Kertokaapa kuinka se muikku oikeaoppisesti savustetaan niin, että siitä tulee kiinteä mutta mehukas ja sisälmykset pysyy siisteinä. Myöskin suolavesiohje, johon muikut kastetaan savustuksen jälkeen on kadonnut.
Vesi kielellä odottelen!!
savumuikku
10
9093
Vastaukset
- muikunsyöjä
> sisälmykset pysyy siisteinä.
Olen savustettuja muikkuja syönyt vuosikymmeniä ja myös ostanut torilta niitä ja vain kerran on tullut vastaan sellaisia, jotka silakoiden tapaan oli savustettu sisälmyksineen.
Mielestäni muikkuja ei kuulu savustaa sisälmyksineen. Itse en varmasti niin tee - ostan aina sen verran pieniä muikkuja, että ne voi syödä kokonaisina (tosin perattuina eli puhkottuina) ruotoineen ja päineen. Sisälmyksineen savustaminen on rantaruotsalaisten touhua ja sopii silakoille.- kädenjälki
http://209.85.135.104/search?q=cache:VS_GwiXNMK0J:www.fishfood.fi/kalaruokaverkko2.php?pageid=41&id=1 muikun savustus&hl=fi&ct=clnk&cd=1&gl=fi&lr=lang_en|lang_de|lang_fi
http://www.mainio.net/article.asp?path=1;1132;1133;50166;56398
Nythän sitä kauhotaan Saimmasta !
Kuopion tori ja voipaperi rapisten syödään paikalla ! - vanha kokki
kädenjälki kirjoitti:
http://209.85.135.104/search?q=cache:VS_GwiXNMK0J:www.fishfood.fi/kalaruokaverkko2.php?pageid=41&id=1 muikun savustus&hl=fi&ct=clnk&cd=1&gl=fi&lr=lang_en|lang_de|lang_fi
http://www.mainio.net/article.asp?path=1;1132;1133;50166;56398
Nythän sitä kauhotaan Saimmasta !
Kuopion tori ja voipaperi rapisten syödään paikalla !Olen popsinut jokusia savustamiasi muikkuja, nyt vasta selvisi se kitkerän sivumaun todellinen syy. Epäilinkin katajaa, mutta en ollut varma, enkä tullut kysyneeksi vaikka olimme nokakkain. Koska en ole itse milloinkaan muikkua savustanut, en osaa sanoa minkälaisia niistä tulisi aivan vain leppäsavussa, mutta luulen maun olevan leppeämmän ilman sitä pistävää sivumakua. Täytynee koettaa, kunhan saan hyviä muikkuja käsiini.
Suolaa savumuikuissasi saisi myös olla hieman enemmän, tämä on tietenkin vain minun mielipiteeni.
Savolaiset kai hävittävät katajalla sen lievän mudan maun muikuistaan. Merikalaan tottuneelle kaikki järvi ja jokikalat ovat hiukan mudan makuisia. - aloittaja
vanha kokki kirjoitti:
Olen popsinut jokusia savustamiasi muikkuja, nyt vasta selvisi se kitkerän sivumaun todellinen syy. Epäilinkin katajaa, mutta en ollut varma, enkä tullut kysyneeksi vaikka olimme nokakkain. Koska en ole itse milloinkaan muikkua savustanut, en osaa sanoa minkälaisia niistä tulisi aivan vain leppäsavussa, mutta luulen maun olevan leppeämmän ilman sitä pistävää sivumakua. Täytynee koettaa, kunhan saan hyviä muikkuja käsiini.
Suolaa savumuikuissasi saisi myös olla hieman enemmän, tämä on tietenkin vain minun mielipiteeni.
Savolaiset kai hävittävät katajalla sen lievän mudan maun muikuistaan. Merikalaan tottuneelle kaikki järvi ja jokikalat ovat hiukan mudan makuisia.Kiitos vastauksistanne .
Olen alusta asti ollut sitä mieltä että, muikkuja ei sisälmyksineen savusteta.
Se pistäminen on meikäläiselle outo jutska, en osaa sitä tehdä. Ehkä jonakin päivänä otan sen asiakseni opetella.
Hyvää kesän jatkoa kaikille kalan ystäville! - rotissööri
aloittaja kirjoitti:
Kiitos vastauksistanne .
Olen alusta asti ollut sitä mieltä että, muikkuja ei sisälmyksineen savusteta.
Se pistäminen on meikäläiselle outo jutska, en osaa sitä tehdä. Ehkä jonakin päivänä otan sen asiakseni opetella.
Hyvää kesän jatkoa kaikille kalan ystäville!avaa pienillä saksilla vatsa ja sitten työnnä peukalolla sisälmykset pois. Jos siellä on mätiä, ota se talteen erikseen; muikunmäri on arvokasta herkkua. Muista myös ehdottomasti repiä irti kidukset, ne kun ovat kitkeriä. Päässä on paljon fosforia, siksi sitä ei pidä leikata irti. Huomaa, että kissa aloittaa syömisen aina terveellisemmästä osasta, eli päästä.
- ikänsä muikkuja perannut
rotissööri kirjoitti:
avaa pienillä saksilla vatsa ja sitten työnnä peukalolla sisälmykset pois. Jos siellä on mätiä, ota se talteen erikseen; muikunmäri on arvokasta herkkua. Muista myös ehdottomasti repiä irti kidukset, ne kun ovat kitkeriä. Päässä on paljon fosforia, siksi sitä ei pidä leikata irti. Huomaa, että kissa aloittaa syömisen aina terveellisemmästä osasta, eli päästä.
Muikkua ei tarvitse saksilla avata. Työnnä vain peukalo kiduksien alle ja vetäise sisälmykset niiden kanssa pois. On tosi nopeaa, ja muikku jää kokonaiseksi.
- vanha kokki
ikänsä muikkuja perannut kirjoitti:
Muikkua ei tarvitse saksilla avata. Työnnä vain peukalo kiduksien alle ja vetäise sisälmykset niiden kanssa pois. On tosi nopeaa, ja muikku jää kokonaiseksi.
Kutsutaan puhkomiseksi, se on varsin näppärä tapa ja perinteinenkin, etenkin Savossa, saattaa muikku valmistuskuntoon. Täytyy vain muistaa pitää toisella kädellä kalan selkäosasta kiinni, ettei kalan suoli jää puristuksiin ja katkea, jolloin sisälmyksistä tuppaa osa jäämään kalaan. Rotissöörin kertoma tapa on myös näppärä, etenkin sellaiselle henkilölle joka ei ole tottunut muikkuja puhkomaan, tosin hänen tapansa on enemmänkin silakan ja sillin puhdistamisessa käytetty. Molemmilla tavoilla kyllä pärjää, mutta tottunut puhkoja on paljon nopeampi.
- mutmutmut
vanha kokki kirjoitti:
Olen popsinut jokusia savustamiasi muikkuja, nyt vasta selvisi se kitkerän sivumaun todellinen syy. Epäilinkin katajaa, mutta en ollut varma, enkä tullut kysyneeksi vaikka olimme nokakkain. Koska en ole itse milloinkaan muikkua savustanut, en osaa sanoa minkälaisia niistä tulisi aivan vain leppäsavussa, mutta luulen maun olevan leppeämmän ilman sitä pistävää sivumakua. Täytynee koettaa, kunhan saan hyviä muikkuja käsiini.
Savolaiset kai hävittävät katajalla sen lievän mudan maun muikuistaan. Merikalaan tottuneelle kaikki järvi ja jokikalat ovat hiukan mudan makuisia.Savukalaan katajan kitkerä maku tulee neulasista,kuoresta ja marjoista. Vuolen toisinaan kuivasta katajasta lastuja leppäpurun sekaan,kataja maistuu mutta ei tee kalaa kitkeräksi.
Teen joskus näin: Fileoin ahvenet ruodottomiksi,mitä pienempi ahven,sen parempi. Ladon kerroksen halstariin,väliin suolaa,tilliä ja juustoraastetta. Toinen kerros kalaa ja sille samat eväät sekä sutilla voisulaa päälle. Sitten kolmas varvi fileitä. Halstarin yläosa kiinni ja koko hoito savustimeen
Tässä käytän värin antajana sokeria,joka muuten on mielestäni kaupallinen konsti miellyttää asiakasta ja oikeastaan valehtelemista,kotikäytössä sokeri on turhaa tai korkeintaan akalle brassailemista. Sokerilla korvaan savustuslastun antaman värin,sitä tähän laitan vain neljänneksen normaalista määrästä. Ahvenkakun kuuluisi saada ensin hetki lämpöä,sitten savulastut savustimeen ja tulta muutama minuutti reilummin värin saamiseksi ja päälle pitkä "haudutusvaihe". Kakkua käännellään ja voidellaan voisulalla pari kertaa savustuksen aikana. Fileet voi latoa halstariin valmiiksi annospaloiksi mutta kuitenkin toisiinsa kinni. Halstarin puutteessa savustus onnistuu matalassa,pohjalta uritetussa ja rei´itetyssä foliovuoassakin. Näissä "savustus"laatikoissa se voi olla halstaria kätevämpikin.
Hyvässä savustimessa on aina mahdollisuus vaikuttaa vetoon ja palamiseen säätämällä paloilman määrää sekä palokaasujen ja savun poistumista piipun venttiilin avulla. Tällaiset laitteet ovat savustimia, muut on niitä lootia.
- lihaamies
heipparallaa teille muikun ystäville.
Vaikka lihaa rakastankin, laitan myös aika usein
kalaa joko lämmin- tai kylmäsavuna. Muikku on tosi
hyvä savukala, pitää savustaa makuullaan verkon päällä toisin kuin silakka joka kestää riiputtamisen
silmistään tai naulalla niskasta. Aloitan savustuksen siten, että kuivaan kalan ensin kuumassa
savupöntössä luukun ollessa vähän auki, jahka kalan alapinta on kuiva, käännän kalat ja kuivatan myös toisen pinnan. Pikkasen on työtä, mutta lopputulos palkitsee. Jahka kala on kuiva, laitan purut ja muutaman sokerinpalan ja luukku kiinni, jotta varsinainen kypsennys voi alkaa.
Kun kala on kypsä, sen tuntee hyppysissä, lämmöt pois ja kalat, muikut folioon ja karkeaa merisuolaa mukaan. Mikä olis parempaa.
Sisälmyksistä olen sillä mielellä, että pitää olla mukana, mikäköhän olisi parempaa, kuin savustettu muikun mäti??
Luonnollisesti pikkumuikut kuuluu paistaa puhkottuna, mutta ei niitä savustaa voi. Kai?
terveisin
lihamies- kalamies
lihamies täysin oikeassa. muikku tulee ennen savustamista kuivattaa miedossa lämmössä. sen jälkeen lyödään purut pönttöön ja hönkä päälle. Muikku on valmista kun muikun väri on (tumman kultainen) ja selkäevä lähtee vetämällä irti. Iso muikku savustetaan aina suolineen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1006434
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303843törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283230Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3701746- 331398
- 271340
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46999Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11976Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11900- 42879