on siinä,että kun wieninleikkeen päällä on sitruunansiivu,niin sen päällä on vielä persiljan hippunen.Kukaan ei sitä koskaan syö vaan sneppaavat sen huis mäkeen.Ja harvahko edes puristaa sitruunaa.. :)
Mikähän ihmeen
14
2590
Vastaukset
Eiköhän kyseessä ole nykyään vain lähinnä koriste? Perinteiseen itävaltalaiseen leikkeeseen kuuluu todellakin sitruuna ja persiljatukko. Persiljan pitäisi kai tuoda muuten vähän rasvaiseen leikkeeseen pirteyttä kuten sitruunankin.
Tapoja leikkeen suhteen on monenlaisia: kanamunanviipale, jonka päällä sardellifile (meillä korvataan anjoviksella tai jopa sillillä), kapriksia, oliiveja, etikkakurkkua yms. löytyy maailman leikkeistä. Vihreitä herneitä kaveriksi - tai muussia.
Wieninleikehän on alunperin kotoisin Italiasta, Milanosta, josta löytyy oma paikallinen versio asiasta - Bistecca Milanese. Tämä tarjotaan vain sitruunanviipaleen kera.
Onko liha sitten vasikkaa vai possua, on ikuinen kiistakysymys.- .............
Eräs kokki kertoi että wieninleike parhaimmillaan on siten tehty että nainen voi valkoinen hame päällä istua leikkeen päälle ilman että hameeseen tulee tahra. Oli kuulemma opettaja kokkikoulussa joskus näin neuvonut. Oletko moista koskaan kuullut?
- dfsdfsdf
............. kirjoitti:
Eräs kokki kertoi että wieninleike parhaimmillaan on siten tehty että nainen voi valkoinen hame päällä istua leikkeen päälle ilman että hameeseen tulee tahra. Oli kuulemma opettaja kokkikoulussa joskus näin neuvonut. Oletko moista koskaan kuullut?
Vuoden typerin juttu.
- ..............
dfsdfsdf kirjoitti:
Vuoden typerin juttu.
Siltä se minustakin vaikutti. Tarkoitus oli kai sanoa että wieninleike pitää osata paistaa sopivalla määrällä rasvaa eikä uppopaistaa?
............. kirjoitti:
Rasvan tulee olla sen verran kuumaa, että kolmoisleivitetyn leikkeen pinta kuorruttuu nopeasti ja leivitys ei ime itseensä liikaa rasvaa. Samoin rasvaa tulee olla riittävästi, pannua kallistaen ulottua myös leikkeen päälipuolelle , jotta leikkeen leivitys nousee vähän irti pinnasta, mutta ei repeä. Tällöin leike kypsyy kuoren sisällä paremmin - vähän kuin uunissa.
Jos leikkeen panerointi ei ime itseensä liikaa rasvaa, ei siihen valkoiseen hameeseenkaan pitäisi jäädä pläikkyä - itävaltalaista huumoria, näetsen!
Jostain syystä wieninleikkeen paras osa onkin sen panerointi - itse leike kun on usein kuivaakin kuivempi. Suurin virhe, mitä nykyään tehdään essonbaarissa on se, että leike lähes uppopaistetaan vanhassa paistoliemessä ja maistuu sen jälkeen moottoriöljyltä.- höylääjä
............. kirjoitti:
kyllä minä käyttäisin naista aivan muuhun tarkoitukseen kuin esittämääsi
höylääjä kirjoitti:
kyllä minä käyttäisin naista aivan muuhun tarkoitukseen kuin esittämääsi
Kuten sanottu - itävaltalaista huumoria, jos sitä edes on olemassa, on se sen verran kuivakiskoinen kansakunta!
Kyllä minäkin naiselle monta muuta tarkoitusta - jos käyttöäkin - löydän. Ja vielä olematta yhtään seksistinen.
Itse asiassa se versio, minkä itse olen kuullut puhuu vaan siitä, että jos leikkeen päälle istuu pyhähousuilla niin housuihin ei saa jäädä tahraakaan - hamehomma on muusta kynästä kuin minun. Tämä versio ei ota niinkään kantaa asusteen käyttäjän sukupuoleen ja lienee näin ollen sukupuolineutraalimpi viritelmä asiasta.
Muuten - kerroin tuossa aiemmin, että wieninleikkeen esimuoto olisi ollut Milanossa nimeltään Bistecca Milanese kun oikeampi nimi taitanee olla Cotoletta Milanese - jos tällä nyt jotain merkitystä lienee - siis kotletti eikä pihvi. Parempi kuitenkin oikaista, etteivät besserwisserit pahastu.- vanha kokki
crudo kirjoitti:
Kuten sanottu - itävaltalaista huumoria, jos sitä edes on olemassa, on se sen verran kuivakiskoinen kansakunta!
Kyllä minäkin naiselle monta muuta tarkoitusta - jos käyttöäkin - löydän. Ja vielä olematta yhtään seksistinen.
Itse asiassa se versio, minkä itse olen kuullut puhuu vaan siitä, että jos leikkeen päälle istuu pyhähousuilla niin housuihin ei saa jäädä tahraakaan - hamehomma on muusta kynästä kuin minun. Tämä versio ei ota niinkään kantaa asusteen käyttäjän sukupuoleen ja lienee näin ollen sukupuolineutraalimpi viritelmä asiasta.
Muuten - kerroin tuossa aiemmin, että wieninleikkeen esimuoto olisi ollut Milanossa nimeltään Bistecca Milanese kun oikeampi nimi taitanee olla Cotoletta Milanese - jos tällä nyt jotain merkitystä lienee - siis kotletti eikä pihvi. Parempi kuitenkin oikaista, etteivät besserwisserit pahastu.Kun haluaa briljeerata tiedoillaan, kannattanee olla tarkkana, ettei tule virheitä. Tarkoitit varmaan kirjoittaa "cotoletta alla Milanese". Kotletti näet on jauhettua vasikkaa ja muotoillaan yleenssä soikeaksi, noin 1,5 -2 sentin paksuiseksi ja pinta korppujauhotetaan. Ei ole siis kyseessä leike, eikä pihvi , toisin kuin cotoletta, joka on suomeksi leike. Anteeksi puuttumiseni muuten loistavaan tietämykseesi.
vanha kokki kirjoitti:
Kun haluaa briljeerata tiedoillaan, kannattanee olla tarkkana, ettei tule virheitä. Tarkoitit varmaan kirjoittaa "cotoletta alla Milanese". Kotletti näet on jauhettua vasikkaa ja muotoillaan yleenssä soikeaksi, noin 1,5 -2 sentin paksuiseksi ja pinta korppujauhotetaan. Ei ole siis kyseessä leike, eikä pihvi , toisin kuin cotoletta, joka on suomeksi leike. Anteeksi puuttumiseni muuten loistavaan tietämykseesi.
Turha pyytää anteeksi kun olet aivan oikeassa - kotletti on juuri sitä, mitä kirjoitit. Rimmasi niin mukavasti tuo "kotletti" ja "cotoletta", että tarkkaavaisuus unohtui. Jostain olen nähnyt vielä muodon "cotoletto" - mitähän eroa lienee, naispuolinen kotlettiko?
Eikö ollutkin niin, että aikanaan sai kaikenlaisia kotletteja ravintoloista ja se oli varsin yleinen tarjottava. Nykyään ei kotletteina näe juuri kuin possua?
Koitin tuossa kerran tehdä Wallenbergin pihviä kun en ole koskaan aikaisemmin sitä värkännyt, mutta enpähän sanut vasikanjauhelihaa mistään. Jäi piffi tekemättä. Wallenbergarea kutsutaan pihviksi vaikka eiköhän sekin jonkin sortin kotletti ole vaikka vasikanjauhelihan joukkoon muitakin aineita laitetaan.
Miksi muuten Wallenbergaren raaka-aineitten - kerma, muna - tulisi olla hyvin kylmiä ennen kuin ryhtyy niitä käsittelemään? Ihan pelkästäänkö senkö takia, että on helpompi muotoilla oikean muotoiseksi, vai?
- ggfgdds
Eikös wieninleikkeen päälle kuulu sitruunaviipale ja sen päälle sardelli- tai mikä lie anjoviskiekura ja kapriksia? Tai niin ainakin sen olen itse aina saanut eteeni. Minä kyllä heitän kaprikset ja anjovikset mäkeen, mutta puristan sitruunaa leikkeen päälle.
- teemme
Sinun tahtosi on lakimme,
Ei kannata heittää mäkeen - nehän ne parhaat leikkeessä ovat.
Itse asiassa se kala on sardelli, joka on eräs parhaista maunantajista välimeren keittiössä. Sardellia ei tahdo juurikaan saada vielä Suomesta kuin aivan joistakin herkkukaupoista ja sen vuoksi se korvataan usein anjoviksellä, mutta makuhan ei ole sama. Anjovis on suolaisempi ja siinä maistuvat pikemminkin perinteiset maustekalan mausteet kuin itse kala - toisin kuin sardellissa.
Keski-Euroopan kaupoista saa sardellia pienissä purkeissa monella tavalla laitettuna ja purkit säilyvät kotikeittiössä iät ja ajat - kannattaa ostaa varastoon kun käy ulkomaan kaupassa. Mahdottoman hyviä esimerkiksi pizzan päällä, salaatissa, tonnikalakastikkeessa, padoissa jne.- ruokakulttuurissa
crudo kirjoitti:
Ei kannata heittää mäkeen - nehän ne parhaat leikkeessä ovat.
Itse asiassa se kala on sardelli, joka on eräs parhaista maunantajista välimeren keittiössä. Sardellia ei tahdo juurikaan saada vielä Suomesta kuin aivan joistakin herkkukaupoista ja sen vuoksi se korvataan usein anjoviksellä, mutta makuhan ei ole sama. Anjovis on suolaisempi ja siinä maistuvat pikemminkin perinteiset maustekalan mausteet kuin itse kala - toisin kuin sardellissa.
Keski-Euroopan kaupoista saa sardellia pienissä purkeissa monella tavalla laitettuna ja purkit säilyvät kotikeittiössä iät ja ajat - kannattaa ostaa varastoon kun käy ulkomaan kaupassa. Mahdottoman hyviä esimerkiksi pizzan päällä, salaatissa, tonnikalakastikkeessa, padoissa jne.nyt korvataan vaikka mitä ja vaikka millä.
Wieninleike kuuluisi olla vasikasta valmistettu, mutta täällä se valmistetaan yleensä porsaasta.
Onkohan meillä sitä vasikkaa niin vähän saatavilla.
No, minä tykkään siitä sardellista tai kait se on anjovista ja sitruunan viipaleesta, puristan ne aina siihen leikkeeseen haarukalla ja liha maistuu mehevältä. Kaprikset tuuppaan sivuun.
- ensin kaiken...
...muun, ja sitten lopuksi persiljan. Se raikastaa hengityksen aterian jälkeen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1221691
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup161372- 61980
Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA
Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR329972- 65826
J miehestä oikeaa
Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen78816- 1770
- 46741
Kysyit firman bileissä..
.. että tulisinko luoksesi yöksi... Oliko se vain heitto. Mitäs jos olisin tullut? Naiselta9671Miksi Suomessa uskotaan Usan kanssa tehtyihin sopimuksiin
Kaikki viestit Usan suunnasta on ollut jo pitkän aikaa sen kaltainen että muiden liittolaismaidenkin sotilaallista autta62658