Lisäaineeton ruokavalio

E162

Onko ketään, joka noudattaa lisäaineetonta ruokavaliota tai ainakin pyrkii välttämään lisäaineita mahdollisuuksien mukaan? Olisin kiinnostunut tietämään aiheesta enemmän, sillä olen alkanut epäillä lisäaineiden harmittomuutta. Mistä syystä olette siirtyneet lisäaineettomaan ruokavalioon, mitä hyötyä/haittoja, mitä ruoka-aineita vältätte, mitä syötte jne. Olisin kiitollinen jos joku informoisi tietämätöntä.

26

9831

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luomuuuuuuuu

      Täällä vältetään.

      Moni "luomu" tuote ei sisällä lisäaineita ja monta tuotetta myydään nykyään lisäaineettomana.

      esim voita myytiin lisäaineettomana, tai näin kaupastta ingman 80% lisäaineeton perus meijerivoi.

      ennen ostin lihoja tavallisista kaupasta mutta en oikein enää.
      ostan niitä nykyään kauppahallista semmoisista liikkeistä jotka esim naudan kanssa niin käyttävät pihvikarjaa ja semmosta.

      eli 80-90% suomessa syödyistä lihoista tulee maitolehmistä ja vaikka niiden lihassa ei mitään vikaa olis ni niitä on syötetty melko teollisilla ruuilla.

      sen siajaan voi ostaa pellolla melko luomuruokaa syöneitä pihvikarjanautoja. esim reininlihasta ostelen monesti täällä helsingissä.

      salaattikastikkeita teen aina ite ja en osta valmiita kastikkeita.

      ainoot kastikkeet mitä ostelen niin on soija, hp ja worcester sauce.

      leipiä en paljoa syö ja jos syön ni se on vastapaistettu patonki tai ruisleipä, semmonen oikea ruisleipä joka on kovaa.

      ulkomaalasia halparuoka/valmis ruokia en syö ja esim lidlin ruoka on rikos ihmiskuntaa vastaan.

      tää ei oo ees kalliimpaa syödä tämmöstä ruokaa koska syöpä, sydänkohtaus, ja kaikki muut sairaudet mitä saa ku syö roskaa niin tulee paljon kalliimmaks.

      esim toissapäivänä söin näin: hallissa oli tarjouksessa viljaporsaan sisäfile (eli se on melko luomua) ja paistoin sitä valurautapannussa pieninä paloina ja sen kanssa tein perunamuussia. perunamuussissa käytin voita ja valion luomumaitoa ja merisuolaa.



      mutta lyhyesti:
      valmisruokia ei syödä missään nimessä,
      naudan ja porsaanlihat aina mahollisuuksien mukaan luomuna ja tulevaisuudessa en enään syö hk, atria tai portti merkkisiä possunlihoja.

      jopa maustamattomassa lihassa jota on kaupassa niin ne sisältää säilöntäaineita, mutta ku ostat suoraan pellolta teurastamoon ja sieltä riiputukseen mennyttä lihaa ni se on kyllä tuoretta (hallin siis)


      ja tulevaisuudesa ostan vesifiltterin jolla filtteröin kaikki vedet mitä juon.

      olen ajatellut tämmöistä: http://www.berkeywater.com
      se osaa poistaa kaikki mikrobit ja raskasmetallit ja kloorin ja fluorin vedestä.

      vaikka vesi on suomessa puhdasta niin veden pilaantumis uutisia tulee vähän väliä ja talossa voi putket hajota ja viemärivedet sekottuu sinne ja kaikkea.

      muovipulloistakaan tai mukeista en enään juo oikein mitään kovin vapaaehtoisesti koska muoveista liukenee dioksiineja ja muita hitaasti.
      muovituotteiden pohjassa on monesti kolmio jonka sisällä on numero ja se kertoo muovin laadun, eri muovilaadut vuotavat myrkkyjä eri tahtiin ynnämuuta.

      en myöskään käytä enään teflon pannuja koska nekin on mielestäni terveysriski ja monen tutkimuksen mukaan myös.

      esim teflonin ylikuumetessa niin siitä höyristyy myrkkyjä ja luin mitenkä moni linnun omistaja (eli lemmikki) niin on löytänyt eläimensä kuolleena sen jälkeen kun on unohtunut teflon pannu hellalle ja se on päässyt ylikuumenemaan.

      kannattaa käyttää valurautapannua ja valutaurapannuun ei tarvu ruoka kun valurautapannua ei pese tiskipesuaineilla vaan huuhtelee kuumalla vedellä ja aina jälkikäteen pyyhkii ruokaöljyllä jotta pinta ei ole kuiva ja ala ruostua.

      noin täällä.

      niin ja makeutusaineita vältän 100 prosenttisesti sillä ne tekee kaikenlaista aivosyöpää ja heikentää spermanlaatua ja muuta. eli aspartaami ja sukraloosia ei käytetä täällä, riski on liian suuri.

      esimerkiksi mormoonit utahissa juovat enimmäkseen savi ja lasimukeista ja ne tekee ruuan ite eikä ne rokota lapsiansa ja siellä ei ole autisteja yhtään, ei paljoa syöpää tai muutakaan ja ihmiset elää pitkään ja hyvin.

      rokotteetkin siis sisältävät myrkkyjä kuten englanniksi: thermasol ja suomeksi: tiomersaali nimistä ainetta joka on elohopeaa.


      kalojakin syön niin että pohjois atlantin seitit ovat ainakin turvallisia ja vältän isojen haukien ja silakoiden syömistä. muikku tuntuu olevan melko turvallinen kala kun se ei ole petokala ja se ei kovin isoksi kasva niin se ei kerää itteensä liikaa myrkkyjä (elohopea).

      käytän myös vitamiinipillereitä kuten "esteröityä" c-vitamiinia noin 3-4g päivässä ja sinkkiä ja semmosia ja myös karnosiinia.

      viimeksi minulla oli kuumetta 5v sitten 2 päivän ajan 38c ja sen lisäksi en ole oikein ollut kipea tasan 10 vuoteen.

      no toivottavasti tästä oli apua..

      • luomuuuuuuuu

        naudan lihasta 80-90% oli tuon fineli sivun mukaan siis maitolehmistä ja loput pihvikarjaa.

        valurautapannuun ei ruoka TARTU kun sitä öljyää säännöllisesti ja pesee heti käytön jälkeen vedellä.

        moni kaveri joskus ihmettelee miksi syön näin niin vastaan vain että en ole itsemurhainen ihminen niin siksi en syö myrkkyjä ja pilaa kehoa.

        ihan sattumoisin en myöskään juo alkoholia tai polta tai käytä huumeita.

        limuja juon kyllä vuodessa muutaman litran, vaikka ne olisikin muovipulloista.

        mutta aika harvoin sillä ne tuhoaa hampaita jne...
        appelsiinimehuja joskus kyllä puristan ja voin viikonkin juoda joka päivä litran päivässä.

        2kg appelsiineja = 1 litra mehua. noita ei oo luomuna löytynyt mutta tulevaisuudessa varmaan on niitäkin


    • entinen migreenipotilas- lä...
    • Ari

      ,joita itse vältän: E250,251 ja 252. Yleensä leikkeleissä/makkaroissa, lisätään nyk. myös joihinkin juustoihin.

    • pähkinänkuoressa

      Suurimmat lisäainepommit lienevät juuri einekset ja tietyt liha/meijerivalmisteet, jotka jättäisin ensimmäiseksi.

      Itse en käytä eläinkunnan tuotteita ollenkaan. Lapsuudenkodin pihalla on iso kasvimaa, kasvihuone ja hedelmäpuita sekä tietysti villikasvit. Metsäkin löytyy nurkan takaa. Saan näistä antimista talveksi ainakin härkäpapua, hernettä, juureksia, tomaattia, hedelmiä, marjoja, sieniä ja yrttejä joiden alkuperän tiedän tasan tarkkaan. Pavut&herneet kuivaan, tomaateista teen pastakastiketta, hedelmiä ja marjoja mehustan, soseutan tai pakastan sellaisenaan. Suolaan sienet ja kuivaan yrtit. Villikasveista nokkonen ja ruusunmarja ovat suosikkejani, nokkonen käy kuivattuna tai ryöpattynä&pakastettuna kun taas ruusunmarjoista saa hyvää sosetta. Tulee halvemmaksi! Jos olisin kaikkiruokainen(ja asuisin edelleen maalla), hankkisin pikkuparven kanoja.

      Vaikka noista eväistä saa hyvän pohjan, on kaupassakin käytävä joskus. Ainakin muut palkokasvit, siemenet ja pähkinät haen pääasiassa etnisten kauppojen irtolaareista, ja suosin Lassilan Tilan hampunsiemeniä. Tavallisista lähikaupoista saa ruokaöljyä, viljatuotteita ja tuorevihanneksia luomunakin, ja ilman lisäaineita. Luontaistuotekauppoja unohtamatta.

      Toki herkuttelen joskus, mutta nimenomaan noista luontaistutekaupoista löytää herkullisia vaihtoehtoja kauppojen karkeille, sipseille ym. En määrätietoisesti välttele lisäaineita, mutta useimmat niistä kun voivat olla joko kasvi -tai eläinperäisiä ellei pakkauksessa toisin mainita, ja näitä peruskauppojen 100% kasviperäinen-tuotteita syön joskus lisäaineista huolimatta.

    • Olen keittiömestari ja ammatinopettaja.
      Miksi jotkut ihmiset ihan tieten tahtoen haluavat myrkyttää itsensä?
      - Vielä pahempaa: Välinpitämättömyyttään myös LAPSET!!!

      Annatko kasvavan lapsesi syödä vuosikausia RUOKAAN KUULUMATTOMIA AINEITA, joista et takuulla tiedä?

      Vaatikaa ihmiset kunnon ruokaa! Miksi mmedia on vaiti?
      Koska elintarviketeollisuus on mahtava mainostaja. Se käytttää satoja miljoonia mainintoon ja mielikuvamarkki nointiin. Ei anneta sen hämätä.

      Herätkää nuoret!
      Jos et usko minua - ota selvää mitä, esim Düssendorfin Yliopiston tri Oliver Schnorr, Saksan olympiajoukkueiden ravintoasiantuntija sanoo....

      Tiedätkö TODELLA mitä juomasi vesi sisältää?
      Kysy vesilaitokseltasi? Lisätäänkö veteen klooria? Mitä muita "puhdistavia" aineita? Kysy, tutkitaanko vedestäsi hormonit? Miljoonat naiset syövät -pilleireitä ja pissivät vesiin. Kysy poistetaanko hormoonit likave...sistä ennen kjuin ne lasketaan luontoon! Siitä saat tutkittuja tuloksia...
      Mitä ne hormoonit vaikuttavat Teihin miehet???

      • theS

        up. asia ketju!


      • 27 kertaa paastolla
        theS kirjoitti:

        up. asia ketju!

        tomattipyre, tuupissa, se on säilöntäainetta täynnä. Mutta pienessä peltipurkissa sitä ainetta ei ole.Ja
        sitten kaakaot sisältää- myös pelkät kaakaot- säilöntäainetta ,paitsi van houten cacaco ei sisällä muuta kuin kaakaota.


      • u
        27 kertaa paastolla kirjoitti:

        tomattipyre, tuupissa, se on säilöntäainetta täynnä. Mutta pienessä peltipurkissa sitä ainetta ei ole.Ja
        sitten kaakaot sisältää- myös pelkät kaakaot- säilöntäainetta ,paitsi van houten cacaco ei sisällä muuta kuin kaakaota.

        Petos lautasella ja Aitoa ruokaa -kirjat innoittivat itsenikin tyhjentämään täysin turhat lisäaineet ruokavarastoistani. Kirjojen lukemisesta on aikaa vasta viikko, joten alkutekijöissä olen tuoteselosteiden tarkan syynäämisen suhteen.

        Alkuun nyt ainakin aion täysin jättää ostamatta aromeja, arominvahventeita sekä väriaineita sisältävät tuotteet. Jotta ehtisin töiden lisäksi tehdä ostokset ja ruuat, yritän ensi alkuun löytää käyttämistäni tuotteista ne, jotka sisältävät vähiten huonoja lisäaineita, ennenkuin olen ehtinyt löytää paremmat tavat tehdä erilaisia ruokia ilman lisäaineita.

        Olisi hienoa, jos kertoisitte omia lisäaineettomia tuotesuosikkejanne :) Vasta vähän aikaa sitten kaupoista löysin Elovenan leipiä, jotka ovat lisäaineettomia ja vieläpä luomua (ja äärettömän hyvänmakuisia!). Mietin vain, miten ko. leiville on saatu säilymisaika niin pitkäksi (eilen ostamassani on parasta ennen -päiväys 18.12!), joten en vielä ihan täysin ole lämmennyt tällekään tuotteelle hienosta ainesosaluettelosta huolimatta..


      • Kyl määki Turuus

        Tiedän,enkä ole edes keittiömestari ja ammatinopettaja =)
        Mulla on tässä tukimus vuodelta 1974 Etelän pikku kaupungista.
        Tämän kaupunki X vedestä on 70% puhdasta vesiyhdistettä.
        Sain tämän salaiseksi leimatun tukimuksen isäni kuoilinpesästä,
        joka oli kunnalistekniikalla töissä.


      • Hei te pelle siellä
        Kyl määki Turuus kirjoitti:

        Tiedän,enkä ole edes keittiömestari ja ammatinopettaja =)
        Mulla on tässä tukimus vuodelta 1974 Etelän pikku kaupungista.
        Tämän kaupunki X vedestä on 70% puhdasta vesiyhdistettä.
        Sain tämän salaiseksi leimatun tukimuksen isäni kuoilinpesästä,
        joka oli kunnalistekniikalla töissä.

        Mitä ne 30% muka sitten on?


    • åobhåohåohoåh

      up

    • hohoi!

      up

      • Vältän -

        Vältän lisäaineita, kun valmistan itse kaiken ruoan. Raaka-aineina suosin aina suomalaisia, koska ne ovat turvallisia ja tuoreita.

        Mehustan kotimaisista marjoista mehut, joten kaupoista ostan vuoden aikana minimaalisen vähän mehuja.

        Suomalaista nautaa ostan, koska niissä ei käytetä mitään kasvuhormooneja eikä antibiootteja ennalta ehkäisyyn vaan ainoastaan sairauksien hoitoon kuten ihmisilläkin. Toki syön muitakin lihatuotteita, mutta kuten sanoin, ainoastaan lihoina.

        Maitotaloustuotteita käytän paljon, niin ei tarvitse sitten enää syödä mitään pillereitä.

        Marjastan paljon ja saan myös ystäviltäni tyrniä, joten vitamiinejakin saan tarpeekseni. Soseutan omenia ja hillo on todella hyvää vaikkapa lättyjen kanssa. Toki teen hilloa myös puolukoista ja keitän itse kiisselit.

        Näin vältän paljolti ylimääräisiltä lisäaineilta.


    • *coco*

      Itse olen tänä vuonna vähentänyt viljatuotteita ja lisäaineita ruokavaliossani. Atooppinen ihoni voi huomattavasti paremmin ja energiaakin riittää uudella tavalla. Ison eron tekee kun korvannut kasviksilla pastaa, riisiä ja perunaa, energia taso pysyy koko päivän, verensokerit ei heilahtele ja painoakin on tullut alas hyvin- 70kg talvella, nyt 64kg ja pelkällä ruokavalion muutoksella. Energiaa riittää nyt töiden jälkeenkin vielä puuhailuihin kuten ulkoiluun, harrastuksiin ja ruoanlaittoon.

      Myös monipuolinen rasvojen käyttö on pitänyt pirteyttä yllä ja nälän tunteen poissa.

      Hei! Ja allergia oireita ei tullutkaan tänä kesänä! :O Voitto siitäkin

    • Uppiduppi

      Up

    • Tyttönen

      Itse pyrin välttämään lisäaineita. Olen kiinnostunut kokonaan lisäaineettomasta ruokavaliosta, mutta ainakin toistaiseksi sen noudattaminen on minulle liki mahdotonta. Asun nimittäin pienellä paikka kunnalla ja käyn vielä peruskoulua, joten vanhemmillani on päävastuu perheemme ruoasta.

      Olen kuitenkin huomannut että voin pienillä arkipäivän valinnoilla vaikuttaa paljon. En syö enään ollenkaan karkkia, enkä käytä kakunkoristeita. Innostuin itse tekemisestä. Olen tehnyt äidin avustuksella itse poimituista marjoista mehua, olen leiponut, kerännyt marjoja ja sieniä... Sain pikkusiskoni innostumaan viljelemisestä. Tänä vuonna olemme kasvattaneet itse retiisejä, porkkanaa, basilikaa, persiljaa, mansikoita, perunaa, sipulia ja salaattia. Se ei ole loppujen lopuksi kovin vaikeaa. Eineksiä en ole oikein koskaan syönyt, sillä ne maistuvat suoraa sanoen pahalta.

      Olen myös huomannut että se millä eläimiä ruokitaan vaikuttaa ruokaan. En pysty syömään kananmunia, koska ne saavat vatsani sekaisin. Eräs kaverini vinkkasi että sattaisin pystyä syömään luomu kananmunia. No yritin ja ihmeekseni en saanut niistä mitään oireita.

      Toki minulla on vielä paljon petrattavaa, mutta mielestäni olen tähän mennessä onnistunut ihan hyvin. Olen vältellyt lisäaineita nyt reilun vuoden ja sen vaikutukset näkyvät. Itse asiassa ne näkyivät jo muutama viikko päästä. Hiukseni eivät enään rasvoitu niin nopeasti, ihoni voi huomattavasti paremmin, olen paljon virkeämpi ja unen laatuni on parantunut huomattavasti. Vaikka tekemäni "muutokset" ovat olleet vähäisiä ne ovat kannattaneet. Uskon että välttämällä keinotekoisia lisäaineita ihmiset voisivat vähentää allergioidenmäärää, parantaa elämän laatuaan ja välttää sairastumista eri sairauksiin.

    • Hyvä, että on

      ihmisiä jotka pyrkivät karttamaan lisäaineita. Tämä rohkaisi itseänisin, siis edellä olevat vastaukset. Itse olen useamman vuoden pyrkinyt ihan samaan, mutta vaikeeta tämä on. On nimittäin niin, että olemme ruokateollisuuden orjia ja kaupassa voi huomata kuinka 99% tuotteista on täyttä myrkkyä. Lihat, kanat, makkarat, juustot, limuista karkeista ja sipseistä puhumattakaan. Tuntuu, että hedelmä/vihannes osasto on ainut osasto josta löytyy NORMAALIA TERVETTÄ ruokaa! Yksi asioista jos saisin muuttaa on se, että en olisi aikoinaan syönyt niin paljon lisäaineita karkin ja hampurilaisten muodossa. Ajatelkaa jotain karkkiakin: Koko karkki on vain sokeria ja väriainetta, eli se on ihan täysi myrkky, koska se sokerikaan ei ole hedelmäsokeria vaan pitkälle jalostettua huonoa sokeria, eli siis ei sitä sokeria mitä luonnossa kasvaa. Erilaisia väriaineita lisäämällä saadaan hyvänmakuisia karkkeja, mutta ei välitetä että lapset sairastuu syöpään jne. Olen vakuuttunut, että lisäaineilla on suuri merkitys syövässä. " tutkijat " ja muut " asiantuntijat " ovat vain pelinappuloita joita kielletään puhumasta asioista niin kuin ne on, miksi? KOSKA RUOKA BISNES ON AIVAN JÄRJETTÖMÄN ISOA BISNESTÄ JA ONHAN SE TIETYSTI TÄRKEÄMPÄÄ ETTÄ HERRAT SAAVAT MILJOONANSA MUTTA EI MITÄÄN VÄLIÄ KUN KOHTA JOKA TOISELLA IHMISELLÄ ON SYÖPÄ!.


      Ajatelkaa miten kieroutunutta touhua!


      Pitäkää pintanne ja puhukaa läheisillenne asiasta, jos ette halua heidän sairastuvan, koska " asiantuntijoihin " ei ole luottamista, heitä kiinnostaa vain raha.


      He kyllä tietävät miten asia on ja olenkin 99,99% varma, että he karttavat lisäaineita kaikista eniten, mutta eivät puhu asiasta julkisesti.


      Tosin kannattaa tutustua Lääkäriin nimeltä Antti Heikkilä. Siinä on Lääkäri joka kertoo miten asiat ovat, mutta sen takia hänet onkin painettu maan rakoon!

    • tiedostunut

      Hei,

      Aluksi täytyy kehaista, että on laitettu hieno ketju pystyyn. On hienoa, että myös täällä suomi24 (käyttäjiä paljon) puhutaan meille kaikille tärkestä asiasta.

      Olen pyrkinyt välttämään E-aineita mahdollisuuksien mukaan, kaupassa teen valinnat usein E-aineiden määrien mukaan. En siis pyri vielä kokonaan lisäaineettomaan ruokavalioon, vaan pyrin syömään niitä mahdollisimman vähän.

      Käytännössä yllämainittu näkyy niin, etten syö lainkaan valmisruokia ja pyrin ostamaan mahdollisimman vähän jalostettuja ruokia. Esimerkkinä hunjamarinoidun broilerin sijasta valitsen maustamattoman (sovella muihin). Tiettyjen halpamerkkien tuotteet jätän suosiolla hyllyille ja muutenkin valitsen tuotteesta useimmiten sen kalliimman(terveellisimmän) vaihtoehdon.

      Lompakolla äänestäminen on myös siinä mielessä toimiva keino, että ruuantuottajien suuntaan se on selvä merkki siitä, että terveydellisimmille vaihtoehdoille on kysyntää, tarjonta kasvaa -> lopulta hinta laskee.

      Syy siihen, miksen pyri vielä kokonaan E-aineita välttämään löytyy lähinnä taloudellisista ja ajankäytöllisistä syistä. Pikkuhiljaa kuitenkinn pyrin siirtymään kohti täysin lisäainevapaata ruokavaliota. Aijon toteuttaa sen siirtymällä kokonaan luomuoruokaan, sekä ostamaan lihani suoraan teurastajalta (esim. kerran kuussa pakaste täyteen). Myöskään omavarainen viljely palkatun puutarhurin avulla ei ole poissuljettua.

      Kurjalta tuntuu, ettei edes suomessa asuvilla keskituloisilla ole varaa syödä täysin myrkytöntä ruokaa (ainakaan käyttämättä kohtuuttomasti aikaa, tai syömättä tolkuttoman yksipuolisesti [subjektiivinen mittapuu]).

      On kuitenki hyvä huomioida, että kaikki lisäaineet eivät ole pahasta ja toisaalta terveellä ihmisellä maksa ja munuaiset detoxisoivat osan näistä haitallisista aineista; tässä oikeestaan syyt minkä nojalla uskallan syödä E-aineita vielä jossain määrin.

      Mielenkiintoista artikkeleita/tutkimuksia haitallista lisäaineista on verkko pullollaan. Lyömällä googleen hakusanoja englanniksi löytyy kohtalaisen vaivattomasti. Lukemattomien syiden joukosta löytyy varmasti jokaiselle ne henkilökohtaisesti tärketä syyt, joiden johdosta pyrkii tarkkailemaan syömisiään ja sitä myöten välillisesti nostamaan eliniän odotustaan. Tärkeintä kuitenkin on, että asia on nyt tietoisuudessamme ja toivottavasti näkyy myös toiminnassamme.

    • 16+17

      Määritelkää "lisäaine". Onko appelsiini tai porkkana lisäainetta, koska löytyvät tuolta E-listalta (askorbiinihappo, karoteeni)? Tai punajuuri ja pinaatti (E251, nitraatti, väriaine)?

      E100 = kurkuma, hirmu vaarallinen ja pelottava lisäaine.

      E140 = klorofylli, eli lehtivihreä. Huikean vaarallisen kuuloinen myrkky sekin.

    • turkinpippurijajne

      Ei kaikki E-aineet olekaan epäterveellisiä, mutta jos tuotteesta löytyy esim. 7 - 25 eri
      E-koodia, voi olla varma että ei ole sopivaa ihmisravinnoksi.

      Mitä käsittellympi eines, sitä huonompi syöjille. Pääsääntöisesti.

    • 790ai

      Luomuruokaa ois parasta ostaa ja reilun kaupan tuotteita. Harmi että ne on kalliimpia. Naurettavaa että kaikista epäterveellisimmät, epäeettisimmät ja ympäristöä eniten kuormittavat tuotteet on aina halvimpia! Siinä ihmisiä ohjataan toimimaan täysin väärin! Kaikilla ei ole varaa elää niin kuin parasta olisi. Sopii syyttää eliittiä ahneudesta!!!!! Maailman johtajat on sairasta porukkaa!

      • 13+18

        "Naurettavaa että kaikista epäterveellisimmät, epäeettisimmät ja ympäristöä eniten kuormittavat tuotteet on aina halvimpia!"

        Mitä naurettavaa siinä on? Totta kai tehotuotettu on halvempaa kuin luomu, senhän nyt sanoo järkikin.

        Ja mitä "eliittiä" nyt pitäisi syyttää? Maailman parhaita shakinpelaajia, kenties?


    • Anonyymi

      mitähä sitä ottais töihi eväiks jos tahtoo välttää näitä myrkkyjä

    • Anonyymi

      Lisäaineeton ruokavalio tarkoittaa, että valmistat ruuan itse.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      125
      2048
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      233
      1800
    3. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      59
      1403
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      113
      1281
    5. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1238
    6. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      102
      1085
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      940
    8. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      65
      907
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      45
      847
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      811
    Aihe