Osaako joku kertoa tästä. Sanotaan, että anorektikko näkee itsensä lihavana (vaikka yleensä ovat täysin muuta). Näkevätkö he oikeasti? Miten tämä on mahdollista? Onko tällaisia vääristymiä muita ja kuinka yleistä se on? Voiko esimerkiksi ihminen nähdä oman kuvansa erilailla kuin muut? Jos, niin kumpana, rumempana vai kauniinmpana? Miettisin tätä, koska eräs ystäväni valittaa koko ajan ulkonäköään. Nenä on liian suuri jne.. Minusta ks. henkilö on todella kaunis. Voiko ystäväni nähdä itsensä tosiaan rumana? Jos voi, mikä tähän on vaikuttanut?
oman kuvan vääristymät
6
630
Vastaukset
- Kokolattiamatto-
Yksittäinen ihminen ei ole omakuvansa, hän on muiden luoma peilikuva.
Sano hanelle, että hän ei lueskelisi ulkonäköseikkoihin liittyviä artikkeleita ja vaihtaisi kaveripiiriä, jos siihen on aihetta.
Kasvot ovat ihmisten tärkein huomion piste. Ihminen tulkitsee aina ensimmäiseksi kasvojen kuvaa. - hoikkapullero
Minä ainakin näen aina itseni lihavana lyllerönä. Pukeudun suht löysiin vaatteisiin jotka peittää vartaloni - joka ei todellisuudessa ole ollenkaan lihava!
Painoa on 59 kg ja pituutta 166 cm. Ja kaikki pitävät minua paremmin hoikkana, jopa sirona naisena.
Luulisin että minulla johtuu tämä vääristymä siitä että lapsena olin oikeastikin läski ja siitä syystä koulukiusattu.
Paino putosi kun menkat alko 12-vuotiaana ja näissä lukemissa olen ollut koko aikuisikäni, paitsi raskauden loppuaikana painoin 72 kg. Siitäkin suurin osa "jäi synnärille".- HeppuHej
ihannoimaan laihuutta. Vielä ennen sotia lihavuus oli arvostettu ominaisuus.
Hoikkapullero on mieluumin ali- kuin ylipainoinen.
Miten lapsille opettaisi jättämään kiusaaminen omaan arvoonsa? Koska ongelma on kiusaajassa eikä kiusatussa. Olisiko esimerkiksi kateutta, jota sitten kompensoidaan ilkkumalla jotain ominaisuutta toisessa.
Lapset ovat luonnostaan pyöreitä eikä mitään "läskejä".
- HeppuHej
ja voisi kuvitella, että se voi näyttää miltä tahansa.
Olisiko niin, että ihminen vertaa kuvaansa, johonkin päänupissa olevaan ihannekuvaan ja toteaa, että ei vastaa alkuunkaan.
Tai sitten hänelle on lapsesta asti nuijittu päähän, että olet ruma, olet lihava jne...
Kohdelkaa lapsianne hyvin ja positiivisesti. - samavika
En ole koskaan tykännyt, että minusta otetaan valokuvia yms. Peilistä kehtaan katsoa, mutta valokuvissa näytän hirveältä.. Nenä on järjettömän kokoinen ja silmät pienet siansilmät. Kaverini ovat nauraneet tätä. Miksi en osaa katsoa valokuvista itseäni? Ja peilistä kun katsoo, näytää suht ok, mutta valokuvat...argh!!
- HeppuHej
Ihmisen vasen ja oikea puoli ovat pikkuisen erilaisia. Kun olet tottunut katselemaan peilikuvaasi, niin valokuva näyttää erilaiselta.
Siihen tottuu, kun aikansa katselee valokuvia eikä enää näytäkään hassummalta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 455851
- 485356
- 483728
- 143675
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise963376- 313136
- 592894
- 582746
- 532400
- 381854