Telttailujärjestökö ?

Caravaanari

Onko liittomme SF-Caravan hylännyt tavoitteensa matkailuajoneuvoharrastajien etujen ajajana ja harrastuksen kehittäjänä ? Ruvennut ajamaan telttailijoiden ja patikoijien yms. sellaisten etuja.
Tältä ainakin vaikuttaa viimeisimpien sääntö ja tavoite esitysten mukaan.

Kohta kai SFC-alueilla on telttailu sallittu, kuin myös pikkuautossa yöpyminen.
Erilaisia rekisteröimättömiä "hinattavia laitteita" siellä on jo matkailu-ajoneuvojen sijaan tämänkin palstan kirjoitusten mukaan.

Pitäisiköhän harkita eroamista koko sekoilevasta yhdistyksestä, sen epäpätevältä vaikuttava johto taitaa ajaa koko homman suohon.

29

1574

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Keimo Eno

Eikös se ole mukavaa kun tulee lisää porukkaa sinne alueelle, molempien kausipaikkalaisten seuraksi. Kyllä lisäraha ja talkooapu kelpaa myös. Niin ja voihan näistä telttailijoista tulla meitä luksus-öky-karavaanareita joilla on m-auto tai vaunu.

• Vapaa valinta

Meneppä tuonne oikeille jäsensivustolle. Siellä liiton puheenjohtaja vääntää rautalankamallin siitä mitä uudessa sääntöEHDOTUKSESSA tarkoitetaan sanalla leirintämatkailijoiden etujärjestö. Jollei tästä kirjoituksesta aukene ajatuksen ydin on viisainta olla asiasta aivan hiljaa eikä kannata laittaa tuollaisia provoja tänne. Se, että liitolle valitaan sääntöjen vuoksi pakosta uusi puheenjohtaja, on sitten taas eri juttu. Minun mielestäni yksikään ehdokas ei ole kykenevä hoitamaan tätä tehtävää, kenelläkään ei ole ammatillista osaamista näin suuren järjestön johtoon. Nykypäivänä tähän johtamistehtävään ei enää riitä pelkästään se, että liikkuu vaunun kanssa kotimaassa ja ehkä ulkomaillakin. Tämä tullaan huomaamaan seuraavan kolmen vuoden aikana ja toivottavasti silloin etsitään sopiva puheenjohtaja oikein soveltuvuustestien mukaan ja toivottavasti silloin ei puheenjohtajuutta ratkaista sillä mitä ehdokkaiden vaimokkeet haluavat vaan ehdokkaan omien sosiaalisten ja ammatillisten taitojen perusteella.

• pgr

sen verran asian vierestä kirjottaa. Eihän liitonkaan laajentumispyrkimys tarkoita minkään ryhmän poistamista liitosta, päinvastoin lisämahdollisuuksien tarjoamista. Eikä säännöt jossakin liitossa vaikuta yhtään siihen minkälaisia palveluja joku SFC-alue järjestää. Telttailusta olen itsekin alouittanut niinkuin monet meistä vanhemmista. Ei ollu 70-luvulla sillä tavalla rahaa vaunua hankkia. Perinteet kunniaan tässäkin.
        Edellisen kirjottajan kanssa samaa mieltä siitä, että kohtuullisen linjattomia ovat puheenjohtajaehdokkaat. Taitavat olla vain treffillä kävijöitä, koska yhtään kannanottoa suuriin linjoihin en ole nähnyt eli kyllä jää valtakunnallinen hoito retuperälle jos vain treffitoiminnassa kunnostatuneet liitto hoitavat.

• vihjaus?

Mitä tarkoitat noin shokeeraavalla vihjeellä? Vai vaimot ´johtavat´ yhdistyksiä, jassoo!!!

• Taidat pitää itseäsi kykenevänä ennustamaan, se on tosi vaikea laji vaikka mahdollisuuksia on vain kaksi, ennustus on oikeassa tai väärässä. Todellisessa reaalimaailmassa mahdollisuuksien kirjo on suurempi. Jokuhan on juuri tehnyt väitöksen talousennusteiden osumisesta kohdalleen viime vuosikymmeninä muistaakseni alkaen jostain 1960 luvulta ja ammattimiehiltäkin lähes kaikki meni pieleen koska osaa muuttujista ei voi ennalta tietää.

Sinunkin ennustuksessasi esiintyneet avo/aviopuolisot saattavat todellisuudessa pelastaa tilanteen jos tarpeen on.

Olen ymmärtänyt noin periaatteessa hyvin huonolla perehtymisen tasolla kyseessä olevan kattojärjestöön liittymismahdollisuuksista muillekin kuin koppa-asujayhdistyksille. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että aina parempi mitä suurempi joukko. Sana painaa silloin enemmän kun puhutaan politiikkojen suuntaan, on myös ennustusten varassa miten muut kuin koppamatkaajat suhtautuvat meidän tarvitsemiimme palveluihin jotka hieman saattavat poiketa heidän intresseistään. En kuitenkaan usko suuria ristiriitoja syntyvän ja jos on hiemankin lukenut vaikka tätäkin palstaa niin onpa niitä kinan aiheita löytynyt ilman telttaleiriytyjiäkin.

Olen myös antanut itseni ymmärtää nykyisillä jäsenyhdistyksillä olevan vapaat kädet omien käytäntöjensä suhteen joten itsestäsi ja kavereistasi on kiinni miten missäkin alueella asiat hoituvat.

Minä toivotan kaikki leirintämatkailijat tervetulleeksi.

• sääksiläinen
        vihjaus? kirjoitti:

Mitä tarkoitat noin shokeeraavalla vihjeellä? Vai vaimot ´johtavat´ yhdistyksiä, jassoo!!!

tuolla vihjeelläsi noitamuijaa?

• höh

Jo liittyessäni omaan yhdistykseeni, tiesin sen tosiseikan, että liiton päämäärät ovat erilaiset yhdistyksen kanssa. Omat kulkutapani eroavat yhdistyksen valtavirran tavoitteista täysin. Liiton ja yhdistyksen erilaiset tavoitteet eivät häiritse minun kulkemisiani mitenkään. Enkä minä häiritse näiden touhuja omilla mielipiteilläni. Sopuisaa rinnakkaiseloa vain vietellään, jos joskus yksiin satutaan. Useimmiten ei osuta yksiin.

• Oman polun kulkija

Minulle on aivan ykshailee, mitä sääntöihin kirjoitetaan. Kun jäsenmaksulla ei saa edes puolta tankillista naftaa, mutta kuitenkin tulee lehti 6x vuodessa, niin eipä oo kallistakaan. Pari kertaa olemme mamman kanssa käyneet sfc- alueella yöpymässä eikä senkoommin. Telttailijoita vastaan ei ole mitään, sillä sieltä meistä useimmat on aloittaneet leirimatkailunsa.

Varsinaisia änkyröitä ja muutoksen vastustajien perusjoukko taitaa löytyä niistä "pysähtyneiden vaunujen" piiristä? Kun omat kuviot liikkuu enää kiikkustuolin ja puuceen väliä, niin kaikenlainen muutos on kauhistus. Ilmenee hyvin aiheesta tulleista nettikirjoituksista.

• appo
        Oman polun kulkija kirjoitti:

Minulle on aivan ykshailee, mitä sääntöihin kirjoitetaan. Kun jäsenmaksulla ei saa edes puolta tankillista naftaa, mutta kuitenkin tulee lehti 6x vuodessa, niin eipä oo kallistakaan. Pari kertaa olemme mamman kanssa käyneet sfc- alueella yöpymässä eikä senkoommin. Telttailijoita vastaan ei ole mitään, sillä sieltä meistä useimmat on aloittaneet leirimatkailunsa.

Varsinaisia änkyröitä ja muutoksen vastustajien perusjoukko taitaa löytyä niistä "pysähtyneiden vaunujen" piiristä? Kun omat kuviot liikkuu enää kiikkustuolin ja puuceen väliä, niin kaikenlainen muutos on kauhistus. Ilmenee hyvin aiheesta tulleista nettikirjoituksista.

ovat SF-yhdistyksissä, se että ollila ja liiton johto yrittää uudistua on hyvää toimintaa. Siellä on näkemystä ja varmasti tietoa tulevaisuudesta, mutta jarrut estelevät asioita liittokokouksessa, katsovat vain oman alueen suppeasta näkökulmasta.

• vaan...

Miksi meidän pitäisi telttailijoita hylkiä?Samanlaiset hienot matkailutarpeet heilläkin on. Ovatpa vielä fiksuakin porukkaa, eivät edes rehvastele kalustollaan.

• harkitse,

vaan eroa, niin kuin minäkin tein. Nythän ne kusetuslaput tulevat helmikuussa, joten pyyhi sillä... tai älä pyyhikään, mutta älä ainakaan maksa sitä tyhjänpäiväistä jäsenmaksua.

• mieti vähän

Johan siitä vanhasta porukasta on lähes puolet ennestään pelkkiä"telttailijoita" eikä mitään matkailijoita, eikä sekään haittaa ketään. Uudet telttailijat sentään ovat liikkuvaa väkeä, kuten uudet autoilijajäsenet, joten toiminta on menossa kovaa vauhtia eteenpäin liikkuvien etuisuuksien mukaisesti. Ehdottomasti pitää kehittyä liikkuvan matkailun ehdoilla, ei kausimökkeilijöiden. Sensijaan voit miettiä, mitä kausipaikkalaiset tekevät matkailuyhdistyksessä, samalla perusteella myös kesämökkiläisten pitäisi saada kuulua SFChen?

• Aatu-setä

Niitä sammalta kasvavia Solikoita ja kausipaikalla tai muualla "omalla tontilla" ilman ees yhtä matkaa vuodessa tekeviä on pilvin pimein. Miksi siis heitä pitäis kuunnella, niinku kirjoitit, niin omakoti- ihmisistä löytyisi yhtä kovia "vaanareita". Kannatan liikkuvien matkailijoiden etujen ajamista mukaan lukien telttailijat.

• huolehdittava
        Aatu-setä kirjoitti:

Niitä sammalta kasvavia Solikoita ja kausipaikalla tai muualla "omalla tontilla" ilman ees yhtä matkaa vuodessa tekeviä on pilvin pimein. Miksi siis heitä pitäis kuunnella, niinku kirjoitit, niin omakoti- ihmisistä löytyisi yhtä kovia "vaanareita". Kannatan liikkuvien matkailijoiden etujen ajamista mukaan lukien telttailijat.

Silloin, kerran vuodessa liikkeelle lähtiessään, pitää muistaa sen kausipaikan siistiminen. Mikään muu ei ole niin törkeän näköistä kuin romukasa vr-lavoineen, koirankoppeineen, laudanpätkineen, nuhjaatuneine puutarhakalusteineen, pressuineen, koirankuppeineen jne jne jne. Siistikäämme jälkemme. Onhan mukavampi itsekin palata katsastuskäynnin (ja mahdollisen kesäkiertueen) jälkeen siistille paikalle, johon myös paikan vapaana ollessa voi paikoittaa maksaviakin asiakkaita.

• Caravaanari

Ne parjatut kausipaikkalaiset pitävät SFC-alueet pystyssä ja toiminnassa omalla työllään ja heikoin korvauksin jopa vain talkoohengessä.

Ei minullakaan mitään telttailijoita vastaan ole, ja olen minäkin aikoinani heihin kuulunut.
        Mutta jos olen liittynyt ajoneuvomatkailua ylläpitävään ja edistävään järjestöön, niin miksi maksaisin muiden matkailuryhmien etujen ajamisesta.
        Kai kohta saamme avustaa lentoliikennettäkin etelänmatkojen järjestämisessä.

Lisäksi telttailu tarvitsee enemmän tukipalveluita, esim. keittokatoksia kun vaunun tarjoamat mahdollisuudet puuttuvat.
        Tämä lisää paineita entisestäänkin yleisimmin alueillamme käytettävän pelkän vuorokausimaksun muuttamisesta henkilö ja palveluhinnoitteluun.

• Caravaanari kirjoitti:

Ne parjatut kausipaikkalaiset pitävät SFC-alueet pystyssä ja toiminnassa omalla työllään ja heikoin korvauksin jopa vain talkoohengessä.

Ei minullakaan mitään telttailijoita vastaan ole, ja olen minäkin aikoinani heihin kuulunut.
        Mutta jos olen liittynyt ajoneuvomatkailua ylläpitävään ja edistävään järjestöön, niin miksi maksaisin muiden matkailuryhmien etujen ajamisesta.

Lisäksi telttailu tarvitsee enemmän tukipalveluita, esim. keittokatoksia kun vaunun tarjoamat mahdollisuudet puuttuvat.
        Tämä lisää paineita entisestäänkin yleisimmin alueillamme käytettävän pelkän vuorokausimaksun muuttamisesta henkilö ja palveluhinnoitteluun.

Ilman vakiasukkaita eli kausipaikkalaisia tuskin yksikään alue pysyisi pystyssä, se lienee faktaa. Uskon kuitenkin päiväkävijöiden tuovan naulat ja haravat talkoolaisille. Jos yön hintana pidetään 10 € niin 100 yöpymistä on aina 1000 € lisää kassaan. 1000 €:sta aiheutuu tietysti kuluja kuten WC paperin ja veden kulutuksen lisäystä mutta kateprosentti lienee kuitenkin aikamoinen. Telttaleirintä lisäksi rajoittunee sydänkesän tienoille joten suurimman osan vuotta niitä telttailijoita ei näy eikä kuulu.

Yhdistykset jotka hallitsevat alueita saavat tietysti oman harkintansa mukaan hinnoitella alueensa yöpymiset sekä ketä ne alueilleen päästävät. En usko tästä mitään köyhän apujärjestelmää tulevan vaan lisätuloja yhdistyksille.

Telttailijat ehkä mielellään käyttävät keittokatoksia mutta tullevat yleisesti toimeen ilman sähköliitäntää joten kuka sitten tulee kalliiksi jos oikein aletaan laskea.

En ole tarkkaan selvillä yhdistysten verotuksesta mutta jos hinnat korotetaan bisnesalueiden tasolle alkaa verottaja varmasti ennen pitkää ainakin selvitellä asioita joten omakustannushinnoittelu lienee viisainta.

Vasta aika tulee näyttämään tuemmeko me muiden leirintämatkailijoiden asiaa vai he meidän, uskon itse sen hyödyttävän molempia kun asiat oikein hoidetaan. Kateus on jotain millä saadaan hyvätkin asiat menemään mönkään.

• se on!
        Caravaanari kirjoitti:

Näin se pitääkin olla, siis oikeudenmukaista nimenomaan. Maksut henkilömäärän mukaan on ainut oikea tapa maksaa aiheuttamansa kustannukset.

• ennen vanhaan
        Caravaanari kirjoitti:

Leirintäalueen varustelutasoksi riitti yleensä muutaman neliön tasainen alue, sekä edes kohtuullinen peseytymistila ja wc. Keittomahdollisuus(sähköllä) laskettiin jo luksukseksi,koska kyllä oikealla telttamatkailijalla on yleensä myös keittovälineet omasta takaa. Lisäpalvelut esim.sauna tai ravintolapalvelu on ollut aina maksullinen ja hyvin hinnoiteltu. Tältä pohjalta 15-20€:n telttamaksu( maksullisten lisäpalvelujen käyttö) korvaa erittäin hyvin vaatimusten mukaisen yöpymismahdollisuuden valvotulla alueella. Auto ja vaunumatkailijalle rakennetut kalliit sähkö ja antennijärjestelmät, wlanit,matka-wc:n tyhjennys ym auton/vaununhuoltojärjestelyt ovat eri lukunsa,joita telttayöpyjätkin kustantaisivat,mikäli yhteisymmärrys syntyisi. Kysymys on kuitenkin saman harrastuksen eri muodoista,joita ei pitäisi rajata kovin pieniin looseihin,ja mahtuvathan teltta ja vaunuihmiset julkisillekin alueille erittäin sopuisasti. Kyse pitäisi olla enemmin kotimaisen retkiharrastuspiirin yhteisistä tavoitteista,kuin välineisiin liittyvistä rajauksista.

• pidot paranevat

SFC on hyvässä hoidossa kaikesta huolimatta. Onneksi on ihmisiä jotka näkevät myös sen 'metsän'.

• Muuta,

Sinun asenteilla on kaikille parempi, että eroat ja etsit itsellesi arvoistasi seuraa.

• tehdastakuu

Kun liitolta asti kysyy oikeudellisia neuvvoja tulee vastaukseksi, mikset itse tutkinut tarkemmin, eikä caravaan lehti ole sitä varten että jonkun vaunu ongelmia käsiteltäisiin siinä? Ei jäsen lehden tarvi kertoa tuotteen valmistus virheistä kaikkien jasenten tietoisuuteen. Kaikki on itse vain hoksattava...onnea vuodelle -08 Ps.Lehden vaikeneminen omien mainostulojen menetyksen pelossa on tärkeämpää kuin jäsenelle tiedottaminen

• jo eronnut

Myin tuossa syksyllä KAIKKI matkailuvälineet, lukien matkailuauton ja siihen kaikki mukaan kuuluvat vermeet pois. Jäsenmaksun olin maksanut ja olen jäsen maksukauteni loppuun.

Sen verran puupää jengiä porukoissa on (ei tietenkään kaikki), että sain tarpeekseni!

Jatkakaapa temmellystänne ja kinasteluanne, mulle riitti, kiitti!

• aivan pakko

Pyöriä siellä puupääjengissä. Käsittääkseni autolla voi matkustella ihan mihin haluaa ja olla siinä porukassa missä on mukavaa. Vaikka marttakerhossa.
        Ei kai eroamisen vuosi tarvitse kalustoaan myydä. Voihan harastusta jatkaa ilman jäsenkorttia.
        Suomi on vapaa yhdistysten maa, niistä voi erota ja niihin voi liittyä ihan vapaasti.
        Eikö ole hiekkalaatikkoleikit menneet mielen mukaan kun on pitänyt niin katkerana erota.

• pian entinen jäsen
        aivan pakko kirjoitti:

Pyöriä siellä puupääjengissä. Käsittääkseni autolla voi matkustella ihan mihin haluaa ja olla siinä porukassa missä on mukavaa. Vaikka marttakerhossa.
        Ei kai eroamisen vuosi tarvitse kalustoaan myydä. Voihan harastusta jatkaa ilman jäsenkorttia.
        Suomi on vapaa yhdistysten maa, niistä voi erota ja niihin voi liittyä ihan vapaasti.
        Eikö ole hiekkalaatikkoleikit menneet mielen mukaan kun on pitänyt niin katkerana erota.

Eihän se mitään katkeraa ollut se ero. Aika aikaa kutakin ja nyt elellään maaseutuasunnolla vaunun sijaan. Vaikken kuuluisi mihinkään yhdistykseen, koppielämästä sain kyllikseni.

Paikat tuli kierreltyä ja on aika rauhoittua, oli siellä puupäitä tai ei...

• ei tarvinnut
        aivan pakko kirjoitti:

myydä vermeitäsi rahapulan takia.

• timppa p

Mikä aiheutti tuollaisen taloudellisen ahdingon?

• kysymys vain

oletteko kaikki aikanaan myös liittyneet samanlaisella metelillä ja vinkunalla kuin nyt erotessanne?

• näin....
        timppa p kirjoitti:

Mikä aiheutti tuollaisen taloudellisen ahdingon?

Näitä puupäitä näyttää olrvan riittämiin....

:D

• ...........
        kysymys vain kirjoitti:

oletteko kaikki aikanaan myös liittyneet samanlaisella metelillä ja vinkunalla kuin nyt erotessanne?

Opimme ymmärtämään että puupäät ovat puupäitä...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      83
      3852
    2. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      33
      2746
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      95
      2174
    4. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      20
      1687
    5. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      26
      1608
    6. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      26
      1508
    7. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1481
    8. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      7
      1454
    9. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      27
      1446
    10. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      73
      1443
    Aihe