Uutena vuotena tai loppiaisena?

Nuori kokki

Onko olemassa jotain suomalaista perinneruokaa, jota on syöty nimenomaan uutena vuotena tai loppiaisena?

Minusta perunasalaatti ja nakit ei ole perinneruokaa, vaikka lapsena meillä oli aina kotona niitä uutena vuotena.

13

2968

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maalaispoika*

      meitin maatilalla tehtiin loppiaiseksi kinkusta jääneestä luusta hernekeitto, jota sitten voitiin pakastaa (aitassa, kun ei ollut pakastinta) myös myöhempää käyttöä varten. Porsas oli tietenkin itse kasvatettu ja herneet omasta puutarhasta, joten kaikki oli luomua. Lannoitteet tulivat navetasta, jossa niitä tuotti lehmät. Kun ne olivat ummessa, niin isäntä nimitti niitä "sontakoneiksi".

      • ja punssia

        Potkalihat leikataan joulupäivällisen jälkeen kinkusta talteen ja laitetaan pakasteeseen uuden vuoden hernerokkaa varten.

        Herneet on kaupasta ja kinkku myös. Luomua kuitenkin ovat.


    • Hernekeitto - oman reseptin mukaan - ja kuuma punssi on meidän perinneruokamme. Keittoon ei käytetä sitä joulukinkun tähteeksi jäänyttä luuta vaan sille annetaan arvonsa ja tehdään aivan ehdoista tavararoista eikä joulun jämistä.

      Toinen mille lapsena herkuttelimme oli madekeitto pitkän kaavan mukaan - jos mateita jo sai.

      • Nuori kokki

        Minä olen aina pitänyt hernekeittoa laskiaisruokana, ja torstai-päivän perinneruokana. Mielelläni tarjoaisin jotain muuta kuin hernesoppaa.

        Sopisikohan kekripyörykät uuteen vuoteen? Monet kekrin perinteeseen liittyvät tavat ovat siirtyneet jouluun, mutta kekripyörykät ovat jääneet vähän unohduksiin. Kekrihän oli suomalaisten vuoden vaihtumisen juhla tavallaan.

        Uuden vuoden teemaan sopisi myös jokin vihreä ja kasvava verso ... ehkä sen perunasalaatin voisi koristaa herneenversoilla tai jotain. Saksassa joskus muistan että uudenvuoden pöydässä oli neliapiloita purkissa kasvamassa. Se oli minusta mukava koriste.


      • Nuori kokki kirjoitti:

        Minä olen aina pitänyt hernekeittoa laskiaisruokana, ja torstai-päivän perinneruokana. Mielelläni tarjoaisin jotain muuta kuin hernesoppaa.

        Sopisikohan kekripyörykät uuteen vuoteen? Monet kekrin perinteeseen liittyvät tavat ovat siirtyneet jouluun, mutta kekripyörykät ovat jääneet vähän unohduksiin. Kekrihän oli suomalaisten vuoden vaihtumisen juhla tavallaan.

        Uuden vuoden teemaan sopisi myös jokin vihreä ja kasvava verso ... ehkä sen perunasalaatin voisi koristaa herneenversoilla tai jotain. Saksassa joskus muistan että uudenvuoden pöydässä oli neliapiloita purkissa kasvamassa. Se oli minusta mukava koriste.

        Tuo "kekripyörykät" oli kyllä minulle jotensakin outo ja täytyi kurkata. Liittyy tietysti satokauden loppuun ja uusivuosi on vähän kaukana, mutta miksipä ei. Ja voihan tähän käyttää vaikka joulusta jääneet rosollinjämätkin.

        Meillä eivät nakit ja perunasalaatti ole koskaan liittyneet uuteenvuoteen - jostain syystä. Aikanaan lapsena Vappuun kylläkin - siman, tippaleipien ja rosettien kanssa.

        Mitenkä olisi joku ruoka, jonka voi tehdä etukäteen ja joka maistuu myös kylmänä kuten täytetty kana tai hanhi?


      • - emäntä -
        crudo kirjoitti:

        Tuo "kekripyörykät" oli kyllä minulle jotensakin outo ja täytyi kurkata. Liittyy tietysti satokauden loppuun ja uusivuosi on vähän kaukana, mutta miksipä ei. Ja voihan tähän käyttää vaikka joulusta jääneet rosollinjämätkin.

        Meillä eivät nakit ja perunasalaatti ole koskaan liittyneet uuteenvuoteen - jostain syystä. Aikanaan lapsena Vappuun kylläkin - siman, tippaleipien ja rosettien kanssa.

        Mitenkä olisi joku ruoka, jonka voi tehdä etukäteen ja joka maistuu myös kylmänä kuten täytetty kana tai hanhi?

        Tämä on hyvä aihe. Minäkin olen pohtinut tässä uuden vuoden tarjottavia, koska oikeaa perinnettähän meillä ei ole. Marjoilla tai yrteillä täytetty kana tietysti voisi olla ok, mutta hanhi heti joulun jälkeen voi olla vähän liian tuhti ruoka.

        Tämä nyt ei varmaankaan ole perinneruokaa, mutta me syötiin juuri voissa paistettuja pieniä ahvenia. Oli kyllä aivan suussa sulavan hyviä, rakuunaa päälle ja pieniä suikulaperunoita lisäksi. Juomaksi kuivaa valkoviiniä. Hyvää uuttavuotta!


      • - emäntä - kirjoitti:

        Tämä on hyvä aihe. Minäkin olen pohtinut tässä uuden vuoden tarjottavia, koska oikeaa perinnettähän meillä ei ole. Marjoilla tai yrteillä täytetty kana tietysti voisi olla ok, mutta hanhi heti joulun jälkeen voi olla vähän liian tuhti ruoka.

        Tämä nyt ei varmaankaan ole perinneruokaa, mutta me syötiin juuri voissa paistettuja pieniä ahvenia. Oli kyllä aivan suussa sulavan hyviä, rakuunaa päälle ja pieniä suikulaperunoita lisäksi. Juomaksi kuivaa valkoviiniä. Hyvää uuttavuotta!

        Tämä nyt menee ohi aiheen ja ajankohdankin, mutta tulipa mieleen antaa tukeva kommentti noille ahvenille. Lienevät yksi parhammista kalapurtavista Suomessa ja varsinkin kun aikanaan saariston kalastaja opetti kädestä pitäen niiden fileoinnin ja ruodottomaksi tekemisen. Tosi helppo juttu kun oppi!

        Ja juuri siten tehtynä kuten kerroit: voissa paistettuna. Niiden kanssa maistuu anjovisvoi:

        * hienonnettua shalottisipulia
        *2 rkl valkoviinietikkaa
        *1 rkl valkoviiniä - noin, tai vähän enemmän
        *150 gr voita
        *muutama anjovis - 4-5
        *hiennonnettua tilliä
        *hiennonnettua ruohosipulia
        *suolaa
        *mustapippuria

        Kasariin valkoviinietikka, valkoviini ja shalottisipuli. Keitä tovi kokoon ja lisää voi ja anjovikset. Keitä niin, että anjovis sulaa seoksen joukkoon - pieni tuli. Mausta tillillä ja ruohosipulilla ennen tarjolle panoa.

        Tätä soossia tarjosivat Strömsön kokit ennen joulua livekalan kanssa ja kokeilin - aivan ihanaa. Olen kuitenkin syönyt sitä jo aiemmin ahvenien kanssa veneen perässä. Pannulle voiahventen kanssa vielä muutama silputtu musta oliivi ja makua piisaa. Tulee jopa olla vähän tarkkana, ettei ahvenen maku aivan häviä, mutta onneksi ahvenessa on makua, joten suuri ei pelko ole.

        Miten olisi livekala uusilla tavoilla tehtynä uudeksivuodeksi - jouluna se tuntuu kaiken ruokapaljouden keskellä jäävän aivan häviölle?


      • vika kirjaston vinkki
        - emäntä - kirjoitti:

        Tämä on hyvä aihe. Minäkin olen pohtinut tässä uuden vuoden tarjottavia, koska oikeaa perinnettähän meillä ei ole. Marjoilla tai yrteillä täytetty kana tietysti voisi olla ok, mutta hanhi heti joulun jälkeen voi olla vähän liian tuhti ruoka.

        Tämä nyt ei varmaankaan ole perinneruokaa, mutta me syötiin juuri voissa paistettuja pieniä ahvenia. Oli kyllä aivan suussa sulavan hyviä, rakuunaa päälle ja pieniä suikulaperunoita lisäksi. Juomaksi kuivaa valkoviiniä. Hyvää uuttavuotta!

        http://igs.kirjastot.fi/iGS/kysymykset/haku.aspx?word=Ruokalajit


      • Nuori kokki
        crudo kirjoitti:

        Tämä nyt menee ohi aiheen ja ajankohdankin, mutta tulipa mieleen antaa tukeva kommentti noille ahvenille. Lienevät yksi parhammista kalapurtavista Suomessa ja varsinkin kun aikanaan saariston kalastaja opetti kädestä pitäen niiden fileoinnin ja ruodottomaksi tekemisen. Tosi helppo juttu kun oppi!

        Ja juuri siten tehtynä kuten kerroit: voissa paistettuna. Niiden kanssa maistuu anjovisvoi:

        * hienonnettua shalottisipulia
        *2 rkl valkoviinietikkaa
        *1 rkl valkoviiniä - noin, tai vähän enemmän
        *150 gr voita
        *muutama anjovis - 4-5
        *hiennonnettua tilliä
        *hiennonnettua ruohosipulia
        *suolaa
        *mustapippuria

        Kasariin valkoviinietikka, valkoviini ja shalottisipuli. Keitä tovi kokoon ja lisää voi ja anjovikset. Keitä niin, että anjovis sulaa seoksen joukkoon - pieni tuli. Mausta tillillä ja ruohosipulilla ennen tarjolle panoa.

        Tätä soossia tarjosivat Strömsön kokit ennen joulua livekalan kanssa ja kokeilin - aivan ihanaa. Olen kuitenkin syönyt sitä jo aiemmin ahvenien kanssa veneen perässä. Pannulle voiahventen kanssa vielä muutama silputtu musta oliivi ja makua piisaa. Tulee jopa olla vähän tarkkana, ettei ahvenen maku aivan häviä, mutta onneksi ahvenessa on makua, joten suuri ei pelko ole.

        Miten olisi livekala uusilla tavoilla tehtynä uudeksivuodeksi - jouluna se tuntuu kaiken ruokapaljouden keskellä jäävän aivan häviölle?

        Tulipas vihdoin testatuksi tämäkin soossi ahventen kanssa, on muuten hyvä ohje.

        Ja voisi hyvin kuvitella että sopisi livekalankin kanssa - ehkä mausepippurilla ja aavistuksella neilikkaa ... hmmm. Tähän palataan vielä.


      • Nuori kokki kirjoitti:

        Tulipas vihdoin testatuksi tämäkin soossi ahventen kanssa, on muuten hyvä ohje.

        Ja voisi hyvin kuvitella että sopisi livekalankin kanssa - ehkä mausepippurilla ja aavistuksella neilikkaa ... hmmm. Tähän palataan vielä.

        No, olipa hieno kun muistit - en olisi enää itsekään hoksannut. Tein eilen uusien perunoitten kasteeksi aiemmin näillä palstoilla pyörinyttä gubbröraa ja saivat perunat aivan uuden kesän maun jälleen. Ohje löytyy sanahaulla, jos kiinnostaa.

        Nyt täytyykin kaivella jostain kalatiskiltä ahvenia tahi valmiita fileitä ja kokeilla itsekin taasen tuota mukaelmaa Mannerströmin soossista niiden kanssa. Tein sitä jouluna livekalan kanssa ja sai todellakin kaikkien jakamattoman suosion - niidenkin, jotka eivät juurikaan livekalasta perustaneet.


    • ihan hyvä

      "Aito lampaansuolinakki oli pitkään ylen hienoa ja kallista ruokaa, jota vielä 60-luvulla syötiin parempana pyhäruokana. Tätä perua on nakin käyttö mm. uudenvuoden juhlaruokana."
      satuin tuollaisen lukemaan iltalehdestä :)

      • Nuori kokki

    • Nuori kokki

      Taas on kinkut popsittu ja mietitään uuden vuoden ruokaa. Onneksi arkistosta löytyi tämä vanha ketju. Ahvenfileitä ja anjovisvoita, mikäs sen herkullisempaa. Kekripyöryköitäkin voisi pyöräyttää porkkana- ja punajuurilaatikon lopuista (lanttu- ja perunalaatikot on syöty, muuten niitäkin voisi käyttää pyöryköihin).

      Ahvenfileitä meilä kyllä on pakastimessakin, mutta voisihan tuota vielä kokeilla, jos järveltä tulisi tuoreitakin ahvenia uuden vuoden pöytään. Tulipa taas hyvä syy lähteä pilkille. Kiitokset nimimerkki -emäntä- ja kiitokset crudo.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 154
      4493
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      116
      4095
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      25
      2740
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1901
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1764
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1659
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      21
      1653
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      92
      1590
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1563
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1521
    Aihe