Mensan uusi testi

OpaR

Mikäköhän tuo Mensan käyttämä uusi testi on?

Aiemminhan oli käytössä sovellus Cattellin Culture
Fair -klassikosta, mutta nyt Mensan sivuilla mainitaan vain yleisesti uudesta testistä. Eipä kai Mensassa sentään omaa testiä ole tehty?

1

1881

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ossi B.

Mensa kertoo itse:

Suomen Mensa ry on käyttänyt pitkään Cattell & Cattell Culture Fair Intelligence Test -älykkyystestiä. Vuosikymmenet se on palvellut toimintaamme hyvin ja luotettavasti. Suurin osa jäsenistämme onkin sen suoritettuaan päässyt Mensaan. Ajat kuitenkin muuttuvat ja Mensa kehittyy. CFIT -testin ongelmia ovat olleet vanhuus, raskaus testattavalle sekä painoteknisesti heikkolaatuinen testimateriaali. Tämän vuoksi Suomen Mensa ry:n hallitus on päättänyt vaihtaa sen uuteen testiin elokuun 2007 aikana.

Uuden testimme nimi on FRT, joka tulee sanoista Figure Reasoning Test, eli kuviopäättelytesti. FRT on saksalainen pätevä ja käytännöllinen älykkyystesti, joka on äskettäin standardisoitu. Testimateriaali on selkeää ja itse testi kestää vain 20 minuuttia. Testi on jo käytössä useissa Mensoissa, esimerkiksi muissa Pohjoismaissa ja monissa muissa maissa.

Vanhassa CFIT -testissä käytettiin keskihajontaa 24 kun se uudessa on 15. Tämä tarkoittaa etteivät vanhan ja uuden testin antamat älykkyysosamäärät ole sellaisenaan vertailukelpoisia. Väestön keskiarvo molemmissa testeissä on 100. Vanhassa testissä Mensan raja oli 148 ja uudessa se on 131. Nämä arvot siis vastaavat toisiaan.

Mensan testausorganisaatio ja testausprosessit säilyvät ennallaan. Tulevaisuudessakin testattujen älykkyysosamäärät ovat vain testatun ja valvovan psykologin tiedossa. Testaajat on kevään ja kesän aikana koulutettu uuteen testiin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      37
      4946
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      82
      3516
    3. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      30
      2963
    4. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      61
      2935
    5. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      8
      2767
    6. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      55
      2280
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      39
      1778
    8. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      1700
    9. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1691
    10. Maailmassa monta

On ihmeellistä asiaa. 😮
      Ikävä
      16