Soija juusto

Mihcaella

Tietääkö joku onko olemassa soijajuustoa tai jotainkin maitoallergiselle sopivaa juustoa, kun minun 2,5 vuoden ikäisellä lapsella on maitoallergia, eikä siedä yhtään maitoa eikä mitään maidon osia. Hän tykkäisi juustosta, mutta ei tavallista juustoa voi antaa kun hänellä menee maha sekaisin. Olisiko joku niin kiltti ja kertoisi, kun olen kysellyt eri kaupoista mutta kukaan ei tunnu tietävän mitään.
Sydämmellisin kiitoksin.

13

3937

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yleisesti ainakin sanotaan, että vuohenmaito sopii sekä lehmänmaitoallergikolle ja laktoosi-intolerantikolle. Jos tässä on perää, niin luulisi myös vuohenmaidosta tehtävän juuston sopivan. Ainoa keino lienee kokeilla.

Soijajuustojahan on monenlaisia - savustetusta tahnaan asti. Pitäisi kyllä löytyä ihan tavallisesta kaupastakin.

Lienee kuitenkin syytä varmistaa, että lapsesi ei ole myös soijalle allerginen - sitäkin esiintyy.

• vuohenmaito

eikä lampaanmaitokaan meidän allergikolle! Ole varovainen!!

• laktoosi-intoleranssi

tarkoittaa sitä, ettei elimistö pilko maidon laktoosia. Tähän ei eläinlajin vaihto vaikuta.

Mutta tosiaan, jo melkein kaikissa lähikauppaa isommissa marketeissa (sittarit ja s-marketit etupäässä) löytyy cheezlyn sulavia edam -ja mozzarellatyyppisiä soijajuustoja, sheesen soijakiekkoja (eivät maistu kyllä kovin hyvälle) ja joskus olen nähnyt tofutti-merkkisiä cheddartyyppisiä viipalejuustoja ja tuorejuustojakin. Yleensä siellä juustohyllyssä ovat lähellä toisiaan - kannattaa toki tarkistaa muutkin kylmähyllyt ellei ole tai kysyä myyjiltä neuvoa.

• ,efe
        laktoosi-intoleranssi kirjoitti:

tarkoittaa sitä, ettei elimistö pilko maidon laktoosia. Tähän ei eläinlajin vaihto vaikuta.

Mutta tosiaan, jo melkein kaikissa lähikauppaa isommissa marketeissa (sittarit ja s-marketit etupäässä) löytyy cheezlyn sulavia edam -ja mozzarellatyyppisiä soijajuustoja, sheesen soijakiekkoja (eivät maistu kyllä kovin hyvälle) ja joskus olen nähnyt tofutti-merkkisiä cheddartyyppisiä viipalejuustoja ja tuorejuustojakin. Yleensä siellä juustohyllyssä ovat lähellä toisiaan - kannattaa toki tarkistaa muutkin kylmähyllyt ellei ole tai kysyä myyjiltä neuvoa.

Mutta aika monet laktoosi-intoleranssikot voivat juoda aitoa lehmänmaitoa (käsittelemätöntä) tai jopa punaista maitoa, siniset jne... litkut aiheuttaa oireita.

• "aika monet"
        ,efe kirjoitti:

Mutta aika monet laktoosi-intoleranssikot voivat juoda aitoa lehmänmaitoa (käsittelemätöntä) tai jopa punaista maitoa, siniset jne... litkut aiheuttaa oireita.

silloin ei taida ongelma olla laktoosin sietokyky - nuo siniset, rasvattomat, laktoosittomat ym. muut litkut kun eivät ole lehmää nähneetkään. Laktoositolerantti=kykenee käsittelemään laktoosia, laktoosi-intolerantti=ei kykene käsittelemään laktoosia, tuli se suoraan tissistä tai tölkistä. Nuo asiaa mittaavat testit eivät myöskään ole lähellekään 100% varmoja - minulle oireita tulee maidosta muodossa missä tahansa, vaikka testit näyttää nollaa.

• - - -

Mistäs tiedät, että se juustosta tykkää?

• Tuohon otsikkoon kommentoisin: ihan oikeassa olet siinä, että tofua ja soijasta valmistettuja muita tuotteita ei saa kutsua juustoksi. Juusto tehdään aina eläimen maidosta.

Mielestäni tuottajat saisivat etsiä näille tuotteille aivan oman nimensä eivätkä matkia juustoja. Kuluttaja menee aivan sekaisin.

Tuossa alempana oli juuri esimerkkejä erilaisista "Sheeseistä" - melkoista ja harhaanjohtavaa sanaleikkiä tärkeällä asialla. Näillä tuotteilla ei ole mitään tekemistä juustojen kanssa - ei koostumukseltaan eikä maultaan. Aivan sama jos halvaa alettaisiin kutsua seesamijuustoksi tai suklaalevyä ruskeaksi kaakaojuustoksi.

• Mihcaella

Tiedän siitä että hän tykkää juustosta, kun hän on muutaman kerran sienyt mun leivältä juusto siivut, ja on kyylä aika äkkiä posinut ne poskeen, jos hän ei tykkäisi hän sylkisi sen pois suusta, eikä söisi.

• Laatutietoinen nautiskelija
        crudo kirjoitti:

Tuohon otsikkoon kommentoisin: ihan oikeassa olet siinä, että tofua ja soijasta valmistettuja muita tuotteita ei saa kutsua juustoksi. Juusto tehdään aina eläimen maidosta.

Mielestäni tuottajat saisivat etsiä näille tuotteille aivan oman nimensä eivätkä matkia juustoja. Kuluttaja menee aivan sekaisin.

Tuossa alempana oli juuri esimerkkejä erilaisista "Sheeseistä" - melkoista ja harhaanjohtavaa sanaleikkiä tärkeällä asialla. Näillä tuotteilla ei ole mitään tekemistä juustojen kanssa - ei koostumukseltaan eikä maultaan. Aivan sama jos halvaa alettaisiin kutsua seesamijuustoksi tai suklaalevyä ruskeaksi kaakaojuustoksi.

Niitä kutsuttiin ennen korvikkeiksi. Kuten voikukan juuresta tehtyä juomaa sanottiin kahvinkorvikkeeksi. Nykyään pitää olla vain niin hienoa.

• Laatutietoinen nautiskelija kirjoitti:

Niitä kutsuttiin ennen korvikkeiksi. Kuten voikukan juuresta tehtyä juomaa sanottiin kahvinkorvikkeeksi. Nykyään pitää olla vain niin hienoa.

No, tämän hyväksyn: juustonkorvikkeet. Aidon puutteessa tai koska aitoa ei voi syödä.

• pitcha

Tofu (jap. 豆腐, tōfu, kiin. 豆腐, doufu), jota kutsutaan myös nimellä soijajuusto.

• Pistaasihalva

Tofutti soijajuustoa saa ihan normaaleista ruokakaupoista, ainakin esim. K-Supermarketeista.

Kavisrasvajuustotkaan eivät ilmeisesti lapsellesi sovi, esimerkiksi Julia17 valmistetaan rasvattomasta maidosta kasvirasvasta.

• Damedame

"Julia17 valmistetaan rasvattomasta _maidosta_ kasvirasvasta."
        Jäikö ymmärtämättä että ei voi syödä maitotuotteita?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      402
      2132
    2. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      12
      1959
    3. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      250
      1405
    4. Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?

En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.
      Ikävä
      82
      1059
    5. Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?

Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel
      Tv-sarjat
      56
      965
    6. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      402
      948
    7. Rakennetaanko yhdessä?

Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä
      Ikävä
      39
      818
    8. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      56
      789
    9. Mies haluaisin sinun kanssa

Rakkauslapsen. Hänestä tulisi tosi söpö ja fiksu.
      Ikävä
      75
      760
    10. Hyvää yötä mies

Nuku hyvin. Viikonloppuna on tulossa hellettä, se on mukavaa. Juhannuskin kohta. Mun tekis mieli huolehtia susta. Semmo
      Tunteet
      70
      734
    Aihe