Olen yrittänyt elää lähiruokaperiaatteen mukaan niin pitkälle kuin olosuhteiden ja taloudellisen tilanteen mukaan on mahdollista. Lisäksi suosin luomuruokaa. Olen kuitenkin jäänyt miettimään erästä asiaa; onko mitään järkeä tuoda luomuruokaa toiselta puolelta maailmaa? Kaikki se mitä luomun tuottamisella voitetaan menee kuljetuksen aiheuttamiin tuhoihin. Vai olenko väärässä? Kertokaa miten kannattaisi toimia!
Lähiruokaa vai luomua?
7
758
Vastaukset
- kkkkkkkkkkkkkk
... käärittyjä tomaatteja, omenoita, muuta luomua en suostu ostamaan en sitten millään.
En myöskään osta muoviin käärittyä lähi- tai luomuleipää. KAIKKI leipä menee pilalle muovipussissa.
Uskomatonta, että luomu- ja "eko" kaupoissa myydään muoviin käärittyjä ruokia.
Ne jätän ihan rauhassa sinne muoveihinsa happanemaan. Kyllähän lähiruoka voittaa mennen tullen. Oma kontrollisi ulottuu ainakin vähän paremmin tänne kun taas kauas ei millään. Luomuruoan tarkoituksena on ensisijassa tuottaa hyvää ja terveellistä elintarviketta ja raaka-ainetta. Pitkät ja epäekologiset kuljetusmatkat pilaavat tuotteet ja muutkin tarkoitukset.
Tuossa oli tuo keskustelu soijasta - en todellakaan ymmärrä mitenkä soijaa voidaan puolustaa kestävän kehityksen periaatteella?- rotissööri
luomuruoan ainoa tarkoitus on lihottaa kauppiaan kukkaroa
- -------
Minusta asia ei ole ihan yksiselitteinen, sillä viljelymenetelmä ja kuljetustapa vaikuttavat jopa enemmän kuin kuljetuksen pituus: Etelä-eurooppalaiset luomuvihannekset ovat talviaikaan ehdottomasti ekologisempia kuin täällä kasvihuoneessa tuotetut tavalliset, ja vastaavasti on ekologisempaa säilöä täällä kesäaikaan tuotetut kasvikset talvea varten kuin ostaa sitten pakkasten tultua sitä ulkomaista luomua tuoreena. Itse siis valitsen ruokani yleisharkintaa käyttäen, enkä tuijota ainoastaan kuljetuskilometrejä tai luomumerkintöjä.
- ----------------
Ja koska elintarvikkeita harvemmin tuodaan lentokoneella, on luomu lähes aina ekologisempi vaihtoehto kuin ei-luomu.
- ihmetellyt että miksei
ne syö sitä ruokaanasa itse siellä toisella puolella maailmaa, kun kumminkin nälänhätää kärsivät.
No onhan se sitä globaalisuutta ja politiikkaa, saadaan maahan rahaa, muttei niille raskaan työn tekijöille. Monenmoista nyyhkytarinaa esitetään länsimaissa. Vaikka kuinka avustaisi ostamalla näitä luomutuotteita, niin sen työntekijän asema ei yhtään parane. Mihin se raha menee?
Pyssyjen ja paukkujen ostoa en rahoita yhtään ostamalla jotain luomusitäsuntätä, joka on tullut kehitysmaasta kalliilla lentorahdilla. On ne aika surkeita tuotteita muutenkin.
Mieluummin lähialueen matkustamatonta ruokaa mun pöytään, olkoon sitten vaikka eiluomua.- ---------------------
Jos nyt unohdetaan nuo reilunkaupan jutut, niin itse hyödyt luomusta parhaiten sen ekologisuuden takia. Maatalous on yksi pahimpia saastuttajia maailmassa ja jos sinulla on yhtään kiinnostusta säilyttää tätä palloa jälkipolville, talkoisiin olisi syytä tulla mukaan. Tietenkään yksinomaan ruuan vaihtaminen luomuun ei riitä, mutta onpahan alku kuitenkin. Esim. Itämeri ei ole pelastettavissa ennen kuin sitä ympäröivät valtiot vaihtavat merkittävästi ruokailutottumuksiaan.
By the way, aika vähän sitä luomuruokaa tuotetaan kehitysmaista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitä aiot tehdä uudenvuoden aattona
Mitä olet suunnitellut tekeväsi uudenvuoden aattona ja aiotko ensi vuonna tehdä jotain muutoksia tai uudenvuoden lupauks1963959Marin sitä, Marin tätä, yhyy yhyy, persut jaksaa vollottaa
On nuo persut kyllä surkeaa porukkaa. Edelleen itkevät jonkun Marinin perään, vaikka itse ovat tuhonneet Suomen kansan t562807Väestönsiirtoa itään?
Ano "the Russo" Turtiainen sai poliittisen turvapaikan Venäjältä. Pian lähtee varmaan Nazima Nuzima ja Kiljusen väki per871401Muistattekos kuinka persujen Salainen Akentti kävi Putinin leirillä
Hakemassa jamesbondimaista vakoiluoppia paikan päällä Venäjällä? Siitä ei edes Suomea suojeleva viranomainen saanut puhu181276Ikävä sinua..
Kauan on aikaa kulunut ja asioita tapahtunut. Mutta sinä M-ies olet edelleen vain mielessäni. En tiedä loinko sinusta va101219Vuoden luetuimmat: Mikä on Pelle Miljoonan taiteilijaeläkkeen suuruus?
Pelle Miljoonan eläkkeen suuruus kiinnosti lukijoita tänä vuonna. Artikkeli on Suomi24 Viihteen luetuimpia juttuja v. 20201011- 46974
Riikka Purra sanoo, että sietokykyni vittumaisiin ihmisiin alkaa olla lopussa.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/be8f784d-fa24-44d6-b59a-b9b83b629b28 Riikka Purra sanoo medialle suorat sanat vitt228924- 48921
Väärä pää tutustumiseen
Mikä ihme on, että miehet haluavat ensimmäisenä sänkyyn? Onko nykyään niin helppo saada nainen peittojensa alle.. tai pä107706