Paistin lämmittäminen

ajomiehen palkka

Haluaisin paistaa hirvipaistin uunissa juhlaa edeltävän päivänä, leikata viipaleiksi kylmänä ja sitten lämmittää valmiiksi viipaloitua paistia uunissa uudelleen juhlapäivänä. Miten tämä onnistuisi parhaiten? Mikä lämpötila uunissa ja miten kauan? Paistivadilla olisi 8 hengelle sopiva määrä lihaa.
Paisti on raakana noin 4 kg. Kuvittelen, että minun pitäisi paistaa se kokonaisena ja sen jälkeen leikata kahtia, koska viipaleista muuten tulee todella isoja ja hankalia saada lautaselle.

Haluan paistaa lihan jo päivää ennen juhlia, etten sitten stressaannu kun en tiedä tuleeko lihasta raakaa vai ylikypsää ja tuleeko kastikkeesta kunnollinen vai epäonnistuuko. On kyllä digitaalinen paistomittari, mutta olen aina epävarma onko mittarin kärki todella keskellä paistia vai ei.

Olisin kiitollinen vihjeistä!

7

14628

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kkkkkkkkkkkkkkkk

.tarjoaist sen paistin ihan vaan huoneenlämpöisenä.

Herkkua on KUUMA kastike ja juoneenlämpöinen paisti.

Suosittelen, että paistat paistin ILMAN MAUSTEITA ja vaasta paistamisen jälkeen ( vähän viilentyneenä) laitat madinadin ja suolan.

Näin paistista tulee mehevänmpi, ja maukkaampi kun jos paistat sen valmiiksi suolattuna ja marinoituna.

JOS lähtisin lämmittämään, niin on varmistettava ettei siivut kuivu - peitä siis asita hyvin ja tiukasti ja lämmitä vaikka vesihauteessa miedossa uunissa

Vesihaude = pellille/astiaan kuumaa vettä ja varsinainen ruoka sitten siihen omassa astiassaan hyvin peitettynä, uuniin mietoon lämpöön.

• ajomiehen palkka

Olen kyllä tuota huoneenlämpöistä lihaa itsekin miettinyt, mutta mieluummin yrittäisin lämmittää paistia.
        Vesihaudetta en halua käyttää, kun annan lämmittämisen muille harrastelijoille tehtäväksi. Ajattelin myös laittaa paistia parille vadille,(seurue 20 henkeä) enkä usko että vesihaude silloin olisi mahdollinen. Pelkään aina itsekin että saan kuuman veden päälleni vahingossa.
        Olen joskus aikaisemmin valellut jokaiselle paistiviipaleelle keittettyä paistilientä ja kaatanut liiat liemet vadilta. Sitten aluminifoliota päälle ja huoneenlämpöisenä uuniin. En vain muista missä asteissa ja miten kauan, ja ajattelin että jollakin saattaisi olla parempi konsti. Makua saa viipaleisiin ihan mukavasti näin, mutta on tietenkin melko työlästä enkä tiedä mitä hygieniapassiviranomainen tähän sanoisi. No, nämähän ovat kotijuhlia. - ja olen kyllä yrittänyt googlata, mutta vastauksia tulee vain asunnon tai auton lämmitykseen:)

• kkkkkkkkkkkk
        ajomiehen palkka kirjoitti:

Olen kyllä tuota huoneenlämpöistä lihaa itsekin miettinyt, mutta mieluummin yrittäisin lämmittää paistia.
        Vesihaudetta en halua käyttää, kun annan lämmittämisen muille harrastelijoille tehtäväksi. Ajattelin myös laittaa paistia parille vadille,(seurue 20 henkeä) enkä usko että vesihaude silloin olisi mahdollinen. Pelkään aina itsekin että saan kuuman veden päälleni vahingossa.
        Olen joskus aikaisemmin valellut jokaiselle paistiviipaleelle keittettyä paistilientä ja kaatanut liiat liemet vadilta. Sitten aluminifoliota päälle ja huoneenlämpöisenä uuniin. En vain muista missä asteissa ja miten kauan, ja ajattelin että jollakin saattaisi olla parempi konsti. Makua saa viipaleisiin ihan mukavasti näin, mutta on tietenkin melko työlästä enkä tiedä mitä hygieniapassiviranomainen tähän sanoisi. No, nämähän ovat kotijuhlia. - ja olen kyllä yrittänyt googlata, mutta vastauksia tulee vain asunnon tai auton lämmitykseen:)

vesihaudetta ei tarvitse nostella tai kantaa - hanasta lämmintävettä uunipannulle tms. ja pannu uuniin ( mittaa etukäteen, ettei tule liikaa eli "sovita".)

Uuni kuumenemaan ja varsinainen ruoka-astia vasta sitten sinne uuniin, kun sapuska on valmis nostat uunista ulos vain tuon sapuskan astiassaan ja jätät vesihauteen uuniin jäähtymään.

Jos et käytä vesihaudetta niin voit lämmittää lihat uunipellillä, leivinpaperin päällä - lado lihat pannuun ja valele kastikkeella. PEITÄ tiukasti foliolla ja laita kylmään uuniin.
        Uuniin lämpöä noin 70 astetta ja anna lämmentyä, kunnes uuni on lämmennyt tuohon 70 asteeseen. eli noin 20 min vois olla se aika.
        Siirrä lopuksi lihat ja vähän uutta kastiketta (kuumaa) tarjouluvadille, jonka olet tietysti etukäteen lämmittänyt.

Oikeesti KUUMAAHAN ei mitenkään saa aikaiseksi, sillä paistiviipaleet on kylmenneet "heti" kun ne lautaselleen laittaa. Kuuma kastike auttaa kummasti.

Lihastasi tullee lämmittämällä täysin kypsää, mutta se ei taida haitata - kunhan ei oo kamalan sitkeetä tai kuivanutta korppua.

• ajomiehen palkka
        kkkkkkkkkkkk kirjoitti:

vesihaudetta ei tarvitse nostella tai kantaa - hanasta lämmintävettä uunipannulle tms. ja pannu uuniin ( mittaa etukäteen, ettei tule liikaa eli "sovita".)

Uuni kuumenemaan ja varsinainen ruoka-astia vasta sitten sinne uuniin, kun sapuska on valmis nostat uunista ulos vain tuon sapuskan astiassaan ja jätät vesihauteen uuniin jäähtymään.

Jos et käytä vesihaudetta niin voit lämmittää lihat uunipellillä, leivinpaperin päällä - lado lihat pannuun ja valele kastikkeella. PEITÄ tiukasti foliolla ja laita kylmään uuniin.
        Uuniin lämpöä noin 70 astetta ja anna lämmentyä, kunnes uuni on lämmennyt tuohon 70 asteeseen. eli noin 20 min vois olla se aika.
        Siirrä lopuksi lihat ja vähän uutta kastiketta (kuumaa) tarjouluvadille, jonka olet tietysti etukäteen lämmittänyt.

Oikeesti KUUMAAHAN ei mitenkään saa aikaiseksi, sillä paistiviipaleet on kylmenneet "heti" kun ne lautaselleen laittaa. Kuuma kastike auttaa kummasti.

Lihastasi tullee lämmittämällä täysin kypsää, mutta se ei taida haitata - kunhan ei oo kamalan sitkeetä tai kuivanutta korppua.

Mietin tuota uunipeltiäkin, mutta ajattelin, että pääsisi tuosta paistivadin lämmittämisestä erikseen.
        En kyllä ollut vesihaudetta siirtämässä, mutta ajattelin että lämmittäjä vahingossa kastaisi sormiaan siihen tms. Pitäisi ehkä hankkia silikonikintaat tähän tarkoitukseen. Minulla ei ole ulosvedettävää uunia.
        Kun sanot 20 min niin tarkoitatko siitä kun uuni laitettiin päälle vai 70 astetta 20 min?
        Olen joskus yrittänyt lämmittää lihapataa 150 asteessa laakeassa astiassa eikä ollut tarpeeksi kuumaa vaikka oli siellä reilut 30 min.
        Muistan tosin lukeneeni jotain - syötä vierasta sanoilla, kunnes keitto kerkeevi tai jotain sinnepäin.

• kkkkkkkkkkkkkk
        ajomiehen palkka kirjoitti:

Mietin tuota uunipeltiäkin, mutta ajattelin, että pääsisi tuosta paistivadin lämmittämisestä erikseen.
        En kyllä ollut vesihaudetta siirtämässä, mutta ajattelin että lämmittäjä vahingossa kastaisi sormiaan siihen tms. Pitäisi ehkä hankkia silikonikintaat tähän tarkoitukseen. Minulla ei ole ulosvedettävää uunia.
        Kun sanot 20 min niin tarkoitatko siitä kun uuni laitettiin päälle vai 70 astetta 20 min?
        Olen joskus yrittänyt lämmittää lihapataa 150 asteessa laakeassa astiassa eikä ollut tarpeeksi kuumaa vaikka oli siellä reilut 30 min.
        Muistan tosin lukeneeni jotain - syötä vierasta sanoilla, kunnes keitto kerkeevi tai jotain sinnepäin.

"Kun sanot 20 min niin tarkoitatko siitä kun uuni laitettiin päälle vai 70 astetta 20 min?
        Olen joskus yrittänyt lämmittää lihapataa 150 asteessa laakeassa astiassa eikä ollut tarpeeksi kuumaa vaikka oli siellä reilut 30 min."

... siis LAITA KYLMÄÄN uuniin se liha ja sitten vasta säädät lämpötilan 70-100 astetta, ja pidät lihaa uunissa, UUNIN kuumenemisen ajan sekä siihen päälle, ehkä, vielä tollaset 20 min.

Näin liha ehtii lämmitä, eikä vaan kuivaa.

Ja kuten huomautin jo aiemmin KUUMAA paistia on lähes mahdotonta tarjota, lihasiivut kun ei pysy lämpimänä kun "sekunnin".

• häh?

Eikö niitä viipaleita voi taittaa ja laittaa kauniisti vadille?

• Ruokaa lämmitettäessä on aina kaksi ongelmaa: ruoka pakkaa kuivumaan lämmitettäessä ja siitä häviää sekä säilytyksen että lämmityksen aikana makuaineita.

Sen vuoksi olisi hyvä, että ruoka olisi säilytyksen aikana peitettynä esimerkiksi kastikkeeseen ja kun lämmitetään se siirretään esilämmitettyyn astiaan ja sen päälle kaadetaan kuuma kastike tms. eikä itse ruokaa isommin enää aleta paahtamaan. Jos ruoan kuitenkin aikoo lämmittää uunissa, niin silloin lämmitys vesihauteessa tai siten, että ruoka on peitetty foliolla hyvin, jotta paisti ei kuivu. Eikä kiertoilmalla vaan normaaliuunissa satasella ehkä..

Paistia ei missään nimessä kannata viipaloida etukäteen, koska jopa ihan ilman uuniakin viipaleet kuivuvat helpommin kuin itse paisti.

Kyllä tuo vesihaude on hyvä tapa, koskapa silloin uunissa on riittävästi kosteutta eikä paistisi kuivu niin nopeasti. Lämmittäminen on sitten lämmittämistä eikä ruoanvalmistuksen jatkoa. Varsinkin paahtopaisti - jonka kypsyysaste on tärkeä - saattaa mennä pilalle, jos sitä alkaa uudelleen lämmittämään.

Luota vain digitaaliseen mittariisi - kyllä se näyttää yleensä aina paremman totuuden kuin luuletkaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      92
      3009
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1147
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1122
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      51
      1015
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      31
      974
    6. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      858
    7. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      852
    8. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      837
    9. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      44
      822
    10. Oletko älykkäämpi kuin kaivattusi

Pitääkö kaivattusi sinua älykkäämpänä teistä? Mitä luulet?
      Ikävä
      71
      770
    Aihe