spagettivuoka

-Jonna-

Voi että, kun tarttisin spagettivuoan ohjeen. Kyllä googlettamallakin löyty, mutta niitä oli niin paljon erilaisia versioita. Ajattelin sitten, jos täälä vaikka tiedettäs joku hyvä ja semmonen ohje mitä kannattaa kokeilla. Jos joku jaksais kirjottaa mulle reseptin..=) On näitä varmaan kyllä pussienkin kyljessä,mutta mutta..

11

2258

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • edustaa

tyypillistä naisen "logiikkaa" - eli siis epäloogisuutta: "Kyllä googlettamallakin löyty, mutta niitä oli niin paljon erilaisia versioita. Ajattelin sitten, jos täälä vaikka tiedettäs joku hyvä ja semmonen ohje mitä kannattaa kokeilla."

Mietipä mitä oikein tulit kirjoittaneeksi? Mistä me lisäksi tietäisimme, mistä pidät, kun et mainitse ainuttakaan aineosaa paitsi itse spagetin...

Auta armias sinua tyhmeliiniä!!!

• -Jonna-

...

• rotissööri

hanki ensin

# paketti spagetteja
      # jauhelihaa n. 400 g.
      # pestokastiketta pieni purkki
      # 2 kpl sipuleita
      # pieni paketti emmentaal mustaleima juustoa
      # lehtiselleriä ja paprikoita

Pistä puoli pakettia spagettia kiehuvaan veteeen, joka on maustettu ruokalusikallisella suolaa, ja pidä isolla haarukalla keskeltä kiinni ja taita isolla lusikalla ilmassa olevasta päästä kaikki spagetit veteen ja keitä pussin kyljessä olevan minuuttimäärän mukaan (yleensä 11...15 min.)

Voitele uunivuoka tällä välin voilla ja ripottele siihen huhmarilla hienonnettuja corn-flakeseja. Höylää sipuli säleiksi ja sekoita sen joukkoon jauheliha, juustoraaste (jätä vähän raastetta kuorrutteeksi), pestokastike ja spagetti kulhossa. Voit myös lisätä ruokalusikallisen HP-kastiketta ja saman verran tomaattikastiketta (ei ketsuppia) tuubista. Kaada voideltuun vuokaan kupillinen vettä ja sitten kulhosta sekoite ja valele hieman yrttimarinoidulla öljyllä sekä pistä päälle hieman juustoraastetta. Uuniin 170 astetta ja pidä siellä kunnes on kauniin ruskea päältä; 40 ... 50 minuuttia. Vaihtelua saat myös,jos panet välillä porkkanaraastetta tai juuriselleriraastetta joukkoon. Bechemel-kastike kruunaa myös ihanasti täytteenä spagettivuoan. Mausteeksi voi myös panna lihaliemijauhetta tai pizzamaustetta. Tomaatteja voi myös laittaa joukkoon lohkottuna. Erillisenä lisukkeena tarjonnet raikasta salaattia, vaikkapa lehtiselleriäa ja kurkkuja sekä psprikalohkoja.

Viiniksi suosittelisin jotain kuivaa italialaista valkkaria, esim.Freudi di San Marzano 2004, hinta 6,79 €/pottu, Alkon numero 583847, tai kysäise Alkon myyjiltä, mutta älä kysy: Sopiiko tämä viini juuri spagettivuoan kanssa, koska heille on koulutuskursseilla ilmoitettu, että jos asikas on jo ehdottamassa jotain viiniä, niin sanovat, että kyllä sopii. Kerropa vaikka täällä miten onnistuit. Keitetyt ja lohkotut kananmunat saattanevat myös menetellä sekaan pistettyna. Tarjolle tuotaessa on hyvä pistää pöytään myös tukevat ruokasakset, joilla leikkaaminen on vaivattomampaa kuin veitsellä.

Nyt varmaankin joku irvileuka kirjoittaa, että miten toi Rotissööri aina antaa noin idioottimaisia reseptejä, mutta olen tämän kokeillut vierasporukalle ja kaikille tuntui maistuvan.Tosin viinin asemesta joimme maitoa, joka sekin on paikallaan, varsinkin jos on myös lapsia pöydässä. Jos olisit täällä vieraanani, niin pistäisin pari kynttilää pöytään ja katsoisin Sinua - Jonna - syvälle silmiin ja tarjoilisin tämän spagettivuoan.

• ei ap

Kiitos kovasti, olen noita ohjeitasi bongannut palstoilta aiemminkin ja tästä sain "hyvät eväät"
        lauantailunchiksi, kun juniori tulee äipän lihapatojen ääreen.

Isänpäiväksi kehittelen jotain paistia...

• rotissööri
        ei ap kirjoitti:

Kiitos kovasti, olen noita ohjeitasi bongannut palstoilta aiemminkin ja tästä sain "hyvät eväät"
        lauantailunchiksi, kun juniori tulee äipän lihapatojen ääreen.

Isänpäiväksi kehittelen jotain paistia...

minunlaiseni vanhan ukonraakin sydäntä lämmittää aina kauniit sanat. Muuten sen verran keräilyn halua pitäisi kaikilla olla, että kerää jotakin. Minä olen kerännyt keittokirjoja, joita nyt on yli 200 kpl, ja niihin kuuluu muutamia helmiä 1800-luvulta ja aikaisemminkin. Joka haluaa lähettää minulle yksityispostia, on osoitteeni [email protected]. Vastaan jokaiseen asialliseen viestiin.

• namnamnam

kunhan tekee riittävästi riittävän juoksevaa jauhelihakastiketta (nestemäärä n. 7 dl josta osa tomaattimurskaa, n. 2 rkl vehnäjauhoja, 400g jauhelihaa, sipulia, mausteita vaikka juuressuikalepakastepss tms). Tämän kastikkeen sekoittaa vuokaan n. 3 dl pätkäspaghetin kanssa ja pinnalle lorauttaa purkillisen Rainbow juustokeittoa. Pistää uuniin 180 astetta 45 minuuttia. Naminami.

• rotissööri

spagetti on vain sen verran pitkää, ettei se tahdo mahtua mihinkään vuokaan sellaisenaan. siksi se on syytä jotenkin pehmentää, eikä tällöin tapahdu mitään makujen häviämistä.Katastrofaalista olisi, jos se sitten ei olisikaan pehmeätä, jolloin joku voisi luulla, että joukossa on jotakin puutikkuja.

Olen joskus syönyt sellaista vorschmakia, joka enemmän muistuttaa bolognese-kastiketta, kun joku yritti viisastella, ettei lampaanjauhelihaa ensin tarvitse lämpökäsitellä, kun sen vain tekee riittävän veteläksi.

• sanoin!
        rotissööri kirjoitti:

spagetti on vain sen verran pitkää, ettei se tahdo mahtua mihinkään vuokaan sellaisenaan. siksi se on syytä jotenkin pehmentää, eikä tällöin tapahdu mitään makujen häviämistä.Katastrofaalista olisi, jos se sitten ei olisikaan pehmeätä, jolloin joku voisi luulla, että joukossa on jotakin puutikkuja.

Olen joskus syönyt sellaista vorschmakia, joka enemmän muistuttaa bolognese-kastiketta, kun joku yritti viisastella, ettei lampaanjauhelihaa ensin tarvitse lämpökäsitellä, kun sen vain tekee riittävän veteläksi.

Kun kastiketta on RIITTÄVÄSTI, sitä imeytyy spaguun ja päinvastoin, makua riittää. Eikä tarvi olla edes mitään pikaspagua. On muuten testattu jopa pennemakaronilla, ja hyvää ja pehmeää tulee! Vuoka on uunissa 45-50 min, kyllä kypsyy ja pehmenee siinä ajassa.

• Kalixin Kalle
        sanoin! kirjoitti:

Kun kastiketta on RIITTÄVÄSTI, sitä imeytyy spaguun ja päinvastoin, makua riittää. Eikä tarvi olla edes mitään pikaspagua. On muuten testattu jopa pennemakaronilla, ja hyvää ja pehmeää tulee! Vuoka on uunissa 45-50 min, kyllä kypsyy ja pehmenee siinä ajassa.

Miten valmistat lasagnen. Keitätkö levyt ennen vuokaan asettelua. Et tietenkään, vastaat, arvaan. Spagetti kyllä toimii aivan samoin, ei sitä tarvitse keittää ennen vuokaan laittoa, kyllä se saa soosista riittävän kosteuden kypsyäkseen. Spagetti on lisäksi todella helppo pätkiä kuivana sopiviin pätkiin. Minusta alkaa pikkuhiljaa tuntumaan siltä, luettuani noita tarinoitasi, että olet kuin oletkin entinen valtion virkamies. Heillehän ei ole sallittua älyn käyttö. Anteeksi.

• rotissööri
        Kalixin Kalle kirjoitti:

Miten valmistat lasagnen. Keitätkö levyt ennen vuokaan asettelua. Et tietenkään, vastaat, arvaan. Spagetti kyllä toimii aivan samoin, ei sitä tarvitse keittää ennen vuokaan laittoa, kyllä se saa soosista riittävän kosteuden kypsyäkseen. Spagetti on lisäksi todella helppo pätkiä kuivana sopiviin pätkiin. Minusta alkaa pikkuhiljaa tuntumaan siltä, luettuani noita tarinoitasi, että olet kuin oletkin entinen valtion virkamies. Heillehän ei ole sallittua älyn käyttö. Anteeksi.

Olen työurallani myös toiminut valtion johtavissa viroissa, mutta siitä on jo yli 30 vuotta aikaa, joten sen jälkeen olen kylläkin oppinut käyttämään älyäni, ja nyt sitä on siis olemassa. Ja valtiolla töissä ollessani oli mielenkiintoista myös Kekkosen seurueessa osallistua Breshnevin tarjoamille päivällisille metsästysretkillä. Niillä oli suuri ero siihen muonitukseen, minkä olin saanut kadettikoulussa.

Jos se mieltäsi lohduttaa, voin kertoa, että en keitä lasagnelevyjä etukäteen, koska lasagne tehdään bechamel-kastikkeen kanssa, jossa on tarpeeksi kosteutta. Jos sinun älysi siihen riittää, niin lue lasagne-paketin kyljestä, että ne levyt on jo esikeitetty, joten voit olla huolestumatta minun toiminnoistani. Yksityispostin voit aina lähettää osoitteellani [email protected] ja vastaan jokaiseen asialliseen viestiin. Sinä et yhtään ole fiksumpi, jos minua moitit täällä julkisesti. Nyt ei ole kysymys siitä, saako spagetti riittävästi kosteutta, vaan kuinka lötkö se on ja miten se asetetaan vuokaan. Minä suosittelen asettamaan spagetin vuokaan haarukalla rullattuina kiekuroina. Suoraan paketista otettu spagetti ei suinkaan taivu, vaan sen tulee olla keitettyä. Minulla ei ole tapana pätkiä spagettia, sillä sitähän varten on olemassa jo valmiiksi pätkittyä makaroonia myynnissä ja spagetti menettää ominaisuutensa pätkittynä.

Ihmettelen lisäksi, että kysyt asiaa ja samalla annat siihen vastauksen. Miksi silloin kysyä ?

• Kokki.

Syöt päivällä spagetti-bolognesea, yrjöät sen illalla johonkin kuppiin ja seuraavana päivänä lämmität uunissa. Halutessasi voit lisätä päälle juustoraastetta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      94
      1749
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      240
      1553
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      89
      1356
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      1025
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      931
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      918
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      908
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      894
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      852
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      829
    Aihe