Väljähtänyt

vai väljähtynyt?

Kyselen.

16

730

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Intercooler

Minun olueni saattaa olla joskus väljähtynyttä, mutta väljähtäneestä oluesta en ole kuullut puhuttavan.

• ”Väljähtänyt” on verbin ”väljähtää” muoto, ”väljähtynyt” verbin ”väljähtyä” muoto. Kumpi verbi on olemassa suomen kielessä?

Oikea vastaus on, hiukan yllättäen, ”molemmat”, ja sanat tarkoittavat samaa. Kuitenkin ”väljähtyä” (ja ”väljähtynyt”) on yleisempi – sekä sanakirjojen että Googlen mukaan: väljähtyä 663 väljähtyy 1 030 – väljähtää 252. (”Väljähtää” voi olla infinitiivi tai preesens, joten se vastaa noita kahta muotoa.) Ja väljähtynyt 1 250 – väljähtänyt 951; hiukan erikoisesti siis tässä ero on paljon pienempi.)

• räjähtyä

Minulla on tänä aamuna hyvin räjähtynyt olo.

• Pysähtänyt väsäilijä
        räjähtyä kirjoitti:

Minulla on tänä aamuna hyvin räjähtynyt olo.

Olitko väsähtynyt?

• Amatööriakrobaatti
        Pysähtänyt väsäilijä kirjoitti:

Olitko väsähtynyt?

venähtyneelle ja revähtyneelle verbaaliakrobaatille suurta herkkua! =)

• Ummehtunut & homehtunut
        Amatööriakrobaatti kirjoitti:

Onko se venähtyminen (saks. Rußlandisierung?) millään muotoa sukua suomehtumiselle?

• peittelevät
        Amatööriakrobaatti kirjoitti:

Sehän se shown tarkoitus on usein myös internetin ulkopuolellakin.

Kun sitten vielä suomen kielen oppirakennelmien perusteisiin kuuluu vahvasti mutu-perustelujen hyväksyminen silmää räpäyttämättä niin soppa on valmis.

• Tietämätön 
        peittelevät kirjoitti:

Sehän se shown tarkoitus on usein myös internetin ulkopuolellakin.

Kun sitten vielä suomen kielen oppirakennelmien perusteisiin kuuluu vahvasti mutu-perustelujen hyväksyminen silmää räpäyttämättä niin soppa on valmis.

Sinulle tämä palsta ilmeisesti on oppineisuuden osoittamista varten, tiedon temmellyskenttä?

Se sallittakoon.

Itse olen täällä viihtyäkseni, pitääkseni lystiä (ja joskus – se myönnettäköön – irvistelläkseni kielellisille kahvikuppineurootikoille). Minulle kieli ja kielet eivät ole niin kuolemanvakava asia, vaikka olenkin niistä kapoisen ja kapisen leipäni nyhtänyt puolet ns. aikuiselämästäni (toivottavasti minusta ei koskaan aikuisten oikeesti aikuista tulekaan).

Riisun aina kravattini ennen tälle palstalle tuloa. Toiset saavat puolestani tulla siinä asussa kuin parhaaksi näkevät.

• on loogisempi mutta

degeneroitunut käyttötapa "väljähtää" varmasti syö tuon loogisemman muodon ja siunataan oikokielioppiin. Suomen kielen verbit ovat Hunningolla.

• on niin

että Hunninko-niminen taidekoti löytyy Pyhäsalmelta. Sielläkö suomen verbit nyt ovat?

• Pusztalaiseks olen syntynyt
        on niin kirjoitti:

että Hunninko-niminen taidekoti löytyy Pyhäsalmelta. Sielläkö suomen verbit nyt ovat?

Hunninko takaa ne suomen verbit nykyisin löytyvät? Onko ne pannonisoitu, julistettu pannoniaan?

• Rauni Rosita Liksom
        on niin kirjoitti:

Livohkaan aion siis tästä lähteä, ainakin minä!

Missä tavataan jos sinäkin sinne tulisit?

• Pysähtänyt väsäilijä
        Rauni Rosita Liksom kirjoitti:

Livohkaan aion siis tästä lähteä, ainakin minä!

Missä tavataan jos sinäkin sinne tulisit?

ympäri Suomea, sanoisin.

Livohkasi saattaisi olla esim. Livojärven rantamilla, Posiolla?

Rovaniemen verbaaliakrobaatillakin on oma näkemyksensä Livohkasta:
        http://www.bookplus.fi/product.php?isbn=9789510310571&CustID=6f7ef61b10f03e74c553eeef37fa8c6e

Minäpä olen päässyt käymään Hevon kuusessa! Vuosi oli 1999. Lossillakin piti taittaa matkaa, jotta Hevon kuuseen (vai kenties Hevonkuuseen) päästiin. Jossakin Anttolassa taisi olla. Hieno paikka ja vieraanvarainen isäntäväki – kiitoksia vielä kerran!

• R. R. Liksom

ympäri Suomea, sanoisin.

http://www.bookplus.fi/product.php?isbn=9789510310571&CustID=6f7ef61b10f03e74c553eeef37fa8c6e

Minäpä olen päässyt käymään Hevon kuusessa! Vuosi oli 1999. Lossillakin piti taittaa matkaa, jotta Hevon kuuseen (vai kenties Hevonkuuseen) päästiin. Jossakin Anttolassa taisi olla. Hieno paikka ja vieraanvarainen isäntäväki – kiitoksia vielä kerran!

Kuvakin löytyy:
        http://taimetsoi.fi/maarakennus/kuvat/livohka.jpg

• Puujalka mies

ympäri Suomea, sanoisin.

>Livohkasi saattaisi olla esim. Livojärven rantamilla, Posiolla?

Livoh-8 siis?

Mutta mikä mahtaa olla kaskadetti? Tämän kirjoittaja on ymmärtävinään, että sellaisesta puhuttiin eräässä taannoisessa viestiketjussa:
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=2000000000000020&conference=1500000000000154&posting=22000000023331679

• Potatisti
        Puujalka mies kirjoitti:

>Livohkasi saattaisi olla esim. Livojärven rantamilla, Posiolla?

Livoh-8 siis?

Mutta mikä mahtaa olla kaskadetti? Tämän kirjoittaja on ymmärtävinään, että sellaisesta puhuttiin eräässä taannoisessa viestiketjussa:
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=2000000000000020&conference=1500000000000154&posting=22000000023331679

http://www.alko.fi/tuotteet/fi/582527

Mus med potatismos – ja muskadettia palanpainikkeeksi?

L'eau potable saattaisi löytyä vaikkapa jostakin Savoijin Alpeilta? Olisikohan cascade diminutiivimuodossaan cascadet?

http://www.alko.fi/tuotteet/fi/005091 ei ole mauton cadet sekään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Petteri Orpo on satusetä

Väittää että työllisyys on Suomessa samalla tasolla kuin hallituksen aloittaessa kesällä 2023. Fakta on, että työllisi
      Maailman menoa
      66
      3286
    2. Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti

Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj
      Maailman menoa
      90
      3066
    3. SDP pelastaa uppoavan Suomen

2027 kun SDP voittaa ylivoimaisesti vaalit alkaa Suomen uusi raju syöksy kohti täystyöllisyyttä ja turvallisempaa yhteis
      Maailman menoa
      177
      3018
    4. Minkä ikäinen

on kaipaamasi ihminen? Minä vuonna syntynyt?
      Ikävä
      137
      2396
    5. Orpo ja Purra, käykää hakemassa oppia Espanjasta

Espanja on näyttänyt kuinka kova työttömyys nujerretaan ja saadaan maan talous palautettua nousu-uralle. Ei ole häpeä kä
      Maailman menoa
      41
      2376
    6. Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee

Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis
      Maailman menoa
      205
      2211
    7. Tsemii Pete ja Linda! Tässä tärkeät kellonajat Euroviisut-viikon ohjelmista tv:ssä!

Euroviisut järjestetään Wienissä Itävallassa 12.-16. toukokuuta. Tsemii Pete ja Linda kisaan! Vetäkää Suomelle voitto Li
      Euroviisut
      36
      1724
    8. Raiskaukset loppumaan?

Onko kenelläkään tiedossaan tuloksellisia keinoja saada väkisinmakaaminen loppumaan tai edes vähenemään? Lainsäädännön
      Sinkut
      401
      1689
    9. Jääkiekon MM:t pitää siirtää MTV:ltä Ylelle

Persuille ikäviä uutisia taas. . Valtioneuvoston asetuksen mukaan MM-kisat kuuluvat kansallisesti merkittäviin tapahtumi
      Maailman menoa
      52
      1688
    10. Ruotsi laskee jälleen bensaveroa, Riikka irvailee tumput suorana

Euron bensa oli persujen vaalilupaus, mutta kohta alkaa olla kolmosella alkavia litrahintoja. Meanwhile in Sverige: "
      Maailman menoa
      2
      1361
    Aihe