Lähiruokaa vai luomua?

Hämmentynyt

Olen yrittänyt elää lähiruokaperiaatteen mukaan niin pitkälle kuin olosuhteiden ja taloudellisen tilanteen mukaan on mahdollista. Lisäksi suosin luomuruokaa. Olen kuitenkin jäänyt miettimään erästä asiaa; onko mitään järkeä tuoda luomuruokaa toiselta puolelta maailmaa? Kaikki se mitä luomun tuottamisella voitetaan menee kuljetuksen aiheuttamiin tuhoihin. Vai olenko väärässä? Kertokaa miten kannattaisi toimia!

7

694

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kkkkkkkkkkkkkk

      ... käärittyjä tomaatteja, omenoita, muuta luomua en suostu ostamaan en sitten millään.

      En myöskään osta muoviin käärittyä lähi- tai luomuleipää. KAIKKI leipä menee pilalle muovipussissa.

      Uskomatonta, että luomu- ja "eko" kaupoissa myydään muoviin käärittyjä ruokia.

      Ne jätän ihan rauhassa sinne muoveihinsa happanemaan.

    • Kyllähän lähiruoka voittaa mennen tullen. Oma kontrollisi ulottuu ainakin vähän paremmin tänne kun taas kauas ei millään. Luomuruoan tarkoituksena on ensisijassa tuottaa hyvää ja terveellistä elintarviketta ja raaka-ainetta. Pitkät ja epäekologiset kuljetusmatkat pilaavat tuotteet ja muutkin tarkoitukset.

      Tuossa oli tuo keskustelu soijasta - en todellakaan ymmärrä mitenkä soijaa voidaan puolustaa kestävän kehityksen periaatteella?

      • rotissööri

        luomuruoan ainoa tarkoitus on lihottaa kauppiaan kukkaroa


    • -------

      Minusta asia ei ole ihan yksiselitteinen, sillä viljelymenetelmä ja kuljetustapa vaikuttavat jopa enemmän kuin kuljetuksen pituus: Etelä-eurooppalaiset luomuvihannekset ovat talviaikaan ehdottomasti ekologisempia kuin täällä kasvihuoneessa tuotetut tavalliset, ja vastaavasti on ekologisempaa säilöä täällä kesäaikaan tuotetut kasvikset talvea varten kuin ostaa sitten pakkasten tultua sitä ulkomaista luomua tuoreena. Itse siis valitsen ruokani yleisharkintaa käyttäen, enkä tuijota ainoastaan kuljetuskilometrejä tai luomumerkintöjä.

      • ----------------

        Ja koska elintarvikkeita harvemmin tuodaan lentokoneella, on luomu lähes aina ekologisempi vaihtoehto kuin ei-luomu.


    • ihmetellyt että miksei

      ne syö sitä ruokaanasa itse siellä toisella puolella maailmaa, kun kumminkin nälänhätää kärsivät.
      No onhan se sitä globaalisuutta ja politiikkaa, saadaan maahan rahaa, muttei niille raskaan työn tekijöille. Monenmoista nyyhkytarinaa esitetään länsimaissa. Vaikka kuinka avustaisi ostamalla näitä luomutuotteita, niin sen työntekijän asema ei yhtään parane. Mihin se raha menee?

      Pyssyjen ja paukkujen ostoa en rahoita yhtään ostamalla jotain luomusitäsuntätä, joka on tullut kehitysmaasta kalliilla lentorahdilla. On ne aika surkeita tuotteita muutenkin.
      Mieluummin lähialueen matkustamatonta ruokaa mun pöytään, olkoon sitten vaikka eiluomua.

      • ---------------------

        Jos nyt unohdetaan nuo reilunkaupan jutut, niin itse hyödyt luomusta parhaiten sen ekologisuuden takia. Maatalous on yksi pahimpia saastuttajia maailmassa ja jos sinulla on yhtään kiinnostusta säilyttää tätä palloa jälkipolville, talkoisiin olisi syytä tulla mukaan. Tietenkään yksinomaan ruuan vaihtaminen luomuun ei riitä, mutta onpahan alku kuitenkin. Esim. Itämeri ei ole pelastettavissa ennen kuin sitä ympäröivät valtiot vaihtavat merkittävästi ruokailutottumuksiaan.

        By the way, aika vähän sitä luomuruokaa tuotetaan kehitysmaista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 195
      2659
    2. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      223
      2484
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      63
      2312
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      190
      1804
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    6. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      12
      1308
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1287
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      20
      1243
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1225
    10. Venäjän sissit lakkojohtajat

      Odottavat 'lisätä lakkoja' Toverit käskyttää. Eikä ensimmäinen kerta.
      Suomen Keskusta
      3
      1118
    Aihe