Valkosipuli ei kestä lämpöä

Asseri

Ihan tiedoksi että valkosipuli ei kestä lämpöä. Tai kestää se vähän, mutta sen voimakkuus laimenee jyrkästi sen ollessa kuumassa. Kokeilkaapa itse jos teette itse ruokaa. Kumma ettei missään ruokaohjelmassa tai lehtijutussa kerrota tätä yksinkertaista asiaa ikinä. Luin sen Tiede -lehdestä muutama vuosi sitten. Pizzerioissa puristetaan valkosipuli pizzan päälle kun se on otettu pois uunista. Valkosipulia on käytetty tuhansia vuosia mutta silti sen kuumankestämättömyys on jokin salaisuus.

11

3795

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .....

      olen huomannut. huomasin viime viikolla myös sen että perunatkaan eivät kestä lämpöä. ne maistuvat keittämisen jälkeen aivan erilaiselta. on uskomatonta että vaikka suomessakin peruna on tuhansia vuosia ollut ruokavalion perusta, mutta silti perunan kuumankestämättömyys on sekin salaisuus, niin kuin valkosipulinkin.

      • Asseri

        Peruna tuli Suomeen vasta 1700-luvun lopulla, historiikki. Jos valkosipulin lämmönkestämättömyys on itsestäänselvä asia, miksei missään ruokaohjelmassa sitä ikinä mainita vaan laitetaan sitä ruuanlaiton alussa ruokaan? Jos tätä ei usko niin saa kokeilla. Yksikään ihminen ei tätä tiedä jonka kanssa olen keskustellut ruuanlaitosta. Taitavat olla tyhmiä.


      • ...........
        Asseri kirjoitti:

        Peruna tuli Suomeen vasta 1700-luvun lopulla, historiikki. Jos valkosipulin lämmönkestämättömyys on itsestäänselvä asia, miksei missään ruokaohjelmassa sitä ikinä mainita vaan laitetaan sitä ruuanlaiton alussa ruokaan? Jos tätä ei usko niin saa kokeilla. Yksikään ihminen ei tätä tiedä jonka kanssa olen keskustellut ruuanlaitosta. Taitavat olla tyhmiä.

        kypsentämiseksi. Jotkut haluavat nauttia valkosipulinsa raakana - jotkut kypsennettynä.


      • eroa on
        Asseri kirjoitti:

        Peruna tuli Suomeen vasta 1700-luvun lopulla, historiikki. Jos valkosipulin lämmönkestämättömyys on itsestäänselvä asia, miksei missään ruokaohjelmassa sitä ikinä mainita vaan laitetaan sitä ruuanlaiton alussa ruokaan? Jos tätä ei usko niin saa kokeilla. Yksikään ihminen ei tätä tiedä jonka kanssa olen keskustellut ruuanlaitosta. Taitavat olla tyhmiä.

        Valkosipulin maku ja olemus muuttu kyllä kypsennettäessä, tässä nyt vaan on kyse siitä kummasta tykkää ja missä yhteydessä raaka taikka kypsä on maistuvampi!


      • turhuudenjumala

        Lainaus Wikipediasta:
        Ensimmäisenä Eurooppaan saapunut ”peruna”, jota viljeltiin Espanjassa jo vuonna 1573, oli itse asiassa bataatti eli makea peruna, joka ei vieläkään ole kovin tavallinen eurooppalaisessa ruokavaliossa.lähde? Ruotsiin peruna saapui 1655, jolloin lääkäri ja luonnontieteilijä Olof Rudberg istutti perunaa Uppsalan kasvitieteelliseen puutarhaan. Jonas Alströmer puolestaan vakiinnutti englannin kielestä lainaamansa sanan potatis perunan nimeksi. Suomessa perunoita on nähty ainakin 1730-luvulla, jolloin niitä tuli Inkooseen Fagervikin kartanoon saksalaisten peltiseppien mukana. Perunanviljelyä edisti erityisesti Asikkalan seurakunnan kappalainen Axel Laurell, joka kehui perunoita joka saarnan päätteeksi. Hän julkaisi opaskirjan perunanviljelystä vuonna 1773.[6] Peruna vei pian nauriin aseman suomalaisten tärkeimpänä viljelys- ja ruokajuureksena. Naurista on viljelty Suomessa jo esihistoriallisena aikana. Nykyisin peruna mielletään suomalaisten perinteiseksi perusravinnoksi.


      • Nimetön
        turhuudenjumala kirjoitti:

        Lainaus Wikipediasta:
        Ensimmäisenä Eurooppaan saapunut ”peruna”, jota viljeltiin Espanjassa jo vuonna 1573, oli itse asiassa bataatti eli makea peruna, joka ei vieläkään ole kovin tavallinen eurooppalaisessa ruokavaliossa.lähde? Ruotsiin peruna saapui 1655, jolloin lääkäri ja luonnontieteilijä Olof Rudberg istutti perunaa Uppsalan kasvitieteelliseen puutarhaan. Jonas Alströmer puolestaan vakiinnutti englannin kielestä lainaamansa sanan potatis perunan nimeksi. Suomessa perunoita on nähty ainakin 1730-luvulla, jolloin niitä tuli Inkooseen Fagervikin kartanoon saksalaisten peltiseppien mukana. Perunanviljelyä edisti erityisesti Asikkalan seurakunnan kappalainen Axel Laurell, joka kehui perunoita joka saarnan päätteeksi. Hän julkaisi opaskirjan perunanviljelystä vuonna 1773.[6] Peruna vei pian nauriin aseman suomalaisten tärkeimpänä viljelys- ja ruokajuureksena. Naurista on viljelty Suomessa jo esihistoriallisena aikana. Nykyisin peruna mielletään suomalaisten perinteiseksi perusravinnoksi.

        Joo.

        Siis perunahan on alunperin Inkojen valtakunnasta 1540-luvulla löydetty viljelykasvi, jota ei esiintynyt missä muualla maailmassa.

        Hämmästyttävää miten itsestäänselvänä monet pitävät että peruna olisi ollut Suomessa jo vuosituhansia sitten. Ehkä syynä on perunan näennäinen hyvä sopeutuminen Suomenkin karuun ilmastoon, joka sattumalta muistuttaa Andien kylmää ja karua vuoristomaastoa.


    • mikä asiantuntija!

      Ai, että luit lehdestä!

    • rotissööri

      kokeilkaapa venäläiseen tapaaan marinoituja valkosipuleita. Kun niitä saa, niin ahmii kuin lapsena karkkeja.

    • valkosipulin kynnet erinomainen hiiri karkote talveksi mökille. Aikaisemmin hiiren paskaa joka paikassa keväällä, mutta nyt jo useamman vuoden olemme laittanee valkosipulin kynsiä ueampan paikkaan mökissä, eipä ole hiiret paskoneet kannattaa kokeilla

      • Erkki-Mikael

        vampyytien ja dragulan karkoittajana. Meilläpäinkään ei ole nähty ainoatakaan, on se vaan sellainen maan tuote.


      • myyräkarkoite

        nurmikolle, valkosipulia vaan myyränkoloihin ja mielellään aika paljon talon seinustoille.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4499
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2229
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1754
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1488
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1423
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1288
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe