Sienien kuivaamisesta

Elisawera

Olen ensimmäistä kertaa elämässäni yrittänyt kuivata sieniä. Hienoja kuivauslaitteita en tietystikään omista, vaan olen kuivannut sieniä uunissa 50 asteessa luukku auki. Olen kuitenkin joutunut sammuttamaan uunin työpäivien ajaksi, koska hirvittää ajatus jättää uuni päälle tyhjään asuntoon. Olen jo puolitoistavuorokautta kuivattanut sieniä (paloittelin ne noin 0.5cmx1cm kokoisiksi palasiksi, mutta tein sen virheen, että huuhtelin sienet niitä puhdistaessani), mutta ne eivät vieläkään ole oikein kuivuneet kunnolla. Ehtivätkö sienet pilaantua ennen kuin ne kuivuvat? Uskalaanko enää syödä noita sieniä myöhemmin. Kyseessä on siis lähinnä lampaankäävät.

2

783

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuivaaminen

      Heips.
      Itse kuivaan sieniä sekä uunisssa, että huoneenlämmössä.
      Uunissa 50 luukku noin 10cm raollaan ja pidän koko päivän tai yön. Jos en kotona katkaisen sähkön ja jatkan taas myöhemmin. Muista laittaa ohut kerros ja käännellä välillä.
      Huoneenlämmössä tai ulokona auringossa sama juttu, ei kerralla paljon uunipellille ja yöksi sisälle, ettei kosteus yöllä iske.

      Kuivaamiseen saattaa mennä viikkokin, riippuen sienten koosta ja kosteudesta.
      Kuivatut sienet laitan paperipussiin ja annan olla siellä ja kuukausien päästä laitan vasta purkkiin.

      Muista siis tarpeeksi pienet palat(ei kuitenkaan silppua) ja ei paljon päällekäin ja sitten se kääntely..onnistut varmasti.
      T.sienestäjä

      Kuvattavia tosi hyviä on mustatorvisieni ja kuivuu aika äkkiää.

    • 2 virhettä

      Toisen älysit itsekin: sieni imee vettä, eikä sitä pidä kastella ennen kuivaamista :-)
      Sienet putsataan harjaamalla ja poistetaan isommat virheet veitsellä.
      Toiseksi, mun kokemuksen mukaan sun palat on turhan paksuja. Semoinen ohut lastu kuivuu nopeammin, kuin lähes kuutiomaiset palat. Varsinkin kiinteästä lampaankäävästä on helppo veistää isoa, mutta ohutta lastua.

      Uunissa kuivaaminen on vaikeaa, itse en ole onnistunut. Liian märistä sienistä vuotaa nestettä niin paljon, että lopuksi sienet ui vedessä. Jos lämpöä on yhtään liikaa, ne kypsyvät omassa liemessään, ennen kuin kuivuvat. Tähän sopii osaavampien antaa vinkkejä, miten uunikuivaus oikeasti onnistuu.
      Jos sun sienet on märkiä, ne kannattaa kerätä kouraan ja puristaa vedet pois, kuin sienestä konsanaan. Sienet menee ruttuun, mutta mitä siitä: nehän kutistuvat kuivakusessa kuitenkin. Nopeuttaa kuivattamista usealla vuorokaudella.

      Ilmakuivaus on ainut millä olen itse saanut hyvän tuloksen: paras on takan päällä, niin että sienet ovat vähän irti takan pinnasta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4965
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3144
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1770
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1625
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1243
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1227
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1207
    Aihe