Minkälaisia kotitöitä vaaditte ko. ikäryhmän lapsilta? Entä miten korjaavat jälkensä esim. keittiössä syötyään välipalaa? Meillä kyseessä kaksi poikaa.
11- ja 13-vuotiaiden kotityöt
44
7688
Vastaukset
- kasvattaja.....
- mmmm
kaiken näköisiä kotitöitä (kaikkia ei tarvitse kuitenkaan tehdä kerralla). Näin ku teet, voit pyytää lapsilta apua hommassa kuin hommassa. Tuon ikäisiltä voi jo vähän vaatiakki ja pitääki! He ei ole enään pikkukakaroita. Astioiden laittaminen tiskikoneeseen ruokailun jälkeen ei riitä. Sen osaa jo 4 vuotiaski. Minulla on 12 vuotias pikkuveli ja hän jo leipoo, kokkaa, lämmittää taloa, siivoaa, hoitaa koiria, osaa tehdä pieniä pinta remontteja. Itsekkin pienenä (oon nyt 16v.) osasin tehdä jo paljon kaikenlaista.
Opeta pojillesi ruuanlaittoa, siivoamista, pyykkäämistä yms. Voitpa itse sitten miettiä missä saattaisit tarvita apua :D Ei ne lapset kuole kotitöistä. Minäkin olen ihan kunnossa ;) - lasten kuuluu
mmmm kirjoitti:
kaiken näköisiä kotitöitä (kaikkia ei tarvitse kuitenkaan tehdä kerralla). Näin ku teet, voit pyytää lapsilta apua hommassa kuin hommassa. Tuon ikäisiltä voi jo vähän vaatiakki ja pitääki! He ei ole enään pikkukakaroita. Astioiden laittaminen tiskikoneeseen ruokailun jälkeen ei riitä. Sen osaa jo 4 vuotiaski. Minulla on 12 vuotias pikkuveli ja hän jo leipoo, kokkaa, lämmittää taloa, siivoaa, hoitaa koiria, osaa tehdä pieniä pinta remontteja. Itsekkin pienenä (oon nyt 16v.) osasin tehdä jo paljon kaikenlaista.
Opeta pojillesi ruuanlaittoa, siivoamista, pyykkäämistä yms. Voitpa itse sitten miettiä missä saattaisit tarvita apua :D Ei ne lapset kuole kotitöistä. Minäkin olen ihan kunnossa ;)leikkiä eikä tehä aikuisten hommia!
Jotain pientä vääntöö.Ei tommosia spektaakkeleja! - ....
lasten kuuluu kirjoitti:
leikkiä eikä tehä aikuisten hommia!
Jotain pientä vääntöö.Ei tommosia spektaakkeleja!Meille on opetettu vaan monia asioita pienestä pitäen. Ja niitä olemme tehneet ihan mielellämme. Esin ruuanlaitto ja leipominen on ihan mukavaa puuhaa.. Ja nyt omaan kämppään muuttaneena siitä on ollut vain hyötyä.
Pikkuveljeni taas tykkää "miesten hommista". Lämmittää taloa ihan huvikseen. Tekee hyllyjä ja istuimia. Korjailee omaa mopoansa. Korjaa koiran häkkejä yms. Ei häntä siihen kukaan pakota !
Meillä asiat tehdään eri tavalla kun teillä ;) Eikä sinulla ole oikeutta tulla valittamaan. Mutta jos opetat lapsiasi tekemään muutakin kuin laittamaan astiat tiskikoneeseen, ei heillä tule vanhempana ongelmaa nälän tai puhtaiden vaatteiden kanssa.. Sen minkä nuorena oppii sen vanhana taitaa, eikö juu ;)
Ja on meillä ihan runsaasti jääny aikaa leikkiäkki :D Nyttemmin ne lelun on vaan alkaneet jäähä taakse. Nuorimmainen sisko 11 v. leikkii vielä joskus, mutta hänkin jo harvemmin. - Erja H
lasten kuuluu kirjoitti:
Jotain pientä vääntöö.Ei tommosia spektaakkeleja!12-vuotias nyt vähemmän kuuluu enää varsinaisesti leikkiä...
Lapsuuteen kuuluu taitojen harjoittelu!
MIkään ei ole niin kaameeta katsoo, kun kaksvitonen aviosuhteeseen alkanut prinsessa tai prinssi, jolla ei ole haisuakaan, miten perunat keitetään.
He ovat ilmeisesti vain leikkineet lapsena ja ruoka kannettu suuhun kuin käenpoikasille.
Lasten on saatava tuntea itsensä tarpeelliseksi perheessä.
Aika pienet voivat jo toimia äidin apuna.
Aikuisten hommia, jestas!
Kotityöt jaetaan kaikille taitojen mukaan.
12-vuotias pystyy jo leipomaan. - Arskaaja
lasten kuuluu kirjoitti:
Jotain pientä vääntöö.Ei tommosia spektaakkeleja!Ei siivoaminen, ruuanlaitto yms. kotityöt ole "aikuisten hommia", vaan koko perheen hommia. Joka ei lapsiansa opeta kotitöitä tekemään rutiinilla, tekee heille pahan karhunpalveluksen...
Ja opetus on parasta aloittaa *ennen* murrosikää, muuten se on paljon ikävämpää kaikin puolin. Murrosiässä on ihan tarpeeksi "juttuja" vanhempien kanssa, vaikka kotityöt jo osaisikin. Sitten jos ei normaalit kotihommat sujuneet edes lapsuudenkodissa, niin sitten ne ovat todella kypsiä, kun niitä joutuu yksin opettelemaan ekassa omassa kämpässä. Lisäksi tiedossa on noloja tilanteita seurustelurintamalla, jos ei pysty kämpästään tai vaatteistaan huolehtimaan eikä kunnolla kokkaamaan.
Lapset vaan tiskiharjan, haravan, mopin, kirveen, pulttiavaimen, ruohonleikkurin, tulitikun, lumikolan jne. varteen sitten kun kukin työkalu turvallisesti kädessä pysyy. Vaikka vaan vartti päivässä, niin jää aikaa leikkeihinkin yllin kyllin. - anoppi ihmeissä
Arskaaja kirjoitti:
Ei siivoaminen, ruuanlaitto yms. kotityöt ole "aikuisten hommia", vaan koko perheen hommia. Joka ei lapsiansa opeta kotitöitä tekemään rutiinilla, tekee heille pahan karhunpalveluksen...
Ja opetus on parasta aloittaa *ennen* murrosikää, muuten se on paljon ikävämpää kaikin puolin. Murrosiässä on ihan tarpeeksi "juttuja" vanhempien kanssa, vaikka kotityöt jo osaisikin. Sitten jos ei normaalit kotihommat sujuneet edes lapsuudenkodissa, niin sitten ne ovat todella kypsiä, kun niitä joutuu yksin opettelemaan ekassa omassa kämpässä. Lisäksi tiedossa on noloja tilanteita seurustelurintamalla, jos ei pysty kämpästään tai vaatteistaan huolehtimaan eikä kunnolla kokkaamaan.
Lapset vaan tiskiharjan, haravan, mopin, kirveen, pulttiavaimen, ruohonleikkurin, tulitikun, lumikolan jne. varteen sitten kun kukin työkalu turvallisesti kädessä pysyy. Vaikka vaan vartti päivässä, niin jää aikaa leikkeihinkin yllin kyllin.Just oikein sanottu.
Tyttölasten äideillekin tiedoksi: ei ole tasa-arvon vastaista opettaa pikku prinsessallenne alkeellisia kokkaustaitoja ja käytännön taloutta.
On ollut kova työ pojallani, kun paljastui nuoresta vaimostaan se tosiasia, ettei tämä osannut edes puuroa keittää.
Siivoamiset ja silittämiset oli myös ylivoimainen juttu tälle "parishiltonille".
Aviosuhde alkoi todella huonosti, kun koko taloussysteemi kaatui aviomiehen niskoille.
Rinsessavaimo oletti, että miehen oli yksinänsä huushollattava ruoka, - siivous, - pyykki.
Kaiken kukkurana rinsessa raahasi lapsuuden kotoaan kolme kissaa uuteen ja yhteiseen kotiinsa. Lemmikkiensä kakka-astioita hän ei pysty pitämään puhtaana. Kas, kun äitinsä oli huolehtinut puhdistuksesta ja nyt tuore aviomies peri tämän kivan puuhan.
Nyt ollaan avioeron partaalla. Rinsessa on kutsunut äitinsä hätiin ja tämä hoitaa huushollia vävynsä apuna, ettei tyttärensä tarvitse:
"kun ei sen koskaan ennenkään ole tarvinnut".
Joten äitylit huomio:
tytöille VOIDAAN opettaa köksätöitä eli aikuisten hommia!
... se voi olla heille tae onnellisempaan avioliittoon. - Arskaaja
anoppi ihmeissä kirjoitti:
Just oikein sanottu.
Tyttölasten äideillekin tiedoksi: ei ole tasa-arvon vastaista opettaa pikku prinsessallenne alkeellisia kokkaustaitoja ja käytännön taloutta.
On ollut kova työ pojallani, kun paljastui nuoresta vaimostaan se tosiasia, ettei tämä osannut edes puuroa keittää.
Siivoamiset ja silittämiset oli myös ylivoimainen juttu tälle "parishiltonille".
Aviosuhde alkoi todella huonosti, kun koko taloussysteemi kaatui aviomiehen niskoille.
Rinsessavaimo oletti, että miehen oli yksinänsä huushollattava ruoka, - siivous, - pyykki.
Kaiken kukkurana rinsessa raahasi lapsuuden kotoaan kolme kissaa uuteen ja yhteiseen kotiinsa. Lemmikkiensä kakka-astioita hän ei pysty pitämään puhtaana. Kas, kun äitinsä oli huolehtinut puhdistuksesta ja nyt tuore aviomies peri tämän kivan puuhan.
Nyt ollaan avioeron partaalla. Rinsessa on kutsunut äitinsä hätiin ja tämä hoitaa huushollia vävynsä apuna, ettei tyttärensä tarvitse:
"kun ei sen koskaan ennenkään ole tarvinnut".
Joten äitylit huomio:
tytöille VOIDAAN opettaa köksätöitä eli aikuisten hommia!
... se voi olla heille tae onnellisempaan avioliittoon.Poikalasten äideille ja isille tiedoksi myös, että pojillekin voi opettaa esim. kokkausta ja muita "naisten töitä". Jos ei muun takia, niin helppo tie naisten pöksyihin käy vatsan kautta sitten opiskeluaikana ;-)
- anoppi ihmeissä
Arskaaja kirjoitti:
Poikalasten äideille ja isille tiedoksi myös, että pojillekin voi opettaa esim. kokkausta ja muita "naisten töitä". Jos ei muun takia, niin helppo tie naisten pöksyihin käy vatsan kautta sitten opiskeluaikana ;-)
Olen puhunut monien aikuisten poikien ja tyttärien äitien kanssa.
Yhä useammin on todistettu heidän suullaan, että pojat ovat etevämpiä taloustöissä nykyään kuin tytöt.
Johtuukohan se siitä, että äidit tasa-arvon nimissä eivät halua "alistaa" tyttäriään muka vähäarvoisille kotitöille.
Monet äidit ovat tytöille kuin piikoja. Äidit haluavat tytöille parempaa elämää kuin itse ovat saaneet.
Toisaalta äidit tasa-arvon nimissä opettavat pojat käteviksi köksäihmisiksi.
Minun poikani osaavat leipoa ja silittää paidat.
Kun ovat pienestä asti opetelleet kotitöitä, niin se käy sutjakkaasti aikuisena.
Poikani osaavat auttavasti ommellakin. - valoviikate
lasten kuuluu kirjoitti:
Jotain pientä vääntöö.Ei tommosia spektaakkeleja!Pyydän anteeksi, jos joku kokee tämän massapostittamisena, mutta on pakko kommentoida.
En tahdo loukata, olet ehkä ihan mukava ihminen, mutta minua nauratti viestisi. Lieneekö herralla (anteeksi, jos olet nainen, mutta ehkä uskaltaisin lyödä vetoa, ettet ole) omia jälkeläisiä?
11.v ja 13.v ehkä ovat vielä lapsia, mutta eivät samalla tavalla kuin 3.v ja 4.v! Tosin minä täytän keväällä vasta 14 ja porukat toitottavat, että lapsuuteni on ohi ja minun pitäisi kasvaa aikuiseksi kuin olisin jo... Et määrittänyt tarkkaan, minkä ikäisen lapsen mielestäsi pitäisi vielä leikkiä. En koskaan ollut hulluna leikkimiseen, mutta ainakin hetken ehkä jopa päivittäin vietin leikkikehässä, kunnes sitten niinä aikoina kun ensimmäinen koulupäivä alkoi tulla ajankohtaiseksi. Tunsin itseni tosi isoksi ja ajattelin leikkien ajan olevan ohi. Välillä olen pohtinut, että olisihan sitä voinut vielä vaikka puoli vuotta, mutta mitäpä tuota harmittelemaankaan, kun mitään en enää saanut irti leikkimisestä.
Kirjoitin aloitusviestiin vastauksesi viestin siitä, mitä kotihommia minä mm. teen. Kyllä minä otin kunniakseni jotain tehdä jo siinä vaiheessa kun motoristiset taidot vielä kehittyivät. Jaksaisitko itse viedä 6-vuotiaan vaatteet vaatekaapiin tai pedata 16-vuotiaan sängyn?
4. luokalla se on ehkä siistiä; "Hei, joudutteko te tekemään kotitöitä?!" Niin, ja antaahan se mahdolliselle tulevalle anopillekin hyvän kuvan, kun kaksikymppinen odottaa saavansa aivan kaiken nenän eteen ("Pistä sitä ketsuppia enemmän" En haluaisi olla samassa huoneessa...) Miten kuvittelet lasten pärjäävän minkään muotoisessa työelämässä tai omassa kodissaan? =D - etta aamen!!
Erja H kirjoitti:
12-vuotias nyt vähemmän kuuluu enää varsinaisesti leikkiä...
Lapsuuteen kuuluu taitojen harjoittelu!
MIkään ei ole niin kaameeta katsoo, kun kaksvitonen aviosuhteeseen alkanut prinsessa tai prinssi, jolla ei ole haisuakaan, miten perunat keitetään.
He ovat ilmeisesti vain leikkineet lapsena ja ruoka kannettu suuhun kuin käenpoikasille.
Lasten on saatava tuntea itsensä tarpeelliseksi perheessä.
Aika pienet voivat jo toimia äidin apuna.
Aikuisten hommia, jestas!
Kotityöt jaetaan kaikille taitojen mukaan.
12-vuotias pystyy jo leipomaan.Mikaan ei ole niin kuvottavaa kun aikuinen mies joka lohoaa sohvalla ja odottaa koko perheen passaavan hanta!! usein tama sama mies (tai nainen) ei osaa edes tehda alkeellisia korjaustoita (vesivuoto,rikki mennyt pesukone ym,ym..)
tallaiset ihmiset ovat yleensa passattu pilalle lapsuudessa eika ole mitaan kotitoita vaadittu.
luojan kiitos taman 16vuotiaan pojan vanhemmat ovat alynneet hanelle opettaa kotitoiden tarkeys.
tasta pojasta saa joku nainen aikanaan hyvan perheenisan! :)))
- SaskiaG
kummipoikani 11 vuotta ja hänen sisarensa 13-vuotta laittavat yhdessä kerran viikossa ruuan koko perheelle ja huolehtivat omien huoneidensa imuroimisesta.
Urheiluharrastusten vuoksi molemmilta tulee paljon pyykkiä jotka he laittavat itse pesukoneeseen.
Välillä käyvät lähikaupassa jos esim. maito on päässyt loppumaan, vanhemmat tietysti antaa rahat. - kaasari
Meidän poika teki ensimmäiset heikkovirta-asennukset 5-vuotiaana ja 12-vuotiaana veti oman huoneen verkkokaapelit. Minä kyllä tarkastin että olivat oikein laitetut.
pojan huoneen lämmityskin on pojan itse rakentama. Kellotti tietsikkaa sen verran että lämpöpatterit pitää pistää kiinni kun käynnistää tietsikjan, ettei hiki tipu näppiksille. - on vanhin
vasta kahdeksan ja poika myös. Korjaa jälkensä ruokapöydästä (joskus pitää tosin muistuttaa) ja muutenkin korjaa/joutuu korjaamaan jälkensä ja sotkunsa. Sen lisäksi tekee joka päivä jotain kodin yhteisiä hommia, kuten hakee puita, tyhjentää astianpesukoneen, vie kompostilaatikon ja roskapussin ja niin edelleen. Hän tekee myös yksinkertaisia ruokia itsenäisesti, joskaan en salli sitä vielä niin, etten olisi vahtimassa. Lattioita en oo pessyt itse enää pariin vuoteen, kun sen homman hoitaa aina lapset (tykkäävät siitä jostain syystä). Suunnilleen kaikkia peruskotitöitä osaa tehdä ja joutuu tekemään. Jotain joka päivä. Vuotta nuorempi veli tekee suunnilleen samoja juttuja.
Oikeastaan ainut homma, mitä he eivät joudu tekemään, on pyykkien ripustaminen kuivumaan. Sitä ei meillä osaa vielä edes isä. Mä en voi sietää sitä, että pyykit on aina narulla rytyssä, joten laitan ne sitten itse. Ja jos on jotain raskaampaa tai suurta huolellisuutta tai enemmän pituutta vaativaa, niin ne hoidan itse.
Joten kyllä 11- ja 13-vuotiaat voivat tehdä jo ihan kaikkea. Ja pitäisikin tehdä. Joku tuolla kommentoi, että tuon ikäisen pitäisi leikkiä. Eihän ne toki kokopäiväisesti kotitöitä tee, mutta esimerkiksi puoli tuntia päivässä ei tosiaankaan ole vielä kovin paljon. Ja omat jäljet siivotaan tietysti sen lisäksi vielä itse.- ...
Kaveripiirissäni on niin monta pilalle hemmoteltua nuorta. Yksi kavereistani pyykkäsi ensimmäisen kerran itse viime viikolla :O Ei ole koskaan edes tiskannu. Omaa huonetta on setään imuroinu ja mopannu :D
Mutta kyllä eläminen pitää opettaa jo nuorena. Ja jos lapsi löytää mieleisensä koti työn (oli se sitten, tiskaus, siivoaminen, puiden kanto, yms) niin kyllä he kotitöitä tekevät ihan mielellään omasta vapaasta tahdostaan.
Minusta on tuon ikäiseltä kuin 12v aika vähän pyytää vaan laittamaan astiansa pois ruokailun jälkeen. - teini-ikäisenä
... kirjoitti:
Kaveripiirissäni on niin monta pilalle hemmoteltua nuorta. Yksi kavereistani pyykkäsi ensimmäisen kerran itse viime viikolla :O Ei ole koskaan edes tiskannu. Omaa huonetta on setään imuroinu ja mopannu :D
Mutta kyllä eläminen pitää opettaa jo nuorena. Ja jos lapsi löytää mieleisensä koti työn (oli se sitten, tiskaus, siivoaminen, puiden kanto, yms) niin kyllä he kotitöitä tekevät ihan mielellään omasta vapaasta tahdostaan.
Minusta on tuon ikäiseltä kuin 12v aika vähän pyytää vaan laittamaan astiansa pois ruokailun jälkeen.kävin kaupassa, aloitin ruuanvalmistuksen/joskus tein ruuan valmiiksi, siivosin jne. koska vanhemmat olivat 12-14 tuntia töissä.
No, pikkusiskonhan ei tarvinnut noita hommia tehdä kun oli niin "pieni", eli peräti 3 vuotta nuorempi.
Eipä osaa ruokaa tehdä eikä kunnolla siivota. Nyt vasta vanhemmatkin ovat tämän huomanneet... - myös mietin,
teini-ikäisenä kirjoitti:
kävin kaupassa, aloitin ruuanvalmistuksen/joskus tein ruuan valmiiksi, siivosin jne. koska vanhemmat olivat 12-14 tuntia töissä.
No, pikkusiskonhan ei tarvinnut noita hommia tehdä kun oli niin "pieni", eli peräti 3 vuotta nuorempi.
Eipä osaa ruokaa tehdä eikä kunnolla siivota. Nyt vasta vanhemmatkin ovat tämän huomanneet...että mitenköhän käy näiden nuorempien lasten (toinen on tulossa ja toinen nyt kaksi), kun isommat joutuvat tekemään kyllä paljon kotitöitä, mutta osaako niitä töitä jakaa ajoissa junioreille. Täytyy oikein panostaa siihen.
- Milla.M
on tuossa 10-vuoden korvilla aloitettu oman huoneen siivoamisella kerran viikossa (imurointi, moppaus, pölyjen pyyhkiminen. Nyt 13-vuotias tyhjentää lisäksi päivittäin tiskikoneen, 15-vuotias vie roskat ja tarvittaessa tekevät pyynnöstä jotakin.
- Milla.M
meillä on opetettu pienestä saakka,että jäljet siivotaan aina ja ruokapöytä siistitään syönnin jälkeen. Minusta se siis kuuluu osata jo varhaisesta saakka.
- kuuluis fillaroida pihalla ja
Milla.M kirjoitti:
meillä on opetettu pienestä saakka,että jäljet siivotaan aina ja ruokapöytä siistitään syönnin jälkeen. Minusta se siis kuuluu osata jo varhaisesta saakka.
lukea läksyjä ja olla kavereitten kanssa!
Mun ei tarvinnut koskaan tehdä kotona yhtään mitään, ja niinpä vaan ne taidot opettelin kun muutin omaan kämppään!
Eikä ollu vaikeeta!
Muistan kesät oli pitkiä ja kivoja,uiteein ja pelattiin,käytiin tansseissa,ei tosiaankaan tarvinnut raataa orjatöissä!
JA nyt ne sujuu ihan hyvin vaikka vasta "isona" ne opettelinkin! - en halua
kuuluis fillaroida pihalla ja kirjoitti:
Mun ei tarvinnut koskaan tehdä kotona yhtään mitään, ja niinpä vaan ne taidot opettelin kun muutin omaan kämppään!
Eikä ollu vaikeeta!
Muistan kesät oli pitkiä ja kivoja,uiteein ja pelattiin,käytiin tansseissa,ei tosiaankaan tarvinnut raataa orjatöissä!
JA nyt ne sujuu ihan hyvin vaikka vasta "isona" ne opettelinkin!äitinä olla koko aikaa orjatyössä palvelemassa lapsiani siivoamalla heidän sotkujaan, tekemällä heille ruokaa, pesemällä heidän pyykkejään ja niin edelleen. Mieluummin minäkin käyn kavereilla, lenkkeilen ja fillaroin ulkona, käyn harrastuksissa ja uin kesällä. Niinpä meillä jokainen hoitaa osansa ja jokaiselle jää siksi aikaa myös tehdä omia asioitaan.
- Milla.M
Eikä ollu vaikeeta!
JA nyt ne sujuu ihan hyvin vaikka vasta "isona" ne opettelinkin!että ihan orjatöissä. Kyllä meillä ehtii mukulat tekemään kaikkea tuota mitä luettelit, vaikka osallistuvatkin kotitöihin, ja mielestäni meillä nuo työt ovat todella vähäisiä.
Monesta sinunlaisestasi kasvaa, ikävä kyllä, kompostin keskellä asuvia joutenolijoita, jotka edelleenkin odottavat saavansa kaiken valmiina kuin hotellissa. - ettei sinua
Eikä ollu vaikeeta!
JA nyt ne sujuu ihan hyvin vaikka vasta "isona" ne opettelinkin!rakastettu lapsena.
Toivottavasti aikanaan osaat kuitenkin antaa rakkautta omille lapsillesi. - töitä tehnyt
Eikä ollu vaikeeta!
JA nyt ne sujuu ihan hyvin vaikka vasta "isona" ne opettelinkin!Kyllä lasten on opittava työn tekoon
aivan siitä asti kun ne osaa ja jaksavat.
Siitä aina taskurahaa saa.Oppii arvostamaan
rahaa.Ja mistä sitä saadaan.
Kyllä minä vaikka tyttö olin veljiä kaksi oli
enemmän tein töitä kuin pojat.
Ei meillä paljon leikitty,piti olla
vanhempien mukana töissä.
Eihän ne nyky nuoret tytöt,osaa kunnolla
ruokaa laittaa,saati muuta. - oma_kokemus
Eikä ollu vaikeeta!
JA nyt ne sujuu ihan hyvin vaikka vasta "isona" ne opettelinkin!Oman kokemukseni mukaan taas työpaikoilla on pilvin pimein näitä 20 -ihmisiä, jotka valittavat palkkansa pienuutta. Kun kyselee lisätietoja niin selviää syy ruikutukseen: syödään JOKA PÄIVÄ ravintolassa tai sitten kalliita pakastepizzoja, kun ei olla opeteltu kotona ruokaa laittamaan. Kotia ei siivota, ellei äiti sitten tule ja siivoa. Eletään kuin sikolätissä.
Milloin ihmiskunnan historiassa - paitsi siis nyt - on joku ihmisryhmä saanut olla kokonaan vapaa vastuusta ja velvollisuudesta? Pitääkö tällainen ottaa oikein tavaksi? Opettaa lapset siihen että elämä on vaan yhtä lystinpittoo?
Sinä opit kotihommat aikuisena, hyvä juttu. Mutta kuten sanottu: monet eivät opi, vaan jatkavat aikuiselämässä samaa pikku prinssi/prinsessa linjaa minkä kotona vanhemmat heihin ohjelmoivat. Sääliksi käy näiden kekkeruusien kumppaneita. Ja lapsia. - huvittaa, ei silloin kun on
Milla.M kirjoitti:
että ihan orjatöissä. Kyllä meillä ehtii mukulat tekemään kaikkea tuota mitä luettelit, vaikka osallistuvatkin kotitöihin, ja mielestäni meillä nuo työt ovat todella vähäisiä.
Monesta sinunlaisestasi kasvaa, ikävä kyllä, kompostin keskellä asuvia joutenolijoita, jotka edelleenkin odottavat saavansa kaiken valmiina kuin hotellissa.PAKKO tai on JOULU ei meillä hulluna jynssäillä kaappeja,öaitetaan ruokaa silloin kun huvittaa,muuten syödään töissä/koulussa pääateriat.
EI meillä ole sen sotkuisempaa kuin muillakaan,meillä ei vaan pidetä hirveätä haloota pikkuasioista!
Alunperin on laitettu aina tavarat siihen mihin ne kuuluu, ei niitä tartte ettiä kissojen ja koirien kanssa.
Jos tiskit on pari päivää,mitä sitten, ei ne mihinkään karkaa eikä pyydä leipää!
Tehään sitten kun huvittaa!
Lapsi on oppinut automaattisesti siinä sivussa,ilman mitään hirveetä SIIVOO NYT JUST HETI TAI ET SAA JÄÄTELÖÖ JA KARKKIPÄIVÄ PERUTAAN VUODEKSI!
Meillä on mukavaa! Ilman mitään orjapiiskureita! Eikä lapsi ole kaikkimullenytheti-ja osaa laittaa ruokaa-jos tarvii/huvittaa.
Kukin tyylillään, meillä hyvä näin!
Äidin opit on aina hyvät. Jotkut tekee päivnvastoin,hyvä niin. - Milla.M
huvittaa, ei silloin kun on kirjoitti:
PAKKO tai on JOULU ei meillä hulluna jynssäillä kaappeja,öaitetaan ruokaa silloin kun huvittaa,muuten syödään töissä/koulussa pääateriat.
EI meillä ole sen sotkuisempaa kuin muillakaan,meillä ei vaan pidetä hirveätä haloota pikkuasioista!
Alunperin on laitettu aina tavarat siihen mihin ne kuuluu, ei niitä tartte ettiä kissojen ja koirien kanssa.
Jos tiskit on pari päivää,mitä sitten, ei ne mihinkään karkaa eikä pyydä leipää!
Lapsi on oppinut automaattisesti siinä sivussa,ilman mitään hirveetä SIIVOO NYT JUST HETI TAI ET SAA JÄÄTELÖÖ JA KARKKIPÄIVÄ PERUTAAN VUODEKSI!
Meillä on mukavaa! Ilman mitään orjapiiskureita! Eikä lapsi ole kaikkimullenytheti-ja osaa laittaa ruokaa-jos tarvii/huvittaa.
Äidin opit on aina hyvät. Jotkut tekee päivnvastoin,hyvä niin.onhan totta kai jokaisella on oma tapansa tai tyylinsä miten tekee. Itse en kuitenkaan yksinkertaisesti jaksa katsella altaassa viruvia likaisia astioita kovin pitkään, jo siitäkin syystä, että viisihenkisessä perheessä tiskiä tulee joka päivä ihan mukavasti. Kyllä ne jaksaa sinne koneeseen heittää sitä mukaa, kun niitä tulee.
Tykkään muutenkin, että on suht siistiä. Ei ole kivaa katsella likaisia tai roskaisia lattioita kovinkaan pitkään.
En ole himosiivoaja tai neurootikko, mutta siistissä kodissa on mukavampi olla. Ja siivoaminen menee nopsaan siinä sivussa vaikkapa joka päivä, kun ei päästä kämppää siihen kuntoon, että pitäisi kokonainen päivä jynssätä nurkkia saadakseen puhdasta aikaan. Riittää kun imuroi ja moppaa suit sait.
Ruokaa meillä laitetaan säännöllisesti joka päivä, jo ihan siitäkin syystä, että meillä ainoastaan kaksi vanhempaa lasta syövät koulussa lämpimän ruoan, ja tarvitsevat hekin sen toisen aterian vielä iltapäivällä. Muuten juoksisivat jääkaapilla vähän väliä mussuttamassa jotain pientä, ja sekään ei ole fiksua.
Jouluisin en enää ota stressiä siivoamisesta, kun pitää kämpän siistinä koko ajan niin normaali siivous riittää myöskin jouluksi.
Eikö meillä edelleenkään asustele orjapiiskureita eikä niitä orjiakaan... - meillä siivottaisiin
huvittaa, ei silloin kun on kirjoitti:
PAKKO tai on JOULU ei meillä hulluna jynssäillä kaappeja,öaitetaan ruokaa silloin kun huvittaa,muuten syödään töissä/koulussa pääateriat.
Äidin opit on aina hyvät. Jotkut tekee päivnvastoin,hyvä niin.silloin kun huvittaa, niin päivässä olisi kaikki astiat käytetty ja likaisia, viikossa kaikki vaatteet pyykissä ja koko talo ihan järjettömässä sotkussa. Eikä ketään huvittaisi siivota vieläkään.
Meillä ei lapset laita oma-aloitteisesti edes niitä ulkovaatteita naulakkoon, vaan huomautan siitä erikseen joka ikisen kerran kun tulevat ulkoa sisälle (ja yleensä vasta sitten kun ne on ensin heitetty siihen lattialle ja lähdetty paikalta). Viimeksi eilen koittivat piilottaa ne haalarit kodinhoitohuoneen oven taakse lattialle, ettei vain tarvitsisi nostaa naulakkoon (joka muuten sijaitsee ihan välittömästi siinä yläpuolella).
Samoin huomautan joka ikisen aterian jälkeen, että lautanen laitetaan tiskikoneeseen. Ja huomautan vasta sitten kun lapsi on poistunut pöydästä ja jättänyt sen lautasensa siihen.
Eli kiva jos teillä tavarat menevät paikoilleen itsellään, meillä ne ei mene. Ei, vaikka kaikki ovat jo vuosia joutuneet ne laittamaan paikoilleen joka tapauksessa ennemmin tai myöhemmin.
- perheessä
12v sisko esim järjestelee paikkoja, vie roskikset, joskus imuroikin. 15v veli taas huolehtii vajasta saunapuut sisälle ja hoitaa pihahommia esim lumityötä ja ruohonleikkuuta. Ja ilman muuta omat jäljet korjataan aina, oli kyse astioista tai likaisista vaatteista. Nyt olen itse jo naimisissa enkä asu kotona, mutta samoja hommia tein itsekin muksuna ja en tosiaan ole kokenut olevani orjatyöläinen..! Sitten kun lapsi asuu omassa kämpässä mutta kyselee neuvoa lattianpesuun ja syö pelkkää valmisruokaa, voi ehkä ajatella oisko se "orjatyö" ollut hyödyllistäkin.. ;)
- ...
Meillä 8v tyttö osaa jo vaikka mitä kotitöitä, imuroi, vie roskat, hakee postin voi vähän lapioida välillä luntakin pihalla. Samat tekee myös poika 6v, postia ei saa vielä hakea. 4v poika touhuaa kanssa jo, mutta ei niin paljon kuin isommat. Ja niitä hommia ei jaeta sen perusteella oletko tyttö vai poika, jokaisen on jotain tehtävä. Helpompi on sitten omaa kotia perustella kun tietää miten asiat menee. Ruuan laitossakin ovat välillä mukana, ihan hyvä, koska mieheni ei silloin joskus alkuaikoina tiennyt ruuasta muuta kuin syömisen. Niin, että keskusteluin aloittajalle:kyllä jo yli kymmenen vuotiaat voisivat tehdä paljon vastuullisempiakin juttuja, hyväksi se vaan on heille itselle.
- paljonkin
Eivät ole enää ihan mitään leikki-ikäisiä nuo lapset.
Jos herroilla on omat huoneet, niin vähimmäisvaatimus kai on, että ne pidetään siisteinä? Tarkoittaa kai kohtuullisesti sitä, että kerta viikkoon imuroidaan ja mopataan lattia siellä omassa huoneessa. Äidin ei myöskään murrosikäisen lapsen vaatteita luulisi enää joutuvan keräilemään lattialta? Kyllä oman huoneen siivo kuuluu tuon ikäisen velvollisuuksiin, EHDOTTOMASTI.
Sen lisäksi jos kotona tehdään suursiivouksia, niin niihin on kohtuullista osallistua.
Ihan samalla tavalla kuin kodin ilot (televisio, tietokoneet, ym.) ovat kaikkien ilo, niin ihan samalla tavalla kodin velvollisuudet ovat JOKAISEN kodissa asuvan velvollisuuksia. Iän ja kyvyn mukaan tehdään.
Ruoanlaiton opetteleminen on myös hyvä alkaa kotona. Viimeistään siinä vaiheessa, kun seiskaluokka on käyty ei ole liikaa vaadittu, että myös perheen alaikäiset laittavat silloin tällöin jonkun yksinkertaisen aterian. Tai sitten ruokaa laitetaan yhdessä. Yksi pilkkoo salaatin, toinen tekee kastikkeen, kolmas kuorii perunat jne.
Koti ei TODELLAKAAN saa olla mikään hotelli nuorisollekaan. Eikä muuten myöskään perheen isälle, lisättäköön se tähän nyt heti. Tietysti kersat osaavat olla aika ovelia näissä asioissa "mä käyn kouluukin, ei mun sen lisäksi kai enää tartte.." Tekeväthän aikuisetkin vähintään 8 tunnin työpäivän - tai vuorotyötä! - ja siihen päälle tulevat taloustyöt! Lapset voivat mukista kotihommista "muodon vuoksi" mutta pitkän päälle heille tekee hyvää nähdä, että heidän panostaan niihin arvostetaan ja että heihin luotetaan uskomalla heille näitä tehtäviä.
Ei elämästä pääse läpi vapaamatkustajana. Parasta oppia se jo kotona, niin ei tarvitse maailman kovalla kädellä sitä opettaa. Sitä paitsi ovat säälittäviä nämä 3-kymppiset, joiden luona vanha äiti EDELLEENKIN käy siivoamassa ja pahimmassa tapauksessa tuo laatikkoruoat mukanaan.- Julia
Kyllä kuuluvat kaikille perheessä iän ja osaamisen mukaan. Meillä 7 ja 10 vuotiaat pojat tekevät kotitöitä välillä mielellään ja välillä taas vähemmän mielellään. Pojat imuroivat, vievät roskat, lämmittävät saunaa, pyyhkivät pölyjä, pesevät pyykkiä ja joskus laittavat minun apuna ruokaa.
Joskus hyvin tehdystä työstä pojat saavat pienen "palkan" jonka he sitten säästävät johonkin omasta mielestään tarpeelliseen tavaraan (sarjakuviin, peleihin tms.). Pojat ehtivät hyvin koulun lisäksi myös leikkiä kotona sekä kavereiden kanssa.
Kotitöihin menee n. 10-20 minsaa päivässä. - periaate
Julia kirjoitti:
Kyllä kuuluvat kaikille perheessä iän ja osaamisen mukaan. Meillä 7 ja 10 vuotiaat pojat tekevät kotitöitä välillä mielellään ja välillä taas vähemmän mielellään. Pojat imuroivat, vievät roskat, lämmittävät saunaa, pyyhkivät pölyjä, pesevät pyykkiä ja joskus laittavat minun apuna ruokaa.
Joskus hyvin tehdystä työstä pojat saavat pienen "palkan" jonka he sitten säästävät johonkin omasta mielestään tarpeelliseen tavaraan (sarjakuviin, peleihin tms.). Pojat ehtivät hyvin koulun lisäksi myös leikkiä kotona sekä kavereiden kanssa.
Kotitöihin menee n. 10-20 minsaa päivässä.Itse laittelin siskoni kanssa ruokia jo alle kymmenvuotiaana, vaikka siihen ei kukaan pakottanutkaan. Yhdessä kokeiltiin kaikenlaista, kun hänellä oli jo kotitaloutta koulussa. Itsekin innostuin sitten ruuanlaitosta ja leipomisesta. Siivoaminen tietysti ei tahtonut maittaa kenellekään mutta kyllä meidän siihenkin piti osallistua. Kun lähdin lukion jälkeen opiskelemaan, osasin pestä omat pyykkini, pitää kämpän kunnossa ja tehdä itselleni ruuan.
Nyt olen asunut jo vuosia Keski-Euroopassa ja järkyttää täällä, kuinka saamattomia nuoret aikuiset ovat. Johtuen varmaan siitä, että äidit on yleensä kotona ja hoitavat koko ruljanssin. Eräs tuttu mies, 28 vuotta, kysyi minulta kerran, miten keitetään perunoita! Kyllä suu loksahti auki ja sanoinkin että miten on mahdollista ettet sitä osaa. No, ei hän osannut kananmuniakaan keittää. Hän totesi, että kun äiti on tehnyt aina kaiken kotona. Myös parikymppiset naiset eivät osaa edes ostaa pesupulveria, kun lähtevät opiskelemaan ja muuttavat ensimmäiseen kotiinsa.
- kauan sitten
Tietää perimätieto kertoa, että talon töihin astuttiin viimeistään 12 vuotiaana ja sitä ennen niitä oli vuoden työnkierron ohessa tietenkin iän ja kykyjen mukaan harjoiteltu ja opeteltu. Leikki kuului lasten elämään silloinkin, "vapaata"kin oli jopa maalla, ja koulua käytiin ensin kiertokoulussa ja sitten kun koulu tuli kylään, käytiin siellä koulua. Järjestäjän tehtäviin kuului omalla vuorollaan mm. olla koululla muita aiemmin sytyttämässä kaakeliuuniin tulet, jotta koulu lämpiäisi päiväksi.
Jos ei jatkanut oppikouluun 12 vuotiaana, olia alettava töihin. Aika yksinkertaista eikös?
Itse ajattelen siten, että esim. 12 -vuotias on jo 6 vuoden kuluttua täysi-ikäinen ja siihen mennessä kotona tulisi opettaa arkielämän taidot - niitä kun ei koulussa opeteta. Kouluissa on siivoojat ja ruokakin tulee keskuskeittiöiltä. Ihan kuten päiväkodeissakin. Oikeita arjen töitä voi siis opetella vain kotona ettei sitten mene sormi suuhun omassa kodissa, vaikka opiskelukämpässä.
Vähitellen on opetettava ruoan laittoa, välipalan laittoa, eväitten tekoa. Vähitellen on opetettava rahan arvoa ja priorisointia mihin raha riittää ja mihin ei. On opetettava säästämään mieluummin kuin elämään velaksi. Ja odottamaan, että on varaa hankkia se, mitä haluaa. On opetettava kaupassa käyntiä, ostosten valintaa, siivoamista, liinavaatteiden huoltoa ja pyykinpesua sekä muuta vaatehuoltoa, jopa paikkaamista ja korjaamista. Hyvä on myös opettaa kierrättämistä sekä yritteliäisyyttä. Moni 12 vuotias kun haluaisi jo ansaita omaakin rahaa itse tekemällä. On vietävä roskikset, lajiteltava roskat, on kukkia ja pihaakin hoidettavana tai mitä tehdä jos polkupyörästä puhkeaa kumi? Kyllä sen voi varttitunnissa itsekin aika näppärästi paikata.
Elämän taitoja lapsille kotona opetetaan, ei se tee kenestäkään orjatyövoimaa tai lapsityöläistä. Meillä ainakin lapset ovat iloisia omista taidoistaan ja kyvyistään sekä järkevyydestään. Mitään ei ole teetetty yli lasten voimavarojen, vaan aikuinen vastaa ja valvoo perheessäkin kaikesta. Se on sitä arjen hiljaista tietoa jota joka sukupolven tulee siirtää seuraavalle itsestäänselvyytenä! - Nimetön
HEI, tuon ikäiset pojathan osaavat tehdä jo "vaikka" minkälaisia kotitöitä, me äidit usein passaamme pojat ja sen kyllä huomaa miehistäkin, kuinka äidit ovat passanneet. meillä on 1 poika ja 2 tyttöä, tytöiltä tulee vaadittua enemmän.. oman huoneen siisteys, tiskikoneen tyhjennys, roskat, imurointi, pyykkien kuivumaan laittaminen ym, kotityöt ovat meillä onnistuneet pojaltakin. myös kaupasta voi pyytää tuomaan jotain pieniä ostoksia.
- Nimetön
Itse asun maalla ja maallahan on aina paljon kotitöitä. Täällä niitä riittää rutkasti; Polttopuiden pilkonta,eläintarhojen korjaus,nurmikon leikkuu,kasvien istuttaminen ja kaikkea muuta mahdollista[raskasta]työtä.Yleensä maalla on myös eläimiä jotka täytyy myös hoitaa. Olen sitä mieltä,että kyllä jo 11-vuotiaatkin saisivat tehdä näitä joitakin hommia. Onhan se kurjaa kun kaupunkilais lapsukaiset eivät ymmärrä että maatilalla asuva kaveri ei voi tulla heti koulusta päin kylille koska puuhaa riittä kotona.Olen myös sitä mieltä,että vanhemmat pitävät huolta,että heidän nuorukaiset eivät ole päivät pitkät pelkästää kavereilla ja kylillä vaan tekevät pieniä askareita,jotka kuuluvat elämään. Eikä askareista tarvitsisi edes antaa palkaa koska se askare jonka lapset tekevät ovat heidänkin joka päiväisen elämän perusaskel.Sillä oppii olemaan oma-aloitteinen. Suoraan sanottuna siis : Vanhemmat, älkää päästäkö lapsianne pälkähästä eli antako lapsien mennä koulusta päin johonkin vaan ensin pienet askareet jotka vaikuttavat joka päiväiseen elämään
- valoviikate
Itseasiassa en ole vanhempi, vaan 13-vuotias tyttö, joka eksyi tänne tuolta etusivun kautta. Meillä asuu kaksi vuotta vanhempi veljeni ja isä, mutta ei meillä kukaan muu auta äitiä kotitöissä, joten minun pitää tehdä jo aika paljon. Sinunkaan lapsesi eivät ole enää pikkulapsia, jotenkin heiltä voi jotain vaatia. Keittiössä satunnaisesti laitan ruokaa, (kerran tai muutaman viikossa) katan pöydän joka aterialle, siivoilen, nakkaan omat sekä joskus muiden astiat tiskialtaseen, tiskaan astianpesukoneen ollessa täynnä, (harvoin, köksäntunneilla sitten useammin) tyhjennän sekä täytän astianpesukoneen ja välillä huolehdin, että muruja ei jää pöytäliinalle saatika lattialle. Joskus tuon pöytä- ja lautasliinat. Kuorittuani hedelmät laitan kuoret itse roskiin.
Päivittäin siivoilen jollain tapaa, sitten sunnuntaisin suuremmin. Imuroin sekä pesen saippualla ja harjalla lattioitta tai vaikka kissaa. Siivoan oman huoneeni ja usein muidenkin.
Vien itse vaatteeni pestäväksi, tarvittaessa pesen käsin omia vaatteita, joskus usein tuon pyykit yläkertaan ja jaan oikeille omistajille.
Ja niin edespäin.
En saa rahaa tai mitään ja joinain päivinä on voinut mennä kaikki vapaa-aika, mutta en valita tai ole katkera. Minulla myös todennäköisesti on aspergerin syndrooma, mikä vaikuttaa vähän esim. kuinka nopeasti saan hoidettua jotain, mutta olen vaan iloinen, etten ole elukka, joka ei osaa mitään, vaikken haluakaan suunnata tulevaisuuttani vain kotitöihin. - 3:n teinin yh-äiti
Meillä on vuoro päivät(tytär 17v ja pojat 13 ja 15v) ja hyvin on sujunut! Tyttärellä on enempi vastuuta koska hänen kuukausirahansa on isompi ja hänellä on vastuu myös pyykistä isommasta siivouksesta jne.Pojat tekee hommansa ilman protestointia,nuorempi joskus yrittää vetkutella mutta silloin vedetään rahasta osa pois ja siitä ne lapset oppivat ettei raha kasva pussa ja että se on ansaittava! Yksinhuoltajana on oltava kovana ja konsekventtina,eli ei auta vaan uhkailla että raha pienenee jollei tee sovittuja töitä vaan uhkaus on myös toteutettava,siitä on ainaskin meidän pojat oppineet läksynsä! 11-13 vuotiaana toki pitää siivota jälkensä välipalan jälkeen ja myös pikkuhiljaa laittaa isompia vaativampia "töitä" tehtäväksi!
- ---81---
Itse tein 12-vuotiaana vuoropäivin arkipäivisin isoveljeni kanssa ruoan viideksi kun vanhempani tulivat töistä. Siivosin oman huoneeni ja vessan kerran viikossa ja joka toinen päivä tyhjensin astianpesukoneen. Lisäksi tuli jotain pieniä ylimääräisiä hommia, jos vanhemmat pyysivät ( esim. hain kävin koulun jälkeen kaupassa ostamassa ruokatarvikkeet tilille yms.) Nyt melkein kolmekymppisenä arvostan kotona opittuja taitoja ja aion myös lapsilleni opettaa kotitöiden tekemistä. Sain töistä viikkorahaa 10 mk / 2 €, vanhempana sitten 20 € kuussa, joten opin myös käyttämään rahaa ja arvostamaan sitä.
omien tavaroidensa järjestämistä vähän siivommalle mallille...
Lapseni on 10-vuotias tyttö, täyttää 11 v. Annan hänen keittää kahvia meille, osallistua ruuanvalmistukseen ym. kotitöihin, mutta mitään säännöllistä sovittua kotityötä hänellä ei ole. Koiraa joutuu välillä käskystä ulkoiluttamaan ja roskia viemään. Kauppaan joskus lähetetään asioille.
Lopetin viiden tähden hotellin pidon avioeroon, meillä on 1 tähden hotelli, joten sen vähän mitä nykyään teen ehdin tehdä yksin vallan hyvin.- äiskä*
Meillä pojat ottavat itse väli/iltapalaa. Laittavat ruuat takaisin jääkaappin ja likaiset astiat tiskipöydälle tai astianpesukoneeseen. Viikolla tyhjentävät astianpesukoneen vuorotellen. Viikonloppuna siivomme yhdessä niin, että pojat imuroivat omat huoneensa. Nuorin vasta opettelee mutta 13 ja 15-vuotiaat vievät myös mattonsa ulos ja pesevät lattian. He myös vaihtavat jokatoinen viikko lakanat sänkyynsä. Nuorimman kanssa lakanat laitetaan vielä yhdessä. Palkkaa meillä ei makseta kotitöistä eikä läksyistä. Joskus yllätämme heidät ja maksamme yllätysrahaa kun ovat olleet oma-alotteisia siivouksessa tai muissa kotitöissä.
Pojat ovat vähän hitaampia syttymään kotitöihin, mutta pienellä puhumisella hekin oivaltavat, että ei se äiskä aina kerkee/jaksa ihan kaikkea yksin. - 5 lasta
Lapset tyhjentävät astianpesukoneen vuorotellen,vievät omat puhtaan pyykin kasat kaappiin keittiönpöydältä,siivoavat itse huoneensa (imuroivat jne.) kerran viikossa,poika lämmittää silloin tällöin saunan,poika myös leikkaa silloin tällöin nurmikon (kesällä tietty),lapset pesevät automme aika usein,tytöt auttavat leipomisessa ja ruuanlaitossa ja kaitsevat nuorinta joka vasta puoltoistavuotias ja vähä edellistäki joka eskarilainen.Eli noi "työt" koskevat 3 ekaa täysipainoisesti,eskarilainen opetteelee.
Välipalan siivous ontuu pahasti meilläkin...
Tyttöjä alkanut kiinnostamaan leipominen nyt enemmänkin.Mikä kiva homma!Ai niin,ja 4 ekaa lasta silittävät joskus omia pyykkejäänkin.Meillä lapset tykkäävät tehdä "oikeita" hommia,vaikka joutuu niistä joskus sanomaankin kun tarvetta olisi.Ja yksi mikä on häiritsevä tekijä kotihommille on poissa,nimittäin televisio.Siitä kun vuosia sitten luovuttiin niin johan alko hommat hoituu.....- edellinen
että meillä ei kotitöistä lapsille makseta.Ne kuuluu koko perheelle iän ja taitojen mukaan.Näin me uskomme kasvattavamme ahkeria ja kunnollisia ihmisiä.
- caritz
Meillä 11-vuotias pitää oman huoneensa järjestyksessä, korjaa omat jälkensä, kerran viikossa imuroi alakerran, niin ja vie roskiksen ja hakee postin.
Halutessaan välillä pyyhkii pölyjä, ulkoiluttaa koiran, leipoo kanssani.
Tytön harrastukset ja koulu vie sen verran aikaa että en ole halunnut enempää töitä järjestää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen
Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja1652581Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?
En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b1482387Kirje, PellePelottomalle.
Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot1021082- 64901
- 65849
Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa
Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka274727Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?
Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a18727Voi teitä naisia
Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies85710Martinan hevoset.
Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait208701Hyvä meininki
TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap22668