Vasta- vaiko työntöohjaus?

Kra

Siinäpä pulma!

Kuten useimmat asiat elämässä, niin tämäkin on keksitty jo paljon ennen meitä jossain englanninkielisellä kielialueella. Tässä muutama lainaus Bajahill:in sivulta. http://www.bajahill.net/mpohjaus.html

Aiheeseen liittyvää Suomi - Englanti sanastoa

-etujättö = trail
-keulakulma = rake
-kosketuspinta = contact patch
-ohjausakseli = steer axis
-ohjauskulma = castor
-sorto, sortuma = slip
-vastaohjaus = counter steering

Ei kannata yrittää keksiä ruutia uudelleen kun se kerran on jo keksitty. Voidaan käyttää sekin energia itse ilmiön opiskeluun.

22

2528

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • LångvikinMotörhed

      Lueppa uudestaan
      Kirjoittanut: TurbotOn 28.10.2007 klo 19.34

      Lueppa tämä uudestaan ja yritä ymmärtää mitä kirjoituksessa sanotaan=> http://www.bajahill.net/mpohjaus.html Kiinnitä erityisesti huomiota miten siellä kerrotaan ajonopeuden vaikuttavan vastaohjauksen toimivuuteen.

    • kallistamalla

      vai kallistetaanko ohjaamalla?

      Viime keväänä (taisi olla vielä lunta maassa) jäi kaivelemaan erään suuren mp-liikkeen vanhemman myyjän opettavaiseen sävyyn sanottu kommentti, että pyörää ohjataan kallistamalla eikä kääntämällä. Asia liittyi siihen, että väitin haluavani abs:t ja hänen mielestään en ollut siihen kypsä. Hänen ajatuksensa meni jotenkin niin, että autossa tarvitaan abs:t ohjattavuuden säilyttämiseen. Pyörässä ne eivät ole niin tarpeen, kun pyörää ohjataan kuitenkin kallistamalla. Asia on jäänyt vaivaamaan mieltäni, kun työntöohjausta miettiessä tuntuu siltä, että pyörää itse asiassa kallistetaan ohjaamalla. Voiko tämä ala olla sellainen, että tottumaton ostaja voi saada kokeneelta mp-myyjältä vääriä neuvoja?

      Termit ovat tosiaan sivuasia. Pääasia on, että tunnistaa itse ilmiön.

      • Kra

        ....Voiko tämä ala olla sellainen, että tottumaton ostaja voi saada kokeneelta mp-myyjältä vääriä neuvoja?.......

        Kyllä voi olla, kokenut myyjä varmaankin osaa myydä pyöriä. Mutta ei se mikään tae ole, että osais myöskin ajoasiat. Ihan sama ilmiö se on muillakin aloilla, myyjillä on aina myyjän puheet. Jotka eivät välttämättä vastaa todellisuutta.

        Ohjataan kallistamalla = Eli kuski omaa navanpaikkaa siirtämällä sivusuunnassa yrittää kallistaa pyörää voidakseen ohjata. Nopeuden kasvaessa tämä menetelmä käy aina vaan vaarallisemmaksi. Ei hyvä, pyörä ei tottele kuskia ja ruumiita tulee ennenpitkää....

        Kallistetaan ohjaamalla = toimii tehokkaasti ja pitää ajolinjat kunnossa ja kuskin hengissä


      • toistan taas tjn
        mopoa ohjataan tilanteen mukaan / mukawuuden waatimien ajo ominaisuuksien takia :=)
        jos pitää wäistää nopeasti tjn
        ei pelkkä kallistus riitä waan sitä pitää awittaa stongalla
        eli wasta ohjaus ja mopo lähtee kaatumaan nopeammin "kääntyy paremmin"
        se mikä on tien ja renkaiden pito on siwuseikka jos on kyse onnettomuuden wälttämisestä :=)
        jos ei osaa tehdä waistomaisesti/ajokokemuksen myötä sitä mikä on oikein tjn on siwuseikka jos lepäät teholla tai haudassa :=)
        jokaista mopoa ohjataan kallistamalla :=)
        se miten sen tekee on kuskin oma asia :=)
        mut ei koskaan wääntämällä :=)


      • Olli Hokkanen
        A.DONIS kirjoitti:

        toistan taas tjn
        mopoa ohjataan tilanteen mukaan / mukawuuden waatimien ajo ominaisuuksien takia :=)
        jos pitää wäistää nopeasti tjn
        ei pelkkä kallistus riitä waan sitä pitää awittaa stongalla
        eli wasta ohjaus ja mopo lähtee kaatumaan nopeammin "kääntyy paremmin"
        se mikä on tien ja renkaiden pito on siwuseikka jos on kyse onnettomuuden wälttämisestä :=)
        jos ei osaa tehdä waistomaisesti/ajokokemuksen myötä sitä mikä on oikein tjn on siwuseikka jos lepäät teholla tai haudassa :=)
        jokaista mopoa ohjataan kallistamalla :=)
        se miten sen tekee on kuskin oma asia :=)
        mut ei koskaan wääntämällä :=)

        Onhan täällä joku joka ymmärtää mistä on kyse.

        Vasta työntöohjauksella saadaan nopea suunnanmuutos esim. hirveä väistettäessä.
        Rääräätä ajettaessa on kuitenkin syytä olla työntöohjailematta tuolla aikaisemmin mainitsemista syistä johtuen, mutta kuitenkin myös rääräässä voi yllättävissä tilanteissa työntöohjaus olla tarpeellinen esim. kilpakumppanin kaatuessa edessäsi.
        Mutta jos otetaan kellolla aikaa ja pitäisi saada mahdollisimman hyvä kierrosaika niin kannattaa jättää sen stongan edestakas heiluttelut vähemmälle.


      • TuuttiK1
        Olli Hokkanen kirjoitti:

        Onhan täällä joku joka ymmärtää mistä on kyse.

        Vasta työntöohjauksella saadaan nopea suunnanmuutos esim. hirveä väistettäessä.
        Rääräätä ajettaessa on kuitenkin syytä olla työntöohjailematta tuolla aikaisemmin mainitsemista syistä johtuen, mutta kuitenkin myös rääräässä voi yllättävissä tilanteissa työntöohjaus olla tarpeellinen esim. kilpakumppanin kaatuessa edessäsi.
        Mutta jos otetaan kellolla aikaa ja pitäisi saada mahdollisimman hyvä kierrosaika niin kannattaa jättää sen stongan edestakas heiluttelut vähemmälle.

        Joka ikisellä MP-palstalla pitää tämä sama asia kerrata. Autokoulujen liikenneopettajat ovat ovat vähäkatekismuksestaan saarnanneet viimevuodet työntö- eli vasta- tai vihtaohjauksen autuaaksitekevää vaikutusta. Suuresti halveksimilleni uus'motoristeille opetetaan että ainoa tieto ja taito mitä moottoripyörällä ajamisessa tarvitaan on maaginen vasta- eli vihtaohjaus. Sen kun osaa niin ei muuta tarvitse. Tähän uskoen työntöohjaaja-uus'motoristi putputtelee kustomillaan autoliikenteen tukkona ja ihmettelee ohi suhahtelevia kaksipyöräisiä. Jokainen oikeasti alaa harrastava ja asioita tunteva motoristi kuitenkin tietää itse oppimansa totuuden: Tällä tangonheilautuksella vasta aloitettiin mutkaan kääntyminen. Oikealla tosi motoristilla on 180 km/h mittarissa ja mutkaa näkymättömiin edessä. Työntöohjaaja-uus'motoristi ei ikinä pääse tähän tilanteeseen koska ei ole ikinä ajanut nopeusrajoitusta suuremmalla nopeudella. Me vanhankoulun nahkatakit kallistetaan pyörää ja ohjataan persetuntumalla renkaan luistorajaa hipoen seuraavalle suoralle ja kohti uusia haasteita. Työntöohjaaja jää ihastelemaan vastaniitetyn ruohon tuoksua ja kirjoittelemaan runoja ihanan kolme kuukautta sitten löytämänsä harrastuksen ylitaivaallisuutta ihmetellessään.


      • Että tämä
        TuuttiK1 kirjoitti:

        Joka ikisellä MP-palstalla pitää tämä sama asia kerrata. Autokoulujen liikenneopettajat ovat ovat vähäkatekismuksestaan saarnanneet viimevuodet työntö- eli vasta- tai vihtaohjauksen autuaaksitekevää vaikutusta. Suuresti halveksimilleni uus'motoristeille opetetaan että ainoa tieto ja taito mitä moottoripyörällä ajamisessa tarvitaan on maaginen vasta- eli vihtaohjaus. Sen kun osaa niin ei muuta tarvitse. Tähän uskoen työntöohjaaja-uus'motoristi putputtelee kustomillaan autoliikenteen tukkona ja ihmettelee ohi suhahtelevia kaksipyöräisiä. Jokainen oikeasti alaa harrastava ja asioita tunteva motoristi kuitenkin tietää itse oppimansa totuuden: Tällä tangonheilautuksella vasta aloitettiin mutkaan kääntyminen. Oikealla tosi motoristilla on 180 km/h mittarissa ja mutkaa näkymättömiin edessä. Työntöohjaaja-uus'motoristi ei ikinä pääse tähän tilanteeseen koska ei ole ikinä ajanut nopeusrajoitusta suuremmalla nopeudella. Me vanhankoulun nahkatakit kallistetaan pyörää ja ohjataan persetuntumalla renkaan luistorajaa hipoen seuraavalle suoralle ja kohti uusia haasteita. Työntöohjaaja jää ihastelemaan vastaniitetyn ruohon tuoksua ja kirjoittelemaan runoja ihanan kolme kuukautta sitten löytämänsä harrastuksen ylitaivaallisuutta ihmetellessään.

        ...Tuutti--kaveri väittää ajaneensa prätkää pian 40 vuotta,eikä silti ymmärrä miten kaksipyöräohjaus toimii.Ei vaikka heti olisi mahdollisuus mennä se käytännössä toteamaan.Eli siis kun tangosta työntämällä jompaankumpaan suuntaan pyörä lähtee kääntymään/kaartamaan(muuttaa kulkusuuntaansa)vastakkaiseen suuntaan.Tätä fysiikanlakiin ja ohjausgeometriaan perustuvaa ilmiötä käytetään hyväksi kun halutaan saada pyörä mahdollisimman nopeasti muuttamaan suuntaa esim.äkillisessä väistöliikkeessä.Tätä ilmiötä/ohjaustapaa kutsutaan työntö/vastaohjaukseksi.Vieläpä kaksipyöräohjaukseksi joku sitä kutsuu.

        Mutta ei.Aina löytyy porukkaa jotka tietävät tämänkin asian paremmin.Ei auta vaikka asian on itse todettavissa konkreettisesti ja vaikka linkissä se havainnollisesti vielä rautalangasta väännettiin niin ei,ei mene jakeluun!Toisaalta tällaisten minätiedänkaikki-kaverien kanssa on turha kinastella.Ei se johda mihinkään.Kun kaveri ei ymmärrä niin ei ymmärrä!


      • TuuttiK1
        Että tämä kirjoitti:

        ...Tuutti--kaveri väittää ajaneensa prätkää pian 40 vuotta,eikä silti ymmärrä miten kaksipyöräohjaus toimii.Ei vaikka heti olisi mahdollisuus mennä se käytännössä toteamaan.Eli siis kun tangosta työntämällä jompaankumpaan suuntaan pyörä lähtee kääntymään/kaartamaan(muuttaa kulkusuuntaansa)vastakkaiseen suuntaan.Tätä fysiikanlakiin ja ohjausgeometriaan perustuvaa ilmiötä käytetään hyväksi kun halutaan saada pyörä mahdollisimman nopeasti muuttamaan suuntaa esim.äkillisessä väistöliikkeessä.Tätä ilmiötä/ohjaustapaa kutsutaan työntö/vastaohjaukseksi.Vieläpä kaksipyöräohjaukseksi joku sitä kutsuu.

        Mutta ei.Aina löytyy porukkaa jotka tietävät tämänkin asian paremmin.Ei auta vaikka asian on itse todettavissa konkreettisesti ja vaikka linkissä se havainnollisesti vielä rautalangasta väännettiin niin ei,ei mene jakeluun!Toisaalta tällaisten minätiedänkaikki-kaverien kanssa on turha kinastella.Ei se johda mihinkään.Kun kaveri ei ymmärrä niin ei ymmärrä!

        Kerrohan nyt tässä kaikkien nähden miten paljon olet moottoripyörällä ajanut ja millaisilla pyörillä? Milloin opettelit ajamaan? Moneenko lisenssiä vaativaan kilpailuun olet osallistunut? Minä itse olen lunastanut vain yhden kerran kansallisen RR-lisenssin, ajanut vain yhden kauden kansallista enduroa, omistanut alle 20 omaa moottoripyörää, ja ollut vain noin kolmekymmentä vuotta mekaanikkona Suomen- ja Euroopanmestaruustason kilpatiimeissä. Läheisiä motoristiystäviäni olen saattanut viimeiselle matkalle pikaisesti laskettuna noin kymmenen. Omasta mielestäni en ole oppinut ajamaan moottoripyörällä kuin korkeintaan välttävästi, mutta opettelen joka päivä lisää. Onneksi voin harjoitella paitsi omilla myös asiakkaitteni ajokeilla jatkuvasti kelien salliessa. Itse tiedän että en ole moottoripyöräalalla kovinkaan pätevä mutta asiakkaani tulevat Suomen kaikilta laidoillta palvelujani pyytämään. Kuinka kaukaa sinun neuvojasi joku hakee ja vielä omalla rahallaan maksaa saamansa palvelun? Minun Motoparkin rataennätykseni on sivulaukut pyörässä kiinni 1,480. Paljonko sinulla? Käytitkö vasta- vai vihtaohjausta?


      • aika endurolla
        TuuttiK1 kirjoitti:

        Kerrohan nyt tässä kaikkien nähden miten paljon olet moottoripyörällä ajanut ja millaisilla pyörillä? Milloin opettelit ajamaan? Moneenko lisenssiä vaativaan kilpailuun olet osallistunut? Minä itse olen lunastanut vain yhden kerran kansallisen RR-lisenssin, ajanut vain yhden kauden kansallista enduroa, omistanut alle 20 omaa moottoripyörää, ja ollut vain noin kolmekymmentä vuotta mekaanikkona Suomen- ja Euroopanmestaruustason kilpatiimeissä. Läheisiä motoristiystäviäni olen saattanut viimeiselle matkalle pikaisesti laskettuna noin kymmenen. Omasta mielestäni en ole oppinut ajamaan moottoripyörällä kuin korkeintaan välttävästi, mutta opettelen joka päivä lisää. Onneksi voin harjoitella paitsi omilla myös asiakkaitteni ajokeilla jatkuvasti kelien salliessa. Itse tiedän että en ole moottoripyöräalalla kovinkaan pätevä mutta asiakkaani tulevat Suomen kaikilta laidoillta palvelujani pyytämään. Kuinka kaukaa sinun neuvojasi joku hakee ja vielä omalla rahallaan maksaa saamansa palvelun? Minun Motoparkin rataennätykseni on sivulaukut pyörässä kiinni 1,480. Paljonko sinulla? Käytitkö vasta- vai vihtaohjausta?

        Alle 1,50 ajat motoparkissa ovat kovia tuloksia
        harrastelijoille.
        Hyvä kun pääsen ton alle edes 1k gsxr:llä.


      • tumpeloita
        TuuttiK1 kirjoitti:

        Kerrohan nyt tässä kaikkien nähden miten paljon olet moottoripyörällä ajanut ja millaisilla pyörillä? Milloin opettelit ajamaan? Moneenko lisenssiä vaativaan kilpailuun olet osallistunut? Minä itse olen lunastanut vain yhden kerran kansallisen RR-lisenssin, ajanut vain yhden kauden kansallista enduroa, omistanut alle 20 omaa moottoripyörää, ja ollut vain noin kolmekymmentä vuotta mekaanikkona Suomen- ja Euroopanmestaruustason kilpatiimeissä. Läheisiä motoristiystäviäni olen saattanut viimeiselle matkalle pikaisesti laskettuna noin kymmenen. Omasta mielestäni en ole oppinut ajamaan moottoripyörällä kuin korkeintaan välttävästi, mutta opettelen joka päivä lisää. Onneksi voin harjoitella paitsi omilla myös asiakkaitteni ajokeilla jatkuvasti kelien salliessa. Itse tiedän että en ole moottoripyöräalalla kovinkaan pätevä mutta asiakkaani tulevat Suomen kaikilta laidoillta palvelujani pyytämään. Kuinka kaukaa sinun neuvojasi joku hakee ja vielä omalla rahallaan maksaa saamansa palvelun? Minun Motoparkin rataennätykseni on sivulaukut pyörässä kiinni 1,480. Paljonko sinulla? Käytitkö vasta- vai vihtaohjausta?

        Voiko liikenteessä olla tuollaisiakin tumpeloita?
        Ei ihme ,että siellä sitten tapahtuu kaikenlaista.


      • näin on
        tumpeloita kirjoitti:

        Voiko liikenteessä olla tuollaisiakin tumpeloita?
        Ei ihme ,että siellä sitten tapahtuu kaikenlaista.

        Jos ei kymmenien vuosien harjoittelun jälkeen tunne omaavansa ajotaitoa niin kannattaa lopettaa koko homma. Ei sitä välttämättä kaikki opi koskaan.


      • Että tämä
        TuuttiK1 kirjoitti:

        Kerrohan nyt tässä kaikkien nähden miten paljon olet moottoripyörällä ajanut ja millaisilla pyörillä? Milloin opettelit ajamaan? Moneenko lisenssiä vaativaan kilpailuun olet osallistunut? Minä itse olen lunastanut vain yhden kerran kansallisen RR-lisenssin, ajanut vain yhden kauden kansallista enduroa, omistanut alle 20 omaa moottoripyörää, ja ollut vain noin kolmekymmentä vuotta mekaanikkona Suomen- ja Euroopanmestaruustason kilpatiimeissä. Läheisiä motoristiystäviäni olen saattanut viimeiselle matkalle pikaisesti laskettuna noin kymmenen. Omasta mielestäni en ole oppinut ajamaan moottoripyörällä kuin korkeintaan välttävästi, mutta opettelen joka päivä lisää. Onneksi voin harjoitella paitsi omilla myös asiakkaitteni ajokeilla jatkuvasti kelien salliessa. Itse tiedän että en ole moottoripyöräalalla kovinkaan pätevä mutta asiakkaani tulevat Suomen kaikilta laidoillta palvelujani pyytämään. Kuinka kaukaa sinun neuvojasi joku hakee ja vielä omalla rahallaan maksaa saamansa palvelun? Minun Motoparkin rataennätykseni on sivulaukut pyörässä kiinni 1,480. Paljonko sinulla? Käytitkö vasta- vai vihtaohjausta?

        Kaksipyöräohjauksen toiminnavoi todeta ihan jo polkupyörällä koska sekin on siis kaksipyöräinen!

        Mutta itse prätkiin,niin mopolla ajelin vuosia 80-luvulla.Ekan moottoripyörän ostin omilla rahoilla kuten kaikki muutkin vuonna 1991.Pyörä oli 750cc.Loput(8kpl)olleet isompia.Nykyinen turbotettu pyörä 1300cc.Lisenssiä en ole omistanut.Stripillä kuitenkin käynyt.Tutkaan olen ajanut todistetusti yli 300km/h.Minäkään en pidä itseäni minään ajovirtuoosina,eli oppia tulee minullekin.Motoparkissa en ole ajanut.Näillä kisameriteillä ei toisaalta ole mitään tekemistä sen kanssa,että nk.kaksipyöräohjaus(työntö/vastaohjaus)ilmiönä on olemassa!Sen voi jokainen itse todeta kuten eri linkeissäkin on kerrottu.Helpoin tapa se on mielestäni havaita kuten jo kerroin,ajamalla suoralla tiellä ja "kääntämällä"(työntämällä/vetämällä)jommankumman puoleisesta ohjaustangon päästä jompaankumpaan suuntaan.Aivan varmasti pyörä lähtee "kääntymään" VASTAKKAISEEN suuntaan!

        Eihän tätä nk.vastaohjausta tietoisesti käytetä kuin vaaratilanteessa,mutta periaatetasolla kävelyvauhtia suuremmissa nopeuksissa pyörä kääntyy kaksipyöräohjaus-teorian mukaan."Ohjausliikkeet"(painopisteen muuttaminen,vasta-,ja työntöohjaus) on pyörää ajettaessa niin pieniä ja huomaamattomia,ettei niitä edes välttämättä huomaa.Sen vuoksi ei niitä edes tule ajateltua.Mutta kun oikein pinnistää ja ajattelee niin kyllä se ymmärrys sieltä tulee.Viimeistään kun sen em.tavoilla itse konkreettisesti huomaa.Lukemattomat ovat asian jo havainneet.Fysiikanlakeja ei edes kokenut motoristi voi muuttaa!!


      • Konsta Peli
        Että tämä kirjoitti:

        Kaksipyöräohjauksen toiminnavoi todeta ihan jo polkupyörällä koska sekin on siis kaksipyöräinen!

        Mutta itse prätkiin,niin mopolla ajelin vuosia 80-luvulla.Ekan moottoripyörän ostin omilla rahoilla kuten kaikki muutkin vuonna 1991.Pyörä oli 750cc.Loput(8kpl)olleet isompia.Nykyinen turbotettu pyörä 1300cc.Lisenssiä en ole omistanut.Stripillä kuitenkin käynyt.Tutkaan olen ajanut todistetusti yli 300km/h.Minäkään en pidä itseäni minään ajovirtuoosina,eli oppia tulee minullekin.Motoparkissa en ole ajanut.Näillä kisameriteillä ei toisaalta ole mitään tekemistä sen kanssa,että nk.kaksipyöräohjaus(työntö/vastaohjaus)ilmiönä on olemassa!Sen voi jokainen itse todeta kuten eri linkeissäkin on kerrottu.Helpoin tapa se on mielestäni havaita kuten jo kerroin,ajamalla suoralla tiellä ja "kääntämällä"(työntämällä/vetämällä)jommankumman puoleisesta ohjaustangon päästä jompaankumpaan suuntaan.Aivan varmasti pyörä lähtee "kääntymään" VASTAKKAISEEN suuntaan!

        Eihän tätä nk.vastaohjausta tietoisesti käytetä kuin vaaratilanteessa,mutta periaatetasolla kävelyvauhtia suuremmissa nopeuksissa pyörä kääntyy kaksipyöräohjaus-teorian mukaan."Ohjausliikkeet"(painopisteen muuttaminen,vasta-,ja työntöohjaus) on pyörää ajettaessa niin pieniä ja huomaamattomia,ettei niitä edes välttämättä huomaa.Sen vuoksi ei niitä edes tule ajateltua.Mutta kun oikein pinnistää ja ajattelee niin kyllä se ymmärrys sieltä tulee.Viimeistään kun sen em.tavoilla itse konkreettisesti huomaa.Lukemattomat ovat asian jo havainneet.Fysiikanlakeja ei edes kokenut motoristi voi muuttaa!!

        Normaaliajossa en enää kiinnitä huomiota, mitä mutkaan ajaessani teen, kun ajo on niinku selkärangassa.
        Kerran aloin oikein tarkkailemaan touhujani ja huomasinkin paremminkin vetäväni ulkokurvin puolelta. Jotenkin tuntuu, että siinä niinkun vetäisi pyörää kallelleen. Jos painopistettäkin siirtää, joutuu tavallaan roikkumaan ulkokurvin puoleisessa kahvassa, koska pyörä pyrkii kaasua lisätessä pystyyn... Kokeilkaas joskus...


      • vastaohjasivat
        TuuttiK1 kirjoitti:

        Kerrohan nyt tässä kaikkien nähden miten paljon olet moottoripyörällä ajanut ja millaisilla pyörillä? Milloin opettelit ajamaan? Moneenko lisenssiä vaativaan kilpailuun olet osallistunut? Minä itse olen lunastanut vain yhden kerran kansallisen RR-lisenssin, ajanut vain yhden kauden kansallista enduroa, omistanut alle 20 omaa moottoripyörää, ja ollut vain noin kolmekymmentä vuotta mekaanikkona Suomen- ja Euroopanmestaruustason kilpatiimeissä. Läheisiä motoristiystäviäni olen saattanut viimeiselle matkalle pikaisesti laskettuna noin kymmenen. Omasta mielestäni en ole oppinut ajamaan moottoripyörällä kuin korkeintaan välttävästi, mutta opettelen joka päivä lisää. Onneksi voin harjoitella paitsi omilla myös asiakkaitteni ajokeilla jatkuvasti kelien salliessa. Itse tiedän että en ole moottoripyöräalalla kovinkaan pätevä mutta asiakkaani tulevat Suomen kaikilta laidoillta palvelujani pyytämään. Kuinka kaukaa sinun neuvojasi joku hakee ja vielä omalla rahallaan maksaa saamansa palvelun? Minun Motoparkin rataennätykseni on sivulaukut pyörässä kiinni 1,480. Paljonko sinulla? Käytitkö vasta- vai vihtaohjausta?

        Tämänkin keskustelun siivittämänä katsoin eilen motogptä oikein tarkkaan. Kamera ei valitettavasti ole useinkaan parhaassa suunnassa, jotta näkisi, mitä kuski tekee. Mutta silloin kun kaarteessa näki etupyörän suunnan, niin kyllä se oli ulospäin. Siis he vastaohjasivat. Sinun kannattaisi mennä kavereille kertomaan, että ajavat kovin hitaalla tavalla. Varmaan pari sekuntia menisi ajasta heti pois, kun pääsisivät oikeisiin oppeihin.


      • jiwe
        vastaohjasivat kirjoitti:

        Tämänkin keskustelun siivittämänä katsoin eilen motogptä oikein tarkkaan. Kamera ei valitettavasti ole useinkaan parhaassa suunnassa, jotta näkisi, mitä kuski tekee. Mutta silloin kun kaarteessa näki etupyörän suunnan, niin kyllä se oli ulospäin. Siis he vastaohjasivat. Sinun kannattaisi mennä kavereille kertomaan, että ajavat kovin hitaalla tavalla. Varmaan pari sekuntia menisi ajasta heti pois, kun pääsisivät oikeisiin oppeihin.

        etupyörä on karwan kaarteen suuntaan jolla pidetään mopo tiessä kiinni :=)
        jos ulkokurwin puolelle se on nurin heti tjn :=)


      • tarkemmin
        jiwe kirjoitti:

        etupyörä on karwan kaarteen suuntaan jolla pidetään mopo tiessä kiinni :=)
        jos ulkokurwin puolelle se on nurin heti tjn :=)

        Ota gp ensi keväänä videolle ja pysäytä kuva sellaiseen kohtaan, missä etupyörän suunta näkyy. Etupyörä osoittaa taatusti kaarteesta ulospäin ja kosketuspinta rataan on tietysti vähän eri kohdassa kuin meillä tavallisilla työntö/vastaohjaus/kallistelijoilla.

        Tai katso tämän päivän sanomalehdestä kuvaa Mika Kalliosta. Niin hänhän ei tietystikään osaa ajaa...

        Kyllä nuo kaverit vastaohjaavat :)


      • silmät pyörii
        TuuttiK1 kirjoitti:

        Joka ikisellä MP-palstalla pitää tämä sama asia kerrata. Autokoulujen liikenneopettajat ovat ovat vähäkatekismuksestaan saarnanneet viimevuodet työntö- eli vasta- tai vihtaohjauksen autuaaksitekevää vaikutusta. Suuresti halveksimilleni uus'motoristeille opetetaan että ainoa tieto ja taito mitä moottoripyörällä ajamisessa tarvitaan on maaginen vasta- eli vihtaohjaus. Sen kun osaa niin ei muuta tarvitse. Tähän uskoen työntöohjaaja-uus'motoristi putputtelee kustomillaan autoliikenteen tukkona ja ihmettelee ohi suhahtelevia kaksipyöräisiä. Jokainen oikeasti alaa harrastava ja asioita tunteva motoristi kuitenkin tietää itse oppimansa totuuden: Tällä tangonheilautuksella vasta aloitettiin mutkaan kääntyminen. Oikealla tosi motoristilla on 180 km/h mittarissa ja mutkaa näkymättömiin edessä. Työntöohjaaja-uus'motoristi ei ikinä pääse tähän tilanteeseen koska ei ole ikinä ajanut nopeusrajoitusta suuremmalla nopeudella. Me vanhankoulun nahkatakit kallistetaan pyörää ja ohjataan persetuntumalla renkaan luistorajaa hipoen seuraavalle suoralle ja kohti uusia haasteita. Työntöohjaaja jää ihastelemaan vastaniitetyn ruohon tuoksua ja kirjoittelemaan runoja ihanan kolme kuukautta sitten löytämänsä harrastuksen ylitaivaallisuutta ihmetellessään.

        niin vikkelästi joka suuntaan että kohta varmaan menee pää sekaisin
        pörrää vähemmän pärrää mielummin
        tai mene talvihorrokseen pyöräsi kanssa


    • kuuluu autoiluun

      Yliohjautuvuutta saa aikaiseksi kun hieman hakee vastaohjauksella momenttia.

      • Kahta asiaa

        ...vastaHEITTOA ja vastaOHJAUSTA!!


    • Dick Shitthing

      Olen nyt jo oppinut vastaohjauksen niksit, samoinkuin -työntö. Minusta työntö on kivempaa, kuin vasta. Ollaan sitä satunnaisen tyttöystävän kanssa treenattu ja voin taata, että tuupittu on.

      Tienpäällä motorisoiduttuani olen hankkinut itselleni jo sievoisen kasan sakkolappuja, kovista selittelyistä huolimatta. Olen näet vedonnut virkailijaan sillä, että olen oppimishaluinen ihminen ja omaksun asioita kohtuu helposti. Aiemminkin olen Teitä, rakkaat lajitoverit, kehunut auliisti, antamistanne neuvoista. Jokin sekaannus käytännössä kuitenkin on, koska useammin kuin kymmenen kertaa olen nipsauttanut vilkun vasemmalle ja kuitenkin kääntynyt oikealle. Jotenkin se ei ole mennyt selkäytimeen, että kun kääntää oikealle, niin kääntyykin vasemmalle, koska usein kun olen kääntänyt vasemmalle, olen myös kääntynyt vasemmalle. Joskus olen sitten kallistanut vasemmalle, laittanut vilkun oikealle, kääntänyt voimakkaasti vasemmalle ja ihmeellisen ässämutkan tehneenä kääntynytkin oikealle. Joskus menee hermosto !
      Kesälomakin piti viettää lappia kierrellen, mutta juutuin jotenkin länsirannikolle selvittämättömien risteysseikkailujen jälkeen. Siltä reissulta ne 17 sakkoakin tuli. Loppulta ottivat jo kortinkin pois, vaikka kuinka intin vain tekeväni vastaohjausliikkeitä joita pyörä ei vielä ymmärrä. Minusta tekniikkaa pitäisi pyörissä kehittää niin, että vilkku asettuu itse asentoonsa, kun on selvillä kumpaan suuntaan peli kääntyy.
      Kokonaan toinen ja totisempi juttu on liikenteen vaarantaminen. Kolme mummoa olen kaatanut, joskin vain sukkahousujen repeämisillä ollaan selvitty, mutta kuitenkin. Itselläni on aina coretex yllä. Hankalaa on todella päättää hakea lidlistä halpaa olutta, vääntää vilkku päälle, tehdä vastaohjaus ja kääntyä esson baarin pihaan.

      Minä olen päättänyt hylätä koko termin käytön ja vastedes vain nauttia ajamisesta, ennenkuin joku keksii vastajarrutukselle jonkun hienon termin, mikä oleellisesti liittyy kiihdytyksiin.


      Oikeasti ihmetyttää miten turhaa paskaa, tämä lukien, kirjoitellaan täysin turhanpäiväisestä terminologiasta.
      Lisäksi olen satavarma, että Kra on palstalle salanimellä palannut turo. Samanlaista pikkutarkkaa visseröintiä, miltei inttämistä.


      ps. Vähän ihmetyttää, ettei tänään tullut ketään vastaan, kun ajelin muutaman sata kilometriä. Missä ne tosimotskaristit oikein piilottelee ?

      • näin on,

        eipä tänäänkään montaa motoristiä vastaan tullut.Kaikki varmaan näillä palstoilla vehtaamassa.Ajattelinkin itse asennella stongan takarenkaaseen,tai takahaarukkaan,nam,nam.Olisko se sitten takaohjautuva,tai takatyöntöohjautuva,vai takaaveto-ohjautuva.No mene ja tiedä,kommentteja vaan rohkeesti kaikki vetäjät ja työntäjät.Itse hallitsen pyörää hyrrävoimilla,joka on takakumissa hallitseva voima,etukumissa taasen on profiiliin nähden kaareve ulkopinta,kehän säteeseen nähden,joka muuttuu pystyakselin kallistuessa hallitsevaksi, suuntaa muuttavaksi voimaksi.yksinkertaisesti sanottuna kurvassa ajellaan kumin kanteilla,geometrisesti vastaohjauksella ajellaan eturenkaan sisäsyrjällä,ihan niinkuin kalistamalla ajettaessa,vaikutus on vaan nopeampi.Ja piste.Joka epäilee vasta ohjausta,niin kokeilkoon,aja pikkukylätietä reippaasti,pidä mopo suorassa,ja käännä kurvin mukaan.Löydät taatusti itsesi ojasta.Hyrrävoimien ihmettelijöille vinkiksi,vedä lukkojarrutus takakumille satasessa,huomaat mita tapahtuu.Sorry oon nyt muuten ihan helvetin kännissä,ja varmaan aamulla itekkin ihmettelen koko juttua,mut helkatin hyvää syksyä kaikille,ny pitää kiirehtiä baariin.
        Ja pirskules baanalle sieltä,ei viälä oo lunta.


      • Kra

        .......Lisäksi olen satavarma, että Kra on palstalle salanimellä palannut turo.......

        Pieleen meni tuo arvaus.


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Näin kun katsoit salaa ja

      Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      60
      4776
    2. Katu täyttyy...

      Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      36
      2179
    3. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

      No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      54
      1823
    4. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

      Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      190
      1792
    5. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

      Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      168
      1560
    6. Sari Multala teki "riikkapurrat"

      Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.
      Maailman menoa
      283
      1431
    7. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

      Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      206
      1260
    8. Sinut mies vain haluan

      Olet kohtaloni. Kaikessa riipaisevassa rakkaudessa, sinä se olet. ❤️
      Ikävä
      88
      1179
    9. Miten suhtautuisit

      jos saisit tietää, että kaivatullasi on kokkeliriippuvuus?
      Ikävä
      207
      1162
    10. Mitähän sä näit siinä akassa?

      Älä nyt vain sen kanssa ala mitään.
      Ikävä
      65
      1124
    Aihe