Ruisleivän teosta taas

juurella tehty

Olen yrittänyt saada aikaiseksi ruisleivän juurta.
Eka juuri meni ilmeisesti vähän pieleen ja nyt tein kokonaan uuden, jonka jälkeen leipä onkin onnistunut paremmin.
Jonkun verran olen avittanut alkuun nousemista hiivalla, kun luin jostain, että niinkin voi tehdä.

Voiko hiivaa lisätä alkuun jo siihen juureen, vai onko lisättävä ainoastaan siihen taikinaan myöhemmin, (jos sitä siis yleensäkin haluaa käyttää). Entä onko juuri pilalla, jos vahingossa on tullut "kierrätettyä" siihen uuteen juureen suolaa?

Yleensä olen siis tehnyt niin, että olen ottanut ensin palan pois taikinasta uudeksi juureksi ja sen jälkeen vasta lisännyt suolan (samoin kuulemma pitäis tehdä tuon hiivan kanssa...?).
Nyt kuitenkin viimeksi hajamielisyyksissäni laitoin suolan alkuun juuren sekaan, ennenkuin olin lisännyt jauhot ja veden.
Onko tuo juuri nyt sitten pilalla ja pitääkö aloittaa TAAS alusta?

9

540

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mielestäni

juuresi ei mene suolan lisäämisestä pilalle. Minä aloitin oman leipomiseni jo vuosia sitten ja juuren pidän pakastimessa. Otan joka leivontakerralta juuren siitä löysästä hapatetusta suolattomasta ja hiivattomasta leipätaikinan osasta. Juuren ottamisen jälkeen lisään suolan ja vähän hiivaa ja vaivaan sekaan loput jauhoista jonka jälkeen kohotan.

• a.p.

Eikö siis siitä kuivahiivastakaan (aika vähäinen määrä tosin), jos on lisätty alkuun jo tuohon juureen?

Miten kiinteää juuren pitäisi olla, kun se laitetaan pakastimeen seuraavaa kertaa varten?
        Lisätäänkö siihen miten paljon jauhoja (ja onko siis sellainen kiinteä taikinapala?), vai laitetaanko sellaisena löysänä?

• vanha kokki
        a.p. kirjoitti:

Eikö siis siitä kuivahiivastakaan (aika vähäinen määrä tosin), jos on lisätty alkuun jo tuohon juureen?

Miten kiinteää juuren pitäisi olla, kun se laitetaan pakastimeen seuraavaa kertaa varten?
        Lisätäänkö siihen miten paljon jauhoja (ja onko siis sellainen kiinteä taikinapala?), vai laitetaanko sellaisena löysänä?

Hieman taaksepäin. Nimimerkki Jopjop on antanut todella erinomaisia leivontaohjeita aiemmin, myös mainion ruisleivän tekemiseksi. Ammattimiehen ohjeita ei ole aina saatavilla, joten silloin kun niitä löytyy, ne kannattaa visusti tallettaa.
        Näillä sivuilla kun on kaikenlaisia viheltäjiä, niin ne asiantuntijan antamat neuvot tuppaavat katoamaan muuhun turinaan.

• a.p.
        vanha kokki kirjoitti:

Hieman taaksepäin. Nimimerkki Jopjop on antanut todella erinomaisia leivontaohjeita aiemmin, myös mainion ruisleivän tekemiseksi. Ammattimiehen ohjeita ei ole aina saatavilla, joten silloin kun niitä löytyy, ne kannattaa visusti tallettaa.
        Näillä sivuilla kun on kaikenlaisia viheltäjiä, niin ne asiantuntijan antamat neuvot tuppaavat katoamaan muuhun turinaan.

Selailinkin jo, mutta en saanut ihan tarkkaa selvyyttä siihen, onko ihan pakko, näiden hiiva- ja suola "kohellusten" jälkeen, nyt sitten heittää tuo vanha juuri roskiin ja tehdä kokonaan uusi?
        Onko auttamattomasti pilalla?

Muutenhan on pääpiirteittäin selvä tämä, mutta mietin myös vaan sitä,kin pitääkö sen pakastimeen tällättävän juuripalan olla tosiaan PALA, vai sitä juurivelliä (itse säilytän lasipurkissa pakkasessa). Tuostakaan en löytänyt muuta kuin ylimalkaista ohjetta.

• vielä leipurilta
        a.p. kirjoitti:

Selailinkin jo, mutta en saanut ihan tarkkaa selvyyttä siihen, onko ihan pakko, näiden hiiva- ja suola "kohellusten" jälkeen, nyt sitten heittää tuo vanha juuri roskiin ja tehdä kokonaan uusi?
        Onko auttamattomasti pilalla?

Muutenhan on pääpiirteittäin selvä tämä, mutta mietin myös vaan sitä,kin pitääkö sen pakastimeen tällättävän juuripalan olla tosiaan PALA, vai sitä juurivelliä (itse säilytän lasipurkissa pakkasessa). Tuostakaan en löytänyt muuta kuin ylimalkaista ohjetta.

Eli minä otan juuren (juuret) siitä juurivellistä pieniin pakastuksen kestäviin muovikippoihin, arviolta n. vajaa desilitra sitä juurivelliä.

Tämän vellin olen siis laittanut alulle jo edellispäivänä ja lisäillyt siihen jauhoja päivän ja illan aikana. Yöllä en lisää jauhoja kun nukun. Aamulla taas lisäilen jauhoja silloin tällöin jo hyvin hapantuneeseen taikinaan. Kun sitten joskus iltapäivällä alan leipomaan niin ennen suolan ja hiivan lisäämistä otan sitä jo paksuhkoa juurivelliä rasioihin ja pakastan.

Olen leiponut ruisleipää jo kohta kymmenen vuotta, joten uskallan sanoa, että tekemäni leipä on sitä aitoa ja oikeata, hapatettua, 100 %ruisleipää. Perhe (ja kuka on sitä maistanut) sanoo, että maailman parasta! Anteeksi vaatimattomuuteni.

• a.p.
        vielä leipurilta kirjoitti:

Eli minä otan juuren (juuret) siitä juurivellistä pieniin pakastuksen kestäviin muovikippoihin, arviolta n. vajaa desilitra sitä juurivelliä.

Tämän vellin olen siis laittanut alulle jo edellispäivänä ja lisäillyt siihen jauhoja päivän ja illan aikana. Yöllä en lisää jauhoja kun nukun. Aamulla taas lisäilen jauhoja silloin tällöin jo hyvin hapantuneeseen taikinaan. Kun sitten joskus iltapäivällä alan leipomaan niin ennen suolan ja hiivan lisäämistä otan sitä jo paksuhkoa juurivelliä rasioihin ja pakastan.

Olen leiponut ruisleipää jo kohta kymmenen vuotta, joten uskallan sanoa, että tekemäni leipä on sitä aitoa ja oikeata, hapatettua, 100 %ruisleipää. Perhe (ja kuka on sitä maistanut) sanoo, että maailman parasta! Anteeksi vaatimattomuuteni.

Kiitokset tuosta ohjeesta. Juuri tuota juuren määrääkin, mikä otetaan pakkaseen, olen kaipaillut tuossa muodossa, kun toisissa ohjeissa on puhuttu vain epämääräisistä paloista (vaihdellen 10-100 g). Helpompi tuo on mitata noin desilitran kanssa, täsmällisellä ohjeella, kun ei ole edes kunnon pikkugrammoja mittaavaa vaakaa!
        Ehkä kokeilen tässä joku hetki ihan uuden juuren tekoa.

• vielä leipurilta
        a.p. kirjoitti:

Kiitokset tuosta ohjeesta. Juuri tuota juuren määrääkin, mikä otetaan pakkaseen, olen kaipaillut tuossa muodossa, kun toisissa ohjeissa on puhuttu vain epämääräisistä paloista (vaihdellen 10-100 g). Helpompi tuo on mitata noin desilitran kanssa, täsmällisellä ohjeella, kun ei ole edes kunnon pikkugrammoja mittaavaa vaakaa!
        Ehkä kokeilen tässä joku hetki ihan uuden juuren tekoa.

Ei sinun tarvitse uutta juurta missään tapauksessa aloittaa, sillä se juuresi on ihan toimiva vaikka siinä on suolaa ja hiivaakin. Mutta jos jatkossa haluat pitää juuren "neitseellisenä" niin toimi jatkossa kuten olen edellä kertonut. Kun jatkat leipomista niin huomaat miten vuosi vuodelta juuri paranee ja happamuus lisääntyy. Juuri kestää hyvin pakastimessa vaikka välillä olisi pitempikin aika ettet leivo. Itse leivon 1-4 kertaa kuukaudessa sellaisen yksi litra nestettä -taikinan.

• a.p.
        vielä leipurilta kirjoitti:

Ei sinun tarvitse uutta juurta missään tapauksessa aloittaa, sillä se juuresi on ihan toimiva vaikka siinä on suolaa ja hiivaakin. Mutta jos jatkossa haluat pitää juuren "neitseellisenä" niin toimi jatkossa kuten olen edellä kertonut. Kun jatkat leipomista niin huomaat miten vuosi vuodelta juuri paranee ja happamuus lisääntyy. Juuri kestää hyvin pakastimessa vaikka välillä olisi pitempikin aika ettet leivo. Itse leivon 1-4 kertaa kuukaudessa sellaisen yksi litra nestettä -taikinan.

Kiitokset neuvosta :)

• Anonyymi

Vastaus tattari

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2701
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1321
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1155
    4. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1018
    5. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      207
      990
    6. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      18
      986
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      974
    8. Haluaisin vain varmistua

Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      889
    9. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      297
      885
    10. Olet sä silti

Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      875
    Aihe