita silloin voin käyttää, vaikka heittäisin litran jäätelöä, mahavaivoja ja ripulia ei tule. Mutta noita rakennusaineita pitää saada joka päivä, jotta joka päivä myös laktaasientsyymiä mahassa kehittyy.

• Pormestari.
        tiedän kirjoitti:

Jokkait minä sen tiedän, jos laboratorio-olosuhdemittauksissakin laktaasia ei kehity sitä vertaa, että pystyisi edes vähälaktoosisia tuotteita käyttämään, ja oireet on niin hirveitä, että melkein suolien luulisi jo puhekavan ja ripulina ulos lentävän.

Lääkärin kommentti oli, että tällaista tulosta ei voi olla olemassakaan eihän eläminenkään olem ahdollista näillä arvoilla. Lääkäri soitti labraan, että tutkimus on epäonnistunut. Labra taas väitti, että ihan on onnistunut niinkuin pitääkin, mutta kun sitä laktaasia ei erity niin ei.

Mutta annas olla, kyllä laktaasientsyymiä kehittyy, kun se saa siihen vaan oikeat rakennusaineet. Aivan tavallisia maitotuotteita silloin voin käyttää, vaikka heittäisin litran jäätelöä, mahavaivoja ja ripulia ei tule. Mutta noita rakennusaineita pitää saada joka päivä, jotta joka päivä myös laktaasientsyymiä mahassa kehittyy.

Taitaapi olla siinä tapauksessa kiinalaisilla, japanilaisilla, thaimaalaisilla ja ameriikan intiaaneilla ruokavaliossa jotain perustavanlaatuisesti pielessä. Näissä porukoissa laktoosi-intoleranssin esiintyvyys on lähemmäs 100%. Mitä nuo rakennusaineet ovat?

• hoidettu
        Pormestari. kirjoitti:

Taitaapi olla siinä tapauksessa kiinalaisilla, japanilaisilla, thaimaalaisilla ja ameriikan intiaaneilla ruokavaliossa jotain perustavanlaatuisesti pielessä. Näissä porukoissa laktoosi-intoleranssin esiintyvyys on lähemmäs 100%. Mitä nuo rakennusaineet ovat?

Thaikut sainaki söi jäätelöä siinä missä me ferengitkin. En havainnu mitään laktoosiongelmia niillä. En myöskään indonesiassa enkä philippiineillä.

"Näissä porukoissa laktoosi-intoleranssin esiintyvyys on lähemmäs 100%. "

Oliko sulla faktaa tuolle väitteelle?

• Epa

Kaupasta kuule saa laktoosittomia tuotteita. On maitoa, piimää jogurtti, rahkaa kermaa ja vaikka mitä. Miksi kiusaat itseäai tavallisilla tuotteilla ? Minulla on laktoosi-intoleranssi ja kaikki tuotteet jossa on maitojauhettakin eivät sovi minulle. Hyla tuotteetkaan ei käy. Mutta onneksi Valio on kehitellyt laktoosittomat tuotteet. Lääkäri on sanonut että jos en hoida "tautiani" voi seurata sitten seuraavaksi keliakia. Sitten se vasta hankalaa syöminen onkin.

Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      107
      7716
    2. 108
      5901
    3. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      83
      5157
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      139
      4526
    5. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      11
      3210
    6. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      55
      2957
    7. Miksi sä valitsit

Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      58
      2908
    8. Törkeää toimintaa

Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2434
    9. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

Rehellinem fiilis
      Suhteet
      61
      2427
    10. Hei........

Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.
      Ikävä
      56
      2036
    Aihe