Alkoholismi ei ole sairaus

ex- raitis

Pakko on kommentoida aiempaan jo hiipuneeseen keskusteluun "Myytti alkoholismi"
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4000000000000036&posting=22000000029119867
kun luin sen vasta tänään. Oli niiin hyvää asiaa siellä sekä aloittajalla että esim. AgenttiOranssilla että pakko vähän jatkaa.

Mielestäni asia on niin että alkoholismi ei ole sairaus, mutta alkoholismi voi sairastuttaa ihmisen. Alkoholismi on silloinkin vain syy sairastumiseen, ei itse sairaus. Vrt. jos lyöt kirveellä käteesi ja siihen tulee haava, ei kirves ole se sairaus, vaan ainoastaan väline jolla vamma/sairaus on aiheutettu.
Alkoholismin määritteleminen sairaudeksi on oman vastuun pakoilua - "en minä itse juo vapaaehtoisesti, mutta sairaus pakottaa". Tästä olivat monet muutkin samaa mieltä.

Mutta minua kuitenkin ärsyttää tämä moralisoiva asenne alkoholisteihin. Ja uskon että juuri siinä piilee syy myös siihen miksi ihmisille alunperin tuli tarve määritellä alkoholismi sairaudeksi ja tehdä alkoholistista alkoholismin avuton uhri.

Syy siihen miksi nimenomaan alkoholismista yritetään väen vängällä tehdä sairautta on se, että alkoholisteja on iät ja ajat moralisoitu ja syyllistetty todella rankasti. Alkoholismin luokittelemisella sairaudeksi yritetään siis päästä eroon tuosta mihinkään johtamattomasta moralisoinnista jota alkoholistit ovat joutuneet aina kestämään, mutta joka ei ole koskaan auttanut ketään pääsemään eroon alkoholin liikakäytöstä - päinvastoin.
Mutta sen lisäksi, että sen avulla saadaan vastuu pois alkoholistilta itseltään, alkoholismin luokitteleminen sairaudeksi palvelee myös muita tarkoitusperiä. Se palvelee myös alkoholistin ympäristöä. Kun alkoholistit määritellään sairaiksi pääsee myös ympäristö eroon omasta syyllisyydestään. Kun yhteisössä on yksi (tai kaksi tai kolme) virallisesti sairasta, voi ympäristö huokaista helpotuksesta ja olla näkemättä omaa osuuttaan sen yhden yhteisön jäsenen sairaudessa - tuo toinen on sairas, en minä! Sairaushan yleensä nähdään vain sairaassa henkilössä itsessään olevana ongelmana, vikana/vammana hänessä itsessään, ilman että ympärillä olevilla ihmisillä on minkäänlaista osuutta siinä.

Meidän yhteiskunnassa on paljon ääripääajattelua. Kaikki on joko-tai. Tämä näkyy myös siinä kenelle laitetaan vastuu yksittäisten ihmisten ongelmista:

- Toisessa ääripääajattelussa ihminen nähdään aina pelkkänä olosuhteiden uhrina, muiden ihmisten tekojen uhrina, yhteiskunnan uhrina jolla ei itsellään ole mitään osaa eikä arpaa omien ongemiensa synnyssä.

- Toisessa ajattelussa joka nykyään on noussut melkein muoti- ilmiöksi, on ajattelu jossa kaikki vastuu ja syyllisyys laitetaan vain ja ainoastaan yksilölle itselleen.

Vaikka olenkin samaa mieltä siitä ettei alkoholismi ole sairaus, ja allekirjoitan esim. keskustelun "myytti alkoholismi" aloittajan ja AgenttiOranssin ja parin muun kirjoittajan kirjoitukset, en pidä yhtään siitä asenteesta jolla näitä näkökulmia yleensä tuodaan esille. Siihen liittyy ihan liian usein se typerä ylimielinen moralismi ja halveksunta niitä ihmisiä kohtaan jotka sattuvat tällä hetkellä olemaan alkoholisteja.

Jos joidenkin alkoholistien asenne omaan juomiseensa onkin se että "olen sairas onkä voi itselleni mitään" löytyy sama uhrimentaliteetti yleensä myös alkoholistin läheisiltä. Alkoholistin läheiset laittavat usein hyvin mielellään vastuun omasta onnettomuudestaan ja ahdistuneisuudestaan alkoholistin syyksi. "Voi minua kun olen alkoholistin puoliso, vanhempi tms. Se että minä olen onneton, on alkoholisoituneen läheiseni syytä, itselläni ei siinä ole mitään osaa eikä arpaa".

Terve aikuinen ihminen tajuaa olevansa itse vastuussa omasta onnellisuudestaan niin pitkälle kuin se on mahdollista. Näin ollen esim. alkoholistien aikuiset läheiset, kuten puolisot tai muut läheiset (tähän kategoriaan en laske alkkisten lapsia) eivät voi laittaa omaa ahdistuneisuuttaan alkoholistin läheisensä harteille.
Samaan aikaan kun aikuisten ihmisten pitäisi tajuta oma vastuunsa omasta onnelisuudestaan, olisi ihan yhtä tärkeää tajuta myös se ettei ihmiset elä tässä maailmassa muiden ihmisten vaikutuksesta irrallisina, niin itsellisinä ja haavoittumattomina, etteikö toisten ihmisten teoilla olisi minkäänlaista vaikutusta meihin.
En esimerkiksi ole sitä mieltä etteikö alkoholistin lähipiirillä ole joissakin tapauksissa syytä siihen miksi alkoholisti juo. Tunnen erään raitistuneen alkkiksen joka pystyi raitistumaan vasta laitettuaan välit poikki äitiinsä. Äidin käytöksellä oli siis vaikutus siihen että tämä henkilö ryyppäsi, eikä sitä voi kieltää huolimatta siitä että tyyppi tietysti ihan itse sen pullonsa avasi ja pullon sisällön juomisesta ihan itse oli vastuussa. Samalla tavalla ei suomalainen yhteiskunta voi julistautua täysin viattomaksi siinä miksi täällä on niin paljon alkoholismia, eikä laittaa alkoholismia yksin alkohlistien syyksi, heidän henkilökohtaiseksi ongelmakseen.

100

4872

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • silentum?

Ei aivan.
      Olen kääntymäisilläni sille kannalle, että olet sittenkin tolkun mies. Rohkea ainakin, hyvää tekstiä. Ja hyvää jatkoa.

• ex- raitis

Olen tolkun nainen =))

• Kröhöm.
        ex- raitis kirjoitti:

Olen tolkun nainen =))

Sitähän minäkin.
        Ilmiselvästi miehen logiikalla varustettu tolkun nainen...

• ex- raitis
        Kröhöm. kirjoitti:

Sitähän minäkin.

hmmmm mikähän minun logiikassani on miehekästä?

• A.A.Milne
        ex- raitis kirjoitti:

hmmmm mikähän minun logiikassani on miehekästä?

.....se on loogista;-)))

• crapula mundi
        ex- raitis kirjoitti:

Olen tolkun nainen =))

Ei mitään väliä, ajatukset ratkaisevat. Kirjoitat mielenkiintoisesti. H.j.v.

• Anonyymi
        Kröhöm. kirjoitti:

Sitähän minäkin.

Tämähän on tolkutonta kun talja valittiin ja mies oli kuitenkin tyrkyllä!!?

• Kalle.

Hyvä kirjoitus.

Alkoholismin kaava:
      Lapsuuden kasvuolosuhteet Yksilöllinen psykofyysinen alttius riippuvuuteen Geeniperimä Luonne Elämäntilanne Ympäristön vaikutus.

Kaikkien noiden osatekijöiden painoarvo vaihtelee tapauskohtaisesti, ja kun ne kaikki ovat negatiivisina tekijöinä, alkoholismi voi kehittyä.

• kevennys:)

Onko Alkoholismi sairaus vai ei?
        Siitä varmasti kiistellään niin kauan
        kun on yksikin juoppo määriteltävänä.
        Todennäköisesti siis aina maailman tappiin.
        Itse olen käyttänyt sanonta pakkomielteisesti
        juova alkoholisti kuvaamaan tilaa jossa olin ennen
        raitistumistani. No pakkomielteitä nyt on..

http://hiki.pedia.ws/wiki/Pakkomielle

Ilmoitan sitten jo etukäteen etten ala,
        palstahygienisista syistä, määrittelemään
        käsitystäni *maailman tapista*..huoh..

Hyvää alkavaa viikkoa kaikille palstalaisille!

• ex- raitis

Pisti silmään tuolla aiemmassa keskustelussa seur. juttu:

"...AA on monelle hengenvaarallinen. Sen vuotuinen kuolleisuusprosentti on korkeampi kuin muissa hoitomuodoissa tai jopa HOITAMATTA JÄTTÄMISESSÄ! Tästä on tieteelliset todisteet, jotka itse asiassa on kerännyt AA:n tarmokas puolestapuhuja professori Vaillant. Annan taas linkin tarvittaessa."

Eli voisitko antaa kys linkin? En ole tuollaisesta tutkimuksesta koskaan kuullut? Kiinnostaa että miten Vaillant teki tuon tutkimuksensa ja miten hän esim. mittasi sen kuinka suuri on niiden alkoholistien kuolleisuusprosentti jotka ovat jääneet vaille hoitoa. Kuinka laaja tuo tutkimus oli ja kuinka monta ihmistä ja maata se käsitti yms...

Lisäksi haluaisin tietää enemmän tuosta mainitsemastasi SMART vertaistuesta. Yritin googlettaa mutten löytänyt mitään järkevää sivustoa eikä ny o aikaa hakea. Josko joku viitsisi vähän valaista mitä on smart vertaistuki?

Ja sitten vielä koska Agentin näkemykset olivat mielestäni piristäviä tuulahduksia tässä itsesäälistä avuttomuutta ja toisaalta moralisoivaa halveksuntaa hönkivässä ilmapiirissä jossa ainakin tämä suomalainen yhteiskunta tuppaa lillumaan mm. alkoholismin suhteen, niin haluaisin vaivata sinua vielä parilla kyssällä.

Kun puhutaan omaan voimaan luottamisesta alkoholista irrottautumisen yhteydessä saattaa tulla sellainen mielikuva, että peräänkuulutetaan jonkinlaista ylivahvaa ihmistä, joka on niin vahva ettei tarvitse muita ihmisiä ollenkaan. Siitä saattaa tulla käsitys, jossa halveksitaan ihmisessä olevaa heikkoutta, että heikko ei saisi olla. Täälläkin näyttää näitä tyyppejä riittävän jotka näkevät alkoholistit vain tyhminä ja halveksittavina ihmisinä joiden heikkoudelle saa vapaasti nyrpistellä ylimielisesti nenäänsä ikäänkuin itsellä ei heikkouksia olisikaan. Agentin kommenteista en saanut sellaista käsitystä, mutta haluaisin kuitenkin tietää vähän enempi miten tästä asiasta ajattelet.

Eli onko alkoholismi halveksittavaa? Onko se ihan ok jos on heikko vai onko heikkouden myöntäminen ja toisten ihmisten tarvitseminen halveksittavaa? Vai muuttuuko heikkous vasta sitten haveksittavaksi jos siitä ei yritä päästä eroon? Tarkoittaako omaan voimaan luottaminen samaa kuin ettei tarvitse muiden ihmisten tukea mihinkään?

• AgenttiOranssi

Huh, ei pitäisi pitää paussia palstasta - jää näköjään monesta mielenkiintoisesta paitsi.

"Eli voisitko antaa kys linkin?"

Tässä: http://www.orange-papers.org/orange-effectiveness.html#Vaillant

"Josko joku viitsisi vähän valaista mitä on smart vertaistuki?"

SMART pohjautuu lähinnä kognitiiviseen psykoterapiaan. Pääpaino on motivaation synnyttäminen ja ylläpito sekä sisäisten voimavarojen ja selviytymisstrategioiden luonti.
        SMARTin sivut:

http://www.smartrecovery.org/

SMARTista suosittelen erityisesti keskustelusivuja.

"Eli onko alkoholismi halveksittavaa?"

Alkoholismi ei ole minusta halveksittavaa, vaikka alkoholistin monet teot sitä ovatkin. En usko kenenkään syntyvän alkoholistiksi tai olevan sitä jo ennen ensimmäistä ryyppyä, kuten joskus kuulee (joidenkin) väittävän.
        Yksilöllisiä eroja tietenkin on siinä, kuinka helposti riippuvuus syntyy. Kuitenkin mielestäni alkoholistiksi tullaan vain ja ainoastaan juomalla viinaa.

"Tarkoittaako omaan voimaan luottaminen samaa kuin ettei tarvitse muiden ihmisten tukea mihinkään?"

Ei tarkoita. Muiden ihmisten tuki on tarpeen monessa elämän kriisissä - myös alkoholismista selviytymisessä. Pyyteetöntä se apu ei aina ole. Monissa puljuissa vaihdetaan halukkaasti alkoholiriippuvuus ryhmäriippuvuudeksi - näin erityisesti "hengellisten" organisaatioiden piirissä. Vain hyvin pieni osa näiden lafkojen jäsenistä tekee sen ilkeyttään - useimmat tarkoittavat hyvää, mutta ovat liian sokeita näkemään omia riippuvuuksiaan.

• ex- raitis
        AgenttiOranssi kirjoitti:

Huh, ei pitäisi pitää paussia palstasta - jää näköjään monesta mielenkiintoisesta paitsi.

"Eli voisitko antaa kys linkin?"

Tässä: http://www.orange-papers.org/orange-effectiveness.html#Vaillant

"Josko joku viitsisi vähän valaista mitä on smart vertaistuki?"

SMART pohjautuu lähinnä kognitiiviseen psykoterapiaan. Pääpaino on motivaation synnyttäminen ja ylläpito sekä sisäisten voimavarojen ja selviytymisstrategioiden luonti.
        SMARTin sivut:

http://www.smartrecovery.org/

SMARTista suosittelen erityisesti keskustelusivuja.

"Eli onko alkoholismi halveksittavaa?"

Alkoholismi ei ole minusta halveksittavaa, vaikka alkoholistin monet teot sitä ovatkin. En usko kenenkään syntyvän alkoholistiksi tai olevan sitä jo ennen ensimmäistä ryyppyä, kuten joskus kuulee (joidenkin) väittävän.
        Yksilöllisiä eroja tietenkin on siinä, kuinka helposti riippuvuus syntyy. Kuitenkin mielestäni alkoholistiksi tullaan vain ja ainoastaan juomalla viinaa.

"Tarkoittaako omaan voimaan luottaminen samaa kuin ettei tarvitse muiden ihmisten tukea mihinkään?"

Ei tarkoita. Muiden ihmisten tuki on tarpeen monessa elämän kriisissä - myös alkoholismista selviytymisessä. Pyyteetöntä se apu ei aina ole. Monissa puljuissa vaihdetaan halukkaasti alkoholiriippuvuus ryhmäriippuvuudeksi - näin erityisesti "hengellisten" organisaatioiden piirissä. Vain hyvin pieni osa näiden lafkojen jäsenistä tekee sen ilkeyttään - useimmat tarkoittavat hyvää, mutta ovat liian sokeita näkemään omia riippuvuuksiaan.

Pakko sanoa; minusta tuli juuri AgenttiOranssi- fani. Olet uusi jumalani, oi sinä suuri Agenttni... no eivais.... ;-P

Itse kuitenkin ajattelen että alkoholistiksi ei synnytä edes ensimmäisen ryypyn jälkeen. Uskon että jokaisen alkkiksen kohdalla on täytynyt harjoitella jo jonkun aikaa ennenkuin se riippuvuus on kerennyt syntyä.

Sen mitä sanoit ryhmäriippuvuudesta allekirjoitan täysin.

Ja sen mitä sanoit auttajien hyvistä tarkoitusperistä, allekirjoitan myös.

• ex.Jasu

Kun Suomessakin on kuitenkin paljon ihmisiä, jotka ovat toipuneet alkoholismistaan jopa niin hyvin, että kykenevät elämään normaalia elämää ilman alkoholia tai kuiva-humalaa, ja ilman että alkoholi pyörittää heidän mieltään päivittäin.
      Kysyisin, että millä tavoin tuota kaaviotasi pitää palata taaksepäin, että selviää mitä heille silloin on tapahtunut.

-"Mielestäni asia on niin että alkoholismi ei ole sairaus, mutta alkoholismi voi sairastuttaa ihmisen. Alkoholismi on silloinkin vain syy sairastumiseen, ei itse sairaus."-

Ovatko he ensin parantuneet sairaudestaan, että pääsivät sitten eroon alkoholismistaan, että voivat sitten lopettaa juomisen?
      Päteekö mielestäsi sama kaava muidenkin sairauksien hoitoon, esim skitsofrenian parantamiseen?

-"Alkoholismin määritteleminen sairaudeksi on oman vastuun pakoilua - "en minä itse juo vapaaehtoisesti, mutta sairaus pakottaa". Tästä olivat monet muutkin samaa mieltä"-

Ketkä monet muut ovat samaa mieltä? Nimittäin jos kysyt keneltä tahansa juovalta alkoholistilta, niin hän varmasti kieltää olevansa sairas.
      Juova alkoholisti kieltää oman tilansa viimeisen asti, ja hänelle on päivän selvää, että hän pystyy lopettamaan juomisensa kunhan vain olosuhteet sen sallisivat. (Näitä lopettamisen estäviä olosuhteita ovat; jäkättävä eukko, huoraava tytär, autoja varasteleva poika, kintuille kuseksiva koira jne...)

Yleisin virhearvio joka alkoholismin hoidossa on aina tehty, onkin tuo ajatus, että juoppo toimisi rationaalisesti.
      Nämä pari asiaa sain tuosta sekavasta virtauksestasi poimittua.

• mukaan...

...alkoholismi on primääri sairaus?

• ex-Jasu
        mukaan... kirjoitti:

...alkoholismi on primääri sairaus?

Kuten muuallakin maailmassa, Suomessakin osataan hoitaa alkoholismia, eikä vain sen oireita.
        (On tuloksetonta hoitaa unettomuutta tai masennusta, joka johtuu runsaasta juomisesta, ellei sitten haluta vain mahdollistaa juomisen jatkuminen.)

Yksi hyvää työtä tekevä laitos on Minnesota-hoito, jonka sivuilta tuon tiedon voit lukea.

• tietoa...
        ex-Jasu kirjoitti:

Kuten muuallakin maailmassa, Suomessakin osataan hoitaa alkoholismia, eikä vain sen oireita.
        (On tuloksetonta hoitaa unettomuutta tai masennusta, joka johtuu runsaasta juomisesta, ellei sitten haluta vain mahdollistaa juomisen jatkuminen.)

Yksi hyvää työtä tekevä laitos on Minnesota-hoito, jonka sivuilta tuon tiedon voit lukea.

...tunnut tietävän paljon tästä sairaus-määritelmästä. Itse en paljoa siitä vielä tiedä, mutta yritän tässä saada vinkkejä ja ehkä sitä kautta vakuuttua itse siitä että alkoholismi on sairaus.
        Olet miettinyt tätä alkoholiasiaa paljon, sen huomaan, ja perustat mielipiteesi jollekin tiedolle varmastikin. Mistä sitä löytäisi?
        Etsisin puolueetonta tieteellistä faktaa, tai sitten tietoa siitä, ettei asiasta vielä ole varmuutta tai yksimielisyyttä.
        AA ei kelpaa tässä asiassa luotettavaksi tidonlähteeksi uskonnollisuutensa takia.
        Joten mihin luotettaviin tutkimuksiin tai tietolähteisiin sinä perustat mielipiteesi?
        Lukisin niistä mielelläni ja kenties vakuuttuisin laillasi tästä sairaus-asiasta.

• Joo.
        tietoa... kirjoitti:

...tunnut tietävän paljon tästä sairaus-määritelmästä. Itse en paljoa siitä vielä tiedä, mutta yritän tässä saada vinkkejä ja ehkä sitä kautta vakuuttua itse siitä että alkoholismi on sairaus.
        Olet miettinyt tätä alkoholiasiaa paljon, sen huomaan, ja perustat mielipiteesi jollekin tiedolle varmastikin. Mistä sitä löytäisi?
        Etsisin puolueetonta tieteellistä faktaa, tai sitten tietoa siitä, ettei asiasta vielä ole varmuutta tai yksimielisyyttä.
        AA ei kelpaa tässä asiassa luotettavaksi tidonlähteeksi uskonnollisuutensa takia.
        Joten mihin luotettaviin tutkimuksiin tai tietolähteisiin sinä perustat mielipiteesi?
        Lukisin niistä mielelläni ja kenties vakuuttuisin laillasi tästä sairaus-asiasta.

Ylistetty Minnesota-hoitolaitos on puhtaasti yksityisbisnes, ja kallis kuin mikä.
        He pyrkivät todistamaan vaikka hauen linnuksi, jotta saada maksavia asiakkaita, kun maksusitoumukset kunnilta ovat nykyään kiven takana.
        Ihmettelen vieläkin heidän täällä vilkkuneita iskulauseitaan, joista yksi alkoi "alkoholisti ei ole vastuussa juomisestaan..."

• Ovat
        tietoa... kirjoitti:

Vittumaisia ja tyhmiä ihmisiä, jotka ovat liittoutuneet maailmanlaajuiseksi verkostoksi
        aiheuttaakseen itselleen ja muille ihmisille mahdollisimman paljon kärsimystä. Pelkkää ilkeyttään
        ja vittumaisuuttaan he juovat ihmissuhteensa, työpaikkansa, asuntonsa ja..voi sitä ilkeyden määrää
        ..vielä itsensä hengiltäkin..

Tyydyttikö määritelmä..?

• ex-Jasu
        Ovat kirjoitti:

Vittumaisia ja tyhmiä ihmisiä, jotka ovat liittoutuneet maailmanlaajuiseksi verkostoksi
        aiheuttaakseen itselleen ja muille ihmisille mahdollisimman paljon kärsimystä. Pelkkää ilkeyttään
        ja vittumaisuuttaan he juovat ihmissuhteensa, työpaikkansa, asuntonsa ja..voi sitä ilkeyden määrää
        ..vielä itsensä hengiltäkin..

Tyydyttikö määritelmä..?

Tuo oli niin taitavasti laadittu näkemys, etten siihen voi mitään lisätä.
        Omassa sarkastisessa olemuksessani allekirjoitan tuon täysin.

• ex-Jasu
        tietoa... kirjoitti:

Enimmäkseen vallalla on käsitys, jonka mukaan alkoholismi johtuu lapsuuden traumoista, huonoista kotioloista tai -kasvatuksesta ja jopa lapsuusajan lemmikkieläimen kuolemasta. Eli mikä tahansa riittävän kaukainen syy kelpaa selitykseksi juomiselle, ettei juopon tarvitsisi etsiä syytä itsestään ja tästä hetkestä.

Oma lukunsa ovat sitten diagnoosit, joissa alkoholismin oireilla yritetään selittää juomista.
        Äskettäin oli TV1:n MOT-ohjelmassa osuva tarina kaverista, jota oli muistaakseni yhdeksään eri otteeseen hoidettu TAYS:in psykiatrisella osastolla erilaisista mielenterveyden ongelmista.
        Ja tottakai hänellä oli sitten myös sen mukainen lääkitys.
        Kun kaveri myöhemmin raitistui Minnesota-hoidossa, eli jätti alkoholin pois, katosivat KAIKKI hänen mielenterveys-ongelmansakin. Ja hän pääsi siten eroon myös turhista lääkkeistään.
        Nykyään sama kaveri toimii kyseisessä hoitopaikassa talouspomona.

Minnesota-hoidon kotisivuilta löytyy paljon tietoa alkoholismista ja sen hoidosta. Siellä oleva tieto ilman muuta järkyttää niitä, jotka haluavat vielä jatkaa juomista, sillä hoidon mukaan juominen on aina seurausta alkoholismi-sairaudesta. Juoppokaan ei siten voi juomistaan selitellä v-maisellä akalla tai työttömyydellään.

Minnesota-hoito järjestää myös info-tilaisuuksia, joissa saa rautaisannoksen tietoa alkoholismi-sairaudesta ja sen vaikutuksista juopon lähipiiriin.

Tottakai tietoa alkoholismista saa päivittäin eri lähteistä, ja pääosin se lähtee noista ylläolevista, ensin mainitsemistani "virheellisistä" lähtökohdista. Siksi tuo Minnesota-tietous antaakin hyvää vertailupohjaa.

Jos haet absoluuttista totuutta alkoholismista, epäilen ettei elämänkaaresi pituus anna siihen mahdollisuutta. Itse suhtaudun omaan tietooni totuutena yleisellä tasolla, eli aina löytyy niitä "poikkeuksia, jotka vahvistavat säännön".
        Fakta-tiedon lisäksi minulla on omat (ja useiden alkoholistien) kokemukset juomisesta, sekakäytöstä sekä raitistumisesta.

• Aina Holi
        Joo. kirjoitti:

Ylistetty Minnesota-hoitolaitos on puhtaasti yksityisbisnes, ja kallis kuin mikä.
        He pyrkivät todistamaan vaikka hauen linnuksi, jotta saada maksavia asiakkaita, kun maksusitoumukset kunnilta ovat nykyään kiven takana.
        Ihmettelen vieläkin heidän täällä vilkkuneita iskulauseitaan, joista yksi alkoi "alkoholisti ei ole vastuussa juomisestaan..."

Jos pidetään tuloksellista hoitoa rankkana ja kalliina. Alkoholistin elämä se vasta rankkaa onkin ja ajan kanssa onkin.

• tietoa...
        ex-Jasu kirjoitti:

Enimmäkseen vallalla on käsitys, jonka mukaan alkoholismi johtuu lapsuuden traumoista, huonoista kotioloista tai -kasvatuksesta ja jopa lapsuusajan lemmikkieläimen kuolemasta. Eli mikä tahansa riittävän kaukainen syy kelpaa selitykseksi juomiselle, ettei juopon tarvitsisi etsiä syytä itsestään ja tästä hetkestä.

Oma lukunsa ovat sitten diagnoosit, joissa alkoholismin oireilla yritetään selittää juomista.
        Äskettäin oli TV1:n MOT-ohjelmassa osuva tarina kaverista, jota oli muistaakseni yhdeksään eri otteeseen hoidettu TAYS:in psykiatrisella osastolla erilaisista mielenterveyden ongelmista.
        Ja tottakai hänellä oli sitten myös sen mukainen lääkitys.
        Kun kaveri myöhemmin raitistui Minnesota-hoidossa, eli jätti alkoholin pois, katosivat KAIKKI hänen mielenterveys-ongelmansakin. Ja hän pääsi siten eroon myös turhista lääkkeistään.
        Nykyään sama kaveri toimii kyseisessä hoitopaikassa talouspomona.

Minnesota-hoidon kotisivuilta löytyy paljon tietoa alkoholismista ja sen hoidosta. Siellä oleva tieto ilman muuta järkyttää niitä, jotka haluavat vielä jatkaa juomista, sillä hoidon mukaan juominen on aina seurausta alkoholismi-sairaudesta. Juoppokaan ei siten voi juomistaan selitellä v-maisellä akalla tai työttömyydellään.

Minnesota-hoito järjestää myös info-tilaisuuksia, joissa saa rautaisannoksen tietoa alkoholismi-sairaudesta ja sen vaikutuksista juopon lähipiiriin.

Tottakai tietoa alkoholismista saa päivittäin eri lähteistä, ja pääosin se lähtee noista ylläolevista, ensin mainitsemistani "virheellisistä" lähtökohdista. Siksi tuo Minnesota-tietous antaakin hyvää vertailupohjaa.

Jos haet absoluuttista totuutta alkoholismista, epäilen ettei elämänkaaresi pituus anna siihen mahdollisuutta. Itse suhtaudun omaan tietooni totuutena yleisellä tasolla, eli aina löytyy niitä "poikkeuksia, jotka vahvistavat säännön".
        Fakta-tiedon lisäksi minulla on omat (ja useiden alkoholistien) kokemukset juomisesta, sekakäytöstä sekä raitistumisesta.

Jos siis jätetään puolueettomuuden nimissä AA-tutkimus pois, ja pitäydytään vain ehdottomissa faktoissa ja niiden tutkimuksessa, niin mitä olisi tarjolla. Sinullakin oli jotain fakta tietoa. Tarkasteltaisiinko sitä? Olisin kiinnostunut?
        Kuulisin mielelläni kommenttisi mm. allaolevista arvioista.
        Itse pitäisin niitä tämänhetkisen alkoholitietämyksen pohjalta laadittuina, lähdeluettelot ovat myös niissä melko hyvät.
        Muitakin varmasti löytyy, mutta nämä löysin nopeasti:

http://www.tyoterveyskirjasto.fi/tyoterveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00196&p_haku=Alkoholiriippuvuus (alkoholismi)

http://fi.wikipedia.org/wiki/Alkoholismi

Näissä ei vielä puhuttu alkoholismista sairautena, sensijaan mainittiin että AA näkee a:n sairautena.
        Kysyisinkin kiinnostuneena, mikä muu taho juuri Suomessa näkee a:n sairautena? Mistä löytäisin lausunnnon tällaiselta taholta?

Voisitko kommentoida myös allaolevaa kirjoitusta:

http://www.a-klinikka.fi/tiimi/arkisto/2000/500/ideolo.htm

Ihan vaan selvennykseksi vielä; käsittelisin mielelläni perinpohjin kanssasi tätä aihetta, sillä sinä osaat myös olla asiallinen ja tekstisi on hyvää, sekä tunnut olevan perillä asioista myös itsetutkiskelun kautta.
        Itse olen mieluusti myös käsityksissäni väärässä kunhan mahd. uusi näkemykseni rakentuu vain tiedosta.
        Pohdittaisiin asiaa.

• sAAmari
        tietoa... kirjoitti:

tuskin on tarpeeksi tieteellinen ja puolueeton lähde - eihän hän voi olla puolueeton, kun hänellä kerran on selkeä näkemys siitä, että alkoholismi on sairaus (esim. http://therapiafennica.fi/wiki/index.php?title=Alkoholi#Alkoholismi). "Puolueeton" voi olla vain, jos on kanssasi samaa mieltä. Suomesta on kuitenkin aika vaikea löytää kovempia nimiä kuin Kalervo Kiianmaa tai Mikko Salaspuro. Ja Jenkeistähän ei tule luotettavaa tieto - poikkeuksena tietysti Stanton Peele, joka muutama vuosi sitten vieraili Suomessakin.

• tietoa...
        sAAmari kirjoitti:

tuskin on tarpeeksi tieteellinen ja puolueeton lähde - eihän hän voi olla puolueeton, kun hänellä kerran on selkeä näkemys siitä, että alkoholismi on sairaus (esim. http://therapiafennica.fi/wiki/index.php?title=Alkoholi#Alkoholismi). "Puolueeton" voi olla vain, jos on kanssasi samaa mieltä. Suomesta on kuitenkin aika vaikea löytää kovempia nimiä kuin Kalervo Kiianmaa tai Mikko Salaspuro. Ja Jenkeistähän ei tule luotettavaa tieto - poikkeuksena tietysti Stanton Peele, joka muutama vuosi sitten vieraili Suomessakin.

Vaikka oletkin lähes vihamielinen, niin kiitos vastauksesta. Linkki oli hyvä. Hyvää tietoa ja puolueetontakin.
        Mutta hyvä Saamari, jokin tässä mättää.
        Arvelisin että se voi olla se seikka että...
        tai sanonkin näin: vaikuttaisiko AA-laisuutesi kykyysi tulkita tuota tekstiä. Ehkä sivuseikka tämä, mutta tuli mieleeni. Jotta tietäisin missä mennään kanssasi, haluaisin, kaikella ystävyydellä, tietää uskotko Jumalaan ja mahd. luomisoppiin? Älä suutu, en halua loukata. Tehtäisiin vain perusasiat selviksi. Tämä selventäisi asetelmaa.
        Mielestäni tuossa päihdelääketieteellisessä arviossa ei puhuta alkoholismista primäärinä sairautena kertaakaan.
        Tautiluokitusta käytetään, osana kokonaiskuvan selvennyksessä, se on totta.
        Mutta mielestäni ainakaan AA-lainen sairauskäsitys ei vastaa tuota lausuntoa. Kiitos vielä linkistä.
        Yksi asia voi tietty selittää kaiken, tuli mieleeni: onko siis riippuvuus sama asia kuin sairaus sinun käsitteistössäsi?
        Eipä muuta tällä kertaa.

• sAAmari
        tietoa... kirjoitti:

Vaikka oletkin lähes vihamielinen, niin kiitos vastauksesta. Linkki oli hyvä. Hyvää tietoa ja puolueetontakin.
        Mutta hyvä Saamari, jokin tässä mättää.
        Arvelisin että se voi olla se seikka että...
        tai sanonkin näin: vaikuttaisiko AA-laisuutesi kykyysi tulkita tuota tekstiä. Ehkä sivuseikka tämä, mutta tuli mieleeni. Jotta tietäisin missä mennään kanssasi, haluaisin, kaikella ystävyydellä, tietää uskotko Jumalaan ja mahd. luomisoppiin? Älä suutu, en halua loukata. Tehtäisiin vain perusasiat selviksi. Tämä selventäisi asetelmaa.
        Mielestäni tuossa päihdelääketieteellisessä arviossa ei puhuta alkoholismista primäärinä sairautena kertaakaan.
        Tautiluokitusta käytetään, osana kokonaiskuvan selvennyksessä, se on totta.
        Mutta mielestäni ainakaan AA-lainen sairauskäsitys ei vastaa tuota lausuntoa. Kiitos vielä linkistä.
        Yksi asia voi tietty selittää kaiken, tuli mieleeni: onko siis riippuvuus sama asia kuin sairaus sinun käsitteistössäsi?
        Eipä muuta tällä kertaa.

olen paljon muutakin kuin AA:lainen. En tiedä mihin pyrit, mutta vakaumuksellani tai AA:laisuudellani ei ole yhtään mitään tekemistä sen kanssa, mitä antamissani linkeissä (ks. profiilini) on todettu alkoholiriippuvuudesta, jota kansankielellä myös alkoholiksi kutsutaan. En ole kirjoittanut tässä yhteydessä AA:laisena, ei ole viitannut sanallakaan AA:laiseen sairauskäsitykseen... Ehkä lukisit viestini ennakkoluulottomasti, jos kirjoittaisin rekisteröitymättömänä eri nimimerkillä, mutta silloin kyse on sinun ongelmastasi, ei minun.

Mitä jos keskusteltaisiin varsinaisesta aiheesta eikä minun (virtuaali-)persoonastani?

• tietoa...
        sAAmari kirjoitti:

olen paljon muutakin kuin AA:lainen. En tiedä mihin pyrit, mutta vakaumuksellani tai AA:laisuudellani ei ole yhtään mitään tekemistä sen kanssa, mitä antamissani linkeissä (ks. profiilini) on todettu alkoholiriippuvuudesta, jota kansankielellä myös alkoholiksi kutsutaan. En ole kirjoittanut tässä yhteydessä AA:laisena, ei ole viitannut sanallakaan AA:laiseen sairauskäsitykseen... Ehkä lukisit viestini ennakkoluulottomasti, jos kirjoittaisin rekisteröitymättömänä eri nimimerkillä, mutta silloin kyse on sinun ongelmastasi, ei minun.

Mitä jos keskusteltaisiin varsinaisesta aiheesta eikä minun (virtuaali-)persoonastani?

Hienoa. On selvää että tässä aiheessa aivan ratkaisevaa roolia, toipumisen ollessa pitemmällä, näyttelee ihmisen henkilökohtainen maailmankatsomus. Kai olemme tästä samaa mieltä? Kieltäydyt kertomasta omaasi.
        Sitten en tiedä varmuudella miltä pohjalta asiaa tarkastelet.
        Itse pyrin vain tiedon saamiseen, ja jonkinlaiseen luotettavaan kokonaisnäkemykseen päihdeasiasta juuri tuon sairausmääritelmän osalta. Asioista on vaikeaa kysellä ja puhua suoraan, ilman että joku aina loukkantuu.
        Myönnän olevani hieman ennakkoluuloinen silloin kun hengellinen liike jakaa infoa terveysasioissa. Mutta ei nyt jumituta vain siihen, vaan...
        Kyse oli kai käsityksestäsi alkoholismista sairautena ja esitit päihdelääketieteellisen lausunnon tukemaan sairaus-määritelmää.
        Mielestäni se ei tue sitä lainkaan, vaan päinvastoin esittää a:n monista tekijöistä juontuvana riippuvuutena.
        Miksi mielestäsi on toisin?
        Ja vielä, ystävyydellä, kertoisit nyt millainen on oma suhteesi Jumalaan ja ehkä myös tähän luomisoppiin. Vai etkö pidä tätä seikkaa tärkeänä, nyt kun tarkoitus olisi pohtia aihetta rehellisesti?
        Edellä mainittu lausunto siis tukee nähdäkseni vain sitä, että alkoholismi ei ole primääri sairaus vaan monimutkainen riippuvuus, josta ei vielä tiedetä tarpeeksi.
        Mihin tietoon siis varsinaisesti perustat omat näkemyksesi alkoholismista sairautena?
        Kiitos asiallisesta vastauksestasi muuten.

• sAAmari
        tietoa... kirjoitti:

Hienoa. On selvää että tässä aiheessa aivan ratkaisevaa roolia, toipumisen ollessa pitemmällä, näyttelee ihmisen henkilökohtainen maailmankatsomus. Kai olemme tästä samaa mieltä? Kieltäydyt kertomasta omaasi.
        Sitten en tiedä varmuudella miltä pohjalta asiaa tarkastelet.
        Itse pyrin vain tiedon saamiseen, ja jonkinlaiseen luotettavaan kokonaisnäkemykseen päihdeasiasta juuri tuon sairausmääritelmän osalta. Asioista on vaikeaa kysellä ja puhua suoraan, ilman että joku aina loukkantuu.
        Myönnän olevani hieman ennakkoluuloinen silloin kun hengellinen liike jakaa infoa terveysasioissa. Mutta ei nyt jumituta vain siihen, vaan...
        Kyse oli kai käsityksestäsi alkoholismista sairautena ja esitit päihdelääketieteellisen lausunnon tukemaan sairaus-määritelmää.
        Mielestäni se ei tue sitä lainkaan, vaan päinvastoin esittää a:n monista tekijöistä juontuvana riippuvuutena.
        Miksi mielestäsi on toisin?
        Ja vielä, ystävyydellä, kertoisit nyt millainen on oma suhteesi Jumalaan ja ehkä myös tähän luomisoppiin. Vai etkö pidä tätä seikkaa tärkeänä, nyt kun tarkoitus olisi pohtia aihetta rehellisesti?
        Edellä mainittu lausunto siis tukee nähdäkseni vain sitä, että alkoholismi ei ole primääri sairaus vaan monimutkainen riippuvuus, josta ei vielä tiedetä tarpeeksi.
        Mihin tietoon siis varsinaisesti perustat omat näkemyksesi alkoholismista sairautena?
        Kiitos asiallisesta vastauksestasi muuten.

"Myönnän olevani hieman ennakkoluuloinen silloin kun hengellinen liike jakaa infoa terveysasioissa."

En ole nähnyt tässä ketjussa hengellisen liikkeen jakavan mitään tietoa.

No further comments.

• tietoa...
        sAAmari kirjoitti:

"Myönnän olevani hieman ennakkoluuloinen silloin kun hengellinen liike jakaa infoa terveysasioissa."

En ole nähnyt tässä ketjussa hengellisen liikkeen jakavan mitään tietoa.

No further comments.

Huomaatkos nyt, hyvä Saamari; et ole rehellinen, olet salakavala.
        Ollaan nyt hetki vakavissaan ja mietitään onko hengellinen liike jakamassa terveysinfoa tässä ketjussa?
        Kyse on kuitenkin vakavasta asiasta ja esiinnyt hyvin korkein äänenpainoin tässäkin ketjussa juuri lääketieteellisenä "asiantuntijana", esittäen väitteidesi tueksi täysin väärin(tarkoiuksella?) tulkittuja oikeita päihdelääketieteellisiä lausuntoja, tai ainakin yhden tähän mennessä.
        Et kerro oikeita motiivejasi, mutta olet AA-liikkeen jäsen, ja nähdäkseni hyvin aktiivinen, ja AA-liike taas on hengellinen liike.
        Mitä siis pelleilet?
        Olisin mielelläni keskustellut kanssasi lisää aiheesta ja nimenomaan siitä, mistä hankit tietosi, kun kerran esiinnyt tietäjänä.
        Kyllä näin vakavassa asiassa täytyy mielipiteiden ja esitettyjen "tietojen" perustua luotettaviin oikein tulkittuihin lausuntoihin ja tutkimuksiin, ja jos ei tietoa ole sekin täytyy myöntää. Itse en tiedä paljoakaan vielä, ja sinäkin vetäydyt kun aletaan puhua asiasta.
        Ymmärrän kyllä syyn tuohon ja pyydän anteeksi jos loukkasin. Olisi ollut mukava jatkaa, olet yksi palstan hyvistä kirjoittajista ja siksi juuri toivoin voivani pohtia asioita kanssasi.
        Käsitykseni muuttui hieman. Hyvää raitista jatkoa.

• ex- raitis

"Kun Suomessakin on kuitenkin paljon ihmisiä, jotka ovat toipuneet alkoholismistaan jopa niin hyvin, että kykenevät elämään normaalia elämää ilman alkoholia tai kuiva-humalaa, ja ilman että alkoholi pyörittää heidän mieltään päivittäin.
        Kysyisin, että millä tavoin tuota kaaviotasi pitää palata taaksepäin, että selviää mitä heille silloin on tapahtunut."

---

En tiedä mitä tarkoitat kaaviolla. Ei minun tekstissäni ollut mitään kaaviota, ainoastaan mielipide. Nimim. Kallen viestiä voi pitää kaaviona. :-)

---

-"Mielestäni asia on niin että alkoholismi ei ole sairaus, mutta alkoholismi voi sairastuttaa ihmisen. Alkoholismi on silloinkin vain syy sairastumiseen, ei itse sairaus."-

Ovatko he ensin parantuneet sairaudestaan, että pääsivät sitten eroon alkoholismistaan, että voivat sitten lopettaa juomisen?
        Päteekö mielestäsi sama kaava muidenkin sairauksien hoitoon, esim skitsofrenian parantamiseen?"

---

Öööö... siis ajatukseni ei tietystikään päde skitsofrenian kohdalla sillä näkemyksieni mukaan skitsofrenia on sairaus ja alkoholismi ei.

Alkoholismi ei ole sairaus mutta se voi sairastuttaa ihmisen; alkoholismi on opitun ja yleensä itse valitun (tähän itse-valittu- kategoriaan en laske ihmisiä jotka on opetettu jo lapsena dokaamaan) tavan aiheuttama fyysinen ja psyykkinen riippuvuus, joka jatkuessaan voi sairastuttaa ihmisen esim. maksakirroosiin, munuais ja haimasairauksiin, lukuisiin muihin sairauksiin mukaanluettuna psyykkiset sairaudet.

---

"Nimittäin jos kysyt keneltä tahansa juovalta alkoholistilta, niin hän varmasti kieltää olevansa sairas.
        Juova alkoholisti kieltää oman tilansa viimeisen asti, ja hänelle on päivän selvää, että hän pystyy lopettamaan juomisensa kunhan vain olosuhteet sen sallisivat."

---

Ääh. Yleistyksiä plääh. Miksi kaikki alkoholistit aina niputetaan samaan nippuun? Alkoholismin yhteydessä on olemassa paljon hokemia joita on hoettu vuosikaudet kuin mantraa jolloin niistä on tullut yleisiä "totuuksia" joita ei enää osata kyseenalaistaa. Yksi tällainen mantra on juuri tämä "alkoholistit kieltävät ongelmansa". Ei ole mitenkään sääntö että esim. kaikki alkoholistit kieltävät viimeiseen asti juomisongelmansa. Monet tiedostavat sen jo varhaisessa vaiheessa.

"Nimittäin jos kysyt keneltä tahansa juovalta alkoholistilta, niin hän varmasti kieltää olevansa sairas..."

Höpönlöpön. Läheskään kaikki alkoholistit eivät kiellä olevansa sairaita - monet alkoholistit selkeästi tykkäävät olla "sairaita" koska silloin he ovat vähän paremmassa turvassa syyllistämiseltä. Eihän sairaita saa syyttää sairaudestaan. ;-)

Jos sinä tunnet noin paljon alkkiksia jotka kieltävät olevansa sairaita niin sehän kuulostaa aika terveeltä oikeastaan minun korvaani. Hehän ottavat silloin itse vastuun juomisestaan eivätkä etsi juomiselleen tekosyitä mistään sairaudesta. Eivät mene sairauden taakse piiloon vastuutaan.

"Yleisin virhearvio joka alkoholismin hoidossa on aina tehty, onkin tuo ajatus, että juoppo toimisi rationaalisesti."

Kuka mitä hä? Kuka niin sanoi ja missä?

• Pipiläinen

Jatkuvasti. Jatkuvasti. Jatkuvasti jaksaa täällä joku silloin tällöin jankuttaa, että kun alkoholismi sairaudeksi määritellään, SIINÄ OTETAAN VASTUU POIS ITSE JEPELTÄ, joka siis pääseepipinä toisten paijattavaksi.

Voi pyhäsylvi pyhäsylvi pyhäsylvi, kun mua tää pattiin ottaa. Että pitääkin näitä yksinkertaisuuksia sortua edes lukemaan, minö typerys.

Niin typerää, ettei viitsi edes selittää mitään. Sen vain sanon, että kun meikämanne sai tuon sairausdiagnoosin, se PITI ITSE TODEKSI VAHVISTAA ja ITSE OMAKSI TOHTORIKSEEN ALKAA.

Muuten, WHO sen 1984 sairaudeksi määritteli.

• tietoa...

Miten löytyisi? WHO:n sivuilta ei löytynyt tietoa tuosta lausunnosta. Ketkä henkilöt antoivat. Olen etsinyt tietoa lausunnosta, kenties tiedät miten löydän sen kokonaisuudessaan netistä. Vinkkejä?

• eräs..
        tietoa... kirjoitti:

Miten löytyisi? WHO:n sivuilta ei löytynyt tietoa tuosta lausunnosta. Ketkä henkilöt antoivat. Olen etsinyt tietoa lausunnosta, kenties tiedät miten löydän sen kokonaisuudessaan netistä. Vinkkejä?

Määritelmä. Tällä kertaa Amerikan lääkäriliitto.
        Luokitus ICD10 kuulemma..
        Vaikka turhaan näitä tänne pistää, on ihmisiä jotka
        ovat päättäneet että ainoastaan heidän ajatuksensa ovat varteenotettavia..juovat alkoholistit muiden mukana..:)

* National Council on Alcoholism and Drug Dependence ja America Society of Medicine antoi 23-miehiselle eri tieteenalojen harjoittajista koostuneelle komitealle tehtävän määritellä alkoholismi.
        Tulos julkaistiin arvossa pidetyn lääketieteellisen aikakauslehden elokuun numerossa vuonna 1992 erikoisraportissa, jonka allekirjoittajina olivat Robert K. Morse ja Daniel K. Flavin. Määritelmä kuuluu näin: ”Alkoholismi on primäärinen, krooninen sairaus jonka kehitykseen ja oireisiin vaikuttavat geneettiset, psykososiaaliset ja ympäristölliset tekijät. Sairaus etenee usein asteittain ja johtaa kuolemaan. Siihen kuuluu luonteenomaisesti juomisen hallinnan menettäminen, ajatusten keskittyminen päihteeseen alkoholin haitallisista vaikutuksista huolimatta sekä häiriintynyt ajattelukyky, lähinnä tilan kieltäminen. Jokainen näistä oireista voi olla jatkuva tai ajoittainen”. Amerikkalainen alkoholilääkäri, tri Jellinek on määritellyt alkoholismin yksinkertaisesti ja selkeästi: Alkoholin käyttö (juominen) on alkoholistista silloin, kun se haittaa jonkun toisen ihmisen (läheisen/työtoverin) elämää.*

• tietoa...
        eräs.. kirjoitti:

Määritelmä. Tällä kertaa Amerikan lääkäriliitto.
        Luokitus ICD10 kuulemma..
        Vaikka turhaan näitä tänne pistää, on ihmisiä jotka
        ovat päättäneet että ainoastaan heidän ajatuksensa ovat varteenotettavia..juovat alkoholistit muiden mukana..:)

* National Council on Alcoholism and Drug Dependence ja America Society of Medicine antoi 23-miehiselle eri tieteenalojen harjoittajista koostuneelle komitealle tehtävän määritellä alkoholismi.
        Tulos julkaistiin arvossa pidetyn lääketieteellisen aikakauslehden elokuun numerossa vuonna 1992 erikoisraportissa, jonka allekirjoittajina olivat Robert K. Morse ja Daniel K. Flavin. Määritelmä kuuluu näin: ”Alkoholismi on primäärinen, krooninen sairaus jonka kehitykseen ja oireisiin vaikuttavat geneettiset, psykososiaaliset ja ympäristölliset tekijät. Sairaus etenee usein asteittain ja johtaa kuolemaan. Siihen kuuluu luonteenomaisesti juomisen hallinnan menettäminen, ajatusten keskittyminen päihteeseen alkoholin haitallisista vaikutuksista huolimatta sekä häiriintynyt ajattelukyky, lähinnä tilan kieltäminen. Jokainen näistä oireista voi olla jatkuva tai ajoittainen”. Amerikkalainen alkoholilääkäri, tri Jellinek on määritellyt alkoholismin yksinkertaisesti ja selkeästi: Alkoholin käyttö (juominen) on alkoholistista silloin, kun se haittaa jonkun toisen ihmisen (läheisen/työtoverin) elämää.*

...tämä alkoholilääkäri Jellinek teki määritelmänsä, minä vuonna? Amerikan lääkäriliitto sekä WHO perustavat lausuntonsa edelleen pitkälti Jellinekin alkuperäistutkimukseen ja sen henkeen. Amerikan lääkäriliittoja on keskusteluissa vilahtanut ainakin kaksi. Kumpaa tarkoitat?

Entä millainen oli tutkimus johon määritelmä perustuu, kuka tai ketkä olivat tutkittava ihmisryhmä? Varmasti sinulla on tietoa myös tuosta ICD 10 tautiluokituksesta?
        Vinkkejä?

• Kummallisesta..
        tietoa... kirjoitti:

...tämä alkoholilääkäri Jellinek teki määritelmänsä, minä vuonna? Amerikan lääkäriliitto sekä WHO perustavat lausuntonsa edelleen pitkälti Jellinekin alkuperäistutkimukseen ja sen henkeen. Amerikan lääkäriliittoja on keskusteluissa vilahtanut ainakin kaksi. Kumpaa tarkoitat?

Entä millainen oli tutkimus johon määritelmä perustuu, kuka tai ketkä olivat tutkittava ihmisryhmä? Varmasti sinulla on tietoa myös tuosta ICD 10 tautiluokituksesta?
        Vinkkejä?

Ja sinänsä käsittämättömästä syystä, Dr Jellinek
        ja Amerikan lääkäriliitto (..ot?); ovat jättäneet
        minut täysin aiheetta pois niiden tahojen postitus-
        listalta, joille he katsovat olevansa säännöllisessä raportointivelvollisuudessa..

Merkillisiä pikkusieluja..

En voi täten auttaa sinua selvittämään tutkimuksessa käytettyjä menetelmiä, muuten kuin linkittämällä tähän Järvenpään sosiaalisairaalan yhteystiedot, eläen toivossa että Dr Jellinek ja
        Amerikan lääkäriliitto (..ot?) ovat hoitaneet heidän suhteensa raportoinnin täsmällisemmin..

http://www.sosiaalisairaala.fi/index.php?id=1

:)

• tietoa...
        Kummallisesta.. kirjoitti:

Ja sinänsä käsittämättömästä syystä, Dr Jellinek
        ja Amerikan lääkäriliitto (..ot?); ovat jättäneet
        minut täysin aiheetta pois niiden tahojen postitus-
        listalta, joille he katsovat olevansa säännöllisessä raportointivelvollisuudessa..

Merkillisiä pikkusieluja..

En voi täten auttaa sinua selvittämään tutkimuksessa käytettyjä menetelmiä, muuten kuin linkittämällä tähän Järvenpään sosiaalisairaalan yhteystiedot, eläen toivossa että Dr Jellinek ja
        Amerikan lääkäriliitto (..ot?) ovat hoitaneet heidän suhteensa raportoinnin täsmällisemmin..

http://www.sosiaalisairaala.fi/index.php?id=1

:)

Hieman sekava oli tuo vastaus, oletin vain että tiedät mistä puhut. Varmaan tiedätkin mutta...

Näyttää hyvältä nuo Järvenpään sos. sairaalan palvelut. Nähdäkseni siellä lähdetään siitä että alkoholismi on jotain muuta kuin AA-laisen käsityksen mukainen primääri sairaus.

Jellinek muuten perusti tutkimuksen kyselyyn, joka tehtiin valikoidulle ryhmälle AA-liikkeen jäseniä. Tutkimuksen toteuttivat ja rahoittivat mm. ensimmäinen naispuolinen AA-jäsen Marty Mann.
        Pitäneekö paikkansa?
        Vuonna 1960 amerikkalainen yhteiskunta sekä yleinen tietämys ja asennoituminen juuri a:n olivat kuitenkin varmasti eritasolla kuin tänään.
        Itse en pitäisi tuota J:n tutkimusta enää nykyään kovin arvokkaana. Aikanaan se sitä ehkä oli, pioneerityötä tavallaan, ja mistäpä muualta olisi helpommin saanut mielipiteitä a:sta kuin AA-sta, alkoholisteilta.

Tällaisen kirjoituksen löysin myös A-klinikka säätiön sivulta. Kommentteja?

http://www.a-klinikka.fi/tiimi/arkisto/505/50_lonnqvist.html

Kiitos vastauksesta, tuosta sos. sair. linkistä.

• ALH LÄH.

Sitäkö että läheinen on syy jonkin alkoholisoitumiseen?! Ei ole- asiasta tietämätön.
      Haloo!! Onko sinun syy kun isäsi sairastui flunssaan?
      Suomi on vapaa maa ajatella.. pidä mielipiteesi!

• sAAmari

Alkaisi ilmeisesti olla aika poistua taas kanavalta, kun samat aiheet toistuvat noin viidettäkymmenettä kertaa.

No, profiilistani löytyy nyt joitakin linkkejä liittyen aiheeseen. En jaksa kirjoittaa samoja asioita uudestaan ja uudestaan. Olen itse aikoinani saanut sairauslomaa diagnoosilla F10.2. alkoholiriippuvuusoireyhtymä, joten ainakin se lääkäri ja Kela pitivät alkoholiriippuvuutta sairautena.

Linkkien lisäksi mainostan vielä kerran teosta Päihdelääketiede, löytyy kirjastosta.

• raitistunut

yhteiskuntamme kummallisuuksia. Jos joku on juopotilla ja ei kykene työhön menemään, ei pitäisi 'saikkua' antaa vaan kalossin kuva persuksiin.

Vitsiltä kuulostaa hakea tukea mielipiteelleen joltakin Kelalta. Siinä vasta virasto, jonka päätökset ja lain tulkinnat ovat ihan sieltä.

Sellaiselta lääkäriltä valtuudet pois joka sairauslomaa ryyppäämisen takia antaa. Itsekin varmaan juoppo ja pillerin syöjä.

• oli ..
        raitistunut kirjoitti:

yhteiskuntamme kummallisuuksia. Jos joku on juopotilla ja ei kykene työhön menemään, ei pitäisi 'saikkua' antaa vaan kalossin kuva persuksiin.

Vitsiltä kuulostaa hakea tukea mielipiteelleen joltakin Kelalta. Siinä vasta virasto, jonka päätökset ja lain tulkinnat ovat ihan sieltä.

Sellaiselta lääkäriltä valtuudet pois joka sairauslomaa ryyppäämisen takia antaa. Itsekin varmaan juoppo ja pillerin syöjä.

Raitistunut..raitistunut mistä..

*Sellaiselta lääkäriltä valtuudet pois joka sairauslomaa ryyppäämisen takia antaa. Itsekin varmaan juoppo ja pillerin syöjä.**

• suotta..

Perusvika täällä on kai käsitteiden erilaisuus.
        Vaikkakin käytetään samoja sanoja, on itsekunkin ymmärtämä sisältö aivan erilainen.
        Joku puhuu vuosia kestäneestä pakkomielteisestä
        alkoholismista ja siitä raitistumisesta. Toinen on
        on ollut kohtuukäyttäjälipittelijä ja lopettanut
        senkin vähän käytön.

Molemmat sanovat raitistuneensa ja voiko sen sanomisen kieltää kummaltakaan. Varmaa on vain se että nämä puhuvat kahdesta aivan eri asiasta ja yleensä sitä toisen näkökulmaa ei noteerata mitenkaan. Ja vielä jos elämän ainut sisältö on
        tämä suurenmoinen kyky olla tekemättä jotain, juomatta, sitä kiivaammin sitä puolustetaan..

Eriasia kokonaan on nämä joille alkoholismista keskustelussa ei sinällään ole mitään varsinaista
        tarkoitusta eikä ajatusta..he ovat pätemässä,
        ja nostamassa itsetuntoaan..sillä tuskin on itse asian kanssa mitään tekemistä..

• sAAmari
        raitistunut kirjoitti:

ja papukaijamerkki erinomaisesta sisälukutaidosta! En tiedä mitä tarkoittaa olla juopotilla, mutta en tietääkseni missään kohtaa sanonut menneeni lääkäriin juovuksissa. Juopumus/päihtymys ei oikeuta palkalliseen sairauslomaan, vaikka sillekin on diagnoosinsa (luultavasti se menisi luokkaan F10.0 akuutti päihtymystila).

Googleta sanoilla "hoitoon ohjaus", niin saat lisätietoa päihteisiin suhtautumisesta työpaikoilla.

• ex- raitis

"Alkaisi ilmeisesti olla aika poistua taas kanavalta, kun samat aiheet toistuvat noin viidettäkymmenettä kertaa...En jaksa kirjoittaa samoja asioita uudestaan ja uudestaan. "

Nnnoh kukaanhan ei tietysti sua siihen pakota. Kukaan ei pakota vastaamaan aiheisiin jotka kyllästyttää. Kukaan ei myöskään kiellä keksimästä itse uusia mielenkiintoisia aiheita mikäli muiden aloittamat aiheet kyllästyttää. Olen uusi palstalainen enkä niistä aiemmista viidestäkymmenestä samaa aihetta käsittelevästä viestistä tiedä muuta kuin tuon yhden jota siis jatkoin tähän. Eikaip tässä voi olla kuin pahoillaan jos se häiritsee sinua.

"Olen itse aikoinani saanut sairauslomaa diagnoosilla F10.2. alkoholiriippuvuusoireyhtymä, joten ainakin se lääkäri ja Kela pitivät alkoholiriippuvuutta sairautena.

Linkkien lisäksi mainostan vielä kerran teosta Päihdelääketiede, löytyy kirjastosta."

Niin sehän ei ole ainakaan minulle epäselvää että alkoholismi nykylääketieteessä määritellään kyllä sairaudeksi. Siitä ei ollut kysymys.

Ei ole kauan siitä kun homoseksuaalisuus määriteltiin sairaudeksi. Näin ei ole enää (se poistettiin sairausluokituksesta vasta vuonna 1981!). Ajat muuttuu, asiat muuttuu. Ja asiat muuttuvat nimenomaan niiden ihmisten ansiosta, jotka osaavat kyseenalaistaa oman aikansa yleisiä totuuksia, eivätkä kuvittele että tämän hetken totuudet ovat se lopullinen ainoa oikea totuus. Se, että vaikka nyt sitten alkoholismi on tällä hetkellä määritelty sairaudeksi ihan oikein lääketieteen kirjoihin mustaa valkoiselle painettuna, ei tarkoita sitä että se oikeasti on sairaus. Loppujenlopuksi tämänkaltaiset "totuudet" ovat aina vain pelkkiä enemmistön mielipiteitä, tai pienen mariginaalisen mutta vaikutusvaltaisen ihmisryhmän mielipiteitä jotka suuri massa on hyväksynyt, ei sen enempää.

JA meillä ihmisillä on taipumus uskoa vain niitä yleisiä totuuksia, jotka palvelevat meidän omia tarkoitusperiämme, ja kyseenalaistaa ne totuudet jotka taas eivät palvele omia tarkoitusperiämme. Veikkaanpa että tältäkin palstalta löytyy JOKUNEN juova heterojeppe, joka pitää kyllä alkoholismia sairautena koska niin perkele sanotaan lääkärikirjassa!, mutta toisaalta pitää homoseksuaalisuutta sairautena välittämättä vähääkään siitä mitä siellä lääkärikirjassa siitä asiasta sanotaan. Näin se menee; ihmiset uskovat tasan sitä mitä haluavat - tämä pätee myös lääketieteen professoreihin, he ovat ihmisiä myöskin joita ohjaavat heidän omat sekä tiedostetut että tiedostamattomat tarkoitusperänsä.

Mitä tästä opimme? Se ihan oikea totuus ei löydykään sieltä lääkärikirjasta. Se ei löydy myöskään siltä Kalervo Kiianmaalta sen enempää kuin Mikko Salaspuroltakaan olivat ne sitten kuinka kovia nimiä tahansa. Vaikka olisi mikä lääketieteen tohtori tahansa, ei merkitse sitä että tietää edes omasta alastaan kaiken tai edes että omaa absoluuttisen totuuden itse tutkimastaan alasta. (Lääketieteen tohtoreillakn on muuten ollut ennenkin mielenkiintoisehkoja näkökulmia kaikenlaisesta taivaan ja maan väliltä. Yksi hyvä esimerkki on vaikkapa lääketieteen tohtori Rauni- Leena Luukanen- Kilde... tai noh mistäs me tiedetään onko niitä ufoja oikeasti olemassa ;-P)

Mihin me voimme siis luottaa jos edes lääketieteen professorit tai jotkut muut kovat nimet eivät tiedäkään totuutta?

Ihmisen elämän tärkeimmät totuudet löytyvät ihmisen sisältä, ei ulkoa. Eikä sitä voi löytää ilman REHELLISYYTTÄ, brutaalia, armotonta, tinkimätöntä rehellisyyttä.

Jos sinä, ollessasi täysin rehellinen itsellesi, löydät sisältäsi sellaisen totuuden, että alkoholismi on sairaus ja sen sairauden vuoksi alkoholistit juovat, (eikä kyse ole siis siitä että itse valittu juominen on aiheuttanut alkoholisteille fyysisen ja psyykkisen riippuvuuden ja sitä kautta sairauksia) niin sillon se on sinun totuutesi. Ja saa olla.

Minun totuuteni on se, että alkoholismi ei ole sairaus, vaan opittu, itse valittu tapa (tosin tästä "itse valittu"- kategoriasta jätän pois ne alkoholistit jotka on opetettu aikuisten tomesta juomaan jo kymmenvuotiaina), joka jatkuessaan aiheuttaa vakavia ongelmia kuten fyysistä ja psyykkistä riippuvuutta, sekä fyysisiä sairauksia ja myös tunne- elämän/psyyken sairauksia vaikuttaessaan aivojen kemioihin.

• tietoa...
        ex- raitis kirjoitti:

"Alkaisi ilmeisesti olla aika poistua taas kanavalta, kun samat aiheet toistuvat noin viidettäkymmenettä kertaa...En jaksa kirjoittaa samoja asioita uudestaan ja uudestaan. "

Nnnoh kukaanhan ei tietysti sua siihen pakota. Kukaan ei pakota vastaamaan aiheisiin jotka kyllästyttää. Kukaan ei myöskään kiellä keksimästä itse uusia mielenkiintoisia aiheita mikäli muiden aloittamat aiheet kyllästyttää. Olen uusi palstalainen enkä niistä aiemmista viidestäkymmenestä samaa aihetta käsittelevästä viestistä tiedä muuta kuin tuon yhden jota siis jatkoin tähän. Eikaip tässä voi olla kuin pahoillaan jos se häiritsee sinua.

"Olen itse aikoinani saanut sairauslomaa diagnoosilla F10.2. alkoholiriippuvuusoireyhtymä, joten ainakin se lääkäri ja Kela pitivät alkoholiriippuvuutta sairautena.

Linkkien lisäksi mainostan vielä kerran teosta Päihdelääketiede, löytyy kirjastosta."

Niin sehän ei ole ainakaan minulle epäselvää että alkoholismi nykylääketieteessä määritellään kyllä sairaudeksi. Siitä ei ollut kysymys.

Ei ole kauan siitä kun homoseksuaalisuus määriteltiin sairaudeksi. Näin ei ole enää (se poistettiin sairausluokituksesta vasta vuonna 1981!). Ajat muuttuu, asiat muuttuu. Ja asiat muuttuvat nimenomaan niiden ihmisten ansiosta, jotka osaavat kyseenalaistaa oman aikansa yleisiä totuuksia, eivätkä kuvittele että tämän hetken totuudet ovat se lopullinen ainoa oikea totuus. Se, että vaikka nyt sitten alkoholismi on tällä hetkellä määritelty sairaudeksi ihan oikein lääketieteen kirjoihin mustaa valkoiselle painettuna, ei tarkoita sitä että se oikeasti on sairaus. Loppujenlopuksi tämänkaltaiset "totuudet" ovat aina vain pelkkiä enemmistön mielipiteitä, tai pienen mariginaalisen mutta vaikutusvaltaisen ihmisryhmän mielipiteitä jotka suuri massa on hyväksynyt, ei sen enempää.

JA meillä ihmisillä on taipumus uskoa vain niitä yleisiä totuuksia, jotka palvelevat meidän omia tarkoitusperiämme, ja kyseenalaistaa ne totuudet jotka taas eivät palvele omia tarkoitusperiämme. Veikkaanpa että tältäkin palstalta löytyy JOKUNEN juova heterojeppe, joka pitää kyllä alkoholismia sairautena koska niin perkele sanotaan lääkärikirjassa!, mutta toisaalta pitää homoseksuaalisuutta sairautena välittämättä vähääkään siitä mitä siellä lääkärikirjassa siitä asiasta sanotaan. Näin se menee; ihmiset uskovat tasan sitä mitä haluavat - tämä pätee myös lääketieteen professoreihin, he ovat ihmisiä myöskin joita ohjaavat heidän omat sekä tiedostetut että tiedostamattomat tarkoitusperänsä.

Mitä tästä opimme? Se ihan oikea totuus ei löydykään sieltä lääkärikirjasta. Se ei löydy myöskään siltä Kalervo Kiianmaalta sen enempää kuin Mikko Salaspuroltakaan olivat ne sitten kuinka kovia nimiä tahansa. Vaikka olisi mikä lääketieteen tohtori tahansa, ei merkitse sitä että tietää edes omasta alastaan kaiken tai edes että omaa absoluuttisen totuuden itse tutkimastaan alasta. (Lääketieteen tohtoreillakn on muuten ollut ennenkin mielenkiintoisehkoja näkökulmia kaikenlaisesta taivaan ja maan väliltä. Yksi hyvä esimerkki on vaikkapa lääketieteen tohtori Rauni- Leena Luukanen- Kilde... tai noh mistäs me tiedetään onko niitä ufoja oikeasti olemassa ;-P)

Mihin me voimme siis luottaa jos edes lääketieteen professorit tai jotkut muut kovat nimet eivät tiedäkään totuutta?

Ihmisen elämän tärkeimmät totuudet löytyvät ihmisen sisältä, ei ulkoa. Eikä sitä voi löytää ilman REHELLISYYTTÄ, brutaalia, armotonta, tinkimätöntä rehellisyyttä.

Jos sinä, ollessasi täysin rehellinen itsellesi, löydät sisältäsi sellaisen totuuden, että alkoholismi on sairaus ja sen sairauden vuoksi alkoholistit juovat, (eikä kyse ole siis siitä että itse valittu juominen on aiheuttanut alkoholisteille fyysisen ja psyykkisen riippuvuuden ja sitä kautta sairauksia) niin sillon se on sinun totuutesi. Ja saa olla.

Minun totuuteni on se, että alkoholismi ei ole sairaus, vaan opittu, itse valittu tapa (tosin tästä "itse valittu"- kategoriasta jätän pois ne alkoholistit jotka on opetettu aikuisten tomesta juomaan jo kymmenvuotiaina), joka jatkuessaan aiheuttaa vakavia ongelmia kuten fyysistä ja psyykkistä riippuvuutta, sekä fyysisiä sairauksia ja myös tunne- elämän/psyyken sairauksia vaikuttaessaan aivojen kemioihin.

täällä:

http://www.kaypahoito.fi/kh/kh_julkaisu.NaytaArtikkeli?p_artikkeli=nix00353

Ei mielestäni kovin yksiselitteinen juttu.

Hyvin kirjoitit taas, kiitos, summasit omiakin ajatuksiani.

• nyt...:)
        ex- raitis kirjoitti:

Vai olet sinä ihka uusi palstalainen..

*Olen uusi palstalainen enkä niistä aiemmista viidestäkymmenestä samaa aihetta käsittelevästä viestistä tiedä muuta kuin tuon yhden jota siis jatkoin tähän.*

Mutta eikös valehteleminen ole rumaa..
        ja jakaantuminen..se kuuluu ameeboille..:)

• ex- raitis
        nyt...:) kirjoitti:

Vai olet sinä ihka uusi palstalainen..

*Olen uusi palstalainen enkä niistä aiemmista viidestäkymmenestä samaa aihetta käsittelevästä viestistä tiedä muuta kuin tuon yhden jota siis jatkoin tähän.*

Mutta eikös valehteleminen ole rumaa..
        ja jakaantuminen..se kuuluu ameeboille..:)

Kyllä olen uusi palstalainen.

Ensimmäinen tälle palstalle iknä tekemäni kirjotus on aloitus nimeltä "Raittius vie ihmissuhteet".

• Raittiuteen päätynyt
        ex- raitis kirjoitti:

Ensimmäinen tälle palstalle iknä tekemäni kirjotus on aloitus nimeltä "Raittius vie ihmissuhteet".

Itse juodessani ajattekun, että mitähän hauskaa elämässä on, jos ei osaa irrotella viinan kanssa.

Mahtaa noilla "lasiin sylkevillä" olla tylsää.
        Jotain sairauteen viittaavaa sellainen riippuvuus mielestäni on, jolloin tarvitaan aivoja stimuloivaa piristettä ollakseen mukava seuraihminen. Vielä oudompaa mielestäni on sellainen yksin tissuttelu, missä seuraksi riittä pullo. Ei tarvita edes muiden seuraa ja kanssakäymistä kenenkään muun kuin sen humalluttavan alkoholin kanssa, jolloin velat tuntuvat saatavilta ja kännisen haaveissa mikään ei ole mahdotonta.
        Uusi elämänkumppani löytyy, samoin työpaikka ja talous tulee kondikseen.

Mielesetäni alkoholismi on eräänlainen sairaus, missä ihmisen pään sisältä puuttuu jotain, minkä humala korvaa, tuottaakseen jälkiseurauksena kuitenkin entistä enemmän masennusta ja muuta pahaa oloa.
        Niinkuin diabeetikon on kieltäydyttävä sokerista ynnä hiilihydraateista, jotka muuttuvat sokeriksi, samoin alkoholistin tulee jättää alkoholin nauttiminen pois totutuista tavoistaan.
        Keliakiaa sairastavalla on omanlaisensa ruokavalio, kuten vatsahaavaa ynnä muita sairauksia potevalla.

Taipumus juomiseen säilyy latenttina ihmisessä, jolla on tunnehäiriö, johon viina suo helpotusta, mutta vaakakupissa on todellakin sairastuminen fyysisesti sekä henkisesti vakavampiin sairauksiin, kuten maksakirroosi, tai juoppohulluus.

Kuten jossakin suvuissa kulkee geneettisenä rasitteena sydäntaudit, diabetes ja reuma ynm, niin "alkoholiallergia" on myöskin määriteltävä erittäin suureksi riskitekijäksi, jos sillä alkaa hakea väriä ja vipinää elämäänsä.
        Ihminen jolla on geeniperimänä taipumus juomiseen, voi tietäessään välttää altistumisen, eli pitäytyy absolutistina, edes kokeilematta, että osuivatkohan minulle huonot kortit.
        Sydänsairaaseen sukuun kuuluva voi liikunnan ja ruokavalionsa avulla välttää, tai ainakin viivästyttää sairautensa puhkemista jne.

Kukaan ei menetä mitään, vaikka kieltäytyy siitä ensimmäisestä ryypystä.
        Mielestäni alkoholismi on sairaus, vaikka en syyllistäkään juovia ihmisiä, sen enempää kuin keuhkosairauksia poteviakaan, jotka vuosikymmeniä poltettuaan ovat saaneet jonkin keuhkosairauden, peräti syövän.
        Haluaisin vain sanoa, että jos tiedämme suvussa kulkevista sairauksista, niin älkäämme edesauttako niiden puhkeamista kohdallamme.

• Nimetön
        Raittiuteen päätynyt kirjoitti:

Itse juodessani ajattekun, että mitähän hauskaa elämässä on, jos ei osaa irrotella viinan kanssa.

Mahtaa noilla "lasiin sylkevillä" olla tylsää.
        Jotain sairauteen viittaavaa sellainen riippuvuus mielestäni on, jolloin tarvitaan aivoja stimuloivaa piristettä ollakseen mukava seuraihminen. Vielä oudompaa mielestäni on sellainen yksin tissuttelu, missä seuraksi riittä pullo. Ei tarvita edes muiden seuraa ja kanssakäymistä kenenkään muun kuin sen humalluttavan alkoholin kanssa, jolloin velat tuntuvat saatavilta ja kännisen haaveissa mikään ei ole mahdotonta.
        Uusi elämänkumppani löytyy, samoin työpaikka ja talous tulee kondikseen.

Mielesetäni alkoholismi on eräänlainen sairaus, missä ihmisen pään sisältä puuttuu jotain, minkä humala korvaa, tuottaakseen jälkiseurauksena kuitenkin entistä enemmän masennusta ja muuta pahaa oloa.
        Niinkuin diabeetikon on kieltäydyttävä sokerista ynnä hiilihydraateista, jotka muuttuvat sokeriksi, samoin alkoholistin tulee jättää alkoholin nauttiminen pois totutuista tavoistaan.
        Keliakiaa sairastavalla on omanlaisensa ruokavalio, kuten vatsahaavaa ynnä muita sairauksia potevalla.

Taipumus juomiseen säilyy latenttina ihmisessä, jolla on tunnehäiriö, johon viina suo helpotusta, mutta vaakakupissa on todellakin sairastuminen fyysisesti sekä henkisesti vakavampiin sairauksiin, kuten maksakirroosi, tai juoppohulluus.

Kuten jossakin suvuissa kulkee geneettisenä rasitteena sydäntaudit, diabetes ja reuma ynm, niin "alkoholiallergia" on myöskin määriteltävä erittäin suureksi riskitekijäksi, jos sillä alkaa hakea väriä ja vipinää elämäänsä.
        Ihminen jolla on geeniperimänä taipumus juomiseen, voi tietäessään välttää altistumisen, eli pitäytyy absolutistina, edes kokeilematta, että osuivatkohan minulle huonot kortit.
        Sydänsairaaseen sukuun kuuluva voi liikunnan ja ruokavalionsa avulla välttää, tai ainakin viivästyttää sairautensa puhkemista jne.

Kukaan ei menetä mitään, vaikka kieltäytyy siitä ensimmäisestä ryypystä.
        Mielestäni alkoholismi on sairaus, vaikka en syyllistäkään juovia ihmisiä, sen enempää kuin keuhkosairauksia poteviakaan, jotka vuosikymmeniä poltettuaan ovat saaneet jonkin keuhkosairauden, peräti syövän.
        Haluaisin vain sanoa, että jos tiedämme suvussa kulkevista sairauksista, niin älkäämme edesauttako niiden puhkeamista kohdallamme.

Kirjoituksestasi löytyihän sellainenkin kirj. joka kävisi omakseni.
        Jatka vaan raittiiden päivien nauttimista ja niiden tuomistta antimista.

• No johan pomppas !
        ex- raitis kirjoitti:

Mikäli raittius, vie sinulta ihmissuhteet, niin eikö silloin kannattaisi mennä mukaan sinne mistä luulet löytäväsi rakentavia ihmissuhteita?
        Raittius ei minulta ole vienyt yhtään YSTÄVÄÄ, ryyppykaverit ym olen taakseni jättänyt ja saanut tilalle hyviä ihmissuhteita, eikä todellakaan ainostaan AA:sta tai muista vastaavista "piireistä".
        Tänään pystyn olemaan omaitseni ja suvaitsen myös niitä joilla on hyvä olla.
        Juodessani pidin kaikkia muita ahdasmielisinä ja arvotelin heitä ja heidän tekemisiään.
        "Elä ja anna elää", eikö ole helppoa ?

• Raittiuteen pyrkivä
        No johan pomppas ! kirjoitti:

Mikäli raittius, vie sinulta ihmissuhteet, niin eikö silloin kannattaisi mennä mukaan sinne mistä luulet löytäväsi rakentavia ihmissuhteita?
        Raittius ei minulta ole vienyt yhtään YSTÄVÄÄ, ryyppykaverit ym olen taakseni jättänyt ja saanut tilalle hyviä ihmissuhteita, eikä todellakaan ainostaan AA:sta tai muista vastaavista "piireistä".
        Tänään pystyn olemaan omaitseni ja suvaitsen myös niitä joilla on hyvä olla.
        Juodessani pidin kaikkia muita ahdasmielisinä ja arvotelin heitä ja heidän tekemisiään.
        "Elä ja anna elää", eikö ole helppoa ?

Hyvä, rakentava, vuorovaikutteinen ihmissuhde perustuu muuhun kuin kännissä orveltävien kanssa "hauskanpitoon", minkä seurauksena valitettavan usein toinen on laudalla, toinen haudassa, eli väkivallanteot, liikenne ja hukkumisonnettomuudet ynms. ovat usein juovuksissa aiheutettuja.

Tietenkin alkoholia käyttävät, kohtuukäyttäjätkin, saattavat olla pikkuisen kiusaantuneita kun seurueessa, perhe, tai muissa juhlissa on joku täysin raitis.
        Pohditaan, että mitä sille tarjoaa ja miten se katselee pitkin nenän varttaan.
        Huolet pois!
        Henkilöstä tietenkin riippuu, mutta itse olen pikkuisen pliisumpi kuin seurueen muut, pikku hiprakassa olevat, mutta plussana on kyllä se kun kontrolli pelaa, puheissa, ja käytöksessä yleensä.
        En koskaan naureskele juopuneiden toilauksille, sillä muistot omaista möhlimisistäni ovat kyllä vielä mielessä, ja saavat pysyäkin. Peruutuspeiliin katsominen tekee vain aika ajoin hyvää.
        Menneet ovat menneitä ja itsensä kanssa voi tehdä sopimuksen, että "tämä on loppuelämäni ensimmäinen päivä."
        Päivistä tulee viikkoja, viikosta kuukausia, kuukausista vuosia ja uusia hyviä ihmissuhteita syntyy, talous paranee, kuten terveys ja aktiviteetti. Suosittelen, vaikka itse olen vasta melko alussa valitsemallani tiellä. Kuitenkin aion jatkaa, päivä kerrallaan.
        Huomisestahan emme kukaan tiedä, mutta ainakaan tänään en aio ottaa alkoholia.

• ex- raitis
        Raittiuteen pyrkivä kirjoitti:

Hyvä, rakentava, vuorovaikutteinen ihmissuhde perustuu muuhun kuin kännissä orveltävien kanssa "hauskanpitoon", minkä seurauksena valitettavan usein toinen on laudalla, toinen haudassa, eli väkivallanteot, liikenne ja hukkumisonnettomuudet ynms. ovat usein juovuksissa aiheutettuja.

Tietenkin alkoholia käyttävät, kohtuukäyttäjätkin, saattavat olla pikkuisen kiusaantuneita kun seurueessa, perhe, tai muissa juhlissa on joku täysin raitis.
        Pohditaan, että mitä sille tarjoaa ja miten se katselee pitkin nenän varttaan.
        Huolet pois!
        Henkilöstä tietenkin riippuu, mutta itse olen pikkuisen pliisumpi kuin seurueen muut, pikku hiprakassa olevat, mutta plussana on kyllä se kun kontrolli pelaa, puheissa, ja käytöksessä yleensä.
        En koskaan naureskele juopuneiden toilauksille, sillä muistot omaista möhlimisistäni ovat kyllä vielä mielessä, ja saavat pysyäkin. Peruutuspeiliin katsominen tekee vain aika ajoin hyvää.
        Menneet ovat menneitä ja itsensä kanssa voi tehdä sopimuksen, että "tämä on loppuelämäni ensimmäinen päivä."
        Päivistä tulee viikkoja, viikosta kuukausia, kuukausista vuosia ja uusia hyviä ihmissuhteita syntyy, talous paranee, kuten terveys ja aktiviteetti. Suosittelen, vaikka itse olen vasta melko alussa valitsemallani tiellä. Kuitenkin aion jatkaa, päivä kerrallaan.
        Huomisestahan emme kukaan tiedä, mutta ainakaan tänään en aio ottaa alkoholia.

... tänne piti vielä vastata mutta unohdin. No parempi myöhään kuin etukäteen....

Kannattaisi ensin lukea viestiketju josta puhutaan ennenkuin siihen kommentoi. Outoa on se, että jos vaikkapa sanon kokeneeni että raittius vie ihmissuhteet, sen kuvitellaan tarkoittavan sitten sitä että ihmissuhteet perustuvat jatkuvaan kännissä örveltämiseen. Ei siinäkään mitään jos joskus örveltää kännissä kavereiden kanssa, mutta herranjumala sentään tarvitse heti alkaa puhumaan jostain juopporemmistä! =D

Uskon että yksi suurimmista syistä suomalaisten alkohoisoitumistaipumukseen on aivopesu, jossa meille on pienestä pitäen tehty selväksi ettei ole kuin kaksi ääripäätä, joko tiukka absolutismi, tai sitten totaalinen rappio. Mikään välimuoto ei mahdu suomalaisen jakeluun. Siksi niin moni suomalainen kuvittelee jo elämänsä ensimmäisiä drinkkejään maistellessa että nyt on sitten pakko mennä pohjalle asti kun on kerta aloitettu juomaan. Vielä kun siihen lisätään takaraivossa koko ajan jyskyttävä tietoisuus siitä että suomalaisilla on "alkoholismiGEENI" on tulos selvä. Lisäksi monelle suomalaiselle alkoholin suurkulutus/alkoholismi tarkoittaa normaalia alkoholinkäyttöä koska sillä tavalla sitä on lapsesta asti nähty käytettävän.

"Hyvä, rakentava, vuorovaikutteinen ihmissuhde perustuu muuhun kuin kännissä orveltävien kanssa "hauskanpitoon""

Sanoisinpa tuohon että toi on ihan samaa mantrojen hokemista kuin niin moni muukin alkoholiin liittyvä hokema. Suurin osa näistä hokemista kuulostaa oikein hienolta ja ylevältä, mutta ne eivät pidä paikkaansa reaalielämässä. Ei pidä paikkaansa että ihmissuhde (mikä tahansa, ei pelkästään parisuhde) johon liittyy myös alkoholi silloin tällöin tai vaikka sitten useinkin, on automaattisesti tuomittu "huonoksi, epärakentavaksi ihmissuhteeksi jossa vuorovaikutus ei toimi". Se, onko ihmissuhde rakentava, ja vuorovaikutteinen riippuu paljon enemmän yksittäisten ihmisten omasta persoonallisuudesta kuin siitä liittyykö vuorovaikutussuhteeseen alkoholi vai ei.

Myöskään sen, että ihmissuhteeseen liittyy myös alkoholi silloin tällöin tai vaikka sitten useinkin, ei tarvitse tarkoittaa automaattisesti sitä että koko ihmissuhde PERUSTUU alkoholiin.

Alkoholissa on paljon hyviä puolia myös ihmissuhteiden vuorovaikutussuhteiden kannalta (riippuen tietysti aina yksittäisistä ihmisistä ja heidän persoonallisuudestaan) vaikka niitä huonoja puolia aina jostain syystä halutaankin korostaa.

Alkoholia on aina käytetty myös seurustelujuomana eikä syyttä.

• Anonyymi
        ex- raitis kirjoitti:

AA on paskaa, uusi riippuvuus edellisen tilalle. Kuvittelevat olevansa parempaa kansaa vaikka lähtökohtaisesti kaikki juoppoja, oli sitten aktiivisia tai passiivisia. Repsahtaminen suuri häpeä yhteisön edessä. Ja kuulema olen vaan juomatta kun en käy heillä hoidattamassa eli aivopesettämässä itseäni. Paskat. Miksi tuhlata asiaan enää enempää aikaa jauhamalla oikein yhteisön voimin samoja siihen liittyviä juttuja viikosta ja vuodesta toiseen. Sehän se sitä riippuvuuden ylläpitoa vasta onkin ajatuksen tasolla.
        T. 8kk raitis ilman yhteisöjä

• OLETKO RAITIS ?

HEI !
      Alkoholismi on sairaus. Kun se on sairaus on se myös paljon helpompaa hyväksyä. Alkoholismi ei ole oire mistää muusta, esim. lapsuudesta,nuoruudesta tai kasvuympäristöstä johtuva oire.
      Sairaus on vain hyväksyttävä ja otettava vastuu omasta toipumisesta. Kukaan muu ei voi alkoholistia raitistaa. Varmaan jokainen osaa ymmärtää sen, mikäli haluaa. Ei missään päihdehoidossa saa valmiita vastauksia tai ketääb raitisteta. Alkoholisti itse tekee "työn" ja opettelee uuden raittiin elämän. Hänelle oikeilla terapioilla ja hoidolla annetaan siihen mahdollisuus.
      Lisäksi mielestäni pitää ymmärtää mitä raittius on? Minulle se on ollut elämän täydellinen elämän muutos, elämän asenteiden,arvojen ja käyttäymisen muutos. Vuosia yritin olla viinatta ja syytin aina pahastaolostani muita, ottamatta itse vastuuta toipumisestani. Tähän sopii hyvin lausahdus: kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään mielstään tarpeetonta, ei lopputulos ole koskaan hyvä.
      Tämä palsat alkaa muutenkin olemaan jo sellainen "viisaitten" kerho, jossa jokainen tuo julki omaa erinomaisuuttaan. Jos sitten taas kritisoi esim. AA:TA tai ym, niin viestit poistetaan listalta.
      Raittius on helppoa ja mukavaa, ei tarvitse pitää kuin huoli omasta hyvin voinnistaan ja hyvästä olostaan. Kun minä voin hyvin ja hoidan itseäni, niin läheisenikin voivat hyvin.!!!!!
      Ei tarvitse neuvoa ketään, ellei joku kysy!
      Kaikille hyvää ja toivottavasti raitista syksyä.
      T.Toipunut ja hyvän elämänlaadun saanut alkoholisti.

• linkin
      • vielä,

• raitis kirjoitti:

Nuot oli mun etsimiä linkkejä vaan, pistän sitte lisää ko jaksan.

Linkkiä en saanu perhana toimimaan jossa kerrotaan aika paljon alkoholismi sairaudesta mutta kuten tässä jo useampaan kertaan olen jo kirjoittanut että pistän sitte ko jaksan, kerkiän, viihtin. Mulle on muuten ihan sama mitä mieltä jotkut ovat siitä onko alkoholismi sairaus vai ei? Pääasia että ihte tiiän ja näitä tietoja joita mulla on niin niitä en ole aa:ssa oppinut, vajaan 40 vuoden omakohtainen kokemus, sekä silmät ja korvat auki ovat antaneet minulle tämän tiedon.

• Kalle.
        raitis kirjoitti:

Linkkiä en saanu perhana toimimaan jossa kerrotaan aika paljon alkoholismi sairaudesta mutta kuten tässä jo useampaan kertaan olen jo kirjoittanut että pistän sitte ko jaksan, kerkiän, viihtin. Mulle on muuten ihan sama mitä mieltä jotkut ovat siitä onko alkoholismi sairaus vai ei? Pääasia että ihte tiiän ja näitä tietoja joita mulla on niin niitä en ole aa:ssa oppinut, vajaan 40 vuoden omakohtainen kokemus, sekä silmät ja korvat auki ovat antaneet minulle tämän tiedon.

En vaan tiedä pätkiikö shefulla vai onko minulla alkava alkoholidementia?

"..vajaan 40 vuoden omakohtainen kokemus.."

Onko siis shefu alottanut aikoinaan juopottelun jo kapaloissa kehdossa kölliessään, vai onko hän vajaa kuusikymppinen kuivilla oleva fossiili?

• Kalle. kirjoitti:

En vaan tiedä pätkiikö shefulla vai onko minulla alkava alkoholidementia?

"..vajaan 40 vuoden omakohtainen kokemus.."

Onko siis shefu alottanut aikoinaan juopottelun jo kapaloissa kehdossa kölliessään, vai onko hän vajaa kuusikymppinen kuivilla oleva fossiili?

Alkoholismi perheeseen, jossa isä oli juova alkoholisti samoin kuin sisko.......heräsin just, en jaksa enempää kirjoittaa, sisko kuoli 35 ikäisenä. Arvaappa mihin.

• Kalle.
        raitis kirjoitti:

Alkoholismi perheeseen, jossa isä oli juova alkoholisti samoin kuin sisko.......heräsin just, en jaksa enempää kirjoittaa, sisko kuoli 35 ikäisenä. Arvaappa mihin.

Sori näsäviisasteluni.

• tietoa...
        raitis kirjoitti:

...oli tuolla linkeissäsi, kiitos.
        Ja jooh, ihmisiä kuolee viinaan, isäni 35 vuotiaana esim.
        Hyviä linkkejä oli myös tuolla Mediuutisissa.
        Mutta miten on taas sen tulkinnan laita?
        Mikä geeni itseasiassa vaikuttaa mihinkin ja mikä on muiden tekijöiden vaikutus siihen mitä lopultakin ihmisessä ilmenee. Ajatellaan vaikka näin:
        Lahjakkuuskin on pitkälti perinnöllistä. Mutta altistaako esim. lahjattomuus a:lle ja missä määrin. Ja onko tämä luonteenpiirteeksikin mahd. muovautuva ominaisuus lopulta myös sairaus. Jne.
        Asiat riippuvat toisistaan loputtomiin. Ja miten mahdollinen lahjattomuus ja esiintulleet geneettiset ominaisuudet vertautuvat alkoholismiin tai muuhun riippuvuusalttiuteen.
        Lahjattomuus oli esimerkki jonka voi korvata(tai siihen lisätä) tässä yhteydessä mitä tahansa luonteenominaisuuksia jotka myös oletettavasti tai selvästi ovat perinnöllisiä, toistuvat samassa sukulinjassa.
        Esittämiesi tutkimusten valossa en ainakaan minä pitäisi a:a sairautena, se on liian helppo ratkaisu ja jättää oven auki helpoille toimenpiteille. Josta voi seurata tutkimuksen hiipuminen ja yksipuolistuminen tai jopa pysähtyminen. Ongelma pidetään ratkaistuna ja lakaistaan maton alle; hoidoksi lääkkeitä ja jatkohoidoksi hengellistä vertaistukea a`la esim. AA(joka on olemassa ja hyvissä asemissa ottamaan "vastuun"). Näin ei tiede eikä ainakaan lääketiede voisi toimia. Eihän? Miten siis sinun mielestäsi? Mielenkiintoinen aihe, kommentteja?
        Ps. tämä oli vain ajatusvirtaa eikä läheskään hiottua, tiedon imurointia ja käsittelyä oikeastaan. Mutta näin se etenee. Vakuuta minut AA-n tarpeellisesta roolista tutkimuksen edistymisen kannalta.
        Kiitos vielä linkkivinkeistä, pisti miettimään.

• tietoa...
        raitis kirjoitti:

...tuo piti laittaa mukaan:

http://www.a-klinikka.fi/tiimi/arkisto/2002/502/asp.htm

Ja sen verran jatkaa edelliseen, että valitettavastihan me tiedämme kuinka hyvin alkoholismin sairaudeksi julistaminen sopii AA-n toimenkuvaan, näinhän on eikö vain. Ja miten ihmeessä usko sopisi sairauteen hoidoksi, terveydenhuollon taholta suositeltuna, ehkä ainoana vaihtoehtona kun rahaa ei enää jaettaisi(ei tarvitsi jakaa!) kaikkeen muuhun hyväksi tiedettyyn hoitoon, ilman hengellisyyttä.
        Se herättää hyvin ristiriitaisia ajatuksia AA:sta(jota sinäkin tietyllä tavalla lobbaat) sekä siitä, että kenen etua(AA tietenkin vain pienenä osana) yhteiskunnassa pohjimmiltaan palvelee medikalisaatio ja esim. juuri a:n määrittely sairaudeksi, vaikka hyvin tiedämme, että alkoholismi on paljon monimutkaisempi, monikerroksisempi ja -tahoisempi asia kuin oikeasti tänä päivänä tiedetään tai on ehditty tutkia. Alkoholismin sairaudeksi julistaminen on mielestäni kuin hätäratkaisu. Entä jos se onkin virhetulkinta ja tehty "paremman puutteessa", kuten minusta tällä hetkellä näyttää, ja uskomustiede saa jalansijaa muuallakin lääketieteessä? Kiitos jos luit, mitä olet mieltä? Arvelisin, että olet pohtinut asiaa näinkin päin.

• tietoa... kirjoitti:

...tuo piti laittaa mukaan:

http://www.a-klinikka.fi/tiimi/arkisto/2002/502/asp.htm

Ja sen verran jatkaa edelliseen, että valitettavastihan me tiedämme kuinka hyvin alkoholismin sairaudeksi julistaminen sopii AA-n toimenkuvaan, näinhän on eikö vain. Ja miten ihmeessä usko sopisi sairauteen hoidoksi, terveydenhuollon taholta suositeltuna, ehkä ainoana vaihtoehtona kun rahaa ei enää jaettaisi(ei tarvitsi jakaa!) kaikkeen muuhun hyväksi tiedettyyn hoitoon, ilman hengellisyyttä.
        Se herättää hyvin ristiriitaisia ajatuksia AA:sta(jota sinäkin tietyllä tavalla lobbaat) sekä siitä, että kenen etua(AA tietenkin vain pienenä osana) yhteiskunnassa pohjimmiltaan palvelee medikalisaatio ja esim. juuri a:n määrittely sairaudeksi, vaikka hyvin tiedämme, että alkoholismi on paljon monimutkaisempi, monikerroksisempi ja -tahoisempi asia kuin oikeasti tänä päivänä tiedetään tai on ehditty tutkia. Alkoholismin sairaudeksi julistaminen on mielestäni kuin hätäratkaisu. Entä jos se onkin virhetulkinta ja tehty "paremman puutteessa", kuten minusta tällä hetkellä näyttää, ja uskomustiede saa jalansijaa muuallakin lääketieteessä? Kiitos jos luit, mitä olet mieltä? Arvelisin, että olet pohtinut asiaa näinkin päin.

Pohtinut alkoholismi sairautta enkä pohdi, ei minun tarvitse vaivata päätäni sillä asialla koska rehellisesti sanottuna minulle on aivan yhdentekevää pitääkö joku alkoholismia sairautena vai ei ja jos joku on sitä mieltä että ei sairaus niin ok. ja jos on sitä mieltä on sairaus niin ok.

Jokatapauksessa kyseessä on niin kova "kamppailulaji" kun holisti haluaa raitistua että siinä jää HMD:kin pronsille.

• tietoa...
        raitis kirjoitti:

Pohtinut alkoholismi sairautta enkä pohdi, ei minun tarvitse vaivata päätäni sillä asialla koska rehellisesti sanottuna minulle on aivan yhdentekevää pitääkö joku alkoholismia sairautena vai ei ja jos joku on sitä mieltä että ei sairaus niin ok. ja jos on sitä mieltä on sairaus niin ok.

Jokatapauksessa kyseessä on niin kova "kamppailulaji" kun holisti haluaa raitistua että siinä jää HMD:kin pronsille.

...näinhän se tietty on, ilman muuta.
        Oliskoos silti joskus syytä miettiä.
        Olisi sitten pitemmällekin ajateltu mielipide omasta aiheestaan ja siitä mitä se ehkä laajemmin katsottuna edustaa, jos joku vaikka joskus kysyisi...
        Ei vaiskaan, ei kannata miettiä turhia, eikö vaan. Kiitos vaan ajastasi, ja menestyksekästä kamppailua, lajihan tunnetaan.

• tietoa...
        raitis kirjoitti:

...sieltä Mediuutisista, tästäkin artikkelista puuttuu taas se lopullinen tulkinta; mistä oikein puhutaan kun puhutaan esim. uskomuksista. Miksi julkisesti ollaan näin varovaisia jopa lääketieteen omissa julkaisuissa.

http://www.mediuutiset.fi/doc.te?f_id=1234621

• tietoa...
        raitis kirjoitti:

Peräänkuuluttaako tässä kirjoittaja konsensusta ja mille aiheille, vai onko kirjoittaja jatkuvan tutkimuksen, valistuksen ja tieteen peiaatteiden puoltaja.

http://www.mediuutiset.fi/doc.te?f_id=1234285

Mistä johtuu alan ihmistenkin outo epäselvyys ja varovaisuus nykylääketieteen eri osa-alueilla.

Vetäydyn sulattelemaan taas näitä. Kiitos vielä noistä linkeistäsi, erit. Mediuutisista.

• AgenttiOranssi

Olipa hyvä kirjoitus, paljon asiaa.

Olen sitä mieltä, että alkoholismin medikalisointi on välttämätön paha - ts. vaikka kyseessä ei faktisesti olekaan sairaus, on tuollainen päätös ollut valitettavasti pakko tehdä. Yhteiskunnan tuki mahdollistuu vasta kun asioille annetaan virallinen status.

• Poliittiinen päätös

Enpäs ole ennen kkuullutkaan että ihminen juo kaksin käsin viinaa poliittisella päätöksellä!

Alkoholimi on vakava sairaus!

• ex- raitis

"Olen sitä mieltä, että alkoholismin medikalisointi on välttämätön paha - ts. vaikka kyseessä ei faktisesti olekaan sairaus, on tuollainen päätös ollut valitettavasti pakko tehdä. Yhteiskunnan tuki mahdollistuu vasta kun asioille annetaan virallinen status."

Tää muuuten pisti ajattelemaan.... laitan tämän muistiin ja kunhan olen mietinyt tapeeksi ehkä laitan jotakin tämän kommentin pohjalta. Vielä en laita mitään.

• Holistinen henkilö

Alkoholismi on - olkoon sitten mikä vaan. Alkoholismi on. Ja kenellä se on, on se aika v***umainen vaiva. Toipumisen suhteen sillä ei ole merkitystä kutsuttiin sitä sairaudeksi tai ei, vaivana se on perin v***umainen!

Tärkeintä lienee toipuminen siitä, ei kuitenkaan siitä millä nimikkeellä sitä kutsutaan.

Itse olen alkoholisti, toipuva sellainen, enkä pitä v**un väliä sillä, kutsutaan sitä ihan miksi vaan.

Pääasia että toivun!

• maajussi.

Alkoholismi on kuin salaojitus; kun sen on aloittanut, sitä ei voi lopettaa.
        Nyt en kirjoita enempää, on mentävä töihin, ojitushommiin.

• holismi
        maajussi. kirjoitti:

Alkoholismi on kuin salaojitus; kun sen on aloittanut, sitä ei voi lopettaa.
        Nyt en kirjoita enempää, on mentävä töihin, ojitushommiin.

Alkoholismi on sairaus siinä missä esim syömishäiriöt. Ei syömishäiriöissäkään ruoka ole se sairaus, vaan se on siun päässäsi :)

• Holistinen henkilö
        holismi kirjoitti:

Alkoholismi on sairaus siinä missä esim syömishäiriöt. Ei syömishäiriöissäkään ruoka ole se sairaus, vaan se on siun päässäsi :)

...pohtia sitä, onko alkoholismi sairaudeksi luettava tai ei?

Keneen alkoholismi iskee, on mielestäni tärkeintä toipua siitä sen sijaan että kiistellään sen tautiluokituksesta.

Jos jokin, taatusti meitä viisaampi instanssi, on sen sairaudeksi virallisesti luokitellut, miksi meidän tavallisten tallaajien on siitä kaiken aikaa kiisteltävä? ;)

Eihän kukaan ole kiistänyt Einsteinin suhteellisuusteoriaakaan. Vai onko?

• ex- raitis
        Holistinen henkilö kirjoitti:

Keneen alkoholismi iskee, on mielestäni tärkeintä toipua siitä sen sijaan että kiistellään sen tautiluokituksesta.

Jos jokin, taatusti meitä viisaampi instanssi, on sen sairaudeksi virallisesti luokitellut, miksi meidän tavallisten tallaajien on siitä kaiken aikaa kiisteltävä? ;)

"Eihän kukaan ole kiistänyt Einsteinin suhteellisuusteoriaakaan. Vai onko?"

Varmasti maailmasta löytyy ihmisiä jotka ovat ensteinin suhteellisuusteoriankin kyseenalaistaneet. ;-)

Eihän se mikään maailman oleellisin ja tärkein kysymys olekaan onko alkoholismi sairaus vai ei. Mutta siinä mielessä se on tärkeää, että se vaikuttaa siihen millä tavalla alkoholisteihin suhtaudutaan, ja varsinkin siihen miten alkoholisti itse suhtautuu omaan alkoholismiinsa. Sillä miten alkoholisti itse (ja myös esim. alkkiksen läheiset yms. ympärillä elävät ihmiset) suhtautuu alkoholismiin on taas vaikutusta alkoholismista toipumiseen. Alkoholismin määritteleminen sairaudeksi antaa tavallaan ihmisen oman vallan itsestään sille "saraudelle" ja tekee ihmisestä avuttomamman suhteessa omiin tekoihinsa ja valintoihinsa kuin hän onkaan.

"Keneen alkoholismi iskee..."

Alkoholismi ei iske ihmiseen niinkuin joku ihmisen ulkopuolelta tuleva ärhäkkä viirus iskee avuttomaan ja puolustuskyvyttömään uhriinsa.

"Jos jokin, taatusti meitä viisaampi instanssi, on sen sairaudeksi virallisesti luokitellut, miksi meidän tavallisten tallaajien on siitä kaiken aikaa kiisteltävä? ;)"

Että antaa muiden ajatella puolestamme? Ja sitten vain hyväksytään mukisematta muiden johtopäätökset omiksemme koska ne muut kuitenkin ovat viisaampia kuin me itse? (Jotkut kutsuvat tuollaista ajattelua merkiksi ulkoapäin ohjautuvuudesta - taas kerran annetaan vastuu itsestä jollekin ulkopuoliselle)

Älä ny tavallisten talliaisten ajatuksia väheksy. Ne eivät ole yhtään sen vähempiarvoisia, tai edes vähemmän viisaita, kuin joidenkin virallisesti "viisaiden" instanssien. Tavallisia talliaisia niistä "viisaistakin" instansseista löytyy.

Omat henkilökohtaiset ajatukset ovat ihmisen oman elämän kannalta kaikista tärkeimpiä.

• ex- raitis
        holismi kirjoitti:

Syömishäiriöt ovat samanlainen addiktio kuin alkoholismi. Myös syömishäiriöihin liittyy oma valinta joka pidempään jatkuessaan aiheuttaa riippuvuuden ja sairauksia (addiktio syömättömyyteen, addiktio ahmimiseen, addiktio oksentamiseen, yms. joilla haetaan ihan samalla tavalla tiettyä olotilaa kuin alkoholismissakin).

Terv. ex- syömishäiriöinen :-)

• Holistinen henkilö
        ex- raitis kirjoitti:

"Eihän kukaan ole kiistänyt Einsteinin suhteellisuusteoriaakaan. Vai onko?"

Varmasti maailmasta löytyy ihmisiä jotka ovat ensteinin suhteellisuusteoriankin kyseenalaistaneet. ;-)

Eihän se mikään maailman oleellisin ja tärkein kysymys olekaan onko alkoholismi sairaus vai ei. Mutta siinä mielessä se on tärkeää, että se vaikuttaa siihen millä tavalla alkoholisteihin suhtaudutaan, ja varsinkin siihen miten alkoholisti itse suhtautuu omaan alkoholismiinsa. Sillä miten alkoholisti itse (ja myös esim. alkkiksen läheiset yms. ympärillä elävät ihmiset) suhtautuu alkoholismiin on taas vaikutusta alkoholismista toipumiseen. Alkoholismin määritteleminen sairaudeksi antaa tavallaan ihmisen oman vallan itsestään sille "saraudelle" ja tekee ihmisestä avuttomamman suhteessa omiin tekoihinsa ja valintoihinsa kuin hän onkaan.

"Keneen alkoholismi iskee..."

Alkoholismi ei iske ihmiseen niinkuin joku ihmisen ulkopuolelta tuleva ärhäkkä viirus iskee avuttomaan ja puolustuskyvyttömään uhriinsa.

"Jos jokin, taatusti meitä viisaampi instanssi, on sen sairaudeksi virallisesti luokitellut, miksi meidän tavallisten tallaajien on siitä kaiken aikaa kiisteltävä? ;)"

Että antaa muiden ajatella puolestamme? Ja sitten vain hyväksytään mukisematta muiden johtopäätökset omiksemme koska ne muut kuitenkin ovat viisaampia kuin me itse? (Jotkut kutsuvat tuollaista ajattelua merkiksi ulkoapäin ohjautuvuudesta - taas kerran annetaan vastuu itsestä jollekin ulkopuoliselle)

Älä ny tavallisten talliaisten ajatuksia väheksy. Ne eivät ole yhtään sen vähempiarvoisia, tai edes vähemmän viisaita, kuin joidenkin virallisesti "viisaiden" instanssien. Tavallisia talliaisia niistä "viisaistakin" instansseista löytyy.

Omat henkilökohtaiset ajatukset ovat ihmisen oman elämän kannalta kaikista tärkeimpiä.

"Omat henkilökohtaiset ajatukset ovat ihmisen oman elämän kannalta kaikista tärkeimpiä."

Olet oikeassa. Peräänkuulutan edelleen, miksi aiheesta pitää kiistellä? Alkoholisti on alkoholisti, oli se sairaus tai ei.

Olen itse kulkenut pitkän tien raitistumiseen, n. 8 vuotta, kunnes löysin raittiuden. Tämän kahdeksan vuoden aikana en uhrannut ajatustakaan esim. AA:ssa sanottuun, että alkoholismi ON sairaus. Tärkeintä minulle oli löytää raittius, raitis elämäntapa ja hyvä mielenhallinta. Alkoholismi on pirullinen vaiva, pirullisempi kuin moni edes arvaakaan. Yksin alkoholismia vastaan kamppailevalla on todella vaikeata, sanoisinpa melkein mahdotonta toipua. Miksi tuhlata energiaansa epäolennaisesta kiistelemiseen, tärkeintä on mielestäni uhrata kaikki voimavaransa vaivasta toipumiseen. Eikö?

Vai oletko epäonnistunut niin pahoin toipumisen tiellä, että tuhlaat energiasi toisarvoisiin keskusteluihin?

Täällä joskus kirjoittelee joitakin kummallisen värisiä agentteja ja mitä lie vakoojia, joiden päämäärä on yksi ja ainoa: Ryhmätoipumisen lyttyyn lättääminen! Tällainen kirjoittelu ja jo ryhmässä toipuvien alkoholistien kannalta arvelluttavaa. No, asiahan ei nyt liity suoranaisesti ketjun aiheeseen, kirjoitinpahan vain siksi kun täällä on niin per**leen typerää ja toisarvoista kädenvääntöä täysin asian vierestä. Tärkeintähän meille holisteille olisi tuki eikä turha kinastelu...

• ex- raitis

"Omat henkilökohtaiset ajatukset ovat ihmisen oman elämän kannalta kaikista tärkeimpiä."

Olet oikeassa. Peräänkuulutan edelleen, miksi aiheesta pitää kiistellä? Alkoholisti on alkoholisti, oli se sairaus tai ei.

Olen itse kulkenut pitkän tien raitistumiseen, n. 8 vuotta, kunnes löysin raittiuden. Tämän kahdeksan vuoden aikana en uhrannut ajatustakaan esim. AA:ssa sanottuun, että alkoholismi ON sairaus. Tärkeintä minulle oli löytää raittius, raitis elämäntapa ja hyvä mielenhallinta. Alkoholismi on pirullinen vaiva, pirullisempi kuin moni edes arvaakaan. Yksin alkoholismia vastaan kamppailevalla on todella vaikeata, sanoisinpa melkein mahdotonta toipua. Miksi tuhlata energiaansa epäolennaisesta kiistelemiseen, tärkeintä on mielestäni uhrata kaikki voimavaransa vaivasta toipumiseen. Eikö?

Vai oletko epäonnistunut niin pahoin toipumisen tiellä, että tuhlaat energiasi toisarvoisiin keskusteluihin?

Täällä joskus kirjoittelee joitakin kummallisen värisiä agentteja ja mitä lie vakoojia, joiden päämäärä on yksi ja ainoa: Ryhmätoipumisen lyttyyn lättääminen! Tällainen kirjoittelu ja jo ryhmässä toipuvien alkoholistien kannalta arvelluttavaa. No, asiahan ei nyt liity suoranaisesti ketjun aiheeseen, kirjoitinpahan vain siksi kun täällä on niin per**leen typerää ja toisarvoista kädenvääntöä täysin asian vierestä. Tärkeintähän meille holisteille olisi tuki eikä turha kinastelu...

"Peräänkuulutan edelleen, miksi aiheesta pitää kiistellä?"

Minkä takia haluat nähdä jonkun näkemyksen esittämisen kiistelemisenä? En minä ainakaan mistään kiistele. Kunhan sanoin näkemykseni. En ole sanonut että sinun täytyy ajatella samoin kuin minä. Sanoin mielipiteeni ja perustelin sen, that's it.

Erilaisten näkemysten esiintuominen on keskustelua. Siksi keskustelupalstoja on olemassa. Keskustelupalstoja ei tarvittaisi jos erilaisia mielipiteitä ei olisi. Mitään keskustelua ei syntyisi mistään asiasta jos kaikki olisivat samaa mieltä kaikesta.

Keskusteleminen ja erilaisten näkemysten esiintuominen ei ole sama asia kuin kiisteleminen. Taitaapi pitää paikkaansa se että suomalaiselle hiljaisuus on normaali olotila ja se merkitsee heti "riitaa" kun joku uskaltaa avata suunsa ja jopa sanoa mielipiteensä jostakin asiasta. ;-)

"Vai oletko epäonnistunut niin pahoin toipumisen tiellä, että tuhlaat energiasi toisarvoisiin keskusteluihin?"

_Sinun mielestäsi_ toisarvoiseen keskusteluun. _Minun mielestäni_ kysymys siitä onko alkoholismi sairaus vai ei, ei ole toisarvoinen kysymys, joskaan se ei kaikista oleellisinkaan kysymys ole.

Ihmettelen ivailevaa asennettasi minuun. Olenko minä loukannut sinua jotenkin?

Tämä ei ole alkoholistien tukipalsta. Tämä on palsta nimeltä "Alkoholi". Tämän palstan nimi ei ole edes "Alkoholismi". Hienoa jos täältä joku saa tukea alkoholismista toipumiseensa, mutta kyllä täällä saa keskustella kaikesta muustakin alkoholiin liittyvästä.

Palstan luonnehdinta kuuluu näin: "Keskustelua alkoholin vaikutuksesta kehoon ja alkoholismista."

Alkoholismin lisäksi siis täällä pitäisi voida keskustella kaikesta muustakin alkoholiin liittyvästä, eikö? Jos haluat vertaistukea alkoholismiin niin esimerkiksi täällä on vertaistukipalsta siihen tarkoitukseen. http://www.paihdelinkki.fi/keskustelu/viewforum.php?f=42&sid=6d5efee295a3bdcef7f7f5c068e5b72e

• Holistinen henkilö
        ex- raitis kirjoitti:

"Peräänkuulutan edelleen, miksi aiheesta pitää kiistellä?"

Minkä takia haluat nähdä jonkun näkemyksen esittämisen kiistelemisenä? En minä ainakaan mistään kiistele. Kunhan sanoin näkemykseni. En ole sanonut että sinun täytyy ajatella samoin kuin minä. Sanoin mielipiteeni ja perustelin sen, that's it.

Erilaisten näkemysten esiintuominen on keskustelua. Siksi keskustelupalstoja on olemassa. Keskustelupalstoja ei tarvittaisi jos erilaisia mielipiteitä ei olisi. Mitään keskustelua ei syntyisi mistään asiasta jos kaikki olisivat samaa mieltä kaikesta.

Keskusteleminen ja erilaisten näkemysten esiintuominen ei ole sama asia kuin kiisteleminen. Taitaapi pitää paikkaansa se että suomalaiselle hiljaisuus on normaali olotila ja se merkitsee heti "riitaa" kun joku uskaltaa avata suunsa ja jopa sanoa mielipiteensä jostakin asiasta. ;-)

"Vai oletko epäonnistunut niin pahoin toipumisen tiellä, että tuhlaat energiasi toisarvoisiin keskusteluihin?"

_Sinun mielestäsi_ toisarvoiseen keskusteluun. _Minun mielestäni_ kysymys siitä onko alkoholismi sairaus vai ei, ei ole toisarvoinen kysymys, joskaan se ei kaikista oleellisinkaan kysymys ole.

Ihmettelen ivailevaa asennettasi minuun. Olenko minä loukannut sinua jotenkin?

Tämä ei ole alkoholistien tukipalsta. Tämä on palsta nimeltä "Alkoholi". Tämän palstan nimi ei ole edes "Alkoholismi". Hienoa jos täältä joku saa tukea alkoholismista toipumiseensa, mutta kyllä täällä saa keskustella kaikesta muustakin alkoholiin liittyvästä.

Palstan luonnehdinta kuuluu näin: "Keskustelua alkoholin vaikutuksesta kehoon ja alkoholismista."

Alkoholismin lisäksi siis täällä pitäisi voida keskustella kaikesta muustakin alkoholiin liittyvästä, eikö? Jos haluat vertaistukea alkoholismiin niin esimerkiksi täällä on vertaistukipalsta siihen tarkoitukseen. http://www.paihdelinkki.fi/keskustelu/viewforum.php?f=42&sid=6d5efee295a3bdcef7f7f5c068e5b72e

"Ihmettelen ivailevaa asennettasi minuun. Olenko minä loukannut sinua jotenkin?"

En ivaa. Ja minäkin ihmettelen.

Hyvää jatkoa...

• AgenttiOranssi

Korjaan pari virhettäsi:

"Yksin alkoholismia vastaan kamppailevalla on todella vaikeata, sanoisinpa melkein mahdotonta toipua."

Yli puolet kaikista raitistuneista alkoholisteista on raitistunut omatoimisesti, joten se on kaukana mahdottomasta.

"Täällä joskus kirjoittelee joitakin kummallisen värisiä agentteja ja mitä lie vakoojia, joiden päämäärä on yksi ja ainoa: Ryhmätoipumisen lyttyyn lättääminen!"

Äläpäs vääristele. Minä en vastusta "ryhmätoipumista", vaan uskomuslääkintää ja ryhmäriippuvuutta. Fiksuakin (kirjaimellisesti) vertaistukea on olemassa.

Miksi muuten oranssi on mielestäsi "kummallinen" väri?

• Holistinen henkilö

Korjaan pari virhettäsi:

"Yksin alkoholismia vastaan kamppailevalla on todella vaikeata, sanoisinpa melkein mahdotonta toipua."

Yli puolet kaikista raitistuneista alkoholisteista on raitistunut omatoimisesti, joten se on kaukana mahdottomasta.

"Täällä joskus kirjoittelee joitakin kummallisen värisiä agentteja ja mitä lie vakoojia, joiden päämäärä on yksi ja ainoa: Ryhmätoipumisen lyttyyn lättääminen!"

Äläpäs vääristele. Minä en vastusta "ryhmätoipumista", vaan uskomuslääkintää ja ryhmäriippuvuutta. Fiksuakin (kirjaimellisesti) vertaistukea on olemassa.

S.V.

Suomeksi: Suksi V**tuun!

• AgenttiOranssi

S.V.

Suomeksi: Suksi V**tuun!

Sehän oli relevanttia. Missä tyyneys?

• jotain_

Korjaan pari virhettäsi:

pahaa jos raitistuneet henkilöt haluavat kuulua johonkin ryhmään? Eivätkös juovat henkilötkin hakeudu useimmiten toisten kaltaistensa seuraan?

• AgenttiOranssi
        jotain_ kirjoitti:

pahaa jos raitistuneet henkilöt haluavat kuulua johonkin ryhmään? Eivätkös juovat henkilötkin hakeudu useimmiten toisten kaltaistensa seuraan?

Siinähän ei sinänsä ole mitään pahaa. Siinä on, että raittiutta hakevista uskomuslääkintään turvautujista 95% joutuu pettymään.
        5% saa vähintään vuoden mittaisen plasebovaikutuksen.

• A.A.Milne

• paikkansa

Siinähän ei sinänsä ole mitään pahaa. Siinä on, että raittiutta hakevista uskomuslääkintään turvautujista 95% joutuu pettymään.
        5% saa vähintään vuoden mittaisen plasebovaikutuksen.

sellainenkin vanha väittämä että hu...... ja humalaisten kanssa on turha väitellä.

• olet...

Ymmärtänyt pääasian kohdallasi..kaikki muu on loiskiehuntaa jota käyvät ihmiset joilla ei ole mitään tekemistä sinun raittiutesi kanssa..

• sen on

Kiistänyt aika monikin..

http://www.netikka.net/mpeltonen/tesla.htm

Mm. Nikola Tesla, kroatian merkillinen originelli nero. Tesla kärsi myös voimakkaista pakko-oireista,
        hänellä oli mm. pakkomielle kyyhkysiin.

No, ei tällä ole mitään tekemistä palstan aiheen kanssa, mielenkiintoinen miekkonen kuitenkin..

• sAAmari

Korjaan pari virhettäsi:

esiintyy teksteissäsi usein. Minulle on opetettu hyvin varhaisessa vaiheessa AA:ssa, että toipuminen ei saa olla riippuvaista yhdestäkään ihmisestä. Ei tulisi liioin itselleni mieleen levittää sanomaa, että vain ryhmissä (palavereissa) käymällä pysyy raittiina.

Onko tässä siis jälleen tuomittu koko kapallinen muutaman rupisen perunan takia, eli koska AA:han on ilmestynyt (pitkälti hoitolaitosten tuomina) sellaisia ajatuksia kuin "90 päivää, 90 palaveria", koko ohjelma on redusoitu ryhmissä tapahtuvaksi vertaistukitoiminnaksi?

Minäkin olen varmaan ryhmäriippuvainen, ainakin niin kauan kuin terveys ja työkyky kestää. Ensi viikolla on ainakin kolmen ryhmän kokoukset, yksikään niistä ei ole AA. Tänään on noin 2000 hengen "ryhmätapaaminen". Olen varmaan ryhmäriippuvainen?

• AgenttiOranssi
        sAAmari kirjoitti:

esiintyy teksteissäsi usein. Minulle on opetettu hyvin varhaisessa vaiheessa AA:ssa, että toipuminen ei saa olla riippuvaista yhdestäkään ihmisestä. Ei tulisi liioin itselleni mieleen levittää sanomaa, että vain ryhmissä (palavereissa) käymällä pysyy raittiina.

Onko tässä siis jälleen tuomittu koko kapallinen muutaman rupisen perunan takia, eli koska AA:han on ilmestynyt (pitkälti hoitolaitosten tuomina) sellaisia ajatuksia kuin "90 päivää, 90 palaveria", koko ohjelma on redusoitu ryhmissä tapahtuvaksi vertaistukitoiminnaksi?

Minäkin olen varmaan ryhmäriippuvainen, ainakin niin kauan kuin terveys ja työkyky kestää. Ensi viikolla on ainakin kolmen ryhmän kokoukset, yksikään niistä ei ole AA. Tänään on noin 2000 hengen "ryhmätapaaminen". Olen varmaan ryhmäriippuvainen?

"'Ryhmäriippuvuus'esiintyy teksteissäsi usein."

Niin esiintyy. Ja ryhmäriippuvuus esiintyy harmittavan usein AA:n jäsenillä.

"toipuminen ei saa olla riippuvaista yhdestäkään ihmisestä"

Miten olisi Korkeimmasta Voimasta? Jota taas voi edustaa nimenomaan ryhmä.

"Olen varmaan ryhmäriippuvainen?"

Sitäpä en osaa sanoa. Tuntuuko sinusta siltä?

• Raittiuteen pyrkivä
        ex- raitis kirjoitti:

Syömishäiriöt ovat samanlainen addiktio kuin alkoholismi. Myös syömishäiriöihin liittyy oma valinta joka pidempään jatkuessaan aiheuttaa riippuvuuden ja sairauksia (addiktio syömättömyyteen, addiktio ahmimiseen, addiktio oksentamiseen, yms. joilla haetaan ihan samalla tavalla tiettyä olotilaa kuin alkoholismissakin).

Terv. ex- syömishäiriöinen :-)

Oraalisesta vietistähän siinä lienee kysymys.
        Halutaan laittaa suuhun jotain, nostaa lasi tai pullo huulilleen, vetää tupakkaa,tai syödä mussuttaa aina jotain.

Tuolla pään sisällä se siis piilee ja on rinnastettavissa sairauteen, siis addiktio.

Liika syöminen, juominen ja tupakointi ovat terveydelle tuhoisia, mutta vaikka syöppö, juoppo ja "nikotinisti" sen tietävätkin, niin tavastaan on vaikea päästä eroon, kunnes joku naksahtaa: Näin ei voi jatkua.

Itse kuuulun tuohon ryhmään, jolla on ollut nuo kaikki, juoppous, ylensyönti, sekä ketjupolttaminen paheinani. Tupakasta pääsin 20 vuotta sitten. Lihoin, mutta laihdutin.
        Viimeksimainitun huonoin tuloksin, sillä join ja alkoholissahan on paljon kaloreita, turhia, ylimääräisiä.

Seuraava vitsaukseni lienee sitten juopoille, syöpöille ja tupakoiville keikoileminen hyveellisyydelläni!:=:(

Toivon kyllä, että siltä välttyisin!
        Itsetutkiskelu, rehellisyys itselleen, taitavat olla ne tärkeimmät avaimet elämäntapojen muutokseen.

• ex- raitis
        Raittiuteen pyrkivä kirjoitti:

Oraalisesta vietistähän siinä lienee kysymys.
        Halutaan laittaa suuhun jotain, nostaa lasi tai pullo huulilleen, vetää tupakkaa,tai syödä mussuttaa aina jotain.

Tuolla pään sisällä se siis piilee ja on rinnastettavissa sairauteen, siis addiktio.

Liika syöminen, juominen ja tupakointi ovat terveydelle tuhoisia, mutta vaikka syöppö, juoppo ja "nikotinisti" sen tietävätkin, niin tavastaan on vaikea päästä eroon, kunnes joku naksahtaa: Näin ei voi jatkua.

Itse kuuulun tuohon ryhmään, jolla on ollut nuo kaikki, juoppous, ylensyönti, sekä ketjupolttaminen paheinani. Tupakasta pääsin 20 vuotta sitten. Lihoin, mutta laihdutin.
        Viimeksimainitun huonoin tuloksin, sillä join ja alkoholissahan on paljon kaloreita, turhia, ylimääräisiä.

Seuraava vitsaukseni lienee sitten juopoille, syöpöille ja tupakoiville keikoileminen hyveellisyydelläni!:=:(

Toivon kyllä, että siltä välttyisin!
        Itsetutkiskelu, rehellisyys itselleen, taitavat olla ne tärkeimmät avaimet elämäntapojen muutokseen.

Samantapaisesta addiktiosta kuin alkoholismi on kysymys myös silloin kun ihminen vaikkapa liikkuu pakonomaisesti, käyttää suonensisäisiä huumeita, pelaa rahapelejä pakonomaisesti jne.. Eli itse alunperin omien valintojen kautta aiheutettu addiktio ei välttämättä liity juuri oraaliseen mielihyvään mitenkään (taas jätän ne henkilöt pois tästä "oma valinta"- kategoriasta, jotka on aikuisten toimesta opetettu jo lapsena vaikkapa ylensyömään, dokaamaan, käyttämään huumeita jne).

Jokaisella addktilla on omat henkilökohtaiset syyt sille miksi on addikti. Joillakin se voi liittyä oraaliseen viestiin toisilla se voi olla joku muu syy. Syitä sille miksi joku on addikti on yhtä monta kuin on addiktejakin. Siksi onkin typerää ja yksisilmäistä etsiä jotakin yleispätevää syytä vaikkapa sille miksi jeppe juo (en viittaa juuri sinuun Raittiuteen pyrkivä, vaan tarkoitan asiaa yleisellä tasolla). Kaikki eivät juo samoista syistä, kaikki eivät ylensyö samoista syistä, kaikki eivät aloita vapaaehtoista ruuasta kieltäytymistä samoista syistä jne.

• AgenttiOranssi kirjoitti:

"'Ryhmäriippuvuus'esiintyy teksteissäsi usein."

Niin esiintyy. Ja ryhmäriippuvuus esiintyy harmittavan usein AA:n jäsenillä.

"toipuminen ei saa olla riippuvaista yhdestäkään ihmisestä"

Miten olisi Korkeimmasta Voimasta? Jota taas voi edustaa nimenomaan ryhmä.

"Olen varmaan ryhmäriippuvainen?"

Sitäpä en osaa sanoa. Tuntuuko sinusta siltä?

Tajuta tuota teidän riippuvuus käsitettä, Jumala käsitettä enkä koko ketjua, no onneksi mun ei tarvi tajutakkaan mutta yksi mielipide minulla on alkoholismista: Jos ihminen haluaa päästä siitä maanpäällisestä helvetistä pois niin kaikki keinot ovat mielestäni hyviä, hengellinen herääminen, a-klinikka, omat voimat, ulkopuolelta tuleva tuki, aa-ryhmä, a-kilta, myllyhoito, minnesotahoito jne. ihan mikä tahansa kunhan se auttaa pysymään irti siitä eka ryypystä, vaikka jokapäiväinen rukoileminen, siis ihan mikä tahansa, ja tämä on minun mielipide ja ihan varmasti monen muunkin mielipide. Ainiin..Raitista lauantaita sellaisille ihmisille jotka haluavat olla tänään raittiina. Minä haluan olla tänään raittiina koska nautin elämästäni selvinpäin. Ja taas menen ampumaradalle, olen suorastaan riippuvainen pistooliammunnasta koska nautin siitä niin helevetin paljon :)

• raitisalkoholisti

Tässä kirjoituksessa ei ole alkuunkaan käsitetty alkoholismin sairauskäsitystä.... sairauskäsitys tarkoittaa sitä, että alkoholisti ei ole vastuussa sairaudestaan vaan toipumisestaan. samoin kuin pähkinäallerginen on vastuussa siitä, että pähkinää ei joudu hänen elimistöönsä. tai diabeetikko on vastùussa siitä että huolehtii insuliinitasostaan. Vaillantin tutkimuksista käy ilmi, että aahan perustuvissa hoidoissa on ollut ei alkoholisteja henkilökunnassa. paljonparempia tuloksia saadaan kun henkilökunta koostuu kokonaan alkoholisteista. lukekaa esim. Heikki oinaskukkosen tutkimusta oulun yliopistossa... Vaillantin ajoista hoidot ovat kehittyneet hurjasti... kymmenet kerrat olen nähnyt kohtuukäyttöö palanneita alkoholisteja sammuneina, tappelemassa kännissä, putkasta tulossa jne.....

• korvasieni.vs.sappitatti

Miten allergia ja alkoholi liittyy toisiinsa? En ole kuullut, että kenelläkään alkaa henkeä ahdistamaan tai aivastuttamaan oluen juonnin jälkeen.

Sairaus alkoholismi on, se on totta.

• riippuvuudesta_on_kyse

Allergia ei liity mitenkään alkoholismiin. Jos nyt joku sattuisi olemaan alkoholille allerginen niin ei siitä kärsivä voisi edes alkoholisoitua.
        Eikä tuo diabetes vertaus ole yhtään sen parempi.

• Anonyymi

Olen jutellut paljon juovien kanssa ja jään aina kakkoseksi usein saan kuulla olvani idiootti eli pitää uskoa et he ovat älykkäitä todella.

• Anonyymi

Diabetes voi liittyä.

• Anonyymi

Einstein ei pärjäisi paljon juovalle tänä päivänä jos eläisi, mutta oli dokumentti jossa kerrottiin et oli yksinkertainen vaatimaton mies. Näin se maailma muuttuu.

• Anonyymi

Sehän se onkin kun kroppa ei kestä murkytystilaa ja aivot koettaa aktivoitua lopulta et jäis jotenkin henkiin.

• Anonyymi

Ei ole sairaus mutta voi tehdä läheiset sairaaksi ja kuka tätä haluaa eli jospa sittenkin on sairaus.

• Anonyymi

Riippuvuus on useimmiten tunneperäinen sairaus.
      Tunteiden käsittelyn vaikeus voi saada aikaan jonkin riippuvuuden.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      141
      7939
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      43
      2061
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      2000
    4. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1663
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1595
    6. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1060
    7. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      999
    8. Oletko miten

Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      51
      960
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      840
    10. Muistatko hänen

Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      832
    Aihe