Muikkujen savustus....?

swede

Miten onnistuu tuollaisessa savusatuslaatikossa muikkujen savustus, onko kokemusta?
Miten pitää muikut "esivalmistaa" kun hommaan ryhtyy?

16

18576

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Riitta

      Ensin muikut suolistetaan, eli: terävällä veitsellä niskaa pieni viilto siten, että pään saa napsautettua irti ja voi samalla vetää suolet ulos. Muikut huuhdellaan suolistamisen jälkeen esim. lävikössä ja valutetaan vedet suurin piirtein pois. Laita muikut kulhoon ja suolaa ne maun mukaan merisuolalla näppituntumalla (n. 1 kg muikkuja 2-3 tl suolaa), itse käytän hienoa merisuolaa. Anna suolaantua 1-3 tuntia.

      Savustuslaatikkoon laitetaan pohjalle leppäpuruja ja 6-8 sokerinpalaa. Savustamista helpottaa, jos ritilälle laittaa poikittain puisia varrastikkuja (ei tartu itse ritilään kiinni). En tiedä mikä on savustamisen lämmönlähteesi, mutta meillä on käytössä muurikkakaasupoltin jossa käytämme aivan tavallista savustuslaatikkoa. Teemme näin, ensin 5 minuuttia täysilla ja sitten 15-20 minuuttia minimillä.

      Ja eiku syömään ja hyvää on taatusti!

    • Keittiömestari

      Kysyit lempiaiheestani, No se riippuu niin paljon muikkujen koosta miten niitä savustetaan. Meillä maalla hämeessä muikut ovat noin 10-15 cm kokoa ja ne puhkotaan taittamalla niskasta vatsaan päin eikä siihen mitään veistä tarvita, se on hienostelua, mielummin jätetään päätkin ja puhkotaan kiduksien kohdalta ja vedetään suolet ulos ja huuhdellaan kunnolla. Sitten ne laitetaan noin tunniksi tai kahdeksi suolaveteen johon sekoitetaan kylmään veteen merisuolaa. 5L vettä ja neljä desiä suolaa. Laita savustus astian pohjalle foliosta leveä reunamainen alusta johon purut ja 5 palaa sokeria sekä pari pientä katajan oksaa, sokeri ei muuten ole välttämätöntä savustuksessa. Laita ritilän päälle myös esim. öljyllä voideltu folio jonka pälle ladot muikut. Eikun astia tulelle ja sitten se tärkein eli savustusaika, meillä muikut savustetaan ns. kuiviksi jolloin ne ovat erittäin hyviä snakskejä esim sahdin tai kossun kera.Tarkoittaa siin noin 35-40 minuuttia. Jos haluaa vähän pehmeämpiä niin aika saa olla semmoiset 20 minuuttia. Folioitten tarkoitus selviää sinulle kun alat pudistamaan savustuslaatikkoasi, Ainakin kokenut ravintola kokki pitää folioita aina savustuslaatikossa. Ja eikun herkuttelemaan

      • Savu-ukko

        Minä suolaan vasta savustuksen jälkeen. Lado kalat voipaperille ja merisuolaa perään, paketti kiinni ja vaikka sanomalehteä ympärille. Anna muhia parikymmentä minuuttia.
        Muikun puhkominen veitsellä on naurettavaa pelleilyä.


      • Jouko Peruskokki 21

        Eikohan kokenut ravintolakokki myos tieda sen etta jos kaloja "huuhtelee kunnolla" ni makuhan niista lahtee. Mahdollisimman vahan huuhtelemisia sun muita. Kalat o meressa/jarvessa iha tarpeex veden kanssa lutrannu...


      • Mujelinmujeli
        Jouko Peruskokki 21 kirjoitti:

        Eikohan kokenut ravintolakokki myos tieda sen etta jos kaloja "huuhtelee kunnolla" ni makuhan niista lahtee. Mahdollisimman vahan huuhtelemisia sun muita. Kalat o meressa/jarvessa iha tarpeex veden kanssa lutrannu...

        Näin jouluna jo ajattelen ensikesän muikkusatoa-tarkoitan tuoreena suolausta.


    • Kanervan oksa

      Muikkujen puhkomiseen tarvitaan veitsi, pehmeäselkärankaiset muikun poikaset voi hoidella ilman veistäkin. Toki jos haluaa jauhettua muikkua, voi jättää veitsen poiskin. Kunnon muikut pyydetään 18 - 22 millin verkoilla.

    • norpan naapuri

      Sakset on muuten hyvä isompiin muikkuihin...

    • ei päätä häntää

      Ja savustuksessa on pään oltava paikallaan, muuten muikku kuivuu liikaa.
      Älä katkase sitä päätä muikulta, vaan puhkot niin että saksilla leikkaat kaulaan ja sitten vedät reijästä sisukset pois.

    • lapin Mies !

      Näyttää että teistä ei kukaan tiedä mitään muikun savustamisesta !

      • Anonyymi

        lapin Mies narisee muttei anna mitään ohjetta - aika tyypillistä nillittamistä lapinmieheltä


    • silakkapeti

      ei se sokeri anna makua eikä väriä

      • Anonyymi

        asian tuntija?


    • swede.ap

      Olen savustanut mulkun. Työnsin tuhkaan. Nyt minulla on tuhkamulkku

      kuka riekonnussija on rekannut nimimerkkini?!

      • Anonyymi

        riekonnussija


    • Anonyymi

      Muikut perkaamatta savuun. Perataan syödessä. Näin tehtynä ei pääse muikut kuivumaan.

      • Anonyymi

        Mulkut perkaamatta Satuun. Hän imee syödessäNäin tehtynä ei pääse mulkut kuivumaan.


        Äänestä sen kuulee "AH"


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      577
      3846
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2729
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2124
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1947
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1845
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1790
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1739
    Aihe