Moikka,
olen aiemmalta koulutukselta ylioppilas ja tänä keväänä valmistunut ammattiin. tarkoituksena olisi ollut syksyllä jatkaa opintoja korkeakoulussa, mutten ihan päässyt haluamaani kouluun. Nyt olen siis työtön ja mieleeni juolahti ajatus iltalukiosta, että kävisin siellä korottamassa joitain huonoimpia lukion päättötodistuksen numeroita, jolloin minulla olisi huomattavasti paremmat mahdollisuudet päästä haluamaani kouluun. Olenko silloin oikeutettu työmarkkinatukeen? Päivisin olen kuitenkin työmarkkinoiden käytettävissä, mutta töitä ei taida paljon löytyä. Onko jotain rajaa, paljonko kursseja saa opiskella? Ja jos en saa työmarkkinatukea, en ole varmaankaan oikeutettu opintotukeenkaan, joten kuinka pystyn elämään? Onko raahauduttava sossun asiakkaaksi? Kiitos jo etukäteen kaikille vastannneille! :)
iltalukio ja työttömyystuki??
49
6939
Vastaukset
- On...
...Nyt olen siis työtön ja mieleeni juolahti ajatus iltalukiosta, että kävisin siellä korottamassa joitain huonoimpia lukion päättötodistuksen numeroita...
Kyllä pitäisi onnistua työmarkkinatuellakin. Tosin varmaa ei ole mikään, kun on työkkärin työvoimatoimikunnan päätöksistä kyse. Ne ovat aika arvaamattomia.
Mutta tuossapa asiaa koskeva työttömyysturvalain säännös:
Opiskelu
Päätoimisella opiskelijalla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen. Rajoitus koskee myös päätoimisen opiskelun lomajaksoja.
Päätoimisina pidetään
2) lukio-opintoja, kun niiden oppimäärän mukainen laajuus on yhteensä vähintään 75 kurssia; sisäoppilaitoksessa järjestetyt lukio-opinnot katsotaan kuitenkin aina päätoimisiksi;- että...
lukio-opiskelua pidetään päätoimisena.
Ilmeisesti ajattelet, että kun suorittaa vain tiettyjä lukion kursseja, niin iltalukiota voisi käydä sivutoimisena.... taitaapa kuitenkin käydä niin, että työmarkkinatuki katkaistaan kun iltalukioon joko "ilmoittaudutaan tai sitten ei" ja on sitten ihan oma valita suorittaako vain osan opiskelusta.
Samalla logiikalla voisi ilmoittautua yliopistoon ja suorittaa yliopistotutkinto kaikessa rauhassa työmarkkinatukea nostaen, mutta sekään ei onnistu kun huomioidaan tutkinnon vaatima kokonaisopiskeluaika - eikä sen mukaan kuinka monelle kurssille osallistuu tai suorittaa. - ...tarkemmin!
että... kirjoitti:
lukio-opiskelua pidetään päätoimisena.
Ilmeisesti ajattelet, että kun suorittaa vain tiettyjä lukion kursseja, niin iltalukiota voisi käydä sivutoimisena.... taitaapa kuitenkin käydä niin, että työmarkkinatuki katkaistaan kun iltalukioon joko "ilmoittaudutaan tai sitten ei" ja on sitten ihan oma valita suorittaako vain osan opiskelusta.
Samalla logiikalla voisi ilmoittautua yliopistoon ja suorittaa yliopistotutkinto kaikessa rauhassa työmarkkinatukea nostaen, mutta sekään ei onnistu kun huomioidaan tutkinnon vaatima kokonaisopiskeluaika - eikä sen mukaan kuinka monelle kurssille osallistuu tai suorittaa.Edellisen kirjoittajan lainaamassa lakitekstissä todettiin, että lukio-opinnot ovat päätoimisia, jos niiden oppimäärän mukainen laajuus on yhteensä vähintään 75 kurssia.
Aikuislukion oppimäärä on tätä vähemmän, muistaakseni 49 kurssia tai jotain sinne päin. Aikuislukio-opinnot ovat pääsääntöisesti sivutoimisia. Päätoimisiksi ne voidaan tulkita vain, jos niiden takia kieltäytyy tai eroaa työstä tms. Toisin sanoen opintojen täytyy onnistua samassa laajuudessa myös kokopäivätyön ohella. - Miukumauku85
...tarkemmin! kirjoitti:
Edellisen kirjoittajan lainaamassa lakitekstissä todettiin, että lukio-opinnot ovat päätoimisia, jos niiden oppimäärän mukainen laajuus on yhteensä vähintään 75 kurssia.
Aikuislukion oppimäärä on tätä vähemmän, muistaakseni 49 kurssia tai jotain sinne päin. Aikuislukio-opinnot ovat pääsääntöisesti sivutoimisia. Päätoimisiksi ne voidaan tulkita vain, jos niiden takia kieltäytyy tai eroaa työstä tms. Toisin sanoen opintojen täytyy onnistua samassa laajuudessa myös kokopäivätyön ohella.Näinpä, ja itse en tule varmaan käymään lähellekään 48 kurssia. Mielestäni aikuislukio tosiaan katsotaan lähes aina sivutoimiseksi, olenhan päivät työmarkkinoiden käytettävissä.
Jossain neuvottiin, ettei kannattaisi mainita mahdollisista opiskeluista missään jottei menetä tukia, mutta mielestäni kyllä rehellisyys kannattaa aina.. Mutta lähipäivinä tie vie työkkäriin, jospa asia selviää minun hyväksi!
Sitten en kyllä oikein tiedä mitä teen, jos en pääse korottamaan niitä numeroita, on niin kova halu päästä opiskelemaan unelmieni ammattiin! Tuo on kuitenkin ainoa keino parantaa mahdollisuuksia.. :/ - Lukiokurssit...
Miukumauku85 kirjoitti:
Näinpä, ja itse en tule varmaan käymään lähellekään 48 kurssia. Mielestäni aikuislukio tosiaan katsotaan lähes aina sivutoimiseksi, olenhan päivät työmarkkinoiden käytettävissä.
Jossain neuvottiin, ettei kannattaisi mainita mahdollisista opiskeluista missään jottei menetä tukia, mutta mielestäni kyllä rehellisyys kannattaa aina.. Mutta lähipäivinä tie vie työkkäriin, jospa asia selviää minun hyväksi!
Sitten en kyllä oikein tiedä mitä teen, jos en pääse korottamaan niitä numeroita, on niin kova halu päästä opiskelemaan unelmieni ammattiin! Tuo on kuitenkin ainoa keino parantaa mahdollisuuksia.. :/Kyllä yksittäiset lukiokurssit täytyy onnistua. Koska lain mukaan vain vain vähintään 75 kurssia sisältävät lukio-opinnot ovat päätoimisia, niin kyllä se olisi lainvastainen päätös evätä muutama kurssi.
- Veikko G.
Josko opiskelusi ei ole päätöimista, niin pitäisi onnistua opiskelu iltakoulussa. Yleensä kannattaakin toimia niin, että menet työkkäriin ja esität asiasi, niin todennäköisesti saat lomakkeen eteesi, jolla sitten voit anoa oikeutta opiskeluun. Asian käsittelee työvoimatoimikunta. Kyllä asia on ihan peruskauraa jota monet muutkin ovat käyttänneet kohottaakseen muutaman aineen arvosanoja. Useissa työkkäreissä on erillinen koulutusosasta, jonne voi mennä suoraan vuorollaan esittämään asiansa. Avainsana on se, että opiskelusi ei ole päätöimistä. Google käyttöön.
- ennakkopäätös
On parasta, että sinä alkuperäinen kirjoittaja ottaisit mahdollisimman pian yhteyttä työkkäriin ja kerro aikeistasi. Käsitykseni mukaan voisit hakea ennakkopäätöstä, kun et ole vielä iltalukion kirjoilla. Jos olet kirjoilla, niin pahimmassa tapauksessa voi käydä siten, että työvoimakunnan päätös viipyy ja sinä olet koko tuon prosessin ajan ilman korvausta. Ja jos tulee kieltävä päätös, niin sitten olet kokonaan ilman korvausta.
Rehellisyys kannattaa, mutta kannattaa varautua myös siihen, että työkkärin käytännöt eivät läheskään aina vastaa terveen talonpoikaisjärjen ajattelutapaa. Siksi asia kannattaa selvittää etukäteen, jos mahdollista. - Miukumauku85
ennakkopäätös kirjoitti:
On parasta, että sinä alkuperäinen kirjoittaja ottaisit mahdollisimman pian yhteyttä työkkäriin ja kerro aikeistasi. Käsitykseni mukaan voisit hakea ennakkopäätöstä, kun et ole vielä iltalukion kirjoilla. Jos olet kirjoilla, niin pahimmassa tapauksessa voi käydä siten, että työvoimakunnan päätös viipyy ja sinä olet koko tuon prosessin ajan ilman korvausta. Ja jos tulee kieltävä päätös, niin sitten olet kokonaan ilman korvausta.
Rehellisyys kannattaa, mutta kannattaa varautua myös siihen, että työkkärin käytännöt eivät läheskään aina vastaa terveen talonpoikaisjärjen ajattelutapaa. Siksi asia kannattaa selvittää etukäteen, jos mahdollista.Selvä, kiitoksia paljon tärkeistä neuvoista! :) Jospa tässä asiassa käy parhain päin.
- opiskelua haluava
Mulle tuli ilmoitus, että tuet loppuu jos iltalukion aloitan, sama juttu avoimen opiskeluissa.
Niillä on vielä lupa saada opiskelijalistat.- Miukumauku85
Voi että, kuinka paljon olisit opiskellut kursseja iltalukiossa? On kyllä aivan perseestä tuommoinen kun ei saa itseään kehittää vapaa-ajallaan.. Naurettavaa! Jos en pääse iltalukioon korottamaan muutamien kurssien numeroita voinen sitten heittää hyvästit unelma-ammatilleni..
- minä................
Miukumauku85 kirjoitti:
Voi että, kuinka paljon olisit opiskellut kursseja iltalukiossa? On kyllä aivan perseestä tuommoinen kun ei saa itseään kehittää vapaa-ajallaan.. Naurettavaa! Jos en pääse iltalukioon korottamaan muutamien kurssien numeroita voinen sitten heittää hyvästit unelma-ammatilleni..
Älä nyt minun kokemuksesta vielä lannistu, näillä meidän työkkärin väellä ei taida olla järkeä lainkaan, eikä samaten sen Te(?)keskuksen tyypeillä jotka näitä karensseja langettavat.
Olin siis jo aloittanut iltalukion ja en tiennyt että pari tuntia iltaiseen aikaan ois pitänyt ilmoittaa työkkäriin.Kun tuli jotenkin mainittua työnhaun uusimisen yhteydessä että iltalukiota suoritan, niin siitähän nousi haloo, että nyt pitää laittaa harkintaan että miten tuen kanssa menee?!!
Mulla ei ollut varaa menettää korvauksia, joten marssin koululle ja pyysin todistuksen että lopetan opiskelun.
Meni aikaa ja suoritin lyhyen , ei mihinkään johtavan kurssin netin kautta avoimessa....ja taas hölöturpana tuli siitä mainittua työkkärissä.Laittoivat tuet poikki HETI siksi aikaa, että tutkivat asiaa.Kyllä hermon veti kireäksi vaikka selitti ja hankki todistuksen, että kurssi ei vaatinut läsnäoloa, eikä päivittäistä työpanosta jne.
Niinettä enpä välttämättä kertoisi aikeistani ja toivoisin että en jäisi kiinni omaehtoisesta opiskelusta.
Aivan saatanan kahelia, että itse maksaa esim.nettikurssista maksun 100€ ja yöaikaan niitä lähes suorittaa ja sit haluttaisi sekin kieltää tai siis kielletäänkin.Lupa pitäsi etukäteen kysyä??Voihan vittu sanon mä, joku kurssi kun alkaa,siihen pitää heti ilmoittautua,eikä anoa kuukausia työkkärin idioottien mietintää, voiko/saako sinne mennä.
Ai juu, ois ollut avoimessa kurssi johon oisin halunnut osallistua, tämä olisi vaatinut kerran viikossa matkustusta 40km:n päähän, 45min.luento...matkat ois tulleet kalliiksi,samaten kurssi itse maksettava....sain vastauksen, että he laittavat te-keskukseen kyselyn, voinko/saanko aloittaa kurssin,ilman että korvaus menee.
Aktiivinen ei siis saa olla, ei edes niin että makselee kurssimaksuja pienestä perustyökkärirahasta!!
Tää on niin perseestä,pitäis vaan maata kotona raapimassa hanuria, siitä maksavat ilomielin korvauksen. - Miukumauku85
minä................ kirjoitti:
Älä nyt minun kokemuksesta vielä lannistu, näillä meidän työkkärin väellä ei taida olla järkeä lainkaan, eikä samaten sen Te(?)keskuksen tyypeillä jotka näitä karensseja langettavat.
Olin siis jo aloittanut iltalukion ja en tiennyt että pari tuntia iltaiseen aikaan ois pitänyt ilmoittaa työkkäriin.Kun tuli jotenkin mainittua työnhaun uusimisen yhteydessä että iltalukiota suoritan, niin siitähän nousi haloo, että nyt pitää laittaa harkintaan että miten tuen kanssa menee?!!
Mulla ei ollut varaa menettää korvauksia, joten marssin koululle ja pyysin todistuksen että lopetan opiskelun.
Meni aikaa ja suoritin lyhyen , ei mihinkään johtavan kurssin netin kautta avoimessa....ja taas hölöturpana tuli siitä mainittua työkkärissä.Laittoivat tuet poikki HETI siksi aikaa, että tutkivat asiaa.Kyllä hermon veti kireäksi vaikka selitti ja hankki todistuksen, että kurssi ei vaatinut läsnäoloa, eikä päivittäistä työpanosta jne.
Niinettä enpä välttämättä kertoisi aikeistani ja toivoisin että en jäisi kiinni omaehtoisesta opiskelusta.
Aivan saatanan kahelia, että itse maksaa esim.nettikurssista maksun 100€ ja yöaikaan niitä lähes suorittaa ja sit haluttaisi sekin kieltää tai siis kielletäänkin.Lupa pitäsi etukäteen kysyä??Voihan vittu sanon mä, joku kurssi kun alkaa,siihen pitää heti ilmoittautua,eikä anoa kuukausia työkkärin idioottien mietintää, voiko/saako sinne mennä.
Ai juu, ois ollut avoimessa kurssi johon oisin halunnut osallistua, tämä olisi vaatinut kerran viikossa matkustusta 40km:n päähän, 45min.luento...matkat ois tulleet kalliiksi,samaten kurssi itse maksettava....sain vastauksen, että he laittavat te-keskukseen kyselyn, voinko/saanko aloittaa kurssin,ilman että korvaus menee.
Aktiivinen ei siis saa olla, ei edes niin että makselee kurssimaksuja pienestä perustyökkärirahasta!!
Tää on niin perseestä,pitäis vaan maata kotona raapimassa hanuria, siitä maksavat ilomielin korvauksen.No HUHHUH.. Järjetöntä touhua!! Pitää kyllä heti maanantaina mennä työkkäriin kyselemään varovaisesti kuinka on asian laita. Toivottavasti täällä on vähä fiksumpaa porukkaa.. Itsellä alkaisi iltalukio elokuun viimeisellä viikolla.. Mutta on kyllä aivan perseestä, ei voi muuta sanoa! Varmaan jonkun pitsinnypläyskurssin takiakin päättäisivät jättää maksamatta tukia..
Mutta, mites sossu? Saisko sieltä rahaa jos menettää työmarkkinatuen? Mulla ois aika pakko päästä sinne iltalukioon..huoh.. - Veikko V.
Miukumauku85 kirjoitti:
No HUHHUH.. Järjetöntä touhua!! Pitää kyllä heti maanantaina mennä työkkäriin kyselemään varovaisesti kuinka on asian laita. Toivottavasti täällä on vähä fiksumpaa porukkaa.. Itsellä alkaisi iltalukio elokuun viimeisellä viikolla.. Mutta on kyllä aivan perseestä, ei voi muuta sanoa! Varmaan jonkun pitsinnypläyskurssin takiakin päättäisivät jättää maksamatta tukia..
Mutta, mites sossu? Saisko sieltä rahaa jos menettää työmarkkinatuen? Mulla ois aika pakko päästä sinne iltalukioon..huoh.."Mutta, mites sossu?"
Jos sinulta on evätty työttömyyskorvaus päätoimisen opiskelun perusteella, niin ei sossukaan maksa toimeentulotukea päätoimiseen opiskeluun. Tosin, voit pitkään kestävän valituskierroksien jälkeen saada jotain, mutta 99.99 prosenttisesti toimeentulotukea ei saa päätöimiseen opiskeluun. Tulee ottaa opintolainaa sossun mielestä. - Työkkäri...
...Mulle tuli ilmoitus, että tuet loppuu jos iltalukion aloitan, sama juttu avoimen opiskeluissa...
Pyysitkö perusteluja. Jos iltalukion kurssimäärä jää alle 75, niin silloin sinulla pitäisi olla oikeus opiskeluun. Muunlainen päätös on lainvastainen. Ellei sitten kyse ole siitä, että olet keskeyttänyt päivälukion mennäksesi iltalukioon työttömyysturvan varassa.
Ellei ole tuosta poikkeustilanteesta kyse, niin tee työvoimatoimikunnalle osoitettu uudelleenkäsittelypyyntö, kopioi jäljempänä olevat lainsäännökset ja mene sen kanssa työkkäriin ja pyydä uudelleen käsittelyä.
Tiedän, että moni työkkäri hyväksyy yksittäisen kurssin suorittamisen avoimessa. Katson tuolta finlexistä, löytyykö siihenkin säännös ja myönteisessä tilanteessa laitan senkin tänne.
Olet tosi idiootin työkkärin kanssa tekemisissä. Tuossa kun ainut konsti saada tuo valitusasteiden käsiteltäväksi, edellyttää opiskelun alkamista ja maksajan hylkypäätöstä. Systeemi on todella idiootti. Kai tarkoituksella.
Tuossa jäljempänä lainsäännökset. Huomioi kohdat kaksi ja kolme.
Kohta kaksi tarkoittaa sitä, että jos iltalukiokurssit jäävät alle 75 kurssin, niin lukio-opiskelu pitäisi hyväksyä, koska se ei lain mukaan ole silloin päätoimista.
Kohta kolme taas tarkoittaa sitä, että jos avoimen opintojen opintosuunnitelman mukainen laajuus on keskimäärin vähintään kolme opintoviikkoa opiskelukuukautta kohti, tai jollei opintojen laajuutta ole määritelty opintoviikkoina, opetusohjelman mukainen laajuus keskimäärin vähintään 25 viikkotuntia, niin nekin pitäisi hyväksyä.
Laki löytyy tuolta: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021290
Opiskelu
Päätoimisella opiskelijalla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen. Rajoitus koskee myös päätoimisen opiskelun lomajaksoja.
Päätoimisina pidetään
1) opintoja, joiden tavoitteena on alemman tai ylemmän korkeakoulututkinnon tai ammattikorkeakoulututkinnon suorittaminen;
2) lukio-opintoja, kun niiden oppimäärän mukainen laajuus on yhteensä vähintään 75 kurssia; sisäoppilaitoksessa järjestetyt lukio-opinnot katsotaan kuitenkin aina päätoimisiksi; ja
3) ammatillisia ja muita opintoja, kun opintojen opintosuunnitelman mukainen laajuus on keskimäärin vähintään kolme opintoviikkoa opiskelukuukautta kohti, tai jollei opintojen laajuutta ole määritelty opintoviikkoina, opetusohjelman mukainen laajuus keskimäärin vähintään 25 viikkotuntia.
Henkilön aloittamaa muuta kuin edellä tarkoitettua opiskelua pidetään päätoimisena opiskeluna, jos opintojen vaatima työmäärä, ottaen huomioon opintojen opetussuunnitelman mukainen laajuus, opiskelun sitovuus, henkilön aikaisempi työssäolo ja aiemmin hankkima koulutus, on niin suuri, että se on esteenä kokoaikaisen työn vastaanottamiselle työmarkkinoilla yleisesti sovellettavin ehdoin. - jo käsitelty?
Tää on niin perseestä,pitäis vaan maata kotona raapimassa hanuria, siitä maksavat ilomielin korvauksen.Sain viestistäsi sen kuvan, että asiaasi ei ole työvoimatoimikunta vielä käsitellyt, vaan että asia on vasta tulossa käsittelyyn. Käsittelyn ajaksihan tuet pannaan poikki ja kun (myönteinen) päätös tulee, niin taas jatkuu siitä mihin jäätiin.
Jos asiasi on jo käsitelty ja tuet on evätty, niin silloin olet saanut sekä työkkäristä että Kelalta postia, jossa lukee, että "hakijalla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen koska hän on päätoiminen opiskelija" ja viittaus lakipykäliin. Lausunnon koodi on 0M6. Jos asiaasi ei ole vielä käsitelty, niin silloin olet saanut lapun, jossa koodi on 0F1. - ...on käyvää koulutusta
Tää on niin perseestä,pitäis vaan maata kotona raapimassa hanuria, siitä maksavat ilomielin korvauksen.Työkkärillä tuntuu noin yleensäkin olevan periaate, jonka mukaan työttömän ei missään nimessä itse saa koulutusasioita liikaa miettiä, vaan työvoimatoimiston tädit kyllä tietävät, mikä on kullekin parasta ja hyväksyttävää. Kerettiläisestä omavaltaisuudesta rankaistaan ja vedetään Pyhän Karensiuksen nimi äkkiä esiin.
Itse menin aikanaan yrittäjäkurssille, joka järjestettiin iltaopintoina n. 3-4 h/ilta n. kerran pari viikossa. Ansiosidonnaisella kun olin, ajattelin säästää päiviä ja kysyä työkkäriltä, kävisikö tämä työllisyyskoulutuksesta, semminkin kun tuolla nyt aika selvä tarkoitus lienee poistaa itsensä työkkärin listoilta.
Vastaukseksi tuli äkkiä, että nyt tarkistetaan, estääkö tuo päivärahojen saannin.... Ei onneksi kuitenkaan sitten estänyt.
Sen koommin en ole työkkäriin moisista ilmoitellut. - kysyi nimenomaan pisinnyplä...
Miukumauku85 kirjoitti:
No HUHHUH.. Järjetöntä touhua!! Pitää kyllä heti maanantaina mennä työkkäriin kyselemään varovaisesti kuinka on asian laita. Toivottavasti täällä on vähä fiksumpaa porukkaa.. Itsellä alkaisi iltalukio elokuun viimeisellä viikolla.. Mutta on kyllä aivan perseestä, ei voi muuta sanoa! Varmaan jonkun pitsinnypläyskurssin takiakin päättäisivät jättää maksamatta tukia..
Mutta, mites sossu? Saisko sieltä rahaa jos menettää työmarkkinatuen? Mulla ois aika pakko päästä sinne iltalukioon..huoh..Joo, olin niin kyrsiintynyt työkkärin touhuun,että kysyin että mitä jos menen työväenopiston kautta pitsinnypläyskurssille...sanoivat että kaikki kurssit vaikka oisivat itaisin tai vaiikonloppuisin(!!!!!!!!!!!??????)pitää ilmoittaa työkkäriin ja ne tulkitaan sit heillä...varmaan tässä tapauksessa väittäisivät että yritäjyyteen ja ammattiinhan se pitsinnypläys tähtää...
- Ihmettä...
kysyi nimenomaan pisinnyplä... kirjoitti:
Joo, olin niin kyrsiintynyt työkkärin touhuun,että kysyin että mitä jos menen työväenopiston kautta pitsinnypläyskurssille...sanoivat että kaikki kurssit vaikka oisivat itaisin tai vaiikonloppuisin(!!!!!!!!!!!??????)pitää ilmoittaa työkkäriin ja ne tulkitaan sit heillä...varmaan tässä tapauksessa väittäisivät että yritäjyyteen ja ammattiinhan se pitsinnypläys tähtää...
...jos menen työväenopiston kautta pitsinnypläyskurssille...
Johan on työkkärisi ottanut natsimaisen valvojan roolin. Ei työkkärille kuulu, mitä harrastukseksesi teet, jos ei kyse ole sellaisesta opiskelusta, joka päätoimiseksi voidaan tulkita.
Tuohan menee ihan hulluksi. En minä ainakaan työväenopiston kursseja minnekään ilmoittelisi, jos ne eivät ole samalla avoimen kursseja. Tietääkseni työkkäri ei sentään työväenopiston kurssilaisia pysty tsekkaamaan.
- Veikko I.
Tässä tapaukseesi liittyvä linkki. Nyt ei passaa tästä masentua vaan mennä työvoimatoimistoon selvittämään mahdollisuutta mennä aikuislukioon korottamaan arvosanoja.
http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/kk_442_2006_p.shtml- Miukumauku85
Menen maanantaina heti aamulla käymään työkkärissä ja selvitän asiaa. Laitan sitten tänne että miten kävi! Pitäkää peukkuja.. :)
- Keskeyttänyt...
Tuo tapaus, mihin linkki vie, on kyseessä nuori henkilö, joka on keskeyttänyt lukio-opinnot ja lähtee niitä täydentämään työttömyysturvan varassa.
Tuollainen tilanne, jossa lukion keskeyttänyt lähtee suhteellisen pian keskeyttämisen jälkeen työttömyysturvan varassa viemään opintoja loppuun, katsotaan yleensä työttömyysturvalla keinotteluksi.
Aloittajan tilanne on toinen. Hänhän on vienyt lukio-opinnot loppuun, joten ei pitäisi olla estettä sille, että kun hän ei ole saanut jatko-opiskelupaikkaa, yrittää parannella opiskelumahdollisuuksiaan. Ei tuosta saa keinottelutilannetta millään, joten jos ei muuta ilmene, niin lakia pitäisi voida käsittääkseni soveltaa hänen kohdallaan sellaisenaan. Ellei niin tehdä, niin työvoimatoimikunnalla ei kyllä ole silloin lainsoveltamiskykyä ollenkaan.
On järjetöntä, ettei työvoimatoimikunnan lausunnosta voi suoraan valittaa. Se on työttömän kohdalla melkoinen oikeusturvan puute muiden puutteiden lisäksi.
- työttömänä jo toista kertaa
Itse opiskelin ensimmäisen työttömyyteni aikana avoimessa yliopistossa kahden aineen perusopinnot ja kolmattakin jäi puuttumaan vain yksi tentti. Suoritin sen kun en ollut enää työtön. Lisäksi korotin lukion päästötodistukseni erästä arvosanaa eli kävin kyseisen aineen kaikki pakolliset kurssit ja taisi siinä ollut joku valinnainenkin. Sain arvosanaa korostettua. En sanonut tekemisistäni sanakaan työkkäriin. Nyt kun olen uudelleen työttömänä pitää varoa, että nuo vanhat jutut eivät tule ilmi.
Minulla ei tosin ole koskaan ollut oikeutta työttömyyskorvaukseen, paitsi nyt 10 päivältä. Kaikenlaisia karensseja ja odotusaikoja minulle on aina lätkäisty. Nyt esteenä on joku typerä vanha lausunto kun en ole ollut kolmea kuukautta työssä tai koulutuksessa, vaikka olen suorittanut lausunnon antamisen jälkeen ammattitutkinnon ihan oikeassa koulussa, ei siis mikään työkkärin kurssi tai vastaava. koko kesän olen ollut ilman tuloja, mutta ei se ketään ole kiinnostanut. Kesäni on ollut ihan hirveä kun mitään tekemistä ei ole ollut.
Tosiaan omien kokemuksieni perusteella ja asioita seuranneena suosittelen, että työkkärissä kannattaa kertoa niin vähän asioita kun mahdollista. Työkkäri ei oikeasti halua auttaa työtöntä vaan tehdä työttömän elämästä vain vaikeampaa. Mitkään lait tai vastaavat eivät päde työkkäriin. Työkkäri tuntuu saavan tehdä mitää vaan ja aina syy on työttömässä, vaikka näin ei tietenkään ole. Työkkärin toimkinta kokonaisuudessaan on osoitus demokratiavajeesta ja totalitarismista. Työkkärissä suositaan nöyryyttämistä jne. Suomessa työttömillä ei muutenkaan tunnu olevan mitään oikeuksia. Minua on kohdeltu työkkärissä järkyttävän huonosti. Sellaista kohtelua ei toivoisi edes pahimmalle vihamiehelleen. Minut on ajettu ulos työkkäristä kun olen uskaltanut kyseenalaistaa niiden toiminnan, minua on haukuttu vaikka miksi ja syytelty. Kuitenkaan työkkäri ei ole tehnyt mitään minun hyväkseni, eikä kuunnellut mitään mitä minulla on ollut sanottavaa.- minulla.
On autettu tarjottu tukityöpaikkaa joka oli ihan hyvä. Viimeksi kun asioin niin kerrottiin oikeudestani muutosturvan etuihin korkeampaan päivärahaan (josta en tiennyt), sekä muutosturvakoulutukseen vielä paremmin päivärahoin. Työvoimavirkailija oli asiallinen palveluhaluinen ja huumorintajuinen nainen.
Tietysti virkailijoissa ja työvoimatoimistoissa on eroja, mutta jos alkaa heti arvostelemaan esittämään omia tulkintoja, niin voi kohtelu olla heikkoa.. - Pakko...
...En sanonut tekemisistäni sanakaan työkkäriin...
Jos avoimen jutut ovat osa yliopiston juttuja, niin työkkäri saa tietää ne, koska työkkäri ajaa yhteen yliopiston opiskelijatiedot ja työttömien työnhakijoiden tiedot. Samoin ilmeisesti ainakin pienemmillä paikkakunnilla saattaa käydä iltalukioiden kanssa. Tosin tuskin atk-tietoja yhteenajavat, mutta kyselevät kenties.
...Nyt kun olen uudelleen työttömänä pitää varoa, että nuo vanhat jutut eivät tule ilmi...
Parasta onkin. Tosi huonossa tilanteessa voi seurata takaisinperintä.
...Minulla ei tosin ole koskaan ollut oikeutta työttömyyskorvaukseen...
Tuo saattaa selittää sen, ettet kärynnyt avoimen opinnoista.
...Nyt esteenä on joku typerä vanha lausunto kun en ole ollut kolmea kuukautta työssä tai koulutuksessa, vaikka olen suorittanut lausunnon antamisen jälkeen ammattitutkinnon ihan oikeassa koulussa, ei siis mikään työkkärin kurssi tai vastaava...
Olet saanut joskus 3 kk:n rangaistustyössäoloehdon. Se ei mene kumoon muuta kuin työkkärin humpuukikoulutuksilla tai sitten työssäololla. Sen lisäksi työkkärin sanktiot eivät koskaan vanhene.
Tiedän tapauksen, jossa työtön oli kuusi vuotta poissa työkkärin kirjoilta ja suoritti tänä aikana monivuotisen ammattikoulutuksen. Palasi työkkärin kirjoille. Työkkäri kaivoi kuuden vuoden takaisen rangaistustyössäoloehdon esiin ja sama homma jatkui.
Siis työtön on verrattavissa murhaajaan, sillä murhahan ei koskaan vanhene myöskään. - Ihmeessä...
minulla. kirjoitti:
On autettu tarjottu tukityöpaikkaa joka oli ihan hyvä. Viimeksi kun asioin niin kerrottiin oikeudestani muutosturvan etuihin korkeampaan päivärahaan (josta en tiennyt), sekä muutosturvakoulutukseen vielä paremmin päivärahoin. Työvoimavirkailija oli asiallinen palveluhaluinen ja huumorintajuinen nainen.
Tietysti virkailijoissa ja työvoimatoimistoissa on eroja, mutta jos alkaa heti arvostelemaan esittämään omia tulkintoja, niin voi kohtelu olla heikkoa..Jos sinua on onnistanut, niin miksi ihmeessä luulet, että muillakin täytyy onnestaa.
Minullakaan ei ole suurempia ongelmia ollut työkkärin kanssa, mitä nyt olen saanut sieltä muutaman kerran harhauttavaa tietoa, mutta silläkään ei ollut mitään merkitystä, koska alalla olleena tiesin asiat paremmin kuin työkkärin virkailija.
Se ettei minulla ole ollut ongelmia, ei saa minua kuvittelemaan, etteivät monet työkkärin kauhukertomuksista pitäisi paikkaansa. Olen näet työskennellyt alalla. Sen kokemuksen jälkeen en ihmettele enää mitään.
...virkailijoissa ja työvoimatoimistoissa on eroja...
Näin todella on. Järkyttävän paljon.
...jos alkaa heti arvostelemaan esittämään omia tulkintoja, niin voi kohtelu olla heikkoa...
Ei huono kohtelu edellytä arvostelua eikä omia tulkintoja. Toisaalta, miksi ihmeessä työtön ei voisi esittää omia tulkintojaan, joina minä pidän oman mielipiteen esittämistä. Senhän pitäisi voida olla ihan normaalia toimintaa. Orjan on alistuttava kaikkeen mitään kyseenalaistamatta. Sinä olet ilmeisesti sitä mieltä, että työttömän on oltava orjan kaltainen. Tai orjahan työtön monesti työkkärin toimesta onkin... - tämän:
Ihmeessä... kirjoitti:
Jos sinua on onnistanut, niin miksi ihmeessä luulet, että muillakin täytyy onnestaa.
Minullakaan ei ole suurempia ongelmia ollut työkkärin kanssa, mitä nyt olen saanut sieltä muutaman kerran harhauttavaa tietoa, mutta silläkään ei ollut mitään merkitystä, koska alalla olleena tiesin asiat paremmin kuin työkkärin virkailija.
Se ettei minulla ole ollut ongelmia, ei saa minua kuvittelemaan, etteivät monet työkkärin kauhukertomuksista pitäisi paikkaansa. Olen näet työskennellyt alalla. Sen kokemuksen jälkeen en ihmettele enää mitään.
...virkailijoissa ja työvoimatoimistoissa on eroja...
Näin todella on. Järkyttävän paljon.
...jos alkaa heti arvostelemaan esittämään omia tulkintoja, niin voi kohtelu olla heikkoa...
Ei huono kohtelu edellytä arvostelua eikä omia tulkintoja. Toisaalta, miksi ihmeessä työtön ei voisi esittää omia tulkintojaan, joina minä pidän oman mielipiteen esittämistä. Senhän pitäisi voida olla ihan normaalia toimintaa. Orjan on alistuttava kaikkeen mitään kyseenalaistamatta. Sinä olet ilmeisesti sitä mieltä, että työttömän on oltava orjan kaltainen. Tai orjahan työtön monesti työkkärin toimesta onkin..."Ei huono kohtelu edellytä arvostelua eikä omia tulkintoja. Toisaalta, miksi ihmeessä työtön ei voisi esittää omia tulkintojaan, joina minä pidän oman mielipiteen esittämistä. Senhän pitäisi voida olla ihan normaalia toimintaa. Orjan on alistuttava kaikkeen mitään kyseenalaistamatta."
Oikein alalla olleena ihme ettet huomannut tätä. On olemassa ns. virkatärkeitä ihmisiä joita jos käyt arvostelemaan tai esittämään omiasi niin helpolla vaan se oma nilkka kolahtaa. Työtön on virkalijaan verraten heikommassa asemassa, ei silloin kannata paljon uhoilla ja pullistella. Asiallinen käytös usein auttaa ja jos tulee paskaa aihetta päin näköä, niin voi tyynesti vaihtaa toiselle virkalijalle.
Kerronpa kokeneena minäkin kyllä katsastusmiehetkin olivat aika digtaattoreita, kun oli valtion katsastustoiminta. Nykyisin yksityisillä katsastusasemilla on palvelua ja asiakasta myös opastetaan, ei se olisi tullut silloin kuulonkaan.
Osin Suomessa on vallalla vielä ns. vanha virka-, esivalta menttaliteetti ja sen perinteet ovat kaukaa Venäjän ja Ruotsin vallan ajoilta, sekä Suomen ja Saksan yhteistyöstä v. 1918 ja 1941 asti. "Rahvaan on nouttaman esivallan ja viranomaisen ohjeita ja märäyksiä sanktion uhalla". - kyllä vanhenee lain mukaan
Pakko... kirjoitti:
...En sanonut tekemisistäni sanakaan työkkäriin...
Jos avoimen jutut ovat osa yliopiston juttuja, niin työkkäri saa tietää ne, koska työkkäri ajaa yhteen yliopiston opiskelijatiedot ja työttömien työnhakijoiden tiedot. Samoin ilmeisesti ainakin pienemmillä paikkakunnilla saattaa käydä iltalukioiden kanssa. Tosin tuskin atk-tietoja yhteenajavat, mutta kyselevät kenties.
...Nyt kun olen uudelleen työttömänä pitää varoa, että nuo vanhat jutut eivät tule ilmi...
Parasta onkin. Tosi huonossa tilanteessa voi seurata takaisinperintä.
...Minulla ei tosin ole koskaan ollut oikeutta työttömyyskorvaukseen...
Tuo saattaa selittää sen, ettet kärynnyt avoimen opinnoista.
...Nyt esteenä on joku typerä vanha lausunto kun en ole ollut kolmea kuukautta työssä tai koulutuksessa, vaikka olen suorittanut lausunnon antamisen jälkeen ammattitutkinnon ihan oikeassa koulussa, ei siis mikään työkkärin kurssi tai vastaava...
Olet saanut joskus 3 kk:n rangaistustyössäoloehdon. Se ei mene kumoon muuta kuin työkkärin humpuukikoulutuksilla tai sitten työssäololla. Sen lisäksi työkkärin sanktiot eivät koskaan vanhene.
Tiedän tapauksen, jossa työtön oli kuusi vuotta poissa työkkärin kirjoilta ja suoritti tänä aikana monivuotisen ammattikoulutuksen. Palasi työkkärin kirjoille. Työkkäri kaivoi kuuden vuoden takaisen rangaistustyössäoloehdon esiin ja sama homma jatkui.
Siis työtön on verrattavissa murhaajaan, sillä murhahan ei koskaan vanhene myöskään.En varmuudella muista mikä oli vuosimäärä, mutta tiedostoista pitäis pyyhkiä pois x.vuotta vanhat työsoitukset ja lausunnot.Vähemmän kuitenkin oli kuin 6vuotta.
Ottakaa selvää ja pitäkää puolenne. - Se...
kyllä vanhenee lain mukaan kirjoitti:
En varmuudella muista mikä oli vuosimäärä, mutta tiedostoista pitäis pyyhkiä pois x.vuotta vanhat työsoitukset ja lausunnot.Vähemmän kuitenkin oli kuin 6vuotta.
Ottakaa selvää ja pitäkää puolenne.Ei työkkärien merkinnöille ole säädetty vanhenemisaikaa. Ja kun ei ole säädetty, niin ei vanhene.
- tiedän tän.
Se... kirjoitti:
Ei työkkärien merkinnöille ole säädetty vanhenemisaikaa. Ja kun ei ole säädetty, niin ei vanhene.
Tää on ihan fakata homma,kyllä niisä tietojen säilytykissä on määräaikoja.Etin sen tiedon ja laitan tänne.
- Pois...
tiedän tän. kirjoitti:
Tää on ihan fakata homma,kyllä niisä tietojen säilytykissä on määräaikoja.Etin sen tiedon ja laitan tänne.
...Tää on ihan fakata homma,kyllä niisä tietojen säilytykissä on määräaikoja...
Tuosta tiedosta minäkin olisin todella kiinnostunut. Ei taida vain työkkäriä koskevaa säännöstä löytyä. Jos olisi, niin se olisi varmasti työttömyysturvalaissa. Siellä on vain yksi vanhentumispykälä, joka sekään ei ole ollut siellä kovin kauaa. Tämä vanhentumispykälä koskee sitä, ettei vähintään viisi vuotta vanhoja myöntöpäätöksiä koskevia takaisinperintäpäätöksiä tehdä. Sotkisitkohan nyt tuohon? - Olin asiasta yhteydessä
Pois... kirjoitti:
...Tää on ihan fakata homma,kyllä niisä tietojen säilytykissä on määräaikoja...
Tuosta tiedosta minäkin olisin todella kiinnostunut. Ei taida vain työkkäriä koskevaa säännöstä löytyä. Jos olisi, niin se olisi varmasti työttömyysturvalaissa. Siellä on vain yksi vanhentumispykälä, joka sekään ei ole ollut siellä kovin kauaa. Tämä vanhentumispykälä koskee sitä, ettei vähintään viisi vuotta vanhoja myöntöpäätöksiä koskevia takaisinperintäpäätöksiä tehdä. Sotkisitkohan nyt tuohon?Sattuneista syistä olin yhteydessä tietosuojavaltuutettuun,sekä työministeriöön.Oli ed.mainitut tiedot mustaa valkoisella.Etsin niitä edelleen.
- ei riitä
tämän: kirjoitti:
"Ei huono kohtelu edellytä arvostelua eikä omia tulkintoja. Toisaalta, miksi ihmeessä työtön ei voisi esittää omia tulkintojaan, joina minä pidän oman mielipiteen esittämistä. Senhän pitäisi voida olla ihan normaalia toimintaa. Orjan on alistuttava kaikkeen mitään kyseenalaistamatta."
Oikein alalla olleena ihme ettet huomannut tätä. On olemassa ns. virkatärkeitä ihmisiä joita jos käyt arvostelemaan tai esittämään omiasi niin helpolla vaan se oma nilkka kolahtaa. Työtön on virkalijaan verraten heikommassa asemassa, ei silloin kannata paljon uhoilla ja pullistella. Asiallinen käytös usein auttaa ja jos tulee paskaa aihetta päin näköä, niin voi tyynesti vaihtaa toiselle virkalijalle.
Kerronpa kokeneena minäkin kyllä katsastusmiehetkin olivat aika digtaattoreita, kun oli valtion katsastustoiminta. Nykyisin yksityisillä katsastusasemilla on palvelua ja asiakasta myös opastetaan, ei se olisi tullut silloin kuulonkaan.
Osin Suomessa on vallalla vielä ns. vanha virka-, esivalta menttaliteetti ja sen perinteet ovat kaukaa Venäjän ja Ruotsin vallan ajoilta, sekä Suomen ja Saksan yhteistyöstä v. 1918 ja 1941 asti. "Rahvaan on nouttaman esivallan ja viranomaisen ohjeita ja märäyksiä sanktion uhalla".Eiköhän suurin osa työvoimavirkailijoista odota työttömältä erittäin nöyrää käytöstä.
Työttömän asiallinen käytös ärsyttää työvoimavirkailijoita, koska siten työtön käyttäytyy sallittua paremmin. Yleensä ihmisellä ei ole tarvetta simputtaa itseään huomattavasti alempana olevaa, vaan itseään ylempää tai samalla tasolla olevaa.
Yleensä asiallisesti käyttäytyvät ihmiset haukkuvat työvoimavirkailijoiden toimintaa. Selkeästi alkoholisoituneet henkilöt ovat kiitollisia työvoimapalvluista. Omatoimiset ihmiset keksivät mielekästä tekemistä työttömyyspäivilleen ja saamattomat ihmiset ovat kiitollisia ohjatusta päivähoidosta.
- Miukumauku85
Moi,
olen nyt käynyt työkkärissä ja virkailija sanoi että kyllä onnistuu arvosanojen korottaminen iltalukiossa tukia menettämättä. Antoivat sellaisen lapun mukaan johon täytyy kirjoittaa mitä aikoo opiskella ja lukiolta täytyy hakea joku lappu siihen liitteeksi, ja ne sitten lähetetään työkkäriin työvoimatoimikunnan käsiteltäväksi. Varmistin vielä asian, että kuinka suurella todennäköisyydellä tulee myönteinen päätös siltä toimikunnalta, niin sanoi ettei pitäisi olla mitään epäselvyyttä. Ja tukia ei laitettu poikki, eikä ainakaan sanottu että niitä missään vaiheessa laitettaisikaan poikki.. Että nyt ei muuta kuin odottelemaan toimikunnan päätöstä, mutta pitäisi olla ihan rutiinijuttu vaan.
Toivotaan parasta! :)- Veikko O.
"Antoivat sellaisen lapun mukaan johon täytyy kirjoittaa mitä aikoo opiskella ja lukiolta täytyy hakea joku lappu siihen liitteeksi, ja ne sitten lähetetään työkkäriin työvoimatoimikunnan käsiteltäväksi".
Laskithan, että aineyhdistelmien tuntimäärä ei mene päätoimisen opiskelun puolelle? Tällainen pieni mutta tärkeä pointti. - ennakkopäätös
Pidän peukkuja, että kaikki menee parhain päin.
Olisi hyvä, jos voisit käydä päättämässä tämän keskustelun sitten, kun olet saanut työvoimatoimikunnan päätöksen. Uskon, että siitä olsii hyötyä tulevaisuudessa jollekin toiselle nuorelle tai miksei vanhemmallekin.
Opiskeluniloa :) - en sit tiiä
Eihän ne tukia voi poikki laittaa kun ei oo vielä koulutus alkanutkaan.Mutta jos nyt ois vaikka koulu alkanut ja laittavat asian tutkiskelun alle,siitä siunaamasta htkestä tuet yleensä menee poikki,eikä siitä ennalta oo ainakaan mun tutuille ilmoitettu.Saahan ne rahat sit taannehtavasti jos katsovat sen olevan ok.
Aiheettomia ja kohtuuttomia karensseja jaellaan, nyt jo on työkkärit saaneet huomautuksia ja päätöksiä on kumottu...mutta jostain syystä ihmiset tyytyy osaansa,epäreiluunkin,eivätkä valita tai ota itse selvää asioista. - minäkin täällä
en sit tiiä kirjoitti:
Eihän ne tukia voi poikki laittaa kun ei oo vielä koulutus alkanutkaan.Mutta jos nyt ois vaikka koulu alkanut ja laittavat asian tutkiskelun alle,siitä siunaamasta htkestä tuet yleensä menee poikki,eikä siitä ennalta oo ainakaan mun tutuille ilmoitettu.Saahan ne rahat sit taannehtavasti jos katsovat sen olevan ok.
Aiheettomia ja kohtuuttomia karensseja jaellaan, nyt jo on työkkärit saaneet huomautuksia ja päätöksiä on kumottu...mutta jostain syystä ihmiset tyytyy osaansa,epäreiluunkin,eivätkä valita tai ota itse selvää asioista.Kylläpä alkuperäisellä onkin ollut kiva ja erillainen työkkäri kuin täälläpäin. Meillä on nimittäin pysyvä ohje, että työttömyyskorvauksen maksatus pitää pysäyttää toimikuntakyselyn ajaksi.
Ohjeen uudistaa ja tarkistaa tämän tästä paikallinen kela. Etuukäsittelyn päällikkö laittaa hetimiten kiukkuista postia toimistolle, jos joku virkailija on ollut inhimillinen ja jättänyt katkaisematta maksatuksen, kun on tehnyt kyselyn jossain asiassa.
Rahat poikki kyselyn ajaksi, ja sen käsittely voi kestää viikkoja isossa toimistossa kun niitä kyselyja on toistasataa koko ajan jonossa ja toimikunta kokoontuu kerran viikossa.
Muistaakseni marraskussa tuli ohjeet Helsingin ministeriöstä, tavallisten ihmisten elämästä täysin vieraantuneiden virkamiesten määräyksenä, että ihan kaikesta opiskelusta pitää tehdä toimikuntakysely ja selvittää se sivutoimisuus sitä kautta. Vaikka virkalija näkisi sen sokialla silmälläänkin, että opinnot on sivutoimisia tai että korkeakouluopinnot on jo 80-luvulla keskeytyneet, niin rahat poikki taas ja kysely asiakkaalle käteen.
Alkuperäisellä on ollut hyvä tuuri, kun virkailija käyttää omaa järkeä ja ajattelua, eikä välitä kelan ukaaseista ja näin sait kyselyn itsellesi ilman maksatuksen katkaisua. - Tilanne...
minäkin täällä kirjoitti:
Kylläpä alkuperäisellä onkin ollut kiva ja erillainen työkkäri kuin täälläpäin. Meillä on nimittäin pysyvä ohje, että työttömyyskorvauksen maksatus pitää pysäyttää toimikuntakyselyn ajaksi.
Ohjeen uudistaa ja tarkistaa tämän tästä paikallinen kela. Etuukäsittelyn päällikkö laittaa hetimiten kiukkuista postia toimistolle, jos joku virkailija on ollut inhimillinen ja jättänyt katkaisematta maksatuksen, kun on tehnyt kyselyn jossain asiassa.
Rahat poikki kyselyn ajaksi, ja sen käsittely voi kestää viikkoja isossa toimistossa kun niitä kyselyja on toistasataa koko ajan jonossa ja toimikunta kokoontuu kerran viikossa.
Muistaakseni marraskussa tuli ohjeet Helsingin ministeriöstä, tavallisten ihmisten elämästä täysin vieraantuneiden virkamiesten määräyksenä, että ihan kaikesta opiskelusta pitää tehdä toimikuntakysely ja selvittää se sivutoimisuus sitä kautta. Vaikka virkalija näkisi sen sokialla silmälläänkin, että opinnot on sivutoimisia tai että korkeakouluopinnot on jo 80-luvulla keskeytyneet, niin rahat poikki taas ja kysely asiakkaalle käteen.
Alkuperäisellä on ollut hyvä tuuri, kun virkailija käyttää omaa järkeä ja ajattelua, eikä välitä kelan ukaaseista ja näin sait kyselyn itsellesi ilman maksatuksen katkaisua....Meillä on nimittäin pysyvä ohje, että työttömyyskorvauksen maksatus pitää pysäyttää toimikuntakyselyn ajaksi...
Kuten tuo toinen vastaaja jo asiasta mainitsikin, niin nyt kyseessä olevassa tapauksessa on vähän toinen tilanne. Jos koulutus olisi jo alkanut, tuet olisi mennyt oitis poikki. Mutta kun koulutus ei ole vielä alkanut, niin ei sitä ennakkopäätöksen vuoksi voi tukia katkaista.
Muuten noista työvoimatoimikuntien ennakkopäätöksistä. Niillä ei ole sen suurempaa arvoa kuin vessapaperilla. Se on ihan laissakin todettu, ettei työvoimatoimikunnat voi antaa niitä sitovia ennakkopäätöksiä, joten työtön on aina heikoilla.
Edellisestä esimerkki elävästä elämästä. Olen tuon tainnut ennenkin kertoa, mutta tulkoon uudestaan.
Oli mielestään kaukaa viisas työtön, joka päätti jonain vuonna hakea työvoimatoimikunnalta ennakkopäätöksen tulevien opiskelujensa päätoimisuudesta.
Työvoimatoimikunta antoi joulukuussa ennakkopäätöksen, jonka mukaan opinnot eivät olleet päätoimisia ja päiväraha siis jatkuisi opinnoista huolimatta. Työkkärissä kehotettiin vain sitten ilmoittamaan opintojen alkamisesta.
Ennakkopäätökseen luottaen työtön aloitti opintonsa tammikuussa jonain vuonna. Hän ilmoitti työkkäriin opintojen alkamisesta, kuten käsky oli.
Tuet meni oitis poikki, koska asia meni uudelleen työvoimatoimikunnan käsiteltäväksi. Työvoimatoimikunta pähkäili asiaa puoli vuotta. Työtön eli tämän ajan lainailemalla elantorahaa. Kyseessä oli yksinhuoltaja. Toimikunnan päätös: opinnot päätoimisia.
Syynä tähän oli vuoden vaihteessa voimaan astunut lainmuutos, mikä oli kyllä tiedossa jo työvoimatoimikunnan antaessa ennakkopäätöksensä joulukuussa.
Työtön menetti puolen vuoden päivärahat ja toimeentulotuen tältä ajalta, koska sitä ei myönnetä taannehtivasti. Sen sijaan päivärahattomalta ajalta kertynyttä velkaa hänellä oli.
Työtön joutui lopettamaan puoli vuotta jatkuneet opintonsa.
Työtön kysy työttömyyskassan johtajalta, että miten tällainen on mahdollista. Ainut, mitä työttömyyskassan johtajalla oli sanottavana, oli, että työttömän tulee seurata lainasäädännön muutoksia. Kyseessä ei ollut työtön, jolla olisi ollut oikeustieteellisiä opintoja takanaan. - Miukumauku85
Veikko O. kirjoitti:
"Antoivat sellaisen lapun mukaan johon täytyy kirjoittaa mitä aikoo opiskella ja lukiolta täytyy hakea joku lappu siihen liitteeksi, ja ne sitten lähetetään työkkäriin työvoimatoimikunnan käsiteltäväksi".
Laskithan, että aineyhdistelmien tuntimäärä ei mene päätoimisen opiskelun puolelle? Tällainen pieni mutta tärkeä pointti.No paljonko se tuntimäärä saa olla, ennenkuin menee päätoimisen opiskelun puolelle?
- Suoraan...
Miukumauku85 kirjoitti:
No paljonko se tuntimäärä saa olla, ennenkuin menee päätoimisen opiskelun puolelle?
Tuossa suoraan laista:
Päätoimisina pidetään
2) lukio-opintoja, kun niiden oppimäärän mukainen laajuus on yhteensä vähintään 75 kurssia;
Siis aina pitäisi olla sivutoimisesta opiskelusta kysymys, kun kurssimäärä jää tuon 75:n alle.
Sinulla ilman muuta jää, kun on vain arvosanojen korottamisesta kyse.
Mutta kuten sanottu, työvoimatoimikunnat ovat arvaamattomia ja niiden tiedontasossa ei ole hurraamista. - Eino E.
Tilanne... kirjoitti:
...Meillä on nimittäin pysyvä ohje, että työttömyyskorvauksen maksatus pitää pysäyttää toimikuntakyselyn ajaksi...
Kuten tuo toinen vastaaja jo asiasta mainitsikin, niin nyt kyseessä olevassa tapauksessa on vähän toinen tilanne. Jos koulutus olisi jo alkanut, tuet olisi mennyt oitis poikki. Mutta kun koulutus ei ole vielä alkanut, niin ei sitä ennakkopäätöksen vuoksi voi tukia katkaista.
Muuten noista työvoimatoimikuntien ennakkopäätöksistä. Niillä ei ole sen suurempaa arvoa kuin vessapaperilla. Se on ihan laissakin todettu, ettei työvoimatoimikunnat voi antaa niitä sitovia ennakkopäätöksiä, joten työtön on aina heikoilla.
Edellisestä esimerkki elävästä elämästä. Olen tuon tainnut ennenkin kertoa, mutta tulkoon uudestaan.
Oli mielestään kaukaa viisas työtön, joka päätti jonain vuonna hakea työvoimatoimikunnalta ennakkopäätöksen tulevien opiskelujensa päätoimisuudesta.
Työvoimatoimikunta antoi joulukuussa ennakkopäätöksen, jonka mukaan opinnot eivät olleet päätoimisia ja päiväraha siis jatkuisi opinnoista huolimatta. Työkkärissä kehotettiin vain sitten ilmoittamaan opintojen alkamisesta.
Ennakkopäätökseen luottaen työtön aloitti opintonsa tammikuussa jonain vuonna. Hän ilmoitti työkkäriin opintojen alkamisesta, kuten käsky oli.
Tuet meni oitis poikki, koska asia meni uudelleen työvoimatoimikunnan käsiteltäväksi. Työvoimatoimikunta pähkäili asiaa puoli vuotta. Työtön eli tämän ajan lainailemalla elantorahaa. Kyseessä oli yksinhuoltaja. Toimikunnan päätös: opinnot päätoimisia.
Syynä tähän oli vuoden vaihteessa voimaan astunut lainmuutos, mikä oli kyllä tiedossa jo työvoimatoimikunnan antaessa ennakkopäätöksensä joulukuussa.
Työtön menetti puolen vuoden päivärahat ja toimeentulotuen tältä ajalta, koska sitä ei myönnetä taannehtivasti. Sen sijaan päivärahattomalta ajalta kertynyttä velkaa hänellä oli.
Työtön joutui lopettamaan puoli vuotta jatkuneet opintonsa.
Työtön kysy työttömyyskassan johtajalta, että miten tällainen on mahdollista. Ainut, mitä työttömyyskassan johtajalla oli sanottavana, oli, että työttömän tulee seurata lainasäädännön muutoksia. Kyseessä ei ollut työtön, jolla olisi ollut oikeustieteellisiä opintoja takanaan.Olikohan em. tapauksessa kysymys siitä yksinhuoltajaäidistä, joka oli saanut luvan työvoimatoimistolta aloitaa opiskelun työttömyysturvalla, mutta myöhempi asian käsittely työvoimatoimikunnssa perui työvoimatoimiston virkailijan antaman luvan aloittaa opiskelu.
Olikohan iltaopiskelulinja täällä Vanaalla, johonka äiti sai luvan. Asiasta aikoinaan kertoi teknisten liiton lehti. Tuolloin asia jäi siihen pisteeseen, että aiti pääsi työhön, mutta lupasi käydä asian käsittelyn loppuun.
Tuolloin lamavuosina työttömiä ihmisiä potkittiin päähän tosi rajusti näissä työttömien opiskeluasioissa.
Olisipa kiva kuulla tämän tapauksen työvoimaviranomaisen lopullinen päätös, josko tapaus on se, mitä yllä oletin. - Ole...
Eino E. kirjoitti:
Olikohan em. tapauksessa kysymys siitä yksinhuoltajaäidistä, joka oli saanut luvan työvoimatoimistolta aloitaa opiskelun työttömyysturvalla, mutta myöhempi asian käsittely työvoimatoimikunnssa perui työvoimatoimiston virkailijan antaman luvan aloittaa opiskelu.
Olikohan iltaopiskelulinja täällä Vanaalla, johonka äiti sai luvan. Asiasta aikoinaan kertoi teknisten liiton lehti. Tuolloin asia jäi siihen pisteeseen, että aiti pääsi työhön, mutta lupasi käydä asian käsittelyn loppuun.
Tuolloin lamavuosina työttömiä ihmisiä potkittiin päähän tosi rajusti näissä työttömien opiskeluasioissa.
Olisipa kiva kuulla tämän tapauksen työvoimaviranomaisen lopullinen päätös, josko tapaus on se, mitä yllä oletin....Olikohan em. tapauksessa kysymys siitä yksinhuoltajaäidistä, joka oli saanut luvan työvoimatoimistolta...
Ei ole. Yksinhuoltaja äiti sai luvan nimenomaan työvoimatoimikunnalta ennakkopäätöksen muodossa. Siis asia oli käsiteltävänä jo joulukuussa työvoimatoimikunnassa, vaikka opiskelu alkoi tammikuun puolessa välissä. Työvoimatoimikunta pyörsi siis oman päätöksensä.
...Olikohan iltaopiskelulinja täällä Vanaalla, johonka äiti sai luvan. Asiasta aikoinaan kertoi teknisten liiton lehti. Tuolloin asia jäi siihen pisteeseen, että aiti pääsi työhön, mutta lupasi käydä asian käsittelyn loppuun...
Tämäkään ei stemmaa. Paikkakunta ei ollut Vantaa eikä kyse ollut teknisen alan henkilöstä. Yksinhuoltajaäiti joutui lopettamaan opinnot ja palasi työttömäksi.
...Tuolloin lamavuosina työttömiä ihmisiä potkittiin päähän tosi rajusti näissä työttömien opiskeluasioissa...
Potkitaan edelleenkin, vaikka joissakin asioissa vähän helpotustakin on tullut, mutta toisissa käynyt päinvastoin.
...Olisipa kiva kuulla tämän tapauksen työvoimaviranomaisen lopullinen päätös...
Tässä tapauksessa päätös päätoimisesta opiskelusta pysyi. - Tapaus....
Eino E. kirjoitti:
Olikohan em. tapauksessa kysymys siitä yksinhuoltajaäidistä, joka oli saanut luvan työvoimatoimistolta aloitaa opiskelun työttömyysturvalla, mutta myöhempi asian käsittely työvoimatoimikunnssa perui työvoimatoimiston virkailijan antaman luvan aloittaa opiskelu.
Olisipa kiva kuulla tämän tapauksen työvoimaviranomaisen lopullinen päätös, josko tapaus on se, mitä yllä oletin....Olikohan em. tapauksessa kysymys siitä yksinhuoltajaäidistä, joka oli saanut luvan työvoimatoimistolta aloitaa opiskelun työttömyysturvalla, mutta myöhempi asian käsittely työvoimatoimikunnssa perui työvoimatoimiston virkailijan antaman luvan aloittaa opiskelu...
Mainitsemassani tapauksessa luvan antoi nimenomaan työvoimatoimikunta ennakkopäätöksen muodossa joulukuussa, kun opinnot alkoivat tammikuun puolessa välissä. Työvoimatoimikunta pyörsi siis myöhemmin oman päätöksensä.
...Olikohan iltaopiskelulinja täällä Vanaalla, johonka äiti sai luvan. Asiasta aikoinaan kertoi teknisten liiton lehti. Tuolloin asia jäi siihen pisteeseen, että aiti pääsi työhön, mutta lupasi käydä asian käsittelyn loppuun...
Paikkakunta on eri. Myöskään kyseessä ei ollut teknisen alan henkilö. Tämä yksinhuoltaja joutui lopettamaan opintonsa ja palaamaan työttömäksi.
...Tuolloin lamavuosina työttömiä ihmisiä potkittiin päähän tosi rajusti näissä työttömien opiskeluasioissa...
Potkitaan edelleenkin, vaikka joissakin asioissa on tullut parannusta, niin joissakin sitten käynyt päinvastoin.
...Olisipa kiva kuulla tämän tapauksen työvoimaviranomaisen lopullinen päätös...
Päätös opiskelujen päätoimisuudesta pysyi. - Tupla...
Tapaus.... kirjoitti:
...Olikohan em. tapauksessa kysymys siitä yksinhuoltajaäidistä, joka oli saanut luvan työvoimatoimistolta aloitaa opiskelun työttömyysturvalla, mutta myöhempi asian käsittely työvoimatoimikunnssa perui työvoimatoimiston virkailijan antaman luvan aloittaa opiskelu...
Mainitsemassani tapauksessa luvan antoi nimenomaan työvoimatoimikunta ennakkopäätöksen muodossa joulukuussa, kun opinnot alkoivat tammikuun puolessa välissä. Työvoimatoimikunta pyörsi siis myöhemmin oman päätöksensä.
Paikkakunta on eri. Myöskään kyseessä ei ollut teknisen alan henkilö. Tämä yksinhuoltaja joutui lopettamaan opintonsa ja palaamaan työttömäksi.
Potkitaan edelleenkin, vaikka joissakin asioissa on tullut parannusta, niin joissakin sitten käynyt päinvastoin.
Päätös opiskelujen päätoimisuudesta pysyi.Vastaus tuli tuplana, koska ensimmäinen vastauksista pulahti näytölle vasta samaa tahtia toisen vastauksen kanssa. Ensimmäinen vastaus siis näytti menneen bittien taivaaseen, vaan eipä mennytkään.
- ...kertoo
Niin. Mistähän tämä kertoo, että työttömän yrittäessä parantaa omaa asemaansa, esimerkiksi miettimällä tälläisiä pienimuotoisia yleissivitäviä opintoja, on ensimmäinen reaktio
AINA TARKISTAA, MILLÄ MAHDOLLISELLA TAI MAHDOTTOMALLA SYYLLÄ TYÖKKÄRI NYT PYSTYY TÄMÄNKIN ASIAN TORPPAAMAAN ?
Miksi ? Mistähän tämä johtuu ?
Eikö herran tähden tämän tulisi olla vähän helpompaa ? Nythän kaikissa työttömyyteen liittyvissä asioissa on käytännössä tilanne, jossa työvoimatoimisto on se suurin vihollinen ?
Tätä ei liene tarkoitettu näin, mutta näköjään suomalainen lainsäätäjä omaa eräänlaisen anti-Midaan kosketuksen, jolla kaikki saadaan muuttumaan paskaksi siihen koskettaessa.- Siitä,,,
Johtuu siitä, ettei työttömän tahdotakaan työllistyvän. Omaehtoinen opiskelu olisi ainut tie todella aidosti työllistyä.
Halutaan tukea mieluummin näitä hömppäkouluttajia ja siksi työttömät pakotetaan kursseille, joista hyötyy vain näihin kursseihiin liittyvän ilmaistyön teettäjä.
Muutama vuosi sitten Filatovilta livahti suorassa tv-ohjelmassa, että Suomi tarvitsee työttömänsä palkkatason kurissapitämiseksi.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=121&conference=4500000000000021&posting=22000000027988549
- Miukumauku85
Tulin päättämään nyt tämän keskustelun, sain päätöksen työvoimatoimistolta, että opiskeluni katsotaan sivutoimiseksi jolloin työttömyysturvalleni ei ole työvoimapoliittista estettä, eli saan tukea entiseen malliin :) kylläpä on helpotus! Nyt eikun innolla numeroita korottamaan! :)
- Mulandulan
Nostan samalla tätä vanhaa keskustelua. Itse olen kirjoittanut ylioppilaaksi työttömänä ja kukaan ei koskaan tähän puuttunut. Tosin en kyllä asiasta ilmoittanutkaan ;D
Paras tapaus oli joku hoonoa soomea puhuva virkailija Helsingin Itäkeksuksen työkkärissä joka kielsi minulta LUKEMISEN! Sanoin eräs kevät, että luen pääskokeisiin ja hän sanoi että "HYS, ei voida kertoa taalla etta lukee. Voi menna tuki!" :DD Ei sentään laittanut karenssiin... - Puma112
Mulandulan kirjoitti:
Nostan samalla tätä vanhaa keskustelua. Itse olen kirjoittanut ylioppilaaksi työttömänä ja kukaan ei koskaan tähän puuttunut. Tosin en kyllä asiasta ilmoittanutkaan ;D
Paras tapaus oli joku hoonoa soomea puhuva virkailija Helsingin Itäkeksuksen työkkärissä joka kielsi minulta LUKEMISEN! Sanoin eräs kevät, että luen pääskokeisiin ja hän sanoi että "HYS, ei voida kertoa taalla etta lukee. Voi menna tuki!" :DD Ei sentään laittanut karenssiin...Jos joku muu vielä miettii että ovatko opinnot pää- vai sivutoimisia, niin työkkäristä löytyy nuorten puolelta (tai mikälie opiskeluun liittyvä osasto onkaan) sellainen henkilö joka selvittää ja laskee kumpaan opinnot kuuluvat. Sitä ei siis saa "tiskiltä" selville vaan (ainakin Tampereella ja isommissa paikoissa) eri henkilö selvittää sen. Usein sinnekin voi jonottaa suoraan kysymään. Tosin sitä ennen pitää kysyä koululta selvät opintoviikot ja ajat ym.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista857505- 965424
- 2614669
- 444555
- 643302
- 502728
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222378- 512362
Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292352- 412214