Q-EVANKELIUMI (ryhmä )
94
2363
Vastaukset
- Baltasar
Psykologisoiteinesi ja jälleensytymioppeinesi.
"Hengelliset tulee tulkita Hengellisesti, ei psyykaten tai "kaman lain kautta". Ajopuuna reeinkarnaatioden ketjuissa tulevaisuutesi ei kai näytä lupaavalta. Palaa siis yksinkertaiseen Kristuksen oppiin, josko olet siitä "tiestä" kuullut "kuulevin korvin": 2.Joh.8-11.- Learsi
Ei tässä tarkoitettu minun " jälleensyntymisoppiani". Se on ihan eri asia. Tässä puhutaan kristittyjen puhumasta " uudestisyntymisestä", niinkuin sitä sanotaan.
" syntyä uudesti ylhäältä"
Joka alunperin on tarkoittanut entisten arvojen jättämistä, ja ryhmän sisällä tapahtuvaa mielen uudelleen ohjautumista ryhmän ajatusmaailmaan.
Koska vallankäyttö keskittyi ja perustui pelotteluun; vain minä olen tie, tai iänkaikkinen kadotus ja helvetin tuli seuraa ellette usko minua.
Silloin siitä tulee vallankäyttöä, niin kuin
sanottiin, - rebecca(ei kirjautunut)
Learsi kirjoitti:
Ei tässä tarkoitettu minun " jälleensyntymisoppiani". Se on ihan eri asia. Tässä puhutaan kristittyjen puhumasta " uudestisyntymisestä", niinkuin sitä sanotaan.
Joka alunperin on tarkoittanut entisten arvojen jättämistä, ja ryhmän sisällä tapahtuvaa mielen uudelleen ohjautumista ryhmän ajatusmaailmaan.
Koska vallankäyttö keskittyi ja perustui pelotteluun; vain minä olen tie, tai iänkaikkinen kadotus ja helvetin tuli seuraa ellette usko minua.
sanottiin,kommentoimaan ja kun kirjoitin tämän tuonne juutalaisuus-palstalle eilen illallan niin kirjoitanpa sen nyt tännekin.
" Kun rakkauden valta voittaa rakkauden valtaan, maailmaan tulee rauha.
Vanhat taipumukset rodullisiin, sukupuolisiin ja uskonnollisiin ennakkoluuloihin, jotka vain syventävät kansojenvälistä kuilua, alkavat lakata toimimasta.
Nyt on kehittymässä uusi tietoisuus, joka näkee maapallon yhtenä organismina ja älyää, että itsensä kanssa sotiva organismi on tuhoontuomittu.
Tämän kun kaikki oivaltaisi - sisäistäisi - ja eläisi tämän mukaan, niin olisihan tämä maailma aivan erilainen paikka :)
eller hur? - Urpo Utopisti
rebecca(ei kirjautunut) kirjoitti:
kommentoimaan ja kun kirjoitin tämän tuonne juutalaisuus-palstalle eilen illallan niin kirjoitanpa sen nyt tännekin.
" Kun rakkauden valta voittaa rakkauden valtaan, maailmaan tulee rauha.
Vanhat taipumukset rodullisiin, sukupuolisiin ja uskonnollisiin ennakkoluuloihin, jotka vain syventävät kansojenvälistä kuilua, alkavat lakata toimimasta.
Nyt on kehittymässä uusi tietoisuus, joka näkee maapallon yhtenä organismina ja älyää, että itsensä kanssa sotiva organismi on tuhoontuomittu.
Tämän kun kaikki oivaltaisi - sisäistäisi - ja eläisi tämän mukaan, niin olisihan tämä maailma aivan erilainen paikka :)
eller hur?Rakkaus laskeutuu maailmaan kuin räntä syksyiselle kynnöspellolle, sulaakseen pois saman tien. Uuno Kaila.
Learsi kirjoitti:
sanottiin,...mitään tuollaista! Ei sitten ollenkaan!
Ihmisen tosin tulee evankeliumin sanoman kuultuaan itse tahtoa tehdä mielenmuutos ja jos hän ottaa ilosanoman Yeshuasta vastaan, niin se johtaa hänet aitoon uudestisyntymiseen, josta lähemmin seuraavassa:
Kristityn syntyminen uudesti, ylhäältä, julistetun evankeliumin sanan kautta, nimenomaan VAPAUTTAA ihmisen hänen kaikista syntitaakoista, ihmispeloista ja lahko-orjuudesta, mikäli hän jossain elämänsä vaiheessa oli lahkoon eksynyt!
Uudestityntymisessä J-la ja J-lan Poika Yeshua tulevat Pyhän Hengen kautta asumaan uskoon tulleen ihmisen sisimpään ja He kyllä pitävät huolen siitä, minne tällainen ihminen lopulta johdatetaan. Tosin ihmisen tulee suostua Pyhän Hengen johtoon ja J-lan Pojan hyvään tahtoon häntä kohtaan ja sen hän lopulta mielellään tekeekin, sillä elämäntieltä eivät - sen kerran löydettyään - hullutkaan eksy!
Uudestisyntynyt ihminen on J-lan ihmisessä aikaansaama pysyvä ja täydellinen muutos eli hengellinen uusi luomus Yeshuassa. Hän on luomus, joka on siirtynyt kuolemasta elämään, pimeydestä valkeuteen, synninharjoittamisesta elämän pyhittämiseen J-lalle ja katoamattomuuteen taivaan kirkkauden perilliseksi. Ei siis ollenkaan mikään ihmisen oma mielenmuutos, vaan J-lan aito luomistyö ihmisen hengessä!
Siunausta Yeshuassa!- Learsi
Yakov kirjoitti:
...mitään tuollaista! Ei sitten ollenkaan!
Ihmisen tosin tulee evankeliumin sanoman kuultuaan itse tahtoa tehdä mielenmuutos ja jos hän ottaa ilosanoman Yeshuasta vastaan, niin se johtaa hänet aitoon uudestisyntymiseen, josta lähemmin seuraavassa:
Kristityn syntyminen uudesti, ylhäältä, julistetun evankeliumin sanan kautta, nimenomaan VAPAUTTAA ihmisen hänen kaikista syntitaakoista, ihmispeloista ja lahko-orjuudesta, mikäli hän jossain elämänsä vaiheessa oli lahkoon eksynyt!
Uudestityntymisessä J-la ja J-lan Poika Yeshua tulevat Pyhän Hengen kautta asumaan uskoon tulleen ihmisen sisimpään ja He kyllä pitävät huolen siitä, minne tällainen ihminen lopulta johdatetaan. Tosin ihmisen tulee suostua Pyhän Hengen johtoon ja J-lan Pojan hyvään tahtoon häntä kohtaan ja sen hän lopulta mielellään tekeekin, sillä elämäntieltä eivät - sen kerran löydettyään - hullutkaan eksy!
Uudestisyntynyt ihminen on J-lan ihmisessä aikaansaama pysyvä ja täydellinen muutos eli hengellinen uusi luomus Yeshuassa. Hän on luomus, joka on siirtynyt kuolemasta elämään, pimeydestä valkeuteen, synninharjoittamisesta elämän pyhittämiseen J-lalle ja katoamattomuuteen taivaan kirkkauden perilliseksi. Ei siis ollenkaan mikään ihmisen oma mielenmuutos, vaan J-lan aito luomistyö ihmisen hengessä!
Siunausta Yeshuassa!Alussa oli sana.
Jeesuskin oli sanan levittäjä, sen sanan, joka jo oli olemassa, eli löytyy myöskin VT:n puolelta.
Ei siis mitään uutta. ( parhaimmillaan )
Sana on siis tärkein ja vastaan ottaja ( sielu)
Sielun tulee olla halukas etsimään ja ottamaan
vastaan tuo sana, omasta halustaan ei minkään pakon, uhan tai pelottelun edessä, koska silloin se ei aukene oikealla tavalla.
Prosessi voi olla pitkäkin, mutta etsintä palkitaan ja lopulta tapahtuu sanan ja sielun täydellinen kohtaaminen. Voidaan sanoa, että syntyy korkeampi tieto, ymmärrys ja varmuus.
Tästä ilmeisesti käytetään nimitystä Learsi kirjoitti:
Alussa oli sana.
Jeesuskin oli sanan levittäjä, sen sanan, joka jo oli olemassa, eli löytyy myöskin VT:n puolelta.
Ei siis mitään uutta. ( parhaimmillaan )
Sana on siis tärkein ja vastaan ottaja ( sielu)
Sielun tulee olla halukas etsimään ja ottamaan
vastaan tuo sana, omasta halustaan ei minkään pakon, uhan tai pelottelun edessä, koska silloin se ei aukene oikealla tavalla.
Prosessi voi olla pitkäkin, mutta etsintä palkitaan ja lopulta tapahtuu sanan ja sielun täydellinen kohtaaminen. Voidaan sanoa, että syntyy korkeampi tieto, ymmärrys ja varmuus.
Tästä ilmeisesti käytetään nimitystäVanhan Liiton aikaan ei kukaan ollut siinä merkityksessä 'syntynyt uudesti ylhäältä' kuin Uuden Liiton aikana jok'ikinen, joka on uskossa ottanut evankeliumin elävän sanoman Yeshuasta vastaan ja samalla myös Yeshuan Messiaanaan vastaan.
Aiemmassa viestissäsi annoit ymmärtää, että uudestisyntyminen olisi mm. seuraavaa:
>>"syntyä uudesti ylhäältä"
Joka alunperin on tarkoittanut entisten arvojen jättämistä, ja ryhmän sisällä tapahtuvaa mielen uudelleen ohjautumista ryhmän ajatusmaailmaan. Koska vallankäyttö keskittyi ja perustui pelotteluun; vain minä olen tie, tai iankaikkinen kadotus ja helvetin tuli seuraa ellette usko minua.
- Trubaduuri
Muutamissa nykyisen Israelin valtion alueella elävillä uskonnollisilla ryhmillä on juuri nuo mainitut oireet joita toit tuon lainauksesi kera
esille, tosin vähän ontuvasti. Siellä erinäiset kuppikunnat käyvät henkistä sotaa toisiaan vastaan jatkuvasti, ja se johtaa yleensä aina myöskin niihin todellisiin konflikteihin, joita mm. tuolla alueella esiintyy säännöllisesti ja enemmän kuin muualla maailmassa. Siellä muunmuassa sanat viha, kosto, ja kauna ovat pelkkien sanojen tasolta nousseet erityisesti oikeaan(väärään) käyttöön, joidenka pohjalta yritetään muodostaa aina uutta oikeutusta seuraavalle "iskulle" jotakin toista ryhmää vastaan. Siis eläviä ihmisiä vastaan. Näin voidaankin todeta tähän lopuksi, nuo tutkijat ovat tehneet tutkimuksensa aivan väärissä paikoissa ja väärien vaikuttimien alaisina.
Lopuksi vain pieni vinkki juuri sinulle.
Nyt sinunkin, yhdenlaisen vihanlietsojan olisi jo parenpi pysyä poissa täältä kokonaan!- Learsi
Sinä se minua vihaat, vaikka ihan asiatekstiä kirjottelen.
Ontuuhan se aina joskus, kun ihminen vain olen, ja vähän hätäinenkin, ei tule niin huolella korjailtua. Anteeksi nyt ontuminen.
Mutta jos ihan täydellinenkin olis, niin samanlainen moite tulis täydellisyydestä.
En minä ota vinkistäsi vaaria, kyllä minä aion täällä pyöriskellä, mutta sovitaanko niin, että
aina kun näet minun nikkini....niin ohita..
ole sinäkin täällä....tässähän se aika kuluu ja nuoruus hupenee....:) - jokainen,
Learsi kirjoitti:
Ontuuhan se aina joskus, kun ihminen vain olen, ja vähän hätäinenkin, ei tule niin huolella korjailtua. Anteeksi nyt ontuminen.
Mutta jos ihan täydellinenkin olis, niin samanlainen moite tulis täydellisyydestä.
En minä ota vinkistäsi vaaria, kyllä minä aion täällä pyöriskellä, mutta sovitaanko niin, että
ole sinäkin täällä....tässähän se aika kuluu ja nuoruus hupenee....:)joka uskaltaa olla hiukankaan erimieltä t-d kanssa on automaattisesti- ateisti- riidanlietsoja..ym.ym.
- Learsi
jokainen, kirjoitti:
joka uskaltaa olla hiukankaan erimieltä t-d kanssa on automaattisesti- ateisti- riidanlietsoja..ym.ym.
Kiitos lohdutuksesta.
Me olemme vanhoja tuttuja trupan kanssa, olen saanut pahenpaakin palautetta häneltä, ihan ymmärryksellä suhtaudun. :) - Trubaduuri
Learsi kirjoitti:
ole sinäkin täällä....tässähän se aika kuluu ja nuoruus hupenee....:)Älä taas valehtele täällä. En minä sinua vihaa.
Vaan kerroin ainoastaan sen, jota sinäkin olet tunne-elämältäsi pohjimmiltaan, palavaa vihaa täynnä, sokeasti melskaten.
Asiatekstiä ei tuossakaan edellä ollut, tuossa avauksessasi, vaan putipuhdasta propagandaa ja vielä jopa lainattua sellaista.
Ja kyllä sinä hyvin valittaa osaat ja ulista. Muttet valistaa ihmisiä etkä julistaa ilosanomaa! - 'tunnevammainen'
Trubaduuri kirjoitti:
Älä taas valehtele täällä. En minä sinua vihaa.
Vaan kerroin ainoastaan sen, jota sinäkin olet tunne-elämältäsi pohjimmiltaan, palavaa vihaa täynnä, sokeasti melskaten.
Asiatekstiä ei tuossakaan edellä ollut, tuossa avauksessasi, vaan putipuhdasta propagandaa ja vielä jopa lainattua sellaista.
Ja kyllä sinä hyvin valittaa osaat ja ulista. Muttet valistaa ihmisiä etkä julistaa ilosanomaa!sitten sinä?t-d////////////// sinäkin olet////
///jota sinäkin olet tunne-elämältäsi pohjimmiltaan, palavaa vihaa täynnä, sokeasti melskaten.//// - plääplääplää.
'tunnevammainen' kirjoitti:
sitten sinä?t-d////////////// sinäkin olet////
///jota sinäkin olet tunne-elämältäsi pohjimmiltaan, palavaa vihaa täynnä, sokeasti melskaten.////siehä se kaiken vihaisena ateistina tiijät eiks nii!
menisit jo hoitoon sie sairas hullu. - mutta,
plääplääplää. kirjoitti:
siehä se kaiken vihaisena ateistina tiijät eiks nii!
menisit jo hoitoon sie sairas hullu.kaverini kirjoitti----nettirakeista jotka näykkivät pohkeita ja kusivat kintuille.
sopii niin hyvin sinuun.. ole hyva
Mitä mieltä muuten itse olet UT:sta?
Mielestäni evankeliumeissa ei ole kyseessä hetken huuma tai illuusio, sillä viimeiset 2000 vuotta evankeliumin voittokulkua osoittaa sen suvereenin voiman ihmiskunnassa. Kristittyjä on nykyään enemmän kuin minkään muun uskonnon kannattajia.
Suuri ihme on siinä myös se, että Yeshua itse ei kirjoittanut SANAAKAAN UT:iin ja Hänen opetuslapsensakin kirjoittivat sen, mitä kirjoittivat lähes poikkeuksetta omalla verellään.
He eivät olisi koskaan suostuneet marttyyrikuolemaan minkään luulon, haihattelun, tyhjän toiveen tai illuusion vuoksi. He TIESIVÄT sen MITÄ USKOIVAT ja he TUNSIVAT Hänet JOHON USKOIVAT.
Joko sinä olet tullut tuntemaan sen, miten paljon J-la sinua rakastaa Poikansa Yeshuan äärettömän uhrin vuoksi?
.... jonkun epäilijän kirjoitus, se on ihan tutkimusjuttu. Mutta pieni otos siitä.
Varsinainen Q-lähde ( saksan sanasta die Quelle,
"lähde" )eli Logia-lähde on hypoteettinen Jeesuksen opetusten ja vertausten kokoelma, jolla on selitetty synoptisten evankeliumeiden ongelma.
Löydät sen ihan hakusanalla, iso pinkka paperia.
Minä olen tutustunut UT:hen ihan kiinnostuneena
siitä, mikä tässä on totta. Olen tullut siihen tulokseen, että se on suurin huijaus mitä ihmiskunta voi tietää.
Toisaalta minua kiinnostaa, mihin tunteisiin ja tarpeisiin tämä on vastaus. Miksi Jumala ei riitä.
Onko J:la liian suuri, käsittämätön ja vielä näkymätön, että Häntä ei voi lähestyä suoraan, pitää tehdä ihmisestä J:la.
Sanot opetuslapsista, Learsi kirjoitti:
.... jonkun epäilijän kirjoitus, se on ihan tutkimusjuttu. Mutta pieni otos siitä.
"lähde" )eli Logia-lähde on hypoteettinen Jeesuksen opetusten ja vertausten kokoelma, jolla on selitetty synoptisten evankeliumeiden ongelma.
siitä, mikä tässä on totta. Olen tullut siihen tulokseen, että se on suurin huijaus mitä ihmiskunta voi tietää.
Toisaalta minua kiinnostaa, mihin tunteisiin ja tarpeisiin tämä on vastaus. Miksi Jumala ei riitä.
Onko J:la liian suuri, käsittämätön ja vielä näkymätön, että Häntä ei voi lähestyä suoraan, pitää tehdä ihmisestä J:la.
Sanot opetuslapsista,...Poikana ja Vapahtajanani, joka on elävä ja ylösnoussut persoona ja jolla on todellinen eksistenssi, niin olisin aivan vaiti Raamatun Kirjoitusten suhteen ja jatkaisin edelleen totuuden etsintääni. Yeshua onneksi armahti minua rehellisesti ja palavasti totuutta etsinyttä avaamalla ymmärrykseni tunnistamaan Hänet, ihanimmasta ihanimman Jumal'ihmisen! HalleluYah!
Siis J-lan Pojan, joka tahtoi tulla ja tulikin elämään ihmisenä ihmisten keskelle, vaikka tiesi seuraukset. Vain tosi rakkaus pakotti Yeshuan tähän ja nyt Hän sitten kokemuksesta tietää, ettei ihmisenä eläminen mitään herkkua ole...
Onneksi juuri Hän on ylösnousseena kaikkien ihmisten Tuomari viimeisenä eli Tuomiopäivänä, sillä vain sellaisella, joka itse on syyttömästi tuomittu kuolemaan, on riittävät meriitit tuomita syyllisiä toiseen kuolemaan! (Enpä aiemmin ole tiennytkään, että osaan ajatella näin loogisesti;) )
Raamattu on mielestäni hyvin selkeä ja loogisesti alusta loppuun saakka etenevä kirjakokoelma kertoen kaiken sen, mitä ihmisen mielestäni tarvitsee tietää ajallisesta elämästä ja iankaikkisen elämän olemassaolosta.
Raamattu on mielestäni tyhjentävästi osoittanut Isä J-lan Pojan olevan ajanlaskumme alussa maailmaan ihmiseksi syntynyt Yeshua HaMashiach. Siksi en kaipaa kenenkään yksittäisen tutkijan tai tutkijajoukon lausuntoa siitä, millainen Raamattu ja sen sisältö heidän mielestään tai heidän vajavaisen tutkimuksensa mukaan on.
Kaikki ihmisten tutkimukset ovat yhtä vajavaisia, kuten tutkijat itsekin, eikä ihmiskunnassa ole ainuttakaan täysin objektiivisesti tutkivaa yksilöä, vaan kaikkien tutkimuksiin vaikuttaa enemmän tai vähemmän heidän ennakkoasenteensa ja -luulonsa.
Tässä täysin keksityssä Q_evankeliumissa, johon viittaat, on itsessään selitys: Tietty porukka ei HALUNNUT uskoa synoptisiin evankeliumeihin, koska ne olivat heidän mielestään toinen toistaan vahvistaen AIVAN LIIAN uskottavia ollakseen totta. Siksi jokin syy piti kekata, jotta he voisivat selittää itselleen ja muille, miksi he eivät (TAHDO) uskoa niiden aitouteen ja sisältöön!
Kyseessä on yleinen ateistien väite (jota tosin he eivät itse myönnä;): J-la on aivan liian hyvä voidakseen olla olemassa! (Illan kevennyshän tämä...)
No, miksi sitten en anna mitään arvoa Raamatun arvovaltaa nakertaville tutkimuksille? Koska TIEDÄN Raamatun Kirjoitusten olevan J-lasta lähtöisin ja toimivan nykyhetkessäkin käytännössä, jos niihin uskomme. Siksi Ramatun ilmoitukset tulevista tapahtumistakin ovat mielestäni täysin luotettavia.
Samaa luotettavuutta emme voi havaita ihmisten teorioista/tieteistä, emmekä mistään heidän tosiksi väittämistä tutkimustuloksistaan, koskivat ne sitten mitä tahansa. Eilispäivän tieteen totuudet ovat jo huomisen tieteen valossa naurettavia ja epätosia... ;)
Voisit muuten ihan hyvin kertoa mitä ajattelet persoonasta nimeltä Yeshua HaMashiach, sillä eihän kukaan tiedä kuka nikkisi taakse kätkeytyy. Vaikka joku lukija sen tietäisikin, niin mitä pelättävää on ilmaista oma perusteltu mielipide Yeshuasta?
Eihän sen tarvitse olla vielä sinun lopullinen mielipiteesi, vaan (kuten maratonissakin) väliaikatieto riittää. Sen perusteella me uskikset voisimme sitten arvioida esirukoustarpeen puolestasi :D
Kakista siis ulos vaan... :D
Siunausta Yeshuassa!Learsi kirjoitti:
Sanot opetuslapsista,Marttyyreillä ja terroristeilla on yhtä suuri ero kuin yöllä ja päivällä!
Pitää kyllä paikkansa, että tietyllä Lähi-Idästä alkuisin olevalla rodulla, joka on omaksunut kiihkoislamistisen ja osittain Koraaniin pohjautumattoman uskomuksen paratiisiin pääsyn ehdoista, on taipumus mennä uskonsa perusteella elävinä räjähteinä ihmisten kokoontumispaikkoihin ruuhka-aikaan ja tappaa yhdessä kanssaan niin monta sivullista kuin mahdollista. He eivät ole marttyyreitä, vaan terroristeja, jotka ovat koko ihmiskunnan vihollisia!
Emme voi millään tavoin verrata heitä niihin alkuseurakunnan emmekä nykyajankaan kristittyihin marttyyreihin, jotka eivät tahdo lähimmäisilleen mitään pahaa, eivätkä räjäyttele ketään, vaan tekevät vain hyvää vainoojilleen ja sallivat mieluummin itse tulla kidutetuiksi ja tapetuiksi, kuin luopuvat uskostaan ylösnousseeseen Yeshuaan.
Yakov kirjoitti:
...Poikana ja Vapahtajanani, joka on elävä ja ylösnoussut persoona ja jolla on todellinen eksistenssi, niin olisin aivan vaiti Raamatun Kirjoitusten suhteen ja jatkaisin edelleen totuuden etsintääni. Yeshua onneksi armahti minua rehellisesti ja palavasti totuutta etsinyttä avaamalla ymmärrykseni tunnistamaan Hänet, ihanimmasta ihanimman Jumal'ihmisen! HalleluYah!
Siis J-lan Pojan, joka tahtoi tulla ja tulikin elämään ihmisenä ihmisten keskelle, vaikka tiesi seuraukset. Vain tosi rakkaus pakotti Yeshuan tähän ja nyt Hän sitten kokemuksesta tietää, ettei ihmisenä eläminen mitään herkkua ole...
Onneksi juuri Hän on ylösnousseena kaikkien ihmisten Tuomari viimeisenä eli Tuomiopäivänä, sillä vain sellaisella, joka itse on syyttömästi tuomittu kuolemaan, on riittävät meriitit tuomita syyllisiä toiseen kuolemaan! (Enpä aiemmin ole tiennytkään, että osaan ajatella näin loogisesti;) )
Raamattu on mielestäni hyvin selkeä ja loogisesti alusta loppuun saakka etenevä kirjakokoelma kertoen kaiken sen, mitä ihmisen mielestäni tarvitsee tietää ajallisesta elämästä ja iankaikkisen elämän olemassaolosta.
Raamattu on mielestäni tyhjentävästi osoittanut Isä J-lan Pojan olevan ajanlaskumme alussa maailmaan ihmiseksi syntynyt Yeshua HaMashiach. Siksi en kaipaa kenenkään yksittäisen tutkijan tai tutkijajoukon lausuntoa siitä, millainen Raamattu ja sen sisältö heidän mielestään tai heidän vajavaisen tutkimuksensa mukaan on.
Kaikki ihmisten tutkimukset ovat yhtä vajavaisia, kuten tutkijat itsekin, eikä ihmiskunnassa ole ainuttakaan täysin objektiivisesti tutkivaa yksilöä, vaan kaikkien tutkimuksiin vaikuttaa enemmän tai vähemmän heidän ennakkoasenteensa ja -luulonsa.
Tässä täysin keksityssä Q_evankeliumissa, johon viittaat, on itsessään selitys: Tietty porukka ei HALUNNUT uskoa synoptisiin evankeliumeihin, koska ne olivat heidän mielestään toinen toistaan vahvistaen AIVAN LIIAN uskottavia ollakseen totta. Siksi jokin syy piti kekata, jotta he voisivat selittää itselleen ja muille, miksi he eivät (TAHDO) uskoa niiden aitouteen ja sisältöön!
Kyseessä on yleinen ateistien väite (jota tosin he eivät itse myönnä;): J-la on aivan liian hyvä voidakseen olla olemassa! (Illan kevennyshän tämä...)
No, miksi sitten en anna mitään arvoa Raamatun arvovaltaa nakertaville tutkimuksille? Koska TIEDÄN Raamatun Kirjoitusten olevan J-lasta lähtöisin ja toimivan nykyhetkessäkin käytännössä, jos niihin uskomme. Siksi Ramatun ilmoitukset tulevista tapahtumistakin ovat mielestäni täysin luotettavia.
Samaa luotettavuutta emme voi havaita ihmisten teorioista/tieteistä, emmekä mistään heidän tosiksi väittämistä tutkimustuloksistaan, koskivat ne sitten mitä tahansa. Eilispäivän tieteen totuudet ovat jo huomisen tieteen valossa naurettavia ja epätosia... ;)
Voisit muuten ihan hyvin kertoa mitä ajattelet persoonasta nimeltä Yeshua HaMashiach, sillä eihän kukaan tiedä kuka nikkisi taakse kätkeytyy. Vaikka joku lukija sen tietäisikin, niin mitä pelättävää on ilmaista oma perusteltu mielipide Yeshuasta?
Eihän sen tarvitse olla vielä sinun lopullinen mielipiteesi, vaan (kuten maratonissakin) väliaikatieto riittää. Sen perusteella me uskikset voisimme sitten arvioida esirukoustarpeen puolestasi :D
Siunausta Yeshuassa! - JJBJ
Yakov kirjoitti:
...Poikana ja Vapahtajanani, joka on elävä ja ylösnoussut persoona ja jolla on todellinen eksistenssi, niin olisin aivan vaiti Raamatun Kirjoitusten suhteen ja jatkaisin edelleen totuuden etsintääni. Yeshua onneksi armahti minua rehellisesti ja palavasti totuutta etsinyttä avaamalla ymmärrykseni tunnistamaan Hänet, ihanimmasta ihanimman Jumal'ihmisen! HalleluYah!
Siunausta Yeshuassa!>> Tässä täysin keksityssä Q_evankeliumissa, johon viittaat, on itsessään selitys: Tietty porukka ei HALUNNUT uskoa synoptisiin evankeliumeihin, koska ne olivat heidän mielestään toinen toistaan vahvistaen AIVAN LIIAN uskottavia ollakseen totta. Siksi jokin syy piti kekata, jotta he voisivat selittää itselleen ja muille, miksi he eivät (TAHDO) uskoa niiden aitouteen ja sisältöön!
- Learsi
Yakov kirjoitti:
Marttyyreillä ja terroristeilla on yhtä suuri ero kuin yöllä ja päivällä!
Pitää kyllä paikkansa, että tietyllä Lähi-Idästä alkuisin olevalla rodulla, joka on omaksunut kiihkoislamistisen ja osittain Koraaniin pohjautumattoman uskomuksen paratiisiin pääsyn ehdoista, on taipumus mennä uskonsa perusteella elävinä räjähteinä ihmisten kokoontumispaikkoihin ruuhka-aikaan ja tappaa yhdessä kanssaan niin monta sivullista kuin mahdollista. He eivät ole marttyyreitä, vaan terroristeja, jotka ovat koko ihmiskunnan vihollisia!
Emme voi millään tavoin verrata heitä niihin alkuseurakunnan emmekä nykyajankaan kristittyihin marttyyreihin, jotka eivät tahdo lähimmäisilleen mitään pahaa, eivätkä räjäyttele ketään, vaan tekevät vain hyvää vainoojilleen ja sallivat mieluummin itse tulla kidutetuiksi ja tapetuiksi, kuin luopuvat uskostaan ylösnousseeseen Yeshuaan.
Siunausta Yeshuassa!....olen samaa mieltä, se on ikäänkuin väärinymmärretty marttyyrius, olen miettinyt sitä paljonkin, aina silloin tällöin.
Kun joku joutuu uskonsa takia vainotuksi, eikä halua luopua uskostaan, on pakkokäännytyksen edessä valmis vaikka kuolemaan aatteensa puolesta. ( marttyyrikuolema)
Ei siis niin päin, että on valmis syöksymään omatoimisesti kuolemaan aatteen puolesta, välittämättä muista ollenkaan.
Mutta, mitä ajattelet siitä, että miljoonat ja taas miljoonat juutalaiset ovat historian saatossa joutuneet kuolemaan oman uskontonsa
puolesta, kun eivät ole halunneet kääntyä toisiin uskontoihin, eikö heitäkin voida pitää marttyyreinä.
Entäs sitten ne kristityt, jotka ovat nuo teot aikaansaaneet, voidaanko heidät kutsua myös terroristeiksi. Emme siis ole terroristeja parempia, vai mitä?
Vainoaminen vain jatkuu, mikä on nähtävillä
esim. juutalaispalstalla. - Baltasar
Learsi kirjoitti:
....olen samaa mieltä, se on ikäänkuin väärinymmärretty marttyyrius, olen miettinyt sitä paljonkin, aina silloin tällöin.
Kun joku joutuu uskonsa takia vainotuksi, eikä halua luopua uskostaan, on pakkokäännytyksen edessä valmis vaikka kuolemaan aatteensa puolesta. ( marttyyrikuolema)
Ei siis niin päin, että on valmis syöksymään omatoimisesti kuolemaan aatteen puolesta, välittämättä muista ollenkaan.
Mutta, mitä ajattelet siitä, että miljoonat ja taas miljoonat juutalaiset ovat historian saatossa joutuneet kuolemaan oman uskontonsa
puolesta, kun eivät ole halunneet kääntyä toisiin uskontoihin, eikö heitäkin voida pitää marttyyreinä.
Entäs sitten ne kristityt, jotka ovat nuo teot aikaansaaneet, voidaanko heidät kutsua myös terroristeiksi. Emme siis ole terroristeja parempia, vai mitä?
esim. juutalaispalstalla.Että siellä opetetaisiin vain Tooraa, jonkun rabbina esiintyvän henkilön toimesta; ja kaikki kansa sanoisi vain: 'Amen'. (5.Moos.27:26.) Eikös se laki pidä jollain konstilla myös TÄYTÄÄ NIIKUIN MOOSES OPETTAA. Jos palstaa pyrkii dominoimaan vaan muutama henkilö, jotka vartaavat lain nuodattamista "liikennevaloihin"; eikö tällaista lain pyhyyden hämärtämistä saisi kritisoida tottelemattomuutena. (5.Moos.18:18,19;) Lisäksi, kai näitä palstoilla vierailuja esiintyy puolin ja toisin. Antisemitismi ja rasismi ovat tietysti raakaa lihallista syntiä, jota ei tule ilmaistuna keneltäkään hyväksyä.
- Elena
JJBJ kirjoitti:
>> Tässä täysin keksityssä Q_evankeliumissa, johon viittaat, on itsessään selitys: Tietty porukka ei HALUNNUT uskoa synoptisiin evankeliumeihin, koska ne olivat heidän mielestään toinen toistaan vahvistaen AIVAN LIIAN uskottavia ollakseen totta. Siksi jokin syy piti kekata, jotta he voisivat selittää itselleen ja muille, miksi he eivät (TAHDO) uskoa niiden aitouteen ja sisältöön!
Saattaa hyvinkin olla, että tuollainen Jeesuksesta kertova kirjoituskokoelma on voinut olla olemassa, mutta kyseessä on kuitenkin teoria. On myös esitetty että Matteuksen evankeliumi olisi kirjoitettu arameaksi, mitä mieltä olet? Tietääkseni kuitenkaan aramean kielisiä kirjoitettuja tekstejä ei ole tainnut paljoa löytyä.
Aramea oli joka tapauksessa kansan kieli sillä seudulla jossa Jeesus asusteli, Galileassa, ja UT:n mukaan hän osasi myös arameaa. On myös esitetty, että Markuksen evankeliumi olisi kommentaari eli midrash Tanakh'iin. Jonkun teorian mukaan Markuksen evankeliumi oli vanhin ja myös eniten juutalaisille osoitettu.
Ilmeisesti oli niin että kolme UT:n evankeliumia kirjoitettiin kreikaksi ja yksi arameaksi. Joidenkin mukaan myös Tuomaan evankeliumin pohjana olisi käytetty Q-lähdettä. Kuitenkin se on kovin poikkeava synoptisista UT-evankeliumeista ja vaikuttaa aika hämärältä sekauskonnolta, eräänlaiselta harhaopilta UT:n teksteihin verrattuna. - Learsi
Baltasar kirjoitti:
Että siellä opetetaisiin vain Tooraa, jonkun rabbina esiintyvän henkilön toimesta; ja kaikki kansa sanoisi vain: 'Amen'. (5.Moos.27:26.) Eikös se laki pidä jollain konstilla myös TÄYTÄÄ NIIKUIN MOOSES OPETTAA. Jos palstaa pyrkii dominoimaan vaan muutama henkilö, jotka vartaavat lain nuodattamista "liikennevaloihin"; eikö tällaista lain pyhyyden hämärtämistä saisi kritisoida tottelemattomuutena. (5.Moos.18:18,19;) Lisäksi, kai näitä palstoilla vierailuja esiintyy puolin ja toisin. Antisemitismi ja rasismi ovat tietysti raakaa lihallista syntiä, jota ei tule ilmaistuna keneltäkään hyväksyä.
..... minä haluaisin sellaisen palstan, missä rabbi vastaisi kaikenlaisiin kysymyksiin, etkö sinä haluaisi?
Sehän olisi mielenkiintoista, mutta täälläkö se muka onnistuisi.
Mitä vikaa liikennevaloissa on, vähemmän tulee törmäilyjä.
Hyvä vertauskuvahan se on. Pikku juttu EB, ihan pikku juttu.:)... ison jutun rinnalla. - Vilkkuva oranssi
Learsi kirjoitti:
..... minä haluaisin sellaisen palstan, missä rabbi vastaisi kaikenlaisiin kysymyksiin, etkö sinä haluaisi?
Hyvä vertauskuvahan se on. Pikku juttu EB, ihan pikku juttu.:)... ison jutun rinnalla.Vaan keskeinen osa Tooraa: Pyhä Laki. Jos niitä lain vaatimuksia jotka on kirjoitettu: "EI TÄYTÄ niitä". "Kirottu olkoon se". (5Moos.27:26.)
Onko tämä pikku juttu LEARSI? Miksi ei rv. kaikenlaisiin kysymyksiin vastassaan puhunut ja opettanut oikein. Laki ei katso henkilöön, niinkuin me ihmiset helposti: erilaisine pationemme teemme. Mitä SINÄ oletat syyksi Pyhän Lain vaatimusten madaltamiseksi, sillä siitähän oli juuri kysymys? Näyttääkö tämä kohta selkeää PUNAISTA syntisille ihmisille, vai VIHREÄKÖ KUTSUU TÄYTTÄMÄÄN KOKO LAIN TARKASTI NIINKUIN SE KIRJOITTU ON. Oranssia on yritetty tarjoilla, siellä sun täällä, ihmisten tarjoamien selitysten olkien kera.
En minä yritä pakottaa ketään mihinkään: en uskoon enkä lain täyttämiseen, mutta ei lakia tai evankeliumia saa vääristää ja siten pettää kuulijoita. Jokainen seisoo tai kaatuu itse Herransa edessä, ja vastaa itse edesottamuksistaan, - kuten aivan oiken, jopa kaukana olevat Jehovantodistajat sanovat. Kukaan ei voi kuitenkaan millään valtuuksilla estää minua osoittamasta Kristusta/Messiasta kirjoitukksista. Se on eri asia, jos joku ei Häntä näe tai löydä tai nähtyään tunnusta; it's not my busines. (5.Moos.18:18,19) Joka lakia opettaa tehköön sen juuri niin kuin kirjoitettu on; eikä tarjoten "sekaan omia selitysten olkiaan". (Jer.23:28,29) - Elena
Learsi kirjoitti:
Hyvä vertauskuvahan se on. Pikku juttu EB, ihan pikku juttu.:)... ison jutun rinnalla.http://www.dst-corp.com/james/PaintingsOfJesus/Jesus09.jpg
Eikös olekin hieno maalaus:) Tämä Rabbi on maailman luetuimman kirjan päähenkilö, ja hänellä on vastaus kaikkiin keskeisiin ihmisen kysymyksiin. - Ja mieti
Elena kirjoitti:
http://www.dst-corp.com/james/PaintingsOfJesus/Jesus09.jpg
Eikös olekin hieno maalaus:) Tämä Rabbi on maailman luetuimman kirjan päähenkilö, ja hänellä on vastaus kaikkiin keskeisiin ihmisen kysymyksiin.2.Kor.5:16
- Crypticall
Elena kirjoitti:
Saattaa hyvinkin olla, että tuollainen Jeesuksesta kertova kirjoituskokoelma on voinut olla olemassa, mutta kyseessä on kuitenkin teoria. On myös esitetty että Matteuksen evankeliumi olisi kirjoitettu arameaksi, mitä mieltä olet? Tietääkseni kuitenkaan aramean kielisiä kirjoitettuja tekstejä ei ole tainnut paljoa löytyä.
Aramea oli joka tapauksessa kansan kieli sillä seudulla jossa Jeesus asusteli, Galileassa, ja UT:n mukaan hän osasi myös arameaa. On myös esitetty, että Markuksen evankeliumi olisi kommentaari eli midrash Tanakh'iin. Jonkun teorian mukaan Markuksen evankeliumi oli vanhin ja myös eniten juutalaisille osoitettu.
Ilmeisesti oli niin että kolme UT:n evankeliumia kirjoitettiin kreikaksi ja yksi arameaksi. Joidenkin mukaan myös Tuomaan evankeliumin pohjana olisi käytetty Q-lähdettä. Kuitenkin se on kovin poikkeava synoptisista UT-evankeliumeista ja vaikuttaa aika hämärältä sekauskonnolta, eräänlaiselta harhaopilta UT:n teksteihin verrattuna.” On myös esitetty että Matteuksen evankeliumi olisi kirjoitettu arameaksi, mitä mieltä olet?”
Tiedäthän, ettei ole pelkästään teoriaa (kuten useimmat muista erilaisista epäilyistä ovat) se, että Matteus olisi kirjoittanut Evankeliuminsa hepreaksi. Papiaksen tekstiä mukaillen Eusebius kertoo Matteuksen Evankeliumin olleen alun perin hepreaksi ja siitä toiset Evankeliumeiden laatijat käänsivät sen kukin taitonsa mukaan kreikaksi.
Selvää on se, että Matteuksen evankeliumi on alun perin kirjoitettu kuin kirjeenä heprealaisille. Siksi olisikin outoa jos sen alkukieli olisi jokin muu kuin heprea. Q-lähdettä etsittäessä on moni tutkija keskittynyt varsin paljon Matteuksen Evankeliumiin noiden viittausten vuoksi. Ehkä se onkin se todellinen alkuperäinen ensimmäinen Evankeliumi, Q-Evankeliumi? - Learsi
Vilkkuva oranssi kirjoitti:
Vaan keskeinen osa Tooraa: Pyhä Laki. Jos niitä lain vaatimuksia jotka on kirjoitettu: "EI TÄYTÄ niitä". "Kirottu olkoon se". (5Moos.27:26.)
Onko tämä pikku juttu LEARSI? Miksi ei rv. kaikenlaisiin kysymyksiin vastassaan puhunut ja opettanut oikein. Laki ei katso henkilöön, niinkuin me ihmiset helposti: erilaisine pationemme teemme. Mitä SINÄ oletat syyksi Pyhän Lain vaatimusten madaltamiseksi, sillä siitähän oli juuri kysymys? Näyttääkö tämä kohta selkeää PUNAISTA syntisille ihmisille, vai VIHREÄKÖ KUTSUU TÄYTTÄMÄÄN KOKO LAIN TARKASTI NIINKUIN SE KIRJOITTU ON. Oranssia on yritetty tarjoilla, siellä sun täällä, ihmisten tarjoamien selitysten olkien kera.
En minä yritä pakottaa ketään mihinkään: en uskoon enkä lain täyttämiseen, mutta ei lakia tai evankeliumia saa vääristää ja siten pettää kuulijoita. Jokainen seisoo tai kaatuu itse Herransa edessä, ja vastaa itse edesottamuksistaan, - kuten aivan oiken, jopa kaukana olevat Jehovantodistajat sanovat. Kukaan ei voi kuitenkaan millään valtuuksilla estää minua osoittamasta Kristusta/Messiasta kirjoitukksista. Se on eri asia, jos joku ei Häntä näe tai löydä tai nähtyään tunnusta; it's not my busines. (5.Moos.18:18,19) Joka lakia opettaa tehköön sen juuri niin kuin kirjoitettu on; eikä tarjoten "sekaan omia selitysten olkiaan". (Jer.23:28,29)Eihän laki sinua edes koske, sehän on täytetty
sinun puolestasi. Menikö se näin?
Elämänohjeita ne ovat, noudatettavaksi annettu.
Kukaan ei kiellä sinua uskomasta niinkuin haluat.
Mutta ei pidä hätääntyä, jos muut ajattelevat toisin.
Sitäpaitsi nostan hattua, kun tulit puolustamaan
juutalaisia, niissä hurjimmissä herjoissa juuta-
laispalstalla. Ihan totta, osoitit siviilirohkeutta. :) - LEARSI
Elena kirjoitti:
Eikös olekin hieno maalaus:) Tämä Rabbi on maailman luetuimman kirjan päähenkilö, ja hänellä on vastaus kaikkiin keskeisiin ihmisen kysymyksiin....sinä Elena, että minä en palvo kuvia. :)
- Elena
Crypticall kirjoitti:
” On myös esitetty että Matteuksen evankeliumi olisi kirjoitettu arameaksi, mitä mieltä olet?”
Tiedäthän, ettei ole pelkästään teoriaa (kuten useimmat muista erilaisista epäilyistä ovat) se, että Matteus olisi kirjoittanut Evankeliuminsa hepreaksi. Papiaksen tekstiä mukaillen Eusebius kertoo Matteuksen Evankeliumin olleen alun perin hepreaksi ja siitä toiset Evankeliumeiden laatijat käänsivät sen kukin taitonsa mukaan kreikaksi.
Selvää on se, että Matteuksen evankeliumi on alun perin kirjoitettu kuin kirjeenä heprealaisille. Siksi olisikin outoa jos sen alkukieli olisi jokin muu kuin heprea. Q-lähdettä etsittäessä on moni tutkija keskittynyt varsin paljon Matteuksen Evankeliumiin noiden viittausten vuoksi. Ehkä se onkin se todellinen alkuperäinen ensimmäinen Evankeliumi, Q-Evankeliumi?Olen tietoinen, että Matteuksen evankeliumia on myös joidenkin tutkijoiden mukaan pidetty Q-evankeliumina / ensimmäisenä evankeliumina. Toisen käsityksen mukaan Matteus käytti itse Q-lähdettä, jota ei siis kuitenkaan ole löydetty minkäänlaisina tekstifragmentteina. Näyttää myös siltä, että eniten pidetään evankeliumien kielenä kreikkaa tai hepreaa, mutta arameaa ei juurikaan kirjoitettu vaan puhuttiin ainoastaan.
- Crypticall
Elena kirjoitti:
Olen tietoinen, että Matteuksen evankeliumia on myös joidenkin tutkijoiden mukaan pidetty Q-evankeliumina / ensimmäisenä evankeliumina. Toisen käsityksen mukaan Matteus käytti itse Q-lähdettä, jota ei siis kuitenkaan ole löydetty minkäänlaisina tekstifragmentteina. Näyttää myös siltä, että eniten pidetään evankeliumien kielenä kreikkaa tai hepreaa, mutta arameaa ei juurikaan kirjoitettu vaan puhuttiin ainoastaan.
Tuosta on ollut hieman erimielisyyksiä siksi, että hepreankielisille voitiin kirjoittaa myös arameaksi, koska tiedetään heidän ymmärtäneen sitäkin. Teorioita on muutamia, eräiden mukaan Matteuksella olisi ollut paikanpäällä tehdyt arameankieliset muistiinpanot Jeesuksen puheista. Hänen tai toisten kirjoittamina, mutta itse Evankeliumin hän olisi kirjoittanut niihin pohjautuen hepreaksi. Ne muistiinpanot olisivat löytyessään todellinen Q.
Jotenkin itse ainakin spekuloin sillä, että saamme jonkin löydön vahvistamaan Evankeliumeja. Ainakin uskon viimeisen sukupolven saavan sellaisen vahvistuksen, koska he tarvitsevat sen (tai ehkä pitäisi kirjoittaa me, kuka tietää). - Baltasar
Learsi kirjoitti:
Eihän laki sinua edes koske, sehän on täytetty
sinun puolestasi. Menikö se näin?
Elämänohjeita ne ovat, noudatettavaksi annettu.
Kukaan ei kiellä sinua uskomasta niinkuin haluat.
Mutta ei pidä hätääntyä, jos muut ajattelevat toisin.
Sitäpaitsi nostan hattua, kun tulit puolustamaan
juutalaisia, niissä hurjimmissä herjoissa juuta-
laispalstalla. Ihan totta, osoitit siviilirohkeutta. :)Näytä tai osoita yksikin kohta Toorasta: jossa Pyhä Laki devalvoidaan: elämänohjeen tasolle ja vain jollekin osittaisen noudattamisen tasolle, - eikä ole tarkoitettu TÄYTETTÄVÄKSI. (5.Moos.27:26.)!
Lisäksi sanon siitä puolustamisesta: olen alati vetänyt väkeä tilille: juutalaisiin kohdistettujen laittomuuksien ja rikosten tähden: Alkaen kirkkoisä Augustinuksen maineesta aina Lutheriin ja kirkkojen synteihin asti. He ovat selkeästi ylittäneet toimissaan evankeliumin toimivallan, ryhtyessään vainoihin ja vakivaltaisuuksiin juutalaisia vastaan.
Tähän lisäksi huomautan, että en hyväksy myöskään Talmudin mahdollisesti sisältämää rasismia tai lihallista pilkkaa, jos siinä sellaista esiintyy.
Asia nousi ensikertaa esille jo nelisen kuukautta sitten, kun muistutin Luterilaisia kirkkoisänsä antisemitistisistä asenteista, tuomiten ne selvin sanoin. Kesken kovimman mylläkän KTS äkkäsi esittää Talmudia: puolustukseksi Luthrin osuudesta kansanmurhaan. Tietenkään Talmudin kirjoitukset EIVÄT OIKEUTA KRISTIITTYJÄ murhaamaan ketään. Vaikka Talmud olisi kuinka täynnä herjauksia; ei se oikeuta kristiittyjä väkivaltaan. Siksi juuri kirjoitin suurin kirjaimin luterilasille, ja toivoin heidän irtisanoutuvat "sellaisesta kristillisyydestä", - joka tahraa kätensä vereen.
Vaikka juutalaiset olisivat kirjoitelleet kuinka herjaavia kirjoituksia, se ei oikeuta ULKOISTEN voimatoimien kohdistamista heihin.
Tässä yhteydessä olen aika realisti, juutalaisten nykytilan suhteen ja minusta asian ilmaisee erittäin osuvati halventamasi Paavali:
"Israelia on kohdannut osaksi paatumus - hamaan siihen asti, kunnes pakanin täysi luku on sisälle tullut, ja niin kaikki Israel on pelastuva, niinkuin kirjoitettu on: Siionista on tuleva pelastaja, HÄN POISTAA JUMALATTOMAN MENON JAAKOBISTA."
Kuten myös profeeta Jesaja asian näkee:
"Tulevina aikoina juurtuu Jaakob, ISRAEL KUKKII JA KUKOISTAA ja TÄYTTÄÄ MAANPIIRIN HEDELMILLÄNSÄ" (Jes.27:6; - jopa mahd. konkreettisesti.)
Minä en hyväksy tai peittele Jaakobin jumalattomuutta, niinkuin en hyväksy kirkkojenkaan jumalattomuutta, mutta ei se tarkoita sitä suinkaan, ettei näitä syntisiä ihmisiä tulisi rakastaa ja kutsua siihen parannukseen, johon evankeliumi oikeuttaa: eli "uudestisynnyttämisen pesoon ja Hengen uudistukseen". (Tiit.3:3-7.)
Ne, jotka jäävät näillä sivustoilla roturiitojen tasolle, ovat minun mielestäni kaikkein onnettomimpia ressukoita, joita on pahan hapattama tuomittu kosmos täynnä, - he ovat pimeydessä, sillä joka ei rakasta se pysyy pimeydessä. Jumala on rakkaus. (1.Joh.4:8.) - ja monesta
JJBJ kirjoitti:
>> Tässä täysin keksityssä Q_evankeliumissa, johon viittaat, on itsessään selitys: Tietty porukka ei HALUNNUT uskoa synoptisiin evankeliumeihin, koska ne olivat heidän mielestään toinen toistaan vahvistaen AIVAN LIIAN uskottavia ollakseen totta. Siksi jokin syy piti kekata, jotta he voisivat selittää itselleen ja muille, miksi he eivät (TAHDO) uskoa niiden aitouteen ja sisältöön!
....muustakin...jossakin.... joskus aikaisemmin..
ja muutenkin... kaiken aikaa...siellä ja täällä. - Learsi
Baltasar kirjoitti:
Näytä tai osoita yksikin kohta Toorasta: jossa Pyhä Laki devalvoidaan: elämänohjeen tasolle ja vain jollekin osittaisen noudattamisen tasolle, - eikä ole tarkoitettu TÄYTETTÄVÄKSI. (5.Moos.27:26.)!
Lisäksi sanon siitä puolustamisesta: olen alati vetänyt väkeä tilille: juutalaisiin kohdistettujen laittomuuksien ja rikosten tähden: Alkaen kirkkoisä Augustinuksen maineesta aina Lutheriin ja kirkkojen synteihin asti. He ovat selkeästi ylittäneet toimissaan evankeliumin toimivallan, ryhtyessään vainoihin ja vakivaltaisuuksiin juutalaisia vastaan.
Tähän lisäksi huomautan, että en hyväksy myöskään Talmudin mahdollisesti sisältämää rasismia tai lihallista pilkkaa, jos siinä sellaista esiintyy.
Asia nousi ensikertaa esille jo nelisen kuukautta sitten, kun muistutin Luterilaisia kirkkoisänsä antisemitistisistä asenteista, tuomiten ne selvin sanoin. Kesken kovimman mylläkän KTS äkkäsi esittää Talmudia: puolustukseksi Luthrin osuudesta kansanmurhaan. Tietenkään Talmudin kirjoitukset EIVÄT OIKEUTA KRISTIITTYJÄ murhaamaan ketään. Vaikka Talmud olisi kuinka täynnä herjauksia; ei se oikeuta kristiittyjä väkivaltaan. Siksi juuri kirjoitin suurin kirjaimin luterilasille, ja toivoin heidän irtisanoutuvat "sellaisesta kristillisyydestä", - joka tahraa kätensä vereen.
Vaikka juutalaiset olisivat kirjoitelleet kuinka herjaavia kirjoituksia, se ei oikeuta ULKOISTEN voimatoimien kohdistamista heihin.
Tässä yhteydessä olen aika realisti, juutalaisten nykytilan suhteen ja minusta asian ilmaisee erittäin osuvati halventamasi Paavali:
"Israelia on kohdannut osaksi paatumus - hamaan siihen asti, kunnes pakanin täysi luku on sisälle tullut, ja niin kaikki Israel on pelastuva, niinkuin kirjoitettu on: Siionista on tuleva pelastaja, HÄN POISTAA JUMALATTOMAN MENON JAAKOBISTA."
Kuten myös profeeta Jesaja asian näkee:
"Tulevina aikoina juurtuu Jaakob, ISRAEL KUKKII JA KUKOISTAA ja TÄYTTÄÄ MAANPIIRIN HEDELMILLÄNSÄ" (Jes.27:6; - jopa mahd. konkreettisesti.)
Minä en hyväksy tai peittele Jaakobin jumalattomuutta, niinkuin en hyväksy kirkkojenkaan jumalattomuutta, mutta ei se tarkoita sitä suinkaan, ettei näitä syntisiä ihmisiä tulisi rakastaa ja kutsua siihen parannukseen, johon evankeliumi oikeuttaa: eli "uudestisynnyttämisen pesoon ja Hengen uudistukseen". (Tiit.3:3-7.)
Ne, jotka jäävät näillä sivustoilla roturiitojen tasolle, ovat minun mielestäni kaikkein onnettomimpia ressukoita, joita on pahan hapattama tuomittu kosmos täynnä, - he ovat pimeydessä, sillä joka ei rakasta se pysyy pimeydessä. Jumala on rakkaus. (1.Joh.4:8.)Monet kirkkoisät ovat kirjoittaneet juutalaisvastaisia kirjoja. Kaikkia ei suinkaan ole kirjoiteeu kristillisessä hengessä ja sävyssä.
Kaunopuheinen Krysostomus meni kaikkein pisimmälle sanoessaan: Learsi kirjoitti:
Sohaisinko jotenkin muurahaispesään...?
Kun kirjoitin J-lan Pojasta, Vapahtajastani, niin viittasin ihmislapsiin verraten ihan eri tasolla olevaan ihanaan persoonaan: Yeshua Messiaaseen. Siis Messias-kuninkaaseen.
Hänestä Jesaja kirjoitti: (Jes.9:5)
"Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu, jonka hartioilla on herraus, ja hänen nimensä on: Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen isä, Rauhanruhtinas.
Messias-kuningas ei ole VAIN ihminen, vaan Hänen alkuperänsä on muinaisuudesta, hamasta iankaikkisista ajoista, kuten Miika kirjoitti: (Miika5:1)
"Mutta sinä, Beetlehem Efrata, joka olet vähäinen olemaan Juudan sukujen joukossa, sinusta minulle tulee se, joka on oleva hallitsija Israelissa, jonka alkuperä on muinaisuudesta, iankaikkisista ajoista."
Myös kuningas Daavid mainitsee J-lalle eräästä toisesta persoonasta Herranaan: (Ps.110:1)
"Daavidin virsi. Herra sanoi minun herralleni: "Istu minun oikealle puolelleni, kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi astinlaudaksi"
- Siis Daavidkin tunnusti jonkun muun kuin Israelin (ison) Herran omaksi Herrakseen, siis Yeshua Messiaan!
Tästä isommasta ja pienemmästä Herrasta on Pietari kirjoittanut osuvasti: (2.Piet.1:16-18)
"16 Sillä me emme seuranneet viekkaasti sommiteltuja taruja tehdessämme teille tiettäväksi Herramme Jeesuksen Kristuksen voimaa ja tulemusta, vaan me olimme omin silmin nähneet hänen valtasuuruutensa.
17 Sillä hän sai Isältä Jumalalta kunnian ja kirkkauden, kun tältä ylhäisimmältä kirkkaudelta tuli hänelle tämä ääni: "Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mielistynyt".
18 Ja tämän äänen me kuulimme tulevan taivaasta, kun olimme hänen kanssaan pyhällä vuorella."
- Olipa vahinko, ettet Learsi sattunut tuohon aikaan kuulolle...
- - -
En minä ihmiskäsin tehtyjä kuvia kumartele, enkä palvo, sillä se olisi syntiä. En edes halua sitä tehdä, sillä yksikään taiteilija ei kykenisi maalaamaan tai tekemään niin ihanaa patsasta, joka tekisi oikeutta ihanallle Yeshua Messiaallen!
Nyt vaan on niin, että ELÄVÄÄ J-lan Poikaa saa ja kannattakin palvoa, koska Hän on siihen arvollinen, koska on meidät lunastanut ja on Ylhäinen kirkkaus, Poika J-la!
Häntä myös Mooses ja Israelin 70 vanhinta katselivat Siinain vuorella: (2.Ms.24:11)
"11 Eikä hän kajonnut kädellänsä israelilaisten valittuihin, ja he katselivat Jumalaa, söivät ja joivat."
Myös Daavid tahtoi katsella Herraa (siis Yeshuaa kasvoista kasvoihin) ja syykin oli ilmeinen: (Ps.17:15)
"Mutta minä saan nähdä sinun kasvosi vanhurskaudessa, herätessäni RAVITA itseni sinun MUOTOSI katselemisella."
- - -
Kirjoitit näkeväsi punaista, kun kirjoitin Yeshuasta ihanimpana Jumal'ihmisenä. Tarkoitin Häntä tietenkin selliasena kuin Hän NYT on ja on pian tuleva: herrain HERRANA ja KUNINGASTEN KUNINKAANA!
Hänestä Sakarja kirjoitti: (12:1,10)
"1 Ennustus, Herran sana Israelista. Näin sanoo Herra, joka on jännittänyt taivaan ja perustanut maan ja joka on luonut ihmisen hengen hänen sisimpäänsä: .....(ja lopulta paljastuu henkilöllisyyskin!)...:
10 Ja minä vuodatan Daavidin suvun päälle ja Jerusalemin asukasten päälle armon ja rukouksen hengen. He katsovat MINUUN, jonka he ovat LÄVISTÄNEET. Ja he valittavat häntä, niinkuin valitetaan AINOKAISTA, murehtivat häntä katkerasti, niinkuin murehditaan katkerasti ESIKOISTA (siis esikois-poikaa!)."
- - -
Miksi ihmettelet Yeshuan opetusta (?):
" Jos joku tulee minun tyköni, eikä vihaa isäänsä ja äitiänsä ja vaimoaan ja lapsiaan ja veljiään ja sisariaan, vieläpä omaa elämäänsäkin, hän ei voi olla minun opetuslapseni." ???
Opetus ei ole lainkaan ihmeellinen tai poikkeava, kun ottaa huomioon sen, että Yeshua tahtoi tehdä seuraajilleen selväksi sen, ettei kukaan voi seurata häntä, jos rakastaa samanaikaisesti tätä maailmaa rakastavia lihallisia ihmisiä. Jos olisit uudestisyntynyt ymmärtäisit miten selkeä opetus tässäkin kohden on!
Vertaappa, mitä sama Herra jo muinoin teki Mooseksen kautta silloin, kun kansa oli tanssinut kultaisen vasikan ympärillä: (2.Ms.32:26-
"26 niin Mooses seisahtui leirin portille ja huusi: "Joka on Herran oma, se tulkoon minun luokseni". Silloin kokoontuivat hänen luoksensa kaikki leeviläiset.
27 Ja hän sanoi heille: "Näin sanoo Herra, Israelin Jumala: 'Jokainen sitokoon miekkansa vyölleen. Käykää sitten edestakaisin leirin halki portista porttiin ja tappakaa jokainen, olkoon vaikka oma veli, ystävä tai sukulainen.'"
- Huomioi tarkoin, että Mooses sanoi "näin sanoo HERRA, ISRAELIN J-LA". Ja mitä Hän Mooseksen kautta käskikään:
Kunkin Leeviläisen tuli tappaa leirin läpi edestakaisin kulkiessaan JOKAINEN olipa oma veli, ystävä tai sukulainen, siis vaikkapa oma isä ja oma äiti!"
- Ihan sama tilanne on nykyäänkin, mutta VAIN 'hengellisesti' ajatellen: Joka aikoo rakastaa Yeshuaa, hänen tulee olla KOKONAAN antaunut yksin Hänelle. Tietenkään Yeshua ei tarkoittanut sitä, että esim. minun tulisi KANTAA SYDÄMESSÄNI VIHAA mahdollista Yeshuaan uskomatonta lähiomaistani kohtaan, vaan sitä, että minun tulee RAKASTAA Häntä, Yeshuaa KAIKESSA ENEMMÄN KUIN KETÄÄN LÄHIOMAISTANI!
- Kuten huomasit edellä, ei Tanakh'in J-la syntisiä säästellyt, silloin kun oli kyseessä kansan pelastaminen synninturmeluksesta. Nykyäänkin on kyse nimenomaan ihmismassojen pelastamisesta tuossa Yeshuan mainitsemassa vaatimuksessa. Hän, Tanakh'in J-la on sama Yeshua myös tänään, sillä kirjoitettu on:
(Hepr.13:8)
"Yeshua HaMashiach on sama eilen ja tänään ja iankaikkisesti."
LOPPUTOTEAMUS:
Sydämestäni toivon sinun Learsi löytävän rakkaaksi tuon edellä mainitun ja profeetta Sakarjan kuvaaman syntisiä rakastavan Israelin J-lan ja Vapahtajan, jonka Israel kansana lävisti Golgatalla ristinpulle liki 2000 vuotta sitten.
Vasta silloin löydät sydämeesi TODELLISEN RAUHAN!
Nimittäin rauhan J-lasi kanssa eli sen rauhan, minkä usko Yeshuaan voi antaa!
PS. Olen matkoilla viikonlopun ja palaan vasta 14.1. Siihen saakka:
Shabbat shalom ja siunausta Yeshuassa!- vierailija
Elena kirjoitti:
Eikös olekin hieno maalaus:) Tämä Rabbi on maailman luetuimman kirjan päähenkilö, ja hänellä on vastaus kaikkiin keskeisiin ihmisen kysymyksiin.joka ei tunne juutalaisutta.Rabbi ei voi käyttäytyä kuten henkilö kuvassa. Rabbit tietävät myös että kaikkiin kysymyksiin ei ole vastausta, pääasia onkin kysyminen eikä vastaaminen.
- Baltasar
vierailija kirjoitti:
joka ei tunne juutalaisutta.Rabbi ei voi käyttäytyä kuten henkilö kuvassa. Rabbit tietävät myös että kaikkiin kysymyksiin ei ole vastausta, pääasia onkin kysyminen eikä vastaaminen.
Kiitos huomiosta. Ei Adon Yeshua Ha-Mashiachiaastakaan tulisi "kuvata lihanmukaan": vaan katsoa Kirkastettuun Poikaan. (kiitos vierailija)
- Tottelemalla sitä
Crypticall kirjoitti:
Tuosta on ollut hieman erimielisyyksiä siksi, että hepreankielisille voitiin kirjoittaa myös arameaksi, koska tiedetään heidän ymmärtäneen sitäkin. Teorioita on muutamia, eräiden mukaan Matteuksella olisi ollut paikanpäällä tehdyt arameankieliset muistiinpanot Jeesuksen puheista. Hänen tai toisten kirjoittamina, mutta itse Evankeliumin hän olisi kirjoittanut niihin pohjautuen hepreaksi. Ne muistiinpanot olisivat löytyessään todellinen Q.
Jotenkin itse ainakin spekuloin sillä, että saamme jonkin löydön vahvistamaan Evankeliumeja. Ainakin uskon viimeisen sukupolven saavan sellaisen vahvistuksen, koska he tarvitsevat sen (tai ehkä pitäisi kirjoittaa me, kuka tietää).Silloin voi elämässään havaita, onko opetus Jumalasta vai ei. Hedelmistään puu tunnetaan, enkä nyt puhu "valtiokirkkojen höpinöiden" tottelemisesta.
- Ottakoon esikuvaksi:
Yakov kirjoitti:
Sohaisinko jotenkin muurahaispesään...?
Kun kirjoitin J-lan Pojasta, Vapahtajastani, niin viittasin ihmislapsiin verraten ihan eri tasolla olevaan ihanaan persoonaan: Yeshua Messiaaseen. Siis Messias-kuninkaaseen.
Hänestä Jesaja kirjoitti: (Jes.9:5)
"Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu, jonka hartioilla on herraus, ja hänen nimensä on: Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen isä, Rauhanruhtinas.
Messias-kuningas ei ole VAIN ihminen, vaan Hänen alkuperänsä on muinaisuudesta, hamasta iankaikkisista ajoista, kuten Miika kirjoitti: (Miika5:1)
"Mutta sinä, Beetlehem Efrata, joka olet vähäinen olemaan Juudan sukujen joukossa, sinusta minulle tulee se, joka on oleva hallitsija Israelissa, jonka alkuperä on muinaisuudesta, iankaikkisista ajoista."
Myös kuningas Daavid mainitsee J-lalle eräästä toisesta persoonasta Herranaan: (Ps.110:1)
"Daavidin virsi. Herra sanoi minun herralleni: "Istu minun oikealle puolelleni, kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi astinlaudaksi"
- Siis Daavidkin tunnusti jonkun muun kuin Israelin (ison) Herran omaksi Herrakseen, siis Yeshua Messiaan!
Tästä isommasta ja pienemmästä Herrasta on Pietari kirjoittanut osuvasti: (2.Piet.1:16-18)
"16 Sillä me emme seuranneet viekkaasti sommiteltuja taruja tehdessämme teille tiettäväksi Herramme Jeesuksen Kristuksen voimaa ja tulemusta, vaan me olimme omin silmin nähneet hänen valtasuuruutensa.
17 Sillä hän sai Isältä Jumalalta kunnian ja kirkkauden, kun tältä ylhäisimmältä kirkkaudelta tuli hänelle tämä ääni: "Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mielistynyt".
18 Ja tämän äänen me kuulimme tulevan taivaasta, kun olimme hänen kanssaan pyhällä vuorella."
- Olipa vahinko, ettet Learsi sattunut tuohon aikaan kuulolle...
- - -
En minä ihmiskäsin tehtyjä kuvia kumartele, enkä palvo, sillä se olisi syntiä. En edes halua sitä tehdä, sillä yksikään taiteilija ei kykenisi maalaamaan tai tekemään niin ihanaa patsasta, joka tekisi oikeutta ihanallle Yeshua Messiaallen!
Nyt vaan on niin, että ELÄVÄÄ J-lan Poikaa saa ja kannattakin palvoa, koska Hän on siihen arvollinen, koska on meidät lunastanut ja on Ylhäinen kirkkaus, Poika J-la!
Häntä myös Mooses ja Israelin 70 vanhinta katselivat Siinain vuorella: (2.Ms.24:11)
"11 Eikä hän kajonnut kädellänsä israelilaisten valittuihin, ja he katselivat Jumalaa, söivät ja joivat."
Myös Daavid tahtoi katsella Herraa (siis Yeshuaa kasvoista kasvoihin) ja syykin oli ilmeinen: (Ps.17:15)
"Mutta minä saan nähdä sinun kasvosi vanhurskaudessa, herätessäni RAVITA itseni sinun MUOTOSI katselemisella."
- - -
Kirjoitit näkeväsi punaista, kun kirjoitin Yeshuasta ihanimpana Jumal'ihmisenä. Tarkoitin Häntä tietenkin selliasena kuin Hän NYT on ja on pian tuleva: herrain HERRANA ja KUNINGASTEN KUNINKAANA!
Hänestä Sakarja kirjoitti: (12:1,10)
"1 Ennustus, Herran sana Israelista. Näin sanoo Herra, joka on jännittänyt taivaan ja perustanut maan ja joka on luonut ihmisen hengen hänen sisimpäänsä: .....(ja lopulta paljastuu henkilöllisyyskin!)...:
10 Ja minä vuodatan Daavidin suvun päälle ja Jerusalemin asukasten päälle armon ja rukouksen hengen. He katsovat MINUUN, jonka he ovat LÄVISTÄNEET. Ja he valittavat häntä, niinkuin valitetaan AINOKAISTA, murehtivat häntä katkerasti, niinkuin murehditaan katkerasti ESIKOISTA (siis esikois-poikaa!)."
- - -
Miksi ihmettelet Yeshuan opetusta (?):
" Jos joku tulee minun tyköni, eikä vihaa isäänsä ja äitiänsä ja vaimoaan ja lapsiaan ja veljiään ja sisariaan, vieläpä omaa elämäänsäkin, hän ei voi olla minun opetuslapseni." ???
Opetus ei ole lainkaan ihmeellinen tai poikkeava, kun ottaa huomioon sen, että Yeshua tahtoi tehdä seuraajilleen selväksi sen, ettei kukaan voi seurata häntä, jos rakastaa samanaikaisesti tätä maailmaa rakastavia lihallisia ihmisiä. Jos olisit uudestisyntynyt ymmärtäisit miten selkeä opetus tässäkin kohden on!
Vertaappa, mitä sama Herra jo muinoin teki Mooseksen kautta silloin, kun kansa oli tanssinut kultaisen vasikan ympärillä: (2.Ms.32:26-
"26 niin Mooses seisahtui leirin portille ja huusi: "Joka on Herran oma, se tulkoon minun luokseni". Silloin kokoontuivat hänen luoksensa kaikki leeviläiset.
27 Ja hän sanoi heille: "Näin sanoo Herra, Israelin Jumala: 'Jokainen sitokoon miekkansa vyölleen. Käykää sitten edestakaisin leirin halki portista porttiin ja tappakaa jokainen, olkoon vaikka oma veli, ystävä tai sukulainen.'"
- Huomioi tarkoin, että Mooses sanoi "näin sanoo HERRA, ISRAELIN J-LA". Ja mitä Hän Mooseksen kautta käskikään:
Kunkin Leeviläisen tuli tappaa leirin läpi edestakaisin kulkiessaan JOKAINEN olipa oma veli, ystävä tai sukulainen, siis vaikkapa oma isä ja oma äiti!"
- Ihan sama tilanne on nykyäänkin, mutta VAIN 'hengellisesti' ajatellen: Joka aikoo rakastaa Yeshuaa, hänen tulee olla KOKONAAN antaunut yksin Hänelle. Tietenkään Yeshua ei tarkoittanut sitä, että esim. minun tulisi KANTAA SYDÄMESSÄNI VIHAA mahdollista Yeshuaan uskomatonta lähiomaistani kohtaan, vaan sitä, että minun tulee RAKASTAA Häntä, Yeshuaa KAIKESSA ENEMMÄN KUIN KETÄÄN LÄHIOMAISTANI!
- Kuten huomasit edellä, ei Tanakh'in J-la syntisiä säästellyt, silloin kun oli kyseessä kansan pelastaminen synninturmeluksesta. Nykyäänkin on kyse nimenomaan ihmismassojen pelastamisesta tuossa Yeshuan mainitsemassa vaatimuksessa. Hän, Tanakh'in J-la on sama Yeshua myös tänään, sillä kirjoitettu on:
(Hepr.13:8)
"Yeshua HaMashiach on sama eilen ja tänään ja iankaikkisesti."
LOPPUTOTEAMUS:
Sydämestäni toivon sinun Learsi löytävän rakkaaksi tuon edellä mainitun ja profeetta Sakarjan kuvaaman syntisiä rakastavan Israelin J-lan ja Vapahtajan, jonka Israel kansana lävisti Golgatalla ristinpulle liki 2000 vuotta sitten.
Vasta silloin löydät sydämeesi TODELLISEN RAUHAN!
Nimittäin rauhan J-lasi kanssa eli sen rauhan, minkä usko Yeshuaan voi antaa!
PS. Olen matkoilla viikonlopun ja palaan vasta 14.1. Siihen saakka:
Shabbat shalom ja siunausta Yeshuassa!"Ottakaa, veljet, vaivankestämisen ja kärsivällisyyden esikuvaksi PROFEETAT, jotka ovat puhuneet Heran nimessä.
Katso, me ylistämme autuaaksi niitä, jotka ovat kestäneet; Jobin kärsivällisyyden te olette kuulleet, ja lopun, jonka HERRA ANTAA, te olette nähneet. Sillä HERRA ON LAUPIAS JA ARMAHTAVAINEN." (Jaak.5:11.)
Tämäkin kertomus opettaa paljon rakkauden priorisoinnista, vai kuinka? - Elena
LEARSI kirjoitti:
...sinä Elena, että minä en palvo kuvia. :)
Eihän synagogissakaan saa olla kuvia ihmisistä.
Mutta kristinusko ei kiellä kuvien tekoa, ja kuvataiteen keinoin voidaan elävöittää historiaakin ja saada se siten mielenkiintoisemmaksi. Eihän niitä palvoa tarvitse. Jeesuksestahan on tehty valtavasti kuvia kautta aikojen. Itsekin harrastan jonkin verran kuvataiteita ja pidän myös uskonnollisesta taiteesta. - Elena
vierailija kirjoitti:
joka ei tunne juutalaisutta.Rabbi ei voi käyttäytyä kuten henkilö kuvassa. Rabbit tietävät myös että kaikkiin kysymyksiin ei ole vastausta, pääasia onkin kysyminen eikä vastaaminen.
kutsuivat Jeesusta rabbiksi, merkityksessä opettaja, ainakin. Hän ei ehkä noudattanut kaikkia pikkusääntöjä, muodollisuuksia, mutta tärkeintähän on mitä opettaja opettaa, vai kuinka? Kuva antaa ainakin osviittaa juutalaisuuteen sitä tuntemattomalle, onhan siinä Toorakäärökin ja valaistunut opettaja.
Tuollaisen pulpetinkin olen nähnyt jossain synagogassa Israelissa.
"Etsivä löytää", etsimiseen sisältyy myös löytämistä, ja kysymyksiin siten myös vastauksia. Jeesukselta kysyttiin jotain, ja hän vastasi vain "Sinäpä sen sanoit", vastaus oli jo kysymyksessä.
Miksei rabbi voi käyttäytyä noin? - Elena
Ja mieti kirjoitti:
2.Kor.5:16
"Niinpä emme arvioi ketään pelkästään inhimilliseltä kannalta. Vaikka olisimmekin tunteneet Kristuksen pelkästään inhimilliseltä kannalta, emme enää tunne".
Aivan oikein, hän on paljon enemmän. - vierailija
Elena kirjoitti:
kutsuivat Jeesusta rabbiksi, merkityksessä opettaja, ainakin. Hän ei ehkä noudattanut kaikkia pikkusääntöjä, muodollisuuksia, mutta tärkeintähän on mitä opettaja opettaa, vai kuinka? Kuva antaa ainakin osviittaa juutalaisuuteen sitä tuntemattomalle, onhan siinä Toorakäärökin ja valaistunut opettaja.
"Etsivä löytää", etsimiseen sisältyy myös löytämistä, ja kysymyksiin siten myös vastauksia. Jeesukselta kysyttiin jotain, ja hän vastasi vain "Sinäpä sen sanoit", vastaus oli jo kysymyksessä.
Miksei rabbi voi käyttäytyä noin?riittävää asiantuntemusta huomaamaan virhettä? Kuitenkin tarjoatte "rabbeja"? Rabbi ei muuten ole "valaistunut", sen mitä hän tietää, hänen on pitänyt opiskella.
"Hän ei ehkä noudattanut kaikkia pikkusääntöjä, muodollisuuksia", mitäpä niistä, torassa on paljon turhaa, ainakin kristityt ovat sitä mieltä ja hehän sen tietävät parhaiten tietävät. - Ja mieti sitä että:
Elena kirjoitti:
Miksei rabbi voi käyttäytyä noin?Nekin, jotka olivat nähneet Yeshuan/Jeesuksen omin silmin, päättivät olla "tuntematta Häntä enää lihan mukaan"; eli siinä "orjan muodossa", jossa hän tuli "aasilla ratsastavana messiaana" sovittaen "matkansa päässä" meidän syntimme.
Kohota katseesi ja katso: "maasta ylennettyyn Ihmisen Poikaan", sillä Hänessä on sinunkin voitto elämäsi "kätkettynä". Kristus taivaassa on meidän katoamaton uusi elämämme. (Kol.3:1-4; 2:9,10; 2.Kor.5:17.)
Lisäksi esim. hindut varmaan, jopa hyväksyisivät kauniin "rabbin", vaikka vain varmuudeksi "jumalankuviensa joukkoon" - tajuamatta mitään: Siitä elämästä, jonka Jumala on antanut meille Pojassaan. (1.Joh.5:11.)
Se olisi jopa väärän tai ainakin harhaan johtavan antamista "kuva Jumalasta". Lapset saivat pienenä, kirkon pyhäkouluissa ihania jeesuksen kuvia, - sellainen ei kuitenkaan kuulu "hengelliseen täysi ikäisyyteen" - ja siihen kasvamiseen. Jätä Elena jo "kiiltokuva jeesukset" omaan arvoonsa, - närkästymättä eiks joo. Ijob ystävyydellä sinulle Elena. - Soopa soo
vierailija kirjoitti:
riittävää asiantuntemusta huomaamaan virhettä? Kuitenkin tarjoatte "rabbeja"? Rabbi ei muuten ole "valaistunut", sen mitä hän tietää, hänen on pitänyt opiskella.
"Hän ei ehkä noudattanut kaikkia pikkusääntöjä, muodollisuuksia", mitäpä niistä, torassa on paljon turhaa, ainakin kristityt ovat sitä mieltä ja hehän sen tietävät parhaiten tietävät.Ei täällä mitään sotaa lihassa käydä; "asiantuntija" vai kuinka?
- Kulkivat fariseukset
vierailija kirjoitti:
riittävää asiantuntemusta huomaamaan virhettä? Kuitenkin tarjoatte "rabbeja"? Rabbi ei muuten ole "valaistunut", sen mitä hän tietää, hänen on pitänyt opiskella.
"Hän ei ehkä noudattanut kaikkia pikkusääntöjä, muodollisuuksia", mitäpä niistä, torassa on paljon turhaa, ainakin kristityt ovat sitä mieltä ja hehän sen tietävät parhaiten tietävät.heidän perässään, etsien mistä voisivat heitä syyttää, vai kuinka on?
- Elena
Ja mieti sitä että: kirjoitti:
Nekin, jotka olivat nähneet Yeshuan/Jeesuksen omin silmin, päättivät olla "tuntematta Häntä enää lihan mukaan"; eli siinä "orjan muodossa", jossa hän tuli "aasilla ratsastavana messiaana" sovittaen "matkansa päässä" meidän syntimme.
Kohota katseesi ja katso: "maasta ylennettyyn Ihmisen Poikaan", sillä Hänessä on sinunkin voitto elämäsi "kätkettynä". Kristus taivaassa on meidän katoamaton uusi elämämme. (Kol.3:1-4; 2:9,10; 2.Kor.5:17.)
Lisäksi esim. hindut varmaan, jopa hyväksyisivät kauniin "rabbin", vaikka vain varmuudeksi "jumalankuviensa joukkoon" - tajuamatta mitään: Siitä elämästä, jonka Jumala on antanut meille Pojassaan. (1.Joh.5:11.)
Se olisi jopa väärän tai ainakin harhaan johtavan antamista "kuva Jumalasta". Lapset saivat pienenä, kirkon pyhäkouluissa ihania jeesuksen kuvia, - sellainen ei kuitenkaan kuulu "hengelliseen täysi ikäisyyteen" - ja siihen kasvamiseen. Jätä Elena jo "kiiltokuva jeesukset" omaan arvoonsa, - närkästymättä eiks joo. Ijob ystävyydellä sinulle Elena.Kiitos ystävällisestä viestistäsi.
Jumala on henki, ja maallinen Jeesus oli ja meni, ja kirkastettiin, ja ihmis-Jeesuksen tilalle lähetettiin Pyhä Henki uskoville kristityille. Tuo kuvajuttu oli pieni kevennys, ei minulla yleensä ole mitään kiiltokuvajeesuksia mielessä, mutta kuvan lähettämisen idea oli, että koska Learsi toivoi palstaa jossa rabbi vastaa kysymyksiin, ja kommentoin tällä kertaa kuvan keinoin, jossa eräs tunnettu hahmo opetti synagogassa, tässäpä merkittävä rabbi. Kuva korostaa Jeesusta opettajana. Ja kyllä hengelliseen kasvuun kuuluu ymmärtää, että Jumalan eksistenssissä on ulottuvuuksia, Isä, Poika ja Pyhä Henki, ja siten historiallisen Jeesuksen, jota taiteessakin usein näkee, merkitys on myös suuri, hänhän opetti ja toimi esikuvallisesti ihmisenä ihmisten joukossa. Elena kirjoitti:
Eikös olekin hieno maalaus:) Tämä Rabbi on maailman luetuimman kirjan päähenkilö, ja hänellä on vastaus kaikkiin keskeisiin ihmisen kysymyksiin.Se sopisi seinällekin. :)
- Elena
vierailija kirjoitti:
"Hän ei ehkä noudattanut kaikkia pikkusääntöjä, muodollisuuksia", mitäpä niistä, torassa on paljon turhaa, ainakin kristityt ovat sitä mieltä ja hehän sen tietävät parhaiten tietävät.että "te eksytte, koska ette tunne Kirjoituksia, ettekä Jumalan voimaa". Oli hän UT:n mukaan siis opiskellut, ja lisäksi omasi yliluonnollisia kykyjä, ja sanoi myös olevansa maailman valo, siksi kai tuo taulukin esittää hänet symbolisesti valoa säteilevänä hahmona. No eihän hän varmaan kaikille juutalaisille ole kelvannut rabbiksi, seuraajilleen kyllä, ja tiedän yhdenkin juutalaisuuteen kääntyneen joka nimittää häntä rabbiksi.
- Elena
KTS kirjoitti:
Se sopisi seinällekin. :)
Taiteilijan nimi on Greg Olson, netissä häneltä löytyy lisää raamatullisia teoksia. Ei ole kiiltokuvantekijä, vaan paljon tasokkaampi klassisen maalauksen taitaja.
Ottakoon esikuvaksi: kirjoitti:
"Ottakaa, veljet, vaivankestämisen ja kärsivällisyyden esikuvaksi PROFEETAT, jotka ovat puhuneet Heran nimessä.
Katso, me ylistämme autuaaksi niitä, jotka ovat kestäneet; Jobin kärsivällisyyden te olette kuulleet, ja lopun, jonka HERRA ANTAA, te olette nähneet. Sillä HERRA ON LAUPIAS JA ARMAHTAVAINEN." (Jaak.5:11.)
Tämäkin kertomus opettaa paljon rakkauden priorisoinnista, vai kuinka?...kuten Johannes kirjeessään kirjoittaa parikin kertaa: J-la on Rakkaus.
Jos ihminen rakastaa lähiomaisiaan ENEMMÄN kuin J-laa, niin silloin hän rakastaa luotuja enemmän kuin Luojaa ja se on "Majesteettirikos!"
Otanpa esimerkin havainnollistaakseni asiaa:
Isä J-la kutsuu Poikansa Yeshuan kautta erästä kalastajaa nimeltä Kala-Kalle sanoen tälle: "Seuraa minua, niin minä teen sinusta ihmisten kalastajan!"
Kuvitellaanpa tilanne sellaiseksi, että Kala-Kalle meneekin ensin neuvottelemaan isänsä ja äitinsä kanssa asiasta ja vastaa sitten Yeshualle näin: "Kiitti vaan Yeshua kutsusta, mutta mä kyllä mieluummin pysyttelen isäni ja äitini parissa toteuttaen käskyä 'kunnioita isääsi ja äitiäsi'."
Kala-Kallea eivät siis ne ihmiset mitenkään kiinnostaneet, joitten kalastajaksi Yeshua olisi tahtonut hänet opastaa. Hänen puolestaan koko porukka saisi mennä helvettiin. Pääasia Kala-Kallelle olisi pysytellä kotimaisemissa 'kunnioittaa isäänsä ja äitiänsä'. Siis kunnioittaa heitä ENEMMÄN kuin Luojaansa, Isä J-laa!
Jos nyt laitamme vierekkäin nuo kaksi ihmisryhmää: Kala-Kallen isän ja äidin ja vaa'assa toiseen vaakakuppiin vaikkapa 3000*) muuta ihmistä, niin eikö tyhmempikin jo tajua, että Kala-Kallen olisi pitänyt totella Isä J-laa, joka pyysi tätä Poikansa kautta toteuttamaan tahtoaan?
*) Pietarin helluntaisaarnan vaikutuksesta nimittäin 3000 ihmistä otti evankeliumin vastaan samana päivänä!
- - -
Mielestäni Yeshuan pyyntö (kohdistettuna nimenomaan ja ainoastaan valituille opetuslapsilleen) vihata kaikkia lähiomaisia, jopa omaa elämäänsä tässä maailmassa, tarkoittaa nimenomaan arvoanalyysin tekoa silloin, kun meidät asetetaan valinnan eteen:
Valintamme on päättää etsiä ja toteuttaa JOKO J-lan tahtoa TAI ihmisten tahtoa. Kyseessä on valintatilanne joko-tai! Molempia tahtoja EMME voi toteuttaa, kuten huomaamme edellä esiin ottamastani esimerkistä!
Moni lähetyskentille lähtenyt (ja jopa lähtemästä estetty!) yhtyy käsitykseeni, sillä monta syvää ja sangen katkeraa kamppailua on käyty lähetyskutsun saaneiden ja heidän sellaisten lähiomaistensa kanssa, jotka ovat rakastuneet tähän maailmaan ja halusivat pitää kynsin hampain lapsensa/lähiomaisensa lähellään välittämättä mitään niistä TUHANSISTA vielä pelastusta vailla olevista pakanaparoista, joitten luo elämän Herra Yeshua halusi nuo lähetystyöhön kutsumansa ihmiset lähettää temmatakseen nuo tuhannet pakanaparat pelastuksen arkkiin (eli uskon kautta Yeshuan vereen) joutumasta Helvetin lieskoihin ikuisiksi ajoiksi!
Siunausta Yeshuassa!JJBJ kirjoitti:
SINÄ:
"Miten muuten kuvittelisit evankeliumeissa esiintyvät synoptiset lauselmat syntyneet,kuin yhteisestä lähteestä?"
MINÄ:
Vastaus on yksinkertainen ja looginen: Synoptisten evankeliumien kirjoittajilla oli yksi pääasiallinen lähde (Quelle) nimeltä Yeshua HaMashiach, joka asui kaikissa näissä kolmen evankeliumin kirjoittaneissa pyhissään Pyhän Henkensä kautta! Sama Henki innoitti kirjoittajat ja sen kyllä hyvin huomaa jokainen samasta Hengestä syntynyt lukijakin, kuten minä.
- - -
SINÄ:
"Ja sekin vielä että tämä Q-lähde, niinkuin muutkin evankeliumit ovat olleet alkuaikoina suullisesti kulkenut tieto...ja mikä on ollut silloin ajalle tyypillinen kieli? Olisiko aramea? Tästä on syntynyt myös todiste että UT olisi kirjoitettu alunperin Arameaksi eikä kreikaksi."
MINÄ:
Antamasi linkki on mielenkiintoinen ja harvinaisen hyvin perusteltu. En silti usko siihen 'suoraa päätä', sillä niin paljon on ollut 'loiskiehuntaa' etenkin UT:n Pyhien Kirjoitusten ympärillä!
Tässä kohden olen kyllä osittain kanssasi samaa mieltä, sillä ns. Jerusalemin koulukunnan käsityksen mukaan (johon esim. Risto Santalan mukaan muuan Jerusalemin yliopiston heprean kielen professori kuuluu) kaikki UT:n Kirjoitukset olisivat alunperin kirjoitetut hepreaksi ja jo verraten varhain eli noin 60 jKr tai ainakin ennen vuotta 70, koska Kirjoituksissa ei ole mitään mainintaa Jerusalemin hävityksestä v.70 jKr. Kreikankielisten kirjoitusten kielioppirakenne (tarkimmissa käännöksissä, kuten Textus Receptus) on kuulemma vierasta kreikan kielelle ja sopii rakenteensa puolesta paremmin muinaisheprean kieleen.
Siunausta Yeshuassa!Crypticall kirjoitti:
” On myös esitetty että Matteuksen evankeliumi olisi kirjoitettu arameaksi, mitä mieltä olet?”
Selvää on se, että Matteuksen evankeliumi on alun perin kirjoitettu kuin kirjeenä heprealaisille. Siksi olisikin outoa jos sen alkukieli olisi jokin muu kuin heprea. Q-lähdettä etsittäessä on moni tutkija keskittynyt varsin paljon Matteuksen Evankeliumiin noiden viittausten vuoksi. Ehkä se onkin se todellinen alkuperäinen ensimmäinen Evankeliumi, Q-Evankeliumi?SINÄ:
"Papiaksen tekstiä mukaillen Eusebius kertoo Matteuksen Evankeliumin olleen alun perin hepreaksi ja siitä toiset Evankeliumeiden laatijat käänsivät sen kukin taitonsa mukaan kreikaksi."
MINÄ: Tämä tukee myös ns. 'Jerusalemin koulukunnan' käsitystä, että kaikki UT:n Pyhät Kirjoitukset olisi kirjoitettu alunperin hepreaksi, koska niiden kielioppirakenne on tarkoin tutkittuna heprean kielen mukainen eikä kreikan kielen.
Jotenkin itse ainakin spekuloin sillä, että saamme jonkin löydön vahvistamaan Evankeliumeja. Ainakin uskon viimeisen sukupolven saavan sellaisen vahvistuksen, koska he tarvitsevat sen (tai ehkä pitäisi kirjoittaa me, kuka tietää).SINÄ:
"Jotenkin itse ainakin spekuloin sillä, että saamme jonkin löydön vahvistamaan Evankeliumeja. Ainakin uskon viimeisen sukupolven saavan sellaisen vahvistuksen, koska he tarvitsevat sen (tai ehkä pitäisi kirjoittaa me, kuka tietää)."
MINÄ:
Miten niin me muka TARVITSEMME jonkin vahvistuksen?
Mielestäni neljä evankeliumia ovat sellaisenaan TÄYSIN RIITTÄVÄ ja kerrassaan MAHTAVA todiste niiden jumalallisesta alkuperästä. Myös kaikki muut UT:n Kirjoitukset vahvistavat kaikkia neljää evankeliumia. Sen ovat todenneet kaikki ne, jotka ovat ottaneet ne todesta, minä mukaan lukien. Me olemme saaneet kokea niiden lupausten täyttymistä monta kertaa elämämme aikana, eikä loppua sille näy!
Mielestäni on suorastaan VAARALLISTA odottaa jotain 'uutta ja käänteentekevää' evankeliumia, sillä saatanalla voi olla takataskussaan tuo odottamasi MULLISTAVA, uusi ja loistava '(epä-)totuuden lähde', jonka mukaan hän itse olisikin todellinen Messias ;)
Yakov kirjoitti:
...kuten Johannes kirjeessään kirjoittaa parikin kertaa: J-la on Rakkaus.
Jos ihminen rakastaa lähiomaisiaan ENEMMÄN kuin J-laa, niin silloin hän rakastaa luotuja enemmän kuin Luojaa ja se on "Majesteettirikos!"
Otanpa esimerkin havainnollistaakseni asiaa:
Isä J-la kutsuu Poikansa Yeshuan kautta erästä kalastajaa nimeltä Kala-Kalle sanoen tälle: "Seuraa minua, niin minä teen sinusta ihmisten kalastajan!"
Kuvitellaanpa tilanne sellaiseksi, että Kala-Kalle meneekin ensin neuvottelemaan isänsä ja äitinsä kanssa asiasta ja vastaa sitten Yeshualle näin: "Kiitti vaan Yeshua kutsusta, mutta mä kyllä mieluummin pysyttelen isäni ja äitini parissa toteuttaen käskyä 'kunnioita isääsi ja äitiäsi'."
Kala-Kallea eivät siis ne ihmiset mitenkään kiinnostaneet, joitten kalastajaksi Yeshua olisi tahtonut hänet opastaa. Hänen puolestaan koko porukka saisi mennä helvettiin. Pääasia Kala-Kallelle olisi pysytellä kotimaisemissa 'kunnioittaa isäänsä ja äitiänsä'. Siis kunnioittaa heitä ENEMMÄN kuin Luojaansa, Isä J-laa!
Jos nyt laitamme vierekkäin nuo kaksi ihmisryhmää: Kala-Kallen isän ja äidin ja vaa'assa toiseen vaakakuppiin vaikkapa 3000*) muuta ihmistä, niin eikö tyhmempikin jo tajua, että Kala-Kallen olisi pitänyt totella Isä J-laa, joka pyysi tätä Poikansa kautta toteuttamaan tahtoaan?
*) Pietarin helluntaisaarnan vaikutuksesta nimittäin 3000 ihmistä otti evankeliumin vastaan samana päivänä!
- - -
Mielestäni Yeshuan pyyntö (kohdistettuna nimenomaan ja ainoastaan valituille opetuslapsilleen) vihata kaikkia lähiomaisia, jopa omaa elämäänsä tässä maailmassa, tarkoittaa nimenomaan arvoanalyysin tekoa silloin, kun meidät asetetaan valinnan eteen:
Valintamme on päättää etsiä ja toteuttaa JOKO J-lan tahtoa TAI ihmisten tahtoa. Kyseessä on valintatilanne joko-tai! Molempia tahtoja EMME voi toteuttaa, kuten huomaamme edellä esiin ottamastani esimerkistä!
Moni lähetyskentille lähtenyt (ja jopa lähtemästä estetty!) yhtyy käsitykseeni, sillä monta syvää ja sangen katkeraa kamppailua on käyty lähetyskutsun saaneiden ja heidän sellaisten lähiomaistensa kanssa, jotka ovat rakastuneet tähän maailmaan ja halusivat pitää kynsin hampain lapsensa/lähiomaisensa lähellään välittämättä mitään niistä TUHANSISTA vielä pelastusta vailla olevista pakanaparoista, joitten luo elämän Herra Yeshua halusi nuo lähetystyöhön kutsumansa ihmiset lähettää temmatakseen nuo tuhannet pakanaparat pelastuksen arkkiin (eli uskon kautta Yeshuan vereen) joutumasta Helvetin lieskoihin ikuisiksi ajoiksi!
Siunausta Yeshuassa!Kumpi on tärkeämpi J:lan sana, vai Jeesuksen palvominen. Siis sana, joka oli jo alussa, aikojen alussa, joka on myös kaiken luonut, vai
sanansaattajan palvominen. Learsi kirjoitti:
....olen samaa mieltä, se on ikäänkuin väärinymmärretty marttyyrius, olen miettinyt sitä paljonkin, aina silloin tällöin.
esim. juutalaispalstalla....kanssa, sillä joukkotiedotusvälineet ovat tehokkaasti pyrkineet hämärtämään marttyyriuden alkuperäistä merkitystä kutsuessaan ilmiselviä terroristeja esim. 'Al-Aksan marttyyrien prikaatiksi'.
Olen myös siinä kanssasi samaa mieltä, että kaikki ne ihmiset ovat terroristeja, jotka ovat harjoittaneet miekkalähetystä ja fyysistä väkivaltaa apunaan käyttäen pakkokäännyttäneet ihmisiä johonkin uskontoon ilman näiden vapaata tahtoa.
Emme missään tapauksessa voi sanoa, että kukaan kristitty olisi ollut terroristi, sillä voidakseen olla kristitty pitää olla myös kuuliainen sille henkilölle, jonka nimestä sanassa 'kristitty' on kyse. Luemme siitä seuraavaa: (Apt.11:26)
"...Antiokiassa ruvettiin (Yeshuan) opetuslapsia ensiksi nimittämään kristityiksi."
Oikea määrite sanalle 'kristitty' on Yeshuan opetuslapsi. Voidakseen olla Yeshuan opetuslapsi, on (ihan kuten aiemmin itsekin olet todennut) rakastettava vihamiehiäänkin, eikä saa tehdä pahalle vastarintaa missään olosuhteissa.
Siksi oikea nimitys esim. jokaiselle roomalaiskatolisille (ja kaikkien muidenkin ns. 'kristillisten' kirkkojen, lahkojen ja lohkojen) miekkaevankeliumin eli pakkoevankeliumin levittäjälle on 'antikristitty'. Onhan tällainen yksilö opillisesti täysin vastakkaisella kannalla kuin Yeshua!
Mitä taas tulee mainitsemiisi miljooniin juutalaisiin, jotka ovat kuolleet vuosisatojen ja jopa vuosituhanten aikana uskonsa tähden ymmärtämättömien pakanahallitsijoiden ja näiden armeijojen toimesta, niin ainakin osa heistä on käsitykseni mukaan marttyyreitä.
Eivät kuitenkaan läheskään kaikki. Mielestäni oikea marttyyri on se, joka vakaumuksensa vuoksi ei alistu vallanpitäjien määräyksiin, vaan itse tekemättä minkäänlaista fyysistä vastarintaa (ellei onnistu pakenemaan orjuuttajiaan) suostuu mieluummin vaikka kuolemaan, kuin luopumaan vakaumuksestaan. Tuollainen vakaumus voi olla esim. uskonnollinen tai puhtaasti eettinen.
Olen pannut merkille sen, mistä mainitsit: Juutalaisuus-palstalla on paljon häiriintyneitten ihmisten kirjoituksia. En suinkaan tarkoita tällä sitä, että sinne kirjoittaneet aidot kristityt olisivat häirikköjä, sillä mehän toteutamme Yeshua Messiaamme käskyä julistaa evankeliumi kaikille luoduille. Raamatun mukaan myös juutalaisuuden omaksuneet ovat J-lan luomia luotuja, vai kuinka?
Muistui mieleeni eräs kristitty uskonveli, joka teki jatkuvasti syntiä, joka on kuolemaksi. Kun varoitin häntä selkeästi yhden ainoan kerran kirjeitse asiasta, niin hän kimpaantui niin, että uhkasi ilmoittaa minut poliisille haukkuen minua 'kirjeterroristiksi' ;) Mitään syytettä en silti saanut...
Vähän samasta asiasta on ollut kyse Juutalaisuus-palstallakin: Sheriffin aikana oli melkein sääntö eikä poikkeus, että rumat herjakirjeet saivat jäädä juutalaisten itsesääliä korostamaan, mutta asialliset ja hyvin perustellut aitojen kristittyjen Tanakh'iin perustuneet kirjoitukset poistettiin. Tiedän tämän omasta kokemuksesta. Koska tunnen hyvin koko Raamatun, niin pystyn osoittamaan pelkillä VT:n Kirjoituksilla Yeshuan oikeaksi Messiaaksi.
Juuri tämä nosti kiehuvan vihan Juutalaisuus-palstan sheriffissä ja samanhenkisissä juutalaisissa. Siksi tosiasiassa juuri minusta tuli marttyyri myös Juutalaisuus-palstalla, samoin eräistä muista sinne totuutta kirjoittaneista, koska emme rikkoneet mitenkään palstan sääntöjä ja silti meidän kirjoituksiamme poistettiin.
Kuten huomaat näennäisesti 'vainotut' ovatkin usein todellisuudessa itse vainoajia ;)
Mielestäni jokaisella keskustelufoorumilla pitää sallia poikkeavien näkemysten esittäjät ja joko keskustella heidän kanssaan tai olla keskustelematta. Sellainen alatyyli, että 'painu suolle lähetyssaarnaaja' tai 'kuula kalloon käännyttäjälle' (joita molempia kommentteja olen juutalaisilta juutalaisuus-foorumilla saanut) osoittaa kirjoittajien henkistä kypsymättömyyttä ja terroristista luonnetta.
Sellaisten pitäisi pitää suunsa visusti kiinni ja hakeutua pikaisesti täyshoitoon suloisen ja ihmisiä rakastavan taivaallisen ylilääkärimme Yeshua Messiaan vastaanotolle :D
Yakov kirjoitti:
...kanssa, sillä joukkotiedotusvälineet ovat tehokkaasti pyrkineet hämärtämään marttyyriuden alkuperäistä merkitystä kutsuessaan ilmiselviä terroristeja esim. 'Al-Aksan marttyyrien prikaatiksi'.
Olen myös siinä kanssasi samaa mieltä, että kaikki ne ihmiset ovat terroristeja, jotka ovat harjoittaneet miekkalähetystä ja fyysistä väkivaltaa apunaan käyttäen pakkokäännyttäneet ihmisiä johonkin uskontoon ilman näiden vapaata tahtoa.
Emme missään tapauksessa voi sanoa, että kukaan kristitty olisi ollut terroristi, sillä voidakseen olla kristitty pitää olla myös kuuliainen sille henkilölle, jonka nimestä sanassa 'kristitty' on kyse. Luemme siitä seuraavaa: (Apt.11:26)
"...Antiokiassa ruvettiin (Yeshuan) opetuslapsia ensiksi nimittämään kristityiksi."
Oikea määrite sanalle 'kristitty' on Yeshuan opetuslapsi. Voidakseen olla Yeshuan opetuslapsi, on (ihan kuten aiemmin itsekin olet todennut) rakastettava vihamiehiäänkin, eikä saa tehdä pahalle vastarintaa missään olosuhteissa.
Siksi oikea nimitys esim. jokaiselle roomalaiskatolisille (ja kaikkien muidenkin ns. 'kristillisten' kirkkojen, lahkojen ja lohkojen) miekkaevankeliumin eli pakkoevankeliumin levittäjälle on 'antikristitty'. Onhan tällainen yksilö opillisesti täysin vastakkaisella kannalla kuin Yeshua!
Mitä taas tulee mainitsemiisi miljooniin juutalaisiin, jotka ovat kuolleet vuosisatojen ja jopa vuosituhanten aikana uskonsa tähden ymmärtämättömien pakanahallitsijoiden ja näiden armeijojen toimesta, niin ainakin osa heistä on käsitykseni mukaan marttyyreitä.
Eivät kuitenkaan läheskään kaikki. Mielestäni oikea marttyyri on se, joka vakaumuksensa vuoksi ei alistu vallanpitäjien määräyksiin, vaan itse tekemättä minkäänlaista fyysistä vastarintaa (ellei onnistu pakenemaan orjuuttajiaan) suostuu mieluummin vaikka kuolemaan, kuin luopumaan vakaumuksestaan. Tuollainen vakaumus voi olla esim. uskonnollinen tai puhtaasti eettinen.
Olen pannut merkille sen, mistä mainitsit: Juutalaisuus-palstalla on paljon häiriintyneitten ihmisten kirjoituksia. En suinkaan tarkoita tällä sitä, että sinne kirjoittaneet aidot kristityt olisivat häirikköjä, sillä mehän toteutamme Yeshua Messiaamme käskyä julistaa evankeliumi kaikille luoduille. Raamatun mukaan myös juutalaisuuden omaksuneet ovat J-lan luomia luotuja, vai kuinka?
Muistui mieleeni eräs kristitty uskonveli, joka teki jatkuvasti syntiä, joka on kuolemaksi. Kun varoitin häntä selkeästi yhden ainoan kerran kirjeitse asiasta, niin hän kimpaantui niin, että uhkasi ilmoittaa minut poliisille haukkuen minua 'kirjeterroristiksi' ;) Mitään syytettä en silti saanut...
Vähän samasta asiasta on ollut kyse Juutalaisuus-palstallakin: Sheriffin aikana oli melkein sääntö eikä poikkeus, että rumat herjakirjeet saivat jäädä juutalaisten itsesääliä korostamaan, mutta asialliset ja hyvin perustellut aitojen kristittyjen Tanakh'iin perustuneet kirjoitukset poistettiin. Tiedän tämän omasta kokemuksesta. Koska tunnen hyvin koko Raamatun, niin pystyn osoittamaan pelkillä VT:n Kirjoituksilla Yeshuan oikeaksi Messiaaksi.
Juuri tämä nosti kiehuvan vihan Juutalaisuus-palstan sheriffissä ja samanhenkisissä juutalaisissa. Siksi tosiasiassa juuri minusta tuli marttyyri myös Juutalaisuus-palstalla, samoin eräistä muista sinne totuutta kirjoittaneista, koska emme rikkoneet mitenkään palstan sääntöjä ja silti meidän kirjoituksiamme poistettiin.
Kuten huomaat näennäisesti 'vainotut' ovatkin usein todellisuudessa itse vainoajia ;)
Mielestäni jokaisella keskustelufoorumilla pitää sallia poikkeavien näkemysten esittäjät ja joko keskustella heidän kanssaan tai olla keskustelematta. Sellainen alatyyli, että 'painu suolle lähetyssaarnaaja' tai 'kuula kalloon käännyttäjälle' (joita molempia kommentteja olen juutalaisilta juutalaisuus-foorumilla saanut) osoittaa kirjoittajien henkistä kypsymättömyyttä ja terroristista luonnetta.
Sellaisten pitäisi pitää suunsa visusti kiinni ja hakeutua pikaisesti täyshoitoon suloisen ja ihmisiä rakastavan taivaallisen ylilääkärimme Yeshua Messiaan vastaanotolle :D
Siunausta Yeshuassa!...kaikkia niitä yhtymäkohtiä, mitä on juutalaisen kansan ja Jeesuksen elämän kertomuksissa.
Lähtien kahdestatoista sukukunnasta ja kahdestatoista opetuslapsesta.
Juutalaiset olivat Egyptissä.
Jeesuksen kertomukseenkin piti lisätä Egyptissä käynti.
Juutalaiset ylittivät meren.
Jeesuksenkin piti kävellä vetten päällä.
Juutalaiset lähetettiin valoksi maailmalle. - Baltasar
Learsi kirjoitti:
Kumpi on tärkeämpi J:lan sana, vai Jeesuksen palvominen. Siis sana, joka oli jo alussa, aikojen alussa, joka on myös kaiken luonut, vai
sanansaattajan palvominen.Kuten hyvin tiedät, et asettanut kysymystäsi siinä mielessä, vaan pyrkien itse provosoiden vastaamaan kysymykselläsi. Se on loputonta henkistä shakkia, oman osattomuuden peittämiseksi, - turhaa hierontaa. Mielestäni; täällä ei ole käynnissä, jokin henkinen lautapeli, vaan täällä yritetään paljastaa: Se elämä ja katoamattomuus, joka on Kristusessa Jeesuksessa ja Hänen tuntemisensa kautta tarjolla: niille joille se kelpaa, muut paatuvat lisää.
Vastaan sinulle kuitenkin: Logos on Jeesus Kristus; Ei kukaan voi tunnustaa sydämestään: Jeesus Kristus on Adonai; paitsi Pyhässä Hengessä. Seisoin kerran satapäisen Jehovan todistajien seurakunnan ympäröimänä ja heidän harhaanjohdetun opettajansa vieressä sanoen: Jeesus Kristus on JeHoVaH - olisitpa ollut näkemässä tuon tunnustuksen voiman: kun he näkivät silloin todella sen, mikä erottaa Jeesukseen uskovan uskonnoista. Jeesuksen nimessä on voima, aivan erikoinen voima, joka erottaa tai yhteenliitää, kauhistuttaa tai vetää puoleensa. Autuas se, joka sitä nimeä rakastaa.
Hyvää jatkoa sinulle muistuttaen: "nyt on pelastuksen päivä". - learsi
Baltasar kirjoitti:
Kuten hyvin tiedät, et asettanut kysymystäsi siinä mielessä, vaan pyrkien itse provosoiden vastaamaan kysymykselläsi. Se on loputonta henkistä shakkia, oman osattomuuden peittämiseksi, - turhaa hierontaa. Mielestäni; täällä ei ole käynnissä, jokin henkinen lautapeli, vaan täällä yritetään paljastaa: Se elämä ja katoamattomuus, joka on Kristusessa Jeesuksessa ja Hänen tuntemisensa kautta tarjolla: niille joille se kelpaa, muut paatuvat lisää.
Vastaan sinulle kuitenkin: Logos on Jeesus Kristus; Ei kukaan voi tunnustaa sydämestään: Jeesus Kristus on Adonai; paitsi Pyhässä Hengessä. Seisoin kerran satapäisen Jehovan todistajien seurakunnan ympäröimänä ja heidän harhaanjohdetun opettajansa vieressä sanoen: Jeesus Kristus on JeHoVaH - olisitpa ollut näkemässä tuon tunnustuksen voiman: kun he näkivät silloin todella sen, mikä erottaa Jeesukseen uskovan uskonnoista. Jeesuksen nimessä on voima, aivan erikoinen voima, joka erottaa tai yhteenliitää, kauhistuttaa tai vetää puoleensa. Autuas se, joka sitä nimeä rakastaa.
Hyvää jatkoa sinulle muistuttaen: "nyt on pelastuksen päivä".Et vastannut siihen, kunpi on tärkeämpi.
Se mikä on ollut aikojen alusta, vai ne kuka sitä on vienyt eteenpäin.
Mieti edes mielessäsi, se on tärkeää. - Just siksi
learsi kirjoitti:
Et vastannut siihen, kunpi on tärkeämpi.
Se mikä on ollut aikojen alusta, vai ne kuka sitä on vienyt eteenpäin.
Mieti edes mielessäsi, se on tärkeää.Armon alle vaan: täällä on hyvä.
- learsi
Just siksi kirjoitti:
Armon alle vaan: täällä on hyvä.
.....että sana on tärkeämpi, no hyvä niin.
Jumalan armoa Jeesuskin julisti.
Ps. 103
ARMOLLISEN JUMALAN YLISTYS. Jospa luet sen.
En usko. että se on sen enemmän siellä, kuin täälläkään. - Baltasar
learsi kirjoitti:
.....että sana on tärkeämpi, no hyvä niin.
Jumalan armoa Jeesuskin julisti.
Ps. 103
ARMOLLISEN JUMALAN YLISTYS. Jospa luet sen.
En usko. että se on sen enemmän siellä, kuin täälläkään.Joh.1:1-5; 10-14; tämä oli nyt täsä sit sinun kaa näillä eväillä.
Iheelliset sivut, kun ei kellään esiinny minkään laista hätää: ilmaistuna syntien tähden. Kristus tuli kutsumaan syntisiä ei vanhurskaita - joku opetaa siis lakia "löysin rantein liikennepoliisina". - learsi
Baltasar kirjoitti:
Joh.1:1-5; 10-14; tämä oli nyt täsä sit sinun kaa näillä eväillä.
Iheelliset sivut, kun ei kellään esiinny minkään laista hätää: ilmaistuna syntien tähden. Kristus tuli kutsumaan syntisiä ei vanhurskaita - joku opetaa siis lakia "löysin rantein liikennepoliisina".......suurinta armoa, kun HÄN
learsi kirjoitti:
......suurinta armoa, kun HÄN
..."TÄYTÄ NIITÄ": plink* plink*
- learsi
******* kirjoitti:
......selvennystä.
En pysty kerralla täyttämään, tuskin kukaan muukaan. Niin että yritän noudatella sitä mukaa
kun etehen asioita tulee.
......saanen lisäselvitystä. - Crypticall
Yakov kirjoitti:
SINÄ:
"Jotenkin itse ainakin spekuloin sillä, että saamme jonkin löydön vahvistamaan Evankeliumeja. Ainakin uskon viimeisen sukupolven saavan sellaisen vahvistuksen, koska he tarvitsevat sen (tai ehkä pitäisi kirjoittaa me, kuka tietää)."
MINÄ:
Miten niin me muka TARVITSEMME jonkin vahvistuksen?
Mielestäni neljä evankeliumia ovat sellaisenaan TÄYSIN RIITTÄVÄ ja kerrassaan MAHTAVA todiste niiden jumalallisesta alkuperästä. Myös kaikki muut UT:n Kirjoitukset vahvistavat kaikkia neljää evankeliumia. Sen ovat todenneet kaikki ne, jotka ovat ottaneet ne todesta, minä mukaan lukien. Me olemme saaneet kokea niiden lupausten täyttymistä monta kertaa elämämme aikana, eikä loppua sille näy!
Mielestäni on suorastaan VAARALLISTA odottaa jotain 'uutta ja käänteentekevää' evankeliumia, sillä saatanalla voi olla takataskussaan tuo odottamasi MULLISTAVA, uusi ja loistava '(epä-)totuuden lähde', jonka mukaan hän itse olisikin todellinen Messias ;)
Siunausta Yeshuassa!” Ihmiset hoippuvat mereltä merelle, pohjoisesta itään he harhailevat etsimässä Herran sanaa, mutta eivät löydä.”
Tänä on hieman paradoksaalista sen kanssa, että samalla tieto lisääntyy, kuten Danielille on kerrottu:
"Mutta sinä, Daniel, pidä nämä asiat salassa ja sulje tämä kirja sinetillä lopun aikaan saakka. Monet harhailevat, mutta tieto lisääntyy."
Spekulointini pohjautuu jonkin verran siihen, että tieto lisääntyy. En ihmettelisi vaikka löytyisi liiton arkki, tai vaikka löytyisi pergamentti, joka on vuodelta 35 ja kertoo Jeesuksen ylösnousemuksen aiheuttamasta järkytyksestä.
Tuollaiset löydöt olisivat Jumalan armon osoitus ajassa, jossa ihmiset hoippuvat mereltä merelle löytääkseen Jumalan. Ne olisivat asia, joka voisi tiedollisessa mielessä todistaa Raamatun sanan oikeaksi. Uskon, että tuollaisia todisteita löytyy vielä, kuten on jo löytynytkin ja ne vahvistavat viimeisen sukupolven luottamusta, koska on mahdollista, että viimeisen sukupolven aikana vain tiedollisilla todisteilla on herättävä vaikutus.
Silloin ihmiset eivät ehkä muuten ole kovin otollisia heräämään harhasta ja katsomaan elävän Jumalan puoleen. En vain ole varma siitä, pitäisikö sanoa silloin, vai pitäisikö sanoa nyt? - learsi
Crypticall kirjoitti:
” Ihmiset hoippuvat mereltä merelle, pohjoisesta itään he harhailevat etsimässä Herran sanaa, mutta eivät löydä.”
Tänä on hieman paradoksaalista sen kanssa, että samalla tieto lisääntyy, kuten Danielille on kerrottu:
"Mutta sinä, Daniel, pidä nämä asiat salassa ja sulje tämä kirja sinetillä lopun aikaan saakka. Monet harhailevat, mutta tieto lisääntyy."
Spekulointini pohjautuu jonkin verran siihen, että tieto lisääntyy. En ihmettelisi vaikka löytyisi liiton arkki, tai vaikka löytyisi pergamentti, joka on vuodelta 35 ja kertoo Jeesuksen ylösnousemuksen aiheuttamasta järkytyksestä.
Tuollaiset löydöt olisivat Jumalan armon osoitus ajassa, jossa ihmiset hoippuvat mereltä merelle löytääkseen Jumalan. Ne olisivat asia, joka voisi tiedollisessa mielessä todistaa Raamatun sanan oikeaksi. Uskon, että tuollaisia todisteita löytyy vielä, kuten on jo löytynytkin ja ne vahvistavat viimeisen sukupolven luottamusta, koska on mahdollista, että viimeisen sukupolven aikana vain tiedollisilla todisteilla on herättävä vaikutus.
Silloin ihmiset eivät ehkä muuten ole kovin otollisia heräämään harhasta ja katsomaan elävän Jumalan puoleen. En vain ole varma siitä, pitäisikö sanoa silloin, vai pitäisikö sanoa nyt?Eihän sana ole hukassa, eikä Jumalakaan, muilta kuin niiltä, jotka palvovat J:lana ihmisiä ja kuvia ja sananvälittäjiä.
Kaikki on niin selvää ja yksinkertaista. Learsi kirjoitti:
Kumpi on tärkeämpi J:lan sana, vai Jeesuksen palvominen. Siis sana, joka oli jo alussa, aikojen alussa, joka on myös kaiken luonut, vai
sanansaattajan palvominen.Isä J-la lähetti edellään sanansaattajan, Johannes Kastajan, valmistamaan Pojalleen tien erämaahan. Luemme tästä kaksi kohtaa VT:sta ja kaksi kohtaa UT:sta:
a) Jes.40:3-5
"3. Huutavan ääni kuuluu: "Valmistakaa Herralle tie erämaahan, tehkää arolle tasaiset polut meidän Jumalallemme.
4. Kaikki laaksot korotettakoon, kaikki vuoret ja kukkulat alennettakoon; koleikot tulkoot tasangoksi ja kalliolouhut lakeaksi maaksi.
5. Herran kunnia ilmestyy: kaikki liha saa sen nähdä. Sillä Herran suu on puhunut."
- Siis Israelin J-la oli tulossa maan päälle ja siksi Hän lähetti 'huutavan äänen' eli valitun sanansaattajansa edellään sitä kuuluttamaan. Tuo valittu sanansaattaja oli Johanne sKastaja, josta lähemmin myöhemmin.
b) Malakia 4:4-6
"4. Muistakaa minun palvelijani Mooseksen laki, jonka minä Hoorebilla hänelle säädin koko Israelia varten käskyiksi ja oikeuksiksi.
5. Katso, MINÄ lähetän teille profeetta Elian, ennenkuin tulee Herran päivä, se suuri ja peljättävä.
6. Ja hän on kääntävä jälleen isien sydämet lasten puoleen ja lasten sydämet heidän isiensä puoleen, ETTEN MINÄ TULISI ja löisi maata, vihkisi sitä tuhon omaksi."
- Huomaamme, että profeetta Elian piti tulla valmistamaan kansan sydämet vastaanottavaisiksi, ennen SUUREN HERRAN tuloa maan päälle.
c) Luuk.1:76-77 (ennustus Eliaasta juuri Herran maan päälle tulon edellä)
"76. Ja sinä, lapsukainen, olet kutsuttava Korkeimman profeetaksi, sillä sinä olet käyvä Herran edellä valmistaaksesi hänen teitään,
77. antaaksesi hänen kansalleen pelastuksen tuntemisen heidän syntiensä anteeksisaamisessa,..."
- Jakeessa 76 mainitaan Johannes Kastajan olleen ennustettu VT:n profeetta Elia, jonka piti tulla juuri ennen Herran tuloa maan päälle. samassa jakeessa ennustetaan itse Herran tulevan maan päälle. Tämä Herra oli ja yhä on Yeshua Messias!
d) Yeshua Messiaan todistus Johannes Kastajasta: (Matt.11:12-14)
"12. Mutta Johannes Kastajan päivistä tähän asti hyökätään taivasten valtakuntaa vastaan, ja hyökkääjät tempaavat sen itselleen.
13. Sillä kaikki profeetat ja laki ovat ennustaneet Johannekseen asti;
14. ja jos tahdotte ottaa vastaan: hän on Elias, joka oli tuleva.
15. Jolla on korvat, se kuulkoon."
Vaikka Yeshua oli sen LISÄKSI myös profeetta ja Sanansaattaja ja lihaksi tullut Ikuinen J-lan Sana, niin me kristityt tiedämme Hänen olevan alkuperältään ikuisuudesta oleva Isä J-lan Poika ja NYT sinne palanneena istuvan Isä J-lan kirkkauden valtaistuimella, tämän oikealla puolella. Yeshua Messiaamme on Isä J-lan Herraksemme ja Vapahtajakemme korottama, jota kaikki taivaan kirkkauden henkivallat ja Isä J-lalle alamaiset taivaan joukot alati palvovat ja jota jokaisen luodun on pakko viimeistään viimeisellä tuomiolla kumartaen palvoa, ellei sitä ennen tahdo! Myös saatana - koska on J-lan eräs luoduista - tulee pakotettuna notkistamaan polvensa Yeshuan edessä vähän ennen kuin hänet heitetään Helvettiin.
Lopuksi mainittakoon, että Yeshua Messias on juuri tuo J-lan Ikuinen Sana, jolla kaikki se, mikä luotua on, on luotu. Juuri tuo Sana tuli lihaksi ottaessaan ihmismuodon Yeshua Messiaassa. Siksi palvoessani J-lan Sanaa, palvon samalla yhtä ja samaa persoonaa: Yeshua Messiasta!
” Ihmiset hoippuvat mereltä merelle, pohjoisesta itään he harhailevat etsimässä Herran sanaa, mutta eivät löydä.”
Silloin ihmiset eivät ehkä muuten ole kovin otollisia heräämään harhasta ja katsomaan elävän Jumalan puoleen. En vain ole varma siitä, pitäisikö sanoa silloin, vai pitäisikö sanoa nyt?Kun kirjoitit: ” Ihmiset hoippuvat mereltä merelle, pohjoisesta itään he harhailevat etsimässä HERRAN SANAA, mutta EIVÄT LÖYDÄ.”
...niin eikö siinä jo ole vastaus siihen, ettei mitään UUTTA Raamatun Kirjoitusta tulla löytämään?
Alleviivaan edelleen, että Raamattu on sellaisenaan kompakti kokoelma, johon ei kaivata mitään lisää. Sellaisenaan se ilmoittaa kaiken sen, mitä syntisen ihmisen tarvitsee tietää J-lasta, tämän Pojasta, Pyhästä Hengestä ja siitä, miten pelastutaan.
Tuo mainitsemasi 'hengellisen kuivuuden aika' Aamoksen mukaan (Aam.8:12) ajoittuu asiayhteyden huomioiden aikaan, jolloin kansa on suuren luopumuksen vallassa ja riutuu suuren syntivelkansa vuoksi. Siksi J-la sulkee heiltä taivaan, eikä vastaa heidän rukouksiinsa, vaikka he kulkevat maanpiirin ääriin etsimässä J-lan sanaa.
Tuo aika on juuri nyt, kuten aavistelitkin. Lukuisat joukot juutalaisia nuoria etsii nykyään jumalyhteyttä kauko-idän pakanauskontoja harjoittamalla, koska heidän sydämensä on luopunut etsimästä isiensä J-laa. Miten masentavaa, mutta totta! Missä ovat ne aidot kristityt, jotka kantavat huolta Israelin 12 heimon kadonneista lampaista?
Paras todistus noille harhaileville nuorille on J-lan Pyhän Hengen tulta palava paikallis-srk eri puolilla maailmaa! Tuollaiset srk:t kykenevät lähettämään Pyhän Hengen voimalla ja tulella täytettyjä apostoleja, profeettoja ja evankelistoja kaikkialle maan piirin ääriin!
Tätä kannattaa rukoilla NYT!
Siunausta Yeshuassa!learsi kirjoitti:
Eihän sana ole hukassa, eikä Jumalakaan, muilta kuin niiltä, jotka palvovat J:lana ihmisiä ja kuvia ja sananvälittäjiä.
Kaikki on niin selvää ja yksinkertaista....noin kovin vähätellen?
Etkö ole lukenut Hänestä seuraavaa määritelmää ? : (Hepr.1:1-14 tärkeät kohdat isoin kirjaimin)
"1. Sittenkuin J-la muinoin monesti ja monella tapaa oli puhunut isille profeettain kautta,
2. on hän näinä viimeisinä päivinä puhunut meille POJAN kautta, jonka hän on pannut kaiken perilliseksi, JONKA KAUTTA HÄN MYÖS ON MAAILMAN LUONUT
3. ja joka, ollen hänen kirkkautensa säteily ja hänen olemuksensa kuva ja kantaen kaikki voimansa sanalla, on, toimitettuaan puhdistuksen synneistä, ISTUNUT MAJESTEETIN oikealle puolelle korkeuksissa,
4. tullen enkeleitä niin paljoa korkeammaksi, kuin hänen perimänsä nimi on jalompi kuin heidän.
5. Sillä kenelle enkeleistä hän koskaan on sanonut: "SINÄ OLET MINUN POIKANI, tänä päivänä minä sinut synnytin"; ja taas: "MINÄ OLEN OLEVA HÄNEN ISÄNSÄ, ja hän on oleva minun Poikani"?
6. Ja siitä, kun hän jälleen tuo ESIKOISENSA maailmaan, hän sanoo: "Ja kumartakoot häntä kaikki J-lan enkelit".
7. Ja enkeleistä hän sanoo: "Hän tekee enkelinsä tuuliksi ja palvelijansa tulen liekiksi";
8. mutta POJASTA: "J-LA, SINUN VALTAISTUIMESI pysyy aina ja iankaikkisesti, ja sinun valtakuntasi valtikka on oikeuden valtikka.
9. Sinä rakastit vanhurskautta ja vihasit laittomuutta; sentähden on Jumala, sinun Jumalasi, voidellut sinua iloöljyllä, enemmän kuin sinun osaveljiäsi."
10. JA (edelleen on puhe Pojasta): "SINÄ, HERRA, OLET ALUSSA MAAN PERUSTANUT, JA TAIVAAT OVAT SINUN KÄTTESI TEKOA;
11. ne katoavat, MUTTA SINÄ PYSYT, ja ne vanhenevat kaikki niinkuin vaate,
12. ja niinkuin vaipan sinä ne käärit, niinkuin vaatteen, ja ne muuttuvat; mutta SINÄ OLET SAMA, EIVÄTKÄ SINUN VUOTESI LOPU".
13. Kenelle enkeleistä hän koskaan on sanonut: "Istu minun oikealle puolelleni, kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi astinlaudaksi"?
14. Eivätkö he kaikki ole palvelevia henkiä, palvelukseen lähetettyjä niitä varten, jotka saavat autuuden periä?"
Lopuksi edellisen vakuudeksi (Hepr.13:8)
"Yeshua HaMashiach ON SAMA eilen ja tänään ja IANKAIKKISESTI."
Siunausta Yeshuassa!Learsi kirjoitti:
...kaikkia niitä yhtymäkohtiä, mitä on juutalaisen kansan ja Jeesuksen elämän kertomuksissa.
Lähtien kahdestatoista sukukunnasta ja kahdestatoista opetuslapsesta.
Juutalaiset olivat Egyptissä.
Jeesuksen kertomukseenkin piti lisätä Egyptissä käynti.
Juutalaiset ylittivät meren.
Jeesuksenkin piti kävellä vetten päällä.
Juutalaiset lähetettiin valoksi maailmalle....kohtalonyhteyksiä verratessamme Israelin kansan ja heidän sekä koko maailman Messiaan Yeshuan kokemaa kovaa kohtaloa maan päällä.
Paavalikin osuvasti kirjoitti VT:ia lainaten "meitä (juutalaisia) pidetään teuraslampaina...".
Selkeänä erona noiden kahden ryhmän (Yeshua / Israel sisältäen 12 heimoa) välillä on kuitenkin se, että Israel on kansana saanut kärsiä enimmäkseen omien syntiensä tähden sen mitä on kärsinyt, kun taas Yeshua on joutunut kärsimään kaikkien ihmisten paitsi omien syntiensä vuoksi, koska oli itse synnitön!
Jos ihmettelet mainintaani, että Israel on saanut kärsiä enimmäkseen omien syntiensä vuoksi, niin painotan sitä, että tuolla tarkoitan sitä näkökulmaa, mikä J-lalla oikeutetusti on valittuun kansaansa nähden. "Jolle paljon on annettu, siltä paljon vaaditaan!" Israel EI ole kärsinyt mitään pakanakansojen syntien sovittamisen tähden, vaan ihan OMIEN syntiensä vuoksi.
Juuri heille valittuna kansana uskottiin Mooseksen Lain säädökset, joitten noudattamisesta oli annettu valtavat lupaukset saada olla pappiskansa ennen kaikkia muita kansoja maan päällä. Edellytyksenä noiden lupausten täyttymiseen oli se, että Israelin piti tarkoin noudattaa kaikkia Mooseksen Lain käskyjä ja säädöksiä. Tiedämme miten nolosti siinä on käynyt...
Samassa yhteydessä J-la oli vakavasti etukäteen varoittanut, mitä kaikkia kauheuksia Israel tulee kansana kohtaamaan, etenkin päivien lopulla, jos se luopuu noudattamasta tarkoin kaikkia Mooseksen Lain säädöksiä. Voimme todeta, että J-lan varoitukset kaikuivat kuuroille korville ja Israelia on todellakin kohdannut lähes kaikki niistä luvatuista kauheuksista heidän yhä ollessa kauas karkoitettuina pakanain seassa, näiden tallattavana.
Ihan aidosti kaikki pakanakansat saavat olla ikikiitollisia Israelille siitä, että se lankesi pois seuraamasta Mooseksen Lakia, sillä sen kautta avautui J-lalle mahdollisuus Poikansa Yeshuan suorittaman lunastustyön kautta tavoittaa pelastuksen sanomalla kaikki valittunsa kaikista pakanakansoista.
Tämä aikakausi on nimeltään "Pakanakansojen armotalouskausi" ja elämme parhaillaan sen kauden loppuhetkiä, joten sullakin Learsi on kiire tulla sisälle pelastukseen, jos yleensä aiot sinne ehtiä!
Vauhdilla kun annat sielusi ja elämäsi Yeshua Messiaan pelastettavaksi, niin voit vielä ehtiä sisälle pelastukseen ennen kuin pelastuksen ovi sinun kohdallasi sulkeutuu ikuisiksi ajoiksi!
J-lan kaikille luomilleen varaama etsikkoaika on tietyn mittainen.
Jos emme ota siitä vaarin, niin se päättyy aikanaan, jonka jälkeen ihminen ei enää voi pelastua. Raamatun mukaan: "NYT ON OTOLLINEN AIKA, NYT ON PELASTUKSEN PÄIVÄ!"
PS. En naputtele tangentteja lämpimikseni, vaan täysin vakavissani.
Siunausta Yeshuassa!- Baltasar
learsi kirjoitti:
......selvennystä.
En pysty kerralla täyttämään, tuskin kukaan muukaan. Niin että yritän noudatella sitä mukaa
kun etehen asioita tulee.
......saanen lisäselvitystä.Ja osoittaen tien Jumalan tykö. Hänen todistuksensa on tosi.
- Learsi
Yakov kirjoitti:
...kohtalonyhteyksiä verratessamme Israelin kansan ja heidän sekä koko maailman Messiaan Yeshuan kokemaa kovaa kohtaloa maan päällä.
Paavalikin osuvasti kirjoitti VT:ia lainaten "meitä (juutalaisia) pidetään teuraslampaina...".
Selkeänä erona noiden kahden ryhmän (Yeshua / Israel sisältäen 12 heimoa) välillä on kuitenkin se, että Israel on kansana saanut kärsiä enimmäkseen omien syntiensä tähden sen mitä on kärsinyt, kun taas Yeshua on joutunut kärsimään kaikkien ihmisten paitsi omien syntiensä vuoksi, koska oli itse synnitön!
Jos ihmettelet mainintaani, että Israel on saanut kärsiä enimmäkseen omien syntiensä vuoksi, niin painotan sitä, että tuolla tarkoitan sitä näkökulmaa, mikä J-lalla oikeutetusti on valittuun kansaansa nähden. "Jolle paljon on annettu, siltä paljon vaaditaan!" Israel EI ole kärsinyt mitään pakanakansojen syntien sovittamisen tähden, vaan ihan OMIEN syntiensä vuoksi.
Juuri heille valittuna kansana uskottiin Mooseksen Lain säädökset, joitten noudattamisesta oli annettu valtavat lupaukset saada olla pappiskansa ennen kaikkia muita kansoja maan päällä. Edellytyksenä noiden lupausten täyttymiseen oli se, että Israelin piti tarkoin noudattaa kaikkia Mooseksen Lain käskyjä ja säädöksiä. Tiedämme miten nolosti siinä on käynyt...
Samassa yhteydessä J-la oli vakavasti etukäteen varoittanut, mitä kaikkia kauheuksia Israel tulee kansana kohtaamaan, etenkin päivien lopulla, jos se luopuu noudattamasta tarkoin kaikkia Mooseksen Lain säädöksiä. Voimme todeta, että J-lan varoitukset kaikuivat kuuroille korville ja Israelia on todellakin kohdannut lähes kaikki niistä luvatuista kauheuksista heidän yhä ollessa kauas karkoitettuina pakanain seassa, näiden tallattavana.
Ihan aidosti kaikki pakanakansat saavat olla ikikiitollisia Israelille siitä, että se lankesi pois seuraamasta Mooseksen Lakia, sillä sen kautta avautui J-lalle mahdollisuus Poikansa Yeshuan suorittaman lunastustyön kautta tavoittaa pelastuksen sanomalla kaikki valittunsa kaikista pakanakansoista.
Tämä aikakausi on nimeltään "Pakanakansojen armotalouskausi" ja elämme parhaillaan sen kauden loppuhetkiä, joten sullakin Learsi on kiire tulla sisälle pelastukseen, jos yleensä aiot sinne ehtiä!
Vauhdilla kun annat sielusi ja elämäsi Yeshua Messiaan pelastettavaksi, niin voit vielä ehtiä sisälle pelastukseen ennen kuin pelastuksen ovi sinun kohdallasi sulkeutuu ikuisiksi ajoiksi!
J-lan kaikille luomilleen varaama etsikkoaika on tietyn mittainen.
Jos emme ota siitä vaarin, niin se päättyy aikanaan, jonka jälkeen ihminen ei enää voi pelastua. Raamatun mukaan: "NYT ON OTOLLINEN AIKA, NYT ON PELASTUKSEN PÄIVÄ!"
PS. En naputtele tangentteja lämpimikseni, vaan täysin vakavissani.
Siunausta Yeshuassa!Aika mielenkiintoista tuo kohtalonyhteys.
- Learsi
Baltasar kirjoitti:
Ja osoittaen tien Jumalan tykö. Hänen todistuksensa on tosi.
.. Jeesuksen pikku soturit.....toiveena minun pelastaminen itsekeksimästään uhkasta....
Valaistukaaa !!!!!Ei ole mitään uhkaa eikä vankeutta, teidät on aivopesty.... - LEARSI
Yakov kirjoitti:
Isä J-la lähetti edellään sanansaattajan, Johannes Kastajan, valmistamaan Pojalleen tien erämaahan. Luemme tästä kaksi kohtaa VT:sta ja kaksi kohtaa UT:sta:
a) Jes.40:3-5
"3. Huutavan ääni kuuluu: "Valmistakaa Herralle tie erämaahan, tehkää arolle tasaiset polut meidän Jumalallemme.
4. Kaikki laaksot korotettakoon, kaikki vuoret ja kukkulat alennettakoon; koleikot tulkoot tasangoksi ja kalliolouhut lakeaksi maaksi.
5. Herran kunnia ilmestyy: kaikki liha saa sen nähdä. Sillä Herran suu on puhunut."
- Siis Israelin J-la oli tulossa maan päälle ja siksi Hän lähetti 'huutavan äänen' eli valitun sanansaattajansa edellään sitä kuuluttamaan. Tuo valittu sanansaattaja oli Johanne sKastaja, josta lähemmin myöhemmin.
b) Malakia 4:4-6
"4. Muistakaa minun palvelijani Mooseksen laki, jonka minä Hoorebilla hänelle säädin koko Israelia varten käskyiksi ja oikeuksiksi.
5. Katso, MINÄ lähetän teille profeetta Elian, ennenkuin tulee Herran päivä, se suuri ja peljättävä.
6. Ja hän on kääntävä jälleen isien sydämet lasten puoleen ja lasten sydämet heidän isiensä puoleen, ETTEN MINÄ TULISI ja löisi maata, vihkisi sitä tuhon omaksi."
- Huomaamme, että profeetta Elian piti tulla valmistamaan kansan sydämet vastaanottavaisiksi, ennen SUUREN HERRAN tuloa maan päälle.
c) Luuk.1:76-77 (ennustus Eliaasta juuri Herran maan päälle tulon edellä)
"76. Ja sinä, lapsukainen, olet kutsuttava Korkeimman profeetaksi, sillä sinä olet käyvä Herran edellä valmistaaksesi hänen teitään,
77. antaaksesi hänen kansalleen pelastuksen tuntemisen heidän syntiensä anteeksisaamisessa,..."
- Jakeessa 76 mainitaan Johannes Kastajan olleen ennustettu VT:n profeetta Elia, jonka piti tulla juuri ennen Herran tuloa maan päälle. samassa jakeessa ennustetaan itse Herran tulevan maan päälle. Tämä Herra oli ja yhä on Yeshua Messias!
d) Yeshua Messiaan todistus Johannes Kastajasta: (Matt.11:12-14)
"12. Mutta Johannes Kastajan päivistä tähän asti hyökätään taivasten valtakuntaa vastaan, ja hyökkääjät tempaavat sen itselleen.
13. Sillä kaikki profeetat ja laki ovat ennustaneet Johannekseen asti;
14. ja jos tahdotte ottaa vastaan: hän on Elias, joka oli tuleva.
15. Jolla on korvat, se kuulkoon."
Vaikka Yeshua oli sen LISÄKSI myös profeetta ja Sanansaattaja ja lihaksi tullut Ikuinen J-lan Sana, niin me kristityt tiedämme Hänen olevan alkuperältään ikuisuudesta oleva Isä J-lan Poika ja NYT sinne palanneena istuvan Isä J-lan kirkkauden valtaistuimella, tämän oikealla puolella. Yeshua Messiaamme on Isä J-lan Herraksemme ja Vapahtajakemme korottama, jota kaikki taivaan kirkkauden henkivallat ja Isä J-lalle alamaiset taivaan joukot alati palvovat ja jota jokaisen luodun on pakko viimeistään viimeisellä tuomiolla kumartaen palvoa, ellei sitä ennen tahdo! Myös saatana - koska on J-lan eräs luoduista - tulee pakotettuna notkistamaan polvensa Yeshuan edessä vähän ennen kuin hänet heitetään Helvettiin.
Lopuksi mainittakoon, että Yeshua Messias on juuri tuo J-lan Ikuinen Sana, jolla kaikki se, mikä luotua on, on luotu. Juuri tuo Sana tuli lihaksi ottaessaan ihmismuodon Yeshua Messiaassa. Siksi palvoessani J-lan Sanaa, palvon samalla yhtä ja samaa persoonaa: Yeshua Messiasta!
Siunausta Yeshuassa! - Ei huono
Baltasar kirjoitti:
Ja osoittaen tien Jumalan tykö. Hänen todistuksensa on tosi.
Se on siinä: näillä mennään.
- väli kommentti
******* kirjoitti:
Niitä NOUDATETAAN.
ihan vinkkinä vaan... - Laki on kirjoittu:
väli kommentti kirjoitti:
Niitä NOUDATETAAN.
ihan vinkkinä vaan..."Kirottu olkoon se, joka ei pidä tämän lain sanoja eikä täytä niitä. Ja kaikki kansa sanokoon: 'Amen'. (Tämä on lain EHDOTON vaatimus: 5.Moos.27:26.)
Ja tämän ehottomuuden TÄYTTÄMINEN ilmestyy tässä:
"Kristus lunasti meidät lain kirouksesta tulemalla puolestamme kiroukseksi - sillä kirjoitettu on: 'Kirottu jokainen, joka puussa riippuu' - jotta Aabrahamin siunaus tulisi Jeesuksessa Kristuksessa pakanille, niin että uskosta saisimme luvatun Hengen." (Gal.3:13,14; 5.Moos.21:22,23)
Huomaa: että juutalainen tapa kuolemantuomion täytäntöönpanoon oli kivittäminen ei "puuhun ripustaminen". Laki siis ennalta NÄKI ETTÄ KRITTUS RIPUSTETTAISIIN LAIN TÄYTTÄMISEKSI (ristin)PUUHUN; kuten tapahtukin roomalisen käytännön mukaisesti.
Älä vaan yritä omin neuvoin selitellä lain sisältöä: devalvoiden sen vaatimuksia, sillä siihen sinulla ei ole mitään oikeuksia. Muista Herran neuvo Jobille:
"Silloin Hera vastasi Jobille tuulispäästä ja sanoi: 'Kuka olen sinä, joka taitamattomilla puheilla pimennät minun aivoitukseni? Vyötä kupeesi kuin mies; minä kysyn sinulta, opeta sinä minua.
Missä olit silloin, kun minä maan perustin? Ilmoita se jos ymmärryksesi riittää'." (Job.38:1-4.) Learsi kirjoitti:
Aika mielenkiintoista tuo kohtalonyhteys.
...Tanakh'issa olevilla lukuisilla Israelin suurta lankeemusta kuvaavissa ennustuksissa, kuten:
5.Ms.28:15-68 Tämän 'tottelemattomuuden kirouksen' Mooses lausui Herran käskystä Israelille, varoittamaan heitä siitä, mikä heitä kohtaa, jolleivät HE TARKOIN PIDÄ KAIKKIA J-LANSA KÄSKYJÄ JA SÄÄDÖKSIÄ. En kopioi tähän jokaista jaetta, vaan muutaman osoittaakseni, että kyseessä ovat POIKKEUKSELLISEN ANKARAT RANGAISTUKSET!
"15. Mutta jos sinä et kuule Herran, sinun Jumalasi, ääntä etkä tarkoin pidä kaikkia hänen käskyjänsä ja säädöksiänsä, jotka minä tänä päivänä sinulle annan, niin KAIKKI NÄMÄ KIROUKSET tulevat sinun päällesi ja saavuttavat sinut:
16. KIROTTU olet sinä kaupungissa ja KIROTTU olet kedolla.
17. KIROTTU on sinun korisi ja sinun taikinakaukalosi.
18. KIROTTU on sinun kohtusi hedelmä ja maasi hedelmä, kirotut sinun raavaittesi vasikat ja lampaittesi karitsat.
19. KIROTTU olet tullessasi ja kirottu olet lähtiessäsi.
- - -
21. Herra antaa ruttotaudin tarttua sinuun, kunnes se sukupuuttoon hävittää sinut siitä maasta, jota menet ottamaan omaksesi. (Huomioi, ettei Herra ole tätä vielä toteuttanut!)
- - -
27. Herra lyö sinua Egyptin paiseilla ja ajoksilla, ihottumalla ja ruvella, joista et parannu.
28. Herra lyö sinua hulluudella, sokeudella ja mielisairaudella.
29. Sinä haparoit keskellä päivää, niinkuin sokea haparoi pimeässä; sinä et menesty teilläsi, vaan KAIKEN ELINAIKASI SINÄ OLET OLEVA SORRETTU JA RYÖSTETTY, eikä ole auttajaa.
- - -
32. Sinun poikasi ja tyttäresi joutuvat vieraan kansan valtaan, ja sinun silmäsi näkevät sen ja raukeavat heitä alinomaa ikävöidessäsi, mutta sinä et voi sille mitään.
33. Sinun maasi hedelmän ja kaiken sinun vaivannäkösi kuluttaa kansa, jota sinä et tunne; kaiken elinaikasi sinä olet oleva sorrettu ja runneltu.
34. Ja sinä tulet hulluksi siitä, mitä sinun silmäsi näkevät.
35. Herra lyö sinuun, sinun polviisi ja pohkeisiisi, pahoja paiseita, joista et parannu, kantapäästä kiireeseen asti.
36. Herra vie sinut ja kuninkaan, jonka sinä itsellesi asetat, kansan luo, jota sinä et tunne ja jota sinun isäsi eivät tunteneet; ja siellä sinä palvelet muita jumalia, puu- ja kivijumalia.
(Tämä ennustus on toteutunut selvästi!)
- - -
45. KAIKKI NÄMÄ KIROUKSET tulevat sinun päällesi, vainoavat sinua ja SAAVUTTAVAT SINUT, kunnes tuhoudut, KOSKA ET kuullut Herran, sinun Jumalasi ääntä etkä NOUDATTANUT HÄNEN KÄSKYJÄNSÄ JA SÄÄDÖKSIÄNSÄ, jotka hän on sinulle antanut.
46. NE JÄÄVÄT merkkeinä ja ihmeinä sinuun ja SINUN JÄLKELÄISIISI IANKAIKKISESTI. (Ei ole vielä toteutunut kokonaan)
47. Koska et palvellut Herraa, sinun Jumalaasi, ilolla ja sydämen halulla, kun sinulla oli yltäkyllin kaikkea,
48. on SINUN ON PALVELTAVA VIHOLLISIASI, jotka Herra sinun kimppuusi lähettää, NÄLÄSSÄ ja JANOSSA ja ALASTOMUUDESSA JA KAIKEN PUUTTEESSA. Ja HÄN PANEE sinun KAULALLESI RAUTAISEN IKEEN, KUNNES HÄN SINUT TUHOAA.
- - -
53. Siinä hädässä ja ahdistuksessa, johon sinun vihollisesi saattaa sinut, SINÄ syöt oman kohtusi hedelmän, SYÖT POIKIESI JA TYTTÄRIESI LIHAA, jotka Herra, sinun Jumalasi, on sinulle antanut.
- - -
58. JOS ET TARKOIN NOUDATA KAIKKIA TÄMÄN LAIN SANOJA, jotka ovat kirjoitetut TÄHÄN KIRJAAN, niin että pelkäät tätä kunniallista ja peljättävää nimeä, Herraa, sinun Jumalaasi,
59. niin Herra panee sinun ja sinun jälkeläistesi kärsittäväksi erinomaisia vaivoja, suuria ja pitkällisiä vaivoja, pahoja ja pitkällisiä sairauksia.
60. Hän kääntää sinua vastaan KAIKKI EGYPTIN TAUDIT, joita sinä pelkäät, ja NE TARTTUVAT SINUUN.
61. JA KAIKKINAISIA MUITA SAIRAUKSIA JA VAIVOJA, joista ei ole kirjoitettu tässä lakikirjassa, Herra nostattaa sinua vastaan, KUNNES SINÄ TUHOUDUT.
62. Ja TEISTÄ, jotka ennen olitte monilukuiset kuin taivaan tähdet, JÄÄ JÄLJELLE AINOASTAN VÄHÄINEN JOUKKO, koska et kuullut Herran, sinun Jumalasi, ääntä.
63. Ja niinkuin Herra ennen iloitsi teistä, siitä, että teki teille hyvää ja antoi teidän lisääntyä, niin HERRA ILOITSEE TEISTÄ, SIITÄ, ETTÄ HÄVITTÄÄ JA TUHOAA TEIDÄT. Ja teidät temmataan irti siitä maasta, jota sinä menet ottamaan omaksesi.
- Pysähdy tämän jakeen kohdalla miettimään, että miksi Aadolf Hitler sai kenenkään estämättä tuhota noin 6 000 000 juutalaista??? Istuihan J-la Kaikkivaltias SILLOINKIN valtaistuimellaan ja olisi voinut halutessaan estää mokoman joukkotuhon! Älä nyt kuitenkaan vedä hernettä nenääsi, sillä Danielin Kirjoitusten mukaan J-la ON KAIKKIVALTIAS JA TEKEE MITÄ TAHTOO KAIKILLE KANSOILLE JA TAIVAAN JOUKOILLEKIN. (Dan.4:32)
"Kaikki maan asukkaat ovat tyhjänveroiset; ja hän tekee, niinkuin hän tahtoo, taivaan joukoille ja maan asukkaille, eikä ole sitä, joka pidättää hänen kätensä ja sanoo hänelle: 'Mitäs teet?'"
- No, onko Israel sitten kansana RIKKONUT nuo J-lansa käskyt ja säädökset?
Valitettavasti vastaus on KYLLÄ ja jopa USEIN TOISTUVASTI, vaikka J-la lähetti monta profeettaansa varoittamaan heitä!
Tämän Mooses jo edeltä tiesi kirjoittaessaan näin: (5.Ms.31:26-29)
"26. "Ottakaa tämä LAIN KIRJA ja pankaa se Herran, teidän Jumalanne, liitonarkin sivulle, OLEMAAN siellä TODISTAJANA SINUA VASTAAN (Israel).
27. Sillä minä tunnen sinun tottelemattomuutesi ja uppiniskaisuutesi. Katso, minun vielä eläessäni teidän kanssanne te olette niskoitelleet Herraa vastaan; saati sitten minun kuoltuani!
28. Kootkaa minun luokseni kaikki sukukuntienne vanhimmat sekä päällysmiehenne, että minä heidän kuultensa puhuisin nämä sanat ja ottaisin taivaan ja maan todistajiksi heitä vastaan.
29. Sillä MINÄ TIEDÄN, ETTÄ TE minun kuoltuani VAELLATTE KELVOTTOMASTI ja poikkeatte siltä tieltä, jota minä käskin teidän vaeltaa. SENTÄHDEN ON ONNETTOMUUS KOHTAAVA TEITÄ AIKOJEN LOPULLA, kun te teette sitä, mikä on pahaa Herran silmissä, ja vihoitatte hänet kättenne teoilla." (Huomaa Mooseksen ennustus: Israelia on kansana kohtaava ONNETTOMUUS AIKOJEN LOPULLA! Oliko tuossa kyseessä Aatun toimeenpanema joukkotuho vaiko onko odotettavissa vielä pahempaa, sen yietää yksin J-la! Sakarjan ennustus viittaa vielä edessä olevaan, pahempaan!)
- Jos luit tähän saakka, niin varmaan ymmärrät, ettei minun suhteeni juutalaisiin ole mitenkään Tanakh'in ennustusten vastainen, vaan perustan käsitykseni TÄYSIN sen ennustuksiin!
- - -
Kirjoitit:
"Ristiriitainen tuntuu olevan ajtusmaailmasi tässä asiassa, siis suhteessa juutalaisiin."
Perustele, että miten niin ristiriitainen?
Olen kiitollinen Israelille kansana siitä, että he ovat melko hyvin säilyttäneet Tanakh'in Kirjoitukset usein suurten vainojenkin keskellä.
Siitä olen heille ikikiitollinen, että he langettivat Yeshua Messiaalle kuolemantuomion, murhauttaessaan Lakia ja profeettoja tuntemattomien roomalaisten kautta - ei ainoastaan oman Messiaansa, jota Israel kansana oli odottanut 2000 vuotta, vaan - koko maailman Vapahtajan, sillä vain sen perusteella tuli mahdolliseksi julistaa evankeliumi KAIKILLE KANSOILLE ja ajallaan myös tänne kylmään Suomeen! HALLELUYAH!
En suinkaan ala ylistellä Israelia heidän pahuutensa vuoksi eli sen tähden, että ovat toistuvasti rikkoneet kaikki J-lansa Lait, Käskyt, Asetukset ja Säädökset!
Säälin toki aidosti ja syvästi Israelia siitä, mitä he ovat tottelemattomuutensa vuoksi omaa J-laansa ja Messiastaan kohtaan saaneet kärsiä erityisesti viimeisen 2000 vuoden ajan, vaikkei minun säälini heitä paljoa lämmitä! Silti rukoilen heidän pelastuksensa puolesta ja Jerusalemin kaupungin menestyksen puolesta joka päivä.
Onneksi J-la on luvannut olla Israelin jäännökselle armollinen aivan viimeisten päivien lopulla ja tulee kääntämään heidän kurjan kohtalonsa SANGEN IHANAKSI TULEVAISUUDEKSI. TÄSTÄ LUPAUKSESTA IHAN VILPITTÖMÄSTI ILOITSEN!
LOPUKSI MAINITTAKOON:
Olen ikikiitollinen Israelin J-lalle, että jo Hänen alkuperäiseen pelastussuunnitelmaansa kuului sallia Israelin rikkoa kaikki Mooseksen Lain käskyt ja säädökset ja hyljätä Hänen Poikansa Yeshua Messiaanaan, että pelastuksen sanoma voisi saavuttaa kaikki maailman pakanakansat! JUURI NÄIN ON TAPAHTUNUTKIN LÄHES VIIMEISTÄ VALITTUA PAKANAA MYÖTEN!
Luulisi sinunkin olevan siitä iloinen ja kiitollinen, että J-la on Poikansa Yeshua Messiaan kautta valmistanut pelastumisen mahdollisuuden kaikille valituilleen kaikista kansoista, vai rakastatko sinä ainoastaan juutalaisia?
Minä rakastan kaikkia kansoja, kuten Israelin J-lakin, joka on minun rakas Isäni.
Siunausta Yeshuassa!LEARSI kirjoitti:
SINÄ:
"Ai sinä siis hyväksyt jälleensyntymisopin.
Kysymys on kuitenkin siitä, että kun Elia ei ollut tullutkaan, niin piti tehdä Johanneksesta Elia.
Mitä sitäpaitsi Johannes asetti kohdalleen, ei mitään."
MINÄ:
En hyväksy jälleensyntymisoppia, sillä vaikka Yeshua sanoi Johannes Kastajan olevan Elias, joka oli tuleva, niin kyseessä oli tilanne, jossa Johannes Kastajan päällä ja sisällä lepäsi SAMA J-lan voimallinen Pyhä Henki, joka oli levännyt muinoin Eliaan päällä. Kumpikin noista profeetoista olivat poikkeuksellisen vahvan parannussaarnan julistajia, Johannes Kastaja jopa Eliaa 'suolaisemman' parannussaarnan julistaja, sillä julistihan hän esim. näin:
(Luuk.3:7-8)
"7. Niin hän sanoi kansalle, joka vaelsi hänen kastettavakseen: "Te kyykäärmeitten sikiöt, kuka on teitä neuvonut pakenemaan tulevaista vihaa?
8. Tehkää sentähden parannuksen soveliaita hedelmiä, älkääkä ruvetko sanomaan mielessänne: 'Onhan meillä isänä Aabraham', sillä minä sanon teille, että Jumala voi näistä kivistä herättää lapsia Aabrahamille!"
- - -
SINÄ:
"NO, oliko vaivan aika päättynyt?
Oliko velka sovitettu?
Miten sinä oikein luet niitä juttuja?"
MINÄ:
Oli se vaivan aika, joka Yeshuan ristiinnaulitsemista seuranneen ylösnousemuksen aamuna päätti toisen 2000-vuotisjakson eli juutalaisen käsityksen mukaan Lain ja Profeettojen aikakauden. Samalla toteutui myös profeetta Danielin seuraava ennustus: (Dan.9:24)
"Seitsemänkymmentä viikkoa on säädetty sinun kansallesi ja pyhälle kaupungillesi; silloin luopumus päättyy, ja synti sinetillä lukitaan, ja pahat teot sovitetaan, ja iankaikkinen vanhurskaus tuodaan, ja näky ja profeetta sinetillä vahvistetaan, ja kaikkeinpyhin voidellaan."
- Ennustuksessa on puhe 70 VUOSIviikosta NIMENOMAAN ISRAELILLE KANSANA JA JERUSALEMILLE eli 490 vuodesta. Siitä on kulunut 483 vuotta, joten vielä on kulumatta 7 vuotta. Vaikkakin Yeshua Messias on jo sovittanut koko maailman synnin eli ennustukxsen mukaisesti 'pahat teot on sovitettu', niin silti Israel on edelleen diasporassa, sillä rukoilivathan heidän esi-isänsä Pontius Pilatuksen kuullen viitaten Yeshua Messiaaseen: "Tulkoon hänen verensä meidän ja meidän lastemme päälle!"
KYSEESSÄ ON IHMISKUNNAN HISTORIAN HIRVEIN RUKOUS!
Tätä taustaa vasten on mahdollista käsittää kaikki se kauheus, mikä todella on kohdannut Israelia kansana nimenomaan viimesiten 2000 vuoden aikana, jos vain tahtoo tarkastella asiaa rehellisesti ja Tanakh'in ennustusten valossa!
- Olen tosin huomannut, että asia on liian arka juutalaisille, jotka edelleen luulevat olevansa vaelluksensa suhteen RIITTÄVÄN hyviä pääsemään J-lan luo Paratiisiin!
- Joka aikoo kääntyä juutalaisuuteen, harkitkoon tarkoin mitä on aikeissa tehdä! Muuan hyvä ystävättäreni Stadissa oli vähällä hairahtua siihen, mutta onneksi hänen silmänsä avautuivat ajoissa! Huh-huh...
- - -
Sitten palaan jälleen kysymyksiisi: "No, oliko vaivan aika päättynyt?"
Vastaus on, että oli ja ei.
Oli päättynyt niiden juutalaisten kohdalla, jotka Yeshua paransi ja kyseessä oli kymmeniä tuhansia raihnaisia, riivattuja ja kuolemansairaita, jopa kolme kuolleista herätettyä!
Ei ollut päättynyt niiden jumalattomien juutalaisten kohdalla, jotka murhauttivat oman Messiaansa. On syytä muomata, ettei J-la ole koskaan luvannutkaan vaivanajan päättymistä murhaajille, vielä vähemmän J-lan Pojan murhaajille!
SINÄ:
Koskien Yeshuan ennustusta "Kaikki laki ja profeetat ovat ennustaneet Johannekseen asti"
- Mielestäsi tämä ei ole toteutunut.
MINÄ:
On toki toteutunut! Isä J-la itse vahvisti sen siten, että samalla hetkellä kun Yeshua kuoli ristillä Temppelin esirippu repesi ylhäältä alas asti ja kalliot halkesivat ja monta nukkuneiden pyhien ruumista nousi haudoista ilmestyen monelle Jerusalemissa!
- Toinen selvä merkki tästä toteutumisesta on se, että välittömästi ennen Yeshuan nousemista ylös taivaaseen, Hän lähetti kaikki opetuslapsensa viemään evankeliumia KAIKILLE LUODUILLE eli kaikille ihmisille kaikkialla maailmassa! TÄMÄ OLI TÄYSIN POIKKEUKSELLISTA verrattuna Vanhan Liiton Lain ja Profeettojen aikaan.
UUSI ARMOLIITTO ASTUI VOIMAAN! Kuten hyvin tiedät on tästä Uudesta Liitosta useita ennustuksia Tanakh'issa.
- - -
SINÄ:
"Profetiat eivät myöskään päättyneet Johannekseen."
MINÄ:
Mitään tällaista ei ole UT:ssa esitettykään!
Yeshua viittasi ainoastaan siihen, että kaikki VT:n profeetat Johannes Kastajaan asti ovat ennustaneet Yeshua Messiaan tuloa maan päälle ja kyseinen ennustus toteutui Yeshuassa eli Hänessä itsessään.
- - -
SINÄ:
Huomaan sinun tarrautuneen käsitteeseen 'sana'. Siinä ei toki ole mitään väärää. Silti et hyväksy J-lan Poikaa Yeshua Messiasta, joka on juuri tuo ikuinen J-lan Sana, joka otti muodon lihassa voidakseen lihassa ollessaan sovittaa lihan himojen ja perisynnin vallassa olevat ihmiset Isä J-lan edessä. TÄHÄN SINUN TULISI KIINNITTÄÄ PÄÄHUOMIO VOIDAKSESI PELASTUA!
Yakov kirjoitti:
SINÄ:
"Ai sinä siis hyväksyt jälleensyntymisopin.
Kysymys on kuitenkin siitä, että kun Elia ei ollut tullutkaan, niin piti tehdä Johanneksesta Elia.
Mitä sitäpaitsi Johannes asetti kohdalleen, ei mitään."
MINÄ:
En hyväksy jälleensyntymisoppia, sillä vaikka Yeshua sanoi Johannes Kastajan olevan Elias, joka oli tuleva, niin kyseessä oli tilanne, jossa Johannes Kastajan päällä ja sisällä lepäsi SAMA J-lan voimallinen Pyhä Henki, joka oli levännyt muinoin Eliaan päällä. Kumpikin noista profeetoista olivat poikkeuksellisen vahvan parannussaarnan julistajia, Johannes Kastaja jopa Eliaa 'suolaisemman' parannussaarnan julistaja, sillä julistihan hän esim. näin:
(Luuk.3:7-8)
"7. Niin hän sanoi kansalle, joka vaelsi hänen kastettavakseen: "Te kyykäärmeitten sikiöt, kuka on teitä neuvonut pakenemaan tulevaista vihaa?
8. Tehkää sentähden parannuksen soveliaita hedelmiä, älkääkä ruvetko sanomaan mielessänne: 'Onhan meillä isänä Aabraham', sillä minä sanon teille, että Jumala voi näistä kivistä herättää lapsia Aabrahamille!"
- - -
SINÄ:
"NO, oliko vaivan aika päättynyt?
Oliko velka sovitettu?
Miten sinä oikein luet niitä juttuja?"
MINÄ:
Oli se vaivan aika, joka Yeshuan ristiinnaulitsemista seuranneen ylösnousemuksen aamuna päätti toisen 2000-vuotisjakson eli juutalaisen käsityksen mukaan Lain ja Profeettojen aikakauden. Samalla toteutui myös profeetta Danielin seuraava ennustus: (Dan.9:24)
"Seitsemänkymmentä viikkoa on säädetty sinun kansallesi ja pyhälle kaupungillesi; silloin luopumus päättyy, ja synti sinetillä lukitaan, ja pahat teot sovitetaan, ja iankaikkinen vanhurskaus tuodaan, ja näky ja profeetta sinetillä vahvistetaan, ja kaikkeinpyhin voidellaan."
- Ennustuksessa on puhe 70 VUOSIviikosta NIMENOMAAN ISRAELILLE KANSANA JA JERUSALEMILLE eli 490 vuodesta. Siitä on kulunut 483 vuotta, joten vielä on kulumatta 7 vuotta. Vaikkakin Yeshua Messias on jo sovittanut koko maailman synnin eli ennustukxsen mukaisesti 'pahat teot on sovitettu', niin silti Israel on edelleen diasporassa, sillä rukoilivathan heidän esi-isänsä Pontius Pilatuksen kuullen viitaten Yeshua Messiaaseen: "Tulkoon hänen verensä meidän ja meidän lastemme päälle!"
KYSEESSÄ ON IHMISKUNNAN HISTORIAN HIRVEIN RUKOUS!
Tätä taustaa vasten on mahdollista käsittää kaikki se kauheus, mikä todella on kohdannut Israelia kansana nimenomaan viimesiten 2000 vuoden aikana, jos vain tahtoo tarkastella asiaa rehellisesti ja Tanakh'in ennustusten valossa!
- Olen tosin huomannut, että asia on liian arka juutalaisille, jotka edelleen luulevat olevansa vaelluksensa suhteen RIITTÄVÄN hyviä pääsemään J-lan luo Paratiisiin!
- Joka aikoo kääntyä juutalaisuuteen, harkitkoon tarkoin mitä on aikeissa tehdä! Muuan hyvä ystävättäreni Stadissa oli vähällä hairahtua siihen, mutta onneksi hänen silmänsä avautuivat ajoissa! Huh-huh...
- - -
Sitten palaan jälleen kysymyksiisi: "No, oliko vaivan aika päättynyt?"
Vastaus on, että oli ja ei.
Oli päättynyt niiden juutalaisten kohdalla, jotka Yeshua paransi ja kyseessä oli kymmeniä tuhansia raihnaisia, riivattuja ja kuolemansairaita, jopa kolme kuolleista herätettyä!
Ei ollut päättynyt niiden jumalattomien juutalaisten kohdalla, jotka murhauttivat oman Messiaansa. On syytä muomata, ettei J-la ole koskaan luvannutkaan vaivanajan päättymistä murhaajille, vielä vähemmän J-lan Pojan murhaajille!
SINÄ:
Koskien Yeshuan ennustusta "Kaikki laki ja profeetat ovat ennustaneet Johannekseen asti"
- Mielestäsi tämä ei ole toteutunut.
MINÄ:
On toki toteutunut! Isä J-la itse vahvisti sen siten, että samalla hetkellä kun Yeshua kuoli ristillä Temppelin esirippu repesi ylhäältä alas asti ja kalliot halkesivat ja monta nukkuneiden pyhien ruumista nousi haudoista ilmestyen monelle Jerusalemissa!
- Toinen selvä merkki tästä toteutumisesta on se, että välittömästi ennen Yeshuan nousemista ylös taivaaseen, Hän lähetti kaikki opetuslapsensa viemään evankeliumia KAIKILLE LUODUILLE eli kaikille ihmisille kaikkialla maailmassa! TÄMÄ OLI TÄYSIN POIKKEUKSELLISTA verrattuna Vanhan Liiton Lain ja Profeettojen aikaan.
UUSI ARMOLIITTO ASTUI VOIMAAN! Kuten hyvin tiedät on tästä Uudesta Liitosta useita ennustuksia Tanakh'issa.
- - -
SINÄ:
"Profetiat eivät myöskään päättyneet Johannekseen."
MINÄ:
Mitään tällaista ei ole UT:ssa esitettykään!
Yeshua viittasi ainoastaan siihen, että kaikki VT:n profeetat Johannes Kastajaan asti ovat ennustaneet Yeshua Messiaan tuloa maan päälle ja kyseinen ennustus toteutui Yeshuassa eli Hänessä itsessään.
- - -
SINÄ:
Huomaan sinun tarrautuneen käsitteeseen 'sana'. Siinä ei toki ole mitään väärää. Silti et hyväksy J-lan Poikaa Yeshua Messiasta, joka on juuri tuo ikuinen J-lan Sana, joka otti muodon lihassa voidakseen lihassa ollessaan sovittaa lihan himojen ja perisynnin vallassa olevat ihmiset Isä J-lan edessä. TÄHÄN SINUN TULISI KIINNITTÄÄ PÄÄHUOMIO VOIDAKSESI PELASTUA!
Siunausta Yeshuassa! - säännöt ne on
Learsi kirjoitti:
siinäkin. Jumala on savenvalaja; sanooko savi valajan työn jälkeen; miksi minusta tällaisen teit? Osoita pahuutemme kirjoiuksista, niin teemme parannuksen, jos opetuksesi on Sanan mukaista "tyttöseni" plink**. (Room.9:21-23.)
- Crypticall
Q evankeliumin olemassaolo on teoria, jota tietynlainen selitystapa edellyttää. On aika uskallettua kertoa ja analysoida sitä, mitä siinä Q evankeliumissa lukisi, jos se olisi olemassa. Sitä paitsi näitä 1980 -luvulla vielä käytettyjä ajatuksia tekstien "kielikuvista" ja symbolisuudesta sellaisissa tilanteissa, jossa niillä on selkeä konkreettinen merkitys, tuskin hyväksyttäisi ihan niin kevyesti missään tutkimuksessa enää tänä päivänä. Tuolloin vielä oli mahdollista valita yksi tutkimusmetodi ja noudattaa valittua linjaa rakentaen teorioita sen päälle. Nyt kun on huomattu metodien moninaisuuden välttämättömyys, tuollaisella tutkimuksella ei ole kuin marginaaliasema.
- LEARSI
ihan hakusanalla Q-evankeliumi, voit tutustua materiaaliin, iso pinkka paperia.
Ovatko tutkimukset koskaan mikään absoluuttinen totuus. Mutta ainakin antavat parhaimmilliaan mielenkiintoisen uuden näkökulman tarkastella, vaikkapa uskomuksia, uudesta näkökulmasta.
Ei tämä mitään kumoa, tarkkailee vain objektiivisesti kirjoituksia.
Tosin minullakin on vielä kesken tämä tutustuminen, enkä ole pätevä arvioimaan mikä sen arvo on. - Crypticall
LEARSI kirjoitti:
ihan hakusanalla Q-evankeliumi, voit tutustua materiaaliin, iso pinkka paperia.
Ovatko tutkimukset koskaan mikään absoluuttinen totuus. Mutta ainakin antavat parhaimmilliaan mielenkiintoisen uuden näkökulman tarkastella, vaikkapa uskomuksia, uudesta näkökulmasta.
Ei tämä mitään kumoa, tarkkailee vain objektiivisesti kirjoituksia.
Tosin minullakin on vielä kesken tämä tutustuminen, enkä ole pätevä arvioimaan mikä sen arvo on.Tarkoitatko isolla pinkalla paperia sitä tutkimusta, jota Q-evankeliumista on muodostunut, vai tarkoitatko, että joitain papereita olisi jo yleisesti hyväksytty Q-evankeliumiksi?
Oman käsitykseni mukaan ainoita tunnustetusti Q-lähteistä tehtyjä lainauksia edustaa mm:
Kristus on kuollut meidän syntiemme tähden, kirjoitusten mukaan, hänet haudattiin ja hän nousi kuolleista kolmantena päivänä, kirjoitusten mukaan, ja hän näyttäytyi Keefaalle, sitten niille kahdelletoista. Sen jälkeen hän näyttäytyi yhtä haavaa enemmälle kuin viidellesadalle veljelle, joista useimmat vielä nytkin ovat elossa, mutta muutamat ovat nukkuneet pois. Sen jälkeen hän näyttäytyi Jaakobille, sitten kaikille apostoleille."
Tuo edustaa käsittääkseni kaikkein varhaisinta tunnustusta, jota Jeesukseen uskovat tunnustivat hyvin pian Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeen, kun todistuksia siitä kerääntyi sadoilta silminnäkijöiltä. Tuo on lainattu Paavalin kirjeessä Korinttolaisille ja sen on tekstikriittisin tutkimuksin osoitettu olevan huomattavasti muuta kirjettä vanhempaa. Siis kun kirje on reilu parikymmentä vuotta Jeesuksen ylösnousemuksesta, on tuo tunnustus kriitikkojen mukaan vuosien 0-7 väliltä Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeen.
- Mirijam.
Ei tuollaista Q-evankeliumia ole olemassakaan. Mistä te aina revitte noita hupikirjoituksia tänne? :)
- JJBJ
aivan varmasti on,ei muutakun googlettamaan ;o
Q-evankeliumia pidetään näiden tunnettujen evankeliumien lähteinä,joita ainakin Matteus ja Luukas ovat hyödyntäneet. Sitä onko se ollut kirjallinen vai suullinen lähde,ei ole varmuutta. - JJBJ
ja tässä vielä linkki kyseiseen materiaaliin
http://personal.inet.fi/business/molari/qevankeliumi.pdf - Baltasar
JJBJ kirjoitti:
ja tässä vielä linkki kyseiseen materiaaliin
http://personal.inet.fi/business/molari/qevankeliumi.pdf"Mutta minä pelkään, että niinkuin käärme KAVALUUDELLAAN PETTI Eevan" - ,,, ja niin edelleen. (2.Kor.11:3.) Ei tarvita enää mitään "täydentäviä lisäyksiä" ilmoitukseen, joita yritetään salakuljettaa sisään "viisauden loisteessa". (2.Joh.7-10.) - "Jolla Poika on, sillä on elämä."
- JJBJ
Baltasar kirjoitti:
"Mutta minä pelkään, että niinkuin käärme KAVALUUDELLAAN PETTI Eevan" - ,,, ja niin edelleen. (2.Kor.11:3.) Ei tarvita enää mitään "täydentäviä lisäyksiä" ilmoitukseen, joita yritetään salakuljettaa sisään "viisauden loisteessa". (2.Joh.7-10.) - "Jolla Poika on, sillä on elämä."
=D samaa tarinaahan tuokin lähde kirjoittaa, ei siinä mitään uutta ole.
- nettari
Q-teorian selitys
Apostolien 'Q-ryhmän' muodostivat sellaiset apostolit, jotka olivat Jeesuksen kanssa, kun hän teki ihmetekojaan, joista he jokainen kertoivat sitten niistä evankeliumissaan!
Mutta Apostoli Luukas kirjoitti kuulemiensa todistusten mukaan Evankeliuminsa. Apostoli Luukas oli kreikkalainen lääkäri, joka kulki apostolien mukana.
Ketjusta on poistettu 22 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k512274Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖261117Aavistatko että moni tietää
Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut83998Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt55922Yritin saada
Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.11914- 68883
Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me127867Kronikat..
Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu10783vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos22783Täällä istun ja mietin
Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu49769