5kk ja syöminen

yks äippä

Mitäs teidän vaavit (5-6kk) syövät..? Paljonko ja kuinka usein..? Niin siis lähinnä kiinteitä tarkoitan.
Meillä lapsonen korvikkeella. Velliä muutama pullo päivässä, hedelmä ja marjasoseita n. kaksi kertaa.

Yritin kovasti saada lapsen syömään heti tuossa neljän kuun ikäisenä omatekoista perunasosetta, ja peruna-porkkana sosetta mutta ei millään uppoa! Sitten kokeilin hedelmä ja marjasoseita ja johan kelpas. Tiedän että ehkä tein tyhmästi...nyt lapsi on kovastikin tykästynyt näihin makeampiin sapuskoihin..taitaa olla entistäkin vaikeampaa saada syömään esim perunaa..
Tähänkin ongelmaan jos vain jollakin on jotain fiksua vinkkiä niin kiitos.

5

564

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • meillä hittituote

      Kokeileppa porkkanasosetta, ensin purkista ja myöhemmin itse soseutettuna. Meillä se oli varsinainen hittituote. Pikkuhiljaa soseutin joukkoon vähän perunaa ja parsaa. Täydestä meni.
      Marjasoseet on ihan ok, esim. välipalana tai jälkkärinä. Porkkanasose on lievästi makeahko, joten luulisi uppoavan.

    • njam...

      dipata kasvissoetta marjasoseeseen. Pieni nokare makeutta lusikankeulalla toimii ainakin meillä. Pikkuhiljaa voi vähentää makean määrää ja antaa vaikka joka toiseen lusikalliseen jne.
      Meidän neiti 5kk ja lähes 9kg syö aamuin illoin puuron, jossa mukana lusikallinen esim. marjasosetta ja kerran tai kaksi kasvissosetta, kerrallaan 1-1,5dl NANia menee reilu puoli litraa vrk:ssa. Ruuan määrä vaihtelee päivittäin.

    • osittaisimetyksellä

      Melkein 6 kk poika syö vielä rintamaitoa n. 3-5 kertaa vuorokaudessa. Eli Nania menee varmaan sellaiset 7 dl. Kiinteiden kokeilua ollaan aloitettu jo 3½ kuukauden iässä. Vauvalle on maistunut kaikki poikkeuksellisen hyvin. Alussa vaati kyllä n. viikon verran opettelua peruna-porkkanalla, että oppi syömään sitä ensin. Ensimmäisinä kuukausina oli jopa niin, että kasvissoseet maistuivat paremmin kuin hedelmä- ja marjasoseet. Nyt tehdään jo itse kaikkia vihanneksia ja lihoja soseutettuina. Neuvoisinkin vinkkinä, että laita purkkiruokaa (esim. Piltti peruna-porkkana, Bona maissi) pohjalle ja sitten siihen lisäksi omia soseutuksia ja luraus korviketta löysykkeeksi. Uskoisin, että löysä, maitopohjainen sose menee paremmin.

      Meillä siis syödään jo seuraavasti:
      Aamukaurapuuro kaupan marjasosetta '½ purkkia.
      Lounaaksi kaupan kasvissosetta ½ purkkia omia kasvis- sosejääpaloja (1-2 kpl).
      Välipalaksi kaupan marjasosetta ½-1 prk.
      Päivälliseksi kaupan kasvissosetta ½ purkkia lihaa ripaus omia kasvis-sosejääpaloja (1-2 kpl).
      Iltapalaksi velliä n. 120 ml.

      Poika on kova syömään, eikä kylläkään ole kovin kevytsarjalainen ;)

      • edelliseen

        Muuten porkkanan lisäksi makea kasvis olisi myös bataatti, eli kannattaa sitä soseuttaa itse!


    • poikien äiti

      5-6kk ikäinen on vielä niin pieni, ettei kannata ottaa paineita syömättömyydestä.
      lopeta makeiden hedelmien anto vähäksi aikaa ja tarjoa vain kasviksia tai happamampia hedelmiä ja marjoja kuten esim. vadelma, mustikka, oikeasta ananaksesta tehty sose, kesäkurpitsa, parsakaali yms.

      ole tiukka siinä ettei pelkkää makeaa sosetta syödä ja jätä ne vaikka pois vähäksi aikaa. ei se haittaa vaikka vauva olisi enimmäkseen maidolla vähän aikaa. noin pieni vauva pärjää pelkällä maidolla vaikka jos ei suostu mitään syömään.
      miten esim. itse tehdyt puurot?

      mielestäni vauva on ihan hyvä opettaa itse tehdyn ruuan makuun ja syömään monipuolisesti. täytyyhän sitä isompienkin kanssa olla välillä tiukka ja sanoa että tässä on ruoka mitä syödään eikä ole vaihtoehtoja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      116
      9045
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2653
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      130
      2410
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2009
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1756
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1517
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1448
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1306
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      5
      1267
    Aihe