Pituuskasvu??

Jiney93

Olen 14 vuotias ja 158,5cm pitkä. Kaikki ystäväni ovat minua paljon pidempiä ja tunnen itseni aivan tapiksi.
Murrosikäni alkoi suht myöhään. Tai myöhemmin kuin ystävilläni, enkä fyysisesti olekaan kovin kehittynyt(rinnat, yms.)
Äitini on 162cm ja isäni 187cm.
Pelkään että jään näin lyhyeksi. Onko minun ikäiselläni vielä mahdollisuuksia kasvaa enemmän kuin jotain 2cm... terveydenhoitaja lupaili kasvupyrähdystä, mutta pelkään ettei sitä tule.

Haluaisinkin kysyä, onko mitään tapaa, jolla pituuskasvua voisi auttaa? Nukun aika huonosti arkena. Noin 7 tuntia ja välillä 8, joskus vain 6! Haittaako se?
Vaikuttaako jokin tietty ruokavalio? Entä urheilu. Jos harrastaisin urheilua olisinko pidempi? Jos nyt alkaisin urheilla auttaisiko se enää mitään? Entä onko asioita jotka haittaavat pituuskasvua?

4

1335

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • neuvoja:

      Syö paljon punaista lihaa, aitoa voita ja kananmunia. Vältä karkkeja ja limsoja. Vältä kasvisrasvoja. Syö vähintään 3 kertaa päivässä. Yritä nukkua vähintään 8 tuntia vuorokaudessa. Mielummin 9. Harrasta liikuntaa sopivasti. Eli ei hampaat irvessä vääntämistä vaan ihan perus reippailua, silleen että tuntuu hyvältä.

    • nukkua

      kunnolla, kuten tuossa kerrottiinkin. Kasvuhormonia nimittäin erittyy eniten yöllä unen aikana, ja liian vähäiset unet voivat haitata pituuskasvua. Pitää tietenkin syödä hyvin, lihavaksi ei tarvitse ryhtyä mutta anorektikolla pituuskasvu voi jäädä vähäisemmäksi.

      Jos kuukautiset eivät vielä ole alkaneet, niin pituuskasvua on odotettavissa kyllä. Kuukautisten alkuaikaan osuu kasvupyrähdys tytöillä. Jos siis kuukautiset on sulla alkanut vaikka 4v sitten, et taida enää paljonkaan kasvaa, jos on alkanut vajaa vuosi sitten voit kasvaa useampiakin senttejä vielä. Terveydenhoitajasi osaisi antaa varmaan hyvän kasvuennusteen aiempien kasvukäyriesi perusteella, voisit häneltä käydä kysymässä. Minulle annettiin ennusteeksi 175cm kun kuukautiset olivat alkaneet (silloin olin 171cm), ja minusta tuli 177cm eli aika hyvin osasi ennustaa.

    • RandomTyttö

      Mua pelottaa myös😱Oon 156cm ja ihan kohta 12v❤ En oo kasvanu pariin kuukauteen yhtään😭Ja näyttäis et oon kutistunu 3mm😱Pelkään että en enää kasva😭😱😱

    • Joka_junaan_ja_asemalle

      Miksi kaikkien naisten pitäisi kasvaa kori- tai lentopalloilijoiden pituuksiin? Minusta pienet ja sirot naiset ovat ihania!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      16
      1449
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1295
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1082
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe