Laihtuminen vegaaniruokavaliolla

Kunhan utelen

Olen reilusti ylipainoinen lakto-ovo-vegetaristi (nainen). Olen viimeisen puolen vuoden aikana jättänyt pikkuhiljaa maito- ja munatuotteet pois ruokavaliostani suurimmaksi osaksi eettisistä, mutta myös terveydellisistä syistä. Tavoitteena olisi seuraavan vuoden aikana siirtyä lopullisesti vegaaniselle ruokavaliolle (ja laihtua).

Haluaisin kuulla, onko palstalla ihmisiä, jotka olisivat saaneet pudotettua paljon painoa vegaanisen ruokavalion ansiosta; miten paljon, millä aikavälillä ja onko ollut alussa huimaamista tai muuta pahan olon tunnetta?
Ja onko ylipäänsä mahdollista olla ylipainoinen vegaani?

17

6830

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • anti-salaatti

Minä lihoin 5kg vegaaniksi siirryttyäni, tosin olen ollut aina laihanpuoleinen ja painonnousu oli siis posiviinen juttu. Söin enemmän ja energiapitoista ruokaa, koska (alitajuisesti) ehkä uskoin noita ennakkoasenteita ("vegaaniruoka kuihduttaa olemattomiin" ym.) vaikka tiesin että se on tietämättömien puhetta :)
      Jos haluat laihtua, sinun tulee syödä terveellisesti ja liikkua kuten millä ruokavaliolla tahansa. Syö täysjyväviljaa, palkokasveja, tummanvihreitä lehtivihanneksia, metsäsieniä, juureksia, vihanneksia, marjoja ja hedelmiä, toisin sanoen riittävästi energiaa, proteiinia, rautaa, kalsiumia sekä riittävästi D-vitamiinia, vitamiineja ja muita ravintoaineita ettei kehosi kärsi laihduttamisesta. Vältä rasvansaantia:Muutama annos tulisi saada hyvää rasvaa (laadukasta, hyvän rasvahappokokonaisuuden omaavaa kasviöljyä), mutta uppopaistaminen ym. ehdottomasti pannaan. Ota huomioon myös ruuissa oleva rasva, kuten pähkinät, avokadot jne. Suola minimiin (2tl/pv) ja hiilihydraattejakin vain sen verran, että ei ole nälkä. Tässä kohtaa kannattaa kuunnella kehoaan.
      Pähkinänkuoressa: Katso, että saat kaiken tarpeellisen, muttet mitään liikaa.

Sitten se liikunta: Alkukunnostasi riippuu, mitä pitäisi harrastaa. Nyt kun vielä kohtuullisen lämmintä vuodenaikaan nähden, kävele ulkona väh. 1/2 tuntia päivässä. Vauhtia sitä mukaa kun jaksaa. Uiminen on myös hyvä, ja talvella varmaankin mukavampaa. Ja jos haluaa mennä peruskunnon kohennusta pidemmälle, on oikea osoite kuntosali. Tsemppiä!

• turhuudenjumala

aika paljon suolaa... jos 4g on suositus, niin syöt sitä n.8-10g, jos syöt 2tl/pvä.

• siirtymisen

jälkeen olen laihtunut 11 kg , aikaa on mennyt 4kk. syön monipuolisesti, mutta sokeria en käytä juuri ollenkaan, käytän täysjyvä tuotteita vehnäjauhojen sijaan, rasvaa ja suolaa rajoitetusti. kuntoni on kohentunut huomattavasti ja kaikinuolin tunnen itseni aljon terveemmäksi kuin entisellä epäterveellisellä ruokavaliolla. koskaan en ole ollut ylipainoinen painoindeksi on nyt 21.

• mies 48 v.

Olen ollut vegaanisellaa ruualla n. 3 vuotta. Siirryin lakto-ovosta. Olin laihduttanut monta kertaa sitä ennen, mutta kaikki oli tullut takaisin. Painoindeksini oli tuolloin 30 eli olin selvästi liikalihava. Paino laski noin vuoden aikana sinne normaaleihin lukemiin eli 25/26 tuntumaan. Tosin pientä vuoristorataliikettä oli ja on, niin kuin minulla aina, mutta nyt se on paljon pienempää kuin ennen eli paino heittelee siinä 10 kilon sisällä.

Mielestäni painoa, tai tavaraa vyötäröllä, on ehkä pikkuisen liikaa. Ja sitä olisi enemmän, jos ei katsoisi tarkkaa mitä ja kuinka paljon syö. Eli voi olla myös ylipainoisia vegaaneja. Banaanit, pähkinät, avokadot ym. kyllä lihottavat, samoin tietysti runsas hiilihydraattien syönti.

Liikuntaakin toki pitää harrastaa minunkin päivittäin. Sauvakävelen vähintään 30 min., mutta useimmiten tunnin, jopa pari.

Yhteenvetona omalta kohdaltani sanoisin siis että vegaanina painonhallinta on helpompaa, muttei se ihan itsestään tapahdu.

• jaska+

Olen ollut vegaani 5 vuotta ja painoindeksini tippui hetimiten 29stä 24 ään, pysyvästi. Mielestäni tärkeää on että pitää rasvan, sokerin ja valkoisen jauhon käytön minimissä. Jauhan kotikoneella jyvät kokojyvävehnäjauhoksi. Tulee ihanaa tumma leipää.

• NinaFabulous

Olen 16-vuotias ja olen ollut nyt vegaani melkein vuoden. Toki on ollut semi-vegaanisia päiviäkiän, sillä yhä kehittyvänä nuorena täysvegaanisuus ei ole suositeltavaa.

Aloittaessani mittani olivat 155/48, nyt painan 43kg.

Mutta koska sinulla on ylipainoa niin painoa kyllä tippuu. Minullakin tippui nopeasti ja nyt se on jämähtänyt, sillä katson että saan tarpeeksi kaloreita päivässä. Kehoni on myös tottunut uuteen ruokavalioon. Minusta on tullut paljon tasapainoisempi, kevyempi, iloisempi ja uusi, terveellinen ruokavalioni on kehittänyt itsetuntoani.

Suosittelen ehdottomasti. Kannattaa kuitenkin aloittaa varovaisemmin ja edetä hitaasti. Kiirettä ei ole. Tsemppiä!

• suositukset?

Jäi tää kiinnostaa:
        "Toki on ollut semi-vegaanisia päiviäkiän, sillä yhä kehittyvänä nuorena täysvegaanisuus ei ole suositeltavaa. "

Mistä oot tuon suosituksen löytänyt? Ite kun oon 17, ja aloitin täysvegaaniuden 14-vuotiaana eikä siitä mitään ongelmia tullut. Nyt sitten vaan aloin miettii, että pitäiskö munki alkaa osa-aikavegaaniksi, jos kerran joku lääkäri tai viranomainen on niin suositellu kasvavalle nuorelle.

Haluisin tietää, että mitä sä yleensä syöt ja mitä sitten syöt niinä semi-vegaanisina päivinä?

Kiitti vastauksista jo etukäteen!

• "lihan mahtava voima...
        suositukset? kirjoitti:

Jäi tää kiinnostaa:
        "Toki on ollut semi-vegaanisia päiviäkiän, sillä yhä kehittyvänä nuorena täysvegaanisuus ei ole suositeltavaa. "

Mistä oot tuon suosituksen löytänyt? Ite kun oon 17, ja aloitin täysvegaaniuden 14-vuotiaana eikä siitä mitään ongelmia tullut. Nyt sitten vaan aloin miettii, että pitäiskö munki alkaa osa-aikavegaaniksi, jos kerran joku lääkäri tai viranomainen on niin suositellu kasvavalle nuorelle.

Haluisin tietää, että mitä sä yleensä syöt ja mitä sitten syöt niinä semi-vegaanisina päivinä?

Jos omasta ruokavaliostaan saa kaikki tarvittavat ravintoaineet, ei ole mitään syytä lisätä siihen jotain vain siksi, kun joku taho ei tätä usko. Kyllä kasvisruokavalio, johon kuuluu täysjyvävilja, palkokasvit ja muut eläinkuntaan kuulumattomat tuotteet monipuolisesti, on riittävä kasvuikäisellekin. Toki ravitsemustietämystä tarvitaan (mitä ravintoaineita, kuinka paljon, mistä saa) - me jokainen, oli kasvissyöjä, lähiruokailija, VHH-ruokavaliolla tai mitä tahansa.

En ymmärrä näitä uskomuksia, että on olemassa mystisiä tekijöitä joiden poistaminen tai suhteiden muuttaminen ruuasta aiheuttaisi jotain salaperäistä ennemmin tai myöhemmin. On olemassa vain ravintoaineita, jota ihminen joko tarvitsee tai ei tarvitse, saa tai ei saa. Jokatapauksessa, niin viranomaiset kuin lääkäritkään eivät aina osaa katsoa asioita puhtaan ammatillisesti, vaan ne omat henkilökohtaiset ja yhteiskunnalliset käsitykset määrittää suhtautumista paljonkin. Tässä ollaan vasta juuri alettu hyväksymään aikuisten ihmisten lakto-ovous, vegamismiakin sulatellaan: Siksi kasvissyöntiä ei suositella kasvuikäisille, koska ei itse tiedetä asiasta tarpeeksi.

• parooni
        suositukset? kirjoitti:

Jäi tää kiinnostaa:

http://www.peta.org/feat/obesity/

• ...

Tämä siis NinaFabulousille. Kunhan huolehtii siitä, ettei saa B12:n vajetta ja muuten syö monipuolisesti, niin ei ole mitään syytä, miksi nuorena ei voisi olla vegaani. Se, mitä yleiset ravitsemussuositukset ovat, ei kerro koko totuutta. Minulla ei ainakaan ole mitään ongelmia, vaikka ryhdyinkin sinua nuorempana vegaaniksi.

• "lähes" vegemies

Kannattaa pitää erillään laihduttaminen ja veganismi. Veganismi ei ole mikään laihdutuskuuri, vaan eettinen elämäntapa johon liittyy oleellisena osana vain kasvikunnan tuotteista koostuva ruokavalio.

Yhtä hyvin voit lihoa vegaanina kuin sekasyöjänäkin. Vegaanina saa helposti liikaa etenkin hiilihydraatteja. Eli leipää, pastaa ja riisiä kannattaa syödä aika vähän per ateria.
      Itse olen enimmäkseen vegaanisella ruualla, poikkeuksena silloin tällöin syömäni juustopitsat ja maitosuklaaherkut. Painoni on tässä parin vuoden sisällä noussut ja laskenut. Lasku tapahtui kun aloin tarkemmin seuraamaan syömisiäni ja jätin herkut ja liiat hiilihydraatit vähemmälle. Vegaanina lihomiseen/laihtumiseen pätevät ihan samat tekijät kuin sekasyöjänäkin.

• miäs

kun aikoinani muutama kymmenen vuotta sitten menin naimisiin, niin morsiameni vaati, että "toi puskuri on hävitettävä" ennen avioliiton solmimista. Niinpä sitten join pelkkää vettä ja söin multivitamiinipillereitä yhden kuukauden ajan ja tuhosin 30 kg. elopainoa. Ensimmäiset päivät olivat kamalia, päätä särki ja olo oli hirveä. Asperiinitabletti oli aina oltava mukana. Sitten kolmen päivän kuluttua olo oli kuin olisi juuri noussut päivällispöydästä. Paasto katkaistaan syömällä omena kuukauden kuluttua. Edes kahvia ei saa vesipaaston aikana nauttia, sillä se käynnistää ruoansulatuksen entsyymit ja jälleen on hirveä olo muutaman päivän. Alkoholin nauttiminen saattaa paaston aikana aiheuttaa, että joutuu koomaan ja ambulanssilla sairaalaan. Yksi karkea suolarae on syytä syödä aamuisin ja vettä pitää aina olla saatavilla.

Painonpudotuksen jälkeen on syytä tarkkailla syötyjen elintarvikkeiden määrää, eikä popsia enempää kuin 800 grammaa päivässä, muutoin "arvovaltavatsa" tulee takaisin.

• kasvavalle nuorelle

Tuo on se kaikkein vaarallisin ja epäterveellisin tapa laihduttaa. Enpä suosittelisi kenellekään, kaikkein vähiten kasvavalle nuorelle. Jos oikein pahasti käy, niin elimistö ei enää lähdekään käyntiin tuollaisen kuurin jälkeen, vaan alkaa rappeutua, suolisto vaurioitua, lihakset kuihtua. Hyh hyh. Kaikkea se ihminen rakkauden eteen tekeekin!

Eikä tuollaiselle itsekidutuksella ole minkäänlaista tekemistä veganismin kanssa.

• juha123
        kasvavalle nuorelle kirjoitti:

Tuo on se kaikkein vaarallisin ja epäterveellisin tapa laihduttaa. Enpä suosittelisi kenellekään, kaikkein vähiten kasvavalle nuorelle. Jos oikein pahasti käy, niin elimistö ei enää lähdekään käyntiin tuollaisen kuurin jälkeen, vaan alkaa rappeutua, suolisto vaurioitua, lihakset kuihtua. Hyh hyh. Kaikkea se ihminen rakkauden eteen tekeekin!

Eikä tuollaiselle itsekidutuksella ole minkäänlaista tekemistä veganismin kanssa.

Samaa sanoisin itsekin. Nopeat painon muutokset on terveydelle vaarallisia ja se ei ole ruokavaliosta riippuvainen asia.

Painon pudotukseen sopii hyvin monipuolinen ruokavalio. Voi olla että moni vegaani osaa ajatella mitä syö ja saa sopivasti hivenaineita ja hyvää rasvaa -> nälkä pysyy omalla paikallaan paremmin. (Pitää syödä jos on oikeasti nälkä.)

Tilastollisesti muuten normaalirasvaisella ruoalla paino pysyy parhaiten hallinnassa -- ihmekuureja ei tarvita.

• raakaravintovegaani

> Haluaisin kuulla, onko palstalla ihmisiä,
      > jotka olisivat saaneet pudotettua paljon
      > painoa vegaanisen ruokavalion ansiosta; miten
      > paljon, millä aikavälillä ja onko ollut alussa
      > huimaamista tai muuta pahan olon tunnetta?

Puolessa vuodessa pudotin 20kg elävällä ravinnolla. Myrkyt (läskit) alkaa lähteä kun maksa ja munuaiset alkavat toimia kunnolla ja poistaa kuonaa..
      Elävää ravintoa on aika mahdotonta syödä niin paljon että sillä lihoisi..

• Kiinnostunut...

Olen kauan miettinyt elävänravinnon syöjäksi ryhtymistä! Itse olen tällä hetkellä vain kasvissyöjä (mutta en vegaani). Onko mitään kirjoja tai nettisivuja mistä käyt hakeen reseptejä tms? Miten olet muuten jaksanut olla e.r. syöjä tällaisessa ympäristössä? Mikä on ollut haastavinta? Kerro vain kaikkea mahdollista :)

• oma palstakin täällä
        Kiinnostunut... kirjoitti:

Olen kauan miettinyt elävänravinnon syöjäksi ryhtymistä! Itse olen tällä hetkellä vain kasvissyöjä (mutta en vegaani). Onko mitään kirjoja tai nettisivuja mistä käyt hakeen reseptejä tms? Miten olet muuten jaksanut olla e.r. syöjä tällaisessa ympäristössä? Mikä on ollut haastavinta? Kerro vain kaikkea mahdollista :)

Olethan jo löytänyt suomi24.fi:n elävän ravinnon palsta.

Itse olen kiinnostunut asiasta ja kokeillut välillä, mutta motivaation puutteeseen se on kaatunut se täydellinen elävällä ravinnolla eläminen. Joku 60 - 70% raa'alla on helppoa ja virkistävää ja pari raakaa päivää viikossa samoin.

Itse haen inspiraationi ja neuvoni asiasta englanninkielisiltä foorumeilta ja sivustoilta, ts. googlessa "raw food".

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Olit niin lähellä

Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa
      Ikävä
      118
      5181
    2. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      47
      2849
    3. Kun me näemme taas

Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen
      Ikävä
      33
      2802
    4. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      30
      2498
    5. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      23
      1879
    6. Oletko mielikuvasi kaivatusta muuttunut

Lähiaikoina? Jos, mihin suuntaan? Miten ja miksi?
      Ikävä
      118
      1647
    7. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      10
      1640
    8. Hukkuu hukkuu

Mitä houdiineja nämä kun ajaa veteen
      Laitila
      96
      1389
    9. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      23
      1385
    10. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      10
      1348
    Aihe