Taas tuli ties monennenko kerran todetuksi, että porsaan ulkofilee on lähinnä ongelmajätettä.
Suuren catering-yrityksen toimipaikkaruokalassa tarjoiltiin tänään uunissa haudutettua porsaan ulkofileetä erilaisilla yrteillä maustettuna, ja se oli kammottavaa kuivaa selluloosaa.
Ei ollut yllätys, koska kertaakaan en ole 57-vuotisen elämäni aikana saanut hyvää porsaan ulkofileetä missään muodossa - en ravintolassa, en itse tehtynä eikä vaimon valmistamana.
Luulenpahan että porsaan ulkofileetä silti käytetään ruoanlaitossa (ja myydään kaupassa) siksi, että moni aidostai pitää juuri sen kuivuudesta ja mauttomuudesta! Muistan itsekin, miten seitsenvuotiaana vaadin aina äidiltä ja isältä ruokapöydässä pelkkää kanan rintalihaa - joka on samanlaista kuivaa selluloosaongelmajätetta kuin porsaanfilee. Äiti ja isä olivat vain tyytyväisiä - saivatpahan itse herkullisemmat ja mehukkaammat koipi- ja siipipalat! Nyt 50 vuotta myöhemmin (ja toki paljon aiemminkin) en minäkään koske tikullakaan kanan/broilerin rintalihaan.
Mutta luulenpahan, että monen nykypäivän aikuisen ruokamaku on jäänyt lapsen asteelle, kun porsaan ulkofilee ja broilerin rintaliha kelpaa heille ruoaksi.
Itse suosin porsaassa mehukasta kassleria ja kananpojassa pelkkiä koipia.
Porsaan ulkofilee on ongelmajätettä
17
8027
Vastaukset
- ................
Porsaan ulkofileestä todellakin saa mehukkaita pihvejä, jos osaa paistaa lihan oikein. Porsas paistetaan yleensä virheellisesti kuivaksi (liian ohuina pihveinä), mainitsemaksesi ongelmajätteeksi, jotta varmistetaan että liha on varmasti tarpeeksi kypsää. Kypsäksi paistaminen ei tarkoita kuitenkaan kuivaksi paistamista.
Siitä olen samaa mieltä, että porsaan UF ei todellakaan sovi hauteeseen tarjottavaksi, koska silloin se on todella karmeaa tavaraa.
Itse paistan porsaan ulkofilettä seuraavasti:
Liha täytyy olla huoneen lämpöistä. Leikkaan noin reilun 2 cm vahvuisia viipalaita joita painelen kevyesti hieman litteämmäksi ja leikkaan ympäröivän läskin poikki muutamasta kohdasta, jotta pihvi ei ala kupruilla. Suolaan pihvit juuri ennen kuin heitän pihvit pannulle.
Paistaminen tapahtuu kuumahkossa (melkeen savuavassa) valurautapannussa noin 2,5 - 3 min / puoli. Kääntelen pihvejä muutaman kerran paistamisen aikana, toisin kuin naudan pihvejä. Nämä pihvit on syötävä hetimiten. Yleensäkin kaikenlaista hauduttamista on syytä välttää kuin ruttoa valmistettaessa porsaan ulkofilettä. - pottunenä
Liha ei ole selluloosaa, koska siinä ei olen minkään valtakunnan tärkkelystä. Oletko nukkunut biologian tunnilla?
Kasleri on liian rasvaista lihaa painostaan ja rasvansaannistaan tietoisen ihmisen ruokavalioon.
Broilerin rinta on myös vähäenergisempää kuin koivet.
Sitäpaitsi kasleri on hirveän makuista, koska se maistuu aivan kamalasti sian ihralle.
Kummastakin saa aivan hyvää ruokaa kun käyttää matalia paistolämpötiloja ruoanvalmistuksessa.- sitten
styroksia, siinä on vielä vähemmän energiaa. Samalle se maistuukin kuin porsaanfilee ja broilerinrinta. Mutta olematon makuaistisi ei ilmeisesti makua kaipaakaan.
Ymmärryskykysi on lisäksi varsin heikko: selluloosasta puhuttiin tässä kuvaannollisesti. Porsaanfilee ja broilerin rintafilee muistuttavat suuresti selluloosaa.
Ja ihranmakuhan se sianlihassa juuri herkullista onkin. Itse sulatan sitä paistinrasvaksi. Monissa saksalaisruoissa ihra on hyvin oleellinen valmistusaine aidon alkuperäisen maun aikaansaamiseksi.
Herkullisinta lihaa on kuitenkin puoliraaka naudanliha sekä sisäelimet, mm. maksa, munuaiset, sydän ja kieli. Ja maksankin pitää olla korkeintaan medium, samoin munuaiset.
- ..................
Possun ulkofileestä saa hyvää ruokaa kun sen osaa oikein tehdä. Itse en osaa, mutta äitini osaa.
Kertomuksestasi päätellen tykkäät rasvasta. Broilerinkoivet ovat siis sinulle ihan hyvä vaihtoehto. Kanasta ei kannata puhuakaan, se on ihan eri asia. Pitkään kypsytetty kana lyö laudalta tehokasvatetut broilerit. Oletko kokeillut?- pottunenä
Kohota sinä vaan rauhassa kolesteroliasi. Minä en suostu sianrasvaa syömään, maku on suunnilleen saman mikä tulee suuhun kun henkäisee sikalan ovelta kunnon hönkäyksen.
Ja jos ei saa fileisiin makua, niin on keittotaidossa vika. Minä aikakin saan niihin makua. Huonon kokin merkki on, jos tarvitsee ruokaan rasvaa ja kermaa. - Källinaama
pottunenä kirjoitti:
Kohota sinä vaan rauhassa kolesteroliasi. Minä en suostu sianrasvaa syömään, maku on suunnilleen saman mikä tulee suuhun kun henkäisee sikalan ovelta kunnon hönkäyksen.
Ja jos ei saa fileisiin makua, niin on keittotaidossa vika. Minä aikakin saan niihin makua. Huonon kokin merkki on, jos tarvitsee ruokaan rasvaa ja kermaa.4,5% rasvaa. Pällinaama.
- hulihulihuli
Kyllä se on kumma kun asioista ei voi keskustella ilman, että ruvetaan haukkumaan toisiaan. Hei miettikää nyt vähän! =) Makuasioista ei voi kiistellä ja syökööt kaikki mitä ken tahtoo.
- Possusttaja
Kaupassa , jossa toimii vielä jonkunlainen lihamestari , on suuri kiusaus , ainakin irtomyynnissä , myydä vanhaa emakkoa , kun sen tukkuhinta on paljon possua halvempi !
- Pumpatut possut
Ulkofile on ihan ok, tosin senkin hinta on noussut sik*maisesti.
Ja ulkolainen liha on parempaa, grillattaessa siitä irtoaa paljon vähemmän nesteitä eli kotimaiseen laatuun kun kuuluu sen suolaveden pumppaaminen lihoihin. - Jaahas.
No jos on tuollainen vanha ukko, niinkun alkuperäinen postaaja, niin ei ihmekkään kun ei maistu muu kuin läski. Nuoremmat ihmiset yleensä ajattelee muutakin kuin makua siinä ruoassa ja saavat sitä makua niihin "vähemmän maukkaisiin" lihoihin ihan maustamalla, ei sillä rasvalla.
- NytNaurattaa.
Hyvä homma jos suuri osa ihmisistä pitää possun ulkofilettä ongelmajätteenä, niin kysynnän ja tarjonnanlaki varmistaa, että sitä saa jatkossakin 6 euroa per kilo. Eikä ole kukaan valittanut että tekemäni possunleikeet olisi kuivia ollut..
Tottakai se on raaka-aineissa vika, jos "Suuren catering-yrityksen toimipaikkaruokalassa" ei aina ole laatu kohdillaan. - kcjgnbkjnc
Ei se mitään ongelmajätettä ole vaan korkeintaan biojätettä, jos sitä ei osaa valmistaa.
- Parasta lihaa
Kyllähän sika on menettänyt makuaan kun sitä on jalostettu vähärasvaiseksi, sillä läski on se mikä pehmentää makua. Jos hauduttaa ulkofilettä niin se kannattaa leikata pihveiksi ennen hauduttamista. sinne sekaan kannattaa laittaa pekonisiivuja, tölkki pari kermaa ja yrtit ja mausteet oman mieltymyksen mukaan. Jos sekoittaa pari ruokalusikallista vehnäjauhoja siihen kermaan niin kastike on valmis kun liha on kypsä. Koko pata yöksi uuniin niin herää aamulla nälkäisenä kun ruoka tuoksuu.
Ja kun joku pitää tätä epäterveelisenä , niin mitä sitten? Ei se minua haittaa jos muutaman kerran vuodessa syön epäterveelisesti. Epäterveelisitä on ajaa autoakin,
sillä muutama sata autoa tulee vastaan ja ohittaa noin metrin päästä sinua. Onnettomuuteen on helpompi joutua kuin saada sian ulkofileestä jonkun kuolemantaudin. - Laittaja
Kokeilin n.2kg ulkofilettä siten että leikkasin kalvon pois ja leikkasin kalvopuolelta noin 2cm paksuiksi pihveiksi melkein kokonaisen fileen alaosaan asti. Maustoin sen itämaisella nestemäisellä chop suey kastikeella sinne väleihin ja ulkopuolelle ihan maltillisesti. Siinä se oli kerrankin onnistunut kokonainen ulkofilee josta sitten valmiina leikkaa loppun asti maittavat pihvit kastikkeineen.
- EntinenVege
Kyllä mä ainakin osaan valmistaa possun ulkofileestä ihan hyvät safkat. Ei anneta yhden uusavuttoman avaajan, vaimoineen pilata UF:n mainetta. Ravintoloissa ei ikinä saa hyvää ruokaa. He onnistuvat pilaamaaan jopa kalan paistamalla sen ylikypsäksi.
- Anonyymi
Paljonko olette kotikokit Selluloosaa syöneet ? Kertokaan kun kaikki Possun ja Kanan liha maistuu Selluloosalta. Oletteko Te jossain pienellä/suurella Sahalaitoksella töissä ?
Varmaan tuo selluloosa on vertauskuva, mutta tosiaan porsaan ulkofilereseptit keskittyvät siihen, miten lihan saa marinoitua maistuvaksi ja miten se pitää kääriä pekoniin, prosciuttoon sun muihin, että ei tulisi niin kuivaa. Kunnon lihaa ei tarvitse marinoida tai kääriä peitteisiin vaan antaa lihan maun olla pääosassa. Parhaat possun osat ovat lapa (pulled pork) ja kylki (ribsit ja pekoni). Rasvahan ei sinänsä haittaa, jos sitä lihaa ei ylensyö. Rasva tuo lihaan makua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik123650MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar711928Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5421588Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin811214Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja651035Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33978Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214888Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60853- 171844
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3778