Lämpötilaindeksi voidaan laskea kaavasta:
Ti=(tsp-To)/ (ti-to) kertaa 100 =
Näin menee kaava.
Miten tämä lasketaan? Vähennetään ylempi luku ja jaetaan alemmalla luvulla joka on myös vähennetty ja kerrotaan sadalla??
Lämpötilaindeksin laskukaavan tekijät ovat:
• TI = Lämpötilaindeksi
• Tsp = sisäpinnan lämpötila, 18.3°C
• Ti = sisäilman lämpötila, 22°C
• To = ulkoilman lämpötila, -6°C
Miten lasketaan
17
5932
Vastaukset
- ratkoja
Jos kaavasi on muotoa (kuten epäilen)
TI = (Tsp-To)/(Ti-To)*100
ja tunnet kertomasi lukuarvot, niin mikä ihme on ongelmasi? Sijoita numeroarvot ja laske.- lämpöindeksi
esimerkki mistä kaavaa katsoin niin siinä oli jakoviivan ylemmät luvut merkitty sulkuviivojen sisälle ja alemmat luvut eivät olleet.
Onko merkitystä?
Tälläisen tuloksen sain kun laskin.....???
-544,09090909090909090909090909091
Eli ei taida olla mulla hanskassa.
Eli laskukoneessa painoin 18.3 miinus 6 jakomerkki, 22 miinus 6 ,kertaa sata. - nkorppi
lämpöindeksi kirjoitti:
esimerkki mistä kaavaa katsoin niin siinä oli jakoviivan ylemmät luvut merkitty sulkuviivojen sisälle ja alemmat luvut eivät olleet.
Onko merkitystä?
Tälläisen tuloksen sain kun laskin.....???
-544,09090909090909090909090909091
Eli ei taida olla mulla hanskassa.
Eli laskukoneessa painoin 18.3 miinus 6 jakomerkki, 22 miinus 6 ,kertaa sata.(A-B)/C - D, niin sitä ei voi laskea (A-B)/(C-D).
Sillä on todella iso merkitys.
Laskujärjestyksessä ja - laskut suoritetaan vasta viimeisenä, ellei mukana ole sulkeita.
Opettele laskujärjestys. - lämpöindeksi
nkorppi kirjoitti:
(A-B)/C - D, niin sitä ei voi laskea (A-B)/(C-D).
Sillä on todella iso merkitys.
Laskujärjestyksessä ja - laskut suoritetaan vasta viimeisenä, ellei mukana ole sulkeita.
Opettele laskujärjestys.Joo, en osaa laskujärjestystä.
Voisko joku kertoa ko. laskujärjestyksen. Jos vaikka tehtävä sit aukeisi minullekkin. - ratkoja
lämpöindeksi kirjoitti:
Joo, en osaa laskujärjestystä.
Voisko joku kertoa ko. laskujärjestyksen. Jos vaikka tehtävä sit aukeisi minullekkin.http://virtuoosi.pkky.fi/materiaalit/yhteiset/matikka1/laskujarjestys/Laskujarjestys.htm
Ja oikein laskien tulokseksi tulee 86,8. - lämpöindeksi
ratkoja kirjoitti:
http://virtuoosi.pkky.fi/materiaalit/yhteiset/matikka1/laskujarjestys/Laskujarjestys.htm
Ja oikein laskien tulokseksi tulee 86,8.Toi oli aika vaikea selostus.En osaa laskea tuota laskua tuon kaavaan mukaan.
Voisko joku vääntää rautalangasta Blondille niin että ymmärtäisin.
Kiitoksia etukäteen. - ratkoja
lämpöindeksi kirjoitti:
Toi oli aika vaikea selostus.En osaa laskea tuota laskua tuon kaavaan mukaan.
Voisko joku vääntää rautalangasta Blondille niin että ymmärtäisin.
Kiitoksia etukäteen.Käytetään ensinnäkin tuossa ylempänä esittämääni muotoa kaavasta.
Ja sitten rautalankaa:
1. Lasketaan vasemmanpuolisen sulkulausekkeen arvo
2. Lasketaan oikeanpuolisen sulkulausekkeen arvo
3. Suoritetaan näillä arvoilla jakolasku
4. Kerrotaan saatu tulos sadalla.
Tosin olen jo 101 prosenttisen varma, että olet pelkkä trolli, sillä kukaan edes koulun ohi muutaman kerran kulkenut ei voi olla noin pihalla matematiikasta. - lämpöindeksi
ratkoja kirjoitti:
Käytetään ensinnäkin tuossa ylempänä esittämääni muotoa kaavasta.
Ja sitten rautalankaa:
1. Lasketaan vasemmanpuolisen sulkulausekkeen arvo
2. Lasketaan oikeanpuolisen sulkulausekkeen arvo
3. Suoritetaan näillä arvoilla jakolasku
4. Kerrotaan saatu tulos sadalla.
Tosin olen jo 101 prosenttisen varma, että olet pelkkä trolli, sillä kukaan edes koulun ohi muutaman kerran kulkenut ei voi olla noin pihalla matematiikasta.Matikka ei vaan luonnistu kaikilta jos ei ole pohjakoulutusta,eli ihan "ynnämiinus" pohjalta kun on liikkeellä. Pyydän anteeksi.
Enkä mä tosta saanut samaa tulosta mikä tossa aiemmassa esimerkissä oli.
Arvolla ei ilmeisesti tarkoiteta summia jotka tulee kun vähennetään suluissa oleva ensimmäinen luku toisesta.Sotkeekohan mua se numero jossa on miinus edessä? Pitääkö se muuntaa jotenkin toiseen muotoon....
Tälläistä on kun tavallinen "kotohiiri" kiinnostuu jostain asiasta mistä ei ymmärrä. - ratkoja
lämpöindeksi kirjoitti:
Matikka ei vaan luonnistu kaikilta jos ei ole pohjakoulutusta,eli ihan "ynnämiinus" pohjalta kun on liikkeellä. Pyydän anteeksi.
Enkä mä tosta saanut samaa tulosta mikä tossa aiemmassa esimerkissä oli.
Arvolla ei ilmeisesti tarkoiteta summia jotka tulee kun vähennetään suluissa oleva ensimmäinen luku toisesta.Sotkeekohan mua se numero jossa on miinus edessä? Pitääkö se muuntaa jotenkin toiseen muotoon....
Tälläistä on kun tavallinen "kotohiiri" kiinnostuu jostain asiasta mistä ei ymmärrä.Otat ja kertaat - tai opettelet nyt - asiat esimerkiksi täältä:
http://www.oph.fi/etalukio/opiskelumodulit/manmath/Kokonaisuudet/Peruskoulu/KerPermat/ManMathPK.html - Lämpöindeksi
ratkoja kirjoitti:
Otat ja kertaat - tai opettelet nyt - asiat esimerkiksi täältä:
http://www.oph.fi/etalukio/opiskelumodulit/manmath/Kokonaisuudet/Peruskoulu/KerPermat/ManMathPK.htmlKiitos ratkoja avusta.
Kurkkasin tonne linkiin ja työläältä urakka näyttää.
vaatii aikaa kun opettelee ja kertaa.Helpompi omaksua vaikeita asioita ainakin mun kun joku kertoo miten se pitää ratkaista (esim opettaja).
Tällästä tää on.. - lämpöindeksi
Lämpöindeksi kirjoitti:
Kiitos ratkoja avusta.
Kurkkasin tonne linkiin ja työläältä urakka näyttää.
vaatii aikaa kun opettelee ja kertaa.Helpompi omaksua vaikeita asioita ainakin mun kun joku kertoo miten se pitää ratkaista (esim opettaja).
Tällästä tää on..Sain saman luvun.jes.
- nkorppi
Lämpöindeksi kirjoitti:
Kiitos ratkoja avusta.
Kurkkasin tonne linkiin ja työläältä urakka näyttää.
vaatii aikaa kun opettelee ja kertaa.Helpompi omaksua vaikeita asioita ainakin mun kun joku kertoo miten se pitää ratkaista (esim opettaja).
Tällästä tää on..... opettajaa ala-asteella ja tehnyt läksysi silloin, asia olisi helpoin juttu maailmassa, eikä työlästä. Muutaman harjoitusesimerkin jälkeen asia on selvä 10-vuotiaalle. Puhut 'pohjakoulutuksesta', mutta tämä on aidosti ala-aste-matikkaa!
Esim: Jos ei ole ikinä elämässään kirjoittanut kynällä, sekin on työlästä.
Asia on kuitenkin harvinaisen helppo: Jos lausekkeessa on sulkuja, ne ovat oma 'kokonaisuutensa', jonka arvot tulee laskea ensin erikseen.
Jos sulkeita ei oteta huomioon, kerto- ja jakolaskut täytyy aina laskea ennen yhteen- ja vähennyslaskuja. Eikö tätä opetettu jo koulussa? - nkorppi
lämpöindeksi kirjoitti:
Sain saman luvun.jes.
... on myös huomata, ettei kyseessä ole edes mikään 'matemaattinen ongelma', vaan matemaattiseen notaatioon kuuluva käytäntö.
Käytäntö voisi yhtä hyvin olla toinen, mutta tämä laskujärjestys on sattunut vakiintumaan.
- Jeeppimies
86,79
- Rautalankamalli
(18,3-(-6)) / (22-(-6) * 100 -> 24,3/28*100=86,79%
- Langassa_mutkia
Nyt ei tullut täysiä pisteitä, sillä sulut eivät täsmää.
Itse laskin aikoinaan sulkujen summaa siten, että vasen sulku oli 1 ja oikea -1. Lausekkeen lopussa summan piti olla nolla.
- Facit
Jos ei ole tottunut laskimen käyttäjä, niin kannattaa paloitella tehtävä osiin ja kirjoittaa välitulokset paperille. Jokaisest laskutoimituksesta arvioidaan voiko suuruusluokka olla oikein. Laskimella tekee hyvin helposti näppäilyvirheitä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1101064
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82794Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat262586Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede15563- 65531
- 92499
- 26492
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.47491- 47427
- 30416