Paahtosuola

vemp

Keski-Suomessa olen kauan sitten tutustunut paahtosuolaan, johon uusiperuna kesällä kastetaan. Siinä on ainakin suolaa, voita ja jauhoja (ruis?), joita paistetaan pannulla kunnes kaikki voi on imeytynyt jauhoihin.

Onko jollakin tarkempaa tietoa ja ainesosia?

6

7841

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • googleengooglelle

googlegooglegoogle, siellähän nitä ohjeita on.

• vemp

Joo, löytyy ja monta. Ilman voita ja ilman läskiä sekä voilla ja läskillä. Tämä on Sydäntautiliiton suosittelemaa mättöä aidoimmillaan.

• maukasta

• vemp
        maukasta kirjoitti:

http://www.kokkikolmonen.com/kokinpalsta.php?juttu=Mit%E4 on paahtosuola ja apposet

Tässä reseptissä näyttää olevan uutta se, että jauhojen kanssa paahdetaan myös pellavansiemeniä eikä voita ole matkassa lainkaan. Siis kyseessä suolainen, mutta varsin rasvaton ruoka.

No, pellavansiemenet saavat ruoansulatuksen toimimaan, mutta mitenkähön mahtaa olla maun laita? Olisikohan liian perinteikästä?

• herkuttelija

Olen tehnytkin itse paahtosuolaa ja antanut ystävien maistettavaksi. Opin eräältä vanhalta ihmiseltä, joka oli pitkään ollut ravintola-alalla, tällaisen reseptin: suolaa paahdetaan kuivalla pannulla, kunnes se on hieman kellertävää. Siihen lisätään ruisjauhot ja sekoitetaan. Paahtamista jatketaan kunnesjauhotkin ovat paahtuneet. SItten lopuksi lisätään hieman voita (tai margariinikin käy), mutta ei liikaa. Sekoitetaan. Paahtosuolasta tulee hiekan näköistä, murumaista. Sopii sellaisenaan leivän päälle, perunoiden päälle tai vaikkapa kalaruokaan.

• Anonyymi

Tällä reseptillä olen täällä Etelä-Savossa tehnyt. Perintö resepti (perua isomummiltani) .

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kelekkakisat

Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.
      Nivala
      21
      10895
    2. Aivan kauheaa

Veikö koskiuoma taas ihmishengen? Se pitää kieltää!
      Imatra
      40
      8177
    3. Onko kaivattusi

…mielestäsi älykäs, tai kenties tyhmä? Oma mielipide.
      Ikävä
      123
      5221
    4. Kuinka pitkä välimatka

on teidän kotien välillä?
      Ikävä
      143
      3636
    5. Epäilen ettet edes

Kehtaisi liikkua kanssani.
      Ikävä
      69
      3558
    6. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      35
      3514
    7. Oletko huomannut

Yhden muutoksen?
      Ikävä
      33
      3147
    8. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      55
      2509
    9. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      35
      2001
    10. Miltä mahtaa tuntua

Sitten kun näet hänet pitkästä aikaa?
      Tunteet
      28
      1786
    Aihe