neljäs käsky on

sapattikäsky Piste

olemme kuulleet sanottavan, että sapattikäsky on 4. käsky - kuten onkin. Ja kiivaasti on ketjuissa sitä tuiki tärkeää totuutta puolustettu.

Olemme myös kuulleet valehdeltavan, että sapattikäsky olisi jo 3. käsky.

Tässä Raamatun KIISTATON todistus siitä, että -

NELJÄS KÄSKY ON SAPATTIKÄSKY

Lapset ja vanhemmat

1 Lapset, olkaa vanhemmillenne kuuliaisia Herraa totellen, sillä se on oikein.
2 "Kunnioita isääsi ja äitiäsi" on ensimmäinen käsky, johon liittyy lupaus: [6:2,3: 2. Moos. 20:12; 5. Moos. 5:16]
3 "jotta menestyisit ja eläisit kauan maan päällä".

ja kaikki ellenistit sanoivat: "Aammen!"

7

98

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Raamatusta

se käskyjako, jota koko muu kristikunta käyttää paitsi katoliset ja luterilaiset. 2 Moos. 20:2-17

I KÄSKY
      "Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka johdatin sinut pois Egyptistä, orjuuden maasta. Sinulla ei saa olla muita jumalia.

II KÄSKY
      "Älä tee itsellesi patsasta äläkä muutakaan jumalankuvaa, älä siitä, mikä on ylhäällä taivaalla, älä siitä, mikä on alhaalla maan päällä, äläkä siitä, mikä on vesissä maan alla. Älä kumarra äläkä palvele niitä, sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala. Aina kolmanteen ja neljänteen polveen minä panen lapset vastaamaan isiensä pahoista teoista, vaadin tilille ne, jotka vihaavat minua. Mutta polvesta polveen minä osoitan armoni niille tuhansille, jotka rakastavat minua ja noudattavat minun käskyjäni."

III KÄSKY
      "Älä käytä väärin Herran, Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka käyttää väärin hänen nimeään."

IV KÄSKY
      "Muista pyhittää lepopäivä. Kuutena päivänä tee työtä ja hoida kaikkia tehtäviäsi, mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti. Silloin et saa tehdä mitään työtä, et sinä eikä sinun poikasi eikä tyttäresi, orjasi eikä orjattaresi, ei juhtasi eikä yksikään muukalainen, joka asuu kaupungissasi. Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaiken, mitä niissä on, mutta seitsemännen päivän hän lepäsi. Sen vuoksi Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen."

V KÄSKY
      "Kunnioita isääsi ja äitiäsi, että saisit elää kauan siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa."

VI KÄSKY
      "Älä tapa."

VII KÄSKY
      "Älä tee aviorikosta."

VIII KÄSKY
      "Älä varasta."

IX KÄSKY
      "Älä todista valheellisesti toista ihmistä vastaan."

X KÄSKY
      "Älä tavoittele toisen taloa. Älä tavoittele hänen vaimoaan, älä orjaa tai orjatarta, älä hänen härkäänsä, älä hänen aasiaan äläkä mitään, mikä on hänen."

Siinä ne. Opetelkaa.

• keksit

Ei minun raamatussa ole noin numeroituja käskyjä. Teitkö tuon jaottelun ihan itse? Oletko tavoitellut orjaa tai orjatarta, härkää tai aasia?

"muukalainen joka asuu kaupungissasi". Mitähän kaupunkia tässä tarkoitetaan?

Milloin vapauduit Egyptin orjuudesta?

• Raamattu vakuuttaa, ettei kukaan - et siis sinäkään, kykene omaan viisauteen nojaten selittämään Raamattua. Vaan on "hengelliset selitettävä hengellisesti".
        Jakosi kymmeneen paljasti hengettömyytesi; sen että lain ja evankeliumin tuntemisessa olet vielä maitoruoka-asteella.

JUMALAN VIISAUDESTA ei Sana jaa osiin käskyjen lakia, laintauluja; sillä "Joka rikkoo yhden kohdan laissa, on syypää koko lakia vastaan"!

Paloittelit laintaulut tyhmästi 10 osaan. Hengellisesti viisas ryhmittely - jos välttämättä tahdotaan paloitella vaikkapa 10 osaan - on seuraavanlainen. (Raamaustahan ei löydy jaottelua kymmeneen; ei edes sanaparia: "kymmenen käskyä". Niin muodoin sitä ei löydy myöskään Isosta Raamatun Tietosanakirjasta).

LAINTAULUT MOOSEKSEN KAUTTA 5.MOOS.5:1-22 :

1 Mooses kutsui koolle kaikki israelilaiset ja sanoi heille: "Kuulkaa, israelilaiset, ne lain käskyt ja säädökset, jotka minä teille tänään julistan. Painakaa ne mieleenne ja eläkää tarkoin niiden mukaan.
        2 "Herra, meidän Jumalamme, teki meidän kanssamme liiton Horebilla. [2. Moos. 19:5]
        3 Hän ei tehnyt tätä liittoa vain meidän isiemme kanssa, vaan myös meidän kanssamme, kaikkien meidän, jotka nyt olemme elossa ja täällä.
        4 Herra puhui teille vuorella tulen keskeltä kasvoista kasvoihin. [2. Moos. 19:18, 20:1; 5. Moos. 4:12]
        5 Minä seisoin silloin Herran ja teidän välissänne ja ilmoitin teille hänen sanansa, sillä te pelkäsitte tulta ettekä nousseet vuorelle. "Näin Herra puhui: [2. Moos. 20:18,19].

1. osa

6 "'Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka johdatin sinut pois Egyptistä, orjuuden maasta. [2. Moos. 20:2; Ps. 81:11]
        7 "'Sinulla ei saa olla muita jumalia. [2. Moos. 20:3; Ps. 81:10]
        8 "'Älä tee itsellesi patsasta äläkä muutakaan jumalankuvaa, älä siitä, mikä on ylhäällä taivaalla, älä siitä, mikä on alhaalla maan päällä, äläkä siitä, mikä on vesissä maan alla. [2. Moos. 20:4 ]
        9 Älä kumarra äläkä palvele niitä, sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala. Aina kolmanteen ja neljänteen polveen minä panen lapset vastaamaan isiensä pahoista teoista, vaadin tilille ne, jotka vihaavat minua. [5:9,10: 2. Moos. 20:5,6 ]
        10 Mutta polvesta polveen minä osoitan armoni niille tuhansille, jotka rakastavat minua ja noudattavat minun käskyjäni.

2. osa

11 "'Älä käytä väärin Herran, Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka käyttää väärin hänen nimeään.* [Ks. selitystä 2. Moos. 20:7.] [2. Moos. 20:7]

3. osa

12 "'Pidä lepopäivä mielessäsi ja pyhitä se, niin kuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt. [2. Moos. 20:8 ]
        13 Kuutena päivänä tee työtä ja hoida kaikkia tehtäviäsi,
        14 mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti. Silloin et saa tehdä mitään työtä, et sinä eikä sinun poikasi eikä tyttäresi, orjasi eikä orjattaresi, härkäsi, aasisi eikä mikään muu juhtasi eikä yksikään muukalainen, joka asuu kaupungissasi. Näin sinun orjasi ja orjattaresi saavat levätä kuten sinä itsekin.
        15 Muista, että itse olit orjana Egyptissä, kun Herra, sinun Jumalasi, kohotti voimakkaan käsivartensa ja johdatti sinut sieltä pois. Sen tähden Herra, sinun Jumalasi, käski sinun viettää lepopäivää. [2. Moos. 6:6].

4. osa

16 "'Kunnioita isääsi ja äitiäsi, niin kuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt, että saisit elää kauan ja menestyisit siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa. [2. Moos. 20:12 ]

5. osa
        17 "'Älä tapa. [2. Moos. 20:13 ]

6. osa
        18 "'Älä tee aviorikosta. [2. Moos. 20:14 ]

7. osa
        19 "'Älä varasta. [2. Moos. 20:15 ]

8. osa
        20 "'Älä todista väärin toista ihmistä vastaan. [2. Moos. 20:16 ]

9. osa
        21 "'Älä tavoittele toisen vaimoa.

10. osa
        Älä myöskään havittele toisen taloa, peltoa, orjaa tai orjatarta, älä hänen härkäänsä, älä hänen aasiaan äläkä mitään, mikä on hänen.' [2. Moos. 20:17 ]

22 "Nämä sanat Herra puhui vuorella teille, koko Israelille, tulen ja synkkien pilvien keskeltä mahtavalla äänellä. Muuta hän ei sanonut. Hän kirjoitti sanansa kahteen kivitauluun ja antoi taulut minulle. [2. Moos. 24:12 ].
        --------------------

Tuo on vain alustusta Uudelle Liitolle!
        Jeesus sekä se mies, josta Jeesus sanoi, että "et ole kaukana Jumalan valtakunnasta, olivat yhtä mieltä siitä, että laissa on TÄRKEINTÄ, rakastaa Herraa kaikella - niin kaikella. Ja että toinen SAMANVERTAINEN käsky on: rakasta lähimmäistäsi.

Mutta se lähimmäisenrakkaus puuttuu tuosta ns. 10 käskyn laista, laintauluista! Aivan - siksihän jeesus korostaakin: "Uuden käskyn minä annan teille"!

• Malcolm Hedding

korostavat aina vain neljättä käskyä, mutta sivuuttavat kaikki muut käskyt, jotka ovat samanarvoiset kymmenen käskyn laissa?

• sivuuta

syy miksi sapattikäsky on koko ajan esillä, on se, että te koko ajan otatte sen esillä yrittämällä vesittää sapatin. Jos joku teistä yrittäisi vesittää käskyn "älä varasta", niin se olisi sitten koko ajan esillä. Me hyväksymme 10, emme vain 9, käskyä.

yx advari

• etkä hengellinen ihminen
        sivuuta kirjoitti:

syy miksi sapattikäsky on koko ajan esillä, on se, että te koko ajan otatte sen esillä yrittämällä vesittää sapatin. Jos joku teistä yrittäisi vesittää käskyn "älä varasta", niin se olisi sitten koko ajan esillä. Me hyväksymme 10, emme vain 9, käskyä.

yx advari

Sillä

vaikka kuinka etsisit, et löytäisi

Raamatusta edes sanaa "kymmenen käskyä", saati sitten sitä, että 4. on sapattikäsky.

Mutta missäs on se JEESUKSEN toitottama toinen ensimmäisen veroinen: rakasta lähimmäistäsi!"?

Niinpä ei Mooseksen laintauluista riiteleminen edistä mitenkään kristillistä aj hengellistä asiaa. Vain ellenististä järkeisopillista saapttia se puolustaa. Se tappaa hengellisyyden.

• >

Onhan mielettömän vaarallista säätää ihmiskäskyjä, sellaisia, että Raamattuun vedoten vaaditaan uskomaan ihmisoppien mukaisesti. Ja sitten vain: Piste.

EI Raamattu puhu "kymmenestä ksäkystä" ensinkään, joten tuo on todellakin isien 8so. Ellen-äidin?)
      keksimää että lepopäivän pyhittämistä koskeva määräys olisi "käsky numero 4" tai "e. käsky".

Joka rikkoo yhden kohdan, on syypää koko lakiin. VAKUUTTAA Raamattu. jo siksikin on vaarallsita paloitella ja asettaa joki ylitse muiden.

Ja missäs on se lähimmäisenrakkaus - ainoa Jeesuksen määräämä käsky? Niinpä niin - ei Mooseksen lailal ole mitään annettavaa kristikunnassa.

Nääs; kun rakastat lähimmäistäsi, rakastat Jumalaa.
      Tiedäthän - "Minun oli jano, ... minun oli nälkä..." "Mitä te olette tehneet yhdelle ... olette tehneet MINULLE".

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastan sinua

Anteeksi että epäilin sinua.. ❤️
      Ikävä
      58
      761
    2. Naisten top-5 red flagit

1. Feminismi: kertoo keskenkasvuisuudesta, välttää vastuuta tekemällä miehistä kestosyyllisen kaikkeen 2. Ylipaino: kiel
      Ikävä
      110
      759
    3. Mitähän meinaat

Vai meinaatko mitään kohtaamisen suhteen?
      Ikävä
      43
      626
    4. Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä

Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla
      Maailman menoa
      206
      551
    5. Oletko hyljännyt minut mies?

Toivottavasti et. 🥺🥺🥺🥺🥺
      Ikävä
      40
      516
    6. Tiedätkö kaivattusi musiikkimaun?

Minkälaisesta musiikista hän pitää?
      Ikävä
      50
      504
    7. Jippii ! Zoon konkurssia tutkitaan .

Vihdoinkin jotakin tietoa.
      Ähtäri
      22
      496
    8. Nykytiedon valossa

Tekisitkö nykyisellä tietämyksellä jotain toisin ja mitä se olisi?
      Ikävä
      70
      496
    9. Onko se loukkaavaa

Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k
      Ikävä
      82
      463
    10. Onko kaivattusi seinäruusu?

Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai
      Ikävä
      36
      450
    Aihe