Kouluruoka närästää

hyväntahtoinen valittaja -89

En tajua mutta aina kouluruoan jälkeen alkaa närästämään ja pierettämään, alkaa pikkuhiljaa vituttaa tunnilla se kiemurtelu luokan perällä.

Kouluruoka on epäterveellistä ja rasvaista. Pienillä budjettisuunnitelmilla ja asiaan perehtymisellä saataisiin VARMASTI kouluruokaakin terveellisemmäksi. Muuta valittamisen aihetta minulla ei ole kouluruoasta. Voisinpa jopa sanoa että joskus, hyvällä päällä ollessani sekä lykyn sattuessa, maistuu kouluruoka ihan makoisaltakin toisinaan! Siis tarkoitan, että paskaksi kyllä välttää...

Siispä, ajatelkaa positiivisesti, niinkuin minäkin, eihän kaikilla ole asiat läheskään yhtä hyvin kuin meillä. Toisaalta asiat VOISIVAT olla paremmin, kuten jo mainitsinkin että simppeleillä pikkumuutoksilla saataisiin aikaan tyytyväisiä ja tietenkin vähemmän närkästyneitä (ja närästyneitä) ihmisiä. Ja miksi minä välitän niin paljon asiasta? Noh, ensinnäkin, lounas on yksi päivän tärkeimmistä aterioista ja toivon sen usein olevan maukasta. Ja toiseksi, asun yksin joten syön yleensä koulussa hieman tuhdimmin, koska useasti pelkkä jääkaappini valo ei tyydytä näläntunnettani. Nojaa löytyy sieltä joskus kaikennäköistä, kuten kuivaa lenkkimakkaraa ja homeista maissia. Mutta pointtini oli siis, että tällaiset pikkuruiset jutut ovat kuitenkin aika merkityksellisiä varsinkin köyhempien opiskelijoiden kannalta... Vai mitä?

Siinä oli siis vain minun mielipiteeni asiasta (joka oli,kouluruoka).

15

1732

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kouluruoasta

      siirry kouluruokailun asemesta syömään suolattuja sipsejä; niinhän kakki muutkin naukujat tekevät.

      • missasit täydellisesti

        koko tekstini pointin. Ja sen ei pitänyt olla vaikeaa. En nimenomaan ole mikään "naukuja" vaan asiallisesti kommentoin OMAA mielipidettäni kouluruoasta, mikä on mielestäni täysin sallittua. En sentään hauku kouluruokaa perusteitta.

        Joten voit olla tyytyväinen itseesi; kuuluthan siihen 97% "vähemmistöön" joka osaa vastata asiallisesti simppeliin viestiin.

        P.S. Miksi haluaisin korvata lämpimän aterian suolaisilla ja vielä epäterveellisemmillä sipsukoilla? Eihän tuossa nyt ole mitään järkeä...


    • Järki Hoi

      Kyllä sinne vatsaan pitäisi työntää jotain kunnollista myös aamulla ja illalla, että jos vain lounaalla yrität tulla toimeen niin onko ihme jos vatsasi protestoi?

      • a.p. valittaja -89

        Syön kyllä aamupalaa, ruisleivän juustolla ja hevosviipaleella vetäisen naamariin kyllä silloin kun kerkeän! Ja maitoa ryystäen. Joten ei aamupalan kanssa ole sinänsä mitään ongelmaa. Ehkä silloin kun sitä ei satu olemaan.. Mutta ei sitä aina edes ehdi syödä aamupalaa, kun on kova kiire. Joten siinä suhteessa aika paljon jätän kouluruoan varaan.

        Ja kyllä se vaan sattuu olemaan kouluruoan syy, sillä JO KOULURUOKA ITSE pahoinpitelee vatsaani, en minä.


      • tuttu juttu
        a.p. valittaja -89 kirjoitti:

        Syön kyllä aamupalaa, ruisleivän juustolla ja hevosviipaleella vetäisen naamariin kyllä silloin kun kerkeän! Ja maitoa ryystäen. Joten ei aamupalan kanssa ole sinänsä mitään ongelmaa. Ehkä silloin kun sitä ei satu olemaan.. Mutta ei sitä aina edes ehdi syödä aamupalaa, kun on kova kiire. Joten siinä suhteessa aika paljon jätän kouluruoan varaan.

        Ja kyllä se vaan sattuu olemaan kouluruoan syy, sillä JO KOULURUOKA ITSE pahoinpitelee vatsaani, en minä.

        Vaivaisiko sinua laktoosi-intoleranssi, keliakia tai ruoka-allergia? Niistä tulee kuvailemiasi vaivoja. Tarkkailepa itseäsi ja merkitse vaikka muistiin, miltä minkäkin ruuan syömisen jälkeen tuntuu.


    • halvalla ei saa hyvää enää
    • Tulevahoikka

      Vatsavaivojesi syy kannattaa selvittää. Itselläni on laktoosi-intoleranssi, mutta hyla-tuotteet käyvät.

      Tuo närästys onkin eri asia, se voi liittyä mm. refluksitautiin, jolloin mahalaukun löysä läppä päästää happoja ylös ruokatorveen, mikä aiheuttaa närästystä ja jopa ruokatorven jatkuvan tulehduksen nielemisvaikeuksineen. Tähän on olemassa tehokas lääkitys.

      Närästys voi johtua myös yksinomaan ruokavaliosta. Erityisen tärkeää on, että syö päivittäin useamman PIENEN aterian, ei siis mitään isoa kertamättöä. Itselläni närästys jäi pois, kun aloin noudattaa Painonvartijoiden ruokavaliota. Lopetin täysin lounasravintoloissa käynnin, koska niiden ruokarasva näytti ärsyttävän mahaa ja noutopöydästä oli vaikea ottaa pientä annosta, kun kerran maksoi ison hinnan. - Otapa selvää ruokalan emännältä tai terveydenhoitajalta, millaista rasvaa kouluruoassa käytetään, rasvan käyttö saattaa olla myös liiallista (esim. lihat eivät ole vähärasvaisia ruokiin lorautellaan kuin varmuuden vuoksi rasvoja ja kermoja). Koulussasi on varmaan myös kasvisruokavaihtoehto, joka saattaisi sopia sinulle paremmin kuin muu ruoka. Lisäät sitä sitten esim. perunalla ja leivällä, jotta nälkä lähtee.

      Ota mukaan välipalaa: porkkanoita, hedelmiä, ruisleipää ilman päällyksiä, vähärasvaista viiliä tai jugurttia. Muista myös, että sinun pitäisi juoda vuorokaudessa 8 lasillista, joista noin puolet voi olla kahvia/teetä, maitoa, mehua tai muuta vähäsokerista juomaa. Juo pitkin päivää.

      Jotkin ruoka-aineet voivat sinällään ärsyttää mahaa. Aikaisemmin minulla oli niitä paljonkin, nyt oikeastaan enää vain paprika ja sitrushedelmät (otankin päivittäin C-vitamiinitabletin).

      Ruokailu on koko olemisen perusta, joten toivon, että saat tämän asian kuntoon, jolloin pystyt keskittymään paremmin itse opiskeluun ja muuhun elämään.

      • vain haet

        Tulevahoikka-nimimerkki puhuu tuossa edellä täyttä asiaa.

        Minua vaivasi alkuvuodesta lähtien paha närästys miltei aina aterioitten jälkeen ja öisin ruoka jopa tunki takaisin suuhun. Syksyllä sitten menin työterveyslääkärille. Minut määrättiin tähystykseen ja olipa ruokatorveni loppupää reippaan punainen ja lujasti tulehtunut.

        Olen nyt ollut lääkekuurilla pari kuukautta ja närästys loppui miltei heti ensimmäisen tabletin jälkeen. Se salpaa vatsahapon eritystä ja antaa ruokatorven tulehdukselle tilaisuuden parantua.

        Mikäli närästys on suuri vaivasi, käänny siis pikaisesti terveydenhuollon puoleen.

        Niin, ja lopuksi vielä voit lohduttaa itseäsi sillä, että tilanteen syntyminen ei todennäköisesti ole mitenkään sinun tai ruokavaliosi syytä. Ei minulle ainakaan löytynyt mitään järjellistä selitystä sairastumiseeni, vatsani vain päätti irtisanoa yhteistyön.


      • Tiuihttiti
        vain haet kirjoitti:

        Tulevahoikka-nimimerkki puhuu tuossa edellä täyttä asiaa.

        Minua vaivasi alkuvuodesta lähtien paha närästys miltei aina aterioitten jälkeen ja öisin ruoka jopa tunki takaisin suuhun. Syksyllä sitten menin työterveyslääkärille. Minut määrättiin tähystykseen ja olipa ruokatorveni loppupää reippaan punainen ja lujasti tulehtunut.

        Olen nyt ollut lääkekuurilla pari kuukautta ja närästys loppui miltei heti ensimmäisen tabletin jälkeen. Se salpaa vatsahapon eritystä ja antaa ruokatorven tulehdukselle tilaisuuden parantua.

        Mikäli närästys on suuri vaivasi, käänny siis pikaisesti terveydenhuollon puoleen.

        Niin, ja lopuksi vielä voit lohduttaa itseäsi sillä, että tilanteen syntyminen ei todennäköisesti ole mitenkään sinun tai ruokavaliosi syytä. Ei minulle ainakaan löytynyt mitään järjellistä selitystä sairastumiseeni, vatsani vain päätti irtisanoa yhteistyön.

        Eipä auttanu refluksilääke mun 3 vuotta kestäneeseen närästykseen..Oon myös liian laiska ja huono itsekurin pitäjä ruokaremontin aloittamiseen. Kärsin siis närästyksestä ja vedän hampurilaisia.


      • eväillä paranee vaivasta
        vain haet kirjoitti:

        Tulevahoikka-nimimerkki puhuu tuossa edellä täyttä asiaa.

        Minua vaivasi alkuvuodesta lähtien paha närästys miltei aina aterioitten jälkeen ja öisin ruoka jopa tunki takaisin suuhun. Syksyllä sitten menin työterveyslääkärille. Minut määrättiin tähystykseen ja olipa ruokatorveni loppupää reippaan punainen ja lujasti tulehtunut.

        Olen nyt ollut lääkekuurilla pari kuukautta ja närästys loppui miltei heti ensimmäisen tabletin jälkeen. Se salpaa vatsahapon eritystä ja antaa ruokatorven tulehdukselle tilaisuuden parantua.

        Mikäli närästys on suuri vaivasi, käänny siis pikaisesti terveydenhuollon puoleen.

        Niin, ja lopuksi vielä voit lohduttaa itseäsi sillä, että tilanteen syntyminen ei todennäköisesti ole mitenkään sinun tai ruokavaliosi syytä. Ei minulle ainakaan löytynyt mitään järjellistä selitystä sairastumiseeni, vatsani vain päätti irtisanoa yhteistyön.

        http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/index.html


    • haisunäätä*

      älä turhaan kiereskele, vaan päästä pierut vapaasti pois.

    • hippu-

      Saattaahan olla, että se mikä närästää ja kerää ilmaa vatsaan onkin liian lyhyt ruokatunti. Ruoka tulee hotkittua, että ehtisi vielä käydä pihalla, vessassa tms. sinänsä jo liian lyhyellä ruokatauolla...

      • ap.

        Voi olla hyvinkin niin että ahmin ruoan kovalla kiireellä. Pitäisi ottaa ehkä hieman rennommin. "Närästys" tai miksikä sitä nyt kutsuisi on jo helpottanut tässä ajan kuluessa, saattaa olla että oli vain joku väliaikainen juttu. Mutta hyvää joulua kaikille ja olkaa onnellisia! =)


    • työharjoittelija

      minä huomasin, kun aloitin työharjoittelun tämän kuun alussa eräässä koulussa, että minua alkoi kovasti pierettää ja närästää - on suuri helpotus, kun pääsee kotiin, en sentään kehtaa koulussa piereskellä. viikonloppuna ei ole ollut minkäänlaisia oireita.
      kouluruoasta se varmaan johtuu. minulla ei ole ennen ollut tällaista kamalaa närästystä.

    • aasas

      Ota actimel se helpottaa kummasti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      139
      2033
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1918
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1868
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1670
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1468
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1158
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe