Mikäs se kryyni on?
Vastaukset 5
- Alivääpeli
Ainakin meillä päin kryyni on sama kuin ryyni. Ohrankryynivelliäkin olen syönyt.
Tänään tulee elokuva "Murheenkryynin poika". Näitä elokuvien jatko-osia pakinoitsija Bisquit irvaili mm. tyyliin "Uuno Turhapuron pojan paluu ja valkoinen nainen".- Isomo
Ruotsin kryddgård on meikämaassa usein ryytimaa.
Vanhat (jopa minuakin vanhemmat) Ostrobotnian-kävijät muistanevat Kryytin ja hänen varsin kellastuneen ylioppilaslakkinsa. Ellen erehdy, miehen virallisempi nimi oli Pentti Yrttimaa. EPO:n nokkamiehiä 1930- ja 40-luvulla, kunniajäseneksi 1988.
Olen joskus tehnyt käännöstöitä erään ruotsalaisfirman täkäläiselle tytäryhtiölle, jonka kahdesta osastosta toinen myi teollisuudelle mm. hiekkapuhalluksessa tarvittavia rakeita. Se toinen osasto puhui omanarvontuntoisen alentuvasti ”ryynipuolesta”.
Joskus vuosia sitten tällä palstalla puhuttiin suurimoista. Ei minun suussani ole rimoja ollut sen jälkeenkään.
Sanakirjani kuitenkin tietää: suurimo (suom.) = gryn (ruots.). - suurin surmin
Isomo kirjoitti:
Ruotsin kryddgård on meikämaassa usein ryytimaa.
Vanhat (jopa minuakin vanhemmat) Ostrobotnian-kävijät muistanevat Kryytin ja hänen varsin kellastuneen ylioppilaslakkinsa. Ellen erehdy, miehen virallisempi nimi oli Pentti Yrttimaa. EPO:n nokkamiehiä 1930- ja 40-luvulla, kunniajäseneksi 1988.
Olen joskus tehnyt käännöstöitä erään ruotsalaisfirman täkäläiselle tytäryhtiölle, jonka kahdesta osastosta toinen myi teollisuudelle mm. hiekkapuhalluksessa tarvittavia rakeita. Se toinen osasto puhui omanarvontuntoisen alentuvasti ”ryynipuolesta”.
Joskus vuosia sitten tällä palstalla puhuttiin suurimoista. Ei minun suussani ole rimoja ollut sen jälkeenkään.
Sanakirjani kuitenkin tietää: suurimo (suom.) = gryn (ruots.).Mitä tekemistä murheella ja yrteillä tai ryyneillä on keskenään?
Sen kai aloittajakin tahtoisi tietää. - Isomo
suurin surmin kirjoitti:
Mitä tekemistä murheella ja yrteillä tai ryyneillä on keskenään?
Sen kai aloittajakin tahtoisi tietää.Olen pahoittanut mielesi?
Toivottavasti en sentään aloittajan mieltä.
Minunkaan mielestäni murheella, yrteillä ja ryyneillä ei ole mitään tekemistä keskenään.
Ei mitään. suurin surmin kirjoitti:
Mitä tekemistä murheella ja yrteillä tai ryyneillä on keskenään?
Sen kai aloittajakin tahtoisi tietää.Näin löysänä vellovaa keskustelua ei kukaan taida viitsiä pilata tarkistamalla asioita. No en minäkään, ainakaan nyt, kun kirjasto on kiinni; sieltä kyllä hyvin mahdollisesti löytyisi kirja, jossa asiaa on selitetty, ehkä jopa perustellusti.
Ryytien sotkeminen asiaan oli aiheetonta, koska ei ryyti (ruots. krydda) ole ryyni (ruots. gryn) paitsi tahallisessa tai tahattomassa väärin ymmärtämisessä.
Aloittajan tahtoa en tiedä. Aloitusviesti ei sitä kertonut. Jokainen saattoi ymmärtää sen omalla tavallaan – ja ymmärsikin.
Mutta jos nyt lämpimikseen spekuloisi, niin ”kryyni” ilmauksessa ”murheenkryyni” voisi tarkoittaa jotakin pientä (murusen kokoista), joka kuitenkin aiheuttaa murhetta. Vähän niin kuin kengässä oleva pieni kivi tai jyvä tai vaikkapa ”suurimo” (hupaisa sepite ”ryynin” vastineeksi, sillä suuriahan eivät ryynit ole kuin enintään jauhohippusiin verrattuina).
Tästä on merkitys sitten saattanut ruveta paisumaan, vähän niin kuin tehdään kärpäsestä härkänen. Äänneasultaanhan ”murheenkryyni” kuulostaa isommalta kuin pikku harmin muruselta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalaiset nuoret Eu:n köyhimpiä?
Suomalaisen nuoren varallisuus keskimäärin 5000e. Eu:ssa keskimäärin 25 000e.1701338- 881204
Sofia teki aika pahat oharit
Leikkiikö Sofia kansainvälistä kosmopoliittia vai menikö rehdisti pupu pöksyyn, kun perui viestillä tulonsa puoli tunti2051100- 68942
- 58704
- 52573
- 32568
Muiden vaikutus
Oletko antanut muiden vaikuttaa mielipiteisiisi, tunteisiini tai valintoihisi suhteessa kaivattuusi?80526No tavallaan seuraava kohtaaminen on käänteentekevä
Koska sanon sulle että rakastan sua. On aika. Pösilö.29494- 45487