POLVEN PLICA

tuttuako?

minulla jo alle 20 votiaana tuli polveen toi plica. mistä se voi tulla? tähystyksessä polvesta poistettiin poimuttunut (lima?)kalvo. mut mitä kun polvessa ei oo enää sitä kalvoo? missä se siellä tarkalleen oli? mikä merkitys sillä on? eikä tää polvi oo ees parantunu... pari vuotta leikkauksesta.

tosiaan siis oireena kipu, joka esiintyy kun istuu (polvi 90 asteen kulmassa) ja postaissa kävely, joskus pyörällä ajaessakin sattuu. nyt leikkauksen jälkeen polvella ei voi kontata eikä vaikka jos jumppaa nii ei voi pelkän polven varaan painoa laskea :(

kertokaa kokemuksia? ootteko menny uudelleen leikkaukseen? auttoko? mistä johtuu?

19

12489

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on yleensä

      se joka alkaa taruman jälkeen vaivata, näitä nivelkapselin poimuja on jokaisella polvessa useita, mutta yleensä se on tämä anteriorinen plica, joka kasvaa liian suureksi ja sitä poistetaan, oireena polven lukkiutumista ja napsahtelua.

      Yleinen vaiva. Itseltänikin on poistettu.

      T. ei lääkäri

      • hmm....

        niin juuri :) mutta tosi häiritsevä ja hankala vika. vaikka yleinen onkin. ja tuntuu että ei parane :/ millähän sen vois estää että se jutt ei kasva siellä? vai voiko sitä estää? (ei varmaannn...)


      • h@m@h

        miksi se kasvaa liian suureksi?


    • Milja-Liina

      Hei !

      Minulta on leikattu samoista syistä polvi 2006 keväällä.Ei tahdo parantua millään eli oireilee samoissa tilanteissa.Olen syönyt niveliä voitelevaa lääkettä, on tukipohjalliset,on kokeiltu fysioterapia yms.

      Olen kuitenkin sitkeästi jatkanut liikuntaa ,niissä muodoissa, missä voin.Muutaman kilon olen laihduttanut,vaikka ylipainoa ei kovin paljoa olekaan.Ajattelin vuoden vielä katsoa, jos ei mene ohi, niin pyydä uusintakuvauksen magneettiin.
      Tsemppiä sinulle kohtalotoveri!

      tv.Mila

      • pariin kertaan

        Moi!
        Juuri samat vaivat olleet myös mulla. Ja kireä plica poistettiin vuosi sitten kokonaan. Ekalla poistokerralla 2-vuotta sitten ei ilmeisesti otettu tarpeeksi sitä kalvoa pois, koska vaiva jatkui. Eli siis jokaisella leikkauskerralla polvi on tullut 1/3 paremmaksi, eli ei se vieläkään toisen veroinen ole, jotain klonksumista vielä vähän, mutta paljon parempi, konttaus ja koko paino päällä onnistuu hyvin nykyään. Aika monta lääkäriä piti kiertää, ennenkuin uskoivat mun vian, kun tuo plica ei ilmeisesti näy magneettikuvassa. Suosittelen siis leikkausta.


      • plicca
        pariin kertaan kirjoitti:

        Moi!
        Juuri samat vaivat olleet myös mulla. Ja kireä plica poistettiin vuosi sitten kokonaan. Ekalla poistokerralla 2-vuotta sitten ei ilmeisesti otettu tarpeeksi sitä kalvoa pois, koska vaiva jatkui. Eli siis jokaisella leikkauskerralla polvi on tullut 1/3 paremmaksi, eli ei se vieläkään toisen veroinen ole, jotain klonksumista vielä vähän, mutta paljon parempi, konttaus ja koko paino päällä onnistuu hyvin nykyään. Aika monta lääkäriä piti kiertää, ennenkuin uskoivat mun vian, kun tuo plica ei ilmeisesti näy magneettikuvassa. Suosittelen siis leikkausta.

        Minulle tehtiin polven tähystys toimenpide 16.06.2009. Polveni kipeytyi kiertoliikkeessä, lääkäri arveli kierukan menneen rikki, mutta löytyi kookahko plica. On lohduttavaa lukea, että ei nopeasti parane. Olen ollut toivoton kun polveni on tosi kipeä. Nyt jään odottelemaan sen paranemista. Kaikille mukavaa kesää.


      • Puukastu
        plicca kirjoitti:

        Minulle tehtiin polven tähystys toimenpide 16.06.2009. Polveni kipeytyi kiertoliikkeessä, lääkäri arveli kierukan menneen rikki, mutta löytyi kookahko plica. On lohduttavaa lukea, että ei nopeasti parane. Olen ollut toivoton kun polveni on tosi kipeä. Nyt jään odottelemaan sen paranemista. Kaikille mukavaa kesää.

        Hei! Miten polvesi jakselee?

        Minulla sama vaiva ja plicaa poistettiin 1.7.2008. Kuntoutuminen sen sijaan heikonlaista. Välillä polvi kesti juuri ja juuri normaalia kävelyä, kunnes viime viikolla se taas kipeytyi. Nyt taas polvi kestää joten kuten, mutta rajoittaa liikkumista vielä.


      • plica1
        Puukastu kirjoitti:

        Hei! Miten polvesi jakselee?

        Minulla sama vaiva ja plicaa poistettiin 1.7.2008. Kuntoutuminen sen sijaan heikonlaista. Välillä polvi kesti juuri ja juuri normaalia kävelyä, kunnes viime viikolla se taas kipeytyi. Nyt taas polvi kestää joten kuten, mutta rajoittaa liikkumista vielä.

        Moro,

        Mulla on plica operoitu vuonna 2005 keväällä. Ilmeisen kookas myös oli tässä kyseessä. Pari vuotta homma toimi ok, polvi tuntui aivan normaalille. Nyt reilu puolitoista vuotta olen kärsinyt sen oireilusta: rasituksessa polvi kipeytyy ja erityisesti rappusten alaskävely tekee kipeetä. Kipu ei ole todella voimakasta, mutta sen todellakin huomaa ja se häiritsee kun tuntuu että pitää varoa koko ajan.

        Mietin juuri, että varmaan käyn piipahtamassa lekurissa kysymässä mielipidettä onko normaalia, voiko uusiutua tms. Kipu jokatapauksessa kertoo, että kyseessä ei ole "normaali tilanne." Jossain välissä mietin, onko kyseessä psyykkinenkin oire jo! Toivottavasti ei ;)


      • plica synovialis
        plica1 kirjoitti:

        Moro,

        Mulla on plica operoitu vuonna 2005 keväällä. Ilmeisen kookas myös oli tässä kyseessä. Pari vuotta homma toimi ok, polvi tuntui aivan normaalille. Nyt reilu puolitoista vuotta olen kärsinyt sen oireilusta: rasituksessa polvi kipeytyy ja erityisesti rappusten alaskävely tekee kipeetä. Kipu ei ole todella voimakasta, mutta sen todellakin huomaa ja se häiritsee kun tuntuu että pitää varoa koko ajan.

        Mietin juuri, että varmaan käyn piipahtamassa lekurissa kysymässä mielipidettä onko normaalia, voiko uusiutua tms. Kipu jokatapauksessa kertoo, että kyseessä ei ole "normaali tilanne." Jossain välissä mietin, onko kyseessä psyykkinenkin oire jo! Toivottavasti ei ;)

        Moi kaikki!
        Polveni operoitiin torstaina. Magneettikuvista epäiltiin kierukan repeämää mutta tähystysleikkauksessa paljastuikin kookas plica. Ja todellakin, leikkauksen jälkeiset kivut olleet kovat ja todella jäykkä polvi. Lääkärit epäilivät että pystyisin jo muutaman päivän sisällä kävelemään ja hyppäämään pyörän rattiin (??) Jumpannut olen, kylmää pitänyt ja hoitanut kyllä. Ilmeisesti tämä taitaa olla vaiva joka vaatii kärsivällisyyttä. Sanovaitkin että jos rupeaa ilmaantuun kipuja, rusahtelua yms. mitä ennen leikkausta oli, niin sitten uudestaan yhteys lääkäriin. Katsoo nyt ajan kanssa miten käy ja rupeaako kivut helpottamaan.
        Jaksamisia kaikille! Polvivaivat ei todellakaan ole mitään mukavia :(


    • anniina1991

      moi! minulla leikattiin 2009 syksyllä polvesta plica, joka vaivasi puoli vuotta etten pystynyt kävelemään ilman keppejä. leikkauksen jälkeen polvi oli n. 8 kuukautta hyvä, mutta sitten vuoden 2010 syksyllä alkoi taas kipeytyä. nyt n. 3 kuukautta vaivan uusimisesta sain uuden leikkausajan. ortopedi sanoi, että kun näin nuorena jo toiseen leikkaukseen joudun, niin voi olla uusiutuva vaiva (olen 19v ja siis ensimmäisen kerran leikattiin hieman yli vuosi sitten)

    • nainen25vee

      Hei!

      Haluaisin nostaa tämän keskustelun taas ylös, jos saisin kohtalotovereilta kannustavia kommentteja.

      Minulta leikattiin plica 3.3. eli 6 viikkoa sitten. Polvi parani leikkauksesta ihan ok, mutta sitten viikko sitten tuli takaisin leikkausta edeltävät vaivat! Eli polvi särkee taas levossa, kävelyssä ja koukussa pitäessä. Muutama viikko sitten koukussa pitäminen ei sattunut ja olin jo ihan innoissani. Lisäksi yhä vielä leikkauksen jälkeisiä kipuja esim. taivuttaessa, portaissa ja kiertävissä liikkeissä.

      Miten teillä muilla on paraneminen mennyt? Onko leikkaus poistanut kivut vai ovatko jatkuneet? Jos ovat jatkuneet, onko mitään jatkotoimia voitu suorittaa? Pelkään kuollakseni, että en voi urheilla enää koskaan, vuoden juoksutaukokin on ollut yhtä kidustusta ja johtanut muun muassa masennukseen:(

    • morops

      Minulla todettiin magneettikuvauksessa viime maanantaina myös kookas plica. Todennäköisesti aikovat tähystää sen pois vasemmasta polvestani, se on käsittääkseni melko yleinen tähystettävä. Olen lueskellut nyt netistä (tosi kannattavaa ennen leikkausta : D) keskustelu palstoilta että kuinka nopeaa polvi olisi taas kunnossa, ja jotenkin tuntuu että kaikki plica potilaat ovat joutuneet hyvinkin pitkään olemaan puolikuntoisia verrattuna muihin tähystettäviin. Tuntuu hassulta kun olen ymmärtänyt että esim ristisiteiden operointi on paljon isompi juttu kuin plican poisto. Olisi jo kova ikävä urheilun pariin..

      Yksi hassu ja turha kysymys teille jotka olette olleet tähystyksessä. Kumpaa suosittelette todella piikkikammoiselle ihmiselle: nukutusta vai selkäydinpuudutusta? Kiitos jos joku vaivautuu vastaamaan ! :)

      • ........

        Ehdottomasti selkäydinpuudutus. Ei tuntunut missään vaikka pelkään hirvittävästi pistämistä. Ihan turhaa oli viikkojen pelko etukäteen.


    • plican uhri

      Onko kellään tietoa voiko vaiva uusiutua vai onko tää jotain asiaan kuuluvaa? Olin n.2 vuotta sitten kolarissa jossa löin polveni kovaa (polvi vaivannut ennen kolaria) jonka johdosta alkoi kova lääkärikierre. Ei näkynyt plicaa röntgen eikä magneettikuvissa joten ortopedi päätti mielenkiinnosta avata ja polven tähystyksellä ja katsoa mitä pitää sisällään noin 1,5 vuotta sitten olin silloin 17 vuotias. Sieltä löytyi kookas plica joka poistettiin. Lääkärit kertoivat ettei tämä vaiva syntynyt kolarin yhteydessä vaan oli jo aijemmin mutta kova kolaus sai sen vaivaamaan entistä enemmän. Nyt olen aloittanut uuden työn jossa seison koko työpäivän sekä joudun kantamaan paljon painavaa ja jalkani on ruvennut oireilemaan turvotusta, kipua, jää lukkoon, napsuu eikä välillä voi astua kunnolla päälle. Voiko tämä olla plica taas vai johtua jostain muusta? kohtalotoverit help me!

    • pli3

      Elikkäs oon 13 vuotias tyttö ja mulla todettiin toi plica. Leikattiin nukutuksessa, kaikki meni hyvin vaikka naksahtelu jäi polveen. Nykyään oon tullu ihan vainoharhaseks ja pelkään että plica tulee uudestaa.. Itse kävelin alle viikon kepeillä.

    • Kimalle

      Itsellä operoitiin Plica kesällä 2010, eikä polvi ole parempaan kuntoon mennyt, voisin sanoa että ehkäpä huonompaan. Polvi on menettänyt noin 10% liikkumiskyvystään. Jos venytän jalkaa taaksepäin, se tuntuu siltä että polvi menisi paikoiltaan. Vieläkin kärsin polven napsahtamisesta, silloin tällöin kovista kivuista ja välillä en voi laittaa ollenkaan painoa jalkani varaan.

    • Plica2

      Itsellä operotiin suurentunut plica ja nivelkierukan repeämä 2011 trauman seurauksena.Magneettikuvassa ei näkynyt läheskään kaikki polven ongelmat, se tuli todettua. Polven kipuoireet olivat niin voimakkaita , että konservatiivisen hoidon lisäksi kokeiltiin kortisonipiikkejä 3-4 x ennen tähystystä.Kävely oli tuskallista ja sauvoihin oli pakko turvautua, portaiden alaspäin meno lähes mahdotonta.Tähän päädyttiin kuitenkin vasta puoli vuotta tapahtuman jälkeen.
      Operaation jälkeen polvi parani hitaasti.Se ei ole koskaan enää olut entisensä, vaikka mitä tekisi ja kuntouttaisi.
      Ja tämä se vasta kiva yllätys oli kolme vuotta edelllisestä: toisessa polvessa samat oireet ja jatkuneet noin puolisen vuotta.Plicahan se siellä taas magneetissa näkyi mm.
      Nyt pähkäillään, tähystetäänkö vai ei?Mutta sanoisin, että jos ihmisen toimintakyky yhtään paranee, on tähystys aiheellinen, samoin plican poisto.Kova kipuilu ja sairaslomat, kipulääkkeet ym eivät ainakaan puolla sitä, että polvea ei tähystettäisi ja plicaa poistettaisi tarvittaessa.
      Kuntoutus saattaa auttaa joillekin todella paljon, mutta toisilla oireet eivät katoa kokonaan.
      Hankala vaiva, elää sen kanssa tai operoida ilman takuuta paremmasta.

    • Plica-

      Kaks kertaa leikattu. Edellinen leikkaus vuonna 2008 ja nyt alkanu vaivaamaan uudestaan. Uudiutuva vaiva. Urheilen minkä pystyn ja yritän olla välittämättä kivusta. Paska tilanne sinänsä että meni ekat leikkaukset silloin alle täysi-ikäisenä ja oli eri vakuutus ku nytten eli edes nykyinen vakuutus ei korvaa polven vaivoja. Mahdollisesti pitäis mennä lääkäriin ennen ku ärtyy pahemmaksi, mutta minkäs teet ku mikään ei korvaa...

    • Plicaa

      Nostan tätä taas. Kertoisitteko, minkä nimisiä oli lääkärit, jotka leikkas ja tehtiinkö leikkaus julkisella vai yksityisellä? Mulla itsellä rusahti polven sisäsyrjä leveässä kyykyssä heinäkuun lopussa enkä pysty enää juosta tai mennä kyykkyyn. Polvi turpoaa, kipuilee, on tukkoinen eikä suoristu kunnolla nesteen takia. Magneettissa löytyi plica ja bakerin kysta. Aika varattu nyt kolmannelle ortopedille, jonka toivon ottavan kantaa leikkaukseen ja myös olevan leikkaava lääkäri.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5670
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3597
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      210
      1732
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1712
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      92
      1176
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1135
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    8. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      72
      849
    9. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      838
    Aihe