Mikä vempain kyseessä?

Ei-insinööri

"Suomen monikulttuurinen strategia on kuin neuvostoliittolainen perseen päristäjä. Se ei mahdu perseeseen eikä pärise."

Noin kirjoittaa Umayya Abu-Hanna kolumnissaan tämän päivän Hesarissa.

Ottamatta tässä yhteydessä mitenkään kantaa itse aiheeseen, kysyisin teiltä minua sivistyneemmiltä, mikä vempain mahtaa olla "perseen päristin"?

Google antaa termille vain kaksi osumaa, Abu-Hannan ja Kirsi Haapala -nimisen henkilön blogin. Kummassakaan ei kuitenkaan selitetä laitteen tarkempaa rakennetta.

19

1194

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mutta päriseekö tämä?
    • Tiedä häntä

      'Päristäjä' viittaa lähtökohtaisesti henkilöön, 'päristin' esineeseen. Kun vielä muokkaat hakusanan yhdyssanaksi, muodostuu Googleen kelpaavaksi hakusanaksi ”perseenpäristin” ja saat enemmänkin osumia.

      Minun insinööriysasteeni on niin vaatimaton, että en tunne laitetta ainakaan konkreettisesti. Olisikohan sittenkin fiktiivinen?

      • Häh?

        Pääte -aja, -äjä viittaa siis henkilöön. Jospa kyse todellakin on henkilöstä!

        Umayya Abu-Hanna on kotoisin arabialaisesta kielikulttuurista, jossa konsonanteilla on merkitystä mutta vokaaleilla ei niinkään.

        »Abu-Hannan kuvaukset taisteluista vokaalien kanssa ovat tragikoomisia. Suomeksihan ei esimerkiksi ole ollenkaan yhdentekevää, haluaako "pillua" vai "pullaa", vaikka arabiaa äidinkielenään puhuvan henkilön mielestä kysymys on osapuilleen samasta sanasta.»
        http://www.hs.fi/kirjat/artikkeli/Sinuiksi vieraan maan kanssa/HS20070915SI1KU02yd7

        Jospa kyse siis onkin vanhasta ”kunnon” Neukkulan-nuolijasta, joka takavuosina kunnostautui mm. epäkäytöksellään lentoemoja kohtaan. Jospa Umayya Abu-Hanna tarkoittikin ”perseen puristajaa”?


    • Ei-insinööri

      Hesarin toimituksella on muutenkin omituinen menettelytapakäytäntö kielivirheiden korjaamisessa ja korjaamatta jättämisessä.

      Edellisessähän toimituksen olisi kuulunut korjata ilmaisu muotoon "perseenpäristin". Samassa kolumnissa oli myös pari muuta tavanomaisempaa kieli- tai vähintäänkin kirjoitusvirhettä, jotka oli jätetty korjaamatta. Kyse on sentään lehden vakituisen kolumnistin tekstistä.

      Sen sijaan Hesari "korjailee" yleisönosastossaan kirjoituksia oikeasta vääräksi, kuten kävi tässä jokin aika sitten, kun ilmaisua "mitä ilmeisimmin" oli käyty sörkkimässä niin että kirjoituksen lähettäjä leimautui virheen tekijäksi.

      Hesarissa on muutenkin pahoja kirjoitusvirheitä päivittäin, viikottain jopa etusivulla.

      Huonoa laadunvalvontaa, joka ei voi johtua muusta kuin piittaamattomuudesta. Häpeä Hesari!

      • Syvältä on.

        SAMAA MIELTÄ, SAMAA MIELTÄ. Huudan, koska huudatuttaa.

        Häpeä, Hesari! Olet nykyisin perseestä.


      • virheelliseksi

        Olen samaa mieltä ja kokemusta on! Kirjoitin muutama vuosi sitten HS:n Mielipide-sivulle jutun, jossa yksi virke oli toimittajan mielestä liian pitkä. Niinpä hän katkaisi sen ja sai aikaiseksi kaksi virkettä, joista toisesta puuttui päälause.

        Sain hävetä silmät päästäni, koska kaikki työtoverini tietysti luulivat virheen olleen lähtöisin minun kynästäni.


      • tet a tet
        virheelliseksi kirjoitti:

        Olen samaa mieltä ja kokemusta on! Kirjoitin muutama vuosi sitten HS:n Mielipide-sivulle jutun, jossa yksi virke oli toimittajan mielestä liian pitkä. Niinpä hän katkaisi sen ja sai aikaiseksi kaksi virkettä, joista toisesta puuttui päälause.

        Sain hävetä silmät päästäni, koska kaikki työtoverini tietysti luulivat virheen olleen lähtöisin minun kynästäni.

        "januskasvoinen" muuttunut "anuskasvoiseksi", ja varmankin jonkun finninaamaisen kesätoimittaja-plantun ansiosta. Saatamme varmaankin kuvitella mikä häpeän puna kohosi kirjoittajan kasvoille!


    • niitä?
      • Plesanteri

        Jos käristemakkarat ovat kutsujasta riippuen kärtsäreitä tai kärkkäreitä, niin päristemakkarat...

        Interdit aux mineurs?

        Jos 'sous' = alla ja 'âge' = ikä (ransk.), niin 'alaikäinen' lienee silloin 'sousâge' tai 'sous-âge'. Vai olenko (jälleen kerran) ihan metsässä?

        Mauvaise plaisanterie interdite?


      • Intolerantti
        Plesanteri kirjoitti:

        Jos käristemakkarat ovat kutsujasta riippuen kärtsäreitä tai kärkkäreitä, niin päristemakkarat...

        Interdit aux mineurs?

        Jos 'sous' = alla ja 'âge' = ikä (ransk.), niin 'alaikäinen' lienee silloin 'sousâge' tai 'sous-âge'. Vai olenko (jälleen kerran) ihan metsässä?

        Mauvaise plaisanterie interdite?

        Pärtsäreitä?

        Muuten olen sitä mieltä, ettei mitään päristimiä tarvita, kun on kunnon sprägärit omasta takaa, tavan takaa. Sieltä takaa. Minä takaan!


    • Vanhaa suolla janottaa
      • sanoa?

        Vanhaa suolta jomottaa, sanoisin minä.

        Puuhamaan puuhapetetkin ne ovat ehtineet puuhata yhtä sun toista. Ylväitä vekottimia!

        Olisivatkohan nuo kaupan? Muuan mietiskelijä tuumaili kerran että ”rauvassa ei oo raha hukassa”. Vaimo tosin saattaisi olla vähän näreissään, jos tuollaisia alkaisi takapihalle kerätä enemmälti.

        Meikäpoikakin joskus muinoin puuhastellut jotakin maansiirtoalan firmassa... Muistanpa, kun joku kanssatyöntekijä joskus oli tarvitsevinaan johonkin lapiota ja kysäisi: ”Antaisitko sen Kommunisti-merkkisen kaivinkoneen!”


      • Vanhaa suolla janottaa
        sanoa? kirjoitti:

        Vanhaa suolta jomottaa, sanoisin minä.

        Puuhamaan puuhapetetkin ne ovat ehtineet puuhata yhtä sun toista. Ylväitä vekottimia!

        Olisivatkohan nuo kaupan? Muuan mietiskelijä tuumaili kerran että ”rauvassa ei oo raha hukassa”. Vaimo tosin saattaisi olla vähän näreissään, jos tuollaisia alkaisi takapihalle kerätä enemmälti.

        Meikäpoikakin joskus muinoin puuhastellut jotakin maansiirtoalan firmassa... Muistanpa, kun joku kanssatyöntekijä joskus oli tarvitsevinaan johonkin lapiota ja kysäisi: ”Antaisitko sen Kommunisti-merkkisen kaivinkoneen!”

        Vaikka Puuhamaassa sijaitsevatkin, nuo päristimet taitavat kuitenkin olla deedeeärräläistä valmistetta, niinkuin monet muutkin sielläpäin tavatut kummajaiset, kuten seuraavassa kuvassa olevat päättymättömät, horisontaaliset vesiliukumäetkin:

        http://www.fishki.net/comment.php?id=21722

        (jos näin sallitaan sanoa...)


    • dildo..

      Anatomian huono tuntemus ehkä aiheutti kirjoittajan nimittämään sitä aukkoa toisen aukon nimellä.

    • kalistin

      Paljon melua, siinä kaikki.

    • Se puuttuva insinööri

      Kuten täällä on ollutkin arveluja, kyseessä on kokonaan fiktiivinen laite. Sitä on usein käytetty esimerkkinä täysin laaduttomasta tuotteesta, joka ei täytä yhtäkään tuotteelle alun perin asetetuista vaatimuksista.

      Sitä taas, miksi päristintä on alkujaan ryhdytty tuottamaan, ei tarina kerro. Olisiko viisivuotissuunnitelmaan sattunut vain pujahtamaan jonkin kombinaatin tuotantoon kohta "500 tonnia perseen päristimiä"?

    • oiaikojaoi

      Tähän voisi vastata pitkästikin, mutta vastaan: en lähde arvailemaan.

    • vähänyllätti

      Onpa Abu-Hanna osunut aivan oikeaan.

    • suriseeko

      Kyseessä on mitä ilemisemmin venäläinen perseensuristin, josta Google tietääkin jo paljon enemmän :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5005
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3167
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1256
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1237
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1217
    Aihe