Miten lasketaan

lämpö indeksi

Lämpötilaindeksi voidaan laskea kaavasta:

Ti=(tsp-To)/ (ti-to) kertaa 100 =
Näin menee kaava.
Miten tämä lasketaan? Vähennetään ylempi luku ja jaetaan alemmalla luvulla joka on myös vähennetty ja kerrotaan sadalla??

Lämpötilaindeksin laskukaavan tekijät ovat:
• TI = Lämpötilaindeksi
• Tsp = sisäpinnan lämpötila, 18.3°C
• Ti = sisäilman lämpötila, 22°C
• To = ulkoilman lämpötila, -6°C

17

5932

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ratkoja

      Jos kaavasi on muotoa (kuten epäilen)

      TI = (Tsp-To)/(Ti-To)*100

      ja tunnet kertomasi lukuarvot, niin mikä ihme on ongelmasi? Sijoita numeroarvot ja laske.

      • lämpöindeksi

        esimerkki mistä kaavaa katsoin niin siinä oli jakoviivan ylemmät luvut merkitty sulkuviivojen sisälle ja alemmat luvut eivät olleet.
        Onko merkitystä?
        Tälläisen tuloksen sain kun laskin.....???

        -544,09090909090909090909090909091

        Eli ei taida olla mulla hanskassa.

        Eli laskukoneessa painoin 18.3 miinus 6 jakomerkki, 22 miinus 6 ,kertaa sata.


      • nkorppi
        lämpöindeksi kirjoitti:

        esimerkki mistä kaavaa katsoin niin siinä oli jakoviivan ylemmät luvut merkitty sulkuviivojen sisälle ja alemmat luvut eivät olleet.
        Onko merkitystä?
        Tälläisen tuloksen sain kun laskin.....???

        -544,09090909090909090909090909091

        Eli ei taida olla mulla hanskassa.

        Eli laskukoneessa painoin 18.3 miinus 6 jakomerkki, 22 miinus 6 ,kertaa sata.

        (A-B)/C - D, niin sitä ei voi laskea (A-B)/(C-D).

        Sillä on todella iso merkitys.

        Laskujärjestyksessä ja - laskut suoritetaan vasta viimeisenä, ellei mukana ole sulkeita.

        Opettele laskujärjestys.


      • lämpöindeksi
        nkorppi kirjoitti:

        (A-B)/C - D, niin sitä ei voi laskea (A-B)/(C-D).

        Sillä on todella iso merkitys.

        Laskujärjestyksessä ja - laskut suoritetaan vasta viimeisenä, ellei mukana ole sulkeita.

        Opettele laskujärjestys.

        Joo, en osaa laskujärjestystä.
        Voisko joku kertoa ko. laskujärjestyksen. Jos vaikka tehtävä sit aukeisi minullekkin.


      • ratkoja

      • lämpöindeksi

      • ratkoja
        lämpöindeksi kirjoitti:

        Toi oli aika vaikea selostus.En osaa laskea tuota laskua tuon kaavaan mukaan.
        Voisko joku vääntää rautalangasta Blondille niin että ymmärtäisin.
        Kiitoksia etukäteen.

        Käytetään ensinnäkin tuossa ylempänä esittämääni muotoa kaavasta.

        Ja sitten rautalankaa:
        1. Lasketaan vasemmanpuolisen sulkulausekkeen arvo
        2. Lasketaan oikeanpuolisen sulkulausekkeen arvo
        3. Suoritetaan näillä arvoilla jakolasku
        4. Kerrotaan saatu tulos sadalla.

        Tosin olen jo 101 prosenttisen varma, että olet pelkkä trolli, sillä kukaan edes koulun ohi muutaman kerran kulkenut ei voi olla noin pihalla matematiikasta.


      • lämpöindeksi
        ratkoja kirjoitti:

        Käytetään ensinnäkin tuossa ylempänä esittämääni muotoa kaavasta.

        Ja sitten rautalankaa:
        1. Lasketaan vasemmanpuolisen sulkulausekkeen arvo
        2. Lasketaan oikeanpuolisen sulkulausekkeen arvo
        3. Suoritetaan näillä arvoilla jakolasku
        4. Kerrotaan saatu tulos sadalla.

        Tosin olen jo 101 prosenttisen varma, että olet pelkkä trolli, sillä kukaan edes koulun ohi muutaman kerran kulkenut ei voi olla noin pihalla matematiikasta.

        Matikka ei vaan luonnistu kaikilta jos ei ole pohjakoulutusta,eli ihan "ynnämiinus" pohjalta kun on liikkeellä. Pyydän anteeksi.
        Enkä mä tosta saanut samaa tulosta mikä tossa aiemmassa esimerkissä oli.
        Arvolla ei ilmeisesti tarkoiteta summia jotka tulee kun vähennetään suluissa oleva ensimmäinen luku toisesta.Sotkeekohan mua se numero jossa on miinus edessä? Pitääkö se muuntaa jotenkin toiseen muotoon....
        Tälläistä on kun tavallinen "kotohiiri" kiinnostuu jostain asiasta mistä ei ymmärrä.


      • ratkoja
        lämpöindeksi kirjoitti:

        Matikka ei vaan luonnistu kaikilta jos ei ole pohjakoulutusta,eli ihan "ynnämiinus" pohjalta kun on liikkeellä. Pyydän anteeksi.
        Enkä mä tosta saanut samaa tulosta mikä tossa aiemmassa esimerkissä oli.
        Arvolla ei ilmeisesti tarkoiteta summia jotka tulee kun vähennetään suluissa oleva ensimmäinen luku toisesta.Sotkeekohan mua se numero jossa on miinus edessä? Pitääkö se muuntaa jotenkin toiseen muotoon....
        Tälläistä on kun tavallinen "kotohiiri" kiinnostuu jostain asiasta mistä ei ymmärrä.

        Otat ja kertaat - tai opettelet nyt - asiat esimerkiksi täältä:

        http://www.oph.fi/etalukio/opiskelumodulit/manmath/Kokonaisuudet/Peruskoulu/KerPermat/ManMathPK.html


      • Lämpöindeksi

      • lämpöindeksi
        Lämpöindeksi kirjoitti:

        Kiitos ratkoja avusta.
        Kurkkasin tonne linkiin ja työläältä urakka näyttää.
        vaatii aikaa kun opettelee ja kertaa.Helpompi omaksua vaikeita asioita ainakin mun kun joku kertoo miten se pitää ratkaista (esim opettaja).
        Tällästä tää on..

        Sain saman luvun.jes.


      • nkorppi
        Lämpöindeksi kirjoitti:

        Kiitos ratkoja avusta.
        Kurkkasin tonne linkiin ja työläältä urakka näyttää.
        vaatii aikaa kun opettelee ja kertaa.Helpompi omaksua vaikeita asioita ainakin mun kun joku kertoo miten se pitää ratkaista (esim opettaja).
        Tällästä tää on..

        ... opettajaa ala-asteella ja tehnyt läksysi silloin, asia olisi helpoin juttu maailmassa, eikä työlästä. Muutaman harjoitusesimerkin jälkeen asia on selvä 10-vuotiaalle. Puhut 'pohjakoulutuksesta', mutta tämä on aidosti ala-aste-matikkaa!

        Esim: Jos ei ole ikinä elämässään kirjoittanut kynällä, sekin on työlästä.

        Asia on kuitenkin harvinaisen helppo: Jos lausekkeessa on sulkuja, ne ovat oma 'kokonaisuutensa', jonka arvot tulee laskea ensin erikseen.

        Jos sulkeita ei oteta huomioon, kerto- ja jakolaskut täytyy aina laskea ennen yhteen- ja vähennyslaskuja. Eikö tätä opetettu jo koulussa?


      • nkorppi
        lämpöindeksi kirjoitti:

        Sain saman luvun.jes.

        ... on myös huomata, ettei kyseessä ole edes mikään 'matemaattinen ongelma', vaan matemaattiseen notaatioon kuuluva käytäntö.

        Käytäntö voisi yhtä hyvin olla toinen, mutta tämä laskujärjestys on sattunut vakiintumaan.


    • Jeeppimies

      86,79

    • Rautalankamalli

      (18,3-(-6)) / (22-(-6) * 100 -> 24,3/28*100=86,79%

      • Langassa_mutkia

        Nyt ei tullut täysiä pisteitä, sillä sulut eivät täsmää.

        Itse laskin aikoinaan sulkujen summaa siten, että vasen sulku oli 1 ja oikea -1. Lausekkeen lopussa summan piti olla nolla.


    • Facit

      Jos ei ole tottunut laskimen käyttäjä, niin kannattaa paloitella tehtävä osiin ja kirjoittaa välitulokset paperille. Jokaisest laskutoimituksesta arvioidaan voiko suuruusluokka olla oikein. Laskimella tekee hyvin helposti näppäilyvirheitä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1064
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      794
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      262
      586
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      492
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      416
    Aihe