Poro on parasta

Nimetön

On olemassa monia hyviä ruokia, tekijästähän se on kiinni.
Haluan kuitenkin mainostaa poroa, joka on sekä huikean maukasta ja sen lisäksi rasvakoostumukseltaa terveellistä.
Saatavuus on ongelma Etelä-Suomessa vaikka siihenkin näkyy olevan tulossa parannusta nettikaupan myötä. Googlesta löytyy toimittajia.

Kokeilkaapa joulupöydässä poroa sian tilalla ja luultavasti ihastutte.

7

1867

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Raipe

      Tein tänään pitkästä aikaa kunnon perinteistä poronkäristystä. Mahtavaa.

    • Oikeassa olet mainoksessasi - poro on paras kotimainen lihamme. On vain onnetonta, että taitomme sen valmistukseksi rajoittuu usein vain käryn tekoon ja että lihaa on tarjolla kaupassa lähes aina vain pakkasessa.

      Kokeilkaapa joskus poron filettä - pieni, mutta ah! niin uljas maku. Vetää moninkertaisesti vertoja parhaalle karitsanlihalle ja huutaa hyvää punaviiniä kaverikseen. Ah, onnea, että meiltä löytyy moinen eväs!

      • Porohullu

        Poronvalmistus on helppoa:

        1.) Paistin päälle rasvaa (mieluiten poron rasvaa, mutta sikakin käy) ja uuniin vaikkapa pussissa. Saa samalla erinomaisen paistinliemikastikkeen.
        ------
        2.) Poron ns. pikkuluita pataan ja uuniin kypsymään. Pippureita hiukan sekaan ja liraus vettä joukkoon.

        Molempien kanssa puikuloista tehtyä pottumuusia, puolukkahilloa ja ehkä porkkanaraastetta.

        3.) Luisista poronlihoista saa loistavan keiton ja siihenkin mausteeksi riittä suola ja muutama pippuri.
        ---------
        Siis mahdottoman helppo valmistaa. Poronliha ei menetä makuaan pakastettuna ja säilyy rasvarakenteensa takia parikin vuotta täysin hyvänä pakkasessa. Jos kuitenkin ostaa vain esim puoli poroa, se tulee aika helposti syödyksi muutamassa hetkessä.

        Nauttikaa tästäkin herkusta.


      • purkissakin

        Tölkkiporoa on saatavissa.

        Mutta onko kokonaista poroa, siis poronpaistia myynnissä? Valmistetaanko poroa koskaan paistina?


    • ex-petteri

      Saatavuus ei ole ongelma etelä-suomessa.
      Tilaa suoraan poromiehiltä jotka myös osaavat riiputtaa ja paloitella "ammattimaisesti".
      Lentorahti ei paljoa etelään maksa jos ottaa kimpana esim. kokoporon.

      • pohtsu

        Poronlihan lähettäminen täältä pohjois.Suomesta sinne etelään on se vaikeimmaksi koettu tapahtuma. Siksi olen kikannut etelänystävilleni helpon ja luotettavan konstin saada tarkastettua hyvää poronlihaan:
        Rovaniemeltä saa poronlihaa tasan sellaisina paloina kun itse haluat. Ja sieltä kuljetukset eteläänpäin ovat huomattavasti helpommat ja nopeammat kun täältä pohjoisesta.
        Eli siellä Lapin Liha Oy puh 016-3403440


      • no se pohtsu taasen
        pohtsu kirjoitti:

        Poronlihan lähettäminen täältä pohjois.Suomesta sinne etelään on se vaikeimmaksi koettu tapahtuma. Siksi olen kikannut etelänystävilleni helpon ja luotettavan konstin saada tarkastettua hyvää poronlihaan:
        Rovaniemeltä saa poronlihaa tasan sellaisina paloina kun itse haluat. Ja sieltä kuljetukset eteläänpäin ovat huomattavasti helpommat ja nopeammat kun täältä pohjoisesta.
        Eli siellä Lapin Liha Oy puh 016-3403440

        Erikoisen mureaa ja maukasta poroa saat seuraavasti: Sahaa esim lavoista ja paisteista ns. kontinpää, eli se jalkaan päin menevä luu poikki lihan puolelta siten että mukaan jää yläpäästä noin kämmenen levyinen lihaosa luuhun. Itse valmistamisessa edellytetään että sinulla on käytettävissä varaava uuni (esim vuolukiviuuni). Lämmitä uuni normaalisti ja sulje pelti. Laita näitä poronpotkan yläpäitä rautapataan siten että ne ovat pystyasennossa. Laita padan pohjalle reilu desi vettä, johon olet liottanut yhden lihaliemikuution. Ripottele lihaosien päälle hyppyselliset merisuolaa. Sulje kansi ja aseta pata n. 12 tunniksi (eli yön yli) uuniin. Vaslmista puikulaperunoista perunamuusi ja nauti näiden haudutettujen lihojen kanssa. Yksi luuliha/ syöjä on ihan riittävää. Kastiketta, eli sitä lientä ei suurusteta. Lautaselle tulevia lisukkeita voi kukin tietysti lisätä miten haluaa, mutta pataan älä laita muita aineita. Uskomaton maku ja uskomattoman mureaa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5259
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4715
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3006
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1804
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1757
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      110
      1744
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1730
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1643
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1571
    Aihe