kananmuna soseisiin miten?

gääk

SIINÄPÄ kysymys.. tajusin vasta että kohta 7kk pojallemme itse tekemiini soseisiin en ole älynnyt vielä kananmunaa lisätä,kaikki lihat on kyllä ollut tähän mennessä jo testissä mutta nytpä aloinkin miettimään että mites sitä munaa sinne tunkisi...

:D

eli, kun eihän sitä tarvitse kun muutaman kerran viikossa antaa, kuten kalaakin.? niin ei ole varmaan järkevää johonkin itse tekemistäni kasvissoseista laittaa kananmunaa joukkoon, koska syömme yleensä samaa kasvispohjaa aina 3päivää ja sitten vaihdetaan laatua, niin sittenhän sitä kananmunaa tulisi 3 päivää peräkkäin ja joinain viikkoina ei ehkä ollenkaan jos tämä tietty kasvissose ei olisi sillä viikolla edes käytössä.. kalan suhteen on ollut helppoa kun lisään kaikki lihat aina kuutioina niin parina päivänä viikossa heitän lounassoseen sekaan kalakuution. miten siis kananmunaa sitten? eikai sitä voi lihojen tapaan pakastaa kuutioiksi, että keittää kypsäksi, soseuttaa ja pakastaa?? vai keittäisikö sen munan aina sinä päivänä tuoreeltaan ja mössäisi vain joukkoon? miten olette tehneet? kiitos avusta

t:pöllö(kö?) kun ei älyä

8

1046

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • munallinen isä

      keitä kananmuna kovaksi (9 min.) ja pilko veitsellä pieneksi ja lisää joukkoon. Yksinkertaista, mutta totta.

    • niinkuin ed ehdotti

      Meillä keitetään silloin tällöin muutama muna, itselle pinaattisoppaan, ipanalle päivän ruuaksi, milloin mitenkin. Eikä välttämättä ihan joka viikko.
      Anyway, olen laittanut viipaleleikkurilla siivuiksi, valinnut ipanalle parhaat palat keskeltä, muussannut haarukalla ja sitten vaan kasviskuutioiden sekaan. Loput viipaleet menee sitten omalle voileivälle tms kun ipana ei vielä koko munaa syö.
      Sen verran olen näitä ruokakeskusteluja seurannut, että olen huomannut meidän ajattelevan aika samalla tavalla näistä ruokajutuista (suunnilleen saman ikäiset vauvatkin).... Teen kuitenkin sillälailla eritavalla, että meillä on pakkasessa kaikki kasvikset omissa kuutiossaan ja sitten valkkaan yhdistelmiä päivän ruuille jonkin satunnaiskertoimen mukaan (mitä on isoin pussillinen, mitä tänään on valmistettu ja syödään siis suoraan kattilasta ja tärkeipänä valintakriteerinä "musta tuntuu että tänään porkkana ois kiva").

    • 4:n äiti

      Voiko kananmunaa kokeilla jo 7 kk ikäiselle? Ei sen kanssa ainakaan mitään kiirettä vielä ole. Itse en ole vauvansoseisiin laittanut kananmunaa ollenkaan. Sitten kun ikää on ollut sen verran, että voi antaa leivonnaisia, olen antanut kananmunaa sisältäviä leivonnaisia. Kananmuna-allergikko tietysti erikseen (sai kananmunasta oireita imetysaikana äidinmaidon kautta), hänelle sitä kokeiltiin vasta 1v8kk ikäisenä sairaalassa.

      Onko kananmunassa jotain, miksi sitä pitäisi välttämättä antaa alle 1 vuotiaalle? Tietääkseni se muutaman kerran viikossa on maksimimäärä mitä kananmunaa voi antaa.

      • gääk

        viime neuvolakerralla täti puhui siitä että olisi hyvä saada kalaa ja kananmunaa 1-3(taijotain) kertaa viikossa kun on jotain aivoillle hyödyllistä jnejnejne---no kalan nyt olin itsekin ajatellut mutta kananmuna ei ollut mielessäni käynytkään.. ja jostain oppaastakin luin jotain missä kananmuna mainittiin samassa kappaleessa lihajuttujen ja varsinkin kalan kanssa. että semmosta:D


      • 4:n äiti
        gääk kirjoitti:

        viime neuvolakerralla täti puhui siitä että olisi hyvä saada kalaa ja kananmunaa 1-3(taijotain) kertaa viikossa kun on jotain aivoillle hyödyllistä jnejnejne---no kalan nyt olin itsekin ajatellut mutta kananmuna ei ollut mielessäni käynytkään.. ja jostain oppaastakin luin jotain missä kananmuna mainittiin samassa kappaleessa lihajuttujen ja varsinkin kalan kanssa. että semmosta:D

        Ja minulle ei ole kukaan missään vaiheessa kertonut, että kanamunaa nimenomaan pitäisi antaa alle 1 vuotiaalle. Kaikkialta olen vain kuullut ja lukenut siitä, kuinka allergisoiva se on, joten sen antamista ei suositella kovin pienelle.

        Niin, ja meillä on 1v9kk poika, joka on saanut kananmunaa kaksi kertaa, ja kalaa kerran pienen hippusen. Nyt pitäisi seuraavaksi kokeilla, käykö kananmuna useamman kerran viikossa annettuna. Tasan vuosi sitten, eli pojan ollessa 9kk2vko ikäinen, me riemuitsimme, kun löydettiin pojalle kolmas sopiva ruoka-aine, ensimmäinen liha, joka oli nauta. Muut sopivat olivat maissi ja kotimainen punainen omena keitettynä.

        Minä olen itse kalalle allerginen, joten lapseni eivät ole saaneet kalaa alle 1 vuotiaana ollenkaan. Ja ainakin toistaiseksi vaikuttavat ihan täyspäisiltä. Mutta ilmeisesti allergikkolapset kehittyvät ihan normaalisti vaikka eivät saakaan niitä kaikkia erilaisia välttämättömiä ruoka-aineita, joita ilman normaalilapset eivät tule ollenkaan topimeen.


      • 4:n äiti
        gääk kirjoitti:

        viime neuvolakerralla täti puhui siitä että olisi hyvä saada kalaa ja kananmunaa 1-3(taijotain) kertaa viikossa kun on jotain aivoillle hyödyllistä jnejnejne---no kalan nyt olin itsekin ajatellut mutta kananmuna ei ollut mielessäni käynytkään.. ja jostain oppaastakin luin jotain missä kananmuna mainittiin samassa kappaleessa lihajuttujen ja varsinkin kalan kanssa. että semmosta:D

        Meidän pojalla ei siis ole ruokavaliossa kalaa eikä kananmunaa, ja lastenlääkäri oli sitä mieltä, että ruokavalio on niin laaja, että pärjää kyllä ilman maitoakin, kunhan kalkin saanti turvataan muulla tavalla. Ruokavaliossa oli tuolloin 2 vihannesta, 4 viljaa, 1 hedelmä, 5 marjaa ja 2 lihaa. Ravintolisinä D-vitamiini ja kalsium.


      • kaikki.......
        4:n äiti kirjoitti:

        Meidän pojalla ei siis ole ruokavaliossa kalaa eikä kananmunaa, ja lastenlääkäri oli sitä mieltä, että ruokavalio on niin laaja, että pärjää kyllä ilman maitoakin, kunhan kalkin saanti turvataan muulla tavalla. Ruokavaliossa oli tuolloin 2 vihannesta, 4 viljaa, 1 hedelmä, 5 marjaa ja 2 lihaa. Ravintolisinä D-vitamiini ja kalsium.

        Siinähän on kaikki ruokaympyrän lohkot, kasvikset ja marjat vielä terveellisesti enemmistönä. Vaihtelevuus on sitten plussaa, että saa välillä banaanin eikä aina omenaa ;)


      • 4:n äiti
        kaikki....... kirjoitti:

        Siinähän on kaikki ruokaympyrän lohkot, kasvikset ja marjat vielä terveellisesti enemmistönä. Vaihtelevuus on sitten plussaa, että saa välillä banaanin eikä aina omenaa ;)

        Vaihtelu on tietenkin plussaa. En sitä kielläkään. Sitä meillä tosiaankin kaivataan ruokavalioon.

        Mutta alkuperäisellä tuntui olevan kova kiire saada 7 kk ikäiselle kananmuna ruokavalioon, joten kerroin vähän kontrastia heidän tilanteeseensa. Kananmunaa voi varmaan kokeilla jo 7 kk ikäiselle, mutta todellakaan sillä ei ole kiire. Sen ikäisen kanssa ei ole mikään kiire minkään yksittäisen ruoka-aineen kokeilulla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5674
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2506
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1987
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      60
      1738
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1601
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      13
      1295
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1239
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1193
    Aihe