Niin, kysyisin mielipidettä teiltä kokeneimmilta... Onko väliä tekeekö joululaatikot foliovuokiin vai tavallisiin (esim kermansaven tyyppisiin) uunivuokiin? Aikaisemmin olen aina tehnyt noihin tavallisiin vuokiin, mutta nyt tänä jouluna meille on tulossa enemmän sukua, joten ruokaakin tarvii enemmän kuin astiat riittää. Lähinnä siis kiinnostaa nämä kaksi asiaa:
* muuttuuko laatikkoruuan maku foliovuoassa, esim jotenkin "metalliseksi"?
* jos teen laatikoita noin viikkoa ennen joulua pakastimeen, maistuvatko ne sitten jouluna enää yhtä hyviltä kuin aattona tehdyt laatikot? Eli muuttuuko maku?
Kiitos vastanneille jo etukäteen! =)
Joululaatikot folio- vai tavallisiin uunivuokiin?
12
7653
Vastaukset
- kkkkkkkkk
.... nuo laatikot pakasttaessa.
Jos pakastat, ota sulamaan jo edellisenä päivänä jääkaappiin ja "uudelleen kypsytä" miedossa uunissa tarjoilupäivänä tunti tai parikin.- Ammattilainen
Mulla ei. Pidä joskus pienempää suuta, kun arvailet asioita. Kokemus kertoo ei arvailu. Totta jumalauta ne loorat otetaan sulamaan edellispäivänä, ei kai ne siinä silmänräpäyksessä sula. Hidas sulatus nimenomaa estää vetistymistä, joten se neuvo oli ainoa oikeaan osunut. Sama koskee pakastettua lihaa, etenkin nyt ajankohtaista, kun sulatellaan joulukinkkuja.
- huh-huh!
Ammattilainen kirjoitti:
Mulla ei. Pidä joskus pienempää suuta, kun arvailet asioita. Kokemus kertoo ei arvailu. Totta jumalauta ne loorat otetaan sulamaan edellispäivänä, ei kai ne siinä silmänräpäyksessä sula. Hidas sulatus nimenomaa estää vetistymistä, joten se neuvo oli ainoa oikeaan osunut. Sama koskee pakastettua lihaa, etenkin nyt ajankohtaista, kun sulatellaan joulukinkkuja.
Kyllä vaan ne loorat melko paljon pakastuksesta kärsii!
Se vaan, että pakko on väsätä ennakolta, kun ei riitä uunit paistamiseen aatton aatonyönä. - ikävää
Ammattilainen kirjoitti:
Jos olet ammattilainen, voit sitten varmasti vähän relata ja lakata ilkeilemästä. Tuon saman asian olisit voinut ilmaista hieman ystävällisemmin. Miksi pitää tulla palstalle pätemään ammattilaisuudella, josta tökerö kielenkäyttö ei ainakaan anna pienintäkään viitettä.
Neuvoissasi ei tyylilajia lukuun ottamatta ollut mitään moittimista. - olen ja vahvasti
huh-huh! kirjoitti:
Kyllä vaan ne loorat melko paljon pakastuksesta kärsii!
Se vaan, että pakko on väsätä ennakolta, kun ei riitä uunit paistamiseen aatton aatonyönä.Monet vuodet oon tehnyt esim.perunalooraa elikkäs uunipuuroa etukäteen ja pakastanut.Täällä meilläpäin vallitsee käsitys,että maku on vaan parempikin pakastamisen jälkeen.Minun mielestä pitää paikkansa.En oo myöskään muissa joululaatikoissa huomannut,että pakastaminen pahentaisi.
- satunnainen kävijä
millainen uuni sinulla on, mutta itse ollaan joskus lämmitetty pakastettuja laatikoita ns. puu-uunissa ja hyviä on tullut ;) Vaikka tietysti jääkaapista valmiit laatikot uuniin (laiska, kun ei viitsi tehdä laatikoita itse) - kitaan - parempaa ;) Niin ja foliovuoissa tehdyt laatikot on ihan hyviä!
- olkaa tarkkana
Joulun alla kaupoissa myydään näitä äidin ja muidenkin tekemiä lootia, mitkä on jo kertaalleen pakastettu, sulina einesaltaissa. Melkoisen vetisiä ovat. Ja jos vielä sattuu ostamaan lähes viimeisen myyntipäivän tuotetta on tavara täysin ala-arvoista.
Joskus tulee ostettua yli tarpeen tarjouksista yms. ja lyötyä sapuskaa pakkaseen, näitä lootia ei todellakaan parane mennä toistakertaa pakastamaan. Se tavara on syötäväksi kelpaamatonta, mitä toisen pakastuskerran jälkeen sulattelee ja lämmittelee syötäväksi!- Piäni ja musta
ole ohojes, notta pakastettua tuatetta ei oo syytä jääryttää uurestansa. Nua "Äireen tekemät" on vasitekkin vastemiälisiä syätäviä, notta kentiäs olis maharollisesti syytä värkätä jouluuset pöperöt iha vaan perhepiiris, vaikka huanommakki. Hyvää joulun orotusta vaa kaikilletääläkirjuuttaville, toivoo yks Jalaasjärveläinen.
- joulu taas tänäkin vuonna
Itse olen tehnyt aina "oikeisiin" vuokiin. Teen kaikki laatikot pakkaseen paistovalmiiksi. Eli aattona ennen ruokaa vain paistan ne uunissa ja hyvää on. Ja sulamaan otan edellisiltana.
- keittiöpäällikkö
Maku ei kärsi teet sitten foliovuokiin tai tavallisiin vuokiin. Mutta rakenne muuttuu, kun laatikko lämmitetään uudelleen ja samalla se myös kuivuu. Itse olen tehnyt laatikoita monesti pakkaseen siten, että teen laatikkomassan ja laitan sen raakana pakastimeen. Sitten hidas sulatus kylmässä, ja uuniin siten, että ovat vastapaistettuja kun tarjoilet. Mikäli vuoat vie pakkasessa paljon tilaa, voit tehdä laatikkomassan ja pakata esim. maitopurkkiin ja pakastaa, ja siitä sitten vuokaan sulaneena paistumaan.
Foliovuoat ei ole pöydässä kauniita, mutta on saatavilla kaikenlaisia koreja mm. johon foliovuoan voi laittaa tarjolle, niin ei näy se foliopinta. Joulunaikaanhan halutaan myös kauneutta ja silmänruokaa pöytään. - elli-täti
Voit pakastaa valmiitkin laatikot. Vetistyvät kyllä, kuten jo moni on todennut. Ripottele päälle korppujauhoja ja kuvioi pinta lusikalla/ haarukalla vasta silloin, kun lämmität sulatetut laatikot. Laatikko pysyy sekä mehevämpänä että kauniimpana, kun korppujauho imee nestettä eikä se lilli reunoilla tai haihdu kuumetessa.
Jollei tahdo laittaa foliovuokia pöytään sellaisinaan tai ostaa varta vasten koreja, vuokien ympärille voi kietoa kauniin astiapyyhkeen (muutamalla pistolla niistä saa kursittua kokoon vuoan malliset persoonalliset suojukset) tai vaikka leveän jouluisen koristenauhan.- Tyyne mummo
Tuo valmiiksi paistetun laatikon vetistyminen on höpöpuhetta!
Minä olen pakastanut kaikki joululaatikot jo monet vuodet, eikä ole kertaakaan vetisyyttä havaittu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?
Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k693813- 993456
SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa
SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah773300Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?
Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia362608- 1141522
Nyt meni lopulliset lämmöt.
Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta361486Meitä ei tule
Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌221094Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla
Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?421090Sulla on avaimet ja keinot
Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi181046Itseään kannattaa tarkastella realistisesti ja
miettiä mihin ne rahkeet oikeesti riittää. Tyhmempikin ymmärtää että varakas ylemmän tason mies ei kelpuuta sellaista ku1181006