Ruisleipä

antimartta

Omistan ruisleipäohjeen ja heti alkuun siinä tarvitaan ruisleivän juuri. Äiskältä ja iskältä kysäisin, mutta eivät hekään näyttäneet tietävän mistä se juuri saadaan, se oli vain aina ollut kun heidän äitinsä leipää leipoivat.

Joten, mistä saan aikaan ruisleivän juuren?

18

14248

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juuri on usein ollut talouksissa perintökalleus, joka on kulkenut melkein suvussa.

      Sellaisen saa vaikkapa näin:

      Keiteään litran verran vettä ja annetaan jäähtyä haaleaksi. Kaadetaan hyvin pestyyn - ei metalliseen - astiaan ja joukkoon sekoitetaan ruisjauhoja siten, että saadaan aikaan löysä taikina hyvin taikinaa vaivaten. Tämä annetaan olla peitettynä vedottomassa paikassa hyvässä huoneenlämmössä. Ennen pitkää taikina alkaa kuplimaan - happamuusaste määräytyy sen mukaan kuinka kauan taikinan annetaan hapantua.

      Juuresta otetaan osa leipomukseen ja osa säästetään seuraavaan kertaan. Juurta voidaan aina jatkaa lisäämällä siihen vettä ja jauhoja.

      • antimartta

        Sit kun vielä löytäisi inspiraation :)


      • vaan Crudo

        mutta tuosta ei ihan vielä lähde kunnon ruisleivän juuri syntymään. Se ei synny ihan pelkästään vedestä ja ruisjauhoista.

        Hyvä juuri (ja hyvä leipä) saadaan aikaiseksi joko jo olemassa olevasta hapanjuuresta tai parista palasta luonnollista hapanta ruisleipää ja vedestä ja ruisjauhoista.

        Seuraavasta linkistä löytyy asiallista tietoa

        http://www.ruisleipa.net/finfood/hs.nsf/0/961B89EE56E5241DC2256FB3002FF22C?OpenDocument


      • vaan Crudo kirjoitti:

        mutta tuosta ei ihan vielä lähde kunnon ruisleivän juuri syntymään. Se ei synny ihan pelkästään vedestä ja ruisjauhoista.

        Hyvä juuri (ja hyvä leipä) saadaan aikaiseksi joko jo olemassa olevasta hapanjuuresta tai parista palasta luonnollista hapanta ruisleipää ja vedestä ja ruisjauhoista.

        Seuraavasta linkistä löytyy asiallista tietoa

        http://www.ruisleipa.net/finfood/hs.nsf/0/961B89EE56E5241DC2256FB3002FF22C?OpenDocument

        Kopsasin tuosta antamastasi linkistä seuraavan

        Juuritaikina:
        1 l vettä
        1 l ruisjauhoja tai 3 viipaletta hapanta ruisleipää ilman kuoria

        Juuresta kai tässä puhuttiin ja voihan siihen nyt laittaa vaikkapa muutaman ruisleivän viipaleenkin jauhojen sijasta, mutta lähtenee liikkeelle pelkillä jauhoillakin kuten kerroin.


      • leippää siitä
        crudo kirjoitti:

        Kopsasin tuosta antamastasi linkistä seuraavan

        Juuritaikina:
        1 l vettä
        1 l ruisjauhoja tai 3 viipaletta hapanta ruisleipää ilman kuoria

        Juuresta kai tässä puhuttiin ja voihan siihen nyt laittaa vaikkapa muutaman ruisleivän viipaleenkin jauhojen sijasta, mutta lähtenee liikkeelle pelkillä jauhoillakin kuten kerroin.

        Ilmassa on aina niitä bakteereja ja villihiivoja, jotka käynnistävät ns. spontaanin käymisen.

        Se että hapantaikinaa on tehty samassa puutiinussa kymmeniä vuosia takaa sen, että hiivakanta pysyy suhteellisen samana koko ajan ja maku on muuttumaton.


      • crudo kirjoitti:

        Kopsasin tuosta antamastasi linkistä seuraavan

        Juuritaikina:
        1 l vettä
        1 l ruisjauhoja tai 3 viipaletta hapanta ruisleipää ilman kuoria

        Juuresta kai tässä puhuttiin ja voihan siihen nyt laittaa vaikkapa muutaman ruisleivän viipaleenkin jauhojen sijasta, mutta lähtenee liikkeelle pelkillä jauhoillakin kuten kerroin.

        Emännäthän jättävät aina taikinatiinuunsa - puiseen! - reunoille juuren seuraavaan leipomukseen. Näin leivän maku on leipojalle ominainen ja säilyy samanlaisena vaikka polvesta toiseen.

        Ranskassa leipiä on joka kylällä omansa ja se johtuu juuri sille kylälle tai talolle ominaisesta bakteerikannasta. Nyt en puhu niistä vehnäisistä kaupunkilaispatongeista vaan ranskalaisesta maalaisleivästä, joka kieltämättä kuuluu parhaimpiin koskaan maistamistani.


    • jopjop

      Leipomispalstalle laitoin juuri ohjetta ruisleivästä, jonka lupasin jo kauan sitten nimettömälle kyselijälle, vanhalle kokille terkkuja olet taas palannut meidän iloksi palstalle.

      • vanha kokki

        Kiitti terkuista, olen myös muuttunut harvasanaisemmaksi, ei oikein innosta auttaminen, kun saa vastineeksi pelkkää vinoilua.


      • kiitostako vain kaipaat?
        vanha kokki kirjoitti:

        Kiitti terkuista, olen myös muuttunut harvasanaisemmaksi, ei oikein innosta auttaminen, kun saa vastineeksi pelkkää vinoilua.

        Älä nyt!

        Kiitosta saa harvoin, vaikka sen ansaitsisikin.

        Moitteet on paljon herkemmässä oli syytä taikka ei!


      • Maltinger

        Voisiko joku, please, kertoa minulle kuinka valmistaisin ruisleipaa itse taalla Vancouverin tienoilla. Kun ei taalta sita saa ja himo ruisleipaan suomalaisena yltyy valilla liian suureksi.


      • ruisjauhoja tarvitaa
        Maltinger kirjoitti:

        Voisiko joku, please, kertoa minulle kuinka valmistaisin ruisleipaa itse taalla Vancouverin tienoilla. Kun ei taalta sita saa ja himo ruisleipaan suomalaisena yltyy valilla liian suureksi.

        Juureen voi käyttää veden ja jauhojen lisäksi pienen palan ruisleipää tai piimää tms. hapanmaitotuotetta, joka saa alkuun käymisen. Olen kerran saanut aikaan tosi hyvää ruisleipää murentamalla Oululaisen jälkiuunileipää juureen veden ja ruisjauhojen sekaan.

        Eli sitten kun sinulla on se ruisleivän juuri niin teet siihen taikinan lisäämällä vettä, ruisjauhoja ja suolaa. Eli ainekset ovt varsin yksinkertaiset. Joka kerta säästät taikinasta pienen osan juureksi seuraavaa leipomiskertaa varten, ja sen voi myös pakastaa.

        Oleellinen kysymys kuuluukin nyt, että onko teillä siellä Vancouverissa saatavilla ruisjauhoja? Ruisleipää ei synny ilman ruisjauhoja.


      • takana hiljaa
        vanha kokki kirjoitti:

        Kiitti terkuista, olen myös muuttunut harvasanaisemmaksi, ei oikein innosta auttaminen, kun saa vastineeksi pelkkää vinoilua.

        Pahoillani moisesta.

        On myös monta hiljaista palstan lukijaa, jotka RAKASTAVAT vanhaa kokkia ja crudoa.
        Tämä palsta on ainutlaatuinen.
        Hyvää jatkoa!


      • maltinger
        ruisjauhoja tarvitaa kirjoitti:

        Juureen voi käyttää veden ja jauhojen lisäksi pienen palan ruisleipää tai piimää tms. hapanmaitotuotetta, joka saa alkuun käymisen. Olen kerran saanut aikaan tosi hyvää ruisleipää murentamalla Oululaisen jälkiuunileipää juureen veden ja ruisjauhojen sekaan.

        Eli sitten kun sinulla on se ruisleivän juuri niin teet siihen taikinan lisäämällä vettä, ruisjauhoja ja suolaa. Eli ainekset ovt varsin yksinkertaiset. Joka kerta säästät taikinasta pienen osan juureksi seuraavaa leipomiskertaa varten, ja sen voi myös pakastaa.

        Oleellinen kysymys kuuluukin nyt, että onko teillä siellä Vancouverissa saatavilla ruisjauhoja? Ruisleipää ei synny ilman ruisjauhoja.

        Onhan taalla ruisjauhoja saatavilla ja jonkinmoista ruisleipaakin loytyy, mutta haluaisin kokeilla itse tehda jotain hyvin suomalaisen tapaista...Taytynee ensi Suomen vierailulla tuoda vahan juuri-ainesta tanne pain...


    • biokemisti

      On kai sulla kotona piimää, viiliä, rahkaa, jugurttia? Siinä sinulle hapan juuri!

      Taikinaan vaan juureksi vaikka desi piimää. Neste ja ruisjauhot sekaisin, ja annetaan olla kunnes alkaa kuplia, vähän lämpötilasta riippuen yön yli taikka vuorokausi.

    • jannatsu

      juuh elikkä itse melkein valmis kondiittori ja opetettu että juuren voi tehdä kaupasta ostetusta ruisleivän sisuksesta liettämällä sen veteen ja jättämällä sen käymään n. vuorokaudeksi pöydälle jos sitä juurta ei satu olemaan. jos usein leipoo ruisleipää kannattee raskista ottaa osa talteen eli tästä tulee se juuri seuraavaan kertaa varten ja raskihan tarkoittaa sitä että veteen sekoitetaan ruisjauhoja ja juuri ja annetaan niidenkin käydä huoneen lämmössä 12-24 tuntia. juuren voi myös ottaa mielestäni taikinasta ja juuren voi pakastaa odottamaan käyttöä.

      • Pohjan Akka

        Otan aina valmiista taikinasta palasen palasen ja pakastan sen seuraavaa kertaa varten juureksi. Ei siis välttämättä tartte olla raskista.

        Joissakin ohjeissa olen nähnyt hapatettavan juurta jopa yli kaksi vuorokautta. Kokeilin kerran kahden yön yli odottamista, mutta tiä sitten mistä johtu ni en maistanu oikeestaan mitään eroa. Voi tietysti vaihdella sisäilman lämpötilaki sen verran että hapattuminen on eri kerroilla eri asteista. En minä noista kemiahommista niin ymmärrä, mutta hyvää leipää on aina tullu.


    • tiupiupau
      • Hapanjuurta Kanadass

        Tiedän Kanadassa olleen ainakin pari suomalaista leipomoa joista voisi kysellä hapanjuuren alkua itselleen. Yksi on Ontarion Sudburyssä Leinala's Finnish Bakery ja toinen oli muistaakseni Sue St. Mariessa Tuulas Scandinavian baking. Molempien yhteystiedot löytyvät googlella. Näistä leipomoistakin voisi kysellä juurenalkuja.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      2031
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1932
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      146
      1523
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1204
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1173
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1138
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1127
    Aihe