Ilmanvastus talvi - kesä

Mites tuo käytännön ilmanvastus esim. autolla vaihtelee kesän ja talven välillä? Kaasun viskositeettihan pienenee kylmempään päin?

Ulkona kylmän sään aikaan ilman tiheys lienee suurempi kuin lämpimällä? Entäs ilmanpaine?

10

4112

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käytännössä

      käytännön ilmanvastukslla ei ole käytännössä merkitystä.ainakaan näin leutona talvena.

    • kesä.

      Ilmanvastus on talvella pienempi kun kylmä ilma on liukkaampaa.

    • Jonsson.

      Tarkoitat varmaan, että mitä lämpötila, ilmanpaine ja edelleen tiheys vaikuttavat ilmanvastukseen?

      Kaikki vaikuttavat jossain määrin. Yleensä peruslaskut suoritetaan ns. standardi-ilmakehässä, joka on merenpinnan korkeudella ja esim. 25 C-astetta. Jos pitää olla tarkka, niin pitää huomioida ilman muutokset, jotka johtuvat paineen ja lämpötilan muutoksesta.

      Autolla, joka liikkuu merenpinnan korkeudella, lienee lämpötilan muutoksesta aiheutuva ilmanvastuksen muutos varsin merkityksetön. Yleensä korkeuden vaihtelua pidetään merkityksellisempänä tekijänä. Joku voi esim. laskea paljonko 40 asteen lämpötilan muutos ja 5000 m korkeusero vaikuttavat ilmanvastukseen...

      Lämmin ilma sen sijaan alentaa tavallisen kaasutinmoottorin tehokkuutta merkityksellisesti, joten se otetaan usein huomioon laskuissa. Esim. tavallisen lentokoneen lähtökiito korkealla, kuumassa ilmassa on huomattavasti pidempi kuin alhaalla kylmässä ilmassa ja se huomioidaan monissa laskuissa. Mutta johtuu siis myös lisäksi moottorin tehottomuudesta, eikä pelkästään ilman muutoksesta.

    • Kuten "jonsson" sanoi toisella ottaa ja toisella antaa. Puhutaan tiheyskorkeudesta, jos on matala paine ja lämminilma. on ilman vastus tietysti pienempi, mutta niin on moottorin tehokin.
      Pakkasella, ja samalla korkeapaine,vastus iso mutta taas tehoakin enemmän.

    • ranstaaka

      Tarkoitithan että viskositeetti kasvaa ilman jäähtyessä. Taisit panna sanat väärinpäin.

      Minä en tiedä, mikä vaikutus viskositeetilla on asiassa. Voi olla, ettei se ole ratkaisevaa?

      Virtaavan aineen vastus taisi olla tämän kaavan mukainen

      F=1/2*roo*v*v*A*c
      F=liikettä vastustava voima
      roo= ilman tiheys
      v=nopeus
      A=kappaleen projektion pinta-ala, eli sen reiän pinta-ala, minkä kappale leikkaa ilmaan.
      c= ilmanvastuskerroin

      Talvi vaikuttaa näistä vain ilman tiheyteen. Minä luulen, että ilman tiheys kasvaa ihannekaasun lailla suunnilleen ilman jäähtyessä. Saattaa olla monimutkaisempi, kuin pystyn ajattelemaan, mutta takuulla pakkasilma on kymmeniä prosentteja tiheämpää, kuin suvi-ilma.

      Ilmanvastus kasvaa suorassa suhteessa ilman tiheyteen.

      Kovalla pakkasella ilma saattaa olla 20% tiheämpää? kuin helteellä. Auton bensankulutuksesta taitaa mennä 70-80% ilman vastukseen.

      luulen, mutten ole ihan varma, että suurin osa talvikulutuksen kasvusta tuleekin ilmanvastuksen kasvamisesta ja sitä vähemmän tai sitten enemmän vaikuttaa epätäydellinen palo kylmässä sylinterissä?

      • Kaasulla siis:[Viscosity increases as temperature increases.]
        Suomennos: viskositeetti kasvaa lämpötilan kasvaessa.
        http://en.wikipedia.org/wiki/Viscosity

        Juuri tämän viskositeettiefektin takia tuota kysynkin. Missä suhteessa se olisi muihin tekijöihin.


      • ei vaikuta

        Ilman viskositeetilla ei ole käytännössä merkitystä ilmanvastukseen, ainoastaat tiheydellä ja ilmanpaineella. Viskositeetilla on vaikutusta ainoastaan laminaarisessa virtauksessa, mutta auton nopeuksissa kyse on turbulenttisesta virtauksesta eli viskositeetti putoaa pois vaikuttavista tekijöistä.


      • ei vaikuta kirjoitti:

        Ilman viskositeetilla ei ole käytännössä merkitystä ilmanvastukseen, ainoastaat tiheydellä ja ilmanpaineella. Viskositeetilla on vaikutusta ainoastaan laminaarisessa virtauksessa, mutta auton nopeuksissa kyse on turbulenttisesta virtauksesta eli viskositeetti putoaa pois vaikuttavista tekijöistä.

        Tämä ratkaisisi siis asian normaaleissa nopeuksissa.


    • hoo56

      Peruskoulun kaavoilla voidaan laskea ilman tiheys suunnilleen oikein.
      Merenpinnan tasolla 15°C ilman tiheys on 1.225 kg/m^3.
      Tuo lämpötilahan on n. 288 K.
      Esim. pakkasella -20°C (253 K) on ilman tiheys siten
      288/253x1.225=1.394 kg/m^3.
      Polttomoottorin teho nousee periaatteessa samassa suhteessa, joten huippunopeus ei muutu, mutta kiihtyvyys kyllä paranee, ellei jäykkien renkaiden vierinvastuksen kasvu syö sitä kaikkea.

    • bumb

      bumb

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko varattu minulle?

      Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      157
      5970
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

      Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      114
      5555
    3. Olen miettinyt kauan

      miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      46
      5247
    4. Vanhempi mies

      Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      32
      3255
    5. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

      Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      55
      2789
    6. Ostiko maailma sinut minulta?

      Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      25
      2601
    7. On niin paha olla

      Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      43
      2290
    8. Noloa että kaipasin sinua

      Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      23
      2090
    9. Minne sä aina välillä joudut

      Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      13
      1900
    10. On niin vaikea olla lähelläsi

      En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      15
      1821
    Aihe