Rikki sulfonaatti

-Nahkuri-

Vaihteeksi kysytään jotain, millä ei pysty räjäyttelemään mitään ;)

Eli. Tarkoitus olisi parkita muutama peurannahka. Kaikki muu on hoidossa, paitsi että homman loppupuolella nahka pitäisi vielä käsitellä öljyllä. (mieli tekisi vedellä Mobilin ykköstä... ;)

Mutta ei. Jos asuisi ison veden takana, voisi ostaa jostain asiaan suunniteltua "Sulphonated Oil:ia" eli jollain tavoin rikkihappokäsiteltyä öljyä, joka taitaa olla jossain määrin jopa vesi luikoista...

Kysymys kuuluukin, millä tuon sulfatoinnin voisi "kotikonstein" tehdä ? Käytössä olisi kyllä ihan puhdasta parafiiniöljyä...

Viite aiheeseen :
http://www.taxidermy.net/forums/TanningArticles/02/l/02A6A3CC60.html

http://www.porwal.net/turkeyredoil.htm

5

846

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

kyllä löytänyt linkeistä kauheasti vinkkejä eikä muutenkaan toi öljypuoli ole vahvimpia mutta...siis se "castor oil" on siis risiiniöljyä ja niin ne tosiaab sanovat, että rikkihappoa sinne on sekoitettu. Vaikea vaan vinkata, että kuinka paljon, minkä vahvuista yms. kun ei oo hajuakaan mikä sen sulfonoinnin tarkoitus siinä on..:)

Saatko rikkihappoa käsiisi jostain? Mä en edes tiedä onko vapaasti ostettavissa. Mutta jos noita kahta meinaat sekoitella niin suojaudu hyvin (silmät erityisesti). Rikkihappo on sitä tavaraa, joka reagoi voimakkaasti veden kanssa (repii siis veden sieltä mistä saa: vaatekuiduista, ihosta yms. ja jättää jälkeensä reiät).

• -Nahkuri-

Juu, no sen hapon hankkiminen sattuu olemaan mahdollista, mutta jos nyt jotain kemiasta ymmärrän niin pelkän hapon ja hiilivedyn(öljyn) sekoittaminen ei välttämättä tuo mitään tulosta. (Ainakaan haluttua ja käyttäjälle terveellistä ;)

Ilmeisesti se sulfonointi tekee siitä öljystä vesiliukoista, mikä taas mahdollistaa aineen tunkeutumisen itse nahkaan, eikä jää pelkästään pinnalle... No täytyy jatkaa ihmettelyä ...

• -Nahkuri- kirjoitti:

Juu, no sen hapon hankkiminen sattuu olemaan mahdollista, mutta jos nyt jotain kemiasta ymmärrän niin pelkän hapon ja hiilivedyn(öljyn) sekoittaminen ei välttämättä tuo mitään tulosta. (Ainakaan haluttua ja käyttäjälle terveellistä ;)

Ilmeisesti se sulfonointi tekee siitä öljystä vesiliukoista, mikä taas mahdollistaa aineen tunkeutumisen itse nahkaan, eikä jää pelkästään pinnalle... No täytyy jatkaa ihmettelyä ...

Oletpas pistänyt pahan kysymyksen.

Hiilivetyöljyn rikkihappokäsittely poistaa vain alkaanien epäpuhtauksia, eikä tee minaraaliöljystä vesiliukoista detergenttiä.

Lähtöaineet ovatkin siis risiiniöljy (castor oil) ja rikkihappo. Mutta kun ei ole synteesiohjetta (nettihakuakin tein), niin eipä uskalla mennä veikkaamaankaan. Ymmärtänet, ettei esim. ylimääräinen rikkihappo tee nahalle mitään erityistä hyvää jne. Kun risiiniöljy on kohtalaisen monimutkaisten triglyseriden seos, veikkaamalla on lähes mahdotonta sanoa, mitkä olosuhteet ovat parhaat nahan viimeistelyyn sopivan sulfonoidun öljyn tuottamiseksi. Ainakin minulle tuossa on monia tuntemattomia asioita, vaikka osaisinkin ruokaöljyä rikkihapossa keitellä.

Jos toisaalta ottaa huomioon mahdollisen tarvittavan laitteiston kustannukset, niin melkeinpä luulisi, että kannattaa rahallisesti ajateltuna tilata vaikka amerikan maasta sitä sulfonoitua risiiniöljyä. Näinhän saa tuotteen valmistaneen yrityksen jonkinlaisen takuun. Vähän luulen, ettei Suomessa ole montakaan ihmistä, joka olisi itse tuota ainetta onnistuneesti (siis parkitukseen tai nahan käsittelyyn sopivasti) valmistanut. Jos sellaisen löydät, niin onnittelut sinulle.

-Nahkuri- :[Ilmeisesti se sulfonointi tekee siitä öljystä vesiliukoista, mikä taas mahdollistaa aineen tunkeutumisen itse nahkaan, eikä jää pelkästään pinnalle... ]
        Jotain tämmöistä minäkin epäilen, mutta kun toisaalta tuo sulfonoitu öljy on juuri vesiliukoista kuin nestesaippua, mikä on se reaktio, mikä sitoo sen sinne nahkaan, ettei se lähde ensimmäisellä sateella pois? Varmaan tieto löytyy jostakin "nahkakemian" opuksesta, mutta eipä ole saantehillä. Risiiniöljyssä on kaksoissidoksia, joten myös polymeroituminen vernissan tapaan on mahdollista. Ja moni muukin reaktio.

• -Nahkuri-
        tuttumies kirjoitti:

Oletpas pistänyt pahan kysymyksen.

Hiilivetyöljyn rikkihappokäsittely poistaa vain alkaanien epäpuhtauksia, eikä tee minaraaliöljystä vesiliukoista detergenttiä.

Lähtöaineet ovatkin siis risiiniöljy (castor oil) ja rikkihappo. Mutta kun ei ole synteesiohjetta (nettihakuakin tein), niin eipä uskalla mennä veikkaamaankaan. Ymmärtänet, ettei esim. ylimääräinen rikkihappo tee nahalle mitään erityistä hyvää jne. Kun risiiniöljy on kohtalaisen monimutkaisten triglyseriden seos, veikkaamalla on lähes mahdotonta sanoa, mitkä olosuhteet ovat parhaat nahan viimeistelyyn sopivan sulfonoidun öljyn tuottamiseksi. Ainakin minulle tuossa on monia tuntemattomia asioita, vaikka osaisinkin ruokaöljyä rikkihapossa keitellä.

Jos toisaalta ottaa huomioon mahdollisen tarvittavan laitteiston kustannukset, niin melkeinpä luulisi, että kannattaa rahallisesti ajateltuna tilata vaikka amerikan maasta sitä sulfonoitua risiiniöljyä. Näinhän saa tuotteen valmistaneen yrityksen jonkinlaisen takuun. Vähän luulen, ettei Suomessa ole montakaan ihmistä, joka olisi itse tuota ainetta onnistuneesti (siis parkitukseen tai nahan käsittelyyn sopivasti) valmistanut. Jos sellaisen löydät, niin onnittelut sinulle.

-Nahkuri- :[Ilmeisesti se sulfonointi tekee siitä öljystä vesiliukoista, mikä taas mahdollistaa aineen tunkeutumisen itse nahkaan, eikä jää pelkästään pinnalle... ]
        Jotain tämmöistä minäkin epäilen, mutta kun toisaalta tuo sulfonoitu öljy on juuri vesiliukoista kuin nestesaippua, mikä on se reaktio, mikä sitoo sen sinne nahkaan, ettei se lähde ensimmäisellä sateella pois? Varmaan tieto löytyy jostakin "nahkakemian" opuksesta, mutta eipä ole saantehillä. Risiiniöljyssä on kaksoissidoksia, joten myös polymeroituminen vernissan tapaan on mahdollista. Ja moni muukin reaktio.

Kiitokset...

Valaa tämä vähän uskoa siihen, että täällä suomi24.ssä pystytään sittenkin harrastamaan järjellistä ja jokun tietämystä lisäävää keskustelua :)

Varmasti oleellisin kohta tuossa sinun vastauksessasi oli "Hanki ison veden tuolta puolen" :) Varmasti helpointa halvinta.

Vaan kun tuo itse tekemisen himo on niin suuri ...;)

Ja yleisesti tuosta nahkojen parkitsemisesta. Olen nyt viimeaikoina melko paljon tutustunut aiheeseen, etupäässä amerikkalasella taxidermy.net sivustolla, ja kyllä voi melkein sanoa että TNT keittely on yksinkertaisempaa, tai ainakin yksiselitteisempää, kuin nahkojen valmistus :)

mm. Oleellinen osa nahan valmistusprosessia on happo käsittely, johon käy myös rikkihappo... toki järkevästi laimennettuna :)

Täytyypä toisaalta etsiä suomesta joku nahkafirma (kai sellainenkin jossain on.. :) ja käydä siellä kyselemässä valmiitä aineksia... Tai tilata suoraan keminnahkatarvikkeesta.

Mutta silti suuret kiitokset !

• ...
        -Nahkuri- kirjoitti:

toi orgaaninen kemia ei ole kovin hyvin hallussa, niin en pidä sitä mitenkään mahdottomana, että sulfonointikäsittelyssä yhdiste saataisiin vesiliukoiseen muotoon; siellä on pari kohtaa, johon rikkihapon sulfaatti voisi "hyökätä", jolloin voisi muodostua ns. suolayhdisteitä (vaikkapa jotain (okso?)sulfiitin tapaisia yhdistettä. Ne taas ovat usein vesiliukoisia. Siitä, miten se edistää nahan parkitsemista, on vaikea sanoa. En usko, että mitään ei-turvallista pääsisi syntymään. Suurin ongelma on ne suhteelliset määrät ja rikkihapon vahvuus. Siinä ois hommaa kemistillekin, tosin perusorgaanikolle tämä ei varmasti olisi ongelma. Itse en vain mitenkään muista näitä juttuja. Ehkä täällä joku sellainen käy piipahtamassa:) Laimennettua käyttäisin joka tapauksessa, vahva rikkihappo tuppaa tekemään pahaa jälkeä mihin tahansa sitä tunkeekin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      79
      3214
    2. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      49
      2410
    3. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      32
      2137
    4. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      481
      2122
    5. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      137
      1889
    6. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      31
      1822
    7. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1755
    8. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      10
      1599
    9. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      5
      1350
    10. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      1274
    Aihe