kuohukerma ja helle..

porkkana

meillä on rippijuhlat sunnuntaina edessä ja huomattiin, että eihän kuohukermaa voi vatkata tälläsessä helteessä. mites käy kakkujen ja varsinkin kerman vatkaamisen? jos joku osais auttaa, niin kaikki tervetulleita.

sitten myös mietityttää miten täytekakuille ja voileipäkakuille käy tarjoilun aikana, taitaa lässähtää?

asutaan kerrostalossa, jossa ei kylmää paikkaa vatkaamiseen ole.

aurinkoista kesää..ja helteiltä!

28

4574

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Antsa

      Oikein olet havainnut. Eli jos on vähänkään tukalampi kämppä (kuten lähes kaikki suomalaiset kerrostaloasunnot ja miksei muutkin) niin tällaisilla keleillä kermavaahdon vatkaaminen on vaikeaa tai suorastaan mahdotonta. Saa sen vähän vaahtoutumaan, mutta oikeat koristelut on syytä unohtaa. Joten ei muuta kuin vaihtamaan hieman reseptiä ja varsinaisen täytekakun tilalta teet esim. Brita-tortun. Siinä se kermavaahdon tarkoitus on vaan olla siellä täytteenä, joten se ei ole siinä määrin koriste kuin täytekakussa. On hyvää ja kelpaa kaikille.

      Voileipäkakku ei ole niin nirso, mutta jos kaikki vieraat eivät ole samalla kattauksella paikalla niin kannattaa harkita että laittaa esimerkiksi puolikkaan aina kerrallaan tarjolle niin pysyy parempana.

      • Anonyymi

        Jöpö höpö kylmää vettä tiski altaaseen ja vatkaat kerman siinä kylmässä vedessä hyvin onnistuu olkoot millanen helle tahansa,ja vo7leipäkakun voi pakastaa hetken niin paremmin tarttuu sepäälkyste massa,tahnä,mälli siihen kiinni eikä valu reisille


    • amatörköksa

      Minä olen suuressa tietämättömyydessäni vatkaillut kermaa tässäkin helteessä, ja hyvin on onnistunut. Ja viime vuonna kun oli melko samanlainen helleaalto, juuri kun tyttäreni ylioppilaaksi tuloa juhlittiin, niin tein kaikki voileipäkakut ja täytekakut viimeistä vaille valmiiksi edellisenä iltana, juhla-aamuna laitoin päällysteet, ja tarjolle vein siten, että laitoin kylmäkalleja(= niiksikö kylälaukkujen kylmentäjä varaajia kutsutaan) tarjoiluvatien alle.

      Mikään ei pilaantunut, kaikki olivat viimiseen palaan saakka hyvässä kunnossa.

      Mikäli epäilyttää kerman säilyminen juuri prikulleen sellaisen kun se pursottimesta on kakun päälle laitettu, niin vahvista liivakkeella.

      Jos tuntuu siltä, että kylmäkallet eivät riitä, niin pakasta joitakin litteitä mehuja tai muita syötäviä ja laita niitä vatien alle- Ovat paksumpia ja sulaminen kestää kauemmin.
      Onnea matkaan.

      • mä68

        Voi vittu, mikä on liivake? tarkotat varmaan LIIVATELEHTIÄ? ei kannata kirjotella mitään jos ei edes tiä mitä kirjottaa.


      • aaarrggghhh
        mä68 kirjoitti:

        Voi vittu, mikä on liivake? tarkotat varmaan LIIVATELEHTIÄ? ei kannata kirjotella mitään jos ei edes tiä mitä kirjottaa.

        No niin herra/rouva täydellisyys.
        Pysy pois täältä.


      • amatörköksa
        mä68 kirjoitti:

        Voi vittu, mikä on liivake? tarkotat varmaan LIIVATELEHTIÄ? ei kannata kirjotella mitään jos ei edes tiä mitä kirjottaa.

        Olet varsin oikeassa, kyllä minäkin liivatetta kutsun liivatteeksi, mutta miten ollakaan, yöllä tuli mieleen äitini aina käyttämä nimite. Vaikka meilläpäin kyse onkin gelatiinistä.

        Sinäkin ymmärsit, mistä oli kyse, Miksi oli pakko kirjoittaa ilkeämielinen viesti.


      • porkkana

        Kiitti vinkistä. Olen haalinut ystävien kylmäkallet ja kokeilu on huomenna kummityttöni 1-v juhlissa kenraaliharjoituksen merkeissä.


      • Antsa
        amatörköksa kirjoitti:

        Olet varsin oikeassa, kyllä minäkin liivatetta kutsun liivatteeksi, mutta miten ollakaan, yöllä tuli mieleen äitini aina käyttämä nimite. Vaikka meilläpäin kyse onkin gelatiinistä.

        Sinäkin ymmärsit, mistä oli kyse, Miksi oli pakko kirjoittaa ilkeämielinen viesti.

        ...ilkeämielistä viestiä, mutta tätä palstaa lukee todella moni keittotaidon ALOITTELIJA tai uusavuton tai miksi nyt halutaankaan kutsua. Siksi olisi hyvä pitää kaikki mahdolliset termit yksinkertaisina ja varmasti selvinä. Mikään liivake ei ole sellainen.... Valitan.


      • amatörköksa
        Antsa kirjoitti:

        ...ilkeämielistä viestiä, mutta tätä palstaa lukee todella moni keittotaidon ALOITTELIJA tai uusavuton tai miksi nyt halutaankaan kutsua. Siksi olisi hyvä pitää kaikki mahdolliset termit yksinkertaisina ja varmasti selvinä. Mikään liivake ei ole sellainen.... Valitan.

        Ties mistä 80-vuotta vanha äitini on tuo nimikkeen keksinyt, ja sitä käyttänyt minun nuoruusvuosinani, joista jo on 50 vuotta kulunut.

        Oli miten oli, asiayhteydestä selvisi, mistä on kyse. Ja toisaalta se ei ollut kirjoitelmassa kuin sivuseikka. Pääasia minusta oli, miten saada tarjottavat esille, ilman että helteessä menevät pahaksi.

        Kyllä internet on monessa asiassa hyväksi avuksi, jopa ruokaa laitettaessa. Mutta kunnon peruskeittokirjaa sillä ei voi korvata. ei ainakaan minusta. Siksi ostin molemmille tyttärilleni kunnon keittokirjat 18-vuotislahjaksi.


      • verkkofan
        mä68 kirjoitti:

        Voi vittu, mikä on liivake? tarkotat varmaan LIIVATELEHTIÄ? ei kannata kirjotella mitään jos ei edes tiä mitä kirjottaa.

        on siitä mukava laitos kirjahyllyssä, että siitä voi tarkastaa, onko jotakin suomalaista sanaa ikunansa käytetty. Ja liivakko on mukana Nykysuomen sanakirjassa. Aivan omana hakusananaan. Siitä tosin todetaan, että parempi olisi käyttää liivate sanaa.


      • Anonyymi
        aaarrggghhh kirjoitti:

        No niin herra/rouva täydellisyys.
        Pysy pois täältä.

        Jos et satu tietään mikä on liivake,niin se on kaupunki Thaimaassa


      • Anonyymi
        mä68 kirjoitti:

        Voi vittu, mikä on liivake? tarkotat varmaan LIIVATELEHTIÄ? ei kannata kirjotella mitään jos ei edes tiä mitä kirjottaa.

        Ei kannata lirjoittaa sanaa tiä joku voi luulla että tarkoitat tietä,joten se ei ole tiä,vaan tiedä liivake on tha8maalainen kaupunki


      • Anonyymi
        mä68 kirjoitti:

        Voi vittu, mikä on liivake? tarkotat varmaan LIIVATELEHTIÄ? ei kannata kirjotella mitään jos ei edes tiä mitä kirjottaa.

        Pitääkö olla lehti, eikö jauhe käy?


    • eitzu

      ootko vähän pimee. jos koristelet kakkus aamulla niin ei se muutamassa tunnissa miksikään mene. Ja onko pakko tarjota tollasia. tee buffe-pöytä.

      • porkkana

        ihan sama vatkaako sen yöllä vai päivällä, ku joka tapauksessa on se 20 astetta lämmintä. ei ihan turhaan viittis kakkupohjia hukkaan heittää..


      • manna
        porkkana kirjoitti:

        ihan sama vatkaako sen yöllä vai päivällä, ku joka tapauksessa on se 20 astetta lämmintä. ei ihan turhaan viittis kakkupohjia hukkaan heittää..

        kestäiskö flora vispi tai vanilla paremmin kakun päällä?ainakin niistä tulee ihan hyvä vaahto.


      • amatörköksa
        porkkana kirjoitti:

        ihan sama vatkaako sen yöllä vai päivällä, ku joka tapauksessa on se 20 astetta lämmintä. ei ihan turhaan viittis kakkupohjia hukkaan heittää..

        Jos luet kokonaan ensimmäisen viestini,ja ymmärrät kirjoittamani vinkit, niin eivät mene kakkusi pilalle. Meillä oli 30 astetta, silloin kun otin kylmäkallet avuksi.


      • Hanna82

        ei viitsitä pilata hyvää palstaa asiattomilla herjoilla, vaan pysytään asiassa, joohan. Kommentin voi antaa nätistikin. Jos leipoo 30 asteen helteellä, ei ole ihan yksinketaista saada leipomuksia onnistumaan vaadittaessa ainesten jääkaappikylmyyttä valmistusvaiheessa. Ja tää palstahan on nimenomaan tarkotettu tavallisten kuolevaisten kysymyksille ja neuvoille, täydellisyyttä ei vaadita keneltäkään osapuolelta! :)


      • porkkana
        manna kirjoitti:

        kestäiskö flora vispi tai vanilla paremmin kakun päällä?ainakin niistä tulee ihan hyvä vaahto.

        niitä laitettiin väliin mansikkamurskan kanssa niinkuin aina. luulen, että se on liian löysää päälle vai olenkos ihan väärässä. onko joku kokeillut?


      • Anonyymi
        porkkana kirjoitti:

        ihan sama vatkaako sen yöllä vai päivällä, ku joka tapauksessa on se 20 astetta lämmintä. ei ihan turhaan viittis kakkupohjia hukkaan heittää..

        Miks heittää hukkaan voi ne kakkupohjat pakastaa tai syödä hilloon peitettynä,ostakaa sitä purkkikermavashtoa ja pursottakaa sillä


      • Anonyymi
        manna kirjoitti:

        kestäiskö flora vispi tai vanilla paremmin kakun päällä?ainakin niistä tulee ihan hyvä vaahto.

        Flora vispi. Flora vanillasta et saa pursotettavaa vaahtoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miks heittää hukkaan voi ne kakkupohjat pakastaa tai syödä hilloon peitettynä,ostakaa sitä purkkikermavashtoa ja pursottakaa sillä

        Kakun alle voi myös laittaa litteän kylmäkallen ja kupu päälle, pysyy viileänä.


    • porkkana

      otettii kylmiöön vatkain mukaan..voi naapurit kattoo ihmeissään, mutta minkäs teet. liivatetta kokeiltiin gluteenittomaan kakkuun ja se onnistui hyvin :) kiitos vinkistä! kylmäkalleillekin on varmasti käyttöä tarjoilu vaiheessa..luulisin. se olisi ollut hyvä vinkki valmistusvaiheeseenkin, mutta tuo kellari houkutteli. katsotaan nyt miten tarjoilu sitten onnituu :) ehkä tuulettimen ja niiten kylmäkallejen kanssa.

      • verkkofan

        miten onnistuivat ristiäiset ja tarjoilut?
        Mitä teit? Ja teitkö kermasta?


      • porkkana
        verkkofan kirjoitti:

        miten onnistuivat ristiäiset ja tarjoilut?
        Mitä teit? Ja teitkö kermasta?

        kermat siis vatkattii kylmiössä, jonne kannattaa ottaa vaikka hanskat käteen..niin kuuma siellä oli. kerma pysy yllättävän hyvin. säilytettiin ne yön kylmiössä ja aamulla PURSOTETTIIN vaikka sitä joku epäili.

        tarjoulupöytä oli ikkunan alla, johon ei onneksi päiväällä ja aamulla paistanut suoraan aurinko, mutta kuuma oli. pöydän vieressä oli tuuletin ja sälekaihtimia pidettii kiinni.

        rippijuhlissa käväsi vieraana mestarikokki ja sano, että heillä vatkataan kermat jäissä..eli kylmäkallet kai ajaa asian :)

        ei muuta kun kermaa vatkaamaan ja pursottamaan..vaikka helteellä!


    • Anonyymi

      Kuohukerma vatkaus astiaan ja vatkain jatkojohtoon kiinni,jääkaapin ovi auki ja siellä vatkaat kerman hyvin onnistuu helteellä tai sitten ostatte valmista purkki vashtoa ja sillä pursitat kakun päälle

    • Anonyymi

      Tiski altaaseen lasket kylmää vettä ja sitten kerman vatkaus kulho,astia sinne ja vatkaat kerman vashdoksi,hyvin onnistuu va7kka kuuma ilma,tämä opetettiin ravintolakoulu perhossa.

    • Anonyymi

      Mulla tulee eläke ja kaikki vieraat on innoissaan ostanko samaa ruokaa kuin joka kuukausi tähänkin asti. Ihan todella ymmärrän että rippijuhlat on merkittävät. Minä vaan kyllästyin tohon arpomiseen jota kuuntelen. Enkä ole edes juoppo.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1605
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      29
      1319
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      64
      1224
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1122
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      28
      1056
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1046
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      11
      1036
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1001
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      999
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      2
      996
    Aihe