Jamie Oliver Professional Series

paistinpannu?

Onko kellään kokemusta Tefalin Jamie Oliver Professional Series pro metal-pinnoitteisesta paistinpannusta? Pannun voi ohjeen mukaan laittaa jopa uuniin, ja se kestää enintään 260 asteen kuumuutta. Missään ei kuitenkaan sanota, voiko tuolla pannulla paistaa liedellä kovalla lämmöllä asteikolla 5-6. Yleensä ohje on kai ollut, että tefal-pinnoitteisia saisi käyttää korkeintaan 4-lämmöllä. Mietin millä korvaisi Hackmanin Matador-pannun, joka ainakin minulle on ollut suuri pettymys. Kovalla lämmöllä saa paistaa, mutta kaikki mitä paistat jää pannuun kiinni. Oliskohan tuo Jamie Oliverin pannu yhtään parempi?

21

14526

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • parhaat pihvit

Hommaa valurautapannu se kestää kuumaa.

• paistinpannu?

En halua valurautapannua, koska siinä ruoka joko ui rasvassa tai sitten jää pannuun kiinni. Eikö kellään todellakaan ole kokemuksia tästä Jamie Oliverin pannusta?

• Paistelija
        paistinpannu? kirjoitti:

En halua valurautapannua, koska siinä ruoka joko ui rasvassa tai sitten jää pannuun kiinni. Eikö kellään todellakaan ole kokemuksia tästä Jamie Oliverin pannusta?

En tiedä Oliverin nimikkopannuista, mutta Tefalejahan nekin ovat.
        Itselläni on kaksi "tavallisempaa" Tefal-paistinpannua - kylläkin sillä punaisella "kuumuusvahtiläiskällä" siinä keskellä.
        Olen käyttänyt yli vuoden, ja ovat pysyneet lähes uuden veroisina. Tosin olen hoitanut kuin pikkuvauvaa ja välttänyt kuutosella paistamista muutamaa sekuntia kauemmin.
        Yleensä teflonpannun pahimmat viholliset ovat terävät esineet, astianpesukone (vaikka lukisi pannun ohjeessa että kestää konetiskin) ja sitten liian pitkään kuumimmalla levyllä pitäminen.
        Myös huolellinen puhdistus pehmeällä tiskiharjalla, astianpesuaineella (paistunut rasva pois, joskus voi puhtaan pannun sivellä tuoreella ruokaöljyllä pesun jälkeen) ja kuuma vesi.

Joten tuskin Oliverin nimikkopannut ovat ainakaan huonompia kuin nuo "tavallisemmat" Tefalit.

P.S. Minullakin on ongelmia valurautapannujen kanssa, vaikka yritän niitäkin hoitaa kaikkien sääntöjen mukaisesti (ihan kalliita Hackmaneja minulla on). Yksinkertaisesti tarttuu paistettava kiinni. No paksun pihvin voi paistaa, sillä se kestää ehjänä käännettäessä vaikka kiinni tarttuukin, mutta esim. pekonisiivut tuppaavat repeytyä riekaleiksi käännettäessä. Ja leivitettyä leikettä ei ikinä voisi paistaa, saati perunoita.

• pannunkin saa

poltettua pilalle liian kuumalla levyllä.
        Täytyy huomata että se pannu itsessään lämpiää kuumaksi ja säilyttää sen lämmön (=onhan se valurautaa), joten levyn lämpöä pitää alentaa.
        Ja vaatii huoltamista, rasvaamista vaikka sian ihralla, ei saa tiskata millään saippualla eikä liotella vedessä.
        Vettä ja suolaa suoraan pannulle kannattaa välttää, voitelun vaatii aina ennen paistoa ja sitten se lämpötilan tarkkailu. Seistä vieressä kokkina koko ajan. Mulla on yli 25-v. vanha pannu ja on vieläkin aivan kuin uusi ja käyttökelpoinen.

• noudattanut
        pannunkin saa kirjoitti:

poltettua pilalle liian kuumalla levyllä.
        Täytyy huomata että se pannu itsessään lämpiää kuumaksi ja säilyttää sen lämmön (=onhan se valurautaa), joten levyn lämpöä pitää alentaa.
        Ja vaatii huoltamista, rasvaamista vaikka sian ihralla, ei saa tiskata millään saippualla eikä liotella vedessä.
        Vettä ja suolaa suoraan pannulle kannattaa välttää, voitelun vaatii aina ennen paistoa ja sitten se lämpötilan tarkkailu. Seistä vieressä kokkina koko ajan. Mulla on yli 25-v. vanha pannu ja on vieläkin aivan kuin uusi ja käyttökelpoinen.

kaikkia noita ohjeita, mutta silti Hackmanin kalliiseen valurautapaistinpannuun tarttuu lähes kaikki paistettava.
        Ikivanhat pannut ovatkin parhaita - nehän eivät olisikaan niin vanhoiksi päässeet, elleivät olisi olleet toimivia.
        Muistan kyllä lapsuudestani, miten äidilläni oli läpi 1950- ja 1960-lukujen yksi ja sama vanhanaikainen iso valurautapannu, ja sekin toimi koko ajan moitteettomasti.
        Ongelma uusissa pannuissa taitaa olla siinä, että vaikka niiden sanotaan olevan valmiiksi rasvapoltettuja, tuo ei alkuun riitä, vaan ne pitää osata hoitaa alkuvaiheessa hyvin - ja perätikö itse vielä rasvapolttaa ihralla?
        Valurautapannuista on tullut minulle ikuinen mysteeri...

• Jeesus
        noudattanut kirjoitti:

kaikkia noita ohjeita, mutta silti Hackmanin kalliiseen valurautapaistinpannuun tarttuu lähes kaikki paistettava.
        Ikivanhat pannut ovatkin parhaita - nehän eivät olisikaan niin vanhoiksi päässeet, elleivät olisi olleet toimivia.
        Muistan kyllä lapsuudestani, miten äidilläni oli läpi 1950- ja 1960-lukujen yksi ja sama vanhanaikainen iso valurautapannu, ja sekin toimi koko ajan moitteettomasti.
        Ongelma uusissa pannuissa taitaa olla siinä, että vaikka niiden sanotaan olevan valmiiksi rasvapoltettuja, tuo ei alkuun riitä, vaan ne pitää osata hoitaa alkuvaiheessa hyvin - ja perätikö itse vielä rasvapolttaa ihralla?
        Valurautapannuista on tullut minulle ikuinen mysteeri...

Se, jos ruoka tarttuu valurautapannuun, on käyttäjän vika ja pannu huonossa kunnossa. Hyvässä kunnossa olevaan pannuun ei saa tarttumaan oikeastaan mitään. Jotkut marinoidut ruoat nyt saattaisivat tarttua, mutta tarttuvat ne melkein mihin vain eivätkä edes ole pannulla paistettavaksi tarkoitettu vaan grillattavaksi.

Uusista valurautapannuista en tiedä, mutta olettaisin, että kaikkia valurautapannuja pitää luonnollisesti ajan mittaan hoitaa. Suurin osa ihmisistä on laiskoja ja siksi pannut menee nopeasti huonoksi. Valurautapannuun ei saa jättää ruokaa lojumaan ja kannattaa heti käytön jälkeen huuhtoa mahdollisimman kuumalla vedellä (ei "pestä" harjalla), sitten pyyhkiä ja lopuksi öljytä seuraavaa käyttöä varten. Paras rasva myöhemmin mahdolliseen rasvapolttoon ja aina myös voiteluun on auringonkukkaöljy.

Paras rasvapolttotulos tulee nuotiolla tai paikassa, jossa pannua voi koko ajan pyöritellä samalla. Uunissakin poltto onnistuu, mutta on syytä tarkkailla, ettei poltto jätä rumia raitoja tai valumajälkiä. Toisaalta, jos pannua ei öljyä liikaa, ei öljy valu polttaessa. Polttaessa uunissa kannattaa vähän väliä "pullasutilla" voidella pannua, jos näyttää valuvan. Tuloksesta tulee vain parempi, kun polttaa ohuita kerroksia toinen toisensa jälkeen.

• Saan ilmeisesti ko. pannun - jonkun Golden-mallin - joulun jälkeen käyttöön. Annan käyttökokemukset, jos vielä haluat.

• Morkku

Minulla on tuo Golden sarjan paistokasari. Käyttöohjeessa on maininta, että saa käyttää uunissa. Tein tänään pataruokaa ja laitoin tuon kasarin uuniin (175 astetta) sekä kasarin kannen päälle. Nyt lasikansi on pieninä sirpaleina eli se ei kestänyt jostain syystä uunia. Tästä ei ollut mainintaa käyttöohjeessa. Kannattaakohan olla Tefaliin yhteydessä? Ruoka meni piloille samalla myös hyvä mieli herkullista pataa odotellessa.

• -jamien
        Morkku kirjoitti:

Minulla on tuo Golden sarjan paistokasari. Käyttöohjeessa on maininta, että saa käyttää uunissa. Tein tänään pataruokaa ja laitoin tuon kasarin uuniin (175 astetta) sekä kasarin kannen päälle. Nyt lasikansi on pieninä sirpaleina eli se ei kestänyt jostain syystä uunia. Tästä ei ollut mainintaa käyttöohjeessa. Kannattaakohan olla Tefaliin yhteydessä? Ruoka meni piloille samalla myös hyvä mieli herkullista pataa odotellessa.

onkohan sinulla tuo ''jamie oliver professional series gold'' mitä saa nyt kerätä citymarketeista leimoilla -55%. ostin omani eilen ja pelkään että minulle tapahtuu sama, haluaisin vältää sen. Eli kannattaako vältää uunia?

• Morkku
        -jamien kirjoitti:

onkohan sinulla tuo ''jamie oliver professional series gold'' mitä saa nyt kerätä citymarketeista leimoilla -55%. ostin omani eilen ja pelkään että minulle tapahtuu sama, haluaisin vältää sen. Eli kannattaako vältää uunia?

..Series, Citymarketin kampanjasta hankittu. Olin silloin keväällä yhdteydessä Tefaliin uunissa rikkoutuneesta lasikannesta. Heidän mukaan kannen tulee kestää uunissa. Syy tähän minun kannen rikkoutumiseen oli heidän mukaan se, että lasikansi on ehkä saanut iskun jossain vaiheessa ja meni sen takia uunissa rikki. Tefal toimitti minulle uuden samanlaisen paistokasarin ja lisäksi vielä samaa sarjaa parin litran kattilan lasikannella. Eli hyvä palvelu heillä oli vahingon tiimoilta. Uuniin en kuitenkaan ole enää tuota paistokasaria uskaltanut laittaa.

• djmoomoo
        Morkku kirjoitti:

..Series, Citymarketin kampanjasta hankittu. Olin silloin keväällä yhdteydessä Tefaliin uunissa rikkoutuneesta lasikannesta. Heidän mukaan kannen tulee kestää uunissa. Syy tähän minun kannen rikkoutumiseen oli heidän mukaan se, että lasikansi on ehkä saanut iskun jossain vaiheessa ja meni sen takia uunissa rikki. Tefal toimitti minulle uuden samanlaisen paistokasarin ja lisäksi vielä samaa sarjaa parin litran kattilan lasikannella. Eli hyvä palvelu heillä oli vahingon tiimoilta. Uuniin en kuitenkaan ole enää tuota paistokasaria uskaltanut laittaa.

Huoletta ollut uunissa jo viisi vuotta. Olen pessyt paistokasaria kiellosta huolimatta astianpesukoneessa, jonka johdosta alumiini on kannen niiteistä jonkin verransyöpynyt. Ei tartu ja toimii edelleen.

Minulla oli myös Matador, jonka luvattiin kestävän kuumaa. Ei kestä. Muutaman käytön jälkeen tarttuu kuin tauti. Älä osta.

• Onpahan vanha ketju, mutta vielä elossa!

No, sain tuon Jamie Oliverin paistinpannun silloin kauan sitten ja ennakkoluuloni Tefalia kohtaan ovat kyllä jo karisseet. Hyvä pannu - tosin sillä punaisella täplällä siinä keskellä ei tee yhtään mitään, uusavuttomille - ja kestää kuumaa, paistaa hyvin, hantaaki ei kuumennu liikoja jne. Ei myöskään vaadi paistaakseen hellan koko tehoja.

Vaivaton peli kun muistaa pudistaa hyvin joka käytön jälkeen - ja heti.

• kukkakaalimuusi

hmmmmm-jamie oliverin paistinpannu n.vuoden käytössä ollut(lähes päivittäin) ja pinnoite jo paikoin kulunut(hilseilee).Uuden osto edessä,mutta mikähän kestäisi kauemmin-joooo valurauta-senkin omistan,mutta työlästä valmistaa sillä päivittäin ruokansa ja painaa kamalasti!

• 8+15

Hiiliteräspannu. Vaikkapa DeBuyerin.

• hgfhh

Onko kenelläkään kokemusta Swiss Diamond-paistinpannuista?
      Ainakin Stockman myi näitä.

• Tefalin puolesta

Minulla ollut käytössä Jamie Oliverin Pro Series-paistinpannuja ja paistokasareita sekä Italian Series iso paistoasari ja nyt 5 v uoden jälkeen on vasta uuden paistinpannun hankinta edessä. Aivan loistavia ja noi kaikki ainakin voi laittaa uuniin... En enää vaihda muihin merkkeihin, kun ovat kestäneet näinkin pitkään lähes päivittäisessä käytössä! Muistaa vaan heti pestä käsin (en pese kattiloita enkä paistinpanuja koneessa). Suosittelen lämpimästi kaikille!

• jamie rules

oon kanssa käyttänyt tota jamie oliverin pannua ja nyt aion ostaa isomman koon kun huomasin että viereisestä k-supermarketista saa puoleen hintaan kun kerää ne leimat eka! ihan hyvä diili kyllä kun tulee muutenki käytyä siellä ostoksilla

• Ei J&O rules

Ostin J O paistokasarin tarjouskampanjasta Supermarketista jokin aika sitten. Täysi pettymys koko pannu. Pinnoite vaikuttaa hyvältä mutta ohut pohja on kuprulla heti kun lämpeää. Levy hehkuu iloisen punaisena pannun alla mutta ruoka ei edes ruskistu kunnolla. Halvalla ei näköjään saa hyvää.. Oliverin nimeä kyllä käytetään turhaan noin surkean tuotteen yhteydessä..

• kjhfvuycvkj

Tekniikan Maailma taannoin vertaili pinnoitettuja paistinpannuja.

Jamie Oliver -pannuista on kirjoittelua täällä, siis tuolla:
      http://keskustelu.suomi24.fi/node/9280671

• kjhfvuycvkj

TM 21/2011

• jansku5

Voiko tuollaisen Jamie Oliver -valurautapadan pestä pesukoneessa?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      20
      2243
    2. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      228
      1704
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      303
      1216
    4. Miten tämä meidän tarina

Sitten päättyy?
      Ikävä
      65
      949
    5. Kulujen jako parisuhteessa

Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      53
      905
    6. En todellakaan halua että

Tämä päättyy näin
      Ikävä
      39
      834
    7. Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?

Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.
      Ikävä
      53
      815
    8. J miehelle viesti menneisyydestä

On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e
      Ikävä
      31
      716
    9. Valitse, kenen kanssa seurustelet

Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan
      Hindulaisuus
      273
      673
    10. Paikat tapeltu

Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh
      Ähtäri
      33
      642
    Aihe