Tuolla jossain paaaljon alempana oli mielenkiintoinen vihje liottaa hapankorppua lämpimässä vedessä ja täyttää ja rullata. Ehdotettu tonnikala jne. täyte vaan ei kolahtanut, ja mietin, jos vaikka sen täyttäisi jollakin kivalla itsetehdyllä tahnalla. Kertoisitko lempparitahnareseptisi, useammankin, pyydän! En ole ennen tehnyt itse. Kiitos! PS Brysselissä paistaa vaihteeksi aurinko, outoa :)
Tahnoja hapankorppurullaan?
12
4537
Vastaukset
- Skäri
Mutta saako Brysselistä hapankorppuja?
En edes 70-luvulla, kun nuo hapisrullat olivat muotia, tajunnut pointtia. Hapankorpun ihanuushan piilee nimen omaan sen rapeudessa! Märkä hapankorppu on minusta ällöä, mutta ilmeisesti se sitten monelle muulle maistuu.
Tahnojahan voi tehdä melkein mistä vaan: majoneesista, kermaviilistä, dippikastikkeesta, rahkasta, tuorejuustosta, jogurtista jne. tai näiden yhdistelmästä. Vain mielikuvitus on rajana! Valmiita tahnoja löytyy ainakin Suomesta luontaistuotekaupoista. Ei sisällä lisäaineita! - ***
Miten olis lohisäilykkeeseen (sori jos et tykkää siitäkään) lisätty kevytmajoneesi, mustapippuri, meirami ja suolakurkku. Muusiks vaan ja kyllä pysyy erinäisten rullien sisällä. Kävin kerran Antwerpenissä, sieltä ainakin sai ostaa hapankorppuja ja muuta suomal. ruokaa merimieskirkon kaupasta, tää tiedoks tolle Skarille.
- Skäri
Joopa tietty, unohdin jo niiden olemassaolon. Kiitos valistuksesta. :)
- Hipsukka :)
Juu, on Brysselissakin Suomen Merimieskirkon sivupiste ja kahvila: Rue du Luxembourg 20 - hapsis siella hallinnassa myos. Voin vaan sanoa sen ettei kermaviilia (tai muutakaan viilia) saa taalta, majoneesi AINOA kova sana tassa maassa! Ja taalla menee paremmin alas toi tahnameininki "pehmeilla alustoilla" kuin kovilla, siis "rapeilla hapankorpuilla". Luulen, etta kysyja siis halusi jotain suomikamaresepteja "lievennettuina versiona". Pitaakohan bileet? Tuleekohan kutsu :) Sori aakkoset, siis niiden puute!
- Hipsukka taas :))
Eika taalta saa rahkaakaan! Onneksi jotain raejuustoa loytyy. Jos joku taallaasuva osaisi kertoa paremmin tallaisten perusjuttujen vastaavuuksista olisn mina ja moni muu tosi happy!
- toinen brysseliläinen
Hipsukka taas :)) kirjoitti:
Eika taalta saa rahkaakaan! Onneksi jotain raejuustoa loytyy. Jos joku taallaasuva osaisi kertoa paremmin tallaisten perusjuttujen vastaavuuksista olisn mina ja moni muu tosi happy!
...olen löytänyt monesta kaupasta rahkaa täältä Brysselistä! Löytyy vaan eri nimellä, eli pienissä purkeissa oikein kiinteää rahkatyyppistä maitotuotetta nimellä "petit suisse", ja isoissa purkeissa enemmän tavallisen maustamattoman rahkan tyyppistä nimellä "fromage frais".
Näitä olen käyttänyt niin rahkan kuin joskus kermaviilinkin tilalla (esim dippikastikkeissa). Noista tulee tosin kermaviiliin verrattuna "kuivempi" lopputulos, eli maku ei ikävä kyllä ole ihan tasan sama...
Olen kyllä nähnyt kaupassa myös rasvaisempaa smetanan tai "creme fraichen" tapaista tuotetta, mutta en muista nyt millä nimellä sitä täällä kutsutaan. Pitää tarkistaa ensi kauppareisulla.
- sauvasekoittimella
tahnaksi, itse laitan sekaan pieneksi silputtua suolakurkkua, oikein hienoksi hienonnettua sipulia, ripaus mustapippuria, ruohosipulia, tai tilliä, ja jos lihapuolta tahtoo, niin jotain pieneksi pilkottua kinkkua tms.
- kestää tehdä
Itse en tiedä hapankorppurullista mitään, mutta ihanalta kuullostaa. Onko sellainen että voi tehdä edellisenä päivänä ja nauttia vaikka piknikillä? Mistä ohje, itselläni paketti rainbow hapankorppuja, eikä siinä lue mitään.
Help! - Pirkan ruokasivuilta
kestää tehdä kirjoitti:
Itse en tiedä hapankorppurullista mitään, mutta ihanalta kuullostaa. Onko sellainen että voi tehdä edellisenä päivänä ja nauttia vaikka piknikillä? Mistä ohje, itselläni paketti rainbow hapankorppuja, eikä siinä lue mitään.
Help!KOLMEN MAUN HAPANKORPPURULLAT
Ainekset:
1 pkt (400 g) hapankorppuja (Pirkka)
Kostuttamiseen:
maitoa
Chili-tonnikalatäyte :
1 tlk (185 g) chilitonnikalaa (Pirkka)
100 g kevyttä maustamatonta tuorejuustoa (Pirkka)
Kylmäsavustettu kirjolohitäyte:
100 g kylmäsavustettua kirjolohta
100 g kevyttä maustamatonta tuorejuustoa (Pirkka)
1 tl piparjuuritahnaa
Kinkkutäyte:
100 g palvikinkkua
100 g (n.1 dl) maustekurkkuviipaleita
100 g kevyttä sulatejuustoa (Pirkka)
Valmista ensin haluamasi täyte tai täytteet. Yksi täyte riittää noin 20:lle rullalle.Valuta chilitonnikalaa hieman ja poista kokonaiset chilit. Sekoita tonnikala ja tuorejuusto tahnaksi.Hienonna kylmäsavustettu kirjolohi. Sekoita kirjolohi, tuorejuusto ja piparjuuri keskenään.Sekoita kinkku, maustekurkku ja sulatejuusto monitoimikoneessa tahnaksi.Kasta hapankorput kylmään maitoon siten, että molemmat puolet kostuvat. Levitä viipaleet laakealle vadille sileä puoli alaspäin. Levitä täytettä tasaisesti hapankorpuille ja peitä vati tiiviisti kelmulla. Nosta vati jääkaappiin ja anna vetäytyä noin 15 minuuttia. Ripottele kirjolohitäytteen päälle tilliä ja kinkkutäytteen päälle persiljaa. Kääri kostuneet hapankorput rullalle. Aseta rullat vieri viereen vadille, peitä ne kostutetulla voipaperilla ja kelmulla. Anna vetäytyä pari tuntia ennen tarjoamista. Säilytä viileässä. Parhaimmillaan samana päivänä.Vinkki! Leikkaa hapankorppurullat vinottain puoliksi niin saat kauniita cocktailpaloja.
- Vanha uusavuton
Osaako joku kerota mika noista jutuista sietää pakastusta? Kiiitooos!
- Ja pakastamiskysymys oli hyvä!
Ehkä joku osaisi siihenkin vastata :) Auttaisi täälläkin päässä lankoja!
- hummuksesta?
Jos tykkäät niin ohjeita on monia, eli googleta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931738
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa3581159Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"
Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna181158- 941019
- 62823
Vanhemmalle naiselle
Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam34783Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani6724- 46706
Mitä saat naiselta mies kun
Otat ohjat? Saat feminiinistä pehmeyttä, lämpöä ja rauhaa. Kun nainen on tässä moodissa hän auttaa miestä lepäämään ja p113676En vaan ymmärrä
Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla42670