Mantelimassainen laskiaispulla

Jäsen_J

Mikä ihmisiä vaivaa kun joka paikkaan pitää tunkea hilloa ja kermavaahtoa...

Itse olen aina kolmella vuosikymmenellä syönyt laskiaispullan mantelimassan kera.

Hillo- ja kermavaahtoleivonnaisia on muutenkin jo tarpeeksi niin pitääkö laskiaispullasta tehdä tusinatavaraa tunkemalla sinne hilloa ja kermavaahtoa...? Eihän se silloin enää eroa mitenkään muista hilloa ja/tai kermavaahtoa sisältävistä pullista... ei hyvää päivää kansalaiset !!!

Tämä trendihän näkyy kaiken muun lisäksi myös Suomen kansan vyötäröllä, kun kaikkeen pitää laittaa hilloa ja kermavaahtoa... kohta ei varmaan edes hernekeitto kelpaa ilman hilloa tai kermavaahtoa...

Älkää ihmiset pilatko laskiaispulla-nautintoa hillolla ja kermavaahdolla... kaupassa löytyy hillo- ja kermavaahtotäytteisiä leivonnaisia muitakin, joten jos sellainen on pakko ostaa niin ostakaa sitten jokin muu kuin se hillolla ja kermavaahdolla raiskattu laskiaispulla.


Tähän loppuun vielä oma vinkkini laskiaisen makunautintoon:

Mantelimassainen laskiaispulla laitetaan syvään lautaseen. Päälle kaadetaan lämmintä/kuumaa maitoa ainakin sen verran, että lautasen pohja peittyy. Muistetaan kaataa maitoa myös laskiaispullan väliin. Nautitaan sopivan pehmeästä laskiaispullasta joko teelusikalla tai ruokalusikalla.

HYVÄÄ LASKIAISTA (& Runeberginpäivää) KAIKILLE !!!

25

1007

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimetön

      Hyvä provo suomi24.fi:ltä itteltään taas

      • Jäsen_J

        Pakko mainita edelliselle kirjoittajalle, ettei tämä ole suomi24:n provo eikä provo muutenkaan.
        Olen "vain" kolmekymppinen suomi24:n pitkäaikainen käyttäjä, enkä ole töissä Enirolla.

        Lapsuudenkodissani syötiin laskiaispullaa kuvaamallani tavalla, joten sieltä tullut oma tapani syödä laskiaispullaa.

        Mutta faktaa on se, että hilloa ja kermavaahtoa on jo muissa pullissa ja muissa leivonnaisissa, joten siitä syystä olen "perinteisen" mallin kannalla.


      • Anonyymi
        Jäsen_J kirjoitti:

        Pakko mainita edelliselle kirjoittajalle, ettei tämä ole suomi24:n provo eikä provo muutenkaan.
        Olen "vain" kolmekymppinen suomi24:n pitkäaikainen käyttäjä, enkä ole töissä Enirolla.

        Lapsuudenkodissani syötiin laskiaispullaa kuvaamallani tavalla, joten sieltä tullut oma tapani syödä laskiaispullaa.

        Mutta faktaa on se, että hilloa ja kermavaahtoa on jo muissa pullissa ja muissa leivonnaisissa, joten siitä syystä olen "perinteisen" mallin kannalla.

        Köyhä lapsuudenkoti sulla, kun ei kermaankaan riittänyt rahat.


      • Anonyymi
        Jäsen_J kirjoitti:

        Pakko mainita edelliselle kirjoittajalle, ettei tämä ole suomi24:n provo eikä provo muutenkaan.
        Olen "vain" kolmekymppinen suomi24:n pitkäaikainen käyttäjä, enkä ole töissä Enirolla.

        Lapsuudenkodissani syötiin laskiaispullaa kuvaamallani tavalla, joten sieltä tullut oma tapani syödä laskiaispullaa.

        Mutta faktaa on se, että hilloa ja kermavaahtoa on jo muissa pullissa ja muissa leivonnaisissa, joten siitä syystä olen "perinteisen" mallin kannalla.

        Ei perinteisessä ole mantelimassaa, pelkästään maitoa. Jokainen täyttää juuri nin kuin haluaa tai ostaa valmiita, minä laitan mantelia, hilloa ja kermaa jos teen itse, mutta pelkän maidonkin kanssa ok ja ennenhän liotettiin pullaa kahvissakin.


    • my90

      olen käyttänyt mantelimassaa niin kauan kun olen laskiaispullia itse tehnyt(myös vanhempani on käyttänyt niin sitä kautta tottunut). En ole koskaan syönyt laskiaispullaa missä olis hilloa, mut pakko myöntää etten kyllä haluakkaan...

    • Hillosilmä

      Mantelimassan ongelma on vain siinä, että se maistuu yksinkertaisesti aivan kamalalta! Samaa inhottavaa karvasmantelin makua on myös marsipaanissa ja kirsikkaliköörissä.
      INHOTTAVAA!

      • Anonyymi

        Karvasmanteli ja tavallinen ovat eri lajeja :D


    • oona

      Täytyy kyllä kommentoida tähän lauseeseen, että marsipaani "kunniaan".Ei pidä paikkansa, sehän on jokaisen pullaa syövän ihmisen oma asia, onko siinä marsipaania vai hilloa..Jokainen ihminen syö sitä mikä tuntuu oikealta ja maistuu hyvältä. Mauista ei voi tinkiä!!

      • Anonyymi

        Oman makuun marsipaanit aivan liian makeita.


    • niinkin...

      Mantelimassa TAI hillo... Meillä on laitettu joskus molempiakin saman pullan väliin! :D Mantelimassa sinne omasta mielestäni sopii paremmin.

      Ihmettelen runebergintorttujenkin tekoa nykyään! Monista torttuohjeista ja valmiina ostetuista tortuista puuttuu kokonaan OLENNAISIN osa eli karvasmanteli tai punssi!! Eihän se ole runebergintorttu silloin ollenkaan, jos se ei maistu oikealle!

      Ne jotka eivät noista mauista tykkää, niin ottakoon tilalle muun leivoksen ja siinä se. Miksi muita pitää kiusata toisten nirsoilulla?? Ihmettelen vaan!

      • on mitä on

        Meillä Suomessa ihmiset ylipäätään vierastavat makuja. On makuaisti koulittu kaikilla HK:n sinisillä lenkeillä ja keitetyllä perunalla siihen malliin, ettei mikään erottuvampi maku sovi. Erottuva on esim. juuri se punssin maku, joka nykyisin Runebergeistä puuttuu monesti.

        Kaiken pitäisi olla teollisen makuista, hajutonta ja mautonta. Siinä meikäläinen maku.

        Ja sitten ovat tietty nämä äitylit, jotka ostavat runebergejä "vain lapsille" ja lapsoset kun ei tykkää punssin mausta niin ei sitä sitten saisi ollenkaan olla, kenellekään. :(


    • hillosta!!

      Suomalainen makuaisti on sellainen, ettei se syty muusta kuin siitä hillosta. Mantelimassa ja marsipaani eivät maistu suomalaiselle, keskieurooppalaiselle kylläkin.

      Olen itsekin kärsinyt tästä, koska olen mantelimassan ja marsipaanin fani. Vaikeaa se vain on meillä Suomessa - olemme vähemmistössä. Leipomot tekevät sitä, mitä ihmiset kysyvät ja ostavat, eli siis HILLOLLA TÄYTETTYÄ TUUBAA.

      • Anonyymi

        Tyhmästä päästä kärsii koko keho, fiksumpihan tekisi itse.


    • Kivimies rules

      Selitys on ihan yksinkertainen. Suomalainen elintarviketeollisuus tekee kaiken mahdollisimman halvalla ja se näkyy tuotteiden resepteissä ja "maussa". Perinteinen laskiaispullan täyte, mantelimassa, on paljon kalliimpi raaka-aine kuin teollisesti tuotettu ja lisäainein kyllästetty hillo. Ihan samasta syystä Runebergin tortuista on nykyisin jätetty pois punssi, kun siinäkin voi teollisuus säästää sentin tai pari. Niin kuin näkyy, aika monet on teollisuus onnistunut jo "opettamaan" hillotäytteisiin halpalaskiaispulliin ja luonnon aineista tehtyä ja kalliimpaa mantelimassaa jopa vierastetaan, kun on aina totuttu syömään halvempia ruoka-aineita.

      • Anonyymi

        Mantelimassassa voi olla enemmän säilöntäainetta kuin hilloissa, hillohan ei tarvitse välttämättä kuin sokeria.


    • äkkimakeaa

      kuin mantelimassastakaan. Kaikkein mieluiten laitan laskiaispullan väliin pakastemarjasurvosta (sokeritonta) ja kermavaahtoa. Jos ei ole vaihtoehtoja, kaavin hillon / mantelimassan vähin äänin ulos pullasta servettiin.

    • Anonyymi

      Laskiaispulla on mantelimassalla. Hillopulla on sitten jotain muuta.

      Voidaan verrata karjalanpiirakkaan. Ei sitäkään kutsua karjalanpiirakaksi, ellei se ole tehty perinteisesti ja siihen kuuluvista raaka-aineista.

    • Anonyymi

      Mantelimassa on laskiaispullan alkuperäinen ja aito täyte.

      Mantelimassatäytteistä laskiaispullaa alettiin syödä Ruotsissa jo 1700-luvulla ja sieltä laskiaispullaperinne on tullut Suomeen. Laskiaispulla yleistyi Ruotsissa vasta 1800-luvun loppupuolella ja se saapui Suomeen 1900-luvun alkupuoliskolla ruotsinkielisten rannikkoseutujen kautta.

      Tarinan mukaan laskiaispullan olisi keksinyt ruotsalainen leipurioppilas, jonka leipurimestari lupasi säästää raipparangaistukselta, mikäli tämä kehittäisi uuden ja entistä paremman pullan. Leipurioppilas keksi laittaa pullan väliin mantelimassaa ja kermavaahtoa ja säästyi rangaistukselta.

      Alkujaan laskiaispullat syötiin usein lautaselta, jossa oli lämmintä maitoa. Aikaa myöten herrasväen herkku levisi tavallistenkin ihmisten kahvipöytiin eikä pullaa enää syöty lautaselta lämpimän maidon kera vaan kahvin kanssa.

      • Anonyymi

        Saksasta kopsanneet.

        "The name semla (plural: semlor) is a loan word from German Semmel, originally deriving from the Latin simila, meaning 'flour', itself a borrowing from Greek σεμίδαλις (semidalis), "groats", which was the name used for the finest quality wheat flour or semolina."
        https://en.wikipedia.org/wiki/Semla

        Syötkö silakankin vain hapansilakkana kun Ruotsissa syövät?


      • Anonyymi

        Oikeastaan on yksi paskan hailee miten laskiaispullaa on alun perin syöty. Jokainen voi syödä laskiaispullansa miten itseä huvittaa. Itse toki otan laskiaispullan mantelimassalla, mutta maitoa en ikinä laskiaispullalle laittaisi. Enkä ole nähnyt kenenkään muunkaan laittavan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikeastaan on yksi paskan hailee miten laskiaispullaa on alun perin syöty. Jokainen voi syödä laskiaispullansa miten itseä huvittaa. Itse toki otan laskiaispullan mantelimassalla, mutta maitoa en ikinä laskiaispullalle laittaisi. Enkä ole nähnyt kenenkään muunkaan laittavan.

        Itse asiassa koko ajatus siitä, että laskiaispullan päälle laitettaisiin lämmintä maitoa kuulostaa oksettavalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse asiassa koko ajatus siitä, että laskiaispullan päälle laitettaisiin lämmintä maitoa kuulostaa oksettavalta.

        En itsekään uskonut olevan hyvää kun tarjottiin, mutta olihan se.


    • Anonyymi

      Ei kiitos teollista hilloa eikä mantelimassaa kumpaakaan, yäk.

      Nvm55

    • Anonyymi

      Aito laskiaispulla on aina mantelimassalla. Muulla täytteellä olevat pullat ovat laskiaispullan kaltaisia pullia.

      • Anonyymi

        En ole kos kaan syönyt mantelimassa laskiaispullia vaikka nykyään manteleista tykkäänkin ja käytän niitä leipoessa (mantelilastuja) pullan päällä sokerin tilalla, kun en leivo sokeria käyttäen.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1796
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1391
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1376
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1352
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1345
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1314
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1250
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe