Hiivaleivän ohje

jopjop

Arkistoja on kaivettu ja hiivaleivän ohje löytyi, resepti on 32 vuoden takaa ammattikouluajoilta kun leipuriksi opiskelin.

Vesi 1,000, maitojauhe 0,100, sokeri 0,050, voi 0,050, hiiva 0,080, suola 0,020, hiivaleipäjauho 1,700.

Laitetaan kaikki aineet taikina-astiaan, taikinaa vaivataan (sekoitetaan 10 min) jonka jälkeen annetaan levätä 10 min, paloitellaan 500g paloiksi, leivotaan (riivataan) pyöreiksi palloiksi jotka litistetään n. 3cm paksuiksi levyiksi.

Nostatetaan 45min-60min (olosuhteista riippuen) paistetaan n. 25 min 230 asteisessa uunissa.

Kun leipä on laitettu uuniin suosittelen heittämään 0,5dl vettä uunin pohjalle jotta saadan höyryä joka antaa kiiltoa leivälle.

Tästä ohjeesta tulee 6 kpl 500g leipää.

Leipomiseen ja varsinkin sen lopputulokseen leipään vaikuttaa ratkaisevasti olosuhteet, uuni, raaka-aineet sekä leipojan kokemus, joten yksilöllisiä ohjeita ei pysty kukaan antamaan, mutta kokeilemalla, kokeilemalla ja kokeilemalla oppii. Mikä sen hienompaa kun saa omatekemää leipää suoraan uunista, leikkaa siivun, pintaan sipaisee hieman voita ja päälle pari juustosiivua ja lasi kylmää maitoa.

Jatkan arkistojen kaivamista ja annan ruislimpun (juureen tehdyn) ohjeen kunhan kerkiän.

Nimettömälle kyselijälle ja Vanhalle kokille terkkuja.

5

2059

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toobe

      Ovatko mitat grammoja vai litroja? Vesilitrahan painaa yhden kilogramman eli tuhat grammaa.

      • jopjop

        Moikka Toobe, tyhmiä kysymyksiä ei ole olemassakaan, tyhmiä on ne jotka ei kysy.

        Kyseitet mitat ovat grammoja.


    • leipee

      ei tule noilla ohjeilla!Juuruttaa pitää hivaleipäkin yön yli ,että tulee makusta!

    • vanha kokki

      Ja kiitos hiivaleipäreseptistäsi, leivottu on ja hyvää tuli. Piti oikein lämmittää leivinuuni ja tuli nämä helteet lisäksi, että kyllä on kyökissä riittänyt lämpö. Linkosuon Jussi vainaa kehui samaan tapaan riäväänsä,"Ei kun siivun päälle reilusti voita, niin siitä ei aamukahvileipä parane".Aidot ja puhtaat maut ovat niitä parhaita. Kokeilehan itse tehdä vielä se voi, silloin sinulla on pistämätön yhdistelmä. Venttailen muiden kanssa, makea vesi suusta valuen, ruisleivän ohjetta. Terv. Vanha kokki

      • sielltä tehtaan-

        myymälästä on tullut haettua useemmankin kerran.
        Tyttäreni asuu siinä lähellä ja sen takia paikka on tuttu, Mannakorventie. Uunituoretta ja hyvää.

        Koiraa harmittaa, kun se joutuu odottaan kieli pitkällä ulkona sen aikaa kun kaupassa olen. Saa se sitten pienen palan muun ruokansa seassa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      94
      1145
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      968
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      906
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      83
      708
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      283
      699
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      641
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      586
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      559
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe