Alueyhdistysten ylläpitämien vaunualueiden tulevaisuus on pian vaarassa. Suurten ikäluokkien poistuessa alueilta uusia ylläpitäjiä on jatkossa vaikea enää löytää.
Alempana onkin keskustelua ulkoilua harrastavan nuorison suuntautumisesta aivan muualle kuin vaunukolhooseihin, enemmin perinteisen telttailuretkeilyn ja vaellusharrastuksen suuntaan, joten jatkajia ei ole enää sieltä kasvamassa. Pääosa nuorisosta on nykyisin lisäksi täysin vieraantunut ulkoilmaelämästä ja kokee sen jopa ahdistavaksi.
Nykyisin matkailuväen rahakkain osa suuntautuu yhä enemmin liikkuvaan retkeilymatkailuun, josta matkailuautojen nopeasti lisääntyvä määrä on selvänä osoituksena. Tämä on terveellinen kehitys koko Suomen matkailuelinkeinon kannalta. Nämä automatkailijat eivät koskaan tule alueille vuosivuokralaisiksi, korkeintaan harvenevan alueyhdistysverkon satunnaiseksi yövieraaksi. Uusi autoyhdistys nielee valtaosan uusista jäsenistä alueyhdistysten tappioksi.
Kunnatkin purkavat jo lähes kilvan sopimuksiaan alueiden kanssa, paremmin tuottavan maankäytön tieltä. Yleisön harhaanjohtava keskustelu alueiden häirikkökäyttäytymisestä on vielä lisäharmina vuokrasopimuksia neuvoteltaessa, ja kunnissa takuulla mietitään onko huhuissa perää.
Kausipaikkavaunuilu tuleekin näillä näkymin kokemaan seuraavan 10 vuoden kuluessa suuren mullistuksen, ja alueet joutuvat takuulla miettimään strategiansa kokonaan uusiksi, liikkuvaa matkailua suosivaan suuntaan. Onko 10 vuoden päästä olemassa enää kuin muutama viimeisten jäärien ylläpitämä vaunughetto, syrjäisten metsätaipaleiden takana, niinkuin ovat nykyisin 70-luvulta lähtien autioituneet maaseutukylät, palveluiden ulottumattomissa.
SFC:n kannalta asia on tietysti yhdentekevää. Pääasia on, nyt kun autoilevat matkailijatkin on saatu samaan ruotuun, että jäsenmäärä kasvaa tasaisesti. Alueyhdistyksiin on satsattava kohta yhteisiä varoja, mutta saadanko niitä enää SFC:n kassasta?
Alueyhdistysten tulevaisuus vaakalaudalla
28
1320
Vastaukset
- porut pois
Uusia alueita syntyy,vanhoja kuolee,tai nousee uuteen kukoistukseen. Mitäs tuosta itkemään niinhän on tapahtunut kautta-aikain. Hellitä vähän.
- porskuttaa
Suuret ikäluokat ovat ollut suunnannäyttäjinä monissa eri yhteyksissä. Mm hiihto, ja mäkihyppy olivat suurten ikäluokkien erikoisalaa. Sittemmin niitä virtaviivaistettiin ikäluokan hiipuessa, ja tuli luistelu ja v-tyylit ja lajit elävät taas uutta elämää.
Näin virtaviivaistuu myös karavaanimatkailu, eikä tarvi kun katsoa uusien autojen muotoilua. Ei ne alueet minnekään häviä vaan korkeintaan särmät hiotaan sopivammaksi. - koko SFC
ei tarvita yhdistyksiä,kyllä homma pelaa ilmankin
- on hyvä...
ratkaisu, kaupallisuus eli rahalla hankitaan henkilökunta huolehtimaan alueesta. Tämä tietää tosin hinnan korotuksia, mutta hyvällä aluella sekään ei tule olemaan ongelma.
Ulkomaillahan on nähtävissä leirintäalueiden yhteydessä kausipaikkalaisten alueet, rahavirrat pysyy suht tasaisenaympäri vuoden.- Eduksi
Kannattaisi harkita alueiden "avaamista" muillekin matkailjoille ennenkuin on pakko, sopusuhtaistamalla ulkopuolisten yöpymismaksut oikealle tasolle.Tällöin olisi varoja myös henkilökunnan palkkaamiseen.Satunnaiset autoilevat yöpyjät ovat nykyisin rahakasta väkeä,joilta kannattaisi ottaa löysät pois myös SFC-alueilla,eikä ajaa heitä julkisille leirintäalueille tai puskiin yöpymään.Alueethan voisi silti jakaa osaksi kausipaikoille joilla olisi oma sisäpiiri ja nykyisen mallinen talkootoiminta. Tuntuu että sisälämpöisyys on joskus esteenä taloudelliselle menestymiselle.
- älyätkö
Eduksi kirjoitti:
Kannattaisi harkita alueiden "avaamista" muillekin matkailjoille ennenkuin on pakko, sopusuhtaistamalla ulkopuolisten yöpymismaksut oikealle tasolle.Tällöin olisi varoja myös henkilökunnan palkkaamiseen.Satunnaiset autoilevat yöpyjät ovat nykyisin rahakasta väkeä,joilta kannattaisi ottaa löysät pois myös SFC-alueilla,eikä ajaa heitä julkisille leirintäalueille tai puskiin yöpymään.Alueethan voisi silti jakaa osaksi kausipaikoille joilla olisi oma sisäpiiri ja nykyisen mallinen talkootoiminta. Tuntuu että sisälämpöisyys on joskus esteenä taloudelliselle menestymiselle.
Ota selvää kaikista velvotteista ja tee laskelmat niiden mukaan nykykäytännöstä ja ehdotuksesi vaikutuksista yhdistyksen talouteen. MUTU tieto ei ole parasta antia.
- sisäpiiri ?
Eduksi kirjoitti:
Kannattaisi harkita alueiden "avaamista" muillekin matkailjoille ennenkuin on pakko, sopusuhtaistamalla ulkopuolisten yöpymismaksut oikealle tasolle.Tällöin olisi varoja myös henkilökunnan palkkaamiseen.Satunnaiset autoilevat yöpyjät ovat nykyisin rahakasta väkeä,joilta kannattaisi ottaa löysät pois myös SFC-alueilla,eikä ajaa heitä julkisille leirintäalueille tai puskiin yöpymään.Alueethan voisi silti jakaa osaksi kausipaikoille joilla olisi oma sisäpiiri ja nykyisen mallinen talkootoiminta. Tuntuu että sisälämpöisyys on joskus esteenä taloudelliselle menestymiselle.
Harrastus(SFC) ja liiketoiminta on pidettävä erillään. SFC-aluelle ei ole tarvetta majoittaa kaikenmaailman kulkijoita, jo pelkän häiriöiden vuoksi, vaan yleiset leirintäalueet on niitä varten. Alueet on ylläpidetty usein kausiasukkaiden talkoilla, ja niistä on tietysti myös saatava korvaus, mikäli liika yritystoimintaa aletaa ajaa SFC-alueille.
- Meilläkin
Viikonloppuna kääntymässä isohko matkailuauto ja kaksi henkilöä. Kysyivät voiko aluetta kiertää ympäri ja tutustua paremmin. Samalla he kävivät tietenkin wc:sä ja täyttivät vesikannut. Kehuivat aluetta jatkaen matkaansa muutaman kilometrin päässä olevalle levähdysalueelle. Entäpä jos kaikilla alueilla vesi ja sosiaalitilat tulisivat maksullisiksi. Missä nämä rikkaat vapaamatkustajat sitten hoitaisivat tarpeensa? Kyllä matkailuyrittäjät ovat jo sen huomanneet että matkailuautoporukasta ei maksumiehiä juurikaan löydy. Ja Jääristä kun puhutaan niin mitähän porukkaa siellä matkailuautoyhdistyksen johdossa on? Mietitään mikä oli kerhon ja yhdistyksen alkumetrit.
- höh
Mielenkiinnolla lukisin, minkälaisia mietteitä olet saanut aikaiseksi.
- Heräätyyys
Kuka sitten käyttää alueita lähitulevaisuudessa? Matka-autoilijoiden osuus on jo reilusti ohittanut vaunuilijoiden määrän. Mitä enemmän autoilijoita, sitä enemmän alueita on kehitettävä tämän asiakasryhmän näkökulmasta. Kyllä jotkut muut keräävät heidän jaossa olevat euronsa parempaan talteen. En itsekään asuntoautoilijana aivan persaukinen ole ja olen valmis jakamaan euroja eteenpäin, jos saan vastaavasti kohtuulliset palvelut sitä vastaan.
Ei siis voida enää jatkaa 80-luvun vaunuiluperiaatteiden mukaan. - on oikeansuuntainen
Heräätyyys kirjoitti:
Kuka sitten käyttää alueita lähitulevaisuudessa? Matka-autoilijoiden osuus on jo reilusti ohittanut vaunuilijoiden määrän. Mitä enemmän autoilijoita, sitä enemmän alueita on kehitettävä tämän asiakasryhmän näkökulmasta. Kyllä jotkut muut keräävät heidän jaossa olevat euronsa parempaan talteen. En itsekään asuntoautoilijana aivan persaukinen ole ja olen valmis jakamaan euroja eteenpäin, jos saan vastaavasti kohtuulliset palvelut sitä vastaan.
Ei siis voida enää jatkaa 80-luvun vaunuiluperiaatteiden mukaan.venäläisillä on kova kiinnostus ostella maa alueita ja leirintäalueita varsinkin itä ja pohjois suomessa. sieltä saadaan kohta uudet vetäjät alueille, ja samalla uudet kausiasukkaan, jotka puhuvat kyllä hieman eri kieltä.Suomalaiset siirtyvät tulevaisuudessa autoihin,jo vaunukaravaanarien halveksunnankin vuoksi, (teiden tukko)kohta taas alkaa sekin kirjoittelu, kunhan lumet tuosta vähän sulavat.ei mitään venäläisiä vastaan, mutta varokaa alueisännät kuitenkin. Lisäksi autojen varustelu ja omatoimituus ovat jo sillä tasolla, että leirintäalueita ei edes tarvita vaan huoltoasemalla voi hoitaa vält. toimet.
- puutteet
Heräätyyys kirjoitti:
Kuka sitten käyttää alueita lähitulevaisuudessa? Matka-autoilijoiden osuus on jo reilusti ohittanut vaunuilijoiden määrän. Mitä enemmän autoilijoita, sitä enemmän alueita on kehitettävä tämän asiakasryhmän näkökulmasta. Kyllä jotkut muut keräävät heidän jaossa olevat euronsa parempaan talteen. En itsekään asuntoautoilijana aivan persaukinen ole ja olen valmis jakamaan euroja eteenpäin, jos saan vastaavasti kohtuulliset palvelut sitä vastaan.
Ei siis voida enää jatkaa 80-luvun vaunuiluperiaatteiden mukaan.joita pitäisi nykyisillä SFC-alueilla kehittää juuri matkailuautoilijoita varten? Tälläkin saitilla on monta kertaa viitattu matkailuautoilijoiden tarpeisiin, mutta niitä tarpeita ei ole juurikaan yksilöity. Ei se matkailuauto uusi keksintö ole ja ymmärtääkseni ne tarvitsevat samoja peruspalveluita kuin vaunukansakin. Mitä lisäksi?
- harmaa.....
puutteet kirjoitti:
joita pitäisi nykyisillä SFC-alueilla kehittää juuri matkailuautoilijoita varten? Tälläkin saitilla on monta kertaa viitattu matkailuautoilijoiden tarpeisiin, mutta niitä tarpeita ei ole juurikaan yksilöity. Ei se matkailuauto uusi keksintö ole ja ymmärtääkseni ne tarvitsevat samoja peruspalveluita kuin vaunukansakin. Mitä lisäksi?
ja wc tankkien tyhjennys, lisäksi asiallinen vedentäyttöpiste, ei maassa lojuva letku. Vaikka omakin pikaliittimellä varustettu letku onkin mukana. Tasaisia autopaikkoja merkittynä vain autoille, mahdollisuudella käväistä vaikka kaupassa. Tosin kaupassa käydään ennen alueelle tuloa, mutta kuitenkin. Joku voi vielä jatkaa jos jotain puuttuu.
harmaa..... kirjoitti:
ja wc tankkien tyhjennys, lisäksi asiallinen vedentäyttöpiste, ei maassa lojuva letku. Vaikka omakin pikaliittimellä varustettu letku onkin mukana. Tasaisia autopaikkoja merkittynä vain autoille, mahdollisuudella käväistä vaikka kaupassa. Tosin kaupassa käydään ennen alueelle tuloa, mutta kuitenkin. Joku voi vielä jatkaa jos jotain puuttuu.
Yleensä palvelut m-autoille ovat kunnossa SFC-alueilla, vedet saa sisään ja ulos. Tosin muutamille kiinteän ruskeavesitankin omaaville saattaa olla ongelmia, niiden pitää kuitenkin lisääntyä ennen kuin uskon niille palvelujen tulevan. Pääosa m-autoista toimii kasettiperiaatteella WC:n osalta ja hyvä niin.
Itse en ainakaan ole kokenut palvelupuutteita omilla alueilla. Omat eväät ovat vielä riittäneet ja jos on loppunut niin fillarilla kauppaan ja asia ratkeaa helposti. Jos oikein hätä tulee eikä ole fillari följyyssä niin naapuriapuahan aina voi tiedustella, karavaanarit ovat mielestäni ehkä muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta sosiaalisia immeisiä.- Ammennat
on oikeansuuntainen kirjoitti:
venäläisillä on kova kiinnostus ostella maa alueita ja leirintäalueita varsinkin itä ja pohjois suomessa. sieltä saadaan kohta uudet vetäjät alueille, ja samalla uudet kausiasukkaan, jotka puhuvat kyllä hieman eri kieltä.Suomalaiset siirtyvät tulevaisuudessa autoihin,jo vaunukaravaanarien halveksunnankin vuoksi, (teiden tukko)kohta taas alkaa sekin kirjoittelu, kunhan lumet tuosta vähän sulavat.ei mitään venäläisiä vastaan, mutta varokaa alueisännät kuitenkin. Lisäksi autojen varustelu ja omatoimituus ovat jo sillä tasolla, että leirintäalueita ei edes tarvita vaan huoltoasemalla voi hoitaa vält. toimet.
Katkeruutesi.Ajele aivan rauhassa sfc alueitten ohi sinne huoltsikalle. Sitten kun sielläkin on sauna yms. niin kirjoittele. Siirrytään sinne porukalla. Sfc alueet voivat hyvin ja kun isot ikäluokat eläköityvät, niin talkooväkeäkin piisaa.
- olla
karva.naamari kirjoitti:
Yleensä palvelut m-autoille ovat kunnossa SFC-alueilla, vedet saa sisään ja ulos. Tosin muutamille kiinteän ruskeavesitankin omaaville saattaa olla ongelmia, niiden pitää kuitenkin lisääntyä ennen kuin uskon niille palvelujen tulevan. Pääosa m-autoista toimii kasettiperiaatteella WC:n osalta ja hyvä niin.
Itse en ainakaan ole kokenut palvelupuutteita omilla alueilla. Omat eväät ovat vielä riittäneet ja jos on loppunut niin fillarilla kauppaan ja asia ratkeaa helposti. Jos oikein hätä tulee eikä ole fillari följyyssä niin naapuriapuahan aina voi tiedustella, karavaanarit ovat mielestäni ehkä muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta sosiaalisia immeisiä.lopunperin kelpotyyppi.
- olet petrannut
karva.naamari kirjoitti:
Yleensä palvelut m-autoille ovat kunnossa SFC-alueilla, vedet saa sisään ja ulos. Tosin muutamille kiinteän ruskeavesitankin omaaville saattaa olla ongelmia, niiden pitää kuitenkin lisääntyä ennen kuin uskon niille palvelujen tulevan. Pääosa m-autoista toimii kasettiperiaatteella WC:n osalta ja hyvä niin.
Itse en ainakaan ole kokenut palvelupuutteita omilla alueilla. Omat eväät ovat vielä riittäneet ja jos on loppunut niin fillarilla kauppaan ja asia ratkeaa helposti. Jos oikein hätä tulee eikä ole fillari följyyssä niin naapuriapuahan aina voi tiedustella, karavaanarit ovat mielestäni ehkä muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta sosiaalisia immeisiä.Melkein kaikki pilkut löytyy!
- kirjoitettiin,
olet petrannut kirjoitti:
Melkein kaikki pilkut löytyy!
että m-autot ovat enemmistöjä jo.
Kuitenkin vaunuja on käytössä noin 62500 kpl. ja autoja vain noin 30200 kpl.
Mikä on se enemmistö, joka kulkee tuolla tienpäällä? - hihhuli
kirjoitettiin, kirjoitti:
että m-autot ovat enemmistöjä jo.
Kuitenkin vaunuja on käytössä noin 62500 kpl. ja autoja vain noin 30200 kpl.
Mikä on se enemmistö, joka kulkee tuolla tienpäällä?"Mikä on se enemmistö, joka kulkee tuolla tienpäällä?" Autot on selvänä enemmistönä tien päällä. Vaunuista moni ei liiku muuten, mitä joka kolmas vuosi käyvät katsastamassa vaunun. Liikkuvat vaunut ovat selvänä vähemmistönä.
- vaihtanut
hihhuli kirjoitti:
"Mikä on se enemmistö, joka kulkee tuolla tienpäällä?" Autot on selvänä enemmistönä tien päällä. Vaunuista moni ei liiku muuten, mitä joka kolmas vuosi käyvät katsastamassa vaunun. Liikkuvat vaunut ovat selvänä vähemmistönä.
Kopin veto perässä ei ole mitään huvia, niinkuin ne tietävät jotka ovat sitä luopuneet ja vaihtaneet autoon. Mukavammin kulkee omilla pyörillä > vaunut tulevat katoamaan viimeistään päästöjen vuoksi ja jäävät pihan perälle tai alueen nurkkaan lahoamaan.
- ja täyttöpalvelut
puutteet kirjoitti:
joita pitäisi nykyisillä SFC-alueilla kehittää juuri matkailuautoilijoita varten? Tälläkin saitilla on monta kertaa viitattu matkailuautoilijoiden tarpeisiin, mutta niitä tarpeita ei ole juurikaan yksilöity. Ei se matkailuauto uusi keksintö ole ja ymmärtääkseni ne tarvitsevat samoja peruspalveluita kuin vaunukansakin. Mitä lisäksi?
Näissä olisi vielä monella alueella kehittämistä. Autoiija ei välttämättä aina jää yöksi, mutta tarvitsee kuitenkin näitä peruspalveluita. HInnoittelukin on usein epäystävällistä.
- hinnoittelussa
ja täyttöpalvelut kirjoitti:
Näissä olisi vielä monella alueella kehittämistä. Autoiija ei välttämättä aina jää yöksi, mutta tarvitsee kuitenkin näitä peruspalveluita. HInnoittelukin on usein epäystävällistä.
esiintyy SFC-alueilla? Eikö useimmilla alueilla ole eri hinta päiväkävijöille. Päiväkäyntiin ymmärtääkseni sisältyvät päivällä tarvittavat palvelut, roskien tyhjennys, jätevedet ja vesitankkaus. Se, että asiakas käy tyhjentämässä tankkinsa ajokaivoon ja täyttää vesitankkinsa edellyttäen tämän kuuluvan jäsenmaksuu, on kyseistä alueenpitäjää kohtaan väärin. Tätäkin esiintyy.
- toivottavaa
harmaa..... kirjoitti:
ja wc tankkien tyhjennys, lisäksi asiallinen vedentäyttöpiste, ei maassa lojuva letku. Vaikka omakin pikaliittimellä varustettu letku onkin mukana. Tasaisia autopaikkoja merkittynä vain autoille, mahdollisuudella käväistä vaikka kaupassa. Tosin kaupassa käydään ennen alueelle tuloa, mutta kuitenkin. Joku voi vielä jatkaa jos jotain puuttuu.
vakiopaikkalaisten suhtautumisessa, ja paljonkin joissakin alueilla. Liekö pikku kateus syynä asenteeseen? Rahalla se oleskelu maksetaan!
- luksusta perheelle
vaihtanut kirjoitti:
Kopin veto perässä ei ole mitään huvia, niinkuin ne tietävät jotka ovat sitä luopuneet ja vaihtaneet autoon. Mukavammin kulkee omilla pyörillä > vaunut tulevat katoamaan viimeistään päästöjen vuoksi ja jäävät pihan perälle tai alueen nurkkaan lahoamaan.
Vaunu on suurperheelle ainoa vaihtoehto. Yrittäkää saada 6-henk. perhe mahtumaan alkoviautoon mukavasti, ei onnistu. Pitäisi olla 100t euroa pistää isompaan autoon, sitä vaan ei löydy tavalliselta duunarilta. Lisäksi halvoissa autoissa on mm sisustuksessa halvan ominaisuudet jopa puolet halvempaan vaunuun verrattuna.
- höh
puutteet kirjoitti:
joita pitäisi nykyisillä SFC-alueilla kehittää juuri matkailuautoilijoita varten? Tälläkin saitilla on monta kertaa viitattu matkailuautoilijoiden tarpeisiin, mutta niitä tarpeita ei ole juurikaan yksilöity. Ei se matkailuauto uusi keksintö ole ja ymmärtääkseni ne tarvitsevat samoja peruspalveluita kuin vaunukansakin. Mitä lisäksi?
Autojen painot ovat 3500 kg ja siitä yli. Kevään rospuuttoaikana samoin sadekesinä autot vajoavat pehmeään maahan. Pitäisi olla muutama kantavalle alustalle perustettu autopaikka, jossa mahdollisten puiden oksat on karsittu 4. korkeuteen asti. Monilla vaunupaikoilla ovat oksat liian alhaalla autoa ajatellen. Vastaanottorakennuksen/tuloportin välittömään läheisyyteen toimivat harmaanveden/kiinteän ruskeanveden säiliön tyhjennys, ja raikasveden täyttö paikka letkukelalla. Kemsan kasetin tyhjennyspaikka voi olla erikseenkin.
Investointeina toimenpiteet eivät ole kalliita. - höh
ja täyttöpalvelut kirjoitti:
Näissä olisi vielä monella alueella kehittämistä. Autoiija ei välttämättä aina jää yöksi, mutta tarvitsee kuitenkin näitä peruspalveluita. HInnoittelukin on usein epäystävällistä.
Nämä palvelut ovat vielä hakusessa useissa paikoissa. Muutamassa paikassa ne on hoidettu jo mallikkaasti. Pelkästään näiden palvelujen perässä, jos mitään muuta ei alueelta kaipaa, ei kannata alueelle mennä. Matkan varrelle osuu nykyään monia hyvinvarusteltuja vapaita (maksuttomia) tyhjennys/vedentäyttö paikkoja.
Miksi lähteä vartavasten johonkin sivummalle näiden perässä ajelemaan, kun voi vain poiketa sopivalle liikenneasemalle reitin varrella.
- mennyttä aikaa
Joutavat mennäkin.Matkailu vaunuilla ja autoilla
tulee jatkumaan ja systeemit paranee. - laskenta alkanut
uusia yhdistyksiä huudellaan jo avuksi, kyllä se siitä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 894170
Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1032343Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?312258Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell962074Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian281877- 311850
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91557- 281521
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei1881340- 741158