Anteeksi cross-postaus ruokaostokset-keskustelun kanssa, mutta kysynpä tätä täälläkin koska liittyy aiheeseen:
Yritin verkon kautta paikantaa kovetettua kasvirasvaa jonkinlaisessa kuluttajapakkauksessa tavallisesta ruokakaupasta, mutta mitään ei tarttunut haaviin.
Mitä kovetettua kasvirasvaa (mieluiten 100%) isoissa ruokakaupoissa myydään?
Erään ohjeen mukaan tuo olisi nimittäin sopiva aine grillin parilan rasvakäsittelyyn sianihran sijasta (joka sekin on aika harvoin tiskillä myynnissä):
http://www.lodgemfg.com/useandcare.asp
"Apply a thin coat of melted vegetable shortening (i.e. Crisco) to the entire surface (including lid if applicable), both inside and out."
Tuo Crisco on jenkeissä myytävää, leivontaan käytettyä kovetettua kasvirasvaa.
Mistä kovetettua kasvirasvaa parilalle?
7
4018
Vastaukset
- vanha kokki
uskoakseni, ainakin monessa, jos ei nyt kaikissa on kylmähyllyssä 100 prosenttista kookosrasvaa. Muistaakseni puolenkilon paketeissa, en muista muita kovia kasvisrasvoja jotka olisivat sataprosenttisia.
Sian ihraa saat jokaiselta lihakauppiaalta ainakin pyynnöstä. Sian ihra on sitäpaitsi tarkoitukseesi parempaa. Tietenkin jos vakaumuksesi on vegaanin, ymmärrän kasvisrasvan tarpeesi.- Rraikku
Ei en ole vegaani, en vain jaksa metsästää sitä oikeata ihran palaa kovin paljoa. Laiska miehenpötkö...
Kookosrsvaa pitää varmaan kokeilla, sitä on kotonakin pala. Itse asiassahan kovetettu kasvisrasva voi olla kai mitä tahansa rasvaa, joka käy läpi kovetusprosessin:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Transrasva#Kovetus
Ei kai leivonnassa käytetty kovetettu rasva aina ole kookosrasvaa? - Neuvottelija
Rraikku kirjoitti:
Ei en ole vegaani, en vain jaksa metsästää sitä oikeata ihran palaa kovin paljoa. Laiska miehenpötkö...
Kookosrsvaa pitää varmaan kokeilla, sitä on kotonakin pala. Itse asiassahan kovetettu kasvisrasva voi olla kai mitä tahansa rasvaa, joka käy läpi kovetusprosessin:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Transrasva#Kovetus
Ei kai leivonnassa käytetty kovetettu rasva aina ole kookosrasvaa?Sian ihraa (tosin vain sitä kovempaa, suoraan siasta leikattua) saa ostaa pakastettuna ainakin City-Marketista (ainakin H:gin Vuosaaren Columbuksen CM:stä). Löytyy pakastekaapista, missä broilerit, karitsankyljykset, poronkäristykset ja muut kokolihapakasteet.
Kovetettuja kasvisrasvoja on toki monia, mutta on eri asia, mitä teollisuus ja esim. suurkeittiöt käyttävät, ja mitä on myynnissä tavallisissa vähittäiskaupoissa kuluttajapakkauksissa. Normaalikaupassa olen minäkin nähnyt vain kookosrasvaa. Muu on sitten eritasoisia margariineja.
On todella kurjaa, ettei Suomesta saa ostaa oikeata laardia, eli sellaista löysempää, joka olisi kuin voita, joskin sianrasvaa. On monta ruokalajia, joihin tuo laardi antaisi aidon maun (esim aito Wienerschnitzel). Olen kuullut, että laardia saisi lähimmillään Tallinnasta, mutta en ole siellä käydessäni huomannut/muistanut etsiä.
Toki voi käyttää sitä kovaakin ihraa, mutta siinä on hirmuinen sulattaminen, ennen kuin siitä kamaran alta saa irti vähänkin suuremman määrän sulanutta rasvaa esim. uppopaistoon. - Rraikku
Neuvottelija kirjoitti:
Sian ihraa (tosin vain sitä kovempaa, suoraan siasta leikattua) saa ostaa pakastettuna ainakin City-Marketista (ainakin H:gin Vuosaaren Columbuksen CM:stä). Löytyy pakastekaapista, missä broilerit, karitsankyljykset, poronkäristykset ja muut kokolihapakasteet.
Kovetettuja kasvisrasvoja on toki monia, mutta on eri asia, mitä teollisuus ja esim. suurkeittiöt käyttävät, ja mitä on myynnissä tavallisissa vähittäiskaupoissa kuluttajapakkauksissa. Normaalikaupassa olen minäkin nähnyt vain kookosrasvaa. Muu on sitten eritasoisia margariineja.
On todella kurjaa, ettei Suomesta saa ostaa oikeata laardia, eli sellaista löysempää, joka olisi kuin voita, joskin sianrasvaa. On monta ruokalajia, joihin tuo laardi antaisi aidon maun (esim aito Wienerschnitzel). Olen kuullut, että laardia saisi lähimmillään Tallinnasta, mutta en ole siellä käydessäni huomannut/muistanut etsiä.
Toki voi käyttää sitä kovaakin ihraa, mutta siinä on hirmuinen sulattaminen, ennen kuin siitä kamaran alta saa irti vähänkin suuremman määrän sulanutta rasvaa esim. uppopaistoon.Tuo pakasteosasto oli hyvä neuvo, kiitos.
- vanha kokki
Neuvottelija kirjoitti:
Sian ihraa (tosin vain sitä kovempaa, suoraan siasta leikattua) saa ostaa pakastettuna ainakin City-Marketista (ainakin H:gin Vuosaaren Columbuksen CM:stä). Löytyy pakastekaapista, missä broilerit, karitsankyljykset, poronkäristykset ja muut kokolihapakasteet.
Toki voi käyttää sitä kovaakin ihraa, mutta siinä on hirmuinen sulattaminen, ennen kuin siitä kamaran alta saa irti vähänkin suuremman määrän sulanutta rasvaa esim. uppopaistoon.Laardin kohdalla tilanne on valitettavasti menetetty, ellei tuontia joku aloita. Tuskin se kiellettyjen listalla liene. Sillä on todella monia ruokalajeja, joihin sen oikean aidon maun saa ainoastaan ja vain laardilla. Laardin myynnin lopettamisesta ansaitsee erityiskiitoksen professori Pekaa Puska. Kysyjä ei kuitenkaan ymmärrykseni mukaan tarvinnut sitä kuyselemäänsä rasvaa ruoan laittoon, vaan grillinsä voiteluun. Siihen taas soveltuu kyseisessä kamarassakin kiinni oleva läski. Itseasiassa jopa paremmin, koska kamara ei sula joten siitä saa tukevasti kiinni kun hieroo läskiä kuumaan grilliin tai parilalevyyn. Mitä tulee kookosrasvaan, se saattaa antaa hieman outoa makua tuleviin ruokiin.
- kokkailija
Neuvottelija kirjoitti:
Toki voi käyttää sitä kovaakin ihraa, mutta siinä on hirmuinen sulattaminen, ennen kuin siitä kamaran alta saa irti vähänkin suuremman määrän sulanutta rasvaa esim. uppopaistoon.Laardia voi valmistaa itsekin. Pistä sianihraa paistinpannulle ja lämmitä keskilämmöllä, kunnes kaikki on sulanut. Hietä ruskistuneet jätteet pois. Mausta suolalla (1...2 %), jotkut lisäävät murskattua valkosipulia myös.
Helsingissä ravintola Zinnkellerissä tarjoillaan levitteenä voin tai margariinin asemesta hanhenrasvan ja laardin sekoitusta pienestä kupista - ai, että on jytyä ainetta.
Parasta sianihraa saa hallista lihaosastolta. - Tallinnan torilta
kokkailija kirjoitti:
Laardia voi valmistaa itsekin. Pistä sianihraa paistinpannulle ja lämmitä keskilämmöllä, kunnes kaikki on sulanut. Hietä ruskistuneet jätteet pois. Mausta suolalla (1...2 %), jotkut lisäävät murskattua valkosipulia myös.
Helsingissä ravintola Zinnkellerissä tarjoillaan levitteenä voin tai margariinin asemesta hanhenrasvan ja laardin sekoitusta pienestä kupista - ai, että on jytyä ainetta.
Parasta sianihraa saa hallista lihaosastolta.eli torien hallikaupat hyllyvät läskiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3472784Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201549Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481370Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan151026Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa57997Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta27944En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm82923Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149898- 80898
Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205839