Ruisleivän teosta taas

juurella tehty

Olen yrittänyt saada aikaiseksi ruisleivän juurta.
Eka juuri meni ilmeisesti vähän pieleen ja nyt tein kokonaan uuden, jonka jälkeen leipä onkin onnistunut paremmin.
Jonkun verran olen avittanut alkuun nousemista hiivalla, kun luin jostain, että niinkin voi tehdä.

Voiko hiivaa lisätä alkuun jo siihen juureen, vai onko lisättävä ainoastaan siihen taikinaan myöhemmin, (jos sitä siis yleensäkin haluaa käyttää). Entä onko juuri pilalla, jos vahingossa on tullut "kierrätettyä" siihen uuteen juureen suolaa?

Yleensä olen siis tehnyt niin, että olen ottanut ensin palan pois taikinasta uudeksi juureksi ja sen jälkeen vasta lisännyt suolan (samoin kuulemma pitäis tehdä tuon hiivan kanssa...?).
Nyt kuitenkin viimeksi hajamielisyyksissäni laitoin suolan alkuun juuren sekaan, ennenkuin olin lisännyt jauhot ja veden.
Onko tuo juuri nyt sitten pilalla ja pitääkö aloittaa TAAS alusta?

9

668

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mielestäni

juuresi ei mene suolan lisäämisestä pilalle. Minä aloitin oman leipomiseni jo vuosia sitten ja juuren pidän pakastimessa. Otan joka leivontakerralta juuren siitä löysästä hapatetusta suolattomasta ja hiivattomasta leipätaikinan osasta. Juuren ottamisen jälkeen lisään suolan ja vähän hiivaa ja vaivaan sekaan loput jauhoista jonka jälkeen kohotan.

• a.p.

Eikö siis siitä kuivahiivastakaan (aika vähäinen määrä tosin), jos on lisätty alkuun jo tuohon juureen?

Miten kiinteää juuren pitäisi olla, kun se laitetaan pakastimeen seuraavaa kertaa varten?
        Lisätäänkö siihen miten paljon jauhoja (ja onko siis sellainen kiinteä taikinapala?), vai laitetaanko sellaisena löysänä?

• vanha kokki
        a.p. kirjoitti:

Eikö siis siitä kuivahiivastakaan (aika vähäinen määrä tosin), jos on lisätty alkuun jo tuohon juureen?

Miten kiinteää juuren pitäisi olla, kun se laitetaan pakastimeen seuraavaa kertaa varten?
        Lisätäänkö siihen miten paljon jauhoja (ja onko siis sellainen kiinteä taikinapala?), vai laitetaanko sellaisena löysänä?

Hieman taaksepäin. Nimimerkki Jopjop on antanut todella erinomaisia leivontaohjeita aiemmin, myös mainion ruisleivän tekemiseksi. Ammattimiehen ohjeita ei ole aina saatavilla, joten silloin kun niitä löytyy, ne kannattaa visusti tallettaa.
        Näillä sivuilla kun on kaikenlaisia viheltäjiä, niin ne asiantuntijan antamat neuvot tuppaavat katoamaan muuhun turinaan.

• a.p.
        vanha kokki kirjoitti:

Hieman taaksepäin. Nimimerkki Jopjop on antanut todella erinomaisia leivontaohjeita aiemmin, myös mainion ruisleivän tekemiseksi. Ammattimiehen ohjeita ei ole aina saatavilla, joten silloin kun niitä löytyy, ne kannattaa visusti tallettaa.
        Näillä sivuilla kun on kaikenlaisia viheltäjiä, niin ne asiantuntijan antamat neuvot tuppaavat katoamaan muuhun turinaan.

Selailinkin jo, mutta en saanut ihan tarkkaa selvyyttä siihen, onko ihan pakko, näiden hiiva- ja suola "kohellusten" jälkeen, nyt sitten heittää tuo vanha juuri roskiin ja tehdä kokonaan uusi?
        Onko auttamattomasti pilalla?

Muutenhan on pääpiirteittäin selvä tämä, mutta mietin myös vaan sitä,kin pitääkö sen pakastimeen tällättävän juuripalan olla tosiaan PALA, vai sitä juurivelliä (itse säilytän lasipurkissa pakkasessa). Tuostakaan en löytänyt muuta kuin ylimalkaista ohjetta.

• vielä leipurilta
        a.p. kirjoitti:

Selailinkin jo, mutta en saanut ihan tarkkaa selvyyttä siihen, onko ihan pakko, näiden hiiva- ja suola "kohellusten" jälkeen, nyt sitten heittää tuo vanha juuri roskiin ja tehdä kokonaan uusi?
        Onko auttamattomasti pilalla?

Muutenhan on pääpiirteittäin selvä tämä, mutta mietin myös vaan sitä,kin pitääkö sen pakastimeen tällättävän juuripalan olla tosiaan PALA, vai sitä juurivelliä (itse säilytän lasipurkissa pakkasessa). Tuostakaan en löytänyt muuta kuin ylimalkaista ohjetta.

Eli minä otan juuren (juuret) siitä juurivellistä pieniin pakastuksen kestäviin muovikippoihin, arviolta n. vajaa desilitra sitä juurivelliä.

Tämän vellin olen siis laittanut alulle jo edellispäivänä ja lisäillyt siihen jauhoja päivän ja illan aikana. Yöllä en lisää jauhoja kun nukun. Aamulla taas lisäilen jauhoja silloin tällöin jo hyvin hapantuneeseen taikinaan. Kun sitten joskus iltapäivällä alan leipomaan niin ennen suolan ja hiivan lisäämistä otan sitä jo paksuhkoa juurivelliä rasioihin ja pakastan.

Olen leiponut ruisleipää jo kohta kymmenen vuotta, joten uskallan sanoa, että tekemäni leipä on sitä aitoa ja oikeata, hapatettua, 100 %ruisleipää. Perhe (ja kuka on sitä maistanut) sanoo, että maailman parasta! Anteeksi vaatimattomuuteni.

• a.p.
        vielä leipurilta kirjoitti:

Eli minä otan juuren (juuret) siitä juurivellistä pieniin pakastuksen kestäviin muovikippoihin, arviolta n. vajaa desilitra sitä juurivelliä.

Tämän vellin olen siis laittanut alulle jo edellispäivänä ja lisäillyt siihen jauhoja päivän ja illan aikana. Yöllä en lisää jauhoja kun nukun. Aamulla taas lisäilen jauhoja silloin tällöin jo hyvin hapantuneeseen taikinaan. Kun sitten joskus iltapäivällä alan leipomaan niin ennen suolan ja hiivan lisäämistä otan sitä jo paksuhkoa juurivelliä rasioihin ja pakastan.

Olen leiponut ruisleipää jo kohta kymmenen vuotta, joten uskallan sanoa, että tekemäni leipä on sitä aitoa ja oikeata, hapatettua, 100 %ruisleipää. Perhe (ja kuka on sitä maistanut) sanoo, että maailman parasta! Anteeksi vaatimattomuuteni.

Kiitokset tuosta ohjeesta. Juuri tuota juuren määrääkin, mikä otetaan pakkaseen, olen kaipaillut tuossa muodossa, kun toisissa ohjeissa on puhuttu vain epämääräisistä paloista (vaihdellen 10-100 g). Helpompi tuo on mitata noin desilitran kanssa, täsmällisellä ohjeella, kun ei ole edes kunnon pikkugrammoja mittaavaa vaakaa!
        Ehkä kokeilen tässä joku hetki ihan uuden juuren tekoa.

• vielä leipurilta
        a.p. kirjoitti:

Kiitokset tuosta ohjeesta. Juuri tuota juuren määrääkin, mikä otetaan pakkaseen, olen kaipaillut tuossa muodossa, kun toisissa ohjeissa on puhuttu vain epämääräisistä paloista (vaihdellen 10-100 g). Helpompi tuo on mitata noin desilitran kanssa, täsmällisellä ohjeella, kun ei ole edes kunnon pikkugrammoja mittaavaa vaakaa!
        Ehkä kokeilen tässä joku hetki ihan uuden juuren tekoa.

Ei sinun tarvitse uutta juurta missään tapauksessa aloittaa, sillä se juuresi on ihan toimiva vaikka siinä on suolaa ja hiivaakin. Mutta jos jatkossa haluat pitää juuren "neitseellisenä" niin toimi jatkossa kuten olen edellä kertonut. Kun jatkat leipomista niin huomaat miten vuosi vuodelta juuri paranee ja happamuus lisääntyy. Juuri kestää hyvin pakastimessa vaikka välillä olisi pitempikin aika ettet leivo. Itse leivon 1-4 kertaa kuukaudessa sellaisen yksi litra nestettä -taikinan.

• a.p.
        vielä leipurilta kirjoitti:

Ei sinun tarvitse uutta juurta missään tapauksessa aloittaa, sillä se juuresi on ihan toimiva vaikka siinä on suolaa ja hiivaakin. Mutta jos jatkossa haluat pitää juuren "neitseellisenä" niin toimi jatkossa kuten olen edellä kertonut. Kun jatkat leipomista niin huomaat miten vuosi vuodelta juuri paranee ja happamuus lisääntyy. Juuri kestää hyvin pakastimessa vaikka välillä olisi pitempikin aika ettet leivo. Itse leivon 1-4 kertaa kuukaudessa sellaisen yksi litra nestettä -taikinan.

Kiitokset neuvosta :)

• Anonyymi

Vastaus tattari

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Valtion alijäämä = yritystukien määrä = 10 mrd. euroa

Mutta persut eivät vaan suostu tasapainottamaan valtion budjettia, vaikka yritystuet on tiedetty haitallisiksi. Miksi p
      Maailman menoa
      110
      7808
    2. Suomi käyttää sosiaalietuuksiin suhteessa eniten rahaa koko maailmassa

Suomi käyttää sosiaaliturvaetuuksiin enemmän rahaa suhteessa bruttokansantuotteeseen kuin mikään muu maa maailmassa. Su
      Maailman menoa
      372
      6916
    3. Grahn-Laasonen: "Kansalainen joutuu pettymään, jos demareita äänestää"

Ministeri viittaa tuoreeseen Helsingin Sanomien juttuun, jossa demarijohtajan keinoja Suomen suunnan muuttamiseksi esite
      Maailman menoa
      77
      4271
    4. Vähän fiksumpi Nimi kisa ? :=)

Kirjoita teidän etunimet allekkain. Jos nimissä on joku kirjain sama, poista se. Tee sama tarkistus kaikille kirjaimill
      Ikävä
      29
      3979
    5. Mikä on suurin luonne- eroavuus sinussa

Ja kaivatussasi? Vaikuttaako se huonoon vai hyvään suuntaan siinä, että teistä voisi tulla jotain?
      Ikävä
      202
      2448
    6. Kenen haluaisit voittavan Amazing Racen: Tuomas ja Esko, Millu ja Karoliina vai Maria ja Vilma?

Amazing Race Suomi huipentuu lauantaina finaaliin. Jäljellä on kolme paria ja tiedossa on tehtäviä, jotka järkyttävät os
      Tv-sarjat
      27
      2163
    7. Mitä haluaisit sanoa tänään hänelle?

Rakastamallesi ihmiselle.
      Ikävä
      78
      1998
    8. Gallup: Katsotko Salkkareita tai oletko katsonut?

Salatut elämät on suomalaisten suosikkisarja vuosikymmenestä toiseen. Salkkareiden parissa viettää aikaa sukupolvet laps
      Tv-sarjat
      20
      1859
    9. Amazing Race Tomas rehellisenä Esko-appiukon, 63, tilasta: "Sairastelut ja..."

Tomas Grekov ja Esko Rotola-Pukkila ovat mukana Amazing Race Suomi -kisassa. Ja nyt vuorossa on finaali. Hankaluuksia m
      Tv-sarjat
      1
      1727
    10. Elämäni biisi starttaa uudessa muodossa - Voi olla pettymys faneille!

Elämäni biisi ja juontaja Katja Ståhl ovat suomalaisten suosikkeja. Lauantai-iltaisin ohjelma on vetänyt tv-katsojat arv
      Tv-sarjat
      1
      1720
    Aihe