Olbersin paradoksin

selitys

Paradoksi on ,että maailmankaikkeus on äärettömän suuri ja siihen on tasaisesti jakautuneena tähtiä.Katsotaan maapallolta mihin suuntaan tahansa tulee vastaan tähden pinta

Koska tähden pintakirkkaus ei riipu etäisyydestä näyttäisi taivas kaikkialla yhtä kirkkaalta kuin Auringon pinta.

Koska taivas ei ole näin kirkas on päättelyssä jokin vika

Selitys on siinä,että hyvin etäisten tähtien valo ei ole vielä saavuttanut maapalloa,eikä ihmisen näköaisti kohdannut tähden pintaa

5

798

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • che

      Tähtien ulosheijastamasta valosta suurin osa ei tule koskaan saavuttamaan maata heikkoutensa vuoksi: Et näe taskulampunkaan valoa 100 km:n päästä, vaikkei sen pintakirkkaus etäisyydestä mihinkään muutu. On myös paljon tähtiä, jotka eivät säteile näkyvää valoa.

      Jos katsot, todella pimeässä, valovoimaisilla kiikareilla tai kaukoputkella taivaalle, tähtiä on valtavasti. Paikoin avaruus tosiaan näyttää yhtenäiseltä valomereltä.

      Muistaakseni etäämmältä tullut tähden valo on noin 13 miljardin valovuoden takaa: tällöin maailmankaikkeuden ikä olisi noin 13 miljardia vuotta. Tämähän ei tietenkään tarkoita, ettei löydettäisi kaukaisempiakin tähtiä, jolloin raja liikkuu ulommaksi.

    • wattipää

      Olbersin paradoksi perustuu siihen, että tähden näennäinen pintakirkkaus per kulmayksikkö _ei riipu_ tähden etäisyydestä. Se on aina yhtä suuri. Olbersin alkuoletus on siten ihan validi: kun
      tarpeeksi pitkälle mennään, näkösäde osuu aina lopulta tähden pintaan, mutta kun se viereisen säteen läheisempi tähti on jo siinä välissä ehtinyt sammumaan, taivas on mikä on.


      Olbersin paradoksin (miksi taivas ei ole kaikkialla yhtä kirkas kuin Auringon pinta) vitsi selittyy siis tähtien rajallisella iällä.

      • Lepo

        Oletetaan että tähdestä lähtenyt valo saavuttaa maan
        ja maasta lähdetään seuraamaan valoa tähden suuntaan huimalla nopeudella muistetaan myös että maailmankaikkeus muuttuu ja galaksit pyörivät jne.
        Uskoisin että ei olisi suoraa viivaa tähteen vaan pyörteistä valotunnelia.
        Eli tähdestä esim miljardi vuotta sitten lähtenyt valo ei siis ole nyt siinä jossa sen havaitsimme,emme siis näe poikittaisia valokeiloja ellei olisi jotain pölyä esteenä "avaruus-sumu" tai jotain sinnepäin.Ehkäpä Avaruus muuttuisi kirkkaaksi kuin aurinko jos sitä ainetta olisi.
        Jokin pimeä aine voi estää sen.;)


    • Anony387

      Lukekaa Harrisonin "Yön pimeys", se selvittää koko Olbersin paradoksin historian & selityksen. Paradoksi perustuu muuten vääriin olettamuksiin maailmankaikkeudesta.

    • jhk

      ja maailmankaikkeus laajenee valoa nopeammin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      69
      2010
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      129
      1396
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      132
      1363
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      143
      1082
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      103
      932
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      348
      868
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      754
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      694
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      664
    Aihe