Tarkoituksena olisi tässä keväällä hankkia uusi(käytetty) vetoauto veneelle, n. 1300kg kärreinen.
Auton tulisi tietenkin olla neliveto ja jonkilaisia maasto-ominaisuuksiakin tulisi löytyä. Molemmat, sekä bensa että dieseli kiinnostavat.
Ja lisäksi auto ei saisi olla kuitenkaan mikään hirmu laiska eli tehojakin olisi hyvä löytyä ohituksiin ym.
Tällä hetkellä katselun kohteena ovat olleet seuraavat autot:
Jeep Grand Cherokee 4,7 v8 bensa
Jeep GC 2,7 crd dieseli
MB ML320 cdi
MB ML400 cdi
(Mitsu Pajero?
Lantikan discot?)
Mitään offroadin en tule ajamaan, mutta huonokuntoisia teitä ja satunnaisesti metsässäkin tulisi päästä. Eli nuo ihan citimaasturit on pois suljettuja.
Olisiko kokemuksia edellä mainituista autoista ja etenkin kulutuksista ja ominaisuuksista kärrin vedossa.
Ja hintahaarukka olisi 20000-30000€
Vetoautoksi maasturi?
22
5855
Vastaukset
- ruosteeton
Tämä olisi vähän ajettu, ei uitettu suolassa ja on hyvin varusteltu. Hinta jää myös haarukkasi alalaitaan, osta pois:
http://www.autohusb2b.de/cms/cardb/druck.php?id=77935&PHPSESSID=128699cf39016c6cb201a87381c4207f&maxrows=35&csSortFld=T&make=999&model=999&fzgart=Offroad&power=999&csSortOrd=A&standort=999&cl=0&next=-13&last=26&bk=form& - ja kulutus on aina suhteell...
Itsellä on tuommoinen 4.7 V8 jeeppi ja on vetohommiin verraton peli. Viime kesänä vetelin n. 2500 kilon lastia ja mukavaa kun ei isossakaan ylämäessä jää jalkoihin. Vaihtaa nöyrästi pienemmälle, taas mennään ja kiihdytetäänkin tarvittaessa. Kulutus ei tuolla kuormalle hirveästi poikennut normaalista kulutuksesta (oli luokkaa 14-16 l/100 km, normaalisti luokkaa 13).
Jeep on muutoinkin kiihtyvyydessä parempi kuin mersu ja samaten maastossa.
Diisseli mersu ML:ssä oli aiemmin se huono puoli että paino ja teho suhde oli huono eli vähän tehoja painavaan (yli 2200 kg) autoon. Saattanut uudemmilla versioilla parantua.
Mersulla en oo kärryä vetänyt mutta maantieajossa mersut on saksalaiseen tyyliin paremmin suomeen sopivia sillä jenkeissä on aina hieman omat ajo-ominaisuutensa. Tämä on makuasia tietty.
Makuasia myös se että tuon hintaluokan jeepeissä vetokoukku on yleensä jo valmiina integroitu autoon, mersuissa ne on aika erikoisen näköisen jälkiviritelmiä.- Nimetön
No hyvä että löytyi kokemuksia tuosta 4,7 v8 vetoautona, se on kiinnostanut alusta asti kovasti mutta kun ei yhtään ole tiennyt tuosta kulutuksesta.
Tuohan on aivan siedettävä kulutus kärrin kanssa, entinenkin vetoauto vei sen n.14-15l vaikka oli henkilöauto.
Muuta aujoa tulee vuodessa myös melko vähän että se on siinä ja siinä kannattaako edes dieseliä hankkia. - kulutuksesta
Nimetön kirjoitti:
No hyvä että löytyi kokemuksia tuosta 4,7 v8 vetoautona, se on kiinnostanut alusta asti kovasti mutta kun ei yhtään ole tiennyt tuosta kulutuksesta.
Tuohan on aivan siedettävä kulutus kärrin kanssa, entinenkin vetoauto vei sen n.14-15l vaikka oli henkilöauto.
Muuta aujoa tulee vuodessa myös melko vähän että se on siinä ja siinä kannattaako edes dieseliä hankkia.Sen verran täytyy vielä tuohon palata että antamani kulutus on osin muistikuva mutta joka tapauksessa varma on että se ei paljoa normista poikennut (poikkeaman muistais varmaksi). Pienempi ajonopeus(80 km/h) osaltaan selittää samaten kuin tehot suhteessa henkilöautoon.
V8:ssa tuppaa olemaan se ongelma että ajomäärä lisääntyy, siinä kun on mukavat puolensa ja palaaminen arkeen ja pienempään on aina ankeaa...
- jeejeejeejeejeejee
edellä mainitsemistasi ei ole kokemusta mutta entäpä tällainen ford excursion 7.3td? näyttää nettiautossa olevan alta 30000, 235hv ja 712nm pitävät huolen että perässä tulee melkein mitä vain, kulkee hyvin maastossakin vaikka kokoa ja painoa on ja ei se mikään laiskakaan ole, tosin tämän''auton''kuljettamiseen vaaditaan c-kortti, toinen vaihtoehto ois chevy suburban 6.5td 190hv ja 500nm, siinäkun tuo c-kortti jutska mutta muuten hyvä laite ja täyttää ainakin nuo vaatimukset mitä näköjään itse tarvitsisit mutta tuo c-korttihan tuo on tuossa ongelmana, riisselihän nuo vie sen 13-20 (suburbani vie enemmä) mutta riisseliverohan nuson 150e vuojen eikä oo kuorma-autoks rekisteröinnin takiia ajoneuvoveroa....
- Nimetön
On noita jenkki- kevyt kuorma-auojakin kateltu kun tuo c korttikin löytyy. foortin 250 ja ramia, mutta ovat ehkä turhan isoja jo. Niissä kun on tuo kääntösäde aivan jumalaton ja kun venekärreineen on sen melkein 8 metriä pitkä niin tulee veneenlaskupaikoilla ahdasta. Ja sitten kun on jarrullinenkärri niin pitäs suorittaa ce-kortti, kun tuo mun bec-kortti ei riitä.
Näillä näkymin autoksi tulee mb ml 400 v8 cdi
tai jeep gc 4,7 v8 overland.
Etenkin kokemukset tuosta mersusta kiinnostais, jeepistä on tietoa jo löytynytkin. - Skodaracer
Nimetön kirjoitti:
On noita jenkki- kevyt kuorma-auojakin kateltu kun tuo c korttikin löytyy. foortin 250 ja ramia, mutta ovat ehkä turhan isoja jo. Niissä kun on tuo kääntösäde aivan jumalaton ja kun venekärreineen on sen melkein 8 metriä pitkä niin tulee veneenlaskupaikoilla ahdasta. Ja sitten kun on jarrullinenkärri niin pitäs suorittaa ce-kortti, kun tuo mun bec-kortti ei riitä.
Näillä näkymin autoksi tulee mb ml 400 v8 cdi
tai jeep gc 4,7 v8 overland.
Etenkin kokemukset tuosta mersusta kiinnostais, jeepistä on tietoa jo löytynytkin.Tosta kortista vielä: jos hakit kevytkuorma-auton, eli oliko se kokonaispaino alle 5000kg, niin silloin tarviit vetämiseen vain C1E -kortin.
Ja kun on jo C -kortti, C1E:n saamiseen ei tarvita ajotunteja, vain kirjalliset ja inssiajo moisella yhistelmällä. - Näin se menee
Skodaracer kirjoitti:
Tosta kortista vielä: jos hakit kevytkuorma-auton, eli oliko se kokonaispaino alle 5000kg, niin silloin tarviit vetämiseen vain C1E -kortin.
Ja kun on jo C -kortti, C1E:n saamiseen ei tarvita ajotunteja, vain kirjalliset ja inssiajo moisella yhistelmällä.C1E ajokortti oikeuttaa kuljettamaan yhdistelmää, jonka kokonaismassa on enintään 12 tonnia ja jossa vetoauton kokonaismassa on enintään 7,5 tonnia, kuitenkin niin ettei perävaunun TEKNINEN KOKONAISMASSA ylitä vetoauton OMAMASSAA.
- reksa
Nimetön kirjoitti:
On noita jenkki- kevyt kuorma-auojakin kateltu kun tuo c korttikin löytyy. foortin 250 ja ramia, mutta ovat ehkä turhan isoja jo. Niissä kun on tuo kääntösäde aivan jumalaton ja kun venekärreineen on sen melkein 8 metriä pitkä niin tulee veneenlaskupaikoilla ahdasta. Ja sitten kun on jarrullinenkärri niin pitäs suorittaa ce-kortti, kun tuo mun bec-kortti ei riitä.
Näillä näkymin autoksi tulee mb ml 400 v8 cdi
tai jeep gc 4,7 v8 overland.
Etenkin kokemukset tuosta mersusta kiinnostais, jeepistä on tietoa jo löytynytkin.Molempi hyviä, siis Grand Cherokee ja ML.
Mutta yksi pointti kannattaa huomata eli alennusvaihteisto. Käsittääkseni sitä ei ainakaan kaikissa ML Mersuissa ole.
Ilman alennus tai "maastovaihteita" ei kannata tuollaisen trailerin veturia ostaa. Alennusvaihteilla ei tarvitse polttaa kytkintä, ei edes automaattilaatikon sellaista.
Lykkäät hitaan puolen päälle ja auto mönkii mistä tahansa veneluiskasta tyhjäkäynnillä ylös vetäen millaisen trailerin tahansa. Ei kaasuttelua, luistattamista, eikä mitään muutakaan kikkailua. Plussana vielä, että säilyy auto ehjänä.
Noissa autoissa kun on tehoakin jo sen verran, että osaamattomalla käytöllä onnistuu taatusti hajottamaan paikat. - jaa'a
Nimetön kirjoitti:
On noita jenkki- kevyt kuorma-auojakin kateltu kun tuo c korttikin löytyy. foortin 250 ja ramia, mutta ovat ehkä turhan isoja jo. Niissä kun on tuo kääntösäde aivan jumalaton ja kun venekärreineen on sen melkein 8 metriä pitkä niin tulee veneenlaskupaikoilla ahdasta. Ja sitten kun on jarrullinenkärri niin pitäs suorittaa ce-kortti, kun tuo mun bec-kortti ei riitä.
Näillä näkymin autoksi tulee mb ml 400 v8 cdi
tai jeep gc 4,7 v8 overland.
Etenkin kokemukset tuosta mersusta kiinnostais, jeepistä on tietoa jo löytynytkin.Onkai niitä muitakin, mersun ML on kyllä ihan citimaasturi, mutta toki jos maasto ominaisuuksia et tarvitse niin sama kai se sitten on.
- ei huono
jaa'a kirjoitti:
Onkai niitä muitakin, mersun ML on kyllä ihan citimaasturi, mutta toki jos maasto ominaisuuksia et tarvitse niin sama kai se sitten on.
Mulla on mersu ml 320 bensa ja mun keskikulutus on 11,5-12 l ja vaunua vetäessä (1400 kg) kulutus on 14-16 riippuen vähän missä sitä vetää.
Mulla on ainakin maastovaihteet mersus ja edellinen auto oli land-cruiser hdj80. Kyllä mäkin pidän l-cn jälkeen mersua citymaasturina mut väittää tää jotkut jopa pajeroa oikeaksi maasturiksi niin eiköhän mersuki voida luokitella. - eikö ?
ei huono kirjoitti:
Mulla on mersu ml 320 bensa ja mun keskikulutus on 11,5-12 l ja vaunua vetäessä (1400 kg) kulutus on 14-16 riippuen vähän missä sitä vetää.
Mulla on ainakin maastovaihteet mersus ja edellinen auto oli land-cruiser hdj80. Kyllä mäkin pidän l-cn jälkeen mersua citymaasturina mut väittää tää jotkut jopa pajeroa oikeaksi maasturiksi niin eiköhän mersuki voida luokitella.Kyllä Pajero on vähän enempi maasturi kuin ml mersu, on maavaraa, kahluusyvyyttä, enemmän joustovarjoa, paaaljon parempi neliveto, kuten 100% tasauspyörästön lukkoja sekä parempi luistonesto.
Maastovertailussa pajero kyllä pieksi mersun sekä edellisen ML:n että uuden GL:n mennen tullen... On se vähän eri auto.
Mersun "maastovaihde" on keskitasauspyörästö lukkoon. - ML400CDI
reksa kirjoitti:
Molempi hyviä, siis Grand Cherokee ja ML.
Mutta yksi pointti kannattaa huomata eli alennusvaihteisto. Käsittääkseni sitä ei ainakaan kaikissa ML Mersuissa ole.
Ilman alennus tai "maastovaihteita" ei kannata tuollaisen trailerin veturia ostaa. Alennusvaihteilla ei tarvitse polttaa kytkintä, ei edes automaattilaatikon sellaista.
Lykkäät hitaan puolen päälle ja auto mönkii mistä tahansa veneluiskasta tyhjäkäynnillä ylös vetäen millaisen trailerin tahansa. Ei kaasuttelua, luistattamista, eikä mitään muutakaan kikkailua. Plussana vielä, että säilyy auto ehjänä.
Noissa autoissa kun on tehoakin jo sen verran, että osaamattomalla käytöllä onnistuu taatusti hajottamaan paikat."Mutta yksi pointti kannattaa huomata eli alennusvaihteisto. Käsittääkseni sitä ei ainakaan kaikissa ML Mersuissa ole."
Ei taida olla kuin tuossa uudessa korimallissa jossa se on lisävaruste, vanhemmissa pitäisi kaikissa olla vakiona. Mainittakoon tosin, etä en ole kuin kerran tarvinnut tuota alennusvaihdetta oman ~3000 kg:n venepakettini kanssa, sekin oli erittäin jyrkällä ja huonokuntoisella luonnonliuskalla. Normaalilla betoni/sora-rampilla nousee kun vaan nostaa jalan jarrulta... - justjust
Nimetön kirjoitti:
On noita jenkki- kevyt kuorma-auojakin kateltu kun tuo c korttikin löytyy. foortin 250 ja ramia, mutta ovat ehkä turhan isoja jo. Niissä kun on tuo kääntösäde aivan jumalaton ja kun venekärreineen on sen melkein 8 metriä pitkä niin tulee veneenlaskupaikoilla ahdasta. Ja sitten kun on jarrullinenkärri niin pitäs suorittaa ce-kortti, kun tuo mun bec-kortti ei riitä.
Näillä näkymin autoksi tulee mb ml 400 v8 cdi
tai jeep gc 4,7 v8 overland.
Etenkin kokemukset tuosta mersusta kiinnostais, jeepistä on tietoa jo löytynytkin.tarkennus c1 e kortti ite ajoin 2008 vuokrasin asuntovaunun ja liikkeestä kevyt kuorma auton kirjallinen inssi ja kaikki kulut abaut 200e muistaakseni 7500 kiloon asti?
- Ammattivetäjä
Jos veneesi kärryineen painaa 1300 kg niin hankkeesi ovat huimasti ylimitoitettuja.
Tuollaisia painoja vedellään jatkuvasti henkilöautoilla ja pakettiautoilla, kaksivetoisilla ja nelivetosilla.
2,5 - 3,5 tonnin luokassa sitten alkavat nuo järeämmät vetovehkeet olla tarpeen.
Venehommissa et listaamiasi autoja tarvitse. Mutta jos muuten tykkäät niin siitä vaan. Mainitsit että ajelisit satunnaisesti metsässäkin. Jos näin on niin katselehan vähän vanhempia maastureita, sillä nämä nykyiset tahtovat olla sen verran muovisia ja hienoja (= kallista osaa) ettei niistä oikein metsäpeleiksi.- höpö...
Monet uudet maasturit ovat edeltäjiään selvästi parempia maaston puolella. Kuten pajero, discovery, myös land cruiser. Tuota muovihöpötystä en ymmärrä, kyllä vanhemmatkin maasturit ovat täynnä ihan yhtälailla särkyviä kohteita...
- Ammattikäyttäjä...
höpö... kirjoitti:
Monet uudet maasturit ovat edeltäjiään selvästi parempia maaston puolella. Kuten pajero, discovery, myös land cruiser. Tuota muovihöpötystä en ymmärrä, kyllä vanhemmatkin maasturit ovat täynnä ihan yhtälailla särkyviä kohteita...
Älähän pelleile. Toyota HJ61 kantaa vielä rautaisia puskureita, ja kestää kolhuitta melko karmeatkin paikat.
Kokemusta on näistä uudemmista muoviautoista aivan riittävästi. Ne ovat edistyksellisiä, mukavia, ja oivallisia vetopelejä. Mutta todelliseen maastoon niillä ei ole asiaa, ellei ole valmis maksamaa hunajaa muoviosien uusimisesta.
Mutta taas tullaan siihen vanhaan kysymykseen: kuka ihan oikeasti ihan oikeassa maastossa ajaa? Veikkaanpa että aika harva.
Meillä taas joudutaan sitä tekemään työn vuoksi, jopa niin että pienempiä pusikoita ja puita työnnetään niillä rautapuskureilla nurin.
Olen toki ajanut Toyota Land Cruiser 100 autolla, ja monella muullakin modernilla maasturilla, mutta tosi pöheikköön niillä ei ole asiaa.
Taitaa sinun ylimielinen höpö-höpöttelysi olla aika höpötystä.
Uudet maasturit mahtavine voimavaroineen ovat hyviä vetureita ja komeita vehkeitä, ja mukavia ajaa, mutta kaupallisuuden vuoksi ne ovat kompromisseja.
Aivan kuten pickupitkin nykyään. Taitaa Land Roverin pickup olla viimeinen todellinen karujen olosuhteiden työkalu, mutta tuskinpa sillä kukaan jaksaa huvikseen lapinreissuja heitellä.
Vähän jäi kaivelemaan tuo höpö höpö. Että millainen asiantuntija siellä päässä oikein on...
Että tulisi selväksi mihin minä näkemykseni perustan niin totean että aloitin 50-luvun Land Roverilla, jatkoin Gazilla, on ollut BJ40, HJ60, Range Rover, Pajero, Patrol, Mersu, HJ61, Jeep Wagoneer jne - kaikki ankarassa työkäytössä, ja ajettu on Afrikan ja Utsjoen välillä pari miljoonaa kilometriä. Maastureilla. - perusteella?
Ammattikäyttäjä... kirjoitti:
Älähän pelleile. Toyota HJ61 kantaa vielä rautaisia puskureita, ja kestää kolhuitta melko karmeatkin paikat.
Kokemusta on näistä uudemmista muoviautoista aivan riittävästi. Ne ovat edistyksellisiä, mukavia, ja oivallisia vetopelejä. Mutta todelliseen maastoon niillä ei ole asiaa, ellei ole valmis maksamaa hunajaa muoviosien uusimisesta.
Mutta taas tullaan siihen vanhaan kysymykseen: kuka ihan oikeasti ihan oikeassa maastossa ajaa? Veikkaanpa että aika harva.
Meillä taas joudutaan sitä tekemään työn vuoksi, jopa niin että pienempiä pusikoita ja puita työnnetään niillä rautapuskureilla nurin.
Olen toki ajanut Toyota Land Cruiser 100 autolla, ja monella muullakin modernilla maasturilla, mutta tosi pöheikköön niillä ei ole asiaa.
Taitaa sinun ylimielinen höpö-höpöttelysi olla aika höpötystä.
Uudet maasturit mahtavine voimavaroineen ovat hyviä vetureita ja komeita vehkeitä, ja mukavia ajaa, mutta kaupallisuuden vuoksi ne ovat kompromisseja.
Aivan kuten pickupitkin nykyään. Taitaa Land Roverin pickup olla viimeinen todellinen karujen olosuhteiden työkalu, mutta tuskinpa sillä kukaan jaksaa huvikseen lapinreissuja heitellä.
Vähän jäi kaivelemaan tuo höpö höpö. Että millainen asiantuntija siellä päässä oikein on...
Että tulisi selväksi mihin minä näkemykseni perustan niin totean että aloitin 50-luvun Land Roverilla, jatkoin Gazilla, on ollut BJ40, HJ60, Range Rover, Pajero, Patrol, Mersu, HJ61, Jeep Wagoneer jne - kaikki ankarassa työkäytössä, ja ajettu on Afrikan ja Utsjoen välillä pari miljoonaa kilometriä. Maastureilla.Uusin maastureihin on laajasti saatavilla, mm. ARB:n valmistamia puskureita sekä helmarautoja, jotka ovat tuohon tarkoitukseen, ja sillion uusi maasturi on aivan varmasti yhtä hyvä kuin vanhakin, maasto-ominaisuuksiltaan esimerkiksi uusi 200-sarjan land cruiser on vieläpä huomattavasti parempi kuin yksikään sen edeltäjistä. Ei tarvitse olla valmis maksamaan mistään ihmeen muoviosien uusimisesta, jos muovit särkyy, niin särkykööt, ei niitä tarvitse uusia, vaan laittaa tilalle mm. ARB puskurin. Ja useimmista maastureista, kuten jeep gc:stä, voi ottaa muoveja irti kun menee maastoon, sellaisia ominaisuuksia on ihan tehtaalta lähtiessä. Viisainta toki olisi laittaa jälkiasennettavat puskurit ennen kuin menee maastoon.
Vanhankin, myös HJ61:sen saa aivan taatusti lommoille, ja kyllä senkin korjaaminen maksaa. Eikä edes niissä uutena ole niin älyttömän lujat ne puskuritkaan, vaikka muuten kyllä onkin hyvä rakenne.
Sinun juttusi nyt koski lähinnä land cruiseria, esim. Jeep Wrangler on aika lujan tuntuista rakennetta myös ulkoa, LR Defender, land cruiser 70-sarjalainen.
Maasto-ominaisuuksiltaan useat autot ovat vain parantuneet, nelivedot ovat kehittyneet selvästi, ja irtikytkettäviä kallistuksenvakaajia tai ilmajousituksia on tullut, joiden turvin saadaan hyvät joustovarat sekä hyvät maantieominaisuudet. Toki, jos haluaa auton pelkkään työ/maastokäyttöön, eikä halua mitään mukavuuksia, ja haluaa auton halvalla, niin silloin täytyy otta jokin LR Defender, tai vanhempi toyota tms... Mutta se on puppua, että maastoon ei pääsisi tai etteikö sinne voisi mennä yhtä hyvin uudellakin. - höpö höpö
Mistäs sinä tiedät, millaisista paikoista tuota 1.3 tonnin kuormaa on tarkoitus nostella. Tien päällähän kyllä kulkee kaikilla autoilla, joilla vaan vetolupa piisaa, muttta tilanne voi muuttua jyrkällä, pehmeällä, liejuisella tai lumisella rampilla. MInä sain aikanaan kaksivetoisesta henklöautosta tarpeekseni jo reilun tonnin paketin kanssa useamman kerran jumiuduttuani.
Venehommissa nelivedon tarve syntyy vain ja ainoastaan nostopaikoilla. MItä pahempia nostopaikkoja, siitä vetävämpi on auton oltava.
Kysyjän vaihtoehdoista minusta miellyttävin on ML 320, jota siis noista suosittelisin. Ilman offroad-pakettiahan auto on maasturin ja ketumaasturin välimuoto, tien päällä erittäin mukava.
- Rahaa-se-vain-on
Mun ML 320 bensa vei n. 22-24 litraa / 100km kun perässä oli 2500 painava melko kookas kärry. Tossa kohtaa yskähdin, kun vetelen tota n. 10 tkm vuodessa, niin pare se diesel tohon touhuun on. Taitaa seuraavaks tulla Grand Cherokee 3.0 crd hommiin.
- Jardex
Ei mitään järkeä hommata moisia järkäleitä 1300 kg:n painolle. Huomattavasti kevyempi kalusto riittää, säästät kauheasti polttoainekuluissa. Tietysti jos ajelet moisella rohjakkeella vain venettä vetäessä niin sitten mutta tulee ajolle hintaa silloinkin...
Nelivetoinen keskiluokan/ylemmän keskiluokan auto riittää. Mielellään dieselinä koska siinä on paremmin vääntöä. Itsellä 2:n litran nelivetodiesel on erinomainen vetäessä. Normikulutus noin 6, vetäessä 10-11. Toimii hyvin sekä perhekäytössä, työmatka-ajossa kuin myös veneen vedossa. - P e n t t i
Itse hankkisin tuohon mieluummin perämoottorin. Tietysti tiedämme, että Suomen kesä on monesti sitä mitä se on ja veneilykausikin on siis monesti lyhyt. Ymmärrän siitä syystä hyvin, että kaikki näyttävät suosittelevan veneesi likkuttamiseen autoa.
Minusta tuossa meiningissä ei ole kyllä järjen hiventä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit32728Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581351Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491175Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä211057- 1261030
Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2081026Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk308935- 42909
- 72885