tämän päivän hesarista luin tohtori Heikkilän kirjoituksen glutamaatin eli aromivahvikkeen haitallisuudesta ihmisen aivoille.
Hyvä juttu että saamme näin arvokasta tietoa.
Olen vuosikausia yrittänyt saada selville, että mitä tämä glutamaatti oikein on ja nyt sekin selvisi.
Meillä sitä on lisätty sitten moneen ruoka-aineeseen. Täytynee tutkia tarkemmin. Itse olen ostanut sitä myös aasialaisruokakaupasta ja maustanut sillä salaattikastikkeen ja joskus keittoja, mutta nyt se joutaa roskikseen.
Sehän on valkoista, suolan näköistä ainetta ja maistuu aika kivalle. Mutta tosiaan dementiaa aiheuttava aine, vanhemmille ja lapsille erityisen haitallinen siis.
Glutamaatti pois
17
4464
Vastaukset
- Fundeeraaja
Nuo aasialaiset rodut poikkeuksetta ovat dementoituneita kun syövät tuollaista myrkkyä ihan kaikessa ruuassaan ja vieläpä koko ikänsä. On se hyvä asia että meillä on kaikki maailman parasta, aina Kekkosesta alkaen. Paljonkohan Urkki-vainaakin mahtoi syödä tuota mainittua glutamaattia, kun sama sairaus iski niin terävään ukkoon?
- tosissasi
jokaiseen yleisönosastokirjoitukseen?
Toisekseen, onko Heikkilä tohtori?- Mr. PhD
Antti heikkilä on kirurgi, ortopedi ja traumatologian erikoislääkäri.
Tohtori-nimitys on vähän vanhahtava synonyymi (mille tahansa) lääkärille. Se ei tarkoita silloin samaa kuin akateeminen tohtorin ooppiarvo. s
- M&M
Taas tuli Tohtori Heikkilältä glutamaatista Huomenta suomessa.
- biotieteilijä
No joo, taas tulee tätä samaa huttua, että kaikesta tulee syöpää ja dementiaa. Glutamaatti on yksi luonnollisista aminohapoista, jota esiintyy mm. äidinmaidossa luonnostaan. Elikkästä, jos se on niin järjettömän vaarallista, niin miksi luontoäiti on lisännyt sitä äidinmaitoon?
- Kohtuus kaikessa
biotieteilijä kirjoitti:
No joo, taas tulee tätä samaa huttua, että kaikesta tulee syöpää ja dementiaa. Glutamaatti on yksi luonnollisista aminohapoista, jota esiintyy mm. äidinmaidossa luonnostaan. Elikkästä, jos se on niin järjettömän vaarallista, niin miksi luontoäiti on lisännyt sitä äidinmaitoon?
Äidinmaito on tarkoitettu vauvoille. Mikä sopii vastasyntyneelle ei välttämättä sovi ihmiselle läpi elämän. Jos glutamaatti saa aikaan sen, ettei tule kylläisyyden tunnetta - sehän saa sitten vauvan syömään ainakin riittävästi.
- Kukakaski Ollalaski
biotieteilijä kirjoitti:
Ette varmaan ole tulleet ajatelleeksi, että sama aine voi esiintyä eri isomeereina, eli eri muotoisina, siten, että sitä on erittäin vaikeaa erottaa toisesta, luontaisesta isomeerista sen lähes identtisen rakenteen takia. Silti aineen toiminta elimistössä voi olla aivan erilainen kuin luontaisen vastineen. Siten vaikka äidinmaidossa on jotain glutamaattia voi jokin toinen, synteettinen glutamaatti olla jopa haitallista. Synteettisten ravinteiden riskit korostuvat, koska näennäisen yhteneväisyytensä takia ne kulkeutuvat ja reagoivat elimistössä samoissa paikoissa kuin luontaiset vastineensa, mutta saattavat aiheuttaa aivan erilaisen lopputuloksen. Siksipä ei pidä pitää synteettisiä ja luontaisia aineita, vaikka olisivatkin samannimisiä, samanarvoisina ravinnossa, joten äidinmaito-perustelulta putoaa pohja.
Jos jollakulla on linkkejä tutkimuksiin tai luotettavana pidettäviin lähteisiin aiheesta, niitä otetaan vastaan.
- olekaan mikään
turha mies. Hän on oivaltanut, mikä on elämän paras aika. http://www.elamanparasaika.com/
- 324234
Pelottelua. Natriumglutamaatin ei ole todettu olevan myrkyllistä. Sitä on luonnontuotteissakin ja ainoa vika mikä siitä on löydetty on ylensyömisen riski. Tuote korostaa makuja kielellä, siksi ruoka maistuu paremmin ja sitä saattaa syödä liikaa. Itse aine ei lihota.
Tietenkin jos aine aihettaa oireita, sen käyttö kannattaa lopettaa. Ja laihduttajan myös. - Mrs. Jace Wayland
Ostin hiljattain kirjan missä on kerrottu eri lisä-aineiden tutkimuksista ja mukana on tietysti myös glutamaatti. Tämän opin kirjasta (joka on Hans Ulrich Grimm:in Kirjoittama):
Glutamaatti on luonnollinen aine ja sitä on elimistössä lihaksissa mutta noin yksi gramma (joka tapauksessa hyvin pieni määrä) toimii tärkeänä välittäjä-aineena aivoissa. Glutamaatti on elintärkeä aine aivoille ja keskushermostolle mutta kun sitä on lisätty massoittain valmisruokiin ym muihin eineksiin se muuttuu jopa hengenvaaralliseksi. Yliannokset vaikuttavat erityisesti hypotalamukseen ja sitä kautta kaikkiin ruumiintoimintoihin. Hypotalamuksessa sijaitsee myös kylläisyydentunteen säätelijä ja sitä kautta glutamaatti aiheuttaa ilmiön, ettei voi lopettaa syömästä.
Glutamaatti on tästä näkökulmasta katsottuna hermomyrkky ja vaikutus on laaja aina muistista hormoonitoimintaan asti. Jo 1969 selvisi hiirikokeissa että aine aiheuttaa vaurioita hiirien aivoissa ja tämä johti siihen että USAssa Glutamaatti kiellettiin vauvojen ruoassa. (John Onley tutkiva professori jos joku haluaa googlata). Onley myös sai selville tutkimuksistaan että glutamaatti kirjaimellisesti tappaa aivosoluja. Tätä ei tosin ole vielä voitu ihmisillä todistaa.
Nykyään on todettu että glutamaatti on yhteydessä koviin päänsärkyihin, Epilepsiaan, parkinsoniin, alzheimeriin ja MS-tautiin (kaikki "keskushermosto-tauteja"). On myös epäilty sikiöiden aivovaurioita glutamaatin aiheuttamaksi.
Jaa miksi aasialaiset ei sitten kärsi ylen määrin näistä taudeista? Koska hiilihydraattien on todettu lieventävän glutamaatin haitallista vaikutusta ja aasialaiset syövät joka ruokailukerralla paljon riisiä.
Ja muuten aspartaamin on todettu olevan yhteydessä aivokasvaimien syntyyn.
Toivottavasti tämä auttoi epätietoisia.- ALS:in järkyttämä
Eräs julmimmista sairauksista on ALS, jonka syntysyytä/syitä ei ole pystytty vielä todistamaan. Yhteistä ALS-potilaille on, että heidän aivoissaan on normaalia enemmään glutamaattia.
- nainen80*
En tiedä mistä johtuu, voi olla jotain muutakin, mutta aina jos olen syönyt ruokaa jossa on natriumglutamaattia, mulle tulee sellanen vähän flunssainen olo, kurkku kipee ja nousee pieni kuume (vähän päälle 37).
- migreenikko
Minä olen huomannut sellaista, että ruoat jotka sisältävät glutamaattia lietsovat migreeniä. En allekirjoittaisi omalla kohdalla väitettä, että glutamaatti automaattisesti aiheuttaisi migreenin. Mutta sen olen huomannut, että tunnistaessani kohtauksen olevan tulossa, ja syön ruokaa joka sisältää glutamaattia, kohtaus tulee nopeasti syömisen jälkeen päälle. Jos taas syön jotain mikä ei sisällä glutamaattia, kohtaus siirtyy esim. seuraavalle päivälle tai yölle. Tätä ei ehkä ymmärrä sellainen jolla ei ole migreeniä, tuota migreenin etenemistä ja "migreeenioloa".
Välttelen jonkun verran glutaaatteja, mutta tosiaan, mistä sitä tietää missä kaikessa sitä on? Jos laittaa itse ruokansa, on toki helpompi vahtia mitä ruokaan laittaa, mutta minä syön yliopistolla ma-la ja sunnuntaina sitten kokkailen omat pöperöt. - oikea laitalinkki
migreenikko kirjoitti:
Minä olen huomannut sellaista, että ruoat jotka sisältävät glutamaattia lietsovat migreeniä. En allekirjoittaisi omalla kohdalla väitettä, että glutamaatti automaattisesti aiheuttaisi migreenin. Mutta sen olen huomannut, että tunnistaessani kohtauksen olevan tulossa, ja syön ruokaa joka sisältää glutamaattia, kohtaus tulee nopeasti syömisen jälkeen päälle. Jos taas syön jotain mikä ei sisällä glutamaattia, kohtaus siirtyy esim. seuraavalle päivälle tai yölle. Tätä ei ehkä ymmärrä sellainen jolla ei ole migreeniä, tuota migreenin etenemistä ja "migreeenioloa".
Välttelen jonkun verran glutaaatteja, mutta tosiaan, mistä sitä tietää missä kaikessa sitä on? Jos laittaa itse ruokansa, on toki helpompi vahtia mitä ruokaan laittaa, mutta minä syön yliopistolla ma-la ja sunnuntaina sitten kokkailen omat pöperöt.Glutamaattia esiintyy luontaisesti mm. lihassa, kalassa, munissa, maitotuotteissa, äidinmaidossa, soijakastikkeessa jne. Myös monissa kasveissa on glutamaattia, erityisesti paljon proteiinia sisältävissä. Tuon linkin takana, http://www.liberherbarum.com/In1266.HTM , on pitkä lista glutamaattia sisältävistä kasviksista, joka lähinnä todistaa sen, että glutamaatin välttäminen on aika mahdotonta ja sen, että kyseessä ei ole mikään ihmisen keksimä luonnoton myrkky.
- poppu111
oikea laitalinkki kirjoitti:
Glutamaattia esiintyy luontaisesti mm. lihassa, kalassa, munissa, maitotuotteissa, äidinmaidossa, soijakastikkeessa jne. Myös monissa kasveissa on glutamaattia, erityisesti paljon proteiinia sisältävissä. Tuon linkin takana, http://www.liberherbarum.com/In1266.HTM , on pitkä lista glutamaattia sisältävistä kasviksista, joka lähinnä todistaa sen, että glutamaatin välttäminen on aika mahdotonta ja sen, että kyseessä ei ole mikään ihmisen keksimä luonnoton myrkky.
Jos ite itelleen laittaa ruokaa, niin ei kovin vaikeaa ole : ), ainakin jos jaksais tehdä listan ruoista mitä sen sijaan voi käyttää, huoh : o
Mutta: en tiedä auttaako, jos syöpöttelee vaikka samalla aterialla ruokia jotka sisältää glutamaatin vastavaikuttajaa glutamiinia. Tässä lista niistä, osa tosin on myös tossa glutamaattilistalla. http://www.liberherbarum.com/In1267.HTM
Mutua! Mut jos kysyis vaikka joltain asiaan perehtyneeltä lääkäriltä tms : p. Ainakin glutamiini korjaa myös suolen limakalvoa käsittääkseni, että terveen limakalvon läpi ei niin kohtuuttomia määriä tota glutamaattia pääse imeytymään? - Krooninen migreenikk
poppu111 kirjoitti:
Jos ite itelleen laittaa ruokaa, niin ei kovin vaikeaa ole : ), ainakin jos jaksais tehdä listan ruoista mitä sen sijaan voi käyttää, huoh : o
Mutta: en tiedä auttaako, jos syöpöttelee vaikka samalla aterialla ruokia jotka sisältää glutamaatin vastavaikuttajaa glutamiinia. Tässä lista niistä, osa tosin on myös tossa glutamaattilistalla. http://www.liberherbarum.com/In1267.HTM
Mutua! Mut jos kysyis vaikka joltain asiaan perehtyneeltä lääkäriltä tms : p. Ainakin glutamiini korjaa myös suolen limakalvoa käsittääkseni, että terveen limakalvon läpi ei niin kohtuuttomia määriä tota glutamaattia pääse imeytymään?Alla olevasta linkistä löytyy yhteenveto uusimmasta, laajasta, kansainvälisestä tutkimuksesta (yli 50 000 ihmistä) koskien glutamaatin yhteyttä migreeniin.
- Krooninen unohtelija
Krooninen migreenikk kirjoitti:
Alla olevasta linkistä löytyy yhteenveto uusimmasta, laajasta, kansainvälisestä tutkimuksesta (yli 50 000 ihmistä) koskien glutamaatin yhteyttä migreeniin.
Tässä siis linkki: http://www.migreeni.org/ajankohtaista/ensimmainen_geeni.html
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta613131Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433077- 422427
Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa952112- 311893
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271780- 481606
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä841387- 391290
- 811122